Roland JP8000

245 posts, 13 pages, 57,227 views

Avatar
#161 • • MikkiHiiri Guest

Vielä pikkusen hämärä mitä eroa on performances ja patchis



Patch on muistipaikkaan tallennettu soundi (olkoon määritelmä vaikkapa joukko käyttäjän määräämiä asetuksia syntetisaattorille) ja performance on yhdistelmä patcheja. Alunperin tarkotettu siihen, että esim keikoilla voi soitella livenä useita patcheja päällekäin tai samanaikaisesti.
Avatar
#162 • • gerry Guest
Saaks "local off" asetuksen tallennettua muistiin ettei sitä aina tarvii manuaalisesti pois kytkeä......?

Eipä muuta tähänhätään kysyttävä... Suht helppokäyttöinen ja looginen muuten :)
Avatar
#163 • • OSC8 Guest

Saaks "local off" asetuksen tallennettua muistiin ettei sitä aina tarvii manuaalisesti pois kytkeä......?



En oo ihan varma pystyykö, koska mäkään en kans oo saanu tuota automaattisesti pois päältä :(
Avatar
#164 • • D-Mind Guest
Tähän väliin muuten yks tyhmä kysymys:

Miten JP-8000:ssa saa arpeggion toimimaan siten että voi soittaa montaa nuottia päällekkäin? On mulla tuo syna ollut jo vuosia ja aina olen kiertänyt jotenkin ongelman.

Tuli vaan taas mieleen ku näin tän topicin nousseen jostain pölyn alta :)
Avatar
#165 • • gerry Guest

Tähän väliin muuten yks tyhmä kysymys:

Miten JP-8000:ssa saa arpeggion toimimaan siten että voi soittaa montaa nuottia päällekkäin? On mulla tuo syna ollut jo vuosia ja aina olen kiertänyt jotenkin ongelman.

Tuli vaan taas mieleen ku näin tän topicin nousseen jostain pölyn alta :)



En ole ihan varma mitä tarkoitat monella nuotilla päällekkäin mutta "arrpegiaattor/modea" painamalla saat eri valinnat sekä arrpeg kuviot...

Ite en oo synien arrpeggia koskan käyttänyt, vaan step editil latonnu ne sequun.... Käytännössähän arrpeg on sointu, joka on pilkottu....
Avatar
#166 • • D-Mind Guest


Ite en oo synien arrpeggia koskan käyttänyt, vaan step editil latonnu ne sequun.... Käytännössähän arrpeg on sointu, joka on pilkottu....



Pilkottu? Siis arpeggiator soittaa sun puolesta halutussa järjestyksessä eri sointuja halutulla nopeudella. Tosiaan saman voi sequun toteuttaa step-editillä, mutta kun muuten vaan soittelee niin arpeggiot on kivoja.

Meinasin sitä, että kun painan kaksi kosketinta pohjaan, niin JP ei toteuta kahta samanlaista kuviota eri korkeuksilta, vaan yhden kuvion jossa on (ainakin) nämä kaksi nuottia mukana. Tätä en ole onnistunut mistään säätämään pois päältä.

Onnistuu kyllä varmasti jotenkin mutta miten?! Muissakin Rolandeissa onnistuu..
Avatar
#167 • • Tuppu_ Guest
Täytyy kyllä sanoa, että en tollaista tiedä olevan jp:ssä, tai muissakaan virtuaali analogi-synissa. Taitaa olla työasemasynien ominaisuuksia tms. ?
JP:ssä yksi millä ehkä voisi tollaista saada aikaan on se RPS vai mikä se onkaan... En voi nyt tsekata, kun ei mulla ole enää jp:tä (ollut 8000 ja 8080).
Avatar
#168 • • OSC8 Guest


Ite en oo synien arrpeggia koskan käyttänyt, vaan step editil latonnu ne sequun.... Käytännössähän arrpeg on sointu, joka on pilkottu....



Pilkottu? Siis arpeggiator soittaa sun puolesta halutussa järjestyksessä eri sointuja halutulla nopeudella. Tosiaan saman voi sequun toteuttaa step-editillä, mutta kun muuten vaan soittelee niin arpeggiot on kivoja.



gerry on kyllä siinä oikeassa, että arpeggio on todellakin "rikottu sointu" (englanniks arpeggio=broken chord) eli sointu käydään harppumaisesti soittaen nuotti kerrallaan lävitse. Jos kokonaiset soinnut soi, se ei ole enää soitettu arpeggio. JP:n RPS:llä saanee kuitenkin soitettua kokonaisia sointuja? En tiiä kun en ole kumpaakaan toimintoa ikinä oikein käyttänyt/tarvinnut.

Meinasin sitä, että kun painan kaksi kosketinta pohjaan, niin JP ei toteuta kahta samanlaista kuviota eri korkeuksilta, vaan yhden kuvion jossa on (ainakin) nämä kaksi nuottia mukana. Tätä en ole onnistunut mistään säätämään pois päältä.



Hmm ymmärsinköhän oikein, mutta ratkasu tähän löytynee laittamalla arpeggion rangen soittamaan vain yhtä oktaavia.

Mulla ei oo vieläkään JP-8000:n manuskaa himassa, mutta ainakin 8080:ssa asetusta voi muuttaa, ja siinä lopputulos on juurikin se että asetuksella 1 OCT arpeggio soittaa vain niitä nuotteja joita soittamassasi soinnussa on.
Avatar
#169 • • D-Mind Guest


gerry on kyllä siinä oikeassa, että arpeggio on todellakin "rikottu sointu" (englanniks arpeggio=broken chord) eli sointu käydään harppumaisesti soittaen nuotti kerrallaan lävitse. Jos kokonaiset soinnut soi, se ei ole enää soitettu arpeggio.

Meinasin sitä, että kun painan kaksi kosketinta pohjaan, niin JP ei toteuta kahta samanlaista kuviota eri korkeuksilta, vaan yhden kuvion jossa on (ainakin) nämä kaksi nuottia mukana. Tätä en ole onnistunut mistään säätämään pois päältä.



Hmm ymmärsinköhän oikein, mutta ratkasu tähän löytynee laittamalla arpeggion rangen soittamaan vain yhtä oktaavia.




Jos painan koskettimen pohjaan kun arpeggio on päällä ja tallennan midi datan vaikka Cawewalkiin, niin sinne tulee pätkittäistä (sointukuvion mukaista) viivaa. Jos teen saman ilman arpeggiota niin tulee yhtenäistä viivaa. Noin se nyt ainakin käytännössä toimii, en tosiaan ole tutustunut sanakirjan selostuksiin :)

Ja nyt... rautalanka käyttöön... ei se auta vaikka olisi vain yksi oktaavi arpeggion rangessa. Jos laitan oktaaviksi 1, ja painan kahta kosketinta, niin silloin arpeggio hyppii näiden kahden soinnun välillä. Se mitä yritän saada aikaan, on soittaa niitä kahta sointua 'erikseen' samaan aikaan. Eli kaksi samaa arpeggiota eri korkeuksilta samaan tahtiin!

Tuppu_ joo RPS:llä on mahdollista kyllä :) Ja voihan se olla ettei JP:llä sitten pysty ollenkaan koko toimenpiteeseen. Tolla Rolandin XP:llä kyllä pystyy mutta se nyt ei olekaan analogimallintava.
Avatar
#170 • • OSC8 Guest

Jos painan koskettimen pohjaan kun arpeggio on päällä ja tallennan midi datan vaikka Cawewalkiin, niin sinne tulee pätkittäistä (sointukuvion mukaista) viivaa. Jos teen saman ilman arpeggiota niin tulee yhtenäistä viivaa.



Jees eli nuotit soivat ikäänkuin harppumaisesti - tämä on ns. oikea arpeggio.


Se mitä yritän saada aikaan, on soittaa niitä kahta sointua 'erikseen' samaan aikaan. Eli kaksi samaa arpeggiota eri korkeuksilta samaan tahtiin!



Tuo kys. toiminto vaatisi sitten joko a) polyfonisen arpeggiaattorin tai b) RPS:n joka taasen on ihan eri juttu kuin arpeggiaattori.

JP:n arpeggiaattori on vain monofoninen (niinkuin käytännössä kaikissa alkuperäisissä analogisyntsissa oli), eli sillä ei homma onnistu. Mut niinkuin sanottu, RPS löytyy ja sillähän pitäis jutun toimii.


Kiitti siis rautalangasta, eli en sit vaan alunperin tajunnu mitä ajoit takaa :)
Avatar
#171 • • D-Mind Guest
No, sepä siitä sitten :)
Avatar
#172 • • FoFlow Guest


Se mitä yritän saada aikaan, on soittaa niitä kahta sointua 'erikseen' samaan aikaan. Eli kaksi samaa arpeggiota eri korkeuksilta samaan tahtiin!



Tuo kys. toiminto vaatisi sitten joko a) polyfonisen arpeggiaattorin tai b) RPS:n joka taasen on ihan eri juttu kuin arpeggiaattori.



Tai jos kikkailee LFO:lla. LFO MIDI synkkaan ja kontrolloimaan esim filsua tjsp. Tollai tein joskus pari soundia JP:lle.
Avatar
#173 • • gerry Guest
Paska. Miksei Jiipee tunnista pankkitietoja? Taas kenties joku asetus tms päällä...?

Elikkäs ku ruuvan sequsta presetin 0-127 sen jiipee tunnistaa ja soittaa valittua ääntä.

Mut kun valitsen pankin niin jiipeen pankki ei muutu miksikään.


Häiritsee vaan kun käyttää laitetta 2parttisena jossa tulee käytettyä eri pankkien saundeja (esim U ja A yhtaikaa). Mikäli laitetta soittelee niin et saundit mahtuvat samaan pankkiin (siihen ensimmäisen eli U) ei hämminkiä ole.

Edit. Niinno haittaa se toki työskentelyä myös 1 parttisena. Käytettävä saundi on tallennettava ekan U:-127 muistipaikan välille. Sillä vaikka käyttäess loppupään pankkeja jiipee tunnistaa vaan sen ekan ja saundi hyppää ekaan pankkiin...


Huoh.. sekavaa tekstiä taas... :)
Avatar
#174 • • OSC8 Guest

Elikkäs ku ruuvan sequsta presetin 0-127 sen jiipee tunnistaa ja soittaa valittua ääntä.

Mut kun valitsen pankin niin jiipeen pankki ei muutu miksikään.



Oletko tarkistanut JP:n manuaalista mikä on oikea midiCC bankin vaihtoon ja verrannut sitä sekvensserin lähettämään CC:n? Eli siis ymmärtääkö JP sequsta lähtevää bankchange messagea.


edit: jälleen kerran kun töistä vastailee niin ei ole tota manuskaa käden ulottuvilla - ei siis havaintoo pitääkö tää paikkaansa mut tarkista löytyykö JP:stä jonkinlainen bankchange RX/TX asetus (on/off), muistelisin nimittäin että löytyy..
Avatar
#175 • • gerry Guest

Elikkäs ku ruuvan sequsta presetin 0-127 sen jiipee tunnistaa ja soittaa valittua ääntä.

Mut kun valitsen pankin niin jiipeen pankki ei muutu miksikään.



Oletko tarkistanut JP:n manuaalista mikä on oikea midiCC bankin vaihtoon ja verrannut sitä sekvensserin lähettämään CC:n? Eli siis ymmärtääkö JP sequsta lähtevää bankchange messagea.


edit: jälleen kerran kun töistä vastailee niin ei ole tota manuskaa käden ulottuvilla - ei siis havaintoo pitääkö tää paikkaansa mut tarkista löytyykö JP:stä jonkinlainen bankchange RX/TX asetus (on/off), muistelisin nimittäin että löytyy..



Juu, ongelman voi ohittaa tallentamalla haluttavan saundin tyhjään muistipaikkaan (0-127) joten sen kans on opittu elämään:)

Sain tuon manuskan muutaman viikon laitteen ostamisen jälkeen joten tsori ku kyselin tuos aikaisemmin typeriä itsestäänselvyyksiä jotka manuskasta tulivat samantien selville :P

Tänks kuitenkin kaikille täytyy tosiaan selata tuota manuska mitä se tuosta sanoo :)
Avatar
#176 • • D-Mind Guest

Niitä settejähän on yht. 3kpl.



Eli näitä jiipeehen ladattavia 'soundbankeja' niille jotka eivät jaksa itse vääntää omia soundeja. Mulla kun on miltei tehdaskuosissa muutenkin tuo laite niin voisin kyllä mielellään testailla tuollaisia.

Osaisko joku sanoa mistä moisia löytyis?
Avatar
#177 • • gerry Guest

Niitä settejähän on yht. 3kpl.



Eli näitä jiipeehen ladattavia 'soundbankeja' niille jotka eivät jaksa itse vääntää omia soundeja. Mulla kun on miltei tehdaskuosissa muutenkin tuo laite niin voisin kyllä mielellään testailla tuollaisia.

Osaisko joku sanoa mistä moisia löytyis?



Heh... Eli kuulut niihin laiskoihin=) Oon itekkin vähän katellu niitä mutta en sen kummemmin oo jaksannut niitä metsästää.... (Nehän kuuloistaisi auttamattomalta vanhoilta ja puhkikulutettuilta).

Kannattaa vääntä saundit itse koska siinä oppi saundien tekemistä sekä saundithan ovat SE juttu mistä minkäkin artistin tunnistaa (otetaan nyt vaikka ATB jonka kappaleis on aika paljkon yhtäläisyyksiä eikä vaan sen kitarasaundin takia)... ja jiipeellä se saundin vääntäminen on todella helppoa ja vaivatonta:)

Vinkkinä todellakin et sieltä irtoo PALJON muutakin ku supersahaa... Jota tuskin enää kauheasti kannattaa kylväillä kappaleisiin ku mitä silloin aikoinaan.
Avatar
#178 • • D-Mind Guest

Heh... Eli kuulut niihin laiskoihin=)



En toki aio suoraan mitään presettejä käyttää :)

Homman nimi on nääs se, että aloittelen taas musan tekoa melkein kahden vuoden tauon jälkeen. Kaikki ne soundit mitä tolla JP:llä olen tehnyt ja tallentanut on "vanhaa kamaa" ja ajattelin lähteä puhtaalta pöydältä. Eli voin pyyhkiä muistin tyhjäksi. Mutta kiinnostaisi nyt vaan kokeilla että millaisia nuo valmiit soundit ovat - ehkä ammentaa niistä jotain ideoita jonka pohjalta vääntää omia uusia soundeja.
Avatar
#179 • • Tuppu_ Guest
Täytyy sanoa, että nuo 3 soundisettiä pitävät sisällään ihan ok soundeja, mutta ite olen tehnyt paljon parempia, joita käytän. JP on muutenki hyvä syna, kun sillä no niin helppo ja nopea tehdä soundeja. Aika usein on tullu tehtyä myös soundeja sillai, että joku hyvä biisi soi taustalla ja oon vääntäny jp:stä saman soundin siinä kuunnellessa. Tollai ainaki saa tehtyä noi legendaariset soundit aika tarkasti, kun vertaa suoraan.
Avatar
#180 • • D-Mind Guest
Kukaan ei siltikään vielä vastannut mun kysymykseeni: Mistä niitä saa? :)