Replying to Kulttuurien väliset erot - mikä on sairasta ja mikä ei.:
Umbala, 7.9.2009 11:10: Eihän, siinä verrataan naista autoon. Ei siinä mitään eriarvoisuutta korosteta. Kysymys kun tällä kertaa oli onko naisten vertaaminen autoihin seksismiä.
On se. Katsopa muuta kontekstia, pramaattisen tason viestin ymmärtämiseksi tulee katsoa kokonaisuutta, argumenttien esittäjää, ja pitää tuntea kulttuuriliset taustat.
Ja nyt painotat "tällä kertaa", mutta sitten vaadit yleisluonteisia sääntöjä? ->
Eli sanotko sä että aina kun naista verrataan elottomaan objektiin on se seksismiä vai häh?
En sano, etkö osaa suomea, häh?
Jos mä sanon, naiset on kuin taivaan tähdet, valaisevat elämääni, mutta silti aina käden ulottumattomissa. Onko tämäkin nyt sitten seksismiä?
Ei, kyse on runollisuudesta. Poeesiset seikat eroavat normaalista dialogista sillä, että niiden ei tarvitse olla johdonmukaisia. Esimerkiksi sata vuotta siten modernismin kultakaudella aivan hyvin olisi joku saattanut kirjoittaa kaunokirjallisessa mielessä naisista kuten autoista.
Tällaisiin pragmaattisiin tulkintoihin kun ei ole mitää yleispätevää sääntöä, tulkinnat riippuvat aina esitystilanteesta, ajankohdata ja esittäjästään. Vrt esim näyttelijää, joka sanoisi samat asiat, kuin Kiesi. Kenellekään tuskin tulisi mieleen syyttää sitä näyttelijää niistä sanoista, ehkä kirjailijaa, mutta senkin havaitsisi vasta muusta kontekstista.
Ei ellei se sitten eriarvostaisi miehiä naisista.
No eriarvoistaako "miehet ovat apinoita" miehiä naisen lausumana vai ei? Mistä päättelet, ettei Kiesillä ollut tarkoituksena eriarvoistaa naista, varsinkin kun katsoo muita hänen samassa yhteydessä esittämiään väitteitä.
Vai onko se nyt niin, että aina kun puhutaan miehistä tai naisista joukkona on se seksismiä.
Ei ole.