Pelkäätkö sinä että lama tulee?

233 posts, 12 pages, 51,773 views

wiwi

Posts: 1,575

#141 • • wiwi Valtava vaaleanpunainen agenttiorava

Kon-tiki, 29.1.2009 18:42:
---
Juhgu, 29.1.2009 04:33:
Luonnontonta touhua? Mikä sit on luonnollista touhua? Pankit ovat liikeyrityksiä, jotka tarjoavat asiakkaille palveluita ja tavoittelevat voittoa. Ovatko muutkin liikeyritykset siis ahneita ja pahoja organisaatiota? Jos eivät, niin mitä periaatteellista eroa on pankin ja jonkin toisen liikeyrityksen liiketoiminnalla?
---

Mutta minkäs teet, kun Reagan ja hänen jälkeensä olleet USA:n pressat puoluekannasta riippumatta W. Bushiin saakka vaan purkivat pankkialan säännöstelyä! Ja koko ajan "piti" ylläpitää jatkuvaa kasvua, joka vuosi suurempaa kasvua kuin viime vuonna tai osake romahtaa.


Lisäisin tohon vielä sen, että kun ihmisiä kannustetaan loputtomaan kulutukseen ihan joka taholta, niin kyllä se loppujen lopuksi lyö itsensä läpi. Ja jos mä mitään oon mistään käsittäny, niin jenkeissä eläminen yli varojen, luottokortit, turhat lainat, törsääminen yms. on "aika" yleistä ja mittasuhteiltaan valtavaa. Siellä ei ole varsinaisesti kannustettu järjenkäyttöön talousasioissa. Yleensäkin se mitä kaikki muutkin tekee, on ihmiselle aika luontainen tapa toimia.

Olikohan muuten eilisen hesarissa kun oli haastateltu laman uhriksi (köh) joutunutta amerikkalaista pariskuntaa. Niillä olikin tilanne niin huono, ettei enää voinut edes siivojaa pitää. Eikä mahdollisuutta jäädä 55-vuotiaana eläkkeelle "tekemään mitä ikinä tahtoo". Eläkerahastojen arvo kun oli laskenut ja pariskunnan yhteenlasketut tulot vaivaiset 150t dollaria vuodessa.*justjoo*

--
Yes, there is a world out there. And even if you decide you don`t want to meet it, it`s still going to hit you right in the face.

Avatar
#142 • • REivaaja Guest

Riku, 14.1.2009 20:46:
Tosin mä oon puolueellinen koska hoin jo monta vuotta sitten että nykyinen talousjärjestelmä tulee ennen pitkää kaatumaan omaan mahdottomuuteensa.


Kappas! Meillä on joukossamme oraakkeli. Väitän että joka toinen asiasta yhtään tietävä ymmärtää että vapaa talous on erittäin haavoittuvainen ja ylikuumia markkinoita seuraa aina taantuma/lama jolloin kansa turvautuu Sosialismin sokkaan tasaten heiluntaa ja pakottaakseen kansan realisoimaan käytetyt virtuaalidollarit.
Katsos Kapitalismia ei ole ilman Sosialismia. Symmetriaa, ah, sitä ihminen janoaa ympärilleen jo syntyessään.
Riku

Posts: 3,187

#143 • • Edited Riku The Little Prince

REivaaja, 29.1.2009 20:05:
Kappas! Meillä on joukossamme oraakkeli.

Nii, persoonallisuustestikin antoi ammattiehdoktukseksi "visionääri", parempi hyväksyy vaan. Ei tätä mitenkään vaikee ollu ennustaa, itseasiassa se oli täysin itsestäänselvää. Niin, ja mä en itseasiassa puhunut silloin mistään lamasta tuota ennustaessani, vaan talousjärjestelmän kaatumisesta, joka oli useiden johtavien EU-poliitikkojen puheiden mukaan yhden viikonlopun päässä kommenteilla "jos tänä vkonloppuna ei saada sopimusta aikaan, talousjärjestelmä kaatuu". TJEU: Islanti. Mutta onneksi veronmaksajien rahat tulivat pelastamaan pankkien, sijoittajien ja järjestelmän virheet, jälleen.

Sä ilmeisesti rivien välistä sanot että säkin ennustit laman / taantuman, ennustitko sä koko järjestelmän romahtamisen?

Ja toinen lisäys, kapitalismia ja siihen yhdistettyä sosialismia on monenlaista, viimeiset 10v käytetty järjestelmä on liikaa siellä toisessa ääripäässä toimiakseen. Mut mä edelleen rakastan sitä miten sä osaat niin fiksuna aina huudella ivallisia kommentteja sieltä, jotka menevät aina täysin ohi pointin.

--
Kyseenalaista aina kaikki.

duvin

Posts: 582

#144 • • duvin Jay v/d Veen

Kon-tiki, 29.1.2009 18:42:
Lopullinen tulen irtipääsy tapahtui vuonna -99, jolloin yksinkertaistetusti liikepankeille (jotka huolehtii yksityisihmisten rahoista) sallittiin sama riskinotto ja yhtä alhaiset vakavaraisuuslevelit kuin investointipankeille (jotka "pelailee" yritysten rahoilla, yritysten joilla pitäis olla varaa menettää ne rahat). Tän luin Vanity Fairin pitkästä ja suht selkeästä artikkelista, jonka joku Nobel-palkittu usemman pressan taloudellinen neuvonantaja oli kirjoittanut näin


Tämähän on täyttä totta.

Katsotaas asiaa tältä kannalta:

- Kuinka liikepankit pystyy kilpailemaan investointipankkeja vastaan? (raha virtaa hyvinä aikoina sijoituksiin -> liikepankeilla ei ole pääomaa lainoja varten, huonoina aikoina toisinpäin)
- Kuinka amerikkalaiset pankit voivat kilpailla ulkomaisia pankkeja vastaan? (jotka eivät ole Glass-Steagall -lain alaisia?)

Ehkä Glass-Stegallin mitätöineessä Gramm-Leach-Blileyssä oli liian vähän rajoituksia, mutta se saattaa johtua ihan poliittisita syistä.

Haluan kans huomauttaa että Gramm-Leach-Blileyn allekirjoitti Clinton (tosin republikaaniparlamentin aikana) ja on puolustellut sitä näin:

BusinessWeek http://www.businessweek.com/magazine/content/08_40/b4102000409948.htm
"I don't see that signing that bill had anything to do with the current crisis. Indeed, one of the things that has helped stabilize the current situation as much as it has is the purchase of Merrill Lynch by Bank of America, which was much smoother than it would have been if I hadn't signed that bill ... On the Glass-Steagall thing, like I said, if you could demonstrate to me that it was a mistake, I'd be glad to look at the evidence."

Epailija

Posts: 5,636

#145 • • Epailija Physicist, 2nd class.

Riku, 29.1.2009 23:14:
Sä ilmeisesti rivien välistä sanot että säkin ennustit laman / taantuman, ennustitko sä koko järjestelmän romahtamisen?



Onko koko järjestelmä muka nyt sitten romahtanut? Ja onko laman tahi taantuman ennustaminen jokin hankalakin tehtävä? Asiaan perehtymättömän silmin lamat ovat sisäänrakennettuja nykyiseen talousmalliin. Nousukautta seuraa taantuma, jota seuraa nousukausi, jota seuraa taantuma jne. ihan jo sen takia, että loputon kasvu on mahdottomuus. Hommaa tietysti edesauttaa se, että ihmiset ottavat typeriä riskejä ja ovat laumasieluja, mikä johtaa ongelmiin jo ennen kuin teoreettinen kasvun katto saavutetaan ja pahentaa taantumia.

Ennustan, että vanhalla korttitalomeiningillä jatketaaan tästä eteenpäin ja jokusen vuoden päästä alkaa uusi nousukausi. Seuraava taantuma tullee vuoden 2015 jälkeen. Älkääkä sitten sanoko, etten varoittanut! ;)

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

liikkuva muna

Posts: 2,652

#146 • • liikkuva muna an egg on the move
Naurattaa noi antilamakampanjajulisteet ja poliitikkojen heitot:

"Säästäminen ei ole aina hyväksi!"
"Älä ruoki lamaa, kuluta!"
"Kuluttakaa kansalaiset, kuluttakaa!"

Miks mun pitäis kuluttaa samaan aikaan, kun yritykset säästää ja irtisanoo massoittain porukkaa?
Kolera

Posts: 4,256

#147 • • Kolera Rumaahinen/Höpötompsu/Mielikuvitukseton vittupää

alek szahala, 30.1.2009 15:08:
Naurattaa noi antilamakampanjajulisteet ja poliitikkojen heitot:

"Säästäminen ei ole aina hyväksi!"
"Älä ruoki lamaa, kuluta!"
"Kuluttakaa kansalaiset, kuluttakaa!"

Miks mun pitäis kuluttaa samaan aikaan, kun yritykset säästää ja irtisanoo massoittain porukkaa?


ettei sua irtisanottais!

--
KESÄ TULEE JA KAIKKI KUOLEE!
Itsemurha lopettaa vittuilun!
no drugs, Im just kännissä

Riku

Posts: 3,187

#148 • • Edited Riku The Little Prince

Epailija, 30.1.2009 13:57:
Onko koko järjestelmä muka nyt sitten romahtanut?

Ilman veronmaksajien rahoja, ja niistä maksettuja ennätyksellisiä tukia erilaisille finanssi-instituutioille, se olisi romahtanut. Ei sen puoleen etteikö se nytkin natisisi liitoksistaan, mutta tuilla on saatu edes pankit pysymään pystyssä, joita ilman rahamarkkinat olisivat tietysti täydessä kaaoksessa. Tälläistä lamaa ei ole aiemmin meidän aikanamme koettu, joten en enää edes kutsuisi sitä lamaksi, se on jotakin pahempaa, ja sen laajuutta ei vieläkään maailmantaloudessa ymmärretä kovin hyvin.

Ja onko laman tahi taantuman ennustaminen jokin hankalakin tehtävä?

Ei. Koko järjestelmän ennen näkemätön romahdus sen sijaan saattaa olla, ainakin tämä nykyinen tilanne tuli oikeastaan kaikille takavasemmalta. Vaikka itse osasin odottaa tälläistä, se tuli minullekin silti yllättävän nopealla tahdilla.

Rakas valtiovarainministerimme oli vielä vuosi sitten lyhentämässä valtion velkaa. Loppukesästä kommentit olivat ettei meillä ole hätää. Nyt elvytetään niin, että työnantajilta poistetaan elvytyksen nimissä Kela-maksut ja valtio ottaa miljardeja lisää velkaa maksaakseen seuraavan kahden vuoden Kela-tuet velkarahalla.

Asiaan perehtymättömän silmin lamat ovat sisäänrakennettuja nykyiseen talousmalliin. Nousukautta seuraa taantuma, jota seuraa nousukausi, jota seuraa taantuma jne. ihan jo sen takia, että loputon kasvu on mahdottomuus. Hommaa tietysti edesauttaa se, että ihmiset ottavat typeriä riskejä ja ovat laumasieluja, mikä johtaa ongelmiin jo ennen kuin teoreettinen kasvun katto saavutetaan ja pahentaa taantumia.

Jep, no nämä ovat itsestäänselvyyksiä, enkä niihin näistä asioista vuosia sitten puhuessani viitannutkaan. Vaan siihen että vähintään 2000-luvun alusta asti vallinnut finanssitalous ja -ilmapiiri, sekä liian hallitsematon ja liberaali politiikka rahamarkkinoilla tulee kaatumaan omaan mahdottomuuteensa. Jos maailmataloudesta kymmeniä prosentteja on teoreettista, pörsseissä liikkuvaa ilmaa, ei tarvitse loppujen lopuksi olla kovin täydellinen nero tajutakseen että jossain kohtaa jokin antaa pahemman kerran periksi. Tällä kertaa viimeinen laukaiseva tekijä taisi olla jenkkien asuntomarkkinat.

Ennustan, että vanhalla korttitalomeiningillä jatketaaan tästä eteenpäin ja jokusen vuoden päästä alkaa uusi nousukausi. Seuraava taantuma tullee vuoden 2015 jälkeen. Älkääkä sitten sanoko, etten varoittanut! ;)

Prrf ;P

--
Kyseenalaista aina kaikki.

Avatar
#149 • • Edited REivaaja Guest

Riku, 29.1.2009 23:14:
...Sä ilmeisesti rivien välistä sanot että säkin ennustit laman / taantuman, ennustitko sä koko järjestelmän romahtamisen?

No sä keulit kun Tarot korttien tarkkuudella heittämäsi villi visio toteutui jossain ja joskus. Itse ennustan että tulet kohtaamaan viikonlopun aikana kuolemaa. Ja kyllä mä ennustin molemmat, vaikka en sitä ole ajatellutkaan. ennustan tässä samalla nyt vaikka LCD-näyttöjen myynnin romahtamisen. Voin toki ennustaa lisääkin jos haluat ehtymättömästä viisaudestani. Tarjoan tarvittaessa myös hengellistä opetusta ja visaisia filosofisio pähkinöitä jälkiruuaksi.

En, en sanonut mitään rivien välistä. Sanoin kaiken riveissä. Tosin olen otettu kyvystäsi löytää merkityksiä sieltäkin missä ei teksiäni ei ole.

... Mut mä edelleen rakastan sitä miten sä osaat niin fiksuna aina huudella ivallisia kommentteja sieltä, jotka menevät aina täysin ohi pointin.


Eikä mennyt. Tunsit ylpeyttä ja halusit kunnioitusta viisauttasi kohtaan. Onhan se ihan ymmärrettävää. Jopa minä pohjattomassa viisaudessanikin alennun kuolevaisen perisynteihin ajoittain. Tosin hyvin harvoin. Nyt mulla piippasi munakello joka ilmoittaa että rajallinen aikani pitää jakaa jonkun toisen älykön kanssa.

Muuten jos Islannin talousjärjestelmä olisi kaatunut, niin mikä sen sitten olisi korvannut? Kyse taisi olla enemmänkin T
_talouden_ kaatumessta kun joka kolmas pennonen haihtui tuhkana tuuleen. (BTW:Kapitalismi on käsite.)
wiwi

Posts: 1,575

#150 • • wiwi Valtava vaaleanpunainen agenttiorava

alek szahala, 30.1.2009 15:08:
Naurattaa noi antilamakampanjajulisteet ja poliitikkojen heitot:


Sama. Mun mielestä ne on muutenki silkkaa vittuilua, kun jengiä tosiaan pistetään duuneistaan pihalle joka päivä. Meidän käsissähän tää koko paska on.

--
Yes, there is a world out there. And even if you decide you don`t want to meet it, it`s still going to hit you right in the face.

Riku

Posts: 3,187

#151 • • Edited Riku The Little Prince

REivaaja, 30.1.2009 18:15:
No sä keulit kun Tarot korttien tarkkuudella heittämäsi villi visio toteutui jossain ja joskus.

Niin keulin. Onnittelut kyvystäsi tehdä noinkin syvällisiä analyysejä. Mutta jos sä pidät sitä, että mä olen pystynyt jo vuosia etukäteen päättelemään kuitenkin melkoisen historiallisen tapahtuman, "tarot-korteista ennustamisena", niin se taas kertoo paljon siitä kuinka vaikeeta sun on hyväksyä sitä, että joku on sua fiksumpi. Mutta sekään ei ole mikään uutinen.

Itse ennustan että tulet kohtaamaan viikonlopun aikana kuolemaa.

Omaa, frendien vai ihan maailmanlaajusessa kaavassa?

Ja kyllä mä ennustin molemmat, vaikka en sitä ole ajatellutkaan.

Ennustit, vaikket ole ajatellut koko asiaa? No siinä on jo kieltämättä melko oraakkelimainen kyky.

ennustan tässä samalla nyt vaikka LCD-näyttöjen myynnin romahtamisen. Voin toki ennustaa lisääkin jos haluat ehtymättömästä viisaudestani. Tarjoan tarvittaessa myös hengellistä opetusta ja visaisia filosofisio pähkinöitä jälkiruuaksi.

Äh, sulla poikaseni ei ole mulle mitään tarjottavaa. Mun jalusta on korkeempi kun sun, you're out of your league.

En, en sanonut mitään rivien välistä. Sanoin kaiken riveissä. Tosin olen otettu kyvystäsi löytää merkityksiä sieltäkin missä ei teksiäni ei ole.

Et sanonut suoraan tarkoilla sanoilla. Mutta jälleen kerran tapaasi, pointin ohi.

Eikä mennyt. Tunsit ylpeyttä ja halusit kunnioitusta viisauttasi kohtaan.

Jep. Oliko siitä kellään mitään epäselvyyttä? Kyllä toi meni ihan puhtaasti siihen "told you so"-sarjaan. Mutta onnittelut huimaavasta kyvystäsi psykoanalyysiin. Mä olen omahyvänen paskiainen, tunni/ustatko sä olevasi vähintään yhtä paha ton asian suhteen? Mulla ei kuitenkaan ole tarvetta aina yrittää ampua alas muita, jotka tohon sortuu, mä hyväksyn sen että niillä ehkä on aihetta ja syytä siihen enkä koe oloani uhatuksi.

Onhan se ihan ymmärrettävää. Jopa minä pohjattomassa viisaudessanikin alennun kuolevaisen perisynteihin ajoittain. Tosin hyvin harvoin. Nyt mulla piippasi munakello joka ilmoittaa että rajallinen aikani pitää jakaa jonkun toisen älykön kanssa.

Suosittelen. Saatat jopa oppia jotain jos kuuntelet tarpeeksi montaa.

Muuten jos Islannin talousjärjestelmä olisi kaatunut, niin mikä sen sitten olisi korvannut? Kyse taisi olla enemmänkin T
_talouden_ kaatumessta kun joka kolmas pennonen haihtui tuhkana tuuleen. (BTW:Kapitalismi on käsite.)

Talouden kaatumisesta, jonka aiheutti talousjärjestelmän epäonnistuminen. Jos Islantia ei olisi suurinpiirtein ostettu, koko yhteiskunnallinen järjestelmä olisi kaatunu, ei vain talousjärjestelmä. Mut nyt sä taas haljot hiuksia vaikuttaaksesi fiksummalta kuin olet. Onnea valitsemallasi tiellä.

Ps. Sä alat muuten olee jo liiankin ennalta-arvattava.

--
Kyseenalaista aina kaikki.

Cloud

Posts: 2,162

#152 • • Cloud Game Freak
Enpä jaksanut lukea tätä topicia erityisesti läpi ja vastaankin vain, että tuleehan se muodossa tai toisessa. Oliko se nyt niin yllätys? Ei minusta.

--
Elämä on peliä, joten anna noppien laulaa puolestasi.

UzU

Posts: 2,361

#153 • • UzU [33100]

alek szahala, 30.1.2009 15:08:
Naurattaa noi antilamakampanjajulisteet ja poliitikkojen heitot:

"Säästäminen ei ole aina hyväksi!"
"Älä ruoki lamaa, kuluta!"
"Kuluttakaa kansalaiset, kuluttakaa!"

Miks mun pitäis kuluttaa samaan aikaan, kun yritykset säästää ja irtisanoo massoittain porukkaa?



Kysytkö tuota oikeasti?
vuokko

Posts: 243

#154 • • vuokko
jeeee.... taivas putoaaa!!!!!

eiku...*ding*
Vexe

Posts: 1,016

#155 • • Vexe

wiwi, 30.1.2009 18:26:

Sama. Mun mielestä ne on muutenki silkkaa vittuilua, kun jengiä tosiaan pistetään duuneistaan pihalle joka päivä. Meidän käsissähän tää koko paska on.



Mut miks ne jotka ei ole vielä saamassa kenkää lopettavat kuluttamasta normaalisti? Tottakai jokainen työttömäski joutuva joutuu tekemään muutoksia kulutukseen, mutta kun ihmiset joita ei irtisanomiset koske aiheuttavat vain lisää irtisanomia turhalla säästelyllä. Pahimpana on eläkeläiset jotka kertoo haastattelussa miettivänsä tarkemmin mitä ostavat. Ihan kun niiden tulot jotenkin vähenisi tän taantuman aikana.

Noi antilamakampaniat ovat silkkaa faktaa siitä, että normaalisti työssäkäyvät ihmiset aiheuttavat vain lisäkierrettä lamaa kohden muuttamalla kulutustottumuksia normaalista.


määritelmiä taantumasta ja lamasta. "Taantuma on silloin, kun naapurisi on työttömänä. Lama silloin kun itsekkin olet työtön."
Kimbou

Posts: 608

#156 • • Kimbou
rakennuksilla ainakin todella epävarmaa jatkosta, mutkin piti lomauttaa nyt joulun jälkeen, mutta onneksi löyty nyt töitä edes huhtikuuhun asti. Kummastuttaa vaan että työkavereilta loppuu työt mutta virolaisia ja venäläisiä duunareita tulee lautalle lahden yli jatkuvasti, yritykset sitä lamaa ruokkii kun liksat maksetaan viroon ja venäjälle.

taas saa kiittää omaa tyhmyyttä kun ei kuulu liittoon!!!!

--
pitäkää kiinni pienistä pippeleistä ja roikkuvista tisseistä se on menoa nyt.

lank

Posts: 2,164

#157 • • lank www.djlank.com

Kimbou, 31.1.2009 00:03:
rakennuksilla ainakin todella epävarmaa jatkosta, mutkin piti lomauttaa nyt joulun jälkeen, mutta onneksi löyty nyt töitä edes huhtikuuhun asti. Kummastuttaa vaan että työkavereilta loppuu työt mutta virolaisia ja venäläisiä duunareita tulee lautalle lahden yli jatkuvasti, yritykset sitä lamaa ruokkii kun liksat maksetaan viroon ja venäjälle.

taas saa kiittää omaa tyhmyyttä kun ei kuulu liittoon!!!!



No eiks kandeis liittyy..nyt.
Kimbou

Posts: 608

#158 • • Kimbou

lank, 31.1.2009 00:19:
---
Kimbou, 31.1.2009 00:03:
rakennuksilla ainakin todella epävarmaa jatkosta, mutkin piti lomauttaa nyt joulun jälkeen, mutta onneksi löyty nyt töitä edes huhtikuuhun asti. Kummastuttaa vaan että työkavereilta loppuu työt mutta virolaisia ja venäläisiä duunareita tulee lautalle lahden yli jatkuvasti, yritykset sitä lamaa ruokkii kun liksat maksetaan viroon ja venäjälle.

taas saa kiittää omaa tyhmyyttä kun ei kuulu liittoon!!!!

---


No eiks kandeis liittyy..nyt.



matkalla on !!!!

--
pitäkää kiinni pienistä pippeleistä ja roikkuvista tisseistä se on menoa nyt.

lank

Posts: 2,164

#159 • • lank www.djlank.com

Kimbou, 31.1.2009 00:52:
---
lank, 31.1.2009 00:19:
---
Kimbou, 31.1.2009 00:03:
rakennuksilla ainakin todella epävarmaa jatkosta, mutkin piti lomauttaa nyt joulun jälkeen, mutta onneksi löyty nyt töitä edes huhtikuuhun asti. Kummastuttaa vaan että työkavereilta loppuu työt mutta virolaisia ja venäläisiä duunareita tulee lautalle lahden yli jatkuvasti, yritykset sitä lamaa ruokkii kun liksat maksetaan viroon ja venäjälle.

taas saa kiittää omaa tyhmyyttä kun ei kuulu liittoon!!!!

---


No eiks kandeis liittyy..nyt.

---


matkalla on !!!!



=)
Kriss G

Posts: 1,492

#160 • • Kriss G Wir brauchen bass

alek szahala, 30.1.2009 15:08:
Naurattaa noi antilamakampanjajulisteet ja poliitikkojen heitot:

"Säästäminen ei ole aina hyväksi!"
"Älä ruoki lamaa, kuluta!"
"Kuluttakaa kansalaiset, kuluttakaa!"

Miks mun pitäis kuluttaa samaan aikaan, kun yritykset säästää ja irtisanoo massoittain porukkaa?



ootsä nyt ihan tosissas? toivottavasti et.

--
DESTROY ALL HIPPIES