DJ-miksauksen tulevaisuudesta (taas)

368 posts, 19 pages, 255,143 views

Lil Tony

Posts: 775

#202 • • Lil Tony Cosmic City Survivor

Replying to DJ-miksauksen tulevaisuudesta (taas):

kuka vittu välittää muu kuin "puristi" dj:t äänenlaadusta jengi diggaa sitä jos on vaan yksinkertasesti hyvä meno mestassa ja HYVÄT BIISIVALINNAT..nykyajan mp3:set wavit etc. hoitaa äänenlaadulliset kriteerit aivan mainiosti...ihan sama onko normi baari-ilta vai mikä muu ilta tahansa:)..pääosin jengi on kännisssä tilaisuuksissa aina bilettämisen/discojen alkuajoista alkaen....ei tolla purismilla mitään saavuteta..kananmunat voi kyll lentää koppiin kun musavalinnat ei saa jengiä lattialle sillä ei kyll oo soundin kanssa mitään tekemistä.mistä tätä puritisti jengiä oikein sikiää????..Ei millään pahalla mut turhaa hifistelyä monen kommentit.Niin ja noilla häpinöillä lisäksi mitään tekemistä mixaamisen kanssa
*lmao**lmao*



Asiakkaat välittää. Siinä on pikkasen eroa että soittaako joku keskiäänivoittoista paskalaatuista kamaa, verrattaen bassovoittoiseen pehmeeseen ääneen. On kiva lähteä himaan kun korvat ei huuda hoosiannaa vielä seuraavanakin päivänä. Nää ongelmat ei tule eteen missään keskiverto äänentoistossa mitä soitetaan hiljaa. Mutta klubeissa rupee olemaan sen verran viritetyt PA laitteet että sillä on itseasiassa melko paljon väliä. Tää soundi ongelma hyppäsin ekan kerran kunnolla esille Redrumissa / Top Billin / Serato illoissa. Silloin mä huomasin ekan kerran mun uran aikana että miten paskalta voi kuulosta musiikki timanttisesta äänentoistosta kun ajetaan särölle asti digitaalista lähdettä ja vielä huonolaatuisia ämpäreitä ja vinyl rippejä, ns blogikamaa

--
Jazz Is a Teacher

Sami de Sousa

Posts: 1,221

#203 • • Edited Sami de Sousa [Diggin Deep, Vibes]

Replying to DJ-miksauksen tulevaisuudesta (taas):


Jännä nähdä kantaako jengi Traktor pro + S 4sta mukana vuonna 2020, enpä usko, mut moni kantaa kyllä vinyylejä. Hyvää formaattia ei tarvii joka vuos muuttaa :D Ostin vuonna 2000 Traktorin soitin 4 keikkaa Japanissa ja kaikki meni suoraan sanottuna vituiksi, jotain oli aina vialla, vaikka tein kaikki oppikirjan mukaan monta tuntia ennen keikkaa. Yleensä kusahti aika koodi. Päätin että' jos toi on ainut vekotin millä pitää joku päivä soittaa niin parempi lopettaa hyvän sään aikana.

On sitä tullut testattua aika montakin kertaa, ilmaiseksikaan en ottaisi vastaan. Eikä siinä mitään, oon nähnyt pari kertaa että sitä käytetäänkin erittäin hyvin, mut pikkasen se huvittaa kun kaveri raahaa S4 sta esim tunnin keikalle mukanaan. Jos se tekee mestarin niin silloin ehdottomasti, mut kyl se kannattaa ottaa haltuun hyvin ennenkuin sen kanssa rupee säätämään. Se on myös jännä nähdä että djt jotka soittaa sen 100 keikka vuodessa sillä niin montako S4:sta hajoaa? Kuluvaa kamaa ja ei varmasti ole laadultaa mitään iskun kestävää.



Onhan toi Traktor 12 vuodessa hieman tainnut muuttua, samalla myös softan vakaus ;) Vaikka en mitenkään aktiivisesti keikkaa olekaan Traktorilla heittänyt, niin kotona kuitenkin ahkerassa käytössä eikä kertaakaan ole ollut mitään ogelmia tai kone kyykännyt. Eikä ne keikkaolosuhteet mitenkään muuten pistä laitteistoa erilailla koetukselle kuin, että joku onnistuisi kaatamaan juomat koneen päälle. Onhan siinä tietysti enemmän riskitekijöitä kuin vahalla soitellessa, mutta niitä varten onkin sitten back-up cd:t, 1kpl vara usb/läppärin virtapiuha/rca (tai multicore) laukussa mukana. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty, ja itseltä tuo setupin (läppäri, MPD32 kontrolleri, audio 6) kasaan (soittovalmiuteen) laittaminen onnistuu helposti alle viiden minuutin ahtaassakin tilassa kesken toisen DJ:n setin. Multicoren asentaa mikseriin alle puolen minuutin, kunhan kysyy soittavalta DJ:ltä, että milloin sopii laittaa kiinni biisin vaihdon aikana vapaana olevaan kanavaan. Sitä en kyllä ymmärrä, että miksi klubeilla ei ole talon puolesta mikserissä kiinni multicoreja... (tarttuuko ne helposti "vahingossa" jonkun DJ:n matkaan...?)

Mutta oikeassa olet, että tuskin kukaan aktiivisesti keikkaa heittävä raahaa vielä vuonna 2020 S4:sta mukana. Vaikka mun käteen se ei nyt ihan lelulta tuntunutkaan, niin ei se myöskään isältä pojalle laite ole. Ja ehtiihän nuo kontrolleristin "lelut" muutenkin vaihtumaan moneen kertaan 8 vuodessa :D

Itsellä on S4 ja vaikka se onkin aika mahtava laite, niin en sitä kyllä kovin keikkaystävälliseksi laitteksi ole kokenut. Jos haluaisi, että se tosiaan kestäisi kovaa keikkailua, niin ainoa todella suojaava vaihtoehto on flightcase, joka on kohtalaisen iso ja painava ja siten kömpelö kuskattava varsinkin apostolin kyydillä. Puhumattakaan, että se pitisi siellä klubilla iskeä tiskiin :D Itse todennut paljon käytännöllisemmäksi keikkasetupiksi läppärin, Audio6/10 äänikortin, kontrollivinyylit sekä mahdollisesti jonkun pienemmän kontrollerin (MPD32, Maschine, X1, MidiFighter tms.).

Vaikka itse olenkin siirtynyt digiaikaan ja puhun sen puolesta, niin eiköhän tuo Juhon kommentti selvittänyt aika tyhjentävästi, mistä se vinyylin ja digin ero syntyy:

---
"Vinyyliltä toistetaan musiikkia mekaanisesti uralta, cd:ltä toistetaan ykkösiä ja nollia digitaalisesti. toivottavasti minun ei tarvitse selittää erikseen mitä eroa näillä on."
---

Joku kuulee eron, toinen ei. Joku välittää, toinen ei. Keskustelua voisi tietysti jatkaa myös siitä, että miltä se vakkaribiisi kuulostaa vinyyliltä 10 vuoden kuluttua, kun on heittänyt 100 keikkaa vuodessa, toisaalta pieni rahina ja napsuminen on osa sitä fiilistä, joten eiköhän tämän kädenväännön voisi jo lopettaa :D

Soittakaa sillä formaatilla millä tykkäätte soittaa. Jos ostatte paskoja ämpäreitä sen takia, että kovalevylle mahtuisi mahdollisimman paljon musiikkia niin fine, se on teidän valintanne. Oma filosofiani on, että laatu korvaa määrän. Jos Toni tai kuka tahansa ravintoloitsija/promoottori vetää linjan, että jollain klubilla soi vaan vinyyli, niin sehän on vain hienoa, että perinteitä kunnioitetaan. Mutta päivän päätteeksi mikä merkkaa on se, että klubin asiakkaiden mielestä ilta on ollut onnistunut, mahdollisesti jopa ikimuistoinen. Loppujen lopuksi DJ tekee illasta onnistuneen omalla tekemisellään ja biisivalinnoilla, ei soittoformaateilla; Ihan samalla tavalla kuin ditaalinen file voi olla paskalaatuinen, voi vinyylikin olla niin heikossa hapessa, että molemmissa tapauksissa bilekansan korvia raastaa.
Paperino

Posts: 458

#204 • • Paperino Sam-El

Replying to DJ-miksauksen tulevaisuudesta (taas):

Haluathan kuitenkin ottaa vaivalla valituista, ostetuista, ladatuista, uudelleen nimetyistä, mahdollisesti monin tavoin itse prosessoiduista biiseistä varmuuskopiot ulkoiselle kovolle, haluathan?
;) Ei oo nimittäin ihan eka kerta kun läppärist hajois kovo.
Ja samalla vois siirtyä parempaan laatuun, läppärit kuitenkin kuluu ja vaihtuu mutta hyvä biisi on ja pysyy vaikka eliniän. Se huonompaan laatuun laitettu lähes yhtäkova rahamäärä voi joskus ruveta ärsyttää. rahaa saa lisää mutta niitä biisejä ei välttämättä enää jossain vaiheessa löydy laadukkaampana rahallakaan. Vain ajatuksia ja pieni oljenkorsi parempilaatuisten äänitteiden puolesta :)


Kyllähän mulla Time Machine pyörii Macissa ihan mukavasti :) Mutta joo, en vaan ole kokenut wavia niin paljon paremmaksi kuin vaikkapa Beaportista ostettua 320 kbps mp3:sta, että olisin viitsinyt maksaa sen hintaeron ja lisäksi pähkäillä, mihin sellaisen saa mahtumaan. Joistakin cd-levyistä on tullut otettua wav-rip koneelle, ja en vaan erota omilla laitteillani mitään 3x levytilan vievän arvoista. Ämpärit mahtuu vielä iPodiinkin, mikä on kiva juttu (ja iD tagit, yms). Mutta nää on näitä makuasioita.

Jos jokin levy on niin übermahtava, että se on pakko saada arvonsa säilyttävässä muodossa, ostan wavin sijaan mieluummin vinyylin. Teknariin pitäis varmaan ostaa Ortofonin neula ja äänirasia, nyt kun on paljon parjattua Stantonin Trackmaster-sarjaa molemmat.
Indigo

Posts: 918

#205 • • Edited Indigo
Tuossa vinyyli vs cd klubilla merkittävin ero on siis se että vinyylillä soundi kiertää sen neulan kautta ja alapäät korostuu. Soittelen itse joskus molempia formaatteja ja en ole tällöin huomannut eroa soundissa muuten. Mikseristähän löytyy eq ja bassoja voi hieman nostaa tai laskea tarpeen mukaan.

Se neulan kiertäminen voi olla aika vittumainenkin juttu jos se lähtee lapasesta, lähinnä tota on tapahtunut jossain ug-bileissä hankalassa akustiikassa, mutta myös klubeilla jos äänestä ei ole leikattu seisovia aaltoja.
remotion

Posts: 5,283

#206 • • Edited remotion nostatus guru

Replying to DJ-miksauksen tulevaisuudesta (taas):

kuka vittu välittää muu kuin "puristi" dj:t äänenlaadusta jengi diggaa sitä jos on vaan yksinkertasesti hyvä meno mestassa ja HYVÄT BIISIVALINNAT..nykyajan mp3:set wavit etc. hoitaa äänenlaadulliset kriteerit aivan mainiosti...ihan sama onko normi baari-ilta vai mikä muu ilta tahansa:)..pääosin jengi on kännisssä tilaisuuksissa aina bilettämisen/discojen alkuajoista alkaen....ei tolla purismilla mitään saavuteta..kananmunat voi kyll lentää koppiin kun musavalinnat ei saa jengiä lattialle sillä ei kyll oo soundin kanssa mitään tekemistä.mistä tätä puritisti jengiä oikein sikiää????..Ei millään pahalla mut turhaa hifistelyä monen kommentit.Niin ja noilla häpinöillä lisäksi mitään tekemistä mixaamisen kanssa
*lmao**lmao*



Korvat.
Jil

Posts: 682

#207 • • Jil

Replying to DJ-miksauksen tulevaisuudesta (taas):



Vai soittaako sit kaikki samalla S 4:sella ja omilla läppäreillä. Onhan toi tosi mukava paketti aloitta miksaaminen himassa, siinä on kaikki tarvittavat. Ja jos siihen kasvaa kiinni niin voi olla aika nihkeetä rupee soittelemaan teknareilla tai pioneereilla. Vähän musta vaan tuntuu että ei tule olemaan mikään alan standardi. Kaiken näköistä vehjettä tässä on 20 vuoden aikana pyörinyt, mitä mullistavimpia uutuuksia. Mut kyl se vaan on fakta että Technics on vielä ainut standardi mikä ei ole muuttunut, Pioneerin ei tietty tarvitse lopettaa kehitystä koskaan, mulle kyllä riittää noi 2000set erittäin hyvin.



Miks vitussa tarvii ruveta soittamaan teknareilla / pioneereilla jos on kasvanut ässäneloseen kiinni ja se vielä löytyy himasta?
Apo

Posts: 1,574

#208 • • Apo Asiallisen Profeetallinen Oppinut

Replying to DJ-miksauksen tulevaisuudesta (taas):


Jos jokin levy on niin übermahtava, että se on pakko saada arvonsa säilyttävässä muodossa, ostan wavin sijaan mieluummin vinyylin.



Tunnepohjalta toi ihan ymmärrettävä valinta, mutta tekniseltä kannalta aika ristiriitainen lause. Mä taas haluan et se musa oikeasti säilyy alkuperäisessä muodossa, sen takia cd / digi.
Sami de Sousa

Posts: 1,221

#209 • • Sami de Sousa [Diggin Deep, Vibes]

Replying to DJ-miksauksen tulevaisuudesta (taas):


---

Jos jokin levy on niin übermahtava, että se on pakko saada arvonsa säilyttävässä muodossa, ostan wavin sijaan mieluummin vinyylin.
---


Tunnepohjalta toi ihan ymmärrettävä valinta, mutta tekniseltä kannalta aika ristiriitainen lause. Mä taas haluan et se musa oikeasti säilyy alkuperäisessä muodossa, sen takia cd / digi.



Luetun ymmärtäminen ;) Kyllä vinyyli takuuvarmasti säilyttää paremmin arvonsa kuin cd, puhumattakaan digistä. En ole vielä yhtään Beatportista ostettua biisiä onnistunut myymään eteenpäin :D
Sami de Sousa

Posts: 1,221

#210 • • Sami de Sousa [Diggin Deep, Vibes]

Replying to DJ-miksauksen tulevaisuudesta (taas):


---


Vai soittaako sit kaikki samalla S 4:sella ja omilla läppäreillä. Onhan toi tosi mukava paketti aloitta miksaaminen himassa, siinä on kaikki tarvittavat. Ja jos siihen kasvaa kiinni niin voi olla aika nihkeetä rupee soittelemaan teknareilla tai pioneereilla. Vähän musta vaan tuntuu että ei tule olemaan mikään alan standardi. Kaiken näköistä vehjettä tässä on 20 vuoden aikana pyörinyt, mitä mullistavimpia uutuuksia. Mut kyl se vaan on fakta että Technics on vielä ainut standardi mikä ei ole muuttunut, Pioneerin ei tietty tarvitse lopettaa kehitystä koskaan, mulle kyllä riittää noi 2000set erittäin hyvin.
---


Miks vitussa tarvii ruveta soittamaan teknareilla / pioneereilla jos on kasvanut ässäneloseen kiinni ja se vielä löytyy himasta?



Siksi, koska ne on alan standardit, ja jos meinaat ihan tosissaan keikkaa alkaa heittää, niin ne on parempi haldaa. Mitäs sitten teet, jos läppäri/s4 pettääkin kesken keikan? Olis vähän noloa todeta "I'll get my coat ", kun ei ole varautunut worst case skenaarioon/osaa käyttää alan standardilaitteita. Kyllä jokaisen itseeän dj:ksi tituleeraavan pitäisi osata perusjutut.
Apo

Posts: 1,574

#211 • • Edited Apo Asiallisen Profeetallinen Oppinut

Replying to DJ-miksauksen tulevaisuudesta (taas):


Jos jokin levy on niin übermahtava, että se on pakko saada arvonsa säilyttävässä muodossa, ostan wavin sijaan mieluummin vinyylin.
---
Luetun ymmärtäminen ;) Kyllä vinyyli takuuvarmasti säilyttää paremmin arvonsa kuin cd, puhumattakaan digistä. En ole vielä yhtään Beatportista ostettua biisiä onnistunut myymään eteenpäin :D



Luetun ymmärtäminen on kunnossa. Arvonsa säilyttäminen on monikäsittäinen termi. Jos mä ostan übermahtavan levyn, haluan että se musiikki säilyy mulla sellaisena kuin se on, ts. "säilyttää arvonsa". Ymmärrän myös hyvin sen että vinyyli säilyttää keräilijälle keräilyesineenä arvonsa paremmin ku kylmä cd tai vielä kylmempi digi.

Ostatko levyjä oikeasti jälleenmyyntiarvo mielessä? Yleisesti ottaen musiikki on aika paska sijoituskohde, todella harvasta levystä saa rahojaan edes 1:1 takaisin ja ajan kanssa arvo tippuu entisestään. Oisin tyytyväinen jos saisin oman levykokoelman (1996-> 3000+ cd:tä, 800+ vinyyliä, 3 digilevyä) hankintakuluista edes 10% takaisin jos joskus niitä alkaisin myymään.

Sitäpaitsi, jos ostaa oikeasti übermahtavan levyn niin voiko sitä muka myydä eteenpäin?

edit. ja jos mennään kylmään eurojen laskentaan, se että voi ostaa yksittäisen biisin tekee digin pitemmän päälle aika paljon halvemmaksi dj:lle kuin sen että joutuu ostamaan kokonaisia levyjä.
Sami de Sousa

Posts: 1,221

#212 • • Edited Sami de Sousa [Diggin Deep, Vibes]

Replying to DJ-miksauksen tulevaisuudesta (taas):


---

Jos jokin levy on niin übermahtava, että se on pakko saada arvonsa säilyttävässä muodossa, ostan wavin sijaan mieluummin vinyylin.
---
Luetun ymmärtäminen ;) Kyllä vinyyli takuuvarmasti säilyttää paremmin arvonsa kuin cd, puhumattakaan digistä. En ole vielä yhtään Beatportista ostettua biisiä onnistunut myymään eteenpäin :D
---

Luetun ymmärtäminen on kunnossa. Arvonsa säilyttäminen on monikäsittäinen termi. Jos mä ostan übermahtavan levyn, haluan että se musiikki säilyy mulla sellaisena kuin se on, ts. "säilyttää arvonsa". Ymmärrän myös hyvin sen että vinyyli säilyttää keräilijälle keräilyesineenä arvonsa paremmin ku kylmä cd tai vielä kylmempi digi.

Ostatko levyjä oikeasti jälleenmyyntiarvo mielessä? Yleisesti ottaen musiikki on aika paska sijoituskohde, todella harvasta levystä saa rahojaan edes 1:1 takaisin ja ajan kanssa arvo tippuu entisestään. Oisin tyytyväinen jos saisin oman levykokoelman (1996-> 3000+ cd:tä, 800+ vinyyliä, 3 digilevyä) hankintakuluista edes 10% takaisin jos joskus niitä alkaisin myymään.

Sitäpaitsi, jos ostaa oikeasti übermahtavan levyn niin voiko sitä muka myydä eteenpäin?

edit. ja jos mennään kylmään eurojen laskentaan, se että voi ostaa yksittäisen biisin tekee digin pitemmän päälle aika paljon halvemmaksi dj:lle kuin sen että joutuu ostamaan kokonaisia levyjä.


No joo, voihan sen arvon säilyttämisen tuollakin tavalla tulkita, vaikkakin tuossa tapauksessa kyse on pikemminkin alkuperäisen kunnon säilymisestä kuin arvon säilymisestä, jolta kantilta wav on tietenkin se järkevin vaihtoehto. Fyysisessä tuotteessa kunto ja jälleenmyyntiarvo kulkee käsi kädessä, mutta digitaalinen musiikkitallenne joko toimii tai ei (tiedosto vioittunut), eikä sillä lähtökohtaisestikaan ole jälleenmyyntiarvoa.

Ei, en todellakaan osta levyjä jälleenmyyntimielessä, varsinkaan, kun nykyään ostan lähes kaiken musiikin diginä, jolla ei sitä jälleenmyyntiarvoa ole laisinkaan. Mutta jos puhutaan jälleenmyynti- tai keräilyarvosta, niin ei ole vinyylin voittanutta. Olen tässä parin viime vuoden aikana karsinut 2000-luvun alusta 10 vuodessa kertynyttä vinyylikokoelmaa, ja vaikka muutaman vähän isomman satsin olenkin myynyt pakettihintaan aika halvalla, niin yksittäisistä 12" saan lähes poikkeuksetta sen 5 euroa, joskus enemmänkin, joten 6.90-7.90€ hankintahintaan suhteutettuna vinyylit ovat säilyttäneet (jälleenmyynti)arvonsa kohtuullisen hyvin. Harvinaisemmista julkaisuista saa helposti tuplahinnan ellei enemmänkin. Mites CD:t? No jos jonkun Near Mint -kunnossa olevan 20 euroa maksaneen albumin olen saanut myytyä 5 eurolla, niin on täytynyt olla enemmän kuin tyytyväinen. Normihinta on 2-4 euroa, tai vielä todennäköisempää, että kukaan ei osta.

10 vuodessa kertyneestä vajaan parin tuhannen levyn vinyylikokoelmasta jää hyllyyn pysyvästi n. 1300 levyä, koska ne on timantteja ja niillä on sitä keräilyarvoa. Timanttisia julkaisuja poistan edelleen vinyylinä ihan keräilyn ilosta. Ei tulis mieleenkään myydä, vaan ne menee isältä pojalle ;)

edit. Tuo sinun lisäyksesi on yksi niistä syistä miksi olen siirtynyt digiaikaan, koska ei vaan ole järkeä ostaa yhden biisin takia edes 12", josta maksat sitten 2-3x hinnan (jälleenmyyntiarvosta huolimatta). Vaikka yritän välttää digiostoissakin kulutushysteriaa ja ostan vain _hyvää_ musaa, niin musiikkia tulee nykyään niin paljon ulos, että se on väistämättäkin suurelta osin kulutustavaraa, ainakin dj-käytössä.
Paperino

Posts: 458

#213 • • Paperino Sam-El
Ollaan jo todella syvällä offtopicissa, mutta… Tietysti se übermahtava julkaisu on kokonaisuus, kansitaide ja muut lisukkeet ovat osa sitä mahtavuutta. Esimerkkinä olkoon vaikka Kraftwerkin albumi Computerwelt. Kyllä on vähän eri fiilis selata sellaista vinyylijulkaisun kansilehtistä kuin hikistä cd-levyn läpyskää. Kokoero on melkoinen. Ja palatakseni vielä tuohon ikuiseen wav vs. mp3 -jarnaan, niin onhan wav myös "pakattu", näytteistetty esitys musiikista. Ei sekään ole 1:1 sen varsinaisen biisin kanssa. Vinyyli voi hyvin säilytettynä olla, koska se on analoginen/mekaaninen (kuten Juho tuossa jo aiemmin mainitsi). Mulle HYVIN koodatun mp3:n ja wavin ero on niin pieni, etten saa siitä lisäarvoa. Vinyyli on oma juttunsa, ja itelle enemmänkin sellainen fiilistelymedia kuin työkalu.

Mulla on Kontrol S4, ja sillä ne harvat keikat soitan (pääsääntöisesti Beatportista ostettuja 320 kbps mp3-filuja). Jos olisin rikas, niin varmaankin soittaisin Traktor Scratchilla keikat, olisihan siinä vähemmän kannettavaa. Mutta jos soittaa 2-4 keikkaa vuodessa, niin aika yhdentekevää silloin on, mitä paikalle raahaa. Ei nyt ole kukaan tullut keikoilla vielä sanomaan, että musa olis ollut äänenlaadultaan paskaa, joten mun mielestäni se toimii varsin hyvin rahavaroihin sopivana ratkaisuna. Ja kyllä, osaan mä beatmatchata vinyyleillä (en ole Carl Cox -tasoa, mutta osaan kuitenkin siedettävästi) sekä cd:llä, mun mielestäni se vaan on kovin tylsää. Hauskempaa on sovitella niitä biisejä toisiinsa, ja Traktor voi tehdä sen beatmatchauksen mun puolestani. Mulla on hauskempaa kuin beatmatchaillessa, ja ehkä yleisölläkin on hauskaa.
dj upi

Posts: 1,835

#214 • • dj upi

Replying to DJ-miksauksen tulevaisuudesta (taas):

Ollaan jo todella syvällä offtopicissa, mutta… Tietysti se übermahtava julkaisu on kokonaisuus, kansitaide ja muut lisukkeet ovat osa sitä mahtavuutta. Esimerkkinä olkoon vaikka Kraftwerkin albumi Computerwelt. Kyllä on vähän eri fiilis selata sellaista vinyylijulkaisun kansilehtistä kuin hikistä cd-levyn läpyskää. Kokoero on melkoinen. Ja palatakseni vielä tuohon ikuiseen wav vs. mp3 -jarnaan, niin onhan wav myös "pakattu", näytteistetty esitys musiikista. Ei sekään ole 1:1 sen varsinaisen biisin kanssa. Vinyyli voi hyvin säilytettynä olla, koska se on analoginen/mekaaninen (kuten Juho tuossa jo aiemmin mainitsi). Mulle HYVIN koodatun mp3:n ja wavin ero on niin pieni, etten saa siitä lisäarvoa. Vinyyli on oma juttunsa, ja itelle enemmänkin sellainen fiilistelymedia kuin työkalu.

Mulla on Kontrol S4, ja sillä ne harvat keikat soitan (pääsääntöisesti Beatportista ostettuja 320 kbps mp3-filuja). Jos olisin rikas, niin varmaankin soittaisin Traktor Scratchilla keikat, olisihan siinä vähemmän kannettavaa. Mutta jos soittaa 2-4 keikkaa vuodessa, niin aika yhdentekevää silloin on, mitä paikalle raahaa. Ei nyt ole kukaan tullut keikoilla vielä sanomaan, että musa olis ollut äänenlaadultaan paskaa, joten mun mielestäni se toimii varsin hyvin rahavaroihin sopivana ratkaisuna. Ja kyllä, osaan mä beatmatchata vinyyleillä (en ole Carl Cox -tasoa, mutta osaan kuitenkin siedettävästi) sekä cd:llä, mun mielestäni se vaan on kovin tylsää. Hauskempaa on sovitella niitä biisejä toisiinsa, ja Traktor voi tehdä sen beatmatchauksen mun puolestani. Mulla on hauskempaa kuin beatmatchaillessa, ja ehkä yleisölläkin on hauskaa.



Word.
Jil

Posts: 682

#215 • • Edited Jil

Replying to DJ-miksauksen tulevaisuudesta (taas):


---

---


Vai soittaako sit kaikki samalla S 4:sella ja omilla läppäreillä. Onhan toi tosi mukava paketti aloitta miksaaminen himassa, siinä on kaikki tarvittavat. Ja jos siihen kasvaa kiinni niin voi olla aika nihkeetä rupee soittelemaan teknareilla tai pioneereilla. Vähän musta vaan tuntuu että ei tule olemaan mikään alan standardi. Kaiken näköistä vehjettä tässä on 20 vuoden aikana pyörinyt, mitä mullistavimpia uutuuksia. Mut kyl se vaan on fakta että Technics on vielä ainut standardi mikä ei ole muuttunut, Pioneerin ei tietty tarvitse lopettaa kehitystä koskaan, mulle kyllä riittää noi 2000set erittäin hyvin.
---


Miks vitussa tarvii ruveta soittamaan teknareilla / pioneereilla jos on kasvanut ässäneloseen kiinni ja se vielä löytyy himasta?
---


Siksi, koska ne on alan standardit, ja jos meinaat ihan tosissaan keikkaa alkaa heittää, niin ne on parempi haldaa. Mitäs sitten teet, jos läppäri/s4 pettääkin kesken keikan? Olis vähän noloa todeta "I'll get my coat ", kun ei ole varautunut worst case skenaarioon/osaa käyttää alan standardilaitteita. Kyllä jokaisen itseeän dj:ksi tituleeraavan pitäisi osata perusjutut.



Maailman huonoin perustelu. Ei ois eka eikä vika kerta kun pioneerin mikseri cräshää kesken keikan.
Ja edelleen tästä koko keskustelusta tulee semmonen kuva että aina pitää olla se vakilaitteisto (pioneerit plus technics) ja sitten siihen päälle voi kasata oman setupin. En nyt oikeen ymmärrä koko pointtia koska esimerkiks ässänelonen ajaa molempien aseman jos ei levareilla soitella.
Ainiin joo ässänelosella soitellessa 99% käyttää varmaan traktoria missä on sellanen kun auto sync, puristi DJ:n pahin painajainen.. :D

Multakin löytyy nokian 5110 jostain himan syövereistä, olihan se ihan kestävää kamaa mutta ei sekään mikään kuolematon ollut
Sami de Sousa

Posts: 1,221

#216 • • Sami de Sousa [Diggin Deep, Vibes]

Replying to DJ-miksauksen tulevaisuudesta (taas):


---

---

---

Vai soittaako sit kaikki samalla S 4:sella ja omilla läppäreillä. Onhan toi tosi mukava paketti aloitta miksaaminen himassa, siinä on kaikki tarvittavat. Ja jos siihen kasvaa kiinni niin voi olla aika nihkeetä rupee soittelemaan teknareilla tai pioneereilla. Vähän musta vaan tuntuu että ei tule olemaan mikään alan standardi. Kaiken näköistä vehjettä tässä on 20 vuoden aikana pyörinyt, mitä mullistavimpia uutuuksia. Mut kyl se vaan on fakta että Technics on vielä ainut standardi mikä ei ole muuttunut, Pioneerin ei tietty tarvitse lopettaa kehitystä koskaan, mulle kyllä riittää noi 2000set erittäin hyvin.
---


Miks vitussa tarvii ruveta soittamaan teknareilla / pioneereilla jos on kasvanut ässäneloseen kiinni ja se vielä löytyy himasta?
---


Siksi, koska ne on alan standardit, ja jos meinaat ihan tosissaan keikkaa alkaa heittää, niin ne on parempi haldaa. Mitäs sitten teet, jos läppäri/s4 pettääkin kesken keikan? Olis vähän noloa todeta "I'll get my coat ", kun ei ole varautunut worst case skenaarioon/osaa käyttää alan standardilaitteita. Kyllä jokaisen itseeän dj:ksi tituleeraavan pitäisi osata perusjutut.
---


Maailman huonoin perustelu. Ei ois eka eikä vika kerta kun pioneerin mikseri cräshää kesken keikan.
Ja edelleen tästä koko keskustelusta tulee semmonen kuva että aina pitää olla se vakilaitteisto (pioneerit plus technics) ja sitten siihen päälle voi kasata oman setupin. En nyt oikeen ymmärrä koko pointtia koska esimerkiks ässänelonen ajaa molempien aseman jos ei levareilla soitella.
Ainiin joo ässänelosella soitellessa 99% käyttää varmaan traktoria missä on sellanen kun auto sync, puristi DJ:n pahin painajainen.. :D

Multakin löytyy nokian 5110 jostain himan syövereistä, olihan se ihan kestävää kamaa mutta ei sekään mikään kuolematon ollut



Siinä vaiheessa jos talon sulle tarjoama laitteisto pettää susta johtumattomasta syystä, niin voit ainakin hyvällä omalla tunnolla todeta, että homma ei kusahtanut sun takia, mutta jos sun oma laitteisto pettää, etkä pysty jatkamaan iltaa, koska et osaa käyttää tarjolla olevia peruslaitteita, niin edessä on DJ nimen vaihto ja back to square one. Ainakaan samalta promoottorilta on varmaan turha odotella keikkaa. Miksi se on huono perustelu?

Now don't get me wrong. Mulla on S4 ja minäkin käytän usein sitä auto sync ominaisuutta, koska sen avulla on aikaa ja mahdollisuus keskittyä johonkin luovempaan hommaan kuin sen biitin mätsäämiseen käyttämällä softan muita ominaisuuksia, mm. looppaus, efektit, sample dekit jne. Joka tapauksessa jos tituleeraat itseäsi DJ:ksi, heität keikka josta sulle maksetaan, niin kyllä varmaan aika moni promoottori odottaa, että osaat tehdä jotain muutakin kuin valita biisit ja painaa sitä sync nappia. Se on pahin painajainen siinä vaiheessa jos sun DJ taidot perustuu täysin sen varaan.
serotonot

Posts: 3,137

#217 • • serotonot Paul Easy

Replying to DJ-miksauksen tulevaisuudesta (taas):




Siinä vaiheessa jos talon sulle tarjoama laitteisto pettää susta johtumattomasta syystä, niin voit ainakin hyvällä omalla tunnolla todeta, että homma ei kusahtanut sun takia, mutta jos sun oma laitteisto pettää, etkä pysty jatkamaan iltaa, koska et osaa käyttää tarjolla olevia peruslaitteita, niin edessä on DJ nimen vaihto ja back to square one. Ainakaan samalta promoottorilta on varmaan turha odotella keikkaa. Miksi se on huono perustelu?

Now don't get me wrong. Mulla on S4 ja minäkin käytän usein sitä auto sync ominaisuutta, koska sen avulla on aikaa ja mahdollisuus keskittyä johonkin luovempaan hommaan kuin sen biitin mätsäämiseen käyttämällä softan muita ominaisuuksia, mm. looppaus, efektit, sample dekit jne. Joka tapauksessa jos tituleeraat itseäsi DJ:ksi, heität keikka josta sulle maksetaan, niin kyllä varmaan aika moni promoottori odottaa, että osaat tehdä jotain muutakin kuin valita biisit ja painaa sitä sync nappia. Se on pahin painajainen siinä vaiheessa jos sun DJ taidot perustuu täysin sen varaan.



Tekniikkamurheita sattuu välillä, sille ei voi mitään. Mitäs jos sul on pelkät vinskat, eikä omia neuloja ja talo on olettanu et otat omat mukaan? Kenen vika?

Mitäs jos soitat livekeikkoja bändin kans joka käyttää rumpukonetta ja se menee paskaks. Pitääks sen rumpukoneen käyttäjän osata soittaa tarvittaessa oikeita rumpuja jos vaikka klubin takahuoneessa ois sellaset?

Tekniikka kehittyy, siihen tulee ongelmia jne.

Ite soitan S4:lla kaikki keikat. Kulkee yhtä mukavasti mukana trolleyssa läppärin kanssa kuin mitkä tahansa muutkin levyt. Jos tekniikka kusee niin tekniikka kusee. Paskamaista se on mut mitä sille voi. Kyl lentokin saattaa peruuntua tai taksista puhjeta rengas.

On mulla siellä laukussa varalla pieni vihko cd:itäkin, mut mun mielestä on jotenki vähä hölmöä toi et kannukset pitäis ensin ansaita jollain muulla ennen ku asian saa tehdä helpommin.

Onks Kimi Räikkönen paska kuski siks ku se on vaan Formula 1:sten maailmanmestari eikä pärjännykään rallissa?
Sami de Sousa

Posts: 1,221

#218 • • Edited Sami de Sousa [Diggin Deep, Vibes]

Replying to DJ-miksauksen tulevaisuudesta (taas):


---

Siinä vaiheessa jos talon sulle tarjoama laitteisto pettää susta johtumattomasta syystä, niin voit ainakin hyvällä omalla tunnolla todeta, että homma ei kusahtanut sun takia, mutta jos sun oma laitteisto pettää, etkä pysty jatkamaan iltaa, koska et osaa käyttää tarjolla olevia peruslaitteita, niin edessä on DJ nimen vaihto ja back to square one. Ainakaan samalta promoottorilta on varmaan turha odotella keikkaa. Miksi se on huono perustelu?

Now don't get me wrong. Mulla on S4 ja minäkin käytän usein sitä auto sync ominaisuutta, koska sen avulla on aikaa ja mahdollisuus keskittyä johonkin luovempaan hommaan kuin sen biitin mätsäämiseen käyttämällä softan muita ominaisuuksia, mm. looppaus, efektit, sample dekit jne. Joka tapauksessa jos tituleeraat itseäsi DJ:ksi, heität keikka josta sulle maksetaan, niin kyllä varmaan aika moni promoottori odottaa, että osaat tehdä jotain muutakin kuin valita biisit ja painaa sitä sync nappia. Se on pahin painajainen siinä vaiheessa jos sun DJ taidot perustuu täysin sen varaan.
---


Tekniikkamurheita sattuu välillä, sille ei voi mitään. Mitäs jos sul on pelkät vinskat, eikä omia neuloja ja talo on olettanu et otat omat mukaan? Kenen vika?

Mitäs jos soitat livekeikkoja bändin kans joka käyttää rumpukonetta ja se menee paskaks. Pitääks sen rumpukoneen käyttäjän osata soittaa tarvittaessa oikeita rumpuja jos vaikka klubin takahuoneessa ois sellaset?

Tekniikka kehittyy, siihen tulee ongelmia jne.

Ite soitan S4:lla kaikki keikat. Kulkee yhtä mukavasti mukana trolleyssa läppärin kanssa kuin mitkä tahansa muutkin levyt. Jos tekniikka kusee niin tekniikka kusee. Paskamaista se on mut mitä sille voi. Kyl lentokin saattaa peruuntua tai taksista puhjeta rengas.

On mulla siellä laukussa varalla pieni vihko cd:itäkin, mut mun mielestä on jotenki vähä hölmöä toi et kannukset pitäis ensin ansaita jollain muulla ennen ku asian saa tehdä helpommin.

Onks Kimi Räikkönen paska kuski siks ku se on vaan Formula 1:sten maailmanmestari eikä pärjännykään rallissa?



Tottakai tekniikkamurheita ja inhimillisiä unohduksia sattuu, sehän on selvä. Jos sähköt on poikki niin ne on poikki. Talon ainoa mikseri on rikki eikä toista saa mistään siihen hätään. Äänirasiat/neulat on paskana tai niitä ei ole ollenkaan. Moottori laukeaa kesken kisan niin homma on siinä. Tai lento myöhästyy niin ethän sä sillekään mitään voi. Ihan mitä vaan.

Toki aika kärjistetysti totesin, että turha odotella enää keikkaa jos näin käy, mutta kyllä mä kuitenkin oman ylpeyteni vuoksi yrittäisin parhaani mukaan varautua niihin tilanteisiin, jotta mahdollisuuksien mukaan niistä selvittäisiin muutamalla harmaalla hiuksella. Siis jos tilanteesta selviäminen on jollain tapaa mahdollista. Varmasti se promoottorikin arvostaisi sitä ;) Eli levylaukussa on aina mukana varaneulat, backup cd:t, varapiuhoja (rca, usb, ac ja adapterit), kaverin puhelinnumero luurin pikavalinnassa, vapaudu vankilasta kortti hihassa jne. On sitä itsekin paukannut keikkapaikalle ilman niitä neuloja, jolloin kilautus kaverille et viittisitkö tuoda parit neulat, kiitos. Tai frendin häissä keikalla ulkopaikkakunnalla oli PA-laitteista jäänyt matkasta xlr:t, joten ei muuta kuin soittoa pitäjän ainoan musiikkitarvikeliikkeen omistajalle et nyt olis pieni hätä. Elämäni ensimmäisen kerran soitin cdj:llä, kun keikkapaikan toisesta teknarista oli pitch rikki. Soittimia ja kosketushäiriöisiä piuhoja on vaihdeltu lennosta sekä kaikenlaista muuta pikkukivaa pähkinää purtavaksi, mutta kaikista niistä ollaan selvitty kunnialla.

Emt. Kai mä sitten vielä roikun lahkeesta tuolla vanhan koulukunnan puolella, kun mun mielestä DJ:n kuitenkin pitäisi näin digiaikanakin osata sellaiset perusteet kuin beatmatchaaminen ja sen levarin/cdj:n käyttö edes auttavasti. Jos asenne on sellainen, että v*ttuako tässä mitään sellaisia opettelemaan, kö mul on S4 ja se hoitaa noi perusteet automaagisesti niin...

Jatketaan nyt näillä hyvillä vertauskuvilla; Kuka tahansa voi sit varmaan kutsua itseään web designeriksi ku on tehny nettisivut käden käänteessä kotisivukoneella.

No joo, whateva. I'll rest my case.
serotonot

Posts: 3,137

#220 • • Edited serotonot Paul Easy

Replying to DJ-miksauksen tulevaisuudesta (taas):


Jatketaan nyt näillä hyvillä vertauskuvilla; Kuka tahansa voi sit varmaan kutsua itseään web designeriksi ku on tehny nettisivut käden käänteessä kotisivukoneella.

No joo, whateva. I'll rest my case.


Toi on musta toi sun vertaus ontuu hiukan, ku sillä Traktorilla voi kuitenki päästä samaan lopputulokseen kuin noilla muillakin laitteilla. Ehkä jopa enempään. Kotisivukoneella ei kuitenkaan ihan kaikkea välttis saa tehtyä mitä vapaammalla koodaamisella.

Mä ehkä sanoisin ennemminkin, että onko oikea webdesigner jos tekee wordpressin päälle omat sivut koodaamatta niitä alusta asti ite?

Ku jos joku soittaa Traktorilla saman tasoista settiä kun kotisivukoneella saa tehtyä sivuja, ni tuskin sitä kukaan kuitenkaan buukkaa ;)

ei toimi näköjään ku yks quote ni boldataan sitten...
Jos asenne on sellainen, että v*ttuako tässä mitään sellaisia opettelemaan, kö mul on S4 ja se hoitaa noi perusteet automaagisesti niin.


Miks toi S4:n omistaminen tai sillä vaikka koko soittamisen aloittaminen tarkoittais tollaista asennetta? Musta on hassua toi hirvee antipatia sitä kohtaan, ettei joku halua välttämättä kahlata vanhoja medioita läpi. Voihan sillä S4:llakin ottaa ne syncit pois päältä ja treenata perusjutut tollasen worst case scenarion kohdalle. Mut sit voi kuitenki käydä niin et keikalle mennessä kaatuu ja taittaa kätensä ja lyö päänsä niin että jää keikka soittamatta. Tai joku pistää silmätippoja sun kaljaan.

Musta ainoa juttu millä on merkitystä on se, mitä sieltä kaiuttimista sinne tanssilattialle puskee ja saako se ihmiset innostumaan.

Ja kyl se karu totuus on se, että mä kuuntelen mielummin Traktorilla soitettuja settejä kuin sitä, että tullaan harjoittelemaan biittimiksausta isosta pa:sta että tehtäis vaikutus netissä jyrkkiä mielipiteitä jakaviin vanhuksiin :D