DJ-miksauksen tulevaisuudesta (taas)

368 posts, 19 pages, 255,812 views

woblz

Posts: 167

#161 • • woblz Tommi Oskari

Replying to DJ-miksauksen tulevaisuudesta (taas):

Ja mitä tulee tohon "vinyyli soundaa paremmalta kuin muut" -lötinään, niin mun on vähä vaikea nähdä, että jos biisiä työstetään DIGITAALISELLA audiotyöasemalla ja sen jälkeen lähetetään DIGITAALISENA masterointiin jossa masteroija luultavasti pyöräyttää sen DIGITAALISEN softan kautta, ni miten vitussa se soundi ois sit niin paljon analogisempaa ja parempaa?

Siinähän oikestaan otetaan vaan molempien medioiden paskat puolet silloin :D



Tätä oon pohtinu itekin, ku eikö kuitenkin valtaosa konemusasta tehdä ihan koneella? Ja masterointiin ei kuitenkaan 99% tapauksissa lähetetä wav-tiedostoa parempaa laatua, ehkä se 24-bittinen 16-bittisen sijaan mutta... no joo, tosi random pohdintaa kyllä ollu välillä mutta ihan mielenkiintoinen threadi.
Juhgu

Posts: 7,921

#163 • • Edited Juhgu Virnistelijä
Jos joku ammattilainen väittää kuulevansa 320mp3 ja wavin välillä selvän eron livetilanteessa klubilla, niin hyvä on sitten, mut lienee itsestäänselvyys että klubin asiakkaista ~kukaan ei kuule. DJ:n keikan aikana yleisö tuskin kelailee mitään "hmm lieneeköhän DJ:llä nyt varmasti oikea määrä kilohertsejä .wavissaan", vaan taitavat pohtia ennemminkin jotain tyyliin "uuh, nostatus, toimiiJEE, nyt tulee semmoset chordit että pää räjähtää, toivottavasti mun pirissä ei oo tällä kertaa ketamiinia ;() ".

Kun DJ:n tarkoitus on ensisijaisesti palvella yleisöä joka ei kuule eroa, niin imo on aika turhaa lähteä antamaan kenellekään DJ:lle miinuspisteitä pelkästään käyttämänsä tiedostoformaatin takia, eikä ole rakentavaa tuhista selän takana että mp3 voi vittu mikä amatööri. Parempiakin kriteereitä DJ:n arvottamiseen kyllä on. Ääniammattilaisten keskinäisiin juttutuokioihin tiedostoformaatit sen sijaan ovat varmasti mielenkiintoinen ja antoisa keskustelunaihe. ( P.S. itse alan studioluureillakin kuulla merkittävää eroa vasta jossain <160k:ssa, dear Eki onx normaalii? :E )

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

remotion

Posts: 5,283

#164 • • Edited remotion nostatus guru
ei jumpe jos ei 160k mp3 VS 320k mp3 tai 44,1k wavin välillä kuule eroa ni mitä helgee??

Just kuuntelin varmistus kovolta vuosituhannen vaihteen napster aikakauden mp3:sia ja äänenlaatu oli järkyttävän huono niissä..
On kyllä sellasia suhmuroita noi satakuuskymppiset. Ehkä nykyään on joku parempi koodaustapa mutta joka tapauksessa jo tekniset rajoitukset leikkaa musasta niin paljon ääripäitä ja detailia veke ettää........loppupeleissä jokainen on tyytyväinen siihen mihin on ja näin saa ollakin.

(varmaan sen ajan 160kbs mp3:st on vinyylirippejä ja ne vinyylitkin on kuulostanu jo ihan paskoilta...ja vielä huonoilla neuloilla äänivarsilla muuntimilla yms duunattu)

Mutta en kyllä ollenkaan kuuntelis alle 320k mp3:sia klubilla tai himassa.

320 ja wavin eroa on varmaan sokkona hieman vaikea erottaa, itse ostelen biisit useimmiten 320:sinä mutta kyllähän pakkamaton formaatti antaa mielenrauhan paremmin... ja ja .. turhaa turinointia voisi jatkaa äärettömiin
golem

Posts: 1,395

#165 • • golem Golem
Sen verran otan kyl omia sanojani takas et tein tommosen nettitestin ja sain eroteltuu kaikki formaatit toisistaan ja myös 320kbps:t waveista, kajareina noi 50eur linnunpöntöt, et kai se ero on ihan selkeesti kuultavissa toikin ero. En kyl tajuu miksei mun aikaisemmassa testissä (studiomonitoreilla) onnistunut. Suurin ero mun mielestä oli stereokuvassa, ja myöskin jos on jotain dynaamista materiaalia tai kohtia niin niissäkin eron kuulee paikoitellen selkeästi. Mut jossain perus klubiolosuhteissa on varmasti huomattavasti vaikeempaa erotella niitä toisistaan. On muuten mielenkiintoinen testi:

http://www.scm-music.com/workshops/various/mp3-showdown-hq

Ja sori siitä et vähän meinaa mennä off-topikiksi.
remotion

Posts: 5,283

#166 • • remotion nostatus guru

Replying to DJ-miksauksen tulevaisuudesta (taas):

Sen verran otan kyl omia sanojani takas et tein tommosen nettitestin ja sain eroteltuu kaikki formaatit toisistaan ja myös 320kbps:t waveista, kajareina noi 50eur linnunpöntöt, et kai se ero on ihan selkeesti kuultavissa toikin ero. En kyl tajuu miksei mun aikaisemmassa testissä (studiomonitoreilla) onnistunut. Suurin ero mun mielestä oli stereokuvassa, ja myöskin jos on jotain dynaamista materiaalia tai kohtia niin niissäkin eron kuulee paikoitellen selkeästi. Mut jossain perus klubiolosuhteissa on varmasti huomattavasti vaikeempaa erotella niitä toisistaan. On muuten mielenkiintoinen testi:

http://www.scm-music.com/workshops/various/mp3-showdown-hq

Ja sori siitä et vähän meinaa mennä off-topikiksi.



Sana studiomonitori ei ole tae yhtään mistään laadusta. Yleensä hyvin kompromistisia kaiuttimia.

Niin tuo vinyylissä on parempi basso onkin hyvä väite xDDD oikeasti kyse vain siitä että saundi kiertää soittimen kautta ja vinyyli puristit taas menettäisivät tuostakin efektistä yöunensa, siksi ne yber-nolife hiviveivit on niitä värinättömiä sadan kilon mötiköitä, sellaisen kun veis klubille ni ois vinyylissäkin suunnilleen. "yhtä vaisu" basso kuin cd:ltäkin.
Funktion

Posts: 1,720

#167 • • Funktion over 9000

Replying to DJ-miksauksen tulevaisuudesta (taas):

DJ:n keikan aikana yleisö tuskin kelailee mitään "hmm lieneeköhän DJ:llä nyt varmasti oikea määrä kilohertsejä .wavissaan", vaan taitavat pohtia ennemminkin jotain tyyliin "uuh, nostatus, toimiiJEE, nyt tulee semmoset chordit että pää räjähtää, toivottavasti mun pirissä ei oo tällä kertaa ketamiinia ;() ".



Kiitos, postitan sulle laskun tästä kokiksessa uitetusta näppiksestä *nauru*

--
Mä taas oon kyllä aina sanonut että pilkku vaan nauttii siitä. se on kuitenkin pohjimmiltaan aika irstas pikku välimerkki..

Meke

Posts: 2,083

#169 • • Edited Meke GT Digital, BCN Records
Ostelen eräästä mp3 kaupasta biisejä ja valitettavasti ne on 192 tasoa. Mistään muualta kyseisiä biisejä ei saa...ei edes muissa formaateissa. Että ei voi mitään :(

CD:llä mennään niin pitkälle kuin pääsee, vinyyliä tulee ostettua jonkin verran koska sieltäkin löytyy biisejä mitä ei mistään muualta saa. mp3 on välttämätön paha mihin sorrun kun muuta ei voi.

--
Ruboy Records, GT Digital, BCN Records, Burning Chrome Records, Sinthetic Digital, Electronica Exposed, Finrg Recordings, Audio Reanimation, Freeformaniacs, Ruffbeatz

Indigo

Posts: 918

#170 • • Indigo

Replying to DJ-miksauksen tulevaisuudesta (taas):

Ostelen eräästä mp3 kaupasta biisejä ja valitettavasti ne on 192 tasoa. Mistään muualta kyseisiä biisejä ei saa...ei edes muissa formaateissa. Että ei voi mitään :(



Huh mistä ihmeen biiseistä voi olla kyse? Onko ne jotain underground-julkaisuja tms? Siinä tapauksessa artistiin voisi ottaa suoraan yhteyttä, moni varmasti ilomielin toimittaisi tuotoksiaan hyvällä laadulla :)
Meke

Posts: 2,083

#171 • • Meke GT Digital, BCN Records

Replying to DJ-miksauksen tulevaisuudesta (taas):


---
Ostelen eräästä mp3 kaupasta biisejä ja valitettavasti ne on 192 tasoa. Mistään muualta kyseisiä biisejä ei saa...ei edes muissa formaateissa. Että ei voi mitään :(

---


Huh mistä ihmeen biiseistä voi olla kyse? Onko ne jotain underground-julkaisuja tms? Siinä tapauksessa artistiin voisi ottaa suoraan yhteyttä, moni varmasti ilomielin toimittaisi tuotoksiaan hyvällä laadulla :)



Ups....nyt pääsi tuleen pieni muistivirhe: mp3 biisit on 256 tasoisia ja osan voi ostaa myös waveina.

Kyseessä erään Espanjalaisen makina (hardtrance) lafkan kauppa.


Yökerho käytöön tulee ostettua kaupallisia biisejä 192 tasoisina. Ihan sen vuoksi että rahaa pitää jäädä myös elämiseen ja se että ne biisit ovat melkoista kulutusta tavaraa nykyään (eli parin kuukauden jälkeen niitä ei tarvi enään soitella). Eipä asiakaskunta ole mitään ikinä valittanutkaan äänenlaadusta.
Mutta tosiaan suurinosa kaikista disco, rokki, poppi, dance, reivi, industrial klasareista löytyy ihan orginelli CD muodossa :)

--
Ruboy Records, GT Digital, BCN Records, Burning Chrome Records, Sinthetic Digital, Electronica Exposed, Finrg Recordings, Audio Reanimation, Freeformaniacs, Ruffbeatz

remotion

Posts: 5,283

#172 • • Edited remotion nostatus guru
enpä ois uskonut että mistään saa edes alle 320k tasosta ostettua. En ilkeis ite soittaa 192:sta ees kelloradiosta. mutta makunsa kullakin, musti jne...
(tosin möksälle nauhotin ihan c kasetille hupi ysärimiksauksen, ajoi asiansa.)


tulee myös mieleen että aika harvassa paikassa on mitään hinnottelu eroa noiden eri mp3 laatujen välillä, ite en oo tainnu nähdä sellasta vuosiin.
Individual

Posts: 10,942

#173 • • Edited Individual HYPNO!
Cd:llä tulee vispilöityä tällä hetkellä, mutta kieltämättä houkuttelisi myös vinyylikokoelman (ei mikään hirveän suuri) digitointi ja siirtyminen traktor, serato yms. aikakauteen. Mutta cd:llä mennään varmaan vielä jonkin aikaa. Siis 320 kbs ämpäreillä teutarointia tarkoitan. :=)

Noh, tänään pitkästä aikaa teknarit tulille. Katsotaan mitä saa aikaan. :D
Indigo

Posts: 918

#174 • • Edited Indigo

Replying to DJ-miksauksen tulevaisuudesta (taas):

Tekno-DJ ilman kikkoja ei oo tekno-DJ:tä nähnytkään.



Se on aina rules kun ihmiset kertovat miten asiat Oikeasti ovat.

Kannattaa hei oikeasti esittää fiilispohjaiset näkemykset mieluummin esim muodossa "diggailen kovasti jos tekno-dj kikkailee", muuten saattaa vaikuttaa vähän yksinkertaiselta.

Ellei sitten ihan oikeasti usko että nyt ei ollut kyseessä yksilön mielipide vaan fakta. Silloin en lähtisi puhumaan enää edes vaikutelmasta.


Itsehän lämpenen kovasti teknoseteille missä pyörii suurimman osan ajasta kaksi levyä päällekäin ja vaihdot ovat pitkiä. Mutta kuten aiemmin sanottu, eri tapoja soittaa on yhtä paljon kuin löytyy soittajia ja varmaan sanallekin "tekno" löytyy vähän useampi merkitys.
Paperino

Posts: 458

#176 • • Paperino Sam-El

Replying to DJ-miksauksen tulevaisuudesta (taas):

tulee myös mieleen että aika harvassa paikassa on mitään hinnottelu eroa noiden eri mp3 laatujen välillä, ite en oo tainnu nähdä sellasta vuosiin.


Tänään just tuli vastaan Juno Downloadissa, 192 kbps oli halvempi kuin 320 kbps. Ero toki oli niin pieni, että ei ole mitään järkeä olla ostamatta laadukkaampaa.

Itellä yks syy ämpäreiden ostoon on se levytila, läppäriin ei enää oikein isompaa kovoa mahdu enkä haluaisi musakokoelmaa laittaa ulkoiselle kovolle. Vielä ei ole itku laadukkaasti encodatun 320 kbps ämpärin kanssa tullut.
NwB

Posts: 327

#177 • • NwB

Replying to DJ-miksauksen tulevaisuudesta (taas):


Se on aina rules kun ihmiset kertovat miten asiat Oikeasti ovat.

Kannattaa hei oikeasti esittää fiilispohjaiset näkemykset mieluummin esim muodossa "diggailen kovasti jos tekno-dj kikkailee", muuten saattaa vaikuttaa vähän yksinkertaiselta.



Se oli selkeä provo.. Ja minä olen yksinkertainen?

Ellei sitten ihan oikeasti usko että nyt ei ollut kyseessä yksilön mielipide vaan fakta. Silloin en lähtisi puhumaan enää edes vaikutelmasta.



Kyllä se nyt vaan on minun mielipiteeni, ettei viisi minuuttia pitkä biitti ole mitään - vaikka hyvin rullaisikin - ilman dj:n ansioita.

Itsehän lämpenen kovasti teknoseteille missä pyörii suurimman osan ajasta kaksi levyä päällekäin ja vaihdot ovat pitkiä. Mutta kuten aiemmin sanottu, eri tapoja soittaa on yhtä paljon kuin löytyy soittajia ja varmaan sanallekin "tekno" löytyy vähän useampi merkitys.



No en nyt lähde historiaani tässä availemaan sen enempää, jotten aseta tulilinjalle syyttömiä ihmisiä, mutta enköhän ole tässä aikojen saatossa löytänyt ihan oikeetakin "teknoa" ja soittanutkin sitä ihan "oikean" dj:n kanssa.

Keikankin olisin saanut, mutta sanoin ei ja haistatin vitut perään. Mä oon kato nii pro.

--
Jee! Kumpi voitti!!

NwB

Posts: 327

#178 • • NwB
Mut kyl mä hiffaan et sä kärsit arvostuksen puutteesta. Oot vanha sälli ja soitat sormi perseessä silmät kiinni.

Ei siinä mitään. Kyllä mä sun settis oon kuullu ja laatutyötähän ne on. Ei sun silti tarvitse mainostaa olleesi aikoinaan sen mainstreamimman kaman pyörittelijä. Kyllä sä varmaan tuheroa saat ilmankin.

Sulla on paljon kuuntelijoita, mutta kama ei vaan ole sitä kaikkein geneerisintä naksupaskaa, jolla sitä pintaliitopimperoa haalitaan.

Kun soittaa aikuiseen makuun, pitää tyytyä seniiliin yleisöön.

Mut vakavasti: Propsit kumarruksella kuorutettuna.

--
Jee! Kumpi voitti!!

Gabbersparadise

Posts: 372

#180 • • Edited Gabbersparadise MINDCORE // MAYHEM
:D

My brain is full of fuck

--
I am lightning, the rain transformed