Kulttuurien väliset erot - mikä on sairasta ja mikä ei.

2,158 posts, 108 pages, 626,088 views

Avatar
#1561 • • Annakins Guest
Jos katsoo useimpien Lähi-idän maiden avioliittoikärajoja (esim: http://en.wikipedia.org/wiki/Marriageable_age), niin kyllä siellä liikutaan hyvin paljon samoissa ikärajoissa kuin Euroopassa, muutamin poikkeuksin (lähinnä Persianlahden keskiaikaiset kontrollifriikit). Perheoikeushan kuuluu arabi- ja muslimimaissa yleensä sharian piiriin, mutta silläkin saralla on onneksi viime aikoina edistytty reformien suhteen (mm. moniavioisuuden, avioero-oikeuden ja naimaikärajan osalta).

Pointtini on, että mun mielestä suurin ongelma muslimitaustaisten maahanmuuttajien uskoon liittyen onkin se, että useimmat saavat oppinsa/ajatuksensa täällä Euroopassa vaikuttavilta imaameilta/uskonnollisilta johtajilta, joiden käsitys islamista saattaa olla hyvinkin erilainen kuin esim. Lähi-idän arabimaissa. Siinä missä arabi-/muslimimaissa islam on normaali joka päiväinen asia, täällä sitä korostetaan ettei oma identiteetti vaan hukkuisi kaiken muun keskelle. [Ei mikään epätyypillinen reaktio maahanmuuttajien keskuudessa...)
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#1562 • • Aziz Combat Fighter

Annakins, 3.4.2009 15:07:
Jos katsoo useimpien Lähi-idän maiden avioliittoikärajoja (esim: http://en.wikipedia.org/wiki/Marriageable_age), niin kyllä siellä liikutaan hyvin paljon samoissa ikärajoissa kuin Euroopassa, muutamin poikkeuksin (lähinnä Persianlahden keskiaikaiset kontrollifriikit).



Toki, siis lain kirjaimen mukaan. Sen noudattamisessa on sitten vähän suurempia eroja, kuten tuollakin eräiden maiden kohdalla todetaan.
Damien

Posts: 2,882

#1563 • • Edited Damien [tr3ox]

Kon-tiki,
---
Damien, 2.4.2009 16:44:
---
Kon-tiki,

http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/138298.shtml

---

Lapsi = suojelu , avioliitto = seksi , islam = lapsiavioliittoja ja seksiä. Ensin huudetaan räkäpäänä kulttuurien välisistä eroista ja sitten räkäpäänä ei ymmärretä oman kulttuurin vaikutusta omaan ajatusmaailmaan, jota puolustaessa sylki lentelee vasten monitorin kehyksiä.
---


Oletan että tarkoitit räkäpääkommentoijilla tavissuomalaisia, jotka tuolla kommentoi aika kärjitetystikin. Vaikka ne kommentit on raivokkaita, sä et voi varmuudella tietää, kuinka paljon ne kirjoittajat on joskus rauhallisempina hetkinään kelaillut suomalaisuuden vaikutuksia omaan ajatusmaailmaansa.

Mä en harrasta fleimisotia netissä, en ainakaan yhtä paljon kuin te pojat, mutta olen asunut useita vuosia ulkomailla ja sekä problematisoinut että tiedostanut suomalaisen/karjalaisen kulttuuritaustani eroja esim. moniin muihin länsimaihin verrattuna. Täällä Suomessa olemme itseillmaisussa ja yleisessä aktiivisuudessa fleegumpia kuin useimmat muut kansat, hyvässä ja pahassa, ja netistä on täällä tullut monille ns. kätevä varaventtiili muuten rajoittuneeseen itseilmaisuun.tai nettikäytöstä).



Olenko joskus jotain muuta sitten kenties väittänyt, kuin että sillä hetkellä kun heitämme pelkomme tuulen vietäväksi ja seuraamme itse perässä, kailottaen omia eksistentialistisia tulkintojamme todellisuudesta, päädymme yhtä kauas itse asiasta kuin sä olet mun pointista tällä hetkellä.

Minua vituttaa ihmisten yleinen tyhmyys suhteessa heidän omiin tuntemuksiinsa ja tuntemattoman pelkääminen suhteessa sen ymmärtämiseen. Varsinkin kun edellä mainitussa tapauksessa luemme ensin otsikon ja rupeamme sen pohjalta postailemaan viha-posteja, jotka selkeästi liittyvät artikkeliin mutta eivät kata mitään muuta luetun ymmärrystä kuin sen otsakkeen sisältämät tiedot. Tietämättömyys ei ole este mielipiteelle, kuten tuossa jo aikaisemmin mainitsin ja minusta se edustaa dekadenssia luonnollisimmillaan ja tähän kaavaan kun heittää yleisen asennoitumisen just sellasia asioita kohtaan, joista ei tiedetä mitään ja joita tulkitaan vain omien tarkoitusperien mukaisesti vihanpurkauksina (huumeet, islam etc.) - ei tätä käyttäytymismallia minusta voida luokitella kuin [*]neekerismiksi.


Kon-tiki,
---
Damien, 2.4.2009 16:44:
Suomi, dekadenssi, pedofilia, huumeet, *plur* <- ja takasinpäin, ihan miten kukin haluaa näitä kohinoita kelailla. -96 tapahtunut vihkiminen ja koko maa on menossa päin persettä! (klips)

---


No nyt en enää lähde arvailemaan, mitä sä ehkä yritit sanoa, sen verran "räkäpäänä" olet ton tekstin suoltanut, mutta se -96 EHKÄ tapahtunut 13-vuotiaan vihkiminen EHKÄ oikeusministeriön luvalla on tällä hetkellä sen verran toteennäyttämätöntä, etten mä enää mieti sitä ennen kuin todisteet tapahtuneesta EHKÄ ilmaantuu. Tosin pelkkä ajatuskin siitä, että tuollaista on EHKÄ tapahtunut Suomessa ja vieläpä imaamin alkuperäisen haastattelun mukaan satoja kertoja, saa mut kylmän raivon valtaan ja Aamulehden nettikeskustelusta päätellen niin saa monet muutkin.

btw Aamulehti on niitä harvoja sanomalehtien nettisaitteja, joihin kirjoittavilta vaaditaan rekisteröinti. Esim HS:n nettiin ei rekkautumista tarvitse (mut kuten täält klubbarista niin selkeästi havaitsemme, rekisteröitymisvaatimus ei sinänsä takaa moitteetonta ajatuksenjuoksua tai nettikäytöstä).



Et lähde arvailemaan, toisaalta et kauheasti tahdo kyselläkkään. Ilmaiset vain mielipiteesi asiasta.

Oi kuinka tutulta tämä kaikki vaikuttaakaan *vink*

Liite:
[*] Katt Williams tyylinen viittaus, niggers vs niggas - feel the difference understand the konsept, everyone can be a nigger to each other. Has nothing to do with skin-tone - comes from attitude towards life general.
Avatar
#1564 • • jukebox Guest
Avatar
#1565 • • jukebox Guest
Avatar
#1566 • • jukebox Guest
*eiei* *stop*
Malthus

Posts: 3

#1567 • • Malthus
Julkisuudessa on noussut kohu Suomen Islamilaisen yhdyskunnan johtajan puolustettua alaikäisten avioliittoja. Jokaisen suvaitsevaisen suomalaisen pitää kuitenkin muistaa, että tässä ei puhuta pedofiliasta eli aikuisen ihmisen sekaantumisesta esipuberteetti-ikäiseen lapseen. Mitään kulttuuria ei saisi leimata lähtökohtaisesti pahaksi ja onkin siksi syytä tarkastella avoimesti näitä islamiin liittyviä avioliittokäytäntöjä, joiden kannalla myös maltillisena pidetty imaami Chehab Khodr kertoi olevansa.

Suomessa seksin suojaikäraja on normaalisti 16 vuotta, ellei osapuolten henkinen ikäero ole suhteellisen pieni. Suomessakin on kuitenkin periaatteessa mahdollista myöntää alle 16-vuotiaalle lupa avioitua itseään vanhemman henkilön kanssa, joten se merkitsisi samalla laillista poikkeusta suojaikärajaan, oletetaanhan avioliittoon yleensä sisältyvän myös seksin. Vaikka tällainen laillinen lupa kumottaisiinkin rikoslain tulkintojen nojalla, käytännössä syyllisenä voitaisiin pitää yksin luvan myöntäjää, ei lain suojeluksessa toimineita osapuolia – tähän tapaan tulkitsee myös Osmo Soininvaara blogissaan. Juridisesti tällaisesta tilanteesta ei liene ennakkopäätöstä, vaikka olenkin kuullut tapauksesta, jossa 15-vuotiaalle on aikoinaan myönnetty lupa avioitua täysi-ikäisen henkilön kanssa.

Pohdittaessa nuorten henkistä kypsyyttä seksiin noin yleisellä tasolla, pitää ottaa huomioon että suojaikäraja on määritelty siten, jotta siihen mennessä kaikki jotenkin jälkeenjääneitä lukuunottamatta olisivat periaatteessa valmiita vastaamaan seksuaalisesta käyttäytymisestään aikuisten tavoin. Koska nuoret varttuvat eri tahtia, voinee olettaa että keskimäärin tämä seksuaalisuuteen kypsyminen tapahtuu paljon ennen suojaikärajaa, jotkut ehkä jopa reilu kaksikin vuotta tätä ikää ennen mitä arvoisa imaamimme piti mahdollisena. Islamissa lähtökohtana kerrottiin olevan tällaisissa tapauksissa tapauskohtaisen arvioinnin ja ottamatta siihen sen tarkemmin kantaa, en yhtään epäile etteikö modernissa yhteiskunnassa ainakin selkeimmissä tapauksissa löytyisi luotettavia mittareita toteamaan nuorten varhaiskypsyys.

Lisäksi on huomioitava, että asiantuntijoiden mukaan tuoreimmissa tutkimuksissa on vahvasti kyseenalaistettu ajatus lapsuuden ja nuoruuden seksuaalisten kokemusten potentiaalisista haitoista näin modernin seksivalistuksen aikana. Tätä käsitystä on Suomessa tuonut esille mm. maamme arvostetuimpiin seksitutkijoihin kuuluva professori Osmo Kontula. Myös kansainväliset humanisti- ja skeptikkojärjestöt ovat kiinnittäneet asiaan huomiota hillitäkseen tällaisiin tutkimuksiin kohdistuneita sensuurinpyrkimyksiä. On siis vähintäänkin kiistanalaista, esiintyykö alaikäisten ja täysi-ikäisten suhteissa haittoja lainkaan siinä mittäkaavassa kuin on yleensä mielletty ja onko nykyinenkin suojaikäraja peräti ylimitoitettu.

Ei olisi siis mitään estettä kokeilla alaikäisten kypsyyden arvioimista poikkeustapauksissa yksilökohtaisesti, aluksi vaikkapa silloin kun osapuolet pyrkivät solmimaan suhteen miehenä ja vaimona. Samoin myöskin Khodrin kannattamaa moniavioisten liittojen laillistamista tulisi harkita, tasavertaisesti tietenkin kummallekin sukupuolelle. Asuuhan Suomessa tiettävästi runsaasti ns. polyamorisissa suhteissa eläviä ihmisiä, joiden taloudellinen ja juridinen asema voi olla varsin epävarma. Mikäli lainsäädännössä otettaisiin tämä elämäntapa ainakin jollakin tavoin huomioon, samalla olisi ehkä helpompi varmistaa, ettei asiaan liity minkäänlaista painostusta, jota esiintyy etenkin uskonnollisessa ympäristössä.
Kolera

Posts: 4,256

#1568 • • Kolera Rumaahinen/Höpötompsu/Mielikuvitukseton vittupää
MIKSI NOI NUKKUU KU MIE OON HEREIL!. PASKIASIET MENEE VIEL PILKILLE JA PAISTAA VOISSA AHVENAT KU MINÄ OON VASTA HEREILEMÄSSÄ KAUHEASSA KOHMELOSSA. VITTU EI OLE REILUA. TAPPAKAA NUO VÄÄRÄN KULTTUURIN IMMEISET NIIN EI TARTTE NAKERRELLA YKSIN ENÄÄN AAMULÖA!!>!!!

--
KESÄ TULEE JA KAIKKI KUOLEE!
Itsemurha lopettaa vittuilun!
no drugs, Im just kännissä

Kolera

Posts: 4,256

#1569 • • Kolera Rumaahinen/Höpötompsu/Mielikuvitukseton vittupää

jukebox, 4.4.2009 02:53:


EIJJOO TASA-ARVON MIES JOSSEI NAISTA LYÖ!

--
KESÄ TULEE JA KAIKKI KUOLEE!
Itsemurha lopettaa vittuilun!
no drugs, Im just kännissä

Avatar
#1570 • • jukebox Guest
Avatar
#1571 • • jukebox Guest
"minkä nuorena oppii sen vanhana taitaa.."
kuilu ja kummitus

Posts: 3,815

#1572 • • kuilu ja kummitus
Ja photoshopattu kuva valehtelee enemmän ku tuhat kuvaa. Kandeisko laitaa lähteet linkatuille kuville myös? Tollasina karikatyyrit ovat kyl kivoja, mut totuuden vääristelyähän se on, ja valehtelua, jos väittää/antaa ymmärtää aidoksi kuvaksi. Mut ei mitään uutta moku-kriitikon taivaassa, sehän meni niin, että kuuntelijalla on vastuu...

Tää parodia noista photoshoppauksista oli kyl parasta antia siinä Muhammed pilakuvajupakassa:

10694019d41d8.jpg

^________________^

Ai sulki Ana on jukeboxi nores? =D Taitaa olla monella tapaa ärsyttävä tapaus. Mut kuten todettua, kandee zekkaa myös kuvien lähdetiedot, ni ei vaikuta idiootilta levittäessään shopattuja kuvia aitoina...

Ja tää on jääny huomaamatta:

Annakins: Voisiko joku ystävällisesti kertoa mulle, että mitä muslimimaiden tavallisten kansalaisten tulisi tehdä, jotta he meidän mielestämme vastustaisivat fundamentalismia riittävästi?

Ana: Metsästää ja tappaa terroristit viimeiseen mieheen


Oletko yhä samaa mieltä? Ku oot aiemmin väittäny vastustavas kuolemantuomioita, mut näköjää sellasen langettaminen sujuu vallan mainiosti. Kuolemantuomiota vaativa kritisoi shariaa ja fatwoja. =D Nyt on padat ja kattiat se8, kokeiles vaik dialogia sen tulevaisuus.orgin AbdullahYahya kanssa? Vois olla aika eeppistä!

Loppuun suomalaisen muslimin ja juristin blogia:

http://huseinmuhammed.blogit.uusisuomi.fi/2009/02/

--
Wikipedia: Internetissä leviää todellisen informaation ohella runsaasti epämääräistä ja valheellista tietoa. --- Joillakin ihmisillä tämä saattaa johtaa esim. toden ja epätoden rajan hämärtymiseen.

Avatar
#1573 • • jukebox Guest
heh-he-hee, olenkin osaltani "jok'ikistä" jo postattua ollut 100 linssissä "aidoksi" puoltamassa. :D
alun alkaen(kin) aloin kuvia pistämään pilke silmäkulmassa, jota ei tietenkään saisi tässä vaiheessa enään mainita, kun "puolustus" seisoo savella. ja se että nyt ana tahi kuka hyvään allekirjoittanutta norettaisi etenkään jonkun kaltaisten tähden, liikuttaa henk.koht. (yhäkin) yhtä helvetisti kuin kamelin paska aavikolla. xD
quotatkaa minusta nähden niin paljon kuin persaus periks antaa.

pistetääs tosta taas 1 hauska:
Malthus

Posts: 3

#1574 • • Malthus
Tämä foorumihan taitaa olla täynnä rasisteja.. Lukekaapa puheenvuoroni tästä asiasta ja asettakaa asiat oikeisiin mittasuhteisiin. Ei imaamin mielipide niin paha ole, miltä se näyttää. Ja on islamin piirissä toisenlaisiakin mielipiteitä, joista rasistienkaan on vaikea löytää mitään ikävää sanottavaa.
Avatar
#1575 • • astaroth Guest

Malthus, 4.4.2009 16:47:
Tämä foorumihan taitaa olla täynnä rasisteja..


joo ja narkkareita ja pedofiileja ja ja...

ei kannata tehdä tuomiota sen perusteella, että yks kundi nyt innostu fleimaamaan replykuvilla ja viimeisen 20 sivua asiasta on vääntäny käytännössä kaksi eri näkökannoilla olevaa käyttäjää 25 000 ihmisen forumilla
Umbala

Posts: 769

#1576 • • Umbala d a n c e m a c h i n e s

Malthus, 4.4.2009 16:47:
Tämä foorumihan taitaa olla täynnä rasisteja.. Lukekaapa puheenvuoroni tästä asiasta ja asettakaa asiat oikeisiin mittasuhteisiin. Ei imaamin mielipide niin paha ole, miltä se näyttää. Ja on islamin piirissä toisenlaisiakin mielipiteitä, joista rasistienkaan on vaikea löytää mitään ikävää sanottavaa.


Mä ton sun tekstin luin, enkä oikeen siltikään osaa laittaa asioita "oikeisiin mittasuhteisiin" joten voisitko valoittaa tuota vielä hieman. Ja jos sulta vain aikaa ja mielenkiintoa löytyy, kuulisin erittäin mielläni Islamin hyviä vaikutuksia niin yksilöille (miehet sekä naiset) kuin yhteiskunnallemmekkin. Kristinuskosta kun en kamalasti piittaa, ja Islamia mainostetaan monesti rauhanuskonnoksi, niin olisi siitä mukava kuulla niitä positiivisia puolia.

--
Hyvä tytöt ja pojat, niin sitä pitää, näyttäkää epäilijöille *nauru*

ValaX

Posts: 3,891

#1577 • • Edited ValaX
Todettakoon että mä en hyväksy 11 vuotiaiden tyttöjen naittamista, enkä homosuhteista rakasemista tai syrjimistä. Ketään ei saa satuttaa, tappaa tai pakottaa mihinkään. Se on ihan sama missä kulttuurissa tota tapahtuu, se on silti väärin. Olenko näin ollen rasisti?
Avatar
#1578 • • jukebox Guest

vala, 4.4.2009 17:21:
Todettakoon että mä en hyväksy 11 vuotiaiden tyttöjen naittamista, enkä homosuhteista rakasemista tai syrjimistä. Ketään ei saa satuttaa, tappaa tai pakottaa mihinkään. Se on ihan sama missä kultturissa tota tapahtuu, se on silti väärin. Olenko näin ollen rasisti?


+1. *piis*
et ole, kukapa kaltaista tahtoisi?
epicuros

Posts: 7,734

#1579 • • Edited epicuros

vala, 4.4.2009 17:21:
Todettakoon että mä en hyväksy 11 vuotiaiden tyttöjen naittamista, enkä homosuhteista rakasemista tai syrjimistä. Ketään ei saa satuttaa, tappaa tai pakottaa mihinkään. Se on ihan sama missä kultturissa tota tapahtuu, se on silti väärin. Olenko näin ollen rasisti?



Kulttuurirasisti. Mä ainakin olen. Paheksun jopa tätäkin kulttuuria, mitä me suomalaiset edustetaan. Enemmän mä silti tuota menoa, kuin myös esim. kirkon historiaa halveksun. Toi meininki on primitiivistä ja sen tietää myös (ainakin toistaiseksi) suurin osa tänne muuttaneista kyseisen uskon edustajista.... uskoakseni.

--
Valid criticism does you a favor.