kuilu saa ehdot, 4.3.2006 18:53:
Aluksi kyllä, mutta jannun alituinen hämmästely ja kyvyttömyys sitä kitinää kohtaan antaa ymmärtää, ettei kuitenkaan oikein tajunnut, mitä tapahtuisi. Eikä tämä ole validi vasta-argumentti ehdottamalleni tulkinnalle. Ite ainaki, ku alotan poleemisen threadin, ni vähän edes kelailen, mitä vasta-argumentteja tulee... Dialektiikkaa, ju nou, ever heard?
Okei.
Mä koin sen niin, että Damien ei ole natsi, ja että hänellä ei myöskään ole natsisympatioita saati muitaakaan rasistisia mielipiteitä. Tämän takia myös viittaus siirtymisestä rasistisiin keskusteluforumeihin oli mielestäni asiaton. Olkoonkin, että Holocaust-revisionismi olisikin yhdistävä tekijä natsien kanssa (minulla on varmasti lukuisten ihmisryhmien kanssa joku yhteinen tekijä, mutten siltikään koe yhteenkuuluvuuden tunnetta ko. ryhmiä kohtaan).
Ja oikeasti asiasta kiinnostuneelle Holocaust-revisionistille paras keskustelupaikka lienee juuri sellainen, jossa myös vasta-argumentteja ja vaihtoehtoisia näkökulmia tuodaan esille. Jos nyt oletetaan, että Damien menisi keskustelemaan Holocaustista natsisaitille, ja hänen kriittiset mielipiteet saisivat kannatusta, se ei vielä takaa sitä että Damien siellä viihtyisi tai tuntisi olonsa kotoisaksi. Damien voi mielipiteistään huolimatta viihtyä täällä Klubituksessa huomattavasti paremmin, ja näemmä näin onkin, joten lienee turha käskeä häntä painumaan muualle mielipiteineen. Jos hän näin haluaisi, hän olisi luultavasti sen jo tehnyt.
Ööööh.. no määrittele typerys? Miten muuten itse toteat jonkun toisen älykkääksi?
- tsirphymiötsirp -
Typeryyttä ja älykkyyttä on mun mielestä olemassa niin monenlaista ja monessa muodossa, että mitää tyhjentävää absoluuttista vastausta ei ole. Lähinnä koen, että ihminen on typerä ja älykäs kun siltä
tuntuu. Mutta tunne siitä, että joku on älykäs tai typerä, tulee, on aina tullut ja tulee kaiketi aina esiintymään niin erilaisissa tilanteissa, että jotain yhtä yhdistävää tekijää on vaikea nimetä. Ehkä yhteinen tekijä on se, että ihminen tekee
vaikutuksen minuun, olipa sitten negatiivinen tai positiivinen. Tätä vastaan kuitenkin taistelee se fakta, että vaikutusta tosin voi tehdä ilman että koen ko. ihmistä älykkääksi tai typeräksi. Toinen asia jonka koen tärkeäksi, on se, että pystyy saamaan toista ajattelemaan ja mahdollisesti jopa kyseenalaistamaan omaa toimintaa tai ajatusmaailmaa. Tämä tekee älykkään vaikutuksen, mutten voi sanoa että sekään olisi oma (absoluuttinen) määritelmäni älykkäästä ihmisestä.
Typerys on ihminen, jonka toimintaa ja ajatusmaailmaa koen typeräksi, ja älykäs vastaavasti sellainen jonka toiminta ja ajatusmaailma on mielestäni älykästä. En usko, että sen paremmin voin selittää tai vastata tähän kysymykseen. Näen myös liikaa ristiriitoja omassa ajatusmaailmassani, jotta voisin vastata tähän edes tyydyttävästi (esim vaikutan itseeni mutten pidä itseäni älykkäänä mutten myöskään typeränä).