DJ-miksauksen tulevaisuudesta (taas)

368 posts, 19 pages, 255,924 views

Paperino

Posts: 458

#121 • • Edited Paperino Sam-El

Replying to DJ-miksauksen tulevaisuudesta (taas):


Mut se ei helpota ongelmaa jos soittaa sen läpi mp3 vinyylirippejä



Ja joo, vinyyliripit on vähän nahkeita kyllä. Soitan vinyyleiltä ne muutamat biisit sit melkeinpä mieluummin, jos vaan on paikassa levysoittimet.

Hyvä jos Serato on parantanut. Se eka boksi, joka mulla aikanaan oli, oli aivan jäätävän paska. Hyi vittu. Kuulee varmaan mun miksauksista täällä klubbarissa milloin on laitteisto vaihtunut parempaan…
Lil Tony

Posts: 775

#122 • • Edited Lil Tony Cosmic City Survivor

Replying to DJ-miksauksen tulevaisuudesta (taas):

Hey Toni oli ihan hyvää tekstiä sulta tossa ylempänä mutta miksi sä ton "netistä pöllitty"-jutun nyt tänne oikeen nostit. Kukaan itseään edes vähän kunnioittava DJ ei vetele keikoilla millään zippysharen wareilla. Eri asia jos himassa soittelee mutta sen verta pitäs kaikilla kunnioitusta olla tätä meidän genreä kohtaan. Ämpäreitä, ihan laillisia sellaisia saa beatportista. Ja sitten toi toinen, wav vs. mp3, jos vilkaset esimerkiks beatportin hintoja niin wavit maksaa sen euron / kappale ylimääräistä ja kun kotioloissa / normi pa:lla sä et sitä eroa todellakaan huomaa.

Ja sitten toi vinyyli vs. mp3:
Joo voithan sä vinyyleitä shoppailla maailmalta ja odotella niitä kotiis viikkotolkulla kun ämpärin voit hankkia minuutissa ihan laillisesti verkosta ja netin nopeudesta riippuen se on sun käytössä muutamassa minuutissa. Ja jos jossain EP:llä on hyvä raita mutta et muista EP:n biiseistä niin välitä niin ei tarvii hankkia koko lättyä itselleen vaan sä voit shoppailla just sen raidan mikä sua kiinnostaa.

Traktor Pro kakkosessa on muuten mahdollisuus käyttää mm. 8 samplekanavaa yhtäaikasesti ja tuki live looppaamiseen. Noi on just sellasia asioita mihin analogimixerit ei taida venyä ja luulen että sen takia moni """DJ"""" onkin siirtynyt analogipuolelta digitaalipuolelle. Plus että digitaalista kirjastoa on vaan yksinkertasesti niin paljon helpompi käyttää. Niin ja se visuaalinen wav-raita. Aika kultaakin arvokkaampi työkalu jos sitä oppii hyödyntämään.

Joo ja toni, olen kyl syntynyt Prydalandiassa, nyt tosin jo esikuvat vähän vaihtuneet. Eric varmaankin yks kaikkien aikojen lahjakkaimpia EDM-tuottajia eli en oikeen ymmärtänyt sun kommenttia aiheesta tuolla edellisessä topicissa. Niin joo, eihän sekään vinyyleillä soittele ja uskomatonta mut totta, se käyttää biiseissä logicia työkaluna. Hyi, kauheen digitaalista.



Liian moni soittaa pöllittyjä fileja, kunnioitus on aika nolla tietyillä, varmaan moni joka tätäkin lukee voi katsoa peiliin.

Vinyyli tulee 2 päivässä Decksistä. Se on totta että koko eptä ei kannata ostaa jos on yksi hyvä biisi.

MP3 sen ja Wavin eroa ei todellakaan huomaa himassa. mut miksi sä soitat himassa? Siksi että kehityt djksi ja pääset klubille. Ja siellä se ero onkin huomattava, sano kuka mitä hyvänsä. Paskalla PA:lla ei eroja huomaa. Eli kannattaa ostaa waveina ainakin ne biisit mistä oikeesti diggaa ja on klassikoita ja aikoo soittaa niitä joskus klubilla

Sehän noiden vehkeiden hyvä puoli on että pystyy tekemään mitä vaan. Sitä en kiellä. Mutta tärkein pointti tässä hommassa on se että miltä se soundaa ja osaatko käyttää niitä vehkeitä vaan meneekö se kikkailuksi. Mä oon nähnyt todella vähän hyviä djtä jotka käyttää noita ominaisuuksia paitsi pistää loopin pyörimään ja sit se ilta kuulostaakin siltä luuppi houselta. Satoshii tomiie oli kuulemma kova tolla saralla. Serato, Traktor, läppäri, 2 I padia, 3 2000 CDJtä ja vaikka mitä samalla pöydällä. Hawtin on guru sen vermeiden kanssa.

Logic on ehdottomasti paras softa musan tekoon mun mielestä. Soundaa hyvältä. Samaa käytän itse, vaikkakin kaikki on rautaa sen ympärillä. Mitä vikaa digitaalisuudessa on? Me puhutaan näköjään koko ajan eri asiasta.

--
Jazz Is a Teacher

a

Posts: 1,480

#123 • • a

Replying to DJ-miksauksen tulevaisuudesta (taas):

Liian moni soittaa pöllittyjä fileja, kunnioitus on aika nolla tietyillä, varmaan moni joka tätäkin lukee voi katsoa peiliin.



Kun mä siellä DJ-kopin takana pyörin lähinnä dokaamassa, niin mulla ei ole kummempaa tietoa digidj:den laillisuusasemasta. Mut siis täällä stadin pikkuympyröissä, missä konemusan puolella kaikki vähääkään vanhemmat tuntee kaikki muut vähääkään vanhemmat konemusadiggarit?

Kuinka monta on liian moni :) Sun puheista vois päätellä et Serato tarkottaa automaattisesti suurrikollista. Näinhän ei ole asia.
Lil Tony

Posts: 775

#124 • • Lil Tony Cosmic City Survivor

Replying to DJ-miksauksen tulevaisuudesta (taas):


---
Liian moni soittaa pöllittyjä fileja, kunnioitus on aika nolla tietyillä, varmaan moni joka tätäkin lukee voi katsoa peiliin.
---


Kun mä siellä DJ-kopin takana pyörin lähinnä dokaamassa, niin mulla ei ole kummempaa tietoa digidj:den laillisuusasemasta. Mut siis täällä stadin pikkuympyröissä, missä konemusan puolella kaikki vähääkään vanhemmat tuntee kaikki muut vähääkään vanhemmat konemusadiggarit?

Kuinka monta on liian moni :) Sun puheista vois päätellä et Serato tarkottaa automaattisesti suurrikollista. Näinhän ei ole asia.



en nyt millään pysty luetella kuin monta :D Mutta ihan nimeltä mainitsemattomia huippu djtä niin ulkomailta kuin suomestakin on mun vieressä mm ladannut ilmaiseksi jostain blogista tai torrent saitilta biisejä mitä ei ole edes tullut myyntiin vielä, tää on ikävän yleistä ja houkuttelevaa kun tietää mistä niitä saa. Venäjä on pahin tällä sektorilla. mm mun omat julkaisut on usein ollut ladattavissa netistä ennenkuin ne on ilmestynyt digi myyntiin, eli joko joku on saannut filen käsiin tai sit ripannut vinyylin ja pistänyt jakoon. Toi on sairas maailma.

--
Jazz Is a Teacher

Jil

Posts: 682

#125 • • Jil

Replying to DJ-miksauksen tulevaisuudesta (taas):


---

---
Liian moni soittaa pöllittyjä fileja, kunnioitus on aika nolla tietyillä, varmaan moni joka tätäkin lukee voi katsoa peiliin.
---


Kun mä siellä DJ-kopin takana pyörin lähinnä dokaamassa, niin mulla ei ole kummempaa tietoa digidj:den laillisuusasemasta. Mut siis täällä stadin pikkuympyröissä, missä konemusan puolella kaikki vähääkään vanhemmat tuntee kaikki muut vähääkään vanhemmat konemusadiggarit?

Kuinka monta on liian moni :) Sun puheista vois päätellä et Serato tarkottaa automaattisesti suurrikollista. Näinhän ei ole asia.
---


en nyt millään pysty luetella kuin monta :D Mutta ihan nimeltä mainitsemattomia huippu djtä niin ulkomailta kuin suomestakin on mun vieressä mm ladannut ilmaiseksi jostain blogista tai torrent saitilta biisejä mitä ei ole edes tullut myyntiin vielä, tää on ikävän yleistä ja houkuttelevaa kun tietää mistä niitä saa. Venäjä on pahin tällä sektorilla. mm mun omat julkaisut on usein ollut ladattavissa netistä ennenkuin ne on ilmestynyt digi myyntiin, eli joko joku on saannut filen käsiin tai sit ripannut vinyylin ja pistänyt jakoon. Toi on sairas maailma.



Yleensä noita promoja lähetellään valitulle joukolle ihan laillisesti ennen virallista julkaisua.
Niinkun a. tossa sanokin niin mulle kanssa alkaa muodostua sellanen kuva että sun mielestä kaikki digitaalisesti soittavat DJ:t on rikollisia ketkä ei maksa soittamastaan musiikista.
Ja sitä ei todellakaan pysty sanomaan kovin helposti että mikä raita on ladattu laittomasti ja mikä vaikka beatportista.
Yhtälaillahan sä voit imuttaa laittomasti sen raidan netistä ja polttaa sen cdr:lle.
Lil Tony

Posts: 775

#126 • • Lil Tony Cosmic City Survivor
Viel ihan yleinen kysymys noista serato / traktor vehkeistä ja niiden monipuolisuudesta. Ois kiva tietää esim Suomesta sellaisesta djstä joka pesee vinyylimiehen tai muistitikku tytön mennen tullen Traktorilla käyttäen sen monipuolisia ominaisuuksia hyväkseen. Eli että setti toimii lattialle paremmin ja on jotain ihan uutta ja mullistavaa, mikä inspiroisi vaihtamaan Tähän systeemiin.

Tiedän että jos esim Rico Tubbs paneutuisi tähän hommaa niin siltä vois irrota sellaisia temppua omalla sarallaan että hattu nousisi. Mut onks yleisesti jotain kovia ukkoja tai naikkosia mitä pitäisi tsekata house/tekno sektorilla, koska tää kiinostaa. Hawtinia oon seurannut usein ja se sopii sen minimal menoon tosi hyvin mitä se tekee traktorilla ja efekteillä. Mä en näkisi että mun musassa on mitään hyötyä tosta kuviosta koska niitä voi korkeintaan soittaa 2 levyä päällekkäin ehkä accapellaa kolmannelta vehkeeltä, mut muuten menee sekoiluksi.

--
Jazz Is a Teacher

Lil Tony

Posts: 775

#127 • • Edited Lil Tony Cosmic City Survivor

Replying to DJ-miksauksen tulevaisuudesta (taas):


mulle kanssa alkaa muodostua sellanen kuva että sun mielestä kaikki digitaalisesti soittavat DJ:t on rikollisia ketkä ei maksa soittamastaan musiikista.



Jil eiköhän tämä keskustelu ollut tässä :D

--
Jazz Is a Teacher

Paperino

Posts: 458

#128 • • Edited Paperino Sam-El

Replying to DJ-miksauksen tulevaisuudesta (taas):

Viel ihan yleinen kysymys noista serato / traktor vehkeistä ja niiden monipuolisuudesta. Ois kiva tietää esim Suomesta sellaisesta djstä joka pesee vinyylimiehen tai muistitikku tytön mennen tullen Traktorilla käyttäen sen monipuolisia ominaisuuksia hyväkseen. Eli että setti toimii lattialle paremmin ja on jotain ihan uutta ja mullistavaa, mikä inspiroisi vaihtamaan Tähän systeemiin.


Menee varmaankin jokunen vuosi, että porukka alkaa oppia ottamaan kaiken mahdollisen niistä ominaisuuksista irti. Mullakin oli yksi motiivi Traktorin hankkimisessa juuri se, että ominaisuuksien puolesta ei tule heti katto vastaan. Vinyylin puolella ei riitä sorminäppäryys scratchaamiseen tai looppaamiseen, joten sikäli Traktor tarjoaa mukavasti vähän apua. Soitan mielestäni parempia settejä nyt, kun voin käyttää jonkin verran hyväkseni näitä erilaisia looppausjuttuja sekä Traktorin efektejä. Toki enemmänkin niitä voisi käyttää, mutta en halua myöskään kikkailla vain kikkailemisen ilosta.

Mulla on niin vähän keikkakokemusta, että en osaa vielä nähdä miten niillä efekteillä saisi livekeikkoja paremmiksi, mutta omat "artistimiksaukset" ovat ainakin mun mielestä todella paljon parempia kuin aikanaan Seratolla soitellessa ja ihan itse beatmatchatessa. Oppipoikahan tässä ollaan edelleen, mutta nyt työkalu ainakin tuntuu juuri sellaiselta joka itselle sopii.

Paremmilla seteillä meinaan tässä nyt sitä, että mulla on tietty visio siitä millaisia settejä haluan soittaa, ja Traktor on työkalu jolla pystyn parhaiten tavoittelemaan sitä "Graalin maljaa". Mutta kuten sanottua, livekeikkoja on niin vähän takana, että en ole niihin saanut vielä sellaista tatsia jotta tietäisin hyvin mikä toimii ja mikä ei.
Lil Tony

Posts: 775

#129 • • Lil Tony Cosmic City Survivor

Replying to DJ-miksauksen tulevaisuudesta (taas):


---
Viel ihan yleinen kysymys noista serato / traktor vehkeistä ja niiden monipuolisuudesta. Ois kiva tietää esim Suomesta sellaisesta djstä joka pesee vinyylimiehen tai muistitikku tytön mennen tullen Traktorilla käyttäen sen monipuolisia ominaisuuksia hyväkseen. Eli että setti toimii lattialle paremmin ja on jotain ihan uutta ja mullistavaa, mikä inspiroisi vaihtamaan Tähän systeemiin.
---

Menee varmaankin jokunen vuosi, että porukka alkaa oppia ottamaan kaiken mahdollisen niistä ominaisuuksista irti. Mullakin oli yksi motiivi Traktorin hankkimisessa juuri se, että ominaisuuksien puolesta ei tule heti katto vastaan. Vinyylin puolella ei riitä sorminäppäryys scratchaamiseen tai looppaamiseen, joten sikäli Traktor tarjoaa mukavasti vähän apua. Soitan mielestäni parempia settejä nyt, kun voin käyttää jonkin verran hyväkseni näitä erilaisia looppausjuttuja sekä Traktorin efektejä. Toki enemmänkin niitä voisi käyttää, mutta en halua myöskään kikkailla vain kikkailemisen ilosta.

Mulla on niin vähän keikkakokemusta, että en osaa vielä nähdä miten niillä efekteillä saisi livekeikkoja paremmiksi, mutta omat "artistimiksaukset" ovat ainakin mun mielestä todella paljon parempia kuin aikanaan Seratolla soitellessa ja ihan itse beatmatchatessa. Oppipoikahan tässä ollaan edelleen, mutta nyt työkalu ainakin tuntuu juuri sellaiselta joka itselle sopii.



Kovaa treeniä vaan. Onhan toi ehdottomasti tulevaisuutta niille jotka ei lähde ollenkaan perinteiseen dj hommaan. Itse soittanut 15 vuotiaasta levyjä, eli kohta 25 vuotta, ja silti se tuntuu haastavalta, aina välillä laukkaa ja sävel lajit ei sovi yhteen. Tuli joskus treenaattu 10 tuntia päivässä soittamista, silloin ei laukannut ikinä, tuli heti näpeille jos laukkausi, se oli vakavaa silloin. Varmaan ekat kolme vuotta ennenkuin kehtas mennä keikalle tuli hinkattua levareilla yötäpäivää. Sen vinyylin touchin löytäminen vie vuosia.

Eilen just oli mielenkiintoinen keskustelu Levon vincentin kanssa siitä että aikki Mike Dehnertin tuotanto samoin kuin esim kerri chandlerin tuotanto on helppoa miksata keskenään koska ne sopii hyvin yhteen, mutta jos sinne laittaa jotain muuta väliin niin se kuulostaa oudolta koska pitchi tai joku warppaus on muuttanut tunen niin kieroksi että mikään ei kuulosta hyvältä. Kikki tai joku kusee aina, eli vinyyleilläkin pelleilyn voi viedä tosi pitkälle, mitä sit näillä vermeillä voi tehdä niin huh huh, liian lyhyt elämä :D

Mut niinkuin sanottu. Tsemppiä vaan kaikille. Mä etsin koko ajan uusia kovia djtä kehiin. Sen näkee pitkältä että kellä on homma hallussa ja ajatusmaailma siellä mitä me haetaan. Se on ihan sama millä vehkeellä vedät, mut pakko sanoa että kyllä se helpottaa hommaa että tutustut ihan perinteiseen dj kulttuuriin kunnolla ennenkuin lähdet sitä viemään turhan pitkälle.

--
Jazz Is a Teacher

Lil Tony

Posts: 775

#130 • • Edited Lil Tony Cosmic City Survivor
Ekaksi. Onko siinä jotain väärä sun mielestä, että mä inhoon että joku tulee Seratolla tai poltetuilla cdeillä soittamaan paskalaatuisin fileja huippuäänentoistosta? Jotka on 100 % varmuudella imutettu netistä.



Tonin asenne kusee. Olen kuitenkin osittain samaa mieltä.



Jos liittyy paska soundisiin ämpäreihin olen samaa mieltä



Tämä keskusteluhan on pitkälti jo käyty ja tiedän miten tärkeää levymyynti on pienille artisteille. Sitä sinulle kuuluvaa kakkua ei Teostolta tule tippuvaan ikinä. Saat rahasi vain ja ainoastaan omasta levymyynnistä (tämä on oma näkemykseni keskulteltuani Teoston ja Gramexin kanssa).



Moni "pikku" artisti ei saa penniäkään levynmyynneistä ainakaan house ja techno puolella. Lähinnä mainetta jos pääsee julkaisemaan jollain hyvällä labelilla. Jotain tulee teostolta ja gramexilta, ja keikoista


Toiset on sitä mieltä että kaikki on ilmaista, ja toiset että kaikesta pitää maksaa x) Maailma ei nyt kuitenkaan jakudu hyviin ja pahoihin tyyppeihin, Se alue kuuluu sarja- ja elokuville.



Ilmaseksi saa paskalaatuista sen kuulee. Siinä ei ole mitään epäselvää kuka niitä imuttaa. Vinyyli maksaa ja wavit



Kuitenkin tuntuu että sinun mielestäsi niiden tiedostojen laadussa on mätää ihan vaan sen takia, että koko homma haisee pahalle :) Tämähän on jo todettu, että alapäät tulee vahvarista ja ämpärit kuulostaa paskoilta sen takia, kun ei ole viitsitty säätää äänentoistoa. Jos sä ämpärikurvilla toistaisit vinyyliä, niin tekisi aika heikkoa.



Mä soitan waveja muistitikulla tai poltetulla cdllä mulla on tuhansia, mulla ei ole mitään vastaa hyvä soundista filea, paksan kuulee kilometrin päähän enkä nyt puhu edes 320sta, ja se on selvä että sitä ei ole ostettu. Ei äänentoistoa tarvitse säätää waveja varten. Mä puhuin lähinnä nyt siitä kun Loco Dice esim tulee keikalle, sen äänimies halusi virittää PA laitetta Allen & Heath / Tracktoria varten, lähinnä keskiääni aluetta. Alapää on täysin erillainen kun soittaa vinyyliä, sitä luonnollista kiertoa ei tule esim traktorista ja mitä paskempi laatuinen file sitä kapeempi soundi ja paskempi alapää


Näen sinun asenteessa sen ongelman, että ämpäreitä soittaakseen pitäisi olla superstara-DJ jolla on varaa omaan ääniteknikkoon, kun Herra Rantasta ei nyt vaan voisi vähempää kiinnostaa. Useimmat DJ:t ei nyt vaan liiku tuossa hintaluokassa.



Mä sanoin aika moneen kertaan että jos käytät seratoja sun muita vehkeitä niin tutustu niihin hyvin että sä et joudu sähläämään keikalla niiden kanssa, sen verran usein on tullut seistyä siinä vieressä ja ihmeteltyä että mitäs tää kaveri nyt oikein räveltää. Onneksi tätä ei tapahdu enään niin usein. Porukkaa tajuaa tulla ajoissa mestoille virittämään kamansa. Jos on jotain tosi monimutkaisia set uppeja niin raideri kehiin ja paikan äänimies paikalle kasaamaan vehkeet ja tekemään soundchekin.

En nyt rupea mainitsemaan taskurahoista mikä on todellisuus. Jos sun paikassa soittaa niin sun ehdoilla mennään tietenkin. Mistä olen eri mieltä: ne ämpärit ei ole paskan kuuloisia sen takia että ne ovat ämpäreitä. Ne ovat paskan kuuloisia sen takia, että harrastelijat ei tajua tilannetta, Sinä tajuat, mutta valitset silti sen tien, ettet tee mitään asian eteen. Samalla leimaat jokaisen Beatport-DJ:n rikolliseksi. Toistan edelleen, että tässä tapauksessa täytyy molempien osapuolien hyväksyä asioita. Maailma kehittyy ja formaatti ei pysy samana. Tätä varten on fiksuissa vahvistimissa preset-tallennus. Että se kurvi saadaan oikein ilman 2000e ääniteknikkoa. Jos tämä ei ole mahdollista niin minusta vaikuttaa siltä, että nyt kiukutellaan..



ämpärit jotka ovat paska soundisia jos ne on paska soundisia, piste. se on ihan sama ootko harrastelija vai ammattilainen. Serato soundaa aina paskalta paitsi no 4, traktor pro sounda aina hyvältä, jos on hyvä file. Beatportista saa hyvälaatuisia fileja. ääniteknikko maksaa suomessa 200e ilta

Viimeiseksi puutun Venäjään, kun sen satuit mainitsemaan. Venäjä ja Kiinahan ovat piratismin luvattuja maita. Minulle eka PC oli 1988 "Turbo Majesty PC XT" (siinä oli kikkailtu kaksoiskellotus, joka mahdollisti esim. Eliten pelaamisen vaikka 8088 -prosessorit ei siihen muka pysty). Tämä kone tuli tuli Kiinasta Neuvostoliiton kautta alehintaan äidilleni, koska hän sattui olemaan työssä Elorg Datalla. Maksoi muuten ihan vitusti, IBM ei niitä rahoja ikinä nähnyt. Kuitenkin tämä tekniikka kopioinnin takia levisi ympäri maailmaa, ja jos haluat nykyään koneen niin se on (IBM) PC. "Piratismi" on sellainen lobbauskeino jota kopiointiin yleisesti käytetään, mutta luvaton kopiointi ei ole piratismia. Kun Luciano bootleggaa sun biisit, iskee accapellaa päälle ja myy omanaan, niin se on piratismia..



Kiinostavaa :D

Elorg Data oli lännessä yritys mutta idässä Neuvostoliiton järjestö, tehtävänä oli myydä venäläistä tekniikkaa länteen. Virallisestihan tätä ei voinut tehdä. Elorg Data mm. möi Tetristä. Arvaas paljon Pajitnovin Tetristä kopioitiin lännessä, kun vitut kukaan kommunisteille antaa lännestä rahaa :) Tämän hiljaisesti hyväksyi ~60 valtiota.



vai niin

Mitä mä tässä näen on jätkä joka tietää, mutta tekee itsestään marttyyrin, koska ei viitsi venyä. Samankaltaisia tyyppejä vastaan me tapeltiin koulussa.



Marttyyri jo ei veny :D Tota, meidän mestoissa soitetaan kaikilla mahdollisilla formaateilla. Seratot, traktorit, cdt, vinyylit jne. Ainut mesta mihin ei tuoda seratoja sun muita boxeja on Siltanen. jos sä tietäisit yhtään historiaan miks mua ei nämä vehkeet hirveesti lämmittänyt 6 -7 vuotta sitten niin ymmärttäisit monta asiaa paremmin. Nythän asiat on paremmin ja kaikki meidän ukot soittaa hyvä laatuisia fileja kunnon vehkeillä. Joutui vaan vähän vääntämään rautalangasta asioita. Kiitos kommenteista, mut tossa ei tullut kyllä yhtään mitään uutta, päinvastoin.

Mä lähden nyt soittelemaan fileja Bassmenttiin. Tervetuloa glögille, heittää käsipäivää. Ei tää niin vakavaa oo :D Välillä pitää vaan nostaa kissa pöydälle

--
Jazz Is a Teacher

Sami de Sousa

Posts: 1,221

#131 • • Sami de Sousa [Diggin Deep, Vibes]
Mielenkiintoista keskustelua ja paikoitellen ihmeellistä kädenvääntöä.

Onko laittomien ämpäreiden soittamisesta kiinnijäämisen riski todella niin pieni, että moni peri-rehellinen suomalainenkin vajoaa alas ja menee sieltä mistä aita on matalin deejiitähteyden kiilto silmissä? Noloa.

Tää digi vs. vinyyli väittely alkaa olla aika menneen talven lumia. Jokainen soittakoon millä tykkää, kunhan pitää huolen siitä, että ne soitetut biisit on laillisesti hankittuja. Onhan siinä vinyylissä oma saundinsa, mutta jos on wav/flac tasoiset filet ja laadukas äänikortti (esim. NI Audio), jonka läpi tuuppaa niin kyllä siinä aika harjaantunut korva saa olla, että huomaa eron. Ehkä ei lahkeet lepata niin paljoa, mutta varmasti muuten ihan yhtä hyvät bileet, kunhan osaa soittaa ja hallita tanssilattiaa ;)

Mulle ei tulis kyllä mieleenkään ladata mistään blogeista tai torrenteista musiikkia keikkakäyttöön. Mistä helvetistä niistä voi edes tietää kuinka moneen kertaan ne ämpärit on encoodattu? Moraalista puhumattakaan. Omat keikkakäyttöön tulevat biisit hankin aina Beatportista/Junosta/Digital Tunesista wav-tasoisena, tai sitten rippaan omista cd-levyistä koneelle. Vinyylirippejä en ole jaksanut alkaa tekemään, koska omilla laitteilla ripattuna se saundi kärsis jonkun verran pakostakin. Ennen Traktorin kirjastoon siirtämistä ajan wav-tiedostot Platinum Notesin läpi ja konverttaan flac-formaattiin levytilan säästämiseksi.

Mua DVS-systeemeissä, omassa tapauksessa Traktor Pro 2:ssa Kontrol 4:lla ohjailtuna, viehättää musiikkikokoelman hallinnan helppous sekä itse soittamisen monipuolisuus. Voin soittaa äänikoodatuilla vinyyleillä ihan perinteiseen tyyliin normivaihdoilla, tai sitten toisessä ääripäässä kikkailulla on vain mielikuvitus rajana. Läppäri kulkee helposti kaikkialle mukana ja voin pelleillä sekä matchailla biisejä vaikka duunimatkalla bussissa istuessa.

Lisäksi muutama muu seikka ajoi aikanaan digimaailmaan; Musiikkia ostaessa usein julkaisuissa on vain se yksi, korkeintaan kaksi kappaletta, jotka todella kiinnostaa. Silloin digiostos tulee edullisemmaksi. Ehkäpä suurin ongelma vinyylin kanssa on kuitenkin tilaongelma. Kun niitä alkaa olla useampi tuhat, niin niille pitääkin jo alkaa suunnitelemaan sijoittelua kotona/kellarissa, puhumattakaan et niitä olis 10 000+. Eikä digina jokapaikasta saatavilla olevien julkaisujen vinyylipainosten hinnat tule kovinkaan korkealle nousemaan, hyvä jos saa edes omiaan takaisin jos joskus haluaa myydä. Kyllä ne arvoaan nostavat vinyylit ovat kohtuu harvinaista herkkua.


Anway, niin kauan ku on puhtaat jauhot pussissa, se o ihan sama millä ja mitä leipoo. Maku ratkaisee.

My 2 cents.
Lil Tony

Posts: 775

#132 • • Lil Tony Cosmic City Survivor


---
Ekaksi. Onko siinä jotain väärä sun mielestä, että mä inhoon että joku tulee Seratolla tai poltetuilla cdeillä soittamaan paskalaatuisin fileja huippuäänentoistosta? Jotka on 100 % varmuudella imutettu netistä.
---



---
Mä lähden nyt soittelemaan fileja Bassmenttiin. Tervetuloa glögille, heittää käsipäivää. Ei tää niin vakavaa oo :D Välillä pitää vaan nostaa kissa pöydälle
---


Ei tänään, pakko säästää rahaa kun lähden jouluksi ulkomaille. Jos UV saa saman tarjouksen niin kyllä tulen! Sit tarjoot bissen ja taputellaan toisiamme selkään! Nämä asiat kuitenkin jäi mua ihmetyttämään: Väität et MP3 kuulostaa paskalle, mutta nyt se ei yhtäkkiä kuulostakaan paskalle? Onko nyt näin että kaikki muut varastaa fileet, mutta sinä et? 100% varmasti kaikki varastaa fileet netistä, mutta sinun fileesi ei ole varastettuja? Vaikka ne olisi poltettu CD:lle niin jotenkin automaagisesti ämpärit kuulostaa paskalle kun ne on ämpäreitä, paitsi jos ne soitetaan sinun ymmärrykselläsi sinun bileissäsi?

Sori, en viitsinyt noita onelinereitä muuten lukea :) Tämä mielipide kuitenkin jäi jäljelle vastauksestasi.



Jätetäänkö tämä tähän, ku ei tää oikein johda mihinkään? MP3 kuulostaa silloin paskalta kun se on paska laatuinen, onko vaikeesti ymmärrettävissä? Paska laatuinen tarkoittaa alle 320:siä. Mä imutan ihan siinä missä muutkin leffoja, paskoja filejä kuuntelu takoitukseen buukkaamista varten, mut en mä niitä mene soittamaan klubille. Ei siinä tarvii mikään tarkka korvainen olla että kuulee milloin on kyseessä 128 mp3.

Taputellaan vaan selkään, tuu sä taputtaa eka :D

--
Jazz Is a Teacher

a

Posts: 1,480

#133 • • a

Replying to DJ-miksauksen tulevaisuudesta (taas):

Jätetäänkö tämä tähän, ku ei tää oikein johda mihinkään? MP3 kuulostaa silloin paskalta kun se on paska laatuinen, onko vaikeesti ymmärrettävissä? Paska laatuinen tarkoittaa alle 320:siä.



Joo, oli vaikeasti ymmärrettävissä :D Mähän tossa ihan ekassa postauksessani jo kommentoin, että mulla on ostetut ämpärit 320-laadulla ja jos niistä ei saa irti alapäätä, vika ei kyllä ole tiedostossa vaan äänentoiston säädöissä. Tällä kannalla olen keskustelussa ollut liikkeellä ja ihmetellyt, mitä sä nyt sekoot ja haukut paskalaatuisiksi ton laatuluokan tiedostoja.

Suoraan sanoen mulla ei ole missään vaiheessa käynyt mielessä, että kukaan menis baariin miksailemaan jotain 192 -matskua. Koko ajatus vaan vaikuttaa täysin järjettömältä :D En siis missään vaiheessa osannut olettaa, että sä haukkuisit sellaisesta näkökulmasta läppäridj:tä tai että joku läppäridj ylipäätään tekis jotain tuollaista.

90% musasta saa waretettua losslessinakin, et jos on pakko pöllittyjä tiedostoja soittaa niin miksi ihmeessä kukaan tekis jotain noin räikeän typerää? Mutta joo, hirvee kasa turhia postauksia kun ilmeisesti me kuitenkin jaetaan se näkemys, että 320kbps ämpäriä voi ihan hyvin soittaa isommallakin äänentoistolla x)
Lil Tony

Posts: 775

#134 • • Edited Lil Tony Cosmic City Survivor

Replying to DJ-miksauksen tulevaisuudesta (taas):


---
Jätetäänkö tämä tähän, ku ei tää oikein johda mihinkään? MP3 kuulostaa silloin paskalta kun se on paska laatuinen, onko vaikeesti ymmärrettävissä? Paska laatuinen tarkoittaa alle 320:siä.
---


Joo, oli vaikeasti ymmärrettävissä :D Mähän tossa ihan ekassa postauksessani jo kommentoin, että mulla on ostetut ämpärit 320-laadulla ja jos niistä ei saa irti alapäätä, vika ei kyllä ole tiedostossa vaan äänentoiston säädöissä. Tällä kannalla olen keskustelussa ollut liikkeellä ja ihmetellyt, mitä sä nyt sekoot ja haukut paskalaatuisiksi ton laatuluokan tiedostoja.

Suoraan sanoen mulla ei ole missään vaiheessa käynyt mielessä, että kukaan menis baariin miksailemaan jotain 192 -matskua. Koko ajatus vaan vaikuttaa täysin järjettömältä :D En siis missään vaiheessa osannut olettaa, että sä haukkuisit sellaisesta näkökulmasta läppäridj:tä tai että joku läppäridj ylipäätään tekis jotain tuollaista.

90% musasta saa waretettua losslessinakin, et jos on pakko pöllittyjä tiedostoja soittaa niin miksi ihmeessä kukaan tekis jotain noin räikeän typerää? Mutta joo, hirvee kasa turhia postauksia kun ilmeisesti me kuitenkin jaetaan se näkemys, että 320kbps ämpäriä voi ihan hyvin soittaa isommallakin äänentoistolla x)



Tässä keskustelussa ei ollut susta kyse missään vaiheessa tai millä sä soitat, vaan yleisesti siitä että soitetaan paskalaatuisia MP3sia. Ja alunperin tämä keskustelu lähti Dj Upin kommentista että soittiko Derrick may cdteitä josta se sitten lähti rönsyilemään, mä sanoin että niin kauan kun olin mestoilla Derrick soitti yhden cdn, ja se nyt ei ollut mikään muu kuin hyvä mieli siitä että ukko jaksaa kantaa levyjä detroitista eikä tullut seraton kanssa mikä on yleistä jenkeissä. Joku muu näki että soitti monta cdtä, sillä nyt ei ole mitään merkitystä. Mä soitin itse jossain vaiheessa Redrumissa pelkkiä CDtä koska Funktion Onessa ne vaan kuulostaa paremmalta kuin vinyylit, koska joka ikinen naarmu kuulostaa atomipommilta niin tarkassa PA:ssa silloin oli pakko rippaa vinyylit waveiksi mitä ei saannut filenä. Kutosen PAssa esim voi heittää juomat levylle ja soundaa vaan paremmalta :D Siinä on karkea esimerkk vertaus nykyaikaisesta todella tarkasta britti PA:sta ja sitten 90-luvulla Nykissä tehdystä vanhan koulun PA:sta.

noin 50/50 soittaa Wavia ja loput mp3sia kävä kyllä, mut harvassa mestassa sitä erottaa muusta kuin alapäästä ja se on oma valinta, mielummin henk koht soitan paremisoundista tiedostoa vaikka se euron enemmän maksiaisikin. Serato soundaa aina paskalta oli se sitten wav tai mikä hyvänsä, jos ei ole kyseessä serato 4, ja se on ihan sama mitä etuvahvistimia siihen väliin tuuppaa, kaiken näköisiä putkietusia on koiteltu, menee kikkailuksi, toki se toimii. Mut joo antaapa tän keskustelun olla kun ei se vaan johda mihinkään. Paska soundaa paskalta ja hyvä hyvältä.

PS. Onks sulla kokemuksia soittamisesta erilaatuisilla fileilla, seratoilla jne vehkeillä erityylisissä PA:laitteissa millä luukutetaan täysillä isoissa saleissa tai pienissä intiimeissä klubeissa. Eli puhut aika paljon, mutta onko käytännön kokemusta? Mä voin rehellisesti sanoa että en mä turhaan änkytä mistään paska soundisista fileista, mä vaan tiedän kokemuksesta miltä mikäkin kuulosta ja missä tilanteessa. Kumminkin joka viikonloppu tulee soiteltua ympäri maailaa ja suomea huippu äänentoistoissa, voisin väittää että korva on aika harjaantunut. Jos kuuntelee niitä filejä baarissa tai läppärissä niin eipä sillä ole mitään väliä minkä kokoisia ne on, mutta sitten kun mennään ääritilanteisiin niin eroja rupee kuulemaan

--
Jazz Is a Teacher

Pete Input

Posts: 454

#135 • • Edited Pete Input Asiantuntija

Replying to DJ-miksauksen tulevaisuudesta (taas):



ämpärit jotka ovat paska soundisia jos ne on paska soundisia, piste.



Ja niin on myös wav:it, cd:t ja vinyylit.
Mulla on noita rutkasti hyllyssä ja kaikki on virallisia julkaisuja.
Sitä vaan, että älä nyt hyvä mies lähde keulimaan sun äänentoiston tuntemuksellasi, koska sä selkeesti menettäisit sun "katu-uskottavuutesi", mikäli mä soittaisin sun mestassa, mun alkuperäisiä (ja paskalaatuisia) äänitteitä.
Alkuperäinen masterointi on se joka määrää, ei se formaatti. Kyllä sun pitäis tietää...


Tätä siis ajan takaa:
Otetaan täysin hypoteettinen tilanne, jossa mä tulen vierailemaan sun mestassa 20 paskalaatuisen vinyylin / cd:n / wav:in kera. Mä heitän setin, joka mun mielestä soi ihan päin vittua ja sä olet vaan yhtä hymyä, koska poika soittaa alkuperäisiä äänitteitä.


Jep, mä tiedän, kukaan ei varmaankaan ole niin hölmö, että menee hyväsoundisella PA.lla tuuttaamaan moista kurasoundia, oli formaatti mikä hyvänsä, mutta tää toimii hyvänä esimerkkinä, mikäli kuvitellaan, että hyvä PA ja alkuperäinen äänite on oikotie äänentoiston nirvanaan.

--
Input Sessions

NwB

Posts: 327

#136 • • Edited NwB
Kyllä se nyt vaan on niin että lossy on lossy vaikka sitä ei lossyksi sanoisi.

http://oreilly.com/catalog/mp3/chapter/ch02.html

Tadaa! Ihan vitu ufoo.

Laitetaan nyt ihan siltä varalta että juttu on liian pitkä ja monimutkainen:
..However, there's a second piece to this puzzle, which involves the mind itself. Some have postulated[3] that the sane mind functions as a sort of "reducing valve," systematically bringing important information to the fore and sublimating or ignoring superfluous or irrelevant data.[4] In fact, it's been estimated that we really only process a billionth of the data available to our five senses at any given time. Clearly, one of the most important functions of the mind is to function as a sieve, sifting the most important information out of the incoming signal, leaving the conscious self to focus on the stuff that matters.

The basic principle of any perceptual codec is that there's little point in storing information that can't be perceived by humans anyway. As obvious as this may sound, you may be surprised to learn that a good recording stores a tremendous amount of audio data that you never even hear, because recording equipment (microphones, guitar pickups, and so on) is sensitive to a broader range of sounds and audio resolutions than is the human ear. After getting an overview of how perceptual codecs work in general, we'll take a closer look at exactly how the MP3 codec does its thing.


Artisti aistii keskivertoa tarkemmin aivoillaan, on tarinan opetus, joskaan se ei tosta käy selväksi.

--
Jee! Kumpi voitti!!

kuilu ja kummitus

Posts: 3,815

#137 • • kuilu ja kummitus
10671993d41d8.jpg

--
Wikipedia: Internetissä leviää todellisen informaation ohella runsaasti epämääräistä ja valheellista tietoa. --- Joillakin ihmisillä tämä saattaa johtaa esim. toden ja epätoden rajan hämärtymiseen.

Antenakki

Posts: 18

#138 • • Antenakki

Replying to DJ-miksauksen tulevaisuudesta (taas):

Viel ihan yleinen kysymys noista serato / traktor vehkeistä ja niiden monipuolisuudesta. Ois kiva tietää esim Suomesta sellaisesta djstä joka pesee vinyylimiehen tai muistitikku tytön mennen tullen Traktorilla käyttäen sen monipuolisia ominaisuuksia hyväkseen. Eli että setti toimii lattialle paremmin ja on jotain ihan uutta ja mullistavaa, mikä inspiroisi vaihtamaan Tähän systeemiin.

Tiedän että jos esim Rico Tubbs paneutuisi tähän hommaa niin siltä vois irrota sellaisia temppua omalla sarallaan että hattu nousisi. Mut onks yleisesti jotain kovia ukkoja tai naikkosia mitä pitäisi tsekata house/tekno sektorilla, koska tää kiinostaa. Hawtinia oon seurannut usein ja se sopii sen minimal menoon tosi hyvin mitä se tekee traktorilla ja efekteillä. Mä en näkisi että mun musassa on mitään hyötyä tosta kuviosta koska niitä voi korkeintaan soittaa 2 levyä päällekkäin ehkä accapellaa kolmannelta vehkeeltä, mut muuten menee sekoiluksi.



Anna joku pari vuotta, kyllä me täältä tullaan. :) Traktorin ominaisuuksien opettelu on parhaillaan menossa, tosin nyt kun päivitin niin kontrollerin hotcue-nappeihin tuli joku randomisti esiintyvä biitin kokoinen viive arrrrrgh. Mut juurikin Rico Tubbs ja sit Beardyman on näissä hommissa niin kovia motivaattoreita et huhhuh.
remotion

Posts: 5,283

#139 • • Edited remotion nostatus guru

Replying to DJ-miksauksen tulevaisuudesta (taas):


MP3 sen ja Wavin eroa ei todellakaan huomaa himassa. mut miksi sä soitat himassa? Siksi että kehityt djksi ja pääset klubille. Ja siellä se ero onkin huomattava, sano kuka mitä hyvänsä. Paskalla PA:lla ei eroja huomaa. Eli kannattaa ostaa waveina ainakin ne biisit mistä oikeesti diggaa ja on klassikoita ja aikoo soittaa niitä joskus klubilla.



Sen verran täytyy sanoa et kyllä paskan julkaisun formaatista riippumatta tai paskan formaatin julkaisusta riippumatta tunnistaa myös himassa jos/kun niitä on mahdollisuus kuunnella laadukkailla toistimilla..

Ite siirsin jo paremmat vehkeet makkariin koska olkkarissa ei pystyny kuuntelee joitakin dj miksauksia, vaihdot on järkyttävän kuulosia kun dj on miksannut jollain pikkustudiopurkeilla jotka ei toista 60Hz alle ja siten ei edes tiedä mitä siellä 16-60Hz alueella tapahtuu ja miten pahalta ne voi kuulostaa kun ne ei todellakaan osu vaikka yläbassot osuiskin...
kuilu ja kummitus

Posts: 3,815

#140 • • kuilu ja kummitus
Näin se alkoi... Itävaltalaista dj-koulutusta vuodelta 1969.



Jaksaa, jaksaa, kuka puhuu saksaa?

--
Wikipedia: Internetissä leviää todellisen informaation ohella runsaasti epämääräistä ja valheellista tietoa. --- Joillakin ihmisillä tämä saattaa johtaa esim. toden ja epätoden rajan hämärtymiseen.