DJ-miksauksen tulevaisuudesta (taas)

368 posts, 19 pages, 255,063 views

darudevil

Posts: 427

#61 • • Edited darudevil Darude

Replying to DJ-miksauksen tulevaisuudesta (taas):

Indigo
Tarkoititko että jos hallitsee beatmiksaamisen, se ei ole mikään keulimisen aihe? Olen samaa mieltä.


Jep.

Jos tarkoitit että se on täysin turha taito, olen vahvasti eri mieltä.
Se ei myöskään ole päivänselvä asia. Lähitulevaisuudessa alkaa olemaan harvinaisempaa kuulla beatmiksattuja settejä ilman syncia.


En todellakaan tarkoittanut, että se on turha taito, vaan perustaito, ja miksaamisen edellytys (suuressa osassa miksaustyylejä), mutta se on IMHO muiden "speciaalimpien" juttujen joukkoon häviävä taito, joka pitää osata defaulttina ollakseen dj. Jokseenkin hassua olisi, jos tänä päivänä jengi oikeasti arvioisi 4/4 dj-settejä pelkästään sen perusteella kuka biittimätsää paremmin, kun nykyohjelmilla tuotettu CD:illä soitettava biisi pysyy 0,00x:n bpm:n sisällä sen 5-9 minuuttia, joten toisen yhtä stabiilin biisin siihen sovittaminen ei ole kovin vaikeaa, edes korvakuulolta, saati sitten jos on tehnyt kotiläksynsä (134 -> 136 bpm ~ 1,48%). Ja sitten on nämä softat, jotka synkkaa joko käskystä tai automaattisesti, kahta tai kahtatoista raitaa. Tottahan toki biitti voi edelleen karata, jos ei ole skarppina koko ajan (jos joku kuunteli mun edellisen Salmiakki Session, livesetti Vegasissa, niin siellä oli muutama snadi "ohi", kun parissa vanhemmassa biisissä bpm ei ole stabiili, ja Traktorissa en ollut laittanut useampia grid-markkereita, enkä suoristanut Livessä, ja en vaan saanut millintarkasti vähäbiittisessä kohdassa kiinni, eli en yritä väittää olevani itse '100% kohdallaan' -miksaaja).

Luot hieman sellaisen mielikuvan tässä että beatmiksausta harjoitellaan kaksi vuotta jonka jälkeen siinä on täydellinen? Ja sitten siitä tulee tappavan tylsää? Oliko se ihan tarkoitus? :)


Ei todellakaan tylsää, mutta se, että saan kaksi tai kolme biisiä kohdalleen biittien suhteen ei ole mun setissä se mikä ratkaisee mun vibat, koska se onnistuu useimmiten tarpeeksi hyvin (ei varmastikaan "täydellisesti"), vaan se, mitkä biisit on päällekkäin, mistä kohtaa ne biisit on päällekkäin, mitkä soinnut ja melodiat toimivat keskenään, onko biisien taajuuksien summa kohdallaan, miksataanko biiteiltä tää vaihto jne. Ja kuten sanoit, tuo on genrekohtainen kysymys, ehdottomasti.

Summa summarum, en nyt ainakaan hyökännyt sun tapaasi vastaan, se varmasti toimii aivan loistavasti (vaikka myönnän etten ole koskaan kuullut settejäsi). Luulen että molemmille soittotavoille on tilausta tulevaisuudessa.


Totta helevetissä, en myöskään missään tapauksessa tarkoittanut dissata sun tai kenenkään soittotapaa. Koitin laittaa johonkin väliin, että genre vaikuttaa soittotapaan, mutten kai ollut tarpeeksi selkeä. Näen tämän tietenkin oman genren valossa, jossa on yleistä pitkät miksaukset ja smoothit transitiot, ja turntaabelismin tai teknon kaltainen kikkailu ei ole niin yleistä. Mulla ei ole skillssejä skrätsätä, oikeasti soittaa sitä levyä instrumentin tavoin, mutta ei ole niin kiinnostustakaan, se ei mun mielestä kuulosta niin huikealta soittamani musan yhteydessä, mutta kun näen/kuulen jampan joka osaa hommansa sillä saralla, niin maistuu todellakin setin verran, hyvää se on hyvä vaikka eri genressä. Samoin, vaikken ole niin teknon ystävä, niin tiukka setti jatkuvasti vaihtaen, sämpläten jne on tosi jees, jos siinä on (mun korvaan) joku järki ja kaari.
darudevil

Posts: 427

#62 • • darudevil Darude

Replying to DJ-miksauksen tulevaisuudesta (taas):

Ressiv, Kokeiles parempaa http://www.jeremyjive.com/racks/Jeremy%20Jive's%20DJ%20EQ%20-%20Full-v4.1.adg

Jives EQ3 FTW


Njoo, kiitos tosta, mutta mulla on käytössä Tarekithin DJ EQ räkki, joka on soundillisesti tosi jees, mutta leikkaa tosi äkäseen, ei tarvii kuin millin säätää keskikohdasta, niin hyppää tosi paljon. Toi Jives taas kokonaisuudessaan leikkaa ehkä hiukan liian vähän mun makuun, nyt kun olen tottunut tuohon Tarekithin säätöön, ja sitten kun esimerkiksi käyttämäni Otuksen potikat ovat keskiasennossa, niin sen vaste ei ole tasainen. Sitä varmaan voi säätää, mutten ehtinyt nyt tsekata muuta kuin säätää ala-arvoa ylemmäksi, että saan vasteen flätiksi, mutta sitten nollille vääntäminen leikkaa vielä vähemmän. Pitää tsekata jos sitä saa paremmaksi jollain muulla tavalla. Ja Jives-EQ:n päälle laittaminen boostaa n. 2dB:tä, eli tavallaan ei hyvä juttu, mutta toki sen ulostulon voi dipata sen 2dB alas, niin ollaan taas tasoissa.

Sais vain tehdä Abletooni sellasen, joka imitoisi vaikkapa Pioneerin ja muutaman muun suosituimman mikserin filttereitä ja kurveja, vähän kuin Nativen Traktorissa, niin ei tarvis kikkailla, prkl.
bates

Posts: 707

#63 • • Edited bates Tirehtööri
Tosta biitin autosyncista kun täällä paljon puhutaan ja kovasti ollaan sitä mieltä että softat voi hoitaa synkkauksen, niin muutama kyssäri on aikojen kuluessa ja ihmetellessä herännyt. Monestihan tuota autosynkkausta perustellaan sillä, että se on ihan peruskauraa (niinkuin onkin) ja koska softa sen näppärästi hoitaa, niin dekkien (tai läppärin) takana jää enemmän aikaa muulle luovuudelle.

Ihan mielenkiinnosta siis kyselisin, että mitä te sitten touhuatte sen Seraton / Traktorin / Otuksen / Pioneerin tms parissa kun ne biisit säksättää automaattisesti ja kivasti samaan biittiin?
Itse nimittäin kun olen softalla soittelevia deejiitä aika paljonkin livetilanteessa päässyt seuraamaan, niin emmä oo ainakaan huomannut et soittajat käyttäsivät kauhean luovaan työskentelyyn sitä biittimätsäyksestä vapautunutta aikaa.

Aika monessa tapauksessa tuntuu, että tota softaa käytetään just ainoastaan siihen biittisynkkaukseen eikä oikeastaan just mihkään muuhun mistä täälläkin on paljon puhuttu. Eihän se toki väärin ole, saahan niin tehdä, mutta oikeasti todella todella harvoin tuntuu näkevän Suomen klubeilla useamman dekin käyttöä, luuppauksia, acapelloja, sämplejen käyttöä tms jne. Melkeinpä tossa blogihouse-meiningissä näyttää olevan luovinta noi softien hyödyntämiset, tosin sielläkin toi tuntuu painottuvan autosyncin myötä pääsääntösesti vaan biisien nopeeseen vaihtamiseen.

Toi Villen tapa soittaa on just sitä minkä perään mä tässä kyselen, kun en oo tääl Suomen maassa kauheen monesti törmännyt siihen oikeasti luovaan dj-työskentelyyn, jonka noi softat mahdollistaa.

--
The best way to predict the future is to invent it.

Beliar

Posts: 1,361

#65 • • Beliar

Replying to DJ-miksauksen tulevaisuudesta (taas):

Meke, 8.2.2010 17:04:
Mun mielipide:
Sama se missä formaatissa musiikki on mutta ei niitä softia dj hommiin. Mukavempi nähdä ja kuulla dj:n taidot vaikka jotain mokia tulisikin.

Haaveeksihan tämä jää kun tulevaisuus tuo tullessaan vaikka mitä.



Agree!! *joo*

--
Mikä **tun desibeliraja?!?!

twumpy

Posts: 94

#68 • • twumpy

Replying to DJ-miksauksen tulevaisuudesta (taas):

bates, 5.3.2010 11:22:

Ihan mielenkiinnosta siis kyselisin, että mitä te sitten touhuatte sen Seraton / Traktorin / Otuksen / Pioneerin tms parissa kun ne biisit säksättää automaattisesti ja kivasti samaan biittiin?
Itse nimittäin kun olen softalla soittelevia deejiitä aika paljonkin livetilanteessa päässyt seuraamaan, niin emmä oo ainakaan huomannut et soittajat käyttäsivät kauhean luovaan työskentelyyn sitä biittimätsäyksestä vapautunutta aikaa.



Itse käytän nyt Abletonia. Tunnustan että Traktoria kokeillessani en sillä säästyneellä ajalla tehnyt hirveästi ja sen takia kyllästyin aika nopeasti koko ohjelmaan. Abletonissa yritän yhä enemmän laittaa erilaisia biisejä/instrumentteja/sampleja/accapelloja päällekkäin, ja osan rummuista hoitaa itse Launchpadilla. Hankin niitä itse asiassa toisenkin ja ohjailen sillä Abletonin ja midi clippien avulla myös CellDNA -vj softaa. Käsille riittää siis duunia, ja tietty korvillekin kun homman pitäisi oikeasti kuulostaakin hyvältä.

Kun eri kanavia on neljä tai yli, on synkkaus käytännössä pakollista. En itse ymmärrä niitä jotka käyttävät Abletonia parin biisin yhteenmiksaukseen, kun Traktor tms DJ-softa hoitaa homman paljon miellyttävämmin. Autosyncin käytössä ei omasta mielestä ole mitään pahaa, mutta olisihan se hienoa jos vie sitä juttua uudelle tasolle. Toisaalta lähtökohdat oldschool-miksaukselle ja looppikikkailulle ovat tyylillisesti hieman erilaiset enkä odota trance-dj:n tekevän mitään ihmekikkailuja. Ajatuksenahan on kuitenkin vaan rakentaa setillä tietty fiilis ja saada jengi tanssimaan. Tekniikassa ja työkaluissa on vaan kyse siitä miten sen tekee.
bates

Posts: 707

#69 • • bates Tirehtööri

Replying to DJ-miksauksen tulevaisuudesta (taas):

stump, 5.3.2010 13:17:
---
Itse käytän nyt Abletonia. Tunnustan että Traktoria kokeillessani en sillä säästyneellä ajalla tehnyt hirveästi ja sen takia kyllästyin aika nopeasti koko ohjelmaan. Abletonissa yritän yhä enemmän laittaa erilaisia biisejä/instrumentteja/sampleja/accapelloja päällekkäin, ja osan rummuista hoitaa itse Launchpadilla. Hankin niitä itse asiassa toisenkin ja ohjailen sillä Abletonin ja midi clippien avulla myös CellDNA -vj softaa. Käsille riittää siis duunia, ja tietty korvillekin kun homman pitäisi oikeasti kuulostaakin hyvältä.



Joo, Abletonilla operoidessa toi homma onkin musta jo lähtökohdiltaan ehkä pikkasen erilainen, kuin noilla Traktoreilla/Seratolla/tms VDJ-softilla duunattaessa. Abletonilla usein se veto on sellanen semi live/dj-kombo, niinkuin tuossa esititkin.


Kun eri kanavia on neljä tai yli, on synkkaus käytännössä pakollista. En itse ymmärrä niitä jotka käyttävät Abletonia parin biisin yhteenmiksaukseen, kun Traktor tms DJ-softa hoitaa homman paljon miellyttävämmin. Autosyncin käytössä ei omasta mielestä ole mitään pahaa, mutta olisihan se hienoa jos vie sitä juttua uudelle tasolle. Toisaalta lähtökohdat oldschool-miksaukselle ja looppikikkailulle ovat tyylillisesti hieman erilaiset enkä odota trance-dj:n tekevän mitään ihmekikkailuja. Ajatuksenahan on kuitenkin vaan rakentaa setillä tietty fiilis ja saada jengi tanssimaan. Tekniikassa ja työkaluissa on vaan kyse siitä miten sen tekee.



Mulle on myös sinällään se ja sama miten dj duunaa biitit kohdalleen, vai duunaako ollenkaan. Näiden VDJ-softien käyttöön liittyen keskusteluissa nousee kuitenkin lähes aina esiin se, että autosynkan käyttö vapauttaa aikaa sille luovuudelle, niin täytyy vähän kysellä että mitä se luovuus noin niinkuin käytännössä tarkoittaa. Harvemmin kun näkee edes softan tarjoaman useamman dekin hyödyntämistä livesoitossa, loopeista, sampleista + muusta puhumattakaan.

Mun mielestä ei myöskään saisi kahlita omaa ajatusmalliaan tuollaiseen "trancea pitäisi soittaa näin ja näin, teknoa näin, junkkaa näin ja näin" jne. Omasta mielestä kaikkein kovimpia jannuja on just ne, jotka pystyy soittamaan musiikkiaan laajasti varioiden eri tyyleillä ja pitämään intensiteetin yllä. Tottakai biisivalinnat on edelleen se nro uno, mut jos kahden-kolmen tunnin setin aikana soittaa kaikki 8-10 minsan träkit alusta loppuun ilman mitään omaa panosta ja vaihtaa ne vaan smoothisti lopussa, niin emmä ainakaan näe et dj-kovin luovasti käyttäisi työkalujaan fiiliksen nostattamiseen.
En tarkoita että trana-dj:n pitäisi ruveta raapimaan dmc-tyyliin, mutta jos noi softat mahdollistaa sen luovuuden siirtämisen dj:n pääkopasta tanssilattialle, niin miks niitä featureita ei käytetä?

--
The best way to predict the future is to invent it.

gerry

Posts: 979

#71 • • Edited gerry
Tuntuu et se on oikeasti aika tärkeä asia millä DJ soittaa settinsä... Vai onko?!

Jännä et joku jaksaa vaivata päätään millä setupilla kukin soittaa. Jos PA:sta tuleva musa on rautaa niin mitä väliä? Jos taas täyttä kuraa niin ei se kura paremmaksi muuta vaikka kuin soitetaan vuoden 94 lekoja ylösalas seisten takaperin.

Mielestäni ennen näitä serato/traktor aikoja valinnanvaraa oli vain hiukan vähemmän (CD/Vinyyli) nykyään on enemmän valinnanvaraa millä oman performanssinsa saa näyttämään ja kuulostamaan juuri siltä kuten artisti itse haluaa.

Kamalaa ajatella soittavansa pelkästään vinyyliä ihan vaan todistaakseni muille että osaan beatmatsata pari markan kiksubiisiä....

Kukin tavallaan.

PS. Ja eiks toi autosynk oo ihan kiva juttu, miks sitä haukkua? Kerkee käymään kusella.......

"En tarkoita että trana-dj:n pitäisi ruveta raapimaan dmc-tyyliin, mutta jos noi softat mahdollistaa sen luovuuden siirtämisen dj:n pääkopasta tanssilattialle, niin miks niitä featureita ei käytetä?"

+1

--
by B.C.S

:D

Posts: 3,707

#72 • • Edited :D
Ite siirryin läppäriin lähinnä sen helppouden takia. Tokihan nyt jää vähä
enempi aikaa kelailla biiseja jne. kun ei tartte levyjä pakista kaivella jne.
Monesti tulee soitettua sekasin aikakoodia, cd-audioo ja vinyylia. Siinähä
on sitten 6dekin luovuushetki. :)

Autosyncista en tiedä, kun ei softa sitä osaa synkätä kuitenkaan, joten
mun mielestä aika turha feature. Synkkaus on niin hyvä kuin mies joka
säätää biitit kohdille.
Sami de Sousa

Posts: 1,221

#73 • • Edited Sami de Sousa [Diggin Deep, Vibes]
Itse myös siirryin läppärin käyttöön, koska se vaan on niin paljon vaivattomampaa. Enkä nyt puhu siitä tapetilla olevasta sync-nappulasta vaan keikkailumukavuudesta. Joo, säätöä on tietysti enemmän kuin aitoa vahaa tai cd:tä soitettaessa, mutta sekin säätö jäisi hyvin vähäiseksi jos jokainen klubi/baari hankkisi mikserin taakse kaksi paria NI MultiCore kaapeleita, joka on edullinen ja hyvä sijoitus jo siinäkin mielessä, että ennemmin tai myöhemmin sen säädön seurauksena alkaa tulla piuhoissa kosketushäiriötä ja lopulta on jälleen kerran hankittava uudet auxit.

Niin keikkailumukavuus; Vinyylejä sai aina raahata selkä vääränä jo tunnin parin settiin puhumattakaan 5-6 tunnin setistä. Lisäksi piti aina ennen keikkaa pläräillä levyjä ja valita mitä ottaa mukaan ja mitä jättää himaan. Läppärissä koko biisikokoelma kulkee mukana eikä taatusti jää harmittamaan, että hitto se tähän kohtaan sopinut timanttinen styge jäikin himaan. Kerran, kun tekee beatgridit kuntoon, loopit, hot cuet, tagit ym. niin siellä pysyy ja on aina valmiina käyttöön, on the fly. Jos haluaa ennen keikka tehdä jonkunlaista esivalintaa "laukkuun", niin se onnistuu vaikka matkalla keikkapaikalle (olettaen, että itse ei ole ratin takana).

Sitten siihen luovuuteen, jonka perään tässä sync-nappulaa käytettäessä huudetaan. Joo käytän sync-nappia, mutta en aina. Se mitä teen vapaaksi jääneellä ajalla riippuu hyvin paljon keikkapaikasta ja musiikkityylistä. Hip Hoppia soitettaessa kontrollivinyylit on se luonnollisin vaihtoehto eikä silloin sync nappia tule käytettyä. Downtempoa soitettaessa taas pyrin pitkiin sulaviin vaihtoihin syncaamalla ja looppaamalla. Housessa ja teknossa tulee looppien lisäksi käytettyä myös efektejä enemmän. Mut en kyllä lähellekään ota kaikkea irti mitä softa+kontrolleri yhdistelmä mahdollistaa. Jos/kun olisi aikaa kokeilla uusia juttuja himassa ja viritellä kontrollerin mappaukset täyteen tikkiin, niin kyllä sitä luovuutta tulisi vielä enemmän käytettyä. Ja hei, sync-nappulan ansiosta ehtii ravaamaan useammin vessassa, kun on myös enemmän aikaa siihen kaikkein olennaisimpaan: VETÄÄ BÖRSTAA! No eivaan, viimeaikoina oon huolestuttavasti ollut useimmiten autolla liikkeellä. Ei "vanha" perheellinen enää jaksa...

edit: Yksi juttu mikä myös ajoi kohti digitaalista jukkailua oli se, että monesti joutui pähkäilemään ostaako vaiko ei jos vinyylillä oli yksi tiukka biisi, mutta 2-3 muuta olikin sitten kaikkea muuta kuin hunajaa korville. Vähän sama kuin menisit ostamaan rasvatonta maitoa, joka maksaa kuusi euroa ja saat kylkiäisenä kulutusmaitoa ja piimää. Joku tykkää mutta läheskään kaikki ei. Digitaalisessa musiikissa ei tätä dilemmaa tule, kun voit ostaa biisit yksittäisinä kappaleina.
lilius

Posts: 719

#74 • • lilius
Tässä vois olla hyvä esimerkki, että mihin aikaa jää vaikka käyttäis auto synciä.. ;D

http://www.youtube.com/watch?v=Z0NlzZ7PFwI
(kannattaa kattoo loppuun toi..)

Bileet ei voi olla huonot tolla DJ kopin 'arsenaalilla'.


- jussi
Meke

Posts: 2,083

#75 • • Edited Meke GT Digital, BCN Records

Replying to DJ-miksauksen tulevaisuudesta (taas):

Axel Knight, 5.3.2010 11:50:
---

Mukavempi nähdä ja kuulla dj:n taidot vaikka jotain mokia tulisikin.
Haaveeksihan tämä jää kun tulevaisuus tuo tullessaan vaikka mitä.


---


Tuo tullessaan näitä ilmiöitä:) http://www.hs.fi/artikkeli/1135253451113?ref=rss




http://www.iltasanomat.fi/viihde/uutinen.asp?id=1998433

Nina Hämäläinen ja Suvi Pitkänen muodostavat Suomen seksikkäimmän dj-kaksikon

Kaunottaret tunnetaan entuudestaan kauneuskilpailuista. Nina on edustanut Suomea Miss Hawaian Tropic -kilpailuissa Las Vegasissa. Suvi taas on entinen Miss Suomi -finalisti, jonka toinen yritys Suomen kauneimmaksi vuosi sitten tyssäsi siihen, että tuomarit pudottivat Suvin jatkosta tämän silikonirintojen vuoksi.

Nyt kaunottaret tekevät uuden aluevaltauksen ja alkavat soittaa levyjä yökerhoissa.

Levysoittimet alkavat jo olla hallussa. Treenaamme päivittäin, Nina Hämäläinen kertoo.

The Babes -nimellä keikkailevat tytöt käyttävät ulkonäköään häpeilemättä hyväkseen.

Tarkoitus on tehdä kokonaisvaltainen show, jossa meillä on makeita asuja. Vaatteita vaihdetaan show'n aikana sillä ajatuksella, että kun pidot paranee, vaatteetkin vähenee. Alusvaatteita tai bikinejä pidemmälle ei kuitenkaan mennä.

Tulevatko ihmiset myös kuuntelemaan musiikkianne vai ainoastaan katsomaan teitä?

- Toivottavasti sekä että. Uskon, että bailaajat ovat oikeasti kiinnostuneet myös musiikistamme ja soittotaidoistamme.

http://www.thebabes.fi/index.php?sivu=artikkelit

--
Ruboy Records, GT Digital, BCN Records, Burning Chrome Records, Sinthetic Digital, Electronica Exposed, Finrg Recordings, Audio Reanimation, Freeformaniacs, Ruffbeatz

SamHard

Posts: 2,098

#76 • • SamHard

Replying to DJ-miksauksen tulevaisuudesta (taas):

Meke, 9.3.2010 23:36:
---
Axel Knight, 5.3.2010 11:50:
---

Mukavempi nähdä ja kuulla dj:n taidot vaikka jotain mokia tulisikin.
Haaveeksihan tämä jää kun tulevaisuus tuo tullessaan vaikka mitä.


---


Tuo tullessaan näitä ilmiöitä:) http://www.hs.fi/artikkeli/1135253451113?ref=rss

---



http://www.iltasanomat.fi/viihde/uutinen.asp?id=1998433

Nina Hämäläinen ja Suvi Pitkänen muodostavat Suomen seksikkäimmän dj-kaksikon

Kaunottaret tunnetaan entuudestaan kauneuskilpailuista. Nina on edustanut Suomea Miss Hawaian Tropic -kilpailuissa Las Vegasissa. Suvi taas on entinen Miss Suomi -finalisti, jonka toinen yritys Suomen kauneimmaksi vuosi sitten tyssäsi siihen, että tuomarit pudottivat Suvin jatkosta tämän silikonirintojen vuoksi.

Nyt kaunottaret tekevät uuden aluevaltauksen ja alkavat soittaa levyjä yökerhoissa.

Levysoittimet alkavat jo olla hallussa. Treenaamme päivittäin, Nina Hämäläinen kertoo.

The Babes -nimellä keikkailevat tytöt käyttävät ulkonäköään häpeilemättä hyväkseen.

Tarkoitus on tehdä kokonaisvaltainen show, jossa meillä on makeita asuja. Vaatteita vaihdetaan show'n aikana sillä ajatuksella, että kun pidot paranee, vaatteetkin vähenee. Alusvaatteita tai bikinejä pidemmälle ei kuitenkaan mennä.

Tulevatko ihmiset myös kuuntelemaan musiikkianne vai ainoastaan katsomaan teitä?

- Toivottavasti sekä että. Uskon, että bailaajat ovat oikeasti kiinnostuneet myös musiikistamme ja soittotaidoistamme.

http://www.thebabes.fi/index.php?sivu=artikkelit



Loistavaa että musiikin oikea olemus on vihdoin tajuttu eikä keskitytä
turhiin epäolennaisuuksiin!

Jos dj:llä ei ole ulkonäköä eikä sangattomia armaneja on turha puhua oikeasta dj:stä
tai katuuskottavuudesta!1!!!1!

Itse menen katsomaan keikkaa tytöiltä vasta silloin kun veivaavat 12" alasti eivätkä
käytä käsiä miksatessa!11!!

ps. viimeinen on siis oikeasti mielipide
golem

Posts: 1,395

#78 • • golem Golem
En muista tarkkaan mitä täällä juteltiin, mutta olen entistä vakuttuneempi siitä, että tulevaisuudessa perus DJ meininkiä harrastavat DJ:t tulevat keikalle joko:

1. USB-tikkujen kanssa ja ne kiinni kontrollereihin (CDJ-2000 tai vastaavat), jos artisti on niin laiska ettei jaksa ottaa edes läppäriä mukaan.

2. läppärin kanssa, kontrollerit (CDJ-2000?) kiinni USB piuhalla suoraan läppäriin. kontrollidatan lisäksi audio menee USB-piuhoja pitkin kontrollereihin ja siitä RCA-piuhoja pitkin mikseriin.

3. ne jotka välttämättä edelleen vaatii tai haluaa vinyylituntumaa käyttää aikakoodivinyylisysteemejä (Serato, Traktor) kuten nytkin.


Tota kakkosta odotellessa. Onkohan tollasen mahdollistavia soittimia tullut jo Pioneerilta tai muilta? Se olisi vaan niin helppoa ku voisi kytkeä vain kaksi USB-piuhaa kiinni, suoraan soittimiin ja samoja piuhoja pitkin kulkee myös ääni tarvittaessa. Voisi jättää myös ylimääräiset audiointerfacet himaan. Onko uskottavia tällaisia laitteita jo markkinoilla? Vähän selasin Pioneerin sivuja eikä CDJ-2000:n spekseissä sanottu muuta kuin että MIDI-kontrolli mahdollista. Parhaitenhan toi toimisi niin, jos laite ei ole vain "windows midi-kontrolleri", vaan joku multimedia device, silleen ettei ite tartte miettiä mitään mäppäyksiä, vaan homma toimii piuhat kiinni periaatteella.