Unikuvia

198 posts, 10 pages, 34,667 views

Avatar
#81 • • ---[-]--- Guest


hui!!
Miks mä nään tälläsiä unia, tuleeko musta joku hullu..



Podet syyllisyyden tunnetta;) ...et ole ollut aivan avoin ja rehellinen itsellesi....:)
Avatar
#82 • • Antero Guest


....onkohan kellään visioita siitä, miten painajaiset vaikuttavat ihmisen todellisuuteen. Koska nukkumisaika on pitkä (6-9h about), väitän että uni ja valve ovat yhtä todellisia. Esim. ahdistava uni vaikuttaa psyykkeeseen samalla tavalla kuin ahdistava tilanne reaalimaailmassa...

....mielipiteitä tähän



Jos tuo väite pitäisi paikkaansa psyykkeeni pitäisi olla jo aivan pi**unpäreinä.
Joskus on ollut pitkiä ajanjaksoja jolloin unet syystä tai toisesta ovat
olleet tod. ahdistavia... :016:

Ahdistava tilanne "reaalimaailmassa" heijastuu kyllä uniin, vahvana. Mutta omien
kokemuksien pohjalta väitän että painajaiset heijastuvat lähinnnä aamun
ensihetkiksi lähimuistiin. Toki jos uni on ollut TO-DEL-LA ahdistava
tai painajaiset ovat jatkuneet pitkään, niitä tulee kelailtua päivänmittaan.
Mutta että "uni ja valve ovat yhtä todellisia"

Se miten unet tulkitsee ja millaisen painoarvon niille antaa..
Jos olet muuten ok itsesi kanssa niin tuskin unet merkittävästi
pystyvät vaikuttamaan psyykkeeseesi, suuntaan tai toiseen.
Mutta ihmisiä on niin monenlaisia.
Avatar
#83 • • Edited HardS Guest
Noin vuosi sitten näin painajaisia parin kuukauden ajan miltei joka yö. Pari yötä tuli oltua hereilläkin niiden takia. Outoa niissä oli se että painajaisen tiedosti tulevan jo siinä vaiheessa kun nukahti. Sellainen outo sähköinen "shokki" iski päähän ja jatkoi siitä raajoihin. Joskus sitä pystyi herättämään itsensä mutta useimmiten heräsi pelästyneenä hetken päästä. Yhden illan aikana saattoi tulla useita painajaisia ennenkuin nukahti kunnolla. Onneksi se vaihe loppui aikanaan..

Nykyisin tulee nähtyä useita unia yössä. viime päivinä niissä on esiintynyt aika paljon biletyyppejä. mm. mr a, proteus, dani ja samppa. pari päivää sit näin unen missä oltiin hesperiassa ja tabilla oli käsi amputoitu.. joten sil oli sit sellainen puinen implantti sen tilalla. :D mut se siitä..

edit:sekavaa
Avatar
#84 • • olliS Guest


pari päivää sit näin unen missä oltiin hesperiassa ja tabilla oli käsi amputoitu.. joten sil sit sellainen puu-implantti käytössä :D mut se siitä..


rotfl! :001: kristo kerro lisää :rolleyes:
Avatar
#85 • • ---[-]--- Guest


Noin vuosi sitten näin painajaisia parin kuukauden ajan miltei joka yö.



noniin...nyt mäkin ymmärrän sua:D
Avatar
#86 • • ---[-]--- Guest




Ahdistava tilanne "reaalimaailmassa" heijastuu kyllä uniin, vahvana. Mutta omien
kokemuksien pohjalta väitän että painajaiset heijastuvat lähinnnä aamun
ensihetkiksi lähimuistiin. Toki jos uni on ollut TO-DEL-LA ahdistava
tai painajaiset ovat jatkuneet pitkään, niitä tulee kelailtua päivänmittaan.
Mutta että "uni ja valve ovat yhtä todellisia"

Se miten unet tulkitsee ja millaisen painoarvon niille antaa..
Jos olet muuten ok itsesi kanssa niin tuskin unet merkittävästi
pystyvät vaikuttamaan psyykkeeseesi, suuntaan tai toiseen.
Mutta ihmisiä on niin monenlaisia.



Mä veikkaan kyllä et ne jää alitajuntaan. Tämän voi selittää esimerkiksi toistuvilla unilla. Olet varmaan nähnyt jonkun unen monta kertaa. Siksi esimerkiksi on mielestäni perusteltua, että uni ja valve ovat yhtä todellisia. Jokaisesta elämästämme hetkestä kehitymme. Niin hereillä kuin unessa.
Avatar
#87 • • Taedium Guest


Noin vuosi sitten näin painajaisia parin kuukauden ajan miltei joka yö.

"Nukun huonosti ja liian vähän. Ja kun nukun, näen pahan unen." - TR&TN
Avatar
#88 • • HardS Guest


"Nukun huonosti ja liian vähän. Ja kun nukun, näen pahan unen." - TR&TN



en edes nukkunut huonosti tai liian vähän. työttömänä oli kivaa ;)
Avatar
#89 • • Funkatronik Guest
Yleensä en muista uniani tai jos muistan niin ne ovat aika tylsiä. Viime yönä näin kyllä poikkeuksellisen omituista unta. Kaikkea en enää muista mutta päähän jäi seuraavanlainen kohtaus:

Olin järjestämässä ulkoilmabileitä vanhalla kotiseudullani. Levysoittimet eivät jostain syystä toimineet joten sitä siinä kirottiin hetken aikaan. Sitten yleisön joukossa oleva James Brown tuli apuun ja löi muutamia levyjä vasaralla. Jostain syystä tämä sai levarit toimimaan ja bileet alkoivat, kaikkien huudellessa "James Brown on kuningas"-tyylisiä iskulauseita.
Avatar
#90 • • LindaGP Guest



Täällä tulee roikuttua niin paljon, että Platinum-unen näkeminen jossain vaiheessa alkaa olla jo väistämätöntä. Toivottavasti siinä ei kuole kukaan.
:012:



Haa!!! Viime yönä näin ensimmäisen Platinum-painajaiseni. :D
Avatar
#91 • • Edited 029 Guest


....onkohan kellään visioita siitä, miten painajaiset vaikuttavat ihmisen todellisuuteen. Koska nukkumisaika on pitkä (6-9h about), väitän että uni ja valve ovat yhtä todellisia. Esim. ahdistava uni vaikuttaa psyykkeeseen samalla tavalla kuin ahdistava tilanne reaalimaailmassa...

....mielipiteitä tähän



Joop. Tässä ois mun mielipidettä aiheesta...

Mun mielestä noi voi toki olla yhtä todellisia. Mutta jos on vaikkapa vaihtoehtona et on karsee heterokiristys todellisuudessa tai sitten unessa, niin ainakin se unessa koettu kiristys häviäis aika suurelta osin heti kun herää, kun taas todellisuudessa koettu kiristys jatkuu (ainakin hereillä ollessa) joka päiväisenä. :) Todellinen kiristys mun mielestä heijastuu myös uniin, mut harvemmin unessa koettu kiristys purkautuu hereillä ollessa niin selkeesti. Jos on paha karma ja jotain tosi radikaalia tapahtumassa unessa niin se kauhu yleensä muuntuu helpotukseks heti herättyä.

Ja sit kun joka yö näkee erityyppisiä unia niin se edellisen yön uni ei välttämättä vaikuta enää seuraavana yönä nähtyyn uneen, kun taas hereillä ollessa tilanteen kokee kokoajan jatkuvana.

mutjoo... mielenkiintoinen aihe kyllä. Ja kipeen hämärä toi sun toistuva krokotiili-uni kyl.

Mulla on ollu kaikenlaisia unia mut koskaan ei oo menny painajaiset siihen asti et oikeesti kuolis unessa - aina herää silleen just ennen kun jotain pahaa ois tapahtunu :)

ja vielä tohon lisäystä...


Koska nukkumisaika on pitkä (6-9h about),



hmm... muuten luin jostakin (kai spectrumista) et toi aika minkä ihminsen elimistö yleensä käyttää nukkumiseen on vaan about 50% sängyssä vietetystä ajasta.

Se ois osa elimistön suojeluprosessia univelkaa vastaan ja toi oikeesti nukkumiseen käytetty määrä kait riippuis sit siitä miten p*skana tyyppi on kun menee nukkuun.

Jostain tuli luettua myös tommonen et ihmisen uniajassa on sen verran varaa et jos on vaikka univelkaa niin elimistön korjaantuu sit aina koko yön ajan.

Onko kellään muuten tietoa siitä miten toi unen näkeminen ja elimistön korjaantuminen/ lepo liittyy toisiinsa, et viekö esimerkiks lihasten kasvu ja palautuminen aikaa unennäöstä tms. vai voiko noita tapahtua kuinka paljon oikeesti samaan aikaan??
Avatar
#92 • • Taedium Guest


Onko kellään muuten tietoa siitä miten toi unen näkeminen ja elimistön korjaantuminen/ lepo liittyy toisiinsa, et viekö esimerkiks lihasten kasvu ja palautuminen aikaa unennäöstä tms. vai voiko noita tapahtua kuinka paljon oikeesti samaan aikaan??

En ollut ajatellukkaan moista vaihtoehtoa. Hyvä kysymys. Erittäin hyvä. Minäkin mielelläni haluaisin tästä kuulla enemmän. Jos jollain on kokemusta/tietoa.

Itse näen harvoin unia ja silloin kun niitä unia näkee, on ne sellaisia, mitä tuolla aikaisemmin on luettavissa. Eli en pysty vertailemaan, että minkälaisessa tilassa olen kun näen niitä.
Avatar
#93 • • ---[-]--- Guest




mutjoo... mielenkiintoinen aihe kyllä. Ja kipeen hämärä toi sun toistuva krokotiili-uni kyl.

Onko kellään muuten tietoa siitä miten toi unen näkeminen ja elimistön korjaantuminen/ lepo liittyy toisiinsa, et viekö esimerkiks lihasten kasvu ja palautuminen aikaa unennäöstä tms. vai voiko noita tapahtua kuinka paljon oikeesti samaan aikaan??



Unessa ei ainakaan tiedosta aikaa. Silloin meillä ei ole kykyä hahmottaa omia muistoja saati tulevia odotuksia. Tutkimalla psykoosia tai esmes unissakävelyä voisimme ehkä tietää enemmän.

Kuinka rationaalisesti unissakävelijä toimii ja miten se sopii esittämääsi teoriaan?

.....yhtä suurta teoriaa tämäkin. Tosin kuolen usein unissani. Kerran kiipesin liukumäelle(sellanen 10m korkee) ja hyppäsin sieltä alas....ja sattu niin perkeleesti.Mut menin vaan hyppää uudestaan. Hyppäsin vaan niin monta kertaa, että loppujen lopuksi lähti henki. Tämänkin unen olen nähnyt monta kertaa. (kummaa kyllä sen tiedostaa vasta kun on herännyt)..............................mut joo......surrealistista kirjallisuutta on tulossa. Mul on niin paljon noit juttuja takataskussa....heh;)
Avatar
#94 • • Edited Taedium Guest


Kuinka rationaalisesti unissakävelijä toimii ja miten se sopii esittämääsi teoriaan?

Olin joskus yhdellä kaverilla yötä. En tiennyt tämän olevan unissakävelijä. Ilmeisesti unissaan voi kävellä silmät auki.

Havahduin nimittäin kun itse makasin olkkarin sohvalla ja kuulin ääniä keittiöstä. Siellä kuului vesihana. Kuulosti kahvipannun kilinältä. Ja jotain ihmeellistä siinä oli toiminnassa. Tuumasin hetken ja menin katsomaan. Kaverini oli laskenut vettä kahvinkeittimen pannuun ja laittanut pannun jauhokaapin alle siihen pöydälle. Vastakkaisella seinustalla siis kraanat ja kahvinkeitin. Hän oli juuri kiivennyt kyykkyasentoon ikkunalaudalle avattuaan ikkunan ja oli hyppäämässä ulos. Nykäsin varovasti hihasta ja hän älähti, nytkähti ja horjahti taakseppäin. Sain kiinni. Hän kysyi, että mitäs nyt tapahtuu. Missä hän on? Mä luulin, että hän pelleili, mutta ei hällä ollu mitään ideaa miten hän oli sinne mennyt.

Onneksi asui katutasossa.

Vakuuttavasti hän kyllä ainakin näytteli kävelevänsä unissaan. Oma järki sanoo, ettei noin voi unessa kukaan tehdä, mutta kun itse näki, niin sitä järkeäänkin voi ihminen epäillä.

edit: Ai niin. Meinas unohtua. Alkoholia emme olleet nauttineet sillä kertaa tippaakaan.
Avatar
#95 • • Ana-- Guest
Mä lähdin yks yö pelkissä boksereissani hakemaan kaverin rappu-
käytävästä konekivääriäni. Kaveri heräsi siihen, kun kolistelin
jotain väliovia siellä rappukäytävässä ja tuli ovelle vastaan, kun
mä aivan suvereenisti avasin sen omilla avaimilla mitkä mä olin
sen takin taskusta konekiväärinnoutoreissua varten poiminut.

En mä tiennyt että se säilyttää avaimiaan takkinsa taskussa...

Aika hullua. Aamulla vaan muistin jotain hämärää jostain kone-
kiväärist ja todella omituisen tunteen siitä, että olin jossain vai-
heessa yötä erittäin hämmästynyt. Muuta en muistanut =)
Avatar
#96 • • LindaGP Guest
Mistä tietää että kevät on tulossa?

Vastaus: Blondie alkaa nähdä unia moottoripyörällä ajamisesta...
Avatar
#97 • • Felis Guest


....onkohan kellään visioita siitä, miten painajaiset vaikuttavat ihmisen todellisuuteen. Koska nukkumisaika on pitkä (6-9h about), väitän että uni ja valve ovat yhtä todellisia. Esim. ahdistava uni vaikuttaa psyykkeeseen samalla tavalla kuin ahdistava tilanne reaalimaailmassa...


Ei, kyllä unet häviää paljon nopeammin kuin todellisuus. Kauhuelokuvatkin vaikuttaa muhun voimakkaammin ja pidempään kuin painajaiset.

Yksi toistuva uni mulla on ollut: jossain kohtaa unta astun tai olen astumaisillani lasinsiruihin - paljain jaloin tietysti. Näin näitä unia vuosia, kunnes joskus kuukausia sitten näin unta, että palkkamurhaaja jahtasi mua. Juuri kun olin astumaisillani lasinsiruihin, palkkamurhaaja muuttikin mielensä ja nosti mut niiden yli turvaan. Sen jälkeen en ole enää lasinsiruja nähnyt, eikä mulle ikinä oikein valjennut mistä siinä unessa oli kysymys.
Avatar
#98 • • dab Guest
Toissa yönä näin sellaista unta että olin koirajumala, ja pystyin hallitsemaan dobermanneja laittamalla kädet ristiin ja sanomaan niille suomeksi mitä halusin niiden tekevän... Se oli aika hassu uni :)
Avatar
#99 • • Edited HardS Guest
on muuten melkoisen kuumottavaa nähdä monta hämärää unta yössä.. "harmi" et kaikkia ei muista..

edellisyöllä nähtyä:
Unen alkuosassa matkustin aika paljon, junalla sekä lentokoneella.. Oltiin sit taas kerran menossa liikkeelle lentokoneella mutta joku oli vikana ja kone törmäsi lähdössä sähköjohtoihin..
Havahduin unessa törmäyksen jälkeen jostain talosta. Kävelin faijani kanssa huoneesta toiseen ja huomasin etten ollutkaan enää minä sillä makasin edessäni sängyllä, verta vuotavana, käärittynä siteisiin. Viereisessä sängyssä oli mun sisko samassa kunnossa ja ympärilla muutamassa sängyssä oli loput törmäyksestä selvinneet. Ja sitten heräsin.

En o muuten koskaan ollut lentokoneessa. :)

edit: 5oo \o/
Avatar
#100 • • nylon Guest
Unia en niinkään muista (tai jos muistan, niin niissä ei ole päätä eikä häntää), mutta jostain syystä nyt viimeisen vuoden aikana olen alkanut sekoittaa todellisuutta/unimaailmaa.

Uskon, että olen hereillä ja näen mitä sattuu (mm. että olen jossain ihan vieraassa paikassa tai ihmisiä oleskelemassa makuuhuoneessani). Sitten kun todella herään, kaikki näyttää normaalille, mutta äskeiset unikuvat jäytävät mieltä ja unta ei meinaa saada enää, kun luulee että naapurin setä istuu sängynpäädyssä..

Kaikkea kanssa.. Mutta rassaavaa tuo on.. Johtuisiko sitten töissä kasaantuvasta paineesta. Purkautuisi nyt sitten edes jollain toisella tavalla :)