CodeBlind:
Meikkaamisesta oon muuten aika varma, että hyvin suuri osa kundeista ei näe ihmisen naamasta sitä, mikä siinä on tehty meikillä ja mikä on luonnollista. - - - Meikkaamisessa, niin kuin suunnilleen kaikissa muissakin asioissa on silleen, että sen voi tehdä hyvin tai huonosti. Hyvä meikki tehoaa, mutta huono näyttää vain rumalta ja sottaiselta.
Mä olen myöskin huomannut tämän ilmiön. Monille miehille meikattu nainen on yhtä kuin paksut tummat luomivärit, voimakkaat poskipunat ja punainen suu - nämä ovat niitä asioita jotka helposti erottaa. Sen sijaan luonnollisen näköisesti meikattuja naisia saatetaan ajatella täysin meikittömiksi ja 'luonnonkauniiksi'.
Kosmetiikkateollisuus suoltaa tätä nykyä yhä monimutkaisempia hitech-tuotteita kasvoja varten. On kiinteyttävää, siloittavaa, valoa heijastavaa, varjostavaa, rakennetta muodostavaa, kiiltävää, vastaväreihin pohjautuvaa ja niin edespäin. Osaavan meikkaajan käsissä näillä aineilla voidaan saada aikaan hienovaraisia mutta kuitenkin selvästi kasvoja kaunistavia muutoksia. Hiljattain seurasin vierestä kuinka eräs ammattimeikkaaja laittoi kuntoon erään mallin kuvauksia varten. Ilman meikkiä malli oli kasvoiltaan ihan ok, mutta meikeillä hänestä tuli oikein hehkeä ja kiltin näköinen kotityttö. Pointtina tässäkin oli, että lopputulos ei näyttänyt erityisen 'meikatulta', vaan enemmänkin siltä kuin hän olisi luonnostaan sen näköinen.