Roland JP8000

245 posts, 13 pages, 57,221 views

Avatar
#21 • • MikkiHiiri Guest




Toi oli jo hyvä alku, et saa... :)

mutta, no kukas tietää, mistä niitä sit saa ja millä hintaa?

:rolleyes:



http://www.muusikoiden.net/tori/haku.php

hakusanaks 8000
ja löyty esim tälläsii:

"Myydään Roland JP8000. hp. 699E !!!" (onpas VITUN halpa!!)

"Suosittu Rolandin JP-8000 analogimallinnussyna myynnissä. Juuri huollettu. Ollut ammattilaiskäytössä. Manuaalikin on tallella. Hintapyyntö 990,-"

JP-8080:aa ei löydy yllätysyllätys
Avatar
#22 • • xybo Guest


JP-8080:aa ei löydy yllätysyllätys



8000:inen on kyllä mielestäni paljon tyylikkäämpi,
sellasen vois kyllä nurkkiin hankkia. Vocooderin takia
en jp8080 hankkisi ;)

Soundeissa nyt ei oo mitään niin spessua mitä
ei jo softasynilläkin aikaa saisi niin ulkonäkö
ja namiskat ois jees ;)

-- xybo
Avatar
#23 • • MikkiHiiri Guest



8000:inen on kyllä mielestäni paljon tyylikkäämpi,
sellasen vois kyllä nurkkiin hankkia.



Joo. 8k:n koskettimisto on lisäks mukavan tuntunen. Ainut miinus et siinä on vain 4 oktaavia, muuten ois kelvannu masterkiippariksi jo noiden nuppivalikoimien ja kontrollereiden takia :)
Reasoninkaan nuppeihin ei tartte hiirellä koskee ku sitä voi nätisti ohjelmoida oikeiden nuppien avulla.

Toi Supersaw-aaltomuoto filttereineen aiheuttaa vakavaa riippuvuutta. Sitä on pakko survoo joka biisiin jollain tavalla :)
Avatar
#24 • • Vares Guest


Supersaw is not the whole life, I think. I'm using multisaw.



I use chainsaw!!
Timberjack

Joo, omaan JP-8080:n, joka on hyvä yleiskone moneen lähtöön.
Mutta mulla ei ole vielä KOLKKIA (wink wink)
Avatar
#25 • • Edited whuf. Guest
I'm using Clavia&Waldorf, so no sübersaw in my sound.
But i still sound kixxu :D


Edit: I now use sübersaw! from jp-8000.
Hear it from Magellan releases. :cool:
Avatar
#26 • • tempest Guest


I'm using Clavia&Waldorf, so no sübersaw in my sound.
But i still sound kixxu :D




Asioihin on tullut kuitenkin muutos ;)
Avatar
#27 • • Edited Tuppu_ Guest
Nojoo, 1kpl jp8000 päätyi meikäläiselle, joten nyt kai joutuu käyttämään aitoa supersawiakin. :)
Kauan tosin sinnittelin ilman jp:tä ja yritin muilla vehkeillä sitä matkia. ;)

Koskettimisto jp:ssä on ihan jees, kuten CM totesi, mutta kalpenee kyllä esim. cs6x:n koskettimistolle. Ero on jopa aika huima. Siksi soittelenkin kaikki soundit yleensä cs6x:n keyboardilla. Siinäkun on vielä se 1 lisäoktaavi, niin saa padit ja stringsit soiteltua hieman laajemmin kuin jp:n omalla keyboardilla.

Onko tohon jp8000:n filtteripoksuntaan mitään muuta keinoa kuin säätää amp-attack ja release hieman nollasta ylemmäs?`
Ottaa meinaan välillä aika lailla päähän toi pätkiminen. Muuten filtteri on kyllä aivan mainio! :rolleyes:
Avatar
#28 • • Edited tempest Guest
eipä siihen kai mitään muuta ratkasua oo, se on kai vaan yksinkertasesti liian nopee, digitaaliajassa on omat miinuksensa ;) Toi ongelma on itseasiassa varmaan kaikissa muissakin analogimallintavissa synissa, esim nordlead3:ssa ja fizmossa, mut ton jp:n naksuminen on astetta pahempi:)

[edit] korjaus...itseasiassa fizmo ei muuten naksuttele, kerrankin jotain hyvää siinä :) ja nordin release vaan naksuttaa [/edit]
Avatar
#29 • • Tuppu_ Guest
Huomasin JP8000:ssa sellasen homman, että filtterin napsuntaan auttaa sekin, että tekee / soittaa kuviot niin, että edellinen nuotti ehtii loppua kunnolla, eikä sen envelope toimi enää. Nyt kun uusi nuotti alkaa soida, ovat envelopet valmiiksi "lepotilassa" ja ehtivät mukaan paremmin.

Jos siis soittelee suoraan keyboardilla kuvioita (aivan sama, soittaako tavallisesti, vai legatona), niin filtteri napsuu helposti, koska soittokuvioissa edellinen kosketin on usein vielä hieman "päällä". Kun laittaa sekvensserin soittamaan homman niin, että huomioi edellisen saarnan, eli lätkii nuotit siten, että monta nuottia alkaa ja loppuu juuri samaan aikaan ja seuraava/seuraavat alkavat vasta edellisen nuotin jälkeen (voi toki laittaa melkein kiinni edelliseen), niin napsunta vähenee oleellisesti.

Tämä siis lisäksi auttaa envelopen attackin ja releasen säätöjen kanssa.

Itse ainakin sain oikeestaan aivan napsumattoman pätkän. Jiihaaaaaaa... :D
Avatar
#30 • • Tuppu_ Guest
Hmmm. en ole edellisestä sittenkään aivan varma, mutta seuraavasta olen 100% varma:

Jos attack ja release -säädöt eivät auta napsumiseen tarpeeksi, kannattaa delay vetää kokonaan nollaan, jolloin napsunta häviää kokonaan, ainakin mulla. Napsuntahan on samanlaista kuin äänikortilla pc:ssä käy, kun laittaa liikaa tavaraa kehiin. JP:n dsp:t ovat siis hieman alimitoitettuja. Filtteri vie tehoja aika reippaasti ja jos kehiin laittaa vielä pitkän delayn, ilmenee tehon loppuminen napsumisena. Delay, kuten muutkin efektit kannattaa ottaa ulkoisesta efektilaitteesta. Chorusta voi kyllä käyttää JP:stäkin, kun se ei vie tehoja juuri lainkaan. Jep, nyt siis saan aivan napsumatonta sahaa, jeess! :)
Avatar
#31 • • QPS Guest
Multa löytyy JP8080... Oon kans huomannut että ilman delaytä napsunta häviää....
Avatar
#32 • • 029 Guest


Multa löytyy JP8080... Oon kans huomannut että ilman delaytä napsunta häviää....



katos... tota delayta en ookkaan huomannu - van ton attack / releasen + filter envelopen yhteisvaikutuksen...

Ootteko kokeillu säätää tota Morphingilla koskaan?
Avatar
#33 • • Edited 029 Guest
jep.

senverran tosta vielä et toi on ehkäpä helpoin tapa saada napsunta JP:stä ilman et pitää luopuu siitä attack arvosta tai delaysta.
Avatar
#34 • • Tuppu_ Guest
Mitä? Olen ollut varmaan nukkumassa, kun on selvitetty, mitä morphing on, eli jos lyhyesti sais ton uudestaan... :D
Avatar
#35 • • Edited 029 Guest


Mitä? Olen ollut varmaan nukkumassa, kun on selvitetty, mitä morphing on, eli jos lyhyesti sais ton uudestaan... :D



jees ;) no et oo ainut ;) toi lukee kyl manuskassa mut harva näyttää tietäneen ton.

eli siis.. Morphingilla voit ohjata vaikkapa cutoffia esim. aftertouchilla niin että kun cut on nollassa on amp RELEASE-envelopen arvo vaikkapa 84. kun cutoff on 64 on amp-releasen arvo 42. Kun cutoffi on 127 on amp release vuorostaan nolla...

Tolla lailla pystyy tekeen ihanan sweepin joka ei napsu kun cutti on alhaalla mutta saat releasen arvoks nolla aina kun cutoff on kirkkaimmillaan.

Nää oli vaan esimerkkejä -> ton aftertouchin paikalla voi olla mikä vaan kontrolleri ja samoin cutoffin ja releasen... ;) Voit laittaa vaikka delayn meneen täydestä nollaan samalla kun cutoff nousee jne...

huipuinta tässä on siis se et kaikki arvot vaihtuu suhteessa kun vääntää yhtä nappia.

toivottavasti saat pelittään...
Avatar
#36 • • QPS Guest




jees ;) no et oo ainut ;) toi lukee kyl manuskassa mut harva näyttää tietäneen ton.

eli siis.. Morphingilla voit ohjata vaikkapa cutoffia esim. aftertouchilla niin että kun cut on nollassa on amp RELEASE-envelopen arvo vaikkapa 84. kun cutoff on 64 on amp-releasen arvo 42. Kun cutoffi on 127 on amp release vuorostaan nolla...

Tolla lailla pystyy tekeen ihanan sweepin joka ei napsu kun cutti on alhaalla mutta saat releasen arvoks nolla aina kun cutoff on kirkkaimmillaan.

Nää oli vaan esimerkkejä -> ton aftertouchin paikalla voi olla mikä vaan kontrolleri ja samoin cutoffin ja releasen... ;) Voit laittaa vaikka delayn meneen täydestä nollaan samalla kun cutoff nousee jne...

huipuinta tässä on siis se et kaikki arvot vaihtuu suhteessa kun vääntää yhtä nappia.

toivottavasti saat pelittään...



Täytyneepä munkin kokeilla... Ei muutenkaan oo hirveemmin tullut tuota laitteen delaytä käytettyä mutta täytyneepä pistää muistiin ja kokeilla joku päivä, kun ehtii :) ...
Avatar
#37 • • Tuppu_ Guest
Kiitti selvennyksestä! Kun nyt tarkemmin muistelen, niin kyllä mää tosta oon aiemminkin kuullu, mutta ei nyt tullu mieleen ja manuaalia olen erittäin laiska lukemaan, kuten kaikki muutkin käsittääkseni. MicroQ:n manuska onkin varmaan ainoo, minkä koskaan oon lukenu. Siitä sitten selviskin, miten noita analogivehkeitä ohjelmoidaan. JP:hän noin muuten on aika simppeli. Täytyypä testailla, tosin saan kyllä efektit, siis delayn ja reverbin m-onesta, joka riittää vallan mainiosti. Kiitos joka tapauksessa neuvonannosta! :)
Avatar
#38 • • QPS Guest


Kiitti selvennyksestä! Kun nyt tarkemmin muistelen, niin kyllä mää tosta oon aiemminkin kuullu, mutta ei nyt tullu mieleen ja manuaalia olen erittäin laiska lukemaan, kuten kaikki muutkin käsittääkseni. MicroQ:n manuska onkin varmaan ainoo, minkä koskaan oon lukenu. Siitä sitten selviskin, miten noita analogivehkeitä ohjelmoidaan. JP:hän noin muuten on aika simppeli. Täytyypä testailla, tosin saan kyllä efektit, siis delayn ja reverbin m-onesta, joka riittää vallan mainiosti. Kiitos joka tapauksessa neuvonannosta! :)



Minäkin olen niin laiska etten ole koskaan viitsinyt manuaaleja lukea. Jos on tullut ongelma vastaan niin olen saanut vastauksen tutuilta ja siksi manuaalit ovat jääneet todella vähäiselle tutkimisella. Tykkään oppia kantapään kauttaa, jotenkin sitä vaan oppii kaiken itse kokeilemalla eikä lukemalla ;) . Tämä toimii monessa muussakin asiassa :) ...

Mullakin tulee efektit muualta, joten en ole tota JP:n Delaytä tarvinnut. JP:hän on unelma, koska todella helppo käyttää ja saundaa Überhyvältä :D ... Ei haittaa ollenkaan, että on hiukan vanhentunut... Minulla ainakin JP on laite, jota en koskaan myy. Ostettuani ymmärsin miksei kukaan myy JP8080:aan pois.
Avatar
#39 • • Edited 029 Guest


Mullakin tulee efektit muualta, joten en ole tota JP:n Delaytä tarvinnut. JP:hän on unelma, koska todella helppo käyttää ja saundaa Überhyvältä :D ... Ei haittaa ollenkaan, että on hiukan vanhentunut... Minulla ainakin JP on laite, jota en koskaan myy. Ostettuani ymmärsin miksei kukaan myy JP8080:aan pois.



niin helvetin totta... mulla ihan sama juttu ja nyt tekis vaan kokoajan mieli ostaa näitä lisää :) :)
Avatar
#40 • • Tuppu_ Guest
<hehkutus>
Jep, en myy mäkään omaani (jp8000) pois IKINÄ! Mielestäni se on vieläkin ehkäpä paras virtuaalianalogi, mitä on tehty! Mielestäni 2 parasta va-konetta ovatkin JP ja Virus. Siksi säästelenkin tässä virukseen. :D JP:n soundi on niin mystisen hyvä ja sitä on niin helppo käyttää. Kun haluu jonkun soundin, niin kääntelee pari minsaa ja soundi on siinä! Tosi nopeeta editoida ja melkein sama, miten editoi, aina saa jotain siistiä soundia, vaikkapa sitten "sivutuotteena" aikaan. Melkeinpä voisi sanoa, että joka editoinnin jälkeen olen saanut jonkun hienon soundin. Muilla va-synilla saa joskus tuskaisesti yrittää edes yhtä hyvää soundia! Tuntuukin, että JP:ssä on kaikki suunnittelu mennyt nappiin, eli oskillaattorien soundit ovat lämpimät, järeet ja elävät filtteristä puhumattakaan. Ja vaikka noi efektit ovat aika yksinkertaiset, ovat nekin yllättävän hyvät, siis chorus ja delay. Ja tosiaan harvoissa synissa on yhtä paljon namiskuukkeleita editointia varten.
</hehkutus>

Tosta editoinnin helppoudesta vielä, että innostuin sashin uudesta Sun set-biisistä niin, että aloin tehdä siitä remixiä. Kuuntelin alkuperäistä biisiä ja mietin, millä saisin samantyylistä soundia aikaan. No JP8000 käsittelyyn ja alkoi löytyä sitä soundia, kun hieman hieroi, eikä mennyt kauan. Vaikuttaisi, että setä Sash on myöskin käyttänyt jp:tä ko. biisissään.

Itse en sensijaan näitä jp:itä lisää aio ostaa. Yksikin riittää. Joudun tosin "nauhoittelemaan" raidat välillä audioksi, jotta saan uuden soundin käyttöön.