Replying to DJ-miksauksen tulevaisuudesta (taas):
Tuossa perinteinen vinyyli vs. traktori -sodassa olen jonkinlainen väliinputoaja - uskoisin että molemmat tekniikat mahdollistavat hienoja juttuja ja en halua sylkeä kummankaan päälle. Ei ollut tarkoitus dumata niitä jotka soittavat seratolla tai autosynkkaavat :) Ihan oikeasti, kukin toimikoon siten miten saa homman toimimaan.
TL;DR: Ne ämpärit on ihan yhtä hyviä.
Mäkin olen sitä mieltä et Toni nillitti vähän turhasta. Usein läppäridj:t soittelee esim. flaccia joka on täsmälleen sama kuin se Tonin "WAV-tasoinen CD-levy", mikä käsite nyt ehkä kertoo jotain herran asiantuntemuksesta digilelujen suhteen :) Nämä näkemykset tulee kuitenkin 20+v musiikkifanilta, itsehän en ole DJ enkä ole sitä ikinä yrittänytkään olla, vaikka joskus on tullut levyjäkin soiteltua (tästä ajatuksesta vois ehken "DJ" Upikin ottaa mallia).
Mä olen itse myynyt kaikki vinyylit pois ja siirtynyt muutenkin digitalisoimaan kokoelmiani, kynnys oli ehkä alempi kun olen koko ikäni keräillyt esim. leffoja, joten datalevyjä on hyllyssä aina ollutkin. Kovalevyllä on 320kbps ämpäreitä ja flaciksi pakattua CD/vinyylirippiä noin puolet ja puolet. Jos sattuu olemaan vinyylirippi niin sitten olen tallentanut sen 96khz/24bittisenä. Tämä on sen vinyylin teoreettinen taajuusmaksimi ja todellisuudessa täysin turhaa pelleilyä, koska ton hi-fi -toistoluokan vinyylejä ei tietääkseni ole sitten 70-luvun kaiverrettu. Ihan varmana väitän, että electronica-lafkat ei niitä ole kaivertaneet yhtäkään. Tolla laadulla siinä on kuitenkin mulle se placebo-efekti, että "se on nyt tehty oikein". Vähän niinkuin Toni ja noi vinyylin alapäät :)
Tosiasiahan on se, että rahinan jälkeen se vinyylin "soundi" tulee vahvarin toistokurvista (kotivahvareissa esim. RIAA lännessä ja CCIR idässä). Toni tietää ravintola-alan konkarina paljon enemmän ammattilaisvehkeistä, mutta kurville ne ammattivahvaritkin säädetään. Jos 320kbps ämpäristä puuttuu ravintolassa alapäät niin se ei ole kyllä tiedoston vika. Sitten on ryssitty biisin miksaus ennen ämpäriksi vetoa, tai sitten ei ääniteknikolla ole sitä ammattitaitoa, että tajuttaisiin säätää vahvari ämpäritoistolle. Tässä vaiheessa pitäis CD:nkin kuulostaa paskalle, koska niilläkin on tyypillisesti eri toistokurvit kuin vinyylillä. Tästä juontaa juurensa se myytti, ettei CD:lläkään ole alapäätä. Yleensä ei tässäkään tapauksessa kuitenkaan viitsitä säätää niitä vahvareita, vaan ollaan vuosien saatossa vaan hiljaa hyväksytty se, ettei CD kuulosta samalle kuin vinyyli.
Vinyylillä on ämpärin suhteen se faktinen ero, että vinyyli on fyysinen kappale jolla on musiikkia, ja se on ihan oikeasti omaisuutta. Mun ämpäreitä mä en oikeastaan omista, mulla on vaan hallussani dataa ja lisenssi eli käyttöoikeus siihen. Sen takia en periaatteessa voi esim. myydä tiedostojani toiselle osapuolelle. Vinyylin voisin ja näyttäähän se levyhyllykin paljon komeammalta kuin 10 teraa tallennustilaa pilvessä.
Jos performanssitaiteista puhutaan, niin vinyylin käsittely on jotain jonka yleisö voi faktisesti nähdä ja "kokea". Läppäriruudulla olet aina yksin ja työntekoa ei kukaan näe joten se herättää mielikuvan, että nyt se DJ ei tee mitään vaikka jätkä vääntäisi hiki hatussa. Ihan samalla tavalla hipaisunäppäimet syntikassa herättää ihan eri asenteen kuin nupit, joita sitten urakalla väännetään ja vähän vielä elehditään päälle että kaikki nyt varmasti tajuaa kuinka suurta vaivaa tässä nähdään.
Noi myytit automiksaavista tractoreista on vähän huvittavia, tuntuu siltä että landepaukut tulee kauhistelemaan autoa kun hevosellakin pärjää. Läppärillä on se hieno ominaisuus, että tietokantoja hyväksikäyttäen fiksulla soittajalla on käsillään paljon enemmän biisivaihtoehtoja, kuin mihin oma muisti venyy. Tää toki tarkoittaa sitä, että sitten ei oo sellaista hittikimaraa mihin moni vinyyli-DJ aika usein sortuu, kun suosikkilistan ulkopuolelle on niin vaikea venyä. Jos vinyyli-DJ lähtee arpomaan, niin (nää on nyt mutu- arvioita) sen minuutin aikana ehtii selaamaan ja harkitsemaan parisenkymmentä levyä pakista. Läppäri-DJ ehtii klikkailemaan läpi vaihtoehtoja iisisti päälle kolminkertaisen määrän.
Nämä tosiasiat ei kyllä poista sitä ennakkoluuloja aiheuttavaa seikkaa, että laiska läppäridj on laiska läppäridj ja kyllä se kone itsekin osaa jotenkuten miksata. Se täytyy kyllä mainita, että ne auto-beatmatchit ei ole ikinä olleet varteenotettavia työkaluja, ja jos joku sellaista käyttää niin sen kyllä huomaa. Vinyylipuoltakin voi kyllä piikitellä: on nähty näitäkin, että DJ heittää käsiä ilmaan ja jengi hurraa kun on niin mahtavia kikkailuja, vaikka itseasiassa ne kikkailut ovat siinä biisissä ja DJ:llä ei ole mitään tekoa asian kanssa muuten, kuin levykaupan asiakkaana.
Digitaalimiksaus on kuitenkin ihan eri asia kuin vinyylimiksaus, mistä kielii esim. se että kaikki skrätsäystyökalut on tietokoneille olleet lähinnä surkuhupaisia. Mun mielestä pitää huomioida, että läppäridj ei ala soittamaan vinyyleitä ennenkuin harjoitellaan monta vuotta. Mutta tämä sama sitten pätee myös toisinpäin. Musta tuntuu esim. Tonin tapauksessa siltä, että Toni ei ole ikinä koskenutkaan digitaalisiin miksausvehkeisiin koska ei tunnu käsittävän, että se on oikeasti hyvin vaikeaa oppia käyttämään niitä hyvin. Jos verrataan siihen että joka toisella tyypillä on levarit makuuhuoneessa, niin vinyylipuolen jätkiä on paljon helpompi vertailla ja tajuta se, että sillä makkaridj:llä ja Oikealla DJ:llä on eroa kuin yöllä ja päivällä. Mä en tiedä Suomessa yhtäkään ammattitaitoista läppäridj:tä, joten Toni on saattanut muodostaa mielikuvansa sellaisen tyypin perusteella, joka yksinkertaisesti Ei Osaa. Se ei kuitenkaan tee ämpäristä paskaa, että ämpäreitä soittava DJ on paska.
Mä näkisin aika monen vinyyliharrastajan ämpärivihan olevan puhtaasti tuntemattoman pelkoa. Toisaalta kun se ämpäri on niin helppo ladata eikä se ole fyysinen asia, niin sitten ei tarvitse arvostaa "kun ei ole nähty vaivaa". Ihan samalla tavalla DJ raakkaa sitä Beatportin valikoimaa, kuin vinyyleitä levykaupassa. Yleisestä asenteesta kielii kuitenkin aika hyvin se, että Tonikin yhdistää tiedostoihin automaattisesti sen (ja lainaan tässä häntä vapaasti), että nyt ne on netistä VARASTETTU kun ne ei ole vinyylillä. Tämä väite ei pidä millään muotoa paikkaansa.