Replying to DJ-miksauksen tulevaisuudesta (taas):
Indigo
Tarkoititko että jos hallitsee beatmiksaamisen, se ei ole mikään keulimisen aihe? Olen samaa mieltä.
Jep.
Jos tarkoitit että se on täysin turha taito, olen vahvasti eri mieltä.
Se ei myöskään ole päivänselvä asia. Lähitulevaisuudessa alkaa olemaan harvinaisempaa kuulla beatmiksattuja settejä ilman syncia.
En todellakaan tarkoittanut, että se on turha taito, vaan perustaito, ja miksaamisen edellytys (suuressa osassa miksaustyylejä), mutta se on IMHO muiden "speciaalimpien" juttujen joukkoon häviävä taito, joka pitää osata defaulttina ollakseen dj. Jokseenkin hassua olisi, jos tänä päivänä jengi oikeasti arvioisi 4/4 dj-settejä pelkästään sen perusteella kuka biittimätsää paremmin, kun nykyohjelmilla tuotettu CD:illä soitettava biisi pysyy 0,00x:n bpm:n sisällä sen 5-9 minuuttia, joten toisen yhtä stabiilin biisin siihen sovittaminen ei ole kovin vaikeaa, edes korvakuulolta, saati sitten jos on tehnyt kotiläksynsä (134 -> 136 bpm ~ 1,48%). Ja sitten on nämä softat, jotka synkkaa joko käskystä tai automaattisesti, kahta tai kahtatoista raitaa. Tottahan toki biitti voi edelleen karata, jos ei ole skarppina koko ajan (jos joku kuunteli mun edellisen Salmiakki Session, livesetti Vegasissa, niin siellä oli muutama snadi "ohi", kun parissa vanhemmassa biisissä bpm ei ole stabiili, ja Traktorissa en ollut laittanut useampia grid-markkereita, enkä suoristanut Livessä, ja en vaan saanut millintarkasti vähäbiittisessä kohdassa kiinni, eli en yritä väittää olevani itse '100% kohdallaan' -miksaaja).
Luot hieman sellaisen mielikuvan tässä että beatmiksausta harjoitellaan kaksi vuotta jonka jälkeen siinä on täydellinen? Ja sitten siitä tulee tappavan tylsää? Oliko se ihan tarkoitus? :)
Ei todellakaan tylsää, mutta se, että saan kaksi tai kolme biisiä kohdalleen biittien suhteen ei ole mun setissä se mikä ratkaisee mun vibat, koska se onnistuu useimmiten tarpeeksi hyvin (ei varmastikaan "täydellisesti"), vaan se, mitkä biisit on päällekkäin, mistä kohtaa ne biisit on päällekkäin, mitkä soinnut ja melodiat toimivat keskenään, onko biisien taajuuksien summa kohdallaan, miksataanko biiteiltä tää vaihto jne. Ja kuten sanoit, tuo on genrekohtainen kysymys, ehdottomasti.
Summa summarum, en nyt ainakaan hyökännyt sun tapaasi vastaan, se varmasti toimii aivan loistavasti (vaikka myönnän etten ole koskaan kuullut settejäsi). Luulen että molemmille soittotavoille on tilausta tulevaisuudessa.
Totta helevetissä, en myöskään missään tapauksessa tarkoittanut dissata sun tai kenenkään soittotapaa. Koitin laittaa johonkin väliin, että genre vaikuttaa soittotapaan, mutten kai ollut tarpeeksi selkeä. Näen tämän tietenkin oman genren valossa, jossa on yleistä pitkät miksaukset ja smoothit transitiot, ja turntaabelismin tai teknon kaltainen kikkailu ei ole niin yleistä. Mulla ei ole skillssejä skrätsätä, oikeasti soittaa sitä levyä instrumentin tavoin, mutta ei ole niin kiinnostustakaan, se ei mun mielestä kuulosta niin huikealta soittamani musan yhteydessä, mutta kun näen/kuulen jampan joka osaa hommansa sillä saralla, niin maistuu todellakin setin verran, hyvää se on hyvä vaikka eri genressä. Samoin, vaikken ole niin teknon ystävä, niin tiukka setti jatkuvasti vaihtaen, sämpläten jne on tosi jees, jos siinä on (mun korvaan) joku järki ja kaari.