DJ-miksauksen tulevaisuudesta (taas)

368 posts, 19 pages, 255,079 views

Pete Input

Posts: 454

#101 • • Pete Input Asiantuntija

Replying to DJ-miksauksen tulevaisuudesta (taas):



mitä muuta infoa? mun 800 mk2:sissa ei näy muuta kun aika / biisin nimi / artisti :)



Niin, eipä niissä juuri muuta taida näkyä. (Jos joku soittelee 2000:lla, joihin on tikku kytkettynä, niin valaiskoon lisää asiasta, mikäli jotain muutakin infoa näkyy)

Mä haluan, että mun mp3-tagit näkyy kans, eli bpm, genre (+ alagenret), ostopaikka ja vuosiluku. Cd-soitin ei noita ainakaan vielä taida näyttää, mutta niinkuin sanoin, jos sä et tartte muuta infoa, niin OK.

--
Input Sessions

Prime Number

Posts: 2,705

#102 • • Prime Number UG-///

Replying to DJ-miksauksen tulevaisuudesta (taas):


---

---
Harmi et Pioneer on näköjään koko uudesta mallistosta jättänyt FLAC tuen pois. Tosin tein äsken sokkotestin jossa laitoin yhdelle sekvensserin raidalle dark psykebiisin (Penta), wavina CD:ltä, ja toiselle 320kbps MP3:na, enkä kyllä onnistunut niitä erottamaan vaikka kuuntelin keskittyneesti ja studiomonitoreilla. Ehkä mun korva ei oo tarpeeks harjaantunut, tai eron kuulee vaan tietyntyyppisissä kohdissa tai lähdemateriaalissa.
---




Suosittelen kokeilemaan samaa jollain itse tekemälläsi biisillä.
---


sitä voisi toki kokeilla, mutta mä oon elänyt siinä käsityksessä, että lähdemateriaalin tyyppi vaikuttaisi aika paljon tohon. Tai siis et biisin kohta jossa on yksinkertainen looppi vs. biisin kohta jossa on paljon dynaamisia eroja lyhyellä aikavälillä, tapahtuu kaikilla taajuuksilla ja vielä lisäksi paljon stereoinformaatiota, niin ero olisi selvempi. (vähän tais mennä off-topiciksi). Et jos mä teen saman tyylisen biisin ku toi Pentabiisi niin en usko et erottaisin mitenkään paremmin, mut who knows.




Oi kyllä sen huomaa, ensimmäisen kerran kun kuuntelin omia tekeleitä mp3seksi pakattuna kuulin eron hyvin selkeästi.

--
Repikää siitä

mza

Posts: 2,954

#103 • • mza Erikoismies erikoistehtävässä

Replying to DJ-miksauksen tulevaisuudesta (taas):


Mä haluan, että mun mp3-tagit näkyy kans, eli bpm, genre (+ alagenret), ostopaikka ja vuosiluku. Cd-soitin ei noita ainakaan vielä taida näyttää, mutta niinkuin sanoin, jos sä et tartte muuta infoa, niin OK.



Kyllähän ainakin kakstonniseen saa näkymään vaikka mitä infoja.
Ainakin bpm, genret, ostopaikat ja paljon muuta (tarpeetonta tietoa) *vink*
Sami de Sousa

Posts: 1,221

#104 • • Edited Sami de Sousa [Diggin Deep, Vibes]


---

---

---
jatkoa tuolta -> http://klubitus.org/forum_aihe.php?id=25713;sivu=101


henk. koht. mä en jaksa ymmärtää tota valitusta siitä, jos joku soittelee esim. läppärillä ja kontrollerilla tai levareilla. Niillä soittaminen kun ei niin kauheasti eroa kuitenkaan oikeilla vinyyleillä tai cd:llä soittamisesta. Eiks kuitenki oo pääasia että musa on hyvää ja toimivaa (plus että noilla pystyy tekeen tosi siistejä juttuja). Läppärit on nykyaikaa ja vinyylit (ja veikkaan että muutaman vuoden sisään nää perinteiset cd-soittimetkin) on jo mennyttä elämää noin pääosin. Kaipa toi inho läppäreitä kohtaan tulee siitä että koetaan niillä (+ tietenkin kontrollerilla) soittamisen olevan jotenkin NIIIIIN paljon helpompaa ku oikeilla soittimilla. Toki, niin se varmaan haluttaessa onkin, mutta en tiiä kuinka suuri osa "läppäri-dj:stä" oikeesti käyttää jotain autosyncciä etc. joka tekee siitä hommasta oikeesti paljon helpompaa.
---


Mainitsemasi keskustelu lähti kyllä ihan läpästä liikenteeseen. Sori, jos otit sen todesta/itseesi. Ja noi Autosyncin käyttäjät tosiaan toivottavasti on hyvin vähemmistössä.
---

Joo, en todellakaan ottanu itteeni :) *piis* Mielipiteensä saa olla toki kaikilla, pointti oli että toi läppäri-/kontrolleridissaus johtuu mun mielestä aika usein siitä ettei oikeesti tiedetä miten se homma toimii. Mut joo, ei siitä sen enempää.
---


Pakko kyl todeta täs erinäkösiä kontrollivimpaimia käyttäneenä että se autosync on aika turha vempain koska se ei kuinkaan osu täysin tai sitten se alkaa jätättämään pienen hetken päästä. Jolloin jos et osaa korjata manuaalisesti laukka tulee väistämättä. Se nopeuttaa sen pitchin paikalleen saamista, mutta korjata pitää kuitenkin käsin, jos et osaa ei siitä oo mitään iloa ellet jatkuvasti hammeroi sitä autosynciä josta sitten tulee stutteria.



Tää on kyllä totta, että vaikka kuinka olisi viilannut beat gridit kuntoon, niin on sellaisia biisejä joissa ne ei synkkaa ihan suoraan vaan sitä saa korjata kohilleen bendillä. Ei se silti nyt ihan turha ominaisuus ole, kunhan tosiaan ymmärtää ja kuulee milloin biitti ei ole kohillaan ja tietää mitä tehdä. En kyllä ymmärrä miksi jotkut vastustavat ja paheksuvat tuota auto sync ominaisuutta. Jos joku ei osaa beatmatchata ja vetää ihan noobina täysin auto synciin luottaen, niin kyllä siitä on seurauksena ennemmin tai myöhemmin aikamoinen trainwreck. Se on aivan varma, että auto syncistä huolimatta jyvät erottuu akanoista hyvin nopeasti, joten miksi se on niin paha asia?

Osaavissa käsissä läppäri+kontrolleri kombolla ja auto syncilla vain mielikuvitus on rajana ja saa "on the fly" heitettyä DJ settiin aika siistejä juttuja:
Indigo

Posts: 918

#105 • • Indigo
Äsken eräässä past events topicissa kuumeni sen verran tunteet että ajattelin jatkaa aihetta täällä.

Tuossa perinteinen vinyyli vs. traktori -sodassa olen jonkinlainen väliinputoaja - uskoisin että molemmat tekniikat mahdollistavat hienoja juttuja ja en halua sylkeä kummankaan päälle. Ei ollut tarkoitus dumata niitä jotka soittavat seratolla tai autosynkkaavat :) Ihan oikeasti, kukin toimikoon siten miten saa homman toimimaan.

Ihmetyttää vain se miten tuntuu olevan suuri määrä katkeruutta ilmassa puoliin ja toisiin. Ihmiset nurisevat vaikka tällä hetkellä eletään upeita aikoja niin musiikillisesti kuin bileiden suhteen.

Joten voitaisko välttää fundamentalismia ja katkeruutta ja keskittyä enemmän siihen keskusteluun, ajatusten avartamiseen ja luomiseen :)
Jil

Posts: 682

#107 • • Jil

Replying to DJ-miksauksen tulevaisuudesta (taas):

Jos jengi keskittyisi enemmän musiikkiin DJ XYZ:n käyttämistä vehkeistä itkemisen sijaan, saattais olla enemmän mielenkiintosempia bileitä tarjolla.



THIS!

Edelleen vihaan sitä kun joku tulee kertoo että "laskee pointsit silmissä kun näen et joku ei soita just sillä yhdellä ainoolla oikealla formaatilla."
kuilu ja kummitus

Posts: 3,815

#108 • • kuilu ja kummitus
Hmm, en nyt oikein tajua, et miten vinskupuristien ja muiden välisen väännön tai dj-duunin teknisistä asioista väittelemisen lopettaminen tekis bileistä mielenkiintoisempia?

Se toki tekis tästä laudasta tylsemmän, jos ei olis erilaisia näkemyksiä tai jos ihmiset ei sais esittää vahvoja tunteitaan ja vakaumuksellisuuttaan. Tai jos ainoat sallitut tunteet olis ne positiiviset naminamit ja ainoa sallittu väri beige.

"Skeptikot ovat ihmisiä, jotka puhuvat tietyistä asioista hieman enemmän kuin muut." - L.W.

Mä vihaan sellasia, jotka vihaa muita.., eiku tota.. öööh.

--
Wikipedia: Internetissä leviää todellisen informaation ohella runsaasti epämääräistä ja valheellista tietoa. --- Joillakin ihmisillä tämä saattaa johtaa esim. toden ja epätoden rajan hämärtymiseen.

Paperino

Posts: 458

#109 • • Edited Paperino Sam-El
Vinyylin ja digitaalisen formaatin äänenlaadullisista eroista on kovastikin jauhettu täällä, mutta hämmennän soppaa vielä itsekin. En ole Funktion One -äänentoistolla testannut, mutta en kuule kotistudiossa juurikaan eroa hyvin koodatun (=ostetun) mp3:n ja vinyylin välillä. Ehkä oon vain kuuro, tai liian tottunut digitaalisen äänilähteen "timbreen"? :P

Ite oon soitellut vinyylillä, Seratolla ja nykyään Traktorilla. Seraton ja Native Instrumentsin äänikorteissa on aivan järkyttävän iso äänenlaadullinen ero, Seraton soundi on yhdistelmä C-kasetin ja huonosti kuuluvan radion tunkkaisuutta… Klubeilla olen pari kertaa soitellut, ja mun mielestä ääniformaattia enemmän siihen soundiin vaikuttaa paikan mikseri. Pioneer on äänenlaadultaan melko kämäinen, ja mua ärsyttääkin sen dominoiva asema klubeilla (ei Pioneerin laitteet oo mitään teknareita).

Traktor Kontrol S4 on mukavaksi vempeleeksi osoittautunut, ja sillä (nuo harvat) keikat soittelen nykyään. Se sopii about täydellisesti mun tyyliini miksata musaa. Jos paikassa on levysoitin, niin miksipäs ei sekaan heittäisi muutamaa "ultrararea" vinyylibiisiäkin. Vinyylit ovat kivoja, mutta eipä tällä tulotasolla ole oikein varaa hankkia niitä, kun mp3 maksaa murto-osan vinyylijulkaisun hinnasta. Kukin taaplaa tyylillään ja jotkut sen puutteella.
a

Posts: 1,480

#110 • • a

Replying to DJ-miksauksen tulevaisuudesta (taas):

Tuossa perinteinen vinyyli vs. traktori -sodassa olen jonkinlainen väliinputoaja - uskoisin että molemmat tekniikat mahdollistavat hienoja juttuja ja en halua sylkeä kummankaan päälle. Ei ollut tarkoitus dumata niitä jotka soittavat seratolla tai autosynkkaavat :) Ihan oikeasti, kukin toimikoon siten miten saa homman toimimaan.



TL;DR: Ne ämpärit on ihan yhtä hyviä.

Mäkin olen sitä mieltä et Toni nillitti vähän turhasta. Usein läppäridj:t soittelee esim. flaccia joka on täsmälleen sama kuin se Tonin "WAV-tasoinen CD-levy", mikä käsite nyt ehkä kertoo jotain herran asiantuntemuksesta digilelujen suhteen :) Nämä näkemykset tulee kuitenkin 20+v musiikkifanilta, itsehän en ole DJ enkä ole sitä ikinä yrittänytkään olla, vaikka joskus on tullut levyjäkin soiteltua (tästä ajatuksesta vois ehken "DJ" Upikin ottaa mallia).

Mä olen itse myynyt kaikki vinyylit pois ja siirtynyt muutenkin digitalisoimaan kokoelmiani, kynnys oli ehkä alempi kun olen koko ikäni keräillyt esim. leffoja, joten datalevyjä on hyllyssä aina ollutkin. Kovalevyllä on 320kbps ämpäreitä ja flaciksi pakattua CD/vinyylirippiä noin puolet ja puolet. Jos sattuu olemaan vinyylirippi niin sitten olen tallentanut sen 96khz/24bittisenä. Tämä on sen vinyylin teoreettinen taajuusmaksimi ja todellisuudessa täysin turhaa pelleilyä, koska ton hi-fi -toistoluokan vinyylejä ei tietääkseni ole sitten 70-luvun kaiverrettu. Ihan varmana väitän, että electronica-lafkat ei niitä ole kaivertaneet yhtäkään. Tolla laadulla siinä on kuitenkin mulle se placebo-efekti, että "se on nyt tehty oikein". Vähän niinkuin Toni ja noi vinyylin alapäät :)

Tosiasiahan on se, että rahinan jälkeen se vinyylin "soundi" tulee vahvarin toistokurvista (kotivahvareissa esim. RIAA lännessä ja CCIR idässä). Toni tietää ravintola-alan konkarina paljon enemmän ammattilaisvehkeistä, mutta kurville ne ammattivahvaritkin säädetään. Jos 320kbps ämpäristä puuttuu ravintolassa alapäät niin se ei ole kyllä tiedoston vika. Sitten on ryssitty biisin miksaus ennen ämpäriksi vetoa, tai sitten ei ääniteknikolla ole sitä ammattitaitoa, että tajuttaisiin säätää vahvari ämpäritoistolle. Tässä vaiheessa pitäis CD:nkin kuulostaa paskalle, koska niilläkin on tyypillisesti eri toistokurvit kuin vinyylillä. Tästä juontaa juurensa se myytti, ettei CD:lläkään ole alapäätä. Yleensä ei tässäkään tapauksessa kuitenkaan viitsitä säätää niitä vahvareita, vaan ollaan vuosien saatossa vaan hiljaa hyväksytty se, ettei CD kuulosta samalle kuin vinyyli.

Vinyylillä on ämpärin suhteen se faktinen ero, että vinyyli on fyysinen kappale jolla on musiikkia, ja se on ihan oikeasti omaisuutta. Mun ämpäreitä mä en oikeastaan omista, mulla on vaan hallussani dataa ja lisenssi eli käyttöoikeus siihen. Sen takia en periaatteessa voi esim. myydä tiedostojani toiselle osapuolelle. Vinyylin voisin ja näyttäähän se levyhyllykin paljon komeammalta kuin 10 teraa tallennustilaa pilvessä.

Jos performanssitaiteista puhutaan, niin vinyylin käsittely on jotain jonka yleisö voi faktisesti nähdä ja "kokea". Läppäriruudulla olet aina yksin ja työntekoa ei kukaan näe joten se herättää mielikuvan, että nyt se DJ ei tee mitään vaikka jätkä vääntäisi hiki hatussa. Ihan samalla tavalla hipaisunäppäimet syntikassa herättää ihan eri asenteen kuin nupit, joita sitten urakalla väännetään ja vähän vielä elehditään päälle että kaikki nyt varmasti tajuaa kuinka suurta vaivaa tässä nähdään.

Noi myytit automiksaavista tractoreista on vähän huvittavia, tuntuu siltä että landepaukut tulee kauhistelemaan autoa kun hevosellakin pärjää. Läppärillä on se hieno ominaisuus, että tietokantoja hyväksikäyttäen fiksulla soittajalla on käsillään paljon enemmän biisivaihtoehtoja, kuin mihin oma muisti venyy. Tää toki tarkoittaa sitä, että sitten ei oo sellaista hittikimaraa mihin moni vinyyli-DJ aika usein sortuu, kun suosikkilistan ulkopuolelle on niin vaikea venyä. Jos vinyyli-DJ lähtee arpomaan, niin (nää on nyt mutu- arvioita) sen minuutin aikana ehtii selaamaan ja harkitsemaan parisenkymmentä levyä pakista. Läppäri-DJ ehtii klikkailemaan läpi vaihtoehtoja iisisti päälle kolminkertaisen määrän.

Nämä tosiasiat ei kyllä poista sitä ennakkoluuloja aiheuttavaa seikkaa, että laiska läppäridj on laiska läppäridj ja kyllä se kone itsekin osaa jotenkuten miksata. Se täytyy kyllä mainita, että ne auto-beatmatchit ei ole ikinä olleet varteenotettavia työkaluja, ja jos joku sellaista käyttää niin sen kyllä huomaa. Vinyylipuoltakin voi kyllä piikitellä: on nähty näitäkin, että DJ heittää käsiä ilmaan ja jengi hurraa kun on niin mahtavia kikkailuja, vaikka itseasiassa ne kikkailut ovat siinä biisissä ja DJ:llä ei ole mitään tekoa asian kanssa muuten, kuin levykaupan asiakkaana.

Digitaalimiksaus on kuitenkin ihan eri asia kuin vinyylimiksaus, mistä kielii esim. se että kaikki skrätsäystyökalut on tietokoneille olleet lähinnä surkuhupaisia. Mun mielestä pitää huomioida, että läppäridj ei ala soittamaan vinyyleitä ennenkuin harjoitellaan monta vuotta. Mutta tämä sama sitten pätee myös toisinpäin. Musta tuntuu esim. Tonin tapauksessa siltä, että Toni ei ole ikinä koskenutkaan digitaalisiin miksausvehkeisiin koska ei tunnu käsittävän, että se on oikeasti hyvin vaikeaa oppia käyttämään niitä hyvin. Jos verrataan siihen että joka toisella tyypillä on levarit makuuhuoneessa, niin vinyylipuolen jätkiä on paljon helpompi vertailla ja tajuta se, että sillä makkaridj:llä ja Oikealla DJ:llä on eroa kuin yöllä ja päivällä. Mä en tiedä Suomessa yhtäkään ammattitaitoista läppäridj:tä, joten Toni on saattanut muodostaa mielikuvansa sellaisen tyypin perusteella, joka yksinkertaisesti Ei Osaa. Se ei kuitenkaan tee ämpäristä paskaa, että ämpäreitä soittava DJ on paska.

Mä näkisin aika monen vinyyliharrastajan ämpärivihan olevan puhtaasti tuntemattoman pelkoa. Toisaalta kun se ämpäri on niin helppo ladata eikä se ole fyysinen asia, niin sitten ei tarvitse arvostaa "kun ei ole nähty vaivaa". Ihan samalla tavalla DJ raakkaa sitä Beatportin valikoimaa, kuin vinyyleitä levykaupassa. Yleisestä asenteesta kielii kuitenkin aika hyvin se, että Tonikin yhdistää tiedostoihin automaattisesti sen (ja lainaan tässä häntä vapaasti), että nyt ne on netistä VARASTETTU kun ne ei ole vinyylillä. Tämä väite ei pidä millään muotoa paikkaansa.
Lil Tony

Posts: 775

#111 • • Edited Lil Tony Cosmic City Survivor
Kyse ei ole vinska purismista vaan vihaan paska laatuisia filejä, jotka on imutettu netistä ja tullaan sen matolaatikon (serato 1-3) kanssa vaihtelemaan piuhoja kesken iltaa. Arvostan esim miten Hawtin ja Loco Dice hoitaa homman. Loco Dice esim matkustaa äänimiehen kanssa joka tulee monta tuntia aikaisemmin mestoille säätämään kaikki kuntoon ja mahdollisesti virittämään PA:ta traktorin mukaan ja filet on kaikki erittäin hyvä soundisia, suurin osa on uudelleen masteroitu tota hommaa varten, toki perus jampalla ei ole äänimiestä varaa ottaa mukaan, mutta pitäisi itse paneutua asiaan kunnolla. Esim Radios Slaven suurin osa fileistä (jotka tikulla tai cdllä) mitä se soittaa, on ajettu kerran analogi kompuroiden läpi ja laitettu soimaan kaikki samalla volalla, siksi syynä että sen setit soundaa tietyn tyyliseltä, ja soi niin maan perkuleen hyvin biisit mitkä normaalisti ei edes potki. Kuulostaa että on aikaa vievää, mutta toisaalta se vie tasan sen ajan mitä biisi kestää ja sehän on ihan järkevä kuunnella levyjä alusta loppuun mitä aikoo soittaa keikoilla.

Sit on näitä djtä jotka tulee serato 1, 2 tai serato 3 boxin kanssa keikalle, imuttanut luokattomia mp3sia ja luukuttaa kamat punaisella seraton läpi särölle, joka saa PAt soundamaan niin paskalle että varsinkin jos olet ollut maksumiehenä kyseiselle PA:lle niin sua vituttaa suunnattomasti, ja vielä kun mietit että artistit ei ole saannut penniäkään rahaa siitä että joku spede on ne biisit imuttanut netistä ja sit se saa vielä sen musan soundaamaan paskalta tulee tuplavitutus. Sitten vielä pahimmassa tapauksessa kaveri tulee jurrissa säätäämään niitä piuhoja niin että kamat pätkii ja paukkuu, todennäköisesti kone kaatuu pariin otteeseen :D

Eli kyse ei ole vinyylipurismista.

Miksi ei sitten ostaisi vinyyliä ?

Homman nimihän on se että vinyylinä esim Cecile Numbers labelin matsku maksaa 7.99e 12 " decksissä http://www.decks.de/ jonka saa ilman veroja firmalle vielä halvemmalla, kun taas sama julkaisu Wavina maksaa beatprotissa 8.68e http://www.beatport.com/release/09-12-2011/845367.

Mutta sä saat ladattua ilmaiseksi mp3sen netistä. Jos ajatellaan että olet dj joka haluaa kaikki levyt mitä liikkuu ympärillä, ja sulla on mahdollista joko imuttaa ne tai sitten maksaa se 8e/EP niin kumpi on tässä markkinatilaanteessa se suurempi todennäköisyys? Se että imuttaa 1000 eptä ilmaiseksi vai maksanko niistä 8000e? No mitä väliä sillä on sille imuttajalle? Ei mitään pääasia että on paljon musaa ja "hyvät bileet". Mut se imuttaja ei tajua tai ei halua myöntää että musa soundaa erittäin paskalle plus artisti on jäännyt nuolemaan näppejään, toki on tosi kiva että sen musaa soitetaan ja saa ehkä dj keikkaa sen pohjalta, mut jos ei olekkaan kuin tuottaja niin silloin ei jää mitään käteen.

Toki mä oon ollut bileissä missä 90 % jengistä soittaa tätä paskalaatuista kamaa ja se menee hyvin läpi kun korva on jo tottunut siihen soundiin. Mut sit kun yksi jamppa tulee ja lyö vinyylin tai wav cdn kehiin niin kaikki on et mitä vittua täällä tapahuu? Ostiko joku uuden PA:n? Se ei haittaa yhtään tuolla ulkomailla vaan päin vastoin tietää aina kun jatkaa seraton miehen jälkeen että bileet paranee 50 % soundin takia :D

Siksi mä suositellen itseään kunnioittaville djlle jotka jaksaa roudata levyjä ja tykkää selata niitä vinyyleitä että ostakaa niitä vinyyleitä kun ne on samanhintaisia sen filen kanssa. Toki ymmärrän että joku menee täysin Traktori/Serato maailmaan ja se on erittäin jees, mutta ostakaa niitä Wav filejä ja tukekaa kulttuuria, plus kyl sen kuulee klubilla mikä se laatu on.

Musta tän hetken ehdottomasti järkevin formaatti jos ei diggaa vinyyleistä ja ei halua kikkailla koneen kanssa on pioneer 2000 ja siihen muistitikku. CD:n polttaminen on ihan perseestä, kokemus puhuu, ja teen sitä vieläkin kun joka paikassa ei ole cdj 2000:sia. Tikku vie oikeesti vähän tilaa taskussa eikä paina mitään, ja jos sun setti on WAV filejä tikulla niin se ei todellakaan tule soundaamaan paskalta, päinvastoin noi uudet pioneerit soundaa todella hyvältä. Sit jos diggaa koneesta niin serato 4 tai tracktor pro wav fileilla kuulostaa hyvältä. Kaikki muut vaihtoehdot voit unohtaa ellet sitten ole hima fiilistelijä. Mä suosittelen myös radio dj:lle ostettuja filejä vaikka sitä mp3sta ja wavia ei mummon radiosta erotakkaan, mut se on vaan se periaate mikä kannattaa takoa takaraivoon. Jos lähtee alussa siitä liikenteeseen mistä aita on matalin niin sille tielle jäät.

Mun mielestä panostakaa laatuun ei määrään. Eli pari hyvää levyä viikossa mielummin kuin 100 paskaa. Tiedän paljon ihmisiä millä on miljoona filea mistä vois 995.000 heittää helposti roskiin näin pikkasen liioteltuna. Ostaa sen verran kun lompakko antaa myöden, runsauden pula tulee näille imuttajille sen oon huomannut ja setit on aika paskoja sen takia. Vinyylihommissa on hyvä puoli se että vain harvat ja valitut biisit julkaistaan, paskaa vähemmän ja vähemmän.

Tää julistus ei ole osoitettu kenenkään vaan ihan yleisesti. Älä ainakaan tule meidän mestoihin soittamaan mitään pöllittyä kuraa. Mä lupaan että siihen puututaan. Ihan sama ootko Dj Upi, Orkidea, tai dj Eliot Ness, Pikku Toni, Dj Anonymous tai Dj Spede. Näin se vaan menee.

Mites se Moodyman sanoikaan asian hienosti

"While you`re having the greatest time downloading my music, your freeki girlfriend is playing with my 12 inch... "

PS. Tää ei todellakaan ole vittuilua tai dumaamista, mua on vaan ruvennut viime aikoina vituttamaan toi "pöllityn" kaman soittaminen keikoilla mistä saa vielä rahaa. Mä ymmärrän että hima kuunteluun imutetaan torrentteja. Mäkin teen sitä, esim kaikki uudet Flow artistien albumit mä imutan ja kuuntelen ne esim autossa läpi kun en jaksa istua koneella esim Youtubesta, jos se on hyvä artisti niin sit se buukataan näin siitä hyötyy artistikin. mut ei tulisi mieleenkään mennä soittamaan keikalle sitä albumia. Mut joo, kaikki tekee hommat omalla tyylillään.

--
Jazz Is a Teacher

a

Posts: 1,480

#112 • • a

Replying to DJ-miksauksen tulevaisuudesta (taas):

Ite oon soitellut vinyylillä, Seratolla ja nykyään Traktorilla. Seraton ja Native Instrumentsin äänikorteissa on aivan järkyttävän iso äänenlaadullinen ero,



En muuten edellisessä kommentissa muistanut tähän asiaan puuttua, kuten Paperino sanoi niin se äänikortin laatu on ensiarvoisen tärkeä asia. PA:han kuulostaa tasan niin hyvältä kuin sen heikoin lenkki. Jos läppäridj soittaa läppärin korvakuulokepiuhasta niin sekin saattaa herättää mielikuvan, että nyt ne tiedostot on huonolaatuisia vaikka näin ei ole asia :)
Paperino

Posts: 458

#113 • • Edited Paperino Sam-El
Kyllä itselle ainakin on ihan selvää, että kaikki keikalla soitettava musa on ostettua. Joskus olen soittanut ladattuja vinyylirippejä levyistä, jotka mulla on vain vinyylillä (en ole itse jaksanut nauhoitella, siinäkin on omat haasteensa). Kotikuuntelussa pyörii kaikenlaista ladattuakin matskua, mutta ostetut biisit riittävät ihan hyvin keikoille (pari ollut viimeisen puolen vuoden aikana…).

Mulla oli sellainen "kuka vaihtoi PA:n" -hetki, kun myin Seraton ja iskin Traktorin äänikortin läppäriini. Aivan hämmentävän iso ero laadussa, vaikka molemmat systeemit ovat about saman hintaisia.
a

Posts: 1,480

#114 • • Edited a

Replying to DJ-miksauksen tulevaisuudesta (taas):

Kyse ei ole vinska purismista vaan vihaan paska laatuisia filejä, jotka on imutettu netistä ja tullaan sen matolaatikon (serato 1-3) kanssa vaihtelemaan piuhoja kesken iltaa.



Allekirjoitan kyllä täysin sen, että piraattitavaralla ei tarvi töitä tehdä. Mutta tämä:

Arvostan esim miten Hawtin ja Loco Dice hoitaa homman. Loco Dice esim matkustaa äänimiehen kanssa joka tulee monta tuntia aikaisemmin mestoille säätämään kaikki kuntoon ja mahdollisesti virittämään PA:ta traktorin mukaan



Tohon vahvarin säätämiseen puutuinkin edellisessä viestissä kun mainitsin, että se MP3 kuulostaa tasan niin hyvältä kuin se laitetaan vahvarista kuulostamaan. Mutta mitä vittua se sun ääniteknikko siellä Kutosella tekee, jos sinne pitää DJ:n oma tuoda?
Lil Tony

Posts: 775

#115 • • Edited Lil Tony Cosmic City Survivor

Replying to DJ-miksauksen tulevaisuudesta (taas):


---
Kyse ei ole vinska purismista vaan vihaan paska laatuisia filejä, jotka on imutettu netistä ja tullaan sen matolaatikon (serato 1-3) kanssa vaihtelemaan piuhoja kesken iltaa.
---


Allekirjoitan kyllä täysin sen, että piraattitavaralla ei tarvi töitä tehdä. Mutta tämä:


---
Arvostan esim miten Hawtin ja Loco Dice hoitaa homman. Loco Dice esim matkustaa äänimiehen kanssa joka tulee monta tuntia aikaisemmin mestoille säätämään kaikki kuntoon ja mahdollisesti virittämään PA:ta traktorin mukaan
---


Tohon vahvarin säätämiseen puutuinkin edellisessä viestissä kun mainitsin, että se MP3 kuulostaa tasan niin hyvältä kuin se laitetaan vahvarista kuulostamaan. Mutta mitä vittua se sun ääniteknikko siellä Kutosella tekee, jos sinne pitää DJ:n oma tuoda?



Kyse ei ole pelkästä ääniteknikosta tässä Loco Dice tapauksessa. Ehkä esitin asian väärin. Vaan kiertue manageri jolla homma hallussa ja joka tulee kasaamaan sen kopin eli dicen vehkeet valmiiksi joka ei ole ihan pala kakkua vaan siinä menee tunnista kahteen ammattiukoltakin. Sil on erillaisia pedaaleja, analogi efektejä, kontrolleri jne mitä milloinkin, ja testaa paikan oman äänimiehen kanssa että kaikki toimii ja jos on tarvetta säätää soundia niin se tehdää. Sillä on selkeä näkemys miten PA:n pitää olla säädettyä sen setupin kanssa. Ainahan paikalla on oma äänimies jos vaikka bändi tulee keikalle, ja bändillä on sen lisäksi oma äänimies. Paikan äänimies lähinnä näyttää miten talon kamat toimii ja siitä eteenpäin jatkaa oma äänimies. Samoin se toimii näiden super djden kanssa. Niinkuin sanoin perusjampan pitää itse tietää mitä tekee mahollisimman pitkälle, koska usein ei ole mitään äänimiestä klubeilla

--
Jazz Is a Teacher

Lil Tony

Posts: 775

#116 • • Edited Lil Tony Cosmic City Survivor

Replying to DJ-miksauksen tulevaisuudesta (taas):


---
Ite oon soitellut vinyylillä, Seratolla ja nykyään Traktorilla. Seraton ja Native Instrumentsin äänikorteissa on aivan järkyttävän iso äänenlaadullinen ero,
---


En muuten edellisessä kommentissa muistanut tähän asiaan puuttua, kuten Paperino sanoi niin se äänikortin laatu on ensiarvoisen tärkeä asia. PA:han kuulostaa tasan niin hyvältä kuin sen heikoin lenkki. Jos läppäridj soittaa läppärin korvakuulokepiuhasta niin sekin saattaa herättää mielikuvan, että nyt ne tiedostot on huonolaatuisia vaikka näin ei ole asia :)



Luuletko että joku tulee soittamaan dj keikkaa klubille läppärin kuulokeliittimestä :D

--
Jazz Is a Teacher

Lil Tony

Posts: 775

#117 • • Edited Lil Tony Cosmic City Survivor

Replying to DJ-miksauksen tulevaisuudesta (taas):



Mulla oli sellainen "kuka vaihtoi PA:n" -hetki, kun myin Seraton ja iskin Traktorin äänikortin läppäriini. Aivan hämmentävän iso ero laadussa, vaikka molemmat systeemit ovat about saman hintaisia.



Testattiin Redrumissa näiden kahden eroa ja se oli ihan naurettava. Koitin sitä takoa hip hop henkisille djlle jolle Seraton käyttö oli luonnollisempaa. Onneksi nyt on tullut Seratolta vihdoin 4:n joka itseasiassa soi erittäin hyvin. Uskomattoman kauan niillä kesti tajuta se että tärkein lenkki on se boxi. No hyvä että hommat kehittyy. Toivottavasti jossain vaiheessa saa ostaa SSL:n valmistamia boxeja :D

Mut se ei helpota ongelmaa jos soittaa sen läpi mp3 vinyylirippejä

--
Jazz Is a Teacher

Paperino

Posts: 458

#118 • • Paperino Sam-El

Replying to DJ-miksauksen tulevaisuudesta (taas):


Luuletko että joku tulee soittamaan dj keikkaa klubille läppärin kuulokeliittimestä :D


Menee offtopiciks, mutta kun oon tehnyt äänijuttuja opiskelijaprojekteissa, niin on käsketty soittamaan läppärin kaiuttimista musaa ja että "mihin sitä äänikorttia tarvii, ihan hyvältä kuulostaa kuulokeliitännästä kun vetää stereoihin". Eihän tyhmien ihmisten lyöminen ole laitonta, eihän?
a

Posts: 1,480

#119 • • a

Replying to DJ-miksauksen tulevaisuudesta (taas):

Luuletko että joku tulee soittamaan dj keikkaa klubille läppärin kuulokeliittimestä :D



No se oli sellainen kärjistys, vähän kuten sun väite et jos jätkä soittaa ämpäreitä niin sit ne on varastettu :)

Toi kyllä täytyy myöntää, että jos aikoo soittaa eri formaatilla kuin mille vahvari on säädetty, niin siihen pitäisi varautua ennen bileitä ja se kaatuu soittajankin niskaan, jos näin ei ole tehty.
Jil

Posts: 682

#120 • • Jil
Hey Toni oli ihan hyvää tekstiä sulta tossa ylempänä mutta miksi sä ton "netistä pöllitty"-jutun nyt tänne oikeen nostit. Kukaan itseään edes vähän kunnioittava DJ ei vetele keikoilla millään zippysharen wareilla. Eri asia jos himassa soittelee mutta sen verta pitäs kaikilla kunnioitusta olla tätä meidän genreä kohtaan. Ämpäreitä, ihan laillisia sellaisia saa beatportista. Ja sitten toi toinen, wav vs. mp3, jos vilkaset esimerkiks beatportin hintoja niin wavit maksaa sen euron / kappale ylimääräistä ja kun kotioloissa / normi pa:lla sä et sitä eroa todellakaan huomaa.

Ja sitten toi vinyyli vs. mp3:
Joo voithan sä vinyyleitä shoppailla maailmalta ja odotella niitä kotiis viikkotolkulla kun ämpärin voit hankkia minuutissa ihan laillisesti verkosta ja netin nopeudesta riippuen se on sun käytössä muutamassa minuutissa. Ja jos jossain EP:llä on hyvä raita mutta et muista EP:n biiseistä niin välitä niin ei tarvii hankkia koko lättyä itselleen vaan sä voit shoppailla just sen raidan mikä sua kiinnostaa.

Traktor Pro kakkosessa on muuten mahdollisuus käyttää mm. 8 samplekanavaa yhtäaikasesti ja tuki live looppaamiseen. Noi on just sellasia asioita mihin analogimixerit ei taida venyä ja luulen että sen takia moni """DJ"""" onkin siirtynyt analogipuolelta digitaalipuolelle. Plus että digitaalista kirjastoa on vaan yksinkertasesti niin paljon helpompi käyttää. Niin ja se visuaalinen wav-raita. Aika kultaakin arvokkaampi työkalu jos sitä oppii hyödyntämään.

Joo ja toni, olen kyl syntynyt Prydalandiassa, nyt tosin jo esikuvat vähän vaihtuneet. Eric varmaankin yks kaikkien aikojen lahjakkaimpia EDM-tuottajia eli en oikeen ymmärtänyt sun kommenttia aiheesta tuolla edellisessä topicissa. Niin joo, eihän sekään vinyyleillä soittele ja uskomatonta mut totta, se käyttää biiseissä logicia työkaluna. Hyi, kauheen digitaalista.