Roland JP8000

245 posts, 13 pages, 57,218 views

Avatar
#41 • • MikkiHiiri Guest
Mä en saanu toimii tota napsutuksen häviämistä muulla kuin attack&releasen säädöllä :(
Siis mikä morphing? Mistä toi löytyy? Mul on siis 8000.
Ja eiks delay/chorus oo erillisillä prossuilla, joten ei pitäis vaikuttaa oskillaattoritoimintaan juuri millään lailla?
Avatar
#42 • • Edited Tuppu_ Guest


eiks delay/chorus oo erillisillä prossuilla, joten ei pitäis vaikuttaa oskillaattoritoimintaan juuri millään lailla?



Eihän PC-tietokoneessakaan ole periaatteessa äänten laskentaan kuin 1 prossu, joka laskee kaikki softasynat yms. efektit (ellei omista kalliita dsp-kortteja). Analogisynissahan juttu on tietenkin eri, kun piirit ovat analogisia ja on ihan pakko olla oma piiri jokaiselle lohkolle, eli oskillaattoreille, filtterille, efekteille jne. joka on itsestään selvää.

VA-synat kuitenkin ovat vain tietokoneita, joissa on myös softa. DSP:iden, eli prosessoreiden määrä voi silti vaihdella. Luulempa kuitenkin, että suurimmassa osassa va-synia on softa, joka sisältää kaikki koneen ominaisuudet ja dsp:itä käytetään sitä mukaan, kun tehoa tarvitaan, kuten tietokoneisiin asennettavissa erillisissä dsp-korteissakin. Onhan niissäkin erilaisia softia, jotka käyttävät kortin dsp-piirejä sitä mukaan, mitä haluaa, eli efektejä vai synia, kompuraa jne.

Ei olisi nykypäivänä mitään järkeä rakentaa synaa, jossa olisi tietyt prosessorit pakotettu hoitamaan jotain hommaa, nimittäin nykyaikaisia va-synia voi käyttää niin monella eri tavalla, että on melkein pakko suunnitella syna niin, että tarvittaessa kaikki teho saadaan käyttöön. Onhan esim. accessin virusissakin sellanen ominaisuus, että kun kolmannen oskillaattorin ottaa käyttöön, niin polyfonia putoaa n. 6 ääntä. Siis softalla määräillään, miten dsp:itä käytetään. Jossain vaiheessa vain tulee tehoraja vastaan ja JP:ssä se ikävä kyllä tulee vastaan kuuluvasti. Tosin sen voi kiertää, kuten on huomattu. JP:n napsunta on juuri samanlaista, kun tulee pc:llä äänikortin kanssa, kun prossu ei jaksa enää laskea kaikkia synia ja efektejä. Siis teho loppuu kesken. En tiedä, montako dsp:tä jp:ssä on ja onko erillisiä piirejä efekteille, mutta luulen, että on samat dsp:t kaikille toiminnoille, koska ääni menee samalla tavalla ruvelle, kääntipä sitten envelopet perseelleen tai delayn täysille.

En itsekään saa napsumatonta ääntä, ellen säädä attackia ja releasea. Delayn poistaminen kyllä viimeistään auttaa. Morphausta en ole ehtinyt vielä testata.
Avatar
#43 • • Edited MikkiHiiri Guest
Mulla ei siis delayn poistaminen auttanut yhtään.. Tarkoittaako poistaminen siis sitä että mix väännetään nollaan vai että mix nollaan ja varmuudeksi delay time + feedback nollaan? Vai pistetäänkö se jostain muualta pois päältä?
Kokeilin kaikkea mutten saanut *naps* ääntä pois ilman attackia.
Vai siis jos attack + release ei auta niin delay auttaa?
Mulla ei kyllä napsu jos attack = vähintään 3.

Harmi muuten ettei Roland enää supportaa JP:tä.. softapäivityksellä tuo napsunta ois varmasti poistettu.

edit:lisäys
Avatar
#44 • • 029 Guest


Mä en saanu toimii tota napsutuksen häviämistä muulla kuin attack&releasen säädöllä :(
Siis mikä morphing? Mistä toi löytyy? Mul on siis 8000.
Ja eiks delay/chorus oo erillisillä prossuilla, joten ei pitäis vaikuttaa oskillaattoritoimintaan juuri millään lailla?



Jaman...

8000:Sta en tiiä, mut 8080:ssa on tollanen morphing osio tos Control ööh.. alueella :)

Siinä on: Solo SW / Mono,+Legato+Unison (välissä Velocity)
ja sen vieressä MORPHING / Velocity Assign+Control Assign.

tosta hoituu... velocity tai control assignista siis ton morphingin saa niinkus toimiin.
Avatar
#45 • • Tuppu_ Guest
CM, Siis itse joudun kikkaileen sekä ton attackin, releasen ja delayn kanssa, jotta saan napsumisen pois. Pelkkä delayn mixin nollaan kääntäminen ei riitä, vaan myös attackia ja releasea joudun kääntämään. Ja tarkoitin tolla delayn pois laittamisella sitä mixin kääntämistä nollaan. Mulla kuitenkin pätkii aivan hervottomasti ilman tota delayn pois-laittamista, vaikka olisin säätänyt envelopet "oikein", kun alan pudottaa cutoffia. Tosin ilman delayta tulee 100% napsuntavapaata soundia ja saan delayn efektilootasta.
Avatar
#46 • • Edited MikkiHiiri Guest


CM, Siis itse joudun kikkaileen sekä ton attackin, releasen ja delayn kanssa, jotta saan napsumisen pois. Pelkkä delayn mixin nollaan kääntäminen ei riitä, vaan myös attackia ja releasea joudun kääntämään. Ja tarkoitin tolla delayn pois laittamisella sitä mixin kääntämistä nollaan. Mulla kuitenkin pätkii aivan hervottomasti ilman tota delayn pois-laittamista, vaikka olisin säätänyt envelopet "oikein", kun alan pudottaa cutoffia. Tosin ilman delayta tulee 100% napsuntavapaata soundia ja saan delayn efektilootasta.



Juupjuup :) Mul ei napsu att&rel säädön jälkeen ees delay päällä..
ihmehomma sinänsä jos kerran samat vehkeet omataan. Olihan
sulla softa v1.05?

Tossa on pikkase mallii.. attackit on säädetty 3 ja release menee toisessa niin ettei
envelope ehdi loppua kun polyfonia täyttyy uudestaan.
Efektit siis suoraan JP:sta
Avatar
#47 • • Tuppu_ Guest
Mites ton softan version saa tsekattua ja mistähän ton 1.05 version sais ladattua? Luulisin, että tätä ei ole päivitetty, kun edellinen omistaja oli rumpali, joka ei muutenkaan konetta ollut oikeen käyttänyt, eli kaapissa oli ollut 2 edellistä vuotta.
Avatar
#48 • • Edited MikkiHiiri Guest


Mites ton softan version saa tsekattua ja mistähän ton 1.05 version sais ladattua? Luulisin, että tätä ei ole päivitetty, kun edellinen omistaja oli rumpali, joka ei muutenkaan konetta ollut oikeen käyttänyt, eli kaapissa oli ollut 2 edellistä vuotta.



"edellinen omistaja oli rumpali"
Tost tulee aina basistivitsit mieleen :D

Version näkee näin:
Sammuta virrat.
Paina pohjaan nappulat LFO 1 Waveform - [1] PFM COMMON - [3] INDIV TRIG ja sen jälkeen painat virrat päälle.
Eli homma ei onnistu jos omaat vain yhden käden :)

Updaten saa MIDInä eri puolilta nettiä helposti, täältä löytyy
vinkkejä, linkkejä yms kivaa.
Avatar
#49 • • QPS Guest


CM, Siis itse joudun kikkaileen sekä ton attackin, releasen ja delayn kanssa, jotta saan napsumisen pois. Pelkkä delayn mixin nollaan kääntäminen ei riitä, vaan myös attackia ja releasea joudun kääntämään. Ja tarkoitin tolla delayn pois laittamisella sitä mixin kääntämistä nollaan. Mulla kuitenkin pätkii aivan hervottomasti ilman tota delayn pois-laittamista, vaikka olisin säätänyt envelopet "oikein", kun alan pudottaa cutoffia. Tosin ilman delayta tulee 100% napsuntavapaata soundia ja saan delayn efektilootasta.



Juu, mulla on samainen jutta että aina attack ja release säätö ei riitä. Napsunta loppuu vasta kun heittää delayn nollaan...

Kyllä mua kiinnostais ainakin, jos jostain tulis vastaan hyvä kuntoinen JP. Niin täytyisihän se ostaa pois :D !
Avatar
#50 • • Tuppu_ Guest
Joo, mun versio-numero on 1.02, eli vois vaikka päivittää. Siinä on näköjään kuitenkin omat riskinsä. Ohjeissa viimeisessä kohdassa todetaan, että jos päivitys epäonnistuu, joutuu piirikortin vaihtamaan koneeseen. Ja noi omat soundit häippäsisivät. Taidan siis tyytyä toistaiseksi nykyiseen, kun ei siitä mulle mitään haittaa ole, kun en delayta käytä.
Avatar
#51 • • MikkiHiiri Guest


Joo, mun versio-numero on 1.02, eli vois vaikka päivittää. Siinä on näköjään kuitenkin omat riskinsä. Ohjeissa viimeisessä kohdassa todetaan, että jos päivitys epäonnistuu, joutuu piirikortin vaihtamaan koneeseen. Ja noi omat soundit häippäsisivät. Taidan siis tyytyä toistaiseksi nykyiseen, kun ei siitä mulle mitään haittaa ole, kun en delayta käytä.



Eijeijei!
Älä ota niitä liian vakavasti. Päivitysprosessi on helvetin
yksinkertainen. Soitat MIDI-filet peräjälkeen ja vehkeen näytössä
vilkkuu dataa. Jos lopussa oleva tarkistussumma ei vastaa papruissa
olevaa (eli tiedonsiirrossa on tapahtunut virhe), voi sen syöttää
uudestaan. Mikään ei vioitu ennenkuin tallennat väärät datat ja
näin et voi tehdä jos tarkistussummat täsmää. Tietääkseni
softapäivityksellä et voi edes vioittaa masiinaa. Jos kaikki menee
perseelleen, voit yrittää päivittää uudestaan. Presetit kyllä katoaa
päivityksessä, joten pistä ne talteen BULK DUMPina.
Avatar
#52 • • Tuppu_ Guest
OK, täytyy sit toi kai päivittää. Meneekö noi mun kaikki performancet yms. soundit bulk dumpatessa ja valittaessa all, sekvensseriin, vai mitä sinne menee? Onko user data siis sama asia kuin mun soundit? Näin ainakin luulisin. Olen kyllä muillakin koneilla noita bulk dumppeja tehnyt ja päivittänyt käyttiksiä jne. mutta jp:n kans en ole joutunut vielä tekemään mitään sellasta.

Eli saanko mun soundit talteen nauhoittamalla sekvensseriin user datan jp:stä? That's all. Kun tähän saan vastauksen, niin alan päivittämään.;)
Avatar
#53 • • Edited 029 Guest
voithan sä testaillakin tota silleen et otat kaikki mahdolliset bulkit koneelle varmuuden vuoks... vedät factory resetin ja tsiigaat mitä tapahtuu kun blukkaat niitä bäkkiin. :) hehh... eivaan silleen mä tekisin jos ois epävarmaa.

mutjoo...

tallenna PERFORM:USER ALL ja PATCH: USER ALL niin ei tuu hirveetä ja saundit + performancet on tallessa :)
Avatar
#54 • • bulk Guest


otat kaikki mahdolliset bulkit koneelle varmuuden vuoks...



Siis pääsenks mäkin johonki oikeisiin sjuiduihin? ;)
Avatar
#55 • • Tuppu_ Guest


Siis pääsenks mäkin johonki oikeisiin sjuiduihin? ;)



Öö, tuu mun luokse, niin dumppaan sut mun jp:seen! :D

Täytyy ajaa toi uus systeemi koneeseen, kun ehdin. ;)
Avatar
#56 • • Edited MikkiHiiri Guest


OK, täytyy sit toi kai päivittää. Meneekö noi mun kaikki performancet yms. soundit bulk dumpatessa ja valittaessa all, sekvensseriin, vai mitä sinne menee? Onko user data siis sama asia kuin mun soundit? Näin ainakin luulisin. Olen kyllä muillakin koneilla noita bulk dumppeja tehnyt ja päivittänyt käyttiksiä jne. mutta jp:n kans en ole joutunut vielä tekemään mitään sellasta.

Eli saanko mun soundit talteen nauhoittamalla sekvensseriin user datan jp:stä? That's all. Kun tähän saan vastauksen, niin alan päivittämään.;)



Ainii ota netistä sellanen ilmainen softa kun WINJPLIB, jolla
saat kätsästi kaiken performance/patch/data:n talteen. Voit myös
kätevästi vaikka rakennella omia bankkeja useista muista eri
bankeista :)

Ainii kannattaa tsiikata sieltä Brianin sivuilta ne JP-8080 patchit
ni pääset soittelee JP-8000:lla vaikka sandstormii.. :D
Avatar
#57 • • Edited Tuppu_ Guest
CM, kiitos vinkeistä ja linkeistä yms. Päivitin juuri masiinan 1.05:ksi. Siinä eka kerran, kun käynnistin koneen pitch bend-kalibrointiin, luki heti näytöllä, että memory damaged ja sydän pomppasi, mutta se olikin kuulemma aivan normaalia ja ilmoitus hävisi, kun latasin factory defaultit.

Kävi mulle kuitenkin sitten niin, että tunaroin ne editoimani äänet, kun yritin dumpata niitä sekkariin. Valitsin vahingossa initialize all ja niin siinä sitten kävi, että meiksin kaikki hienot patchit (onneksi vasta vain jotain n. 10kpl) viuhahtivat syntetisaattoripatchien taivaaseen pahemmin varoittelematta. :D

No, loppu hyvin, kaikki hyvin. Nyt pelkät attack ja release auttavat napsunnan pois-saamiseen ja delaytakin voi käyttää ihan normaalisti, kiitos siis uuden softan! Ohjelmoinpa sitten välittömästi pari padia, stringsiä ja liidiä. Onneks JP:llä noi editoinnit on nopeita tehdä, jos tietää, mitä tekee ;)
Jollain microQ:lla esim. olis tullut äitiä ikävä.

Suosittelen siis ton käyttiksen uusimista, jos poksuu delayn kans. Kannattaa kuiteskin olla maltillinen. Mulla päivitykseen meni yli puoli tuntia, kun ajelin fileet koneeseen midillä n. 40 bpm-nopeudella, ettei vaan tule erroreita. Ainakaan mun microQ ei jaksanu joskus "aikoinaan" ottaa 120-vauhdilla sisään, joten piti vaihtaa hitaammalle, johonkin 50 tms. Maltti on siis valttia.

Taidanpa jatkaa naatiskelua JP:ni kanssa...

Edit: En saanu sitä dumppausohjelmaa toimimaan, vaan se kaatuu aina, kun yrittää tehdä jotain. En ole testannut dumppailla mitenkään mitään soundeja vielä koneeseen. Sain kuitenkin editoitua ton "Sandstorm"-soundin koneeseen n. 10 minsan kikkailun jälkeen. Tuli just samanlainen kuin tossa CM:n mp3:ssa. Piti laittaa supersahan lisäks ripaus kanttiakin osc2:seen ja säätää envelopeja yms. jutskia. Ihan kiva tolla soundilla on soitella, mutta en silti koskaan haluais olla darude! ;)
Avatar
#58 • • Edited MikkiHiiri Guest
Hyvä että onnistui!
Mullakin luki "memory damaged" ja olin myös saada slaagin :D
Kuiteski ilmoitus tarkoitti vain että omat presetit läks taivaisiin
ja factoryt tuli tilalle.

Ite muuten päivitin softan onnistuneesti jollain 140BPM:llä :)
(siis omassa vehkeessä softa oli ostaessa valmiina, mutta päivitettiin
kahden kaverin masiinat)
Avatar
#59 • • Tuppu_ Guest
Perhana, mites toi Sandstormin main-lead tehdään ja mistähän se originaalisoundi oikein on? Vähän saman tyyppinen on esim. caaterilla parissa biisissä. Itse veikkaisin SH-101, mutta tietääkö joku, miten se tarkalleen on tehty, eli mitä oscillaattoreihin pitää laittaa ja miten moduloida? Olen tässä jo yli puoli tuntia yrittänyt sitä hinkata, mutta ei oikein tule just sitä. Luulenpa, että ei ole kyllä JP:stä se soundi. Vaikuttais säröäkin olevan siinä. Ei se ainakaan mikään unisonoääni ole. Vaikuttais olevan ehkä max. 2 oskillaattorin töräys, mutta miten?
Avatar
#60 • • 029 Guest


Taidanpa jatkaa naatiskelua JP:ni kanssa...



joop ;) toi on oikein... tän laitteen kans voi nimenomaan vaan olla ja naaaaaaaaatiskella :))