Roland JP8000

245 posts, 13 pages, 57,213 views

Avatar
#141 • • whuf. Guest


Olen kaveripiirini ainoa jp8000 omista, en ylpeä sellainen. Mulla ei yksinkertaisesti ole yhtään ihmistä, joka neuvoisi mulle mitä kannattaa koettaa/mitä pitäisi tehdä, että homman saa toimimaan. Täällä taas on paikka täynnä ihmisiä, jotka tietävät asiasta melkein kaiken, joten pliis auttakaa minua...alan olla epätoivoinen.



Ööh. Vaikea kyllä tietää mitä oikein yrität siitä koneesta saada irti, mutta jos onnistut perustoiminnot siitä opettelemaan niin pystyt kyllä vääntämään supersahaliidejä hetkessä.
Perustoiminnothan ovat samat kuin sadoissa muissa analogi tai virtuaalianalogi laitteissa.. on oskillaattorii, envelopeja, filtterii, älläffoota yms yms. (Lue manuaali!)
Ja se kaikkein tärkein kaiken uuden oppimisessa on että Uskaltaa Kokeilla Miten Se Laite Toimii!
Ja siis niitä trancesoundejahan on loputon määrä erilaisia..
Ei siihen mitään ihmeempää kaavaa ole. Mutta testaa nyt ensin jos saisit vaikka sen supersahan kuulumaan ja säädät detunea hieman ym. Noin simppeli laite pitäisi kyllä itseopiskelulla oppia.. tai vaihtaa harrastusta.
Ei siinä kyllä oo mun mielestä mitään järkeä et latailee vaan soundit koneeseen kun sitten jää se osaaminen hankkimatta. Syntikathan on nimenomaan siitä hyviä että niillä voi Tehdä! soundeja.

Rupee dj:ks.. siinä ei tarvi osata juuri mitään. :hah:
;)
Avatar
#142 • • tempest Guest
Nii just! Eli kiteytettynä: OOSNY! :)
Avatar
#143 • • Daniel Braun Guest

Rupee dj:ks.. siinä ei tarvi osata juuri mitään. :hah:
;)


Gröhöm...
Ei Hollen tarvitse enää ryhtyä, eiköhän nuo hänen soittovuodetensa jo ole riittävät siihen että voisi sanoa että on soittanyt suht riittävän pitkään ;)

Ryhdy itse DJ:ksi, sitten tiedät mitä siinä pitää osata...
Avatar
#144 • • OSC8 Guest

Rupee dj:ks.. siinä ei tarvi osata juuri mitään. :hah:
;)


Ryhdy itse DJ:ksi, sitten tiedät mitä siinä pitää osata...



..ja montaks hymiötä lisää whufin ois pitäny tohon perään laittaa et Danielkin olis ottanut ton läppänä? ;) :D


Mut joo ite asiasta, en osaa itekkään antaa hollelle muuta neuvoa kuin että panostaa nyt kaiken tarmonsa synteesin ymmärtämiseen - sen jälkeen niiden omien soundien teko on tosi helppoa, varsinkin niin yksinkertaisella synalla kuin JP on :)

Mut sekin on niin että vasta harjoittelemalla mestariks..
Avatar
#145 • • Daniel Braun Guest

..ja montaks hymiötä lisää whufin ois pitäny tohon perään laittaa et Danielkin olis ottanut ton läppänä? ;) :D


Hemmetti, ei oikee aamuunisena tuu tajuttua ihan kaikkea.
Noh, astuin ansaan.
Taas kerran.
Avatar
#146 • • whuf. Guest

..ja montaks hymiötä lisää whufin ois pitäny tohon perään laittaa et Danielkin olis ottanut ton läppänä? ;) :D


Hemmetti, ei oikee aamuunisena tuu tajuttua ihan kaikkea.
Noh, astuin ansaan.
Taas kerran.



Hih :D
Toivottavasti hollekaan ei ottanut liian vakavissaan..
Ja onnea tosiaan vääntelyyn. Kyllä se vaan pitää opetella kunnolla ni sit sujuu. :roll:
Avatar
#147 • • Peter Skogberg Guest
Olen kesän aikoihin ostamassa itselleni ensimmäistä VA-synaa (Electribeä ei lakseta :D ), ja JP-8000:ta olen ajatellut katsella ebaysta.... On vaan jäänyt hyvin epäselväksi, että sopiiko tämä laite minulle. Täälläkin jauhetaan että supersaw sitä, trance tätä, mutta kun Trance on juuri se musatyyli, mitä en missään nimessä tee :) . Enimmäkseen haluaisin JP:stä saada saundeja irti Houseen (ranskistyyliseen) ja Drum'N'Bassiin, joten onko JP minulle sopiva laite, vai ostanko samantien Ionin :happyroll: ?

Muuten, mikä selittää sen, että 8080 on aina lähes 100 euroa kalliimpi kuin 8000? Kun eikös ainoa ero ole se keyboard? Vai onko se 8080 vaan katu-uskottavampi :) ?
Avatar
#148 • • MikkiHiiri Guest

Enimmäkseen haluaisin JP:stä saada saundeja irti Houseen (ranskistyyliseen) ja Drum'N'Bassiin, joten onko JP minulle sopiva laite, vai ostanko samantien Ionin :happyroll: ?



No JP:stä irtoo mukava skaala soundeja, oon kuullu että sitä käytetään d'n'b:ssä ainakin
paljon ja esim elektroonkin varmasti sopii erinomaisesti. Omasta mielestäni kyllä
trancessa toimii parhaiten muhkeiden pädien ja muiden sahasoundiensa takia.

Muuten, mikä selittää sen, että 8080 on aina lähes 100 euroa kalliimpi kuin 8000? Kun eikös ainoa ero ole se keyboard? Vai onko se 8080 vaan katu-uskottavampi :) ?



JP8080:ssa on polyfoniaa 10 JP8000:n kahdeksan sijaan. Sen lisäks säröefekti.
Omasta mielestäni 8000 on kivempi käyttää kuin jotenkin sekava 8080, ja sit kun siinä
on kiippari niin sitä voi soitella vaikka omaks iloks ilman sekvensseriä tai ulkoista kiipparia. :)
Avatar
#149 • • 029 Guest


Muuten, mikä selittää sen, että 8080 on aina lähes 100 euroa kalliimpi kuin 8000? Kun eikös ainoa ero ole se keyboard? Vai onko se 8080 vaan katu-uskottavampi :) ?



Jeps, Cosmarin yllämainitsemien juttujen lisäks eroa 8000 on vielä jonkin verran. Esim. 2 OSCillaattorin noise, Voice modulator, sekä External input.

JP:n sisäset patchit voi siis halutessaan sendata tohon voice modulaattoriin. Siinä on valittavana mm. erityyppisiä filttereitä ja sillä saa saundista hiukka tuhdimpaa ja bassoista esim. pehmeämpiä - itse en osaa tota ees käyttää mut varmasti osaavan tyypin käsissä tulee aika usvasta saundia :)

External input toimii niin et voit laittaa jonkun ulkosen laitteen JP:n läpi ja käyttää tota Voice modulaattoria ja jpn efuja sen muokkaamiseen ja filtteröintiin. JP 8080:ssa on myös Vocoder ja MICrofooni-input jota 8000:ssa ei oo... Mut... jos noita ei tarvii niin kannattaa kyl varmasti ottaa 8000:nen.


Omasta mielestäni 8000 on kivempi käyttää kuin jotenkin sekava 8080, ja sit kun siinä on kiippari niin sitä voi soitella vaikka omaks iloks ilman sekvensseriä tai ulkoista kiipparia.



Tääkin taitaa olla hiukka sellanen aihe mikä jakaa mielipiteet. Esim mun mielestä toi 8080 on maailman selkein syna ja toisille tuntuu kolisevan toi 8000 paljon paremmin... (ja huom. mä taas en oo kasitonnista ees kunnolla twiikannu ku itellä ei sellasta oo, et jos oisin ni aattelisin varmasti just toisinpäin)

Suosittelen pientä testaamista ekaks. Kun esimerkiks joidenkin mielestä 8000:n nupit on hepposemmat ja toisten mielestä niis taas on parempi tatsi ja kaikkee :):) makuasioita kyll :)
Avatar
#150 • • Tuppu_ Guest
Noi on mun mielestä kummatkin hyviä vehkeitä. 8080:ssa parempaa on juuri nuo lisähommat, mitä tossa mainittiin. Kasitonnisessa taasen on parempaa se kun siinä on se keybbi. Kummatkin on mielestäni ihan yhtä helppoja säätää (ollu kummatki, nyt 8080). Nupithan on just samat kummassakin, sijoittelut vain hieman eri tavoilla. Kasitonnisessa lukee pinnassa ykkösoskillaattorin aaltomuotojen control-säätimien tehtävät, mutta 8080:ssa pitää katsoa manuaalista jossei muista niitä ulkoa. Siinä siis lukee vain Control 1 ja Control2, kun kasitonnisessa lukee esim. detune ja mix. Nupit on ihan yhtä huterasti kiinni kummassakin (vrt. esim. virukseen tai waldorfeihin), mutta 8080:n metallinen boksi ei ole läheskään yhtä haavoittuvainen kuin kasitonnisen muovinen boksaus, johon jää pienestäkin hiippasusta jälkiä. Hyviä synia kummatki, jotkut vaa tykkää räkeistä ja toiset keybeistä.
Avatar
#151 • • OSC8 Guest

Nupit on ihan yhtä huterasti kiinni kummassakin (vrt. esim. virukseen tai waldorfeihin), mutta 8080:n metallinen boksi ei ole läheskään yhtä haavoittuvainen kuin kasitonnisen muovinen boksaus, johon jää pienestäkin hiippasusta jälkiä. Hyviä synia kummatki, jotkut vaa tykkää räkeistä ja toiset keybeistä.



Muutoin olen edellisten kanssa täysin samaa mieltä, mutta tässä suhteessa tarkentaisin vielä yhden jutun: nupit ovat ehkä samanlaiset ja kevyesti molemmissa laitteissa kiinni, mutta liu'ut ovat laitteissa kuin eri planeetoilta!

8080:ssa on ehkä parhaimmat, jämäkimmät, tarkimmat ja erittäin hyvän otteen mahdollistavat liu'ut jota mä olen syntsissa nähnyt. Ihan toinen ääripää on sit 8000:n jossa ne on todella muovisen kämäset, paskan otteen antavat ja pölyä keräävät pikkukolmiot.

8080:ssa on myös huomattavasti paremmin toimiva valikkojärjestelmä, osittain koska siinä on niitä valikkopainikkeitakin tuplamäärä 8000:n verrattuna.

No, loistosynia kuitenkin molemmat, soundihan on aiemmin mainittuja pieniä eroja lukuunottamatta kuitenkin ihan sama :)

Noi mun itselleni haalimat kappaleet on meillä studiolla ahkerassa käytössä (esim. 8000 masterkibiksenä), ja vois melkeen sanoa että kumpaakin käytetään jollain tapaa aina jokaisessa biisissä :D
Avatar
#152 • • Tuppu_ Guest
Joo, toi unohtuikin mainita. Liu'ut ovat todellakin aivan eritasoiset 8080:ssa. Jämäkämmät ja todella täsmälliset. Eikä ne nupitkaa noissa mitkää ihan surkeat ole, vaikka heiluvatki pikkusen enemmän ku jossai viruksessa. ;)
Avatar
#153 • • holle Guest
En oikein tiedä kummassa tästä kysyä:logic-topicissa vai täällä. Kysympä täällä. En saa synkkaa toimimaan jp:n ja logicin välillä, eli arpeggiot eivät toimi ollenkaan. Jos teen esim matrixilla jonkin pätkän ja laitan logicin soittamaan jp:tä, niin ulos tulee tasaista ääntä, ei arpeggiota. Tää on varmaan joku yksinkertainen juttu, mutta en nyt sitä keksi en sitten millään :confused:
Avatar
#154 • • OSC8 Guest
Hitto kun ei ole JP-8000:n manuaalia täällä kotona, mutta oon aika varma että pulma on nimenomaan JP:n omissa asetuksissa/midi-asetuksissa, eikä logicissa. Muutoinhan JP:stä ei kuuluisi mitään ääntä..

Tarkista JP:stä ainakin ensin PFM COMMONista minne arpeggio ohjataan. 1) Pistä varuiksi arpeggio destinatioksi LOWER & UPPER.
2) Katso vielä missä key modessa JP on (SINGLE, DUAL vai SPLIT).

Ainakin JP-8080:ssa SPLIT -modessa arpeggio voi ohjautua vain LOWER PART:iin..

edit: kello olis varmaan kans hyvä ottaa sekkarista, eli tarkista et logic lähettää JP:n midiporttiin kelloa ja että JP:ssä synkka otetaan MIDI IN:stä.


Ikinä en oo arpeggioo silleen käyttäny et näin ulkomuistista ei tähän hätään osaa enempää neuvoo. Tsekkaa noi nyt kuitenkin, täytyy koittaa studiolla sit ihmetellä tarkemmin miten toi homma menikään..
Avatar
#155 • • 029 Guest

En oikein tiedä kummassa tästä kysyä:logic-topicissa vai täällä. Kysympä täällä. En saa synkkaa toimimaan jp:n ja logicin välillä, eli arpeggiot eivät toimi ollenkaan. Jos teen esim matrixilla jonkin pätkän ja laitan logicin soittamaan jp:tä, niin ulos tulee tasaista ääntä, ei arpeggiota. Tää on varmaan joku yksinkertainen juttu, mutta en nyt sitä keksi en sitten millään :confused:



Hmm.. kumpikos jp sulla onkaan? Jos 8080 ni onko sulla johto remote keyboard in:issä vai perus midi in:issä?
Avatar
#156 • • holle Guest

Hitto kun ei ole JP-8000:n manuaalia täällä kotona, mutta oon aika varma että pulma on nimenomaan JP:n omissa asetuksissa/midi-asetuksissa, eikä logicissa. Muutoinhan JP:stä ei kuuluisi mitään ääntä..

Tarkista JP:stä ainakin ensin PFM COMMONista minne arpeggio ohjataan. 1) Pistä varuiksi arpeggio destinatioksi LOWER & UPPER.
2) Katso vielä missä key modessa JP on (SINGLE, DUAL vai SPLIT).

Ainakin JP-8080:ssa SPLIT -modessa arpeggio voi ohjautua vain LOWER PART:iin..

edit: kello olis varmaan kans hyvä ottaa sekkarista, eli tarkista et logic lähettää JP:n midiporttiin kelloa ja että JP:ssä synkka otetaan MIDI IN:stä.


Ikinä en oo arpeggioo silleen käyttäny et näin ulkomuistista ei tähän hätään osaa enempää neuvoo. Tsekkaa noi nyt kuitenkin, täytyy koittaa studiolla sit ihmetellä tarkemmin miten toi homma menikään..

Joo, kiitos! pitää huomenna koettaa toi juttu, kun on aikaa.



Hmm.. kumpikos jp sulla onkaan? Jos 8080 ni onko sulla johto remote keyboard in:issä vai perus midi in:issä?

Tää on ihan 8000, ei 8080.
Avatar
#157 • • gerry Guest
Pitihän sekin kikxumasina hankkia ;)


Hei, ekaks huomasin et jos alan käyttämään sitä kiipparina niin se ei transponoi softasynia vaikka painan transponointtinappia...? Vain Jiipeen saundit nousuva tai laskivat... kenties joku asetus tms. päällä...?

Toinen juttu et laite on max 8 poly katoin speksreist et se on kuitenkin 2parttinen (eli basslineen sekä sahoihin riittää mainiosti polyfoni). En oo vielä saanut sitä toista parttia toimimaan mitenkään järkevästi... vaikka laitan performance midikanvaksi 2 ja syötän midikanavalle 2 tietoo niin mitään ei tapahtu... 1parttisena kyllä toimii.

Mutjuu, täytyy viel säätää.... :)
Avatar
#158 • • MikkiHiiri Guest

Toinen juttu et laite on max 8 poly katoin speksreist et se on kuitenkin 2parttinen (eli basslineen sekä sahoihin riittää mainiosti polyfoni). En oo vielä saanut sitä toista parttia toimimaan mitenkään järkevästi... vaikka laitan performance midikanvaksi 2 ja syötän midikanavalle 2 tietoo niin mitään ei tapahtu... 1parttisena kyllä toimii.



Ne partit on Upper ja Lower. "Key & Panel" otsakkeen alla löytyy ne namiskat. Molemmille parteille voi ohjelmoida oman soundin, käyttää omaa Patchia niissä, antaa oman MIDI-kanavan (Shift - PFM Part) ja omat efektit. Performance-moodissa ne voi yhdistää niin, että molemmat partit soi samaan aikaan tai ne voi jakaa eri puolille kiipparia. Upper ja Lower partia voi myös editoida samanaikaisesti painamalla molempia nappuloita.

Toivottavast jotain selvis :)
Avatar
#159 • • OSC8 Guest
Onnea vaan gerrylle, loistosynan oot saanu :)

Hei, ekaks huomasin et jos alan käyttämään sitä kiipparina niin se ei transponoi softasynia vaikka painan transponointtinappia...? Vain Jiipeen saundit nousuva tai laskivat... kenties joku asetus tms. päällä...?



Yeah, painappa ensin shift pohjaan ja sitten vasta sitä transposee niin näät mitä tapahtuu ;)


En oo vielä saanut sitä toista parttia toimimaan mitenkään järkevästi... vaikka laitan performance midikanvaksi 2 ja syötän midikanavalle 2 tietoo niin mitään ei tapahtu... 1parttisena kyllä toimii.



Hmmkay, en oo ihan varma mut voiskohan kyse olla Key Mode asetuksesta (kato että se on Dual).. Voi olla et toi ei auta yhtään mut muuta ei nyt heti tuu mieleen..


edit: oujeah mickeymouse kerkezkin ekax..
Avatar
#160 • • gerry Guest
Kiitti kovasti kummallekkin :)! Täytyy koklata ku taas kotiin pääsen....


Edit. Vielä pikkusen hämärä mitä eroa on performances ja patchis... (performansesta löysin enemmän saundeja ;))

Performances saa kyl fattiä supersahaa... (14supersahaa päälekkäin) jos yhdistää kummatkin partit...

Saundit ei olekkaan tyypillisesti esim. 0-4 bankkia jossa jokaises läjä saundeja, ja yleensä loppupään pankit ovat niitä user paikkoja... Täytyy vaan omaksua tää uusi ajattelutapa :)