Pelkäätkö sinä että lama tulee?

233 posts, 12 pages, 53,465 views

Avatar
#21 • • REivaaja Guest

aform, 25.6.2008 22:53:
Täytyy toivoa ettei vuoden 2007 kokouksen suunniteltu öljy @ 200 per tynnyri toteudu. Kuten on kerrottu päätetyn. Tämä tuleva talous rysäytys voi olla kovin viimeisen 100 vuoden aikana. Asia kun voi mutkistua tod. näköisesti syksyllä tapahtuvien seikkojen johdosta. Ei ole sattumaa, että ihmisillä on juuri nyt hirmuiset velat ja lainojen korkoja kiristetään.

tohon sopii lama kuin nyrkki silmään. Viimeksi kun bensan hinta laski, johtui se Aasian lamasta.
Juhgu

Posts: 7,921

#22 • • Edited Juhgu Virnistelijä
Eipä haittaa vaikka bensan hinta pysyiskin korkealla. Positiivista vaan jos se kannustaa ihmisiä suosimaan joukkoliikennettä/kimppakyytejä ja vähentämään ihan turhaa autolla ajamista ja noita jaloja harrastuksia kuten pillurallit, paljon kuluttavat amerikanraudat jne.

Rekkakuskit, taksikuskit ja muut ammatinharjoittajat ovat toki asia erikseen johon sietääkin kiinnittää huomiota, mutta harvan suomalaisen yksityisautoilijan talous kuitenkaan oikeasti kaatuu siihen että mökkireissu maksaa nyt 5 euroa enemmän per kerta. Kunhan narisevat lämpimikseen.

</troll>

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

nomic

Posts: 4,120

#23 • • nomic Finrg / Hybridize / Paine / Nu-Energy / Kreatix
Lama ei tule. Minä tulen.
m1kk3

Posts: 5,560

#24 • • m1kk3 no-life

nomic, 26.6.2008 00:05:
Lama ei tule. Minä tulen.


Pelottava ajatus *nauru*

--
Kabinetti on niinkuin konemusa potenssiin kaksi.

(c) Sir Henri Risti

Avatar
#25 • • Edited REivaaja Guest

Juhgu, 25.6.2008 23:29:
Eipä haittaa vaikka bensan hinta pysyiskin korkealla.

Kasvavat verotulot pitäis musta ohjata julkiselle. Autoiluun kun hinta ei niin hirveästi vaikuta...
remotion

Posts: 5,283

#26 • • Edited remotion nostatus guru
TULI JO!
lama.jpg

ei vaan oikeasti.
Odotan että laskusuhdanne etenee.
En pelkää sitä, mulla on hyvin pullat uunissa.
Mutta mietin kyl et mites vaikkapa duunikaveri, hällä on yli viisinkertainen määrä asuntolainaa kuin minulla, palkka on sama, ja vielä autolainaakin jäljellä...
Epailija

Posts: 5,636

#27 • • Epailija Physicist, 2nd class.
Lama ei niinkään huolestuta, vaikka asiaa on kyllä tullut mietittyä. Enemmän huolestuttaa öljyn hinnan väjäämätön nousu ja sen aiheuttamat seuraukset mm. kuljetusalalle. Hallituksen pitäisi alkaa hyvissä ajoin pohtia ratkaisuja siihen, että kohta tavarasta ei kulje autokalustolla kuin murto-osa ja se murto-osa, joka kulkee, tulee kalliiksi.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

Lyylikki

Posts: 2,975

#28 • • Lyylikki Ei she ole nnin nöbönuukhaa.
Sovin juuri jääväni tänne työpaikkaan syyskuun jälkeenkin, toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella. Kai se on omanlaista varautumista taantumaan.

(Toisaalta se on itsensä päästämistä helpolla, mutta toisaalta eipähän tarvitse panikoitua.)
Avatar
#29 • • Edited REivaaja Guest

_nua, 26.6.2008 10:18:
Oon ihan samaa mieltä siinnä että, polttoaine yksityisautoilijoille saa olla tän hintasta mitä nyt tai kalliimpaakin.
Niin ihmiset oikeesti miettis tarviiko niitä 500 metrin kauppareissuja yms. välttämättä mennä autolla.

Mitä kalliimpaa bensa on, sitä tehokkaammin raha siirtyy köyhiltä rikkaille.
Anselmi

Posts: 2,578

#30 • • Anselmi And sell me

_nua, 26.6.2008 10:34:
---
Mitä kalliimpaa bensa on, sitä tehokkaammin raha siirtyy köyhiltä rikkaille.

---


sepä se.
kun se viellä menee aina just niin päin, ettei noi isommat yritykset kauheesti noista jutuista kärsi, kun aina voi nostaa hintoja ja kuluttajat maksaa koska on pakko.


Eiköhän tuo polttoaineiden hinnan nousu iske aikalailla kaikkien yritysten katteisiin, paitsi öljy-yhtiöiden ja kilpailevia energiamuotoja tarjoavien yritysten. Se yksi hyvä puoli polttoaineiden
hinnan nousussa on se että se tehostaa ja järkeistää logistiikkaa. Yhtälailla voittajia tulevat olemaan
ne jotka näkevät se mahdollisuutena, ei ongelmana.
Tämä koskee niin yksityistä- kuin yritys-sektoriakin.

--
sen pituinen se

Anselmi

Posts: 2,578

#31 • • Anselmi And sell me

_nua, 26.6.2008 11:03:
---
Anselmi, 26.6.2008 10:59:
---
_nua, 26.6.2008 10:34:
---
Mitä kalliimpaa bensa on, sitä tehokkaammin raha siirtyy köyhiltä rikkaille.

---


sepä se.
kun se viellä menee aina just niin päin, ettei noi isommat yritykset kauheesti noista jutuista kärsi, kun aina voi nostaa hintoja ja kuluttajat maksaa koska on pakko.

---

Eiköhän tuo polttoaineiden hinnan nousu iske aikalailla kaikkien yritysten katteisiin, paitsi öljy-yhtiöiden ja kilpailevia energiamuotoja tarjoavien yritysten. Se yksi hyvä puoli polttoaineiden
hinnan nousussa on se että se tehostaa ja järkeistää logistiikkaa. Yhtälailla voittajia tulevat olemaan
ne jotka näkevät se mahdollisuutena, ei ongelmana.
Tämä koskee niin yksityistä- kuin yritys-sektoriakin.

---

Jep samaa mieltä,
jossain vaiheessa varmasti kyllä. mutta meillä ainakin viellä toistaseksi on lisätty kaikki polttoaine kulut ihan suoraan hintoihin, ettei viellä ainakaan suoranaisesti vaikuta firman katteisiin.


Siis teillä jossain tietyssä yrityksessä vai Suomessa ylipäätään?

--
sen pituinen se

Samu81

Posts: 1,224

#32 • • Samu81 kokolihaa

Epailija, 26.6.2008 09:35:
Lama ei niinkään huolestuta, vaikka asiaa on kyllä tullut mietittyä. Enemmän huolestuttaa öljyn hinnan väjäämätön nousu ja sen aiheuttamat seuraukset mm. kuljetusalalle. Hallituksen pitäisi alkaa hyvissä ajoin pohtia ratkaisuja siihen, että kohta tavarasta ei kulje autokalustolla kuin murto-osa ja se murto-osa, joka kulkee, tulee kalliiksi.



Sinänsä ihmetyttää miten vaikeaa sitä hybridi ym. -tekniikkaa voi olla ympätä näihin raskaan liikenteen laitteisiin (ml. jakelukäytössä olevat kaappi-autot), sekä linja-autoihin. Luulisi, että nimenomaan tuolla saralla ko. tekniikka maksaisi itseään paljon nopeammin takaisin kuin mitä pekka perusautoilijan Priuksessa.

Huolestuttaa minuakin hallituksemme "fiksu" energiapolitiikka tyyliin: rahat veks kumipyöräliikenteen harjoittajilta, emme tule yhtään vastaan vaikka vuodessa ulkoiset kustannukset ovat kasvaneet vaivaiset 40%.
Näin ne kannustaa yrittäjiä..

--
Unelma ja toimistohommia *ding*

Samu81

Posts: 1,224

#33 • • Edited Samu81 kokolihaa

_nua, 26.6.2008 11:07:
---

_nua, 26.6.2008 11:03:
---


Jep samaa mieltä,
jossain vaiheessa varmasti kyllä. mutta meillä ainakin viellä toistaseksi on lisätty kaikki polttoaine kulut ihan suoraan hintoihin, ettei viellä ainakaan suoranaisesti vaikuta firman katteisiin.

---

Sori olin vähän epäselvä, meillä tietyssä yrityksessä.
Ja mun käsityksen mukaan myös kaikissa muissa suurimmissa logistiikka-alan yrityksissä (ainakin Suomessa )



Ja sitten jengi samaan aikaan märisee leivän, ruuan, maidon, ym. -kulutustarvikkeiden hintojen nousun johdosta ja vähät välittää jostain rekkaprotesteista tai ylipäätään eivät näe ns. metsää puilta :D

--
Unelma ja toimistohommia *ding*

tbo

Posts: 935

#34 • • Edited tbo budhisattva
Tuleeko jollekkin muka yllätyksenä että talous ei kasvakkaan ikuisesti?

Tossa sellanen pätkä joka olis syytä katsoa jos kuvittelee että lama tai taantuma on joku maanjäristyksen kaltanen ennalta arvaamaton luonnonkatastrofi tai että sun rahas olis jonkun arvosta.

Varoituksen sana, leffa on 3 ja puol tuntia pitkä, mut asiaa sitte juurikin sen mukasesti.

http://video.google.com/videoplay?docid=-515319560256183936&q=money+masters&ei=mzBkSKWvMZyijQK0yqSFCg

--
-tbo
--
*support your local underground heroes*

Skenemursu

Posts: 1,568

#35 • • Skenemursu Vastarannan Kuha
täällä päin maailmaa bensan hinta noussut 22% viimeisen 3kk aikana. Nyt litra hinta 76 senttiä.

Tuo ei ole oikeastaan omiin ajoihini juurikaan vaikuttanut. En omista auta vaan 100cc skootterin, joka on vieläpä puoliautomaatti joten vie löpöä hyvin vähän. Huono arvioimaan, mutta aika tarkkaan 2l/100km on kulutus.

Tämä vain vahvisti päätöstäni siitä, että autoa en hanki. Nytkin tuo skode toimii koko perheen kulkuneuvona eli sillä mennään 3 päällä kaikkialle =)

Mitä itse lamaan tulee niin, ehkä katson asiaa vähän erikantilta täällä päin. Jenkki dollarin sukellus vaikuttaa Thaimaan bahtiin. Bahtin kurssin laskiessa minun talous paranee =) samoin kuin Thaimaan pörssin lasku vaikuttaa omaan talouteeni positiivisesti.

voiko joku taloustieteilijä selittää miten muuten on mahdollista se että täältä saa asuntolainaa 5.5% korolla kun inflaatio on luokkaa 6% ??

Tuo inflaatiokaan ei hirveemmin vaikuta kun ei ole säästöjä enkä ole ajatellutkaan säästää... jos johonkin jossain vaiheessa sijoitan niin varmaan lainarahalla ja kiinteistöihin täällä hinnat nousee vielä sopivan rauhallista vauhtia.

Summa summarum - aika levollisin mielin ja kohtuu hyvin valmistautuneena odotellaan laman saapumista ja toivottavasti myös tämän asuinmaani talouden romahtamista *sydän**sydän**possu*
Avatar
#36 • • REivaaja Guest

Anselmi, 26.6.2008 10:59:
Eiköhän tuo polttoaineiden hinnan nousu iske aikalailla kaikkien yritysten katteisiin, paitsi öljy-yhtiöiden ja kilpailevia energiamuotoja tarjoavien yritysten. Se yksi hyvä puoli polttoaineiden
hinnan nousussa on se että se tehostaa ja järkeistää logistiikkaa. Yhtälailla voittajia tulevat olemaan
ne jotka näkevät se mahdollisuutena, ei ongelmana.
Tämä koskee niin yksityistä- kuin yritys-sektoriakin.

Sä kyl luotat siihen että kiristyvät hinnat parantaa tehokkuutta ja hyötysuhdetta. Niin kävisi muutenkin, paitsi sillä erolla että ihmisillä olisi rahaa muuhunkin. Ei siitä voi opeccia kiittää.
Anselmi

Posts: 2,578

#37 • • Anselmi And sell me

REivaaja, 27.6.2008 08:48:
---
Anselmi, 26.6.2008 10:59:
Eiköhän tuo polttoaineiden hinnan nousu iske aikalailla kaikkien yritysten katteisiin, paitsi öljy-yhtiöiden ja kilpailevia energiamuotoja tarjoavien yritysten. Se yksi hyvä puoli polttoaineiden
hinnan nousussa on se että se tehostaa ja järkeistää logistiikkaa. Yhtälailla voittajia tulevat olemaan
ne jotka näkevät se mahdollisuutena, ei ongelmana.
Tämä koskee niin yksityistä- kuin yritys-sektoriakin.

---
Sä kyl luotat siihen että kiristyvät hinnat parantaa tehokkuutta ja hyötysuhdetta.


No mä en kyl näe tuota minään luottamuskysymyksenä vaan täysin loogisena jatkumona.
Leikkaa pläskiä välistä, kuten alalla sanotaan. Ja pläskiä riittää.


Niin kävisi muutenkin, paitsi sillä erolla että ihmisillä olisi rahaa muuhunkin. Ei siitä voi opeccia kiittää.


Ymmärrät varmasti hyvin että tehostumista ja järkeistämistä toki on mutta määrät ja mittakaavat on kovasti erit. Pienetkin polttoaineen hinnan nousut heijastuu logistiikkaan huonolla(tulosta huonontavalla) mutta myös rakentavalla ja järkeistävällä tavalla.

Toki olis nastaa et kaikilla olis rahaa enemmän ja enemmän. Mutta tiettyjä resursseja on rajallinen määrä, joten mitä sä sillä rahalla teet kun resursseja ei saada lisää? Näiden resurssien mahdollisimman järkevä käyttö on silloin tie hyvinvointiin.

--
sen pituinen se

Mikcore

Posts: 914

#38 • • Mikcore Eternity has passed
Tuskin tulee, vaikka ihmiset ovat velkaantuneet
yhtä paljon kuin laman aikana, niin ei se ole käytännössä mahdollista.
Laman pääsyy oli: huono onni; pankkikriisi,
vahvan markan periaate, ylikuumeneminen jne...
Kaikki kaatuivat yhtäaikaa.

Nykyään Ratan sun muiden tahojen
valtaa on lisätty, joten samanlaiseen tilaan ei tulla
ikinä pääsemään. Siitä on opittu niin paljon.

Joskus ennen lamaa sai pankista lainaa
Aku Ankan nimellä ja toi on vain yksi esimerkki
mitä kaikkea järjettömyyksiä "siihen aikaan" tehtiin.

Hinnat jatkavat nousuaan, se on totta.
Toisaalta sit kun hinnat alkavat laskea, niin
se on paljon huolestuttavampaa.
Tämä on syynä
siihen, että Suomella / Maailmantaloudella kuitenkin
menee yleisesti ottaen hyvin, siksi hinnat menevät ylöspäin.

Toinen syy on myös kiihtynyt inflaatio.
Siksi nyt seuraavaksi on ehdotettu,että palkkaveroja
tullaan laskemaan vuoden vaihteessa.
(Jyrki Kataisen ehdotus)

Huom! Pitää kuitenkin nyt muistaa, että tässä on
useampi "lihava vuosi" takana ja heti kun tulee
pienikin korjausliike, niin ihmiset
rupevat pelkäämään, että nyt tulee uusi lama yms.
Hyvä esimerkki tästä on pörssikurssien lasku.
Avatar
#39 • • Norb Guest
Musta lama tai edes jonkinlainen taantuma vois tullakin. Ei vaikuta haitallisesti minuun, vain päinvastoin *joo*
Avatar
#40 • • opmdevil Guest
Kyllä se taantuma on tulossa. Se on jo tosiasia USA:ssa ja todennäköisesti se sieltä myös leviää koska kysyntä on siellä aivan alamaissa. Nykyään ei ole enää mitään paikallisia talouksia jotka takkuilee, varsinkin kun se takkuilija on maailman suurin talous.

No, onneksi jenkit pani kaikki resurssinsa viimesen 7 vuoden aikana terrorismin torjumiseen.