www.youtube.com/watch?v=bEdwv8fYOtQ
=D Ttu ku Stilleri oli noin yössä. Äärilaidat pöydän ääressä, ja silt lähti vapa kädestä. Eiks noi opponentit ikinä lue niit Hallixen horinoita??? Kiinnittää vaa huomiota samoihin kuluneisiin heittoihin, jotka nekin voisi ihan johdonmukaisesti debunkata. Vaik matskua olis aika tavalla, yli 2000 sivua... Yks kelpo argumentti tuli koko väittelyssä. Halla-aho vetoaa usein sanomisissaan ajatusleikkeihin, fantasioihin. Suurin osa hänen kuvailemistaan skenarioista on kuvittelua. Useimmat ajatusrakennelmat joita vastaan hän hyökkää ovat hänen omia aivoituksiaan, jotka hän on luonut vastustajikseen. Koska vastustaja ei ole epäinhimillinen ja räikeästi väärässä, niin hänet on kuviteltava sellaiseksi.
Esim
Jussi Halla-aho: Verrattain uusi ilmiö on kuitenkin se, että juuri oman pesän likaamisesta on laajoissa piireissä tullut välttämätön ja riittävä kriteeri hyvälle tieteenteolle. Jos tutkimus osoittaa, että me olemme syyllisiä johonkin inhottavaan, tutkimus on hyvää. Me elämme syyllisyydestä ja janoamme sitä lisää.
"Laajoissa piireissä", en tunne kyl tollasia ihmisiä yhtään? Ja tieteen tutkimuksen peruste on siis osoittaa, että me olemme "syyllisiä johonkin inhottavaan"??? Jaaha, no se ainakin olisi paljastus, jos sen verifioisi.
Ei tarvita todisteita siitä, että me olisimme tehneet niille muille jotakin. Se, että meillä on ja niillä ei, itsessään todistaa syyllisyytemme.
Jälleen, en tiedä ketään, joka argumentoisi noin. Paitsi siis Halla-aho itse. Tällaisia kuviteltuja ja substantoitumattomia argumentteja on hänen tekstinsä pullollaan. Hän asettelee tällaisia tuulimyllyjä eteensä ja kuin Don Quijotte ratsastaa niitä kohti "Persu-nante" ratsunaan ja nyt on Sanchoksi ilmestynyt Kristilliset kilpeä kantamaan, ainakin EU:n myllyihin! =D
Huikeita suoria fantasioita Hallis on myös ladellut, esim se, missä hän kuvittelee ampuvansa tuomarin, raiskaajan, sen puolustusasianjajan sun muuta, siis kuvailee täysin kuviteltua tilannetta suht kiihkeenä, todellisena JA oikeutettuna! =D Ihan käsittämätöntä.
Olipas muuten Halla-aholla möreä ääni. Ujo kaveri. Nettiympäristö on varmaan helpottavampi hänelle, kun ei livenä verbaliikka sujunut. Tosin Lefa on kouliintunut opponenttien kyykyttäjä, ja sai huomion itselleen keskinkertaisinkin argumentein, jotka olis voinu pudottaa aika iisisti, se siis on wanha stallari! =0 Koko Pressiklubi parhaan comebackin tekikin Hallis, kun kuittas Salmenille, et "sinä ratsastat kommunismilla". =D Halla-ahoa ei itseasiassa tarvitsis uskoakseni varsinaisesti kyykyttää, vaan johtaa hänet puhumaan enemmän, kysellä. Sillä hän kyllä käsittelee blogeissaaan paljon muutakin kuin maahanmuuttoa, ja rönsyillessään kyllä saavuttaa välillä aika megalomaanisia ja jopa mielipuolisia piirteitä...
Suositun krokotiili-vertauksen tilalla olikin Pressiklubissa rattijuoppo-vertaus. Ai mikä krokotiili-vertaus? Krokotiili vertaus, jolla siis Halliksen raiskausfantasiaa on perusteltu: "Kuvitellaan suljettu tila, jossa ovat kaksi henkilöä ja häkkiin suljettu krokotiili. Toinen näistä henkilöistä kannattaa krokotiilin vapauttamista, toinen vastustaa sitä. Vapauttamista kannattava henkilö päästää krokotiilin häkistään. Näyttäkää minulle se ihminen, joka ei mielessään toivo, että krokotiilin syömäksi joutuu se henkilö, joka kannattaa krokotiilin vapauttamista."
Ensinnäkin, millä perustein krokotiili ylipäätään vapautettaisiin, tai ei? Suomi ei ole suljettu tila, eikä krokotiilia vapauteta, vaan se päästetään hieman isompaan häkkiin.
Ketkä joutuvat maksumiehiksi nyt ilmenneelle lamalle, nekö, jotka sen häkistä ulos päästivät? =)
Tässä on siis kyse nk "poetic justice" ajattelusta, joka opitaan suoraan erilaisista television ja elokuvien tarinoista, hyveelliset palkitaan, ja syntisiä rangaistaan. "Paha saa aina palkkansa". Mutta se on vain kuvitelmaa, kirjallinen kikka, ja sellaisena jo Antiikin ajoista asti tunnettu. Aristoteleen Runousopissa kehoitetaan näyttämöllä näyttämään asiat siten, kuin niiden tulisi olla, eikä niinkuin vajavainen historia näyttää ne, eli kuten ne ovat.
en.wikipedia.org/wiki/Poetic_justice
Halla-aho sanoo siis, tai ainakin vihjaa, että hän edustaa hyvettä, ja toisinajattelijat syntiä, pahuutta, tai ainakin vähemmän hyveellistä, josta Jumalan/Sattuman/whatevö tulisi rangaista ennemmin kuin hyveestä... Kovin on tutunomaista argumentointia? Mutta ei välitetä tästä uskonnollisesta piirteestä, se tuskin tuli yllätyksenä. Miten logiikka suhtautuu annettuun analogiaan?
Palautetaanpa se analogia, muutetaan sen objektia. "Kuvitellaan suljettu tila, jossa ovat kaksi henkilöä ja häkkiin suljettu pakolainen. Toinen näistä henkilöistä kannattaa pakolaisen vapauttamista, toinen vastustaa sitä. Vapauttamista kannattava päästää pakolaisen häkistään. Näyttäkää minulle se ihminen, joka ei mielessään toivo, että pakolaisen raiskaamaksi joutuu se henkilö, joka kannattaa pakolaisen vapauttamista."
Aika outohan siitä tuli? Minä en ainakaan mielessäni toivo, että se pakolainen raiskaa sen, joka ehdotti hänen vapauttamistaan? Vai onko tässä todellakin taustaoletuksena, että jokainen pakolainen raiskaa välttämättä?
Kokeillaas analogian laajempaa palauttamista, mutta yhä objektin suhteen. "Kuvitellaan suljettu tila, jossa ovat kaksi henkilöä ja häkkiin suljettu eläin. Toinen näistä henkilöistä kannattaa eläimen vapauttamista, toinen vastustaa sitä. Vapauttamista kannattava päästää eläimen häkistään. Näyttäkää minulle se ihminen, joka ei mielessään toivo, että eläimen syömäksi joutuu se henkilö, joka kannattaa eläimen vapauttamista."
En yhäkään toivo, että se eläin söisi ketään. Tietty ottaisin selvää, et mikä eläin se on, kanarianlinnun päästäisin mielelläni ulos, pantteria en. Viittaan siis siihen, että halla-aholaiset käyttävät ilmaisua "pakolainen", joka on tässä yhtä laaja käsite kuin "eläin", kten emme tiedä ilamisusta eläin onko se vaarallinen vai ei, emme myöskään tiedä ilmauksesta "pakolainen" onko kyseessä raiskaaja vai ei. No pun intented. =D
Palautetaan analogia suht täsmällisesti objektin suhteen. "Kuvitellaan suljettu tila, jossa ovat kaksi henkilöä ja häkkiin suljettu raiskaaja. Toinen näistä henkilöistä kannattaa raiskaajan vapauttamista, toinen vastustaa sitä. Vapauttamista kannattava henkilö päästää raiskaajan häkistään. Näyttäkää minulle se ihminen, joka ei mielessään toivo, että raiskaajan uhriksi joutuu se henkilö, joka kannattaa raiskaajan vapauttamista."
Nyt siinä on hieman järkeä, siis sen poetic justicen kannalta, ja siltikin siis pitää sisällään oletuksen, että raiskaaja raiskaa välttämättä. MUTTA en ole huomannut, että yksikään viherpipertäjäkukkahattutätikissahullupunatulkku olisi kannattanut raiskaajien vapauttamista, tai edes heidän maahanmuuttoaan, ainakaan samaan suljettuun tilaan kenenkään kanssa...
Analogioissa on se huono puoli, että mitä abstrakteimmiksi muuttuvat, sitä kauemmaksi ne joutuvat alkuperästään. Eikä analogia ole kuitenkaan koskaan identtisyyttä. Jeesus fiilixen voi tosin saada, Nasaretin lotniekkahan puhui myös vertauksin. =)
Hmm, oiskos sopivaa, jos mä sanoisin, et jos natsit hakkaa jonkun lapsen, ni mä toivon, et se natsi hakkaa sen-ja-sen tietyn henkilön lapsen, jos mä olen sitä mieltä, et sen tietty henkilö edesauttaa natsismin nousua? Ei olisi sopivaa. Ainakaan mun mielestä. Tuskin Halliksenkaan. Toisaalta Hallis on sanonut, ettei hän mene väliin, jos näkee jotakuta raiskattavan. Tässä tapauksessa se runollinen oikeus menisi niin, että Hallis tosiaan joutuisi raiskauksen uhriksi, eivätkä ohi kävelevät ihmiset auttaisi häntä...
Tai noh, onhan "rotutohtori" nimike loukannut häntä ihan tutkimuspyynnön arvoisesti. =D Se palikka älähtää, johon kalikka kapsahtaa. Halliksen blogeista voi lukea, että me olemme älyllisesti, eettisesti ja esteettisesti ylempiarvoista väkeä muihin kansoihin nähden. Hän itse jopa korostaa seikkaa.
Jussi Halla-aho: Karuissa oloissa, siis pohjoisessa, elävien kansojen aivot ovat evoluution välttämättömyydestä ongelmanratkaisijan aivot (rotuoppia! rotuoppia!). Ratkoessaan ihmisenä olemisen arkisen raskauden dilemmaa nämä kansat ovat luoneet järjestelmän, joka ratkaisee kaikkien piirissään olevien ihmisten ongelmat. Hyvinvointiyhteiskunta, jossa kaikki pysyvät hengissä ja pääsevät lisääntymään, laskee periaatteessa, pitkällä tähtäyksellä, väestön geneettistä älykkyyttä (rodunjalostuspuhetta! rodunjalostuspuhetta!).
Hitto, en tiennykää, et vaa pohjoises on ongelmia, joita tarttee ratkaista. Ja sit ilmeisesti ne samat ongelmat pitää levittää muualle, siis missä niitä ei ole, ja sit eiku "ratkomaan"! Vai tarkottaakse sitä, et pohjosen mies osaa kamelinpaskan taputtelun tai ooppiuminviljelyn niksit paremmin kuin etelän heput, siks ku se osaa suojautua kylmältä ja kuokkia suota?
Ja sitten uutisia.
www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Joka+nelj%C3%A4s+helsinkil%C3%A4inen+nai+ulkomaalaisen/1135243357121
http://lehti.samizdat.info/2009/02/08/2945/
Ana-5000, 15.2.2009 18:22: oikeastaan jos tarkkoja ollaan niin meidän kuuluukin kuolla ja kuihtua pois.
Ootkohan sä raukka nyt sit seonnu lopullisesti, vai mitä sä tolla ajat takaa? Kuka tollasta läppää heittää, kuka häpeää suomalaisuuttaan? =D Mä häpeän eräitä suomalaisia, en suomalaisuutta.
Meil on sama passi, mut eri maailma.
Ana-5000, 15.2.2009 18:32: Minun käsitykseni mukaan mitä enemmän kulttuurit muistuttavat toisiaan perusarvoiltaan, sitä helpompaa yhdessäolo ja keskinäinen kunnioitus on.
Vai niin? Mä olen ymmärtänyt, et sun mielestä, mitä enemmän kulttuuri muistuttaa sun edustamaas kulttuuria, sitä helpompaa yhteiselo on?
Ai nii, ne vastaamattomat kysymykset...
Kaadut kadulla. Joku auttaa sinut ylös. Kuka hyötyi?
Onko tosiaan niin, että olemme valmiita uhraamaan ihmiselämän ja jopa useita sen takia, että pelkäämme oman sekakulttuurimme puolesta???
Vai mihin viittaat han-suomalaisilla? Onko se argumentin trivialisointia?
Miksi hän [Ayaan Hirsi Ali] olisi kiusallinen tapaus?
Eli miksi Ayaan Hirsi Alille ei voi "vilauttaa Hitlerkorttia", eli syyttää häntä fasismista?
On käynyt ilmi, ettet itse sellaiseen ryhtyisi, siis ketkä tekisivät murhatyön puolestasi?
Uskotko, että suomalaisella sarjaryöstäjälläkin on korkeampi moraali kuin somalikollegallaan? Ja mitä joku muka hyötyisi siitä, että pelastaisi henkesi???
Eikö asenne mielestäsi perustu todellisuuteen? Ja miten ihmeessä se on elitistinen?
Vai oletko sinä Ana todellakin kaiken psykologian yläpuolella, kuin automaatti, robotti, joka ei tunne?
"Nuivistan", taas joku halla-ahoismi?
Onko natsismi mielestäsi yhtä tuomittavaa, vai tuomittavampaa, kuin nykyinen maahanmuuttopolitiikkamme?
Miksi luulet, että muistat siihen asti tuntemattoman hollantilaisen elokuvaohjaajan murhan, mutta et palestiinalaisen johtajan murhaa?
Eli teet pilkkaa koko kysymys ja vastaus traditiosta. Oletpa hauska. Tämäkö on mielestäsi "vastaamista kysymyksiin"???
Vai löytyykö googlesta, että trivialisoiko Ana argumenttia vai ei, google lukee sinun ajatuksesi? Kelpuutatko tuon vastaukseksi omiin kysymyksiisi?
Syytät islamia siitä, että muslimi on valmis murhaan. Mutta sinun perusteesi sille, että olet valmis hyväksymään murhan, on yhä hieman epäselvä?
Väitätkö, että länsimaalaiset murhatessaankin eroavat muslimeista, väitätkö länsimaiden toimia muissa maissa oikeudenmukaisiksi ja laillisiksi??? JOS näin on, niin mikä se eettinen ero on, joka on länkkärin murhaaman uhrin ja muslimin murhaaman uhrin välillä?
Onko Suojelupoliisin päällikyys ositus siitä, ettei ole rasistinen ja pienimunainen ksenofobi?
Miksi et ottaisi kriisialueilta ihmisiä, mutta muualta ottaisit? Hehän ovat heikoimassa asemassa kuin ketkään muut? Millä tavoin ollaan hengenvaarassa kriisialueen ulkopuolella? Ottaisitko sinä pakolaisen, jolle on langetettu fatwa? Olisitko valmis vastaanottamaan Guantanamon vankeja? (Anakin voi vastata näihin)
Opettele vastaamaan kysymyksiin itse, ennen kuin alat muilta vaatimaan vastauksia. Oletko muten jo FB'n "somalit kotiin" ryhmässä? Oletko kenties "roturealisti"? Helmi-ilmaus, jolla nää halla-ahot yrittää ravista rasismiaan, mut eivät taida tietää, et se on jo wanha ilmaus, brittiläisten uusnatsien käyttämä. ;)