146 posts, 8 pages, 29,393 views
Editor of Finnish magazine fired for new Mohammed cartoons
HELSINKI, Feb 24, 2006 (AFP) - The editor of a small Finnish culture magazine was fired on Friday for publishing new Prophet Mohammed cartoons satirising the global row over the caricatures, the magazine said.
Jussi Vilkkuna, the editor-in-chief of Kaltio, was sacked after he refused to remove the cartoons from the publication's website as requested by the magazine's board of directors.
"It was a very big mistake to put these comics in the magazine. We are very sorry about this and have just fired our editor Jussi Vilkkuna. We will now as soon as possible take the cartoons off the web," chairman of the board Harri Kynnoes told AFP.
In the five-page series of drawings, Mohammed is debating freedom of speech with a cartoonist.
Vilkkuna had served as editor for almost seven years.
Three insurance companies withdrew their advertisements from the Kaltio website in reaction to the caricatures.
Kaltio, which calls itself an "opinion-magazine", has about 2,000 print subscribers throughout Finland and has been published for more than 60 years.
Vilkkuna's dismissal comes amid Muslim protests around the world against 12 other drawings of Mohammed which first appeared in Danish daily Jyllands-Posten last September.
Islam considers any image of the prophet blasphemous.
No major publication in Finland has published the 12 cartoons but a tiny extreme-right group posted them on its website.
kuilu saa ehdotTapetaa kaikki ittemme, ni säästytään siltä häpeältä, ku alienit kysyy meiltä, et "Mitä vittua te oikee kohkaatte?", eikä me urpot osata vastata! :'(((
kuilu saa ehdot, 27.2.2006 11:17:
http://www.yle.fi/uutiset/ulkomaat/id28860.html
kuilu saa ehdot, 14.2.2006 16:42:
---
Epailija, 12.2.2006 18:56:
Ainakin jos itse olisin päättäjä, niin mitkään mellakkaa rauhallisemmat mielenosoitukset eivät juuri hetkauttaisi.
---
=? Eli siis, et päättäjänä ottaisi huomioon mielenosoituksia ollenkaan, vaan odottaisit, että tilanne eskaloituu mellakaksi?
Ja mitäs sitten?
---
Jos jostain asiasta haluaa jollekin taholle huomauttaa, niin teen sen mieluummin vaikka sähköpostilla.
---
=D Ja se on huomionarvoisempi teko mielestäsi, kuin mielenosoitus? Jos olisin päättäjä, kieltäisin sähköpostin! =DDD
Onko muuten mielenosoituksella arvoa muille kuin siihen osallistujille?
---
Ei se munkki minun mielestäni kuitenkaan mikään sankari ole, mutta kyllä tässä maailmassa voisi muutama muukin ihminen ottaa kyseisestä henkilöstä mallia. ;)
---
Eli hänen käytöksensä on kuitenkin esimerkillistä joillekin, mutta ei sinulle?
No ajattele niitä asioita, joista et voi olla varma (jos sellaisia nyt on) vaikkapa samanlaisina ajatusleikkeinä kuin säieteoriaa?
Sun ongelma on siinä, et sä yrität väkisin soveltaa tiedettä uskontoon väittäen, ettei tiede usko mihinkään. Vähän sama, ku yrittäisit soveltaa Newtonia aliatomiseen maailmaan.
? Jos tarkoitat, että universumi osittain toimii tilanteesta riippuen erilaisilla, joskus siis ristiriitaisilla fysikaalis-matemaattisilla selityksillä, niin tietenkin niin on. Luonnostahan sen matematiikan ja luonnontieteet on ihminen johtanut, mikäs sen helpompaa silloin kuin palauttaa se sinne. (Eikä se edes ole helppoa, JOS sen haluaa tehdä matemaattisen mallin vaatimusten mukaisesti, joka IMO osoittaa vain inhimillisen kyvyn rajat.)
Looginen Wittgenstein käyttää useasti mahdottoman analogiana käyntiä kuussa.
Mutta kuitenkin matematiikankin ulkopuolella on teorioita ja hypoteeseja, jotka ovat vahvistamattomanakin tiedettä, ei toki enää empiiristä, mutta tiedettä kuitenkin, vai tulisiko vahvistamattomia teorioita ja hypoteeseja kutsua uskonnoiksi?
Sä katsot tiedettä ristiriitaisuuksineen kuitenkin kokonaisuutena, suo uskomiselle sama. Kyllä uskonnonkin tulee olla kosketuksissa tämän maailman kanssa, muuten se ei saisi kovinkaan paljon kannattajia, ehkä kääpiöistä ja haltijoista sitten.
---
kuilu saa ehdot: Uskonto ristiriitaisena vetoaa ihmisen omaan, luonnolliseen ristiriitaisuuteen, tiede pyrkii ajoittain sen jopa kiistämään.
---
Epailija: Kiistämään? Millä tavoin?
---
Hmmm... Koska ristiriita on luonnollinen ja tiede pyrkii selittämään kaiken luonnollisen ristiriidattomaksi, tämä on sitä hegeliläistä mediaatiota.
Tehdäänpä nyt niinpäin, että todista itse olevasi ristiriitainen niin, ettei tiedekään osaa sitä sinulle selittää? ;P
Kuten tieteetkin. Aletaan nyt käyttämään monikkoa, kun uskonnoistakin puhutaan monikossa? Se muuttaa koko kielipeliä jo aika tavalla. Ja nimenomaan esim buddhismi pyrkii vastaamaan siihen, mihin ei ole vastausta: ne ovat harjoitteita, nk zen-lauseita. "Miltä kuulostaa kun kivi kasvaa?" Tässä jälleen buddhismin ja tieteitten yhteneväisyyttä, buddhismi tosin ymmräetää selkeämmin, mitä on tekemässä.
Logiikassa (onko se muuten tiede vai uskonto?) on päästy niin pitkälle, että myönnetään olevan asioita, joista ei voi puhua. ;D
---
Jos jokin osa tietystä tieteestä ei sovi kokonaiskuvaan, on jossain kohdin virhe ja oli se sitten tuossa osassa tai kokonaiskuvassa, niin ennen pitkään se korjataan.
---
Korjataanko se vai ei? =)
Tarkoitat kai, että tiede on silloin yhtä pihalla kuin uskontokin? Myönnät sen mahdollisuuden? Ymmärrätkö, että samalla myönnät uskovasi tieteen selityksiin, kun et kerran tiedä tai ole varma. Nyt olet lähellä, tarkkana!
Itse väitän, että tiede ja uskonto, molemmat pystyvät selittämään kaiken, ja riippuu vallanpitäjien, opettajien ja hieman omistakin ambitioistamme, mitkä selitykset sieltä omaksumme. Kaikki lauseet voi johtaa jostakin muusta lauseesta, mutta ei ole varmaa, onko se lause josta johdetaan sen varmempi kuin johdettu lause.
Ulkopuolinen maailma ei ole synnyttänyt mitään mallia itsestään. Ihminen sen on tehnyt. Nyt sä tässä väität, että luonnon malli on saatu jostain, annettuna!? Siis aivan kuten uskonnolliset dogmitkin.
Kaikki mallit maailmasta ovat ihmisen kehittelemiä ja sellaisina tuomitut epätäydellisyyteen. Ja ristiriitaisuuteen. =0
Tarkoitin, että tiede haluaa samaa mahdotonta kuin uskontokin: tyydyttävästi selittää kaiken. Miksi tieteen pyrkimys mahdottomaan on parempi?
Tiedekin joutuu sanomaan noin jossain vaiheessa, kun on tultu siihen ensimmäiseen perusteluun, jonka jälkeen ei tule enää mitään. Ja toki se on minunkin mielestäni parempi tapa, mutta ei niin paljon parempi, että siitä tulisi muuttua omahyväiseksi omien uskomusten suhteen.
=D Onko se puute??? En laske en, lasken sun syyks, et sä nyt väität, ettei rakkaus ole metafyysistä?
Onko fysiikan jälkeen, meta fysika, kuten Aristoteles sen nimesi, mitään sellaista, joka tulee aina pysymään siellä?
Älä laske metafysiikan syyks sitä, että kuvittelet rakkauden olevan pelkkää fysiologiaa vain siksi, että omat kokemuksesi siitä lähinnä sitten ilmeisesti liittyvät välittömän sukupuolivietin tyydyttämiseen.
Mut olet jälleen sylttytehtaan ovella. Tarkkana.
Pointtina siis se, että uskossakin oleva voi käyttää logiikkaa menestyksellisesti ja sitä jopa kehittäen.
Etkö usko, että nykyiset oppiriidat näyttävät tulevaisuudessa yhtä typeriltä kuin keskiaikaiset nyt? Ihmisen omahyväisyys kyllä antaa ymmärtää usein, että oma aika on ratkaissut ne tärkeimmät ongelmat, eikä enää tarvitse kuin liittää siihen uusia asioita. Mutta tietenkään emmem liitä siihen asioita, jotka ovat ristiriidassa peruslähtökohtien kanssa. Kuten tieteissä ja uskonnoissa.
=? Etsä ollukaa solipsisti??? Onko relativismi huuhaata? Ja intersubjektiivinen on kyl mun mielestä yks turhimmista määreistä uskomisen mekaniikassa ikinä: se yrittää olla jotain subjektin ja objektin välillä, jotain aineetonta, ja siihen nyt ainaki täytyy uskoa. Logiikan maailmassa "intersubjektiivinen" on sama ku af Grannin obduktiot tieteen maailmassa. yritys sanoa jotakin, joka ei siinä suljetussa kielipelissä ole mahdollista.
Taivas ja helvetti eivät ole uskontojen kannalta perustavanlaatuisia dogmeja. Tiedemiehet eivät osaa sanoa säieteoriastakaan sen enempää, ja sen pitäisi siis olla SE kaava, joka selittää kaiken, eli omassa mallissaan siis yhdistää erittäin pienen erittäin suureen, ja päinvastoin. Hegel nauraa koko ajan, sen kuoppaki on tos suht lähellä, hohotus kuuluu tänne asti. "Sisäinen on ulkoista ja ulkoinen sisäistä."
Tässä tiede eroaa siinä, että JOS se pystyy sitomaan uuden tiedon vanhaan perustaan, se omitaan suoraan tieteeseen. Jos uskonnon opinkappaleista tulee riitaa, perustetaan uusi lahko tjsp, mutta varmaankin hyväksyt, että siltikin puhutaan uskonnosta?
Ja kyllä tiedekin viljalti levittää tietoa, jota ei suurin osa ihmisistä millään muotoa kykene omaksumaan.
---
Uskoa? Paralleeliaksioomahan (piti kerrata MathWorld:sta x)) käytännössä kuvaa vain tietyntyyppisen geometrian. On siis tilanteita, joissa se ei pidä paikkaansa.
---
Huokaus. Mutta uskotko siihen, tiedätkö että, vai oletko varma siitä, että se kuvaa tietyntyyppisen geometrian? Ja miksi siihen uskot, muttet pyhään kolminaisuuteen.
---
Jos se siis otetaan määritelmänä, niin silloinhan lauseen sisältö on tosi.
---
No jos mä määrittelen, et paralleeliaksiooma on paralympialaisten uus laji? Älä nyt tahallisesti yritä jotai luuppia.
---
Jos se taas oletetaan väitteenä jonkin tietyn geometrian suhteen, niin silloin voidaan osoittaa pitääkö se paikkansa vaiko ei kyseisessä geometriassa.
---
Eli sen totuusarvo on riippuvainen tilanteesta, eli kyseessä ei olekaan totuuden laji?
---
Molemmissa tapauksissa _tiedämme_ onko kyseessä tosi vai epätosi väite. Eikö?
---
Hmmm..? Molemmissa tapauksissa?
Millä sä osoitat että väitelause "helvetti on olemassa" on totuuden tasoltaan erilainen kuin "ristiriidattoman järjestelmän lakia ei ole"? Universaaliksi vastaukseksi ei nimittäin kelpaa se, että "ristiriidattomuuden laki on olemassa, helvetti ei, amen" ja kädet ilmaan, vai osaatko todistaa, että ristiriidattomuuden laki on olemassa, tai toisaalta, ettei helvettiä ole?
"Ei mitään yhteyttä todellisuuteen"? Onko siis säieteoria uskonto tieteen sisällä tai sen kyljessä? Koskeeko se matemaattinen konstruktio siis ehkä tonttujen maailmaa tai keijukaisia? Huomaa, sanot itsekin "matemaattinen konstruktio" ja samalla sanot, ettei ole mitään yhteyttä todellisuuteen, ja edellä olet ilmoittanut, että matematiikka on palautettavissa todellisuuteen.
Mikä olisi sulle vakuuttava todistus esim Jumalan olemassaolosta?
Sanopa asia, mistä olet varma, asia, minkä tiedät ja asia, mihin uskot? Ja negaatio vielä päälle, jotta tulisi selvemmäksi, mitä haen, eli: asia, mistä et ole varma, asia, mitä et tiedä ja asia mihin et usko. Kuusi kohtaa, ei tarvitse perusteluja.
Ja olipas haastavaa! Mii laik! Ja vaik perusongelma säilyy, alan olla koko ajan vakuuttuneempi, et pelaat yhä vakuuttautumisen peliä ja olet periaatteessa valmis omaksumaan radikaalejakin muutoksia kokonaiskuvaan. Käytämme yhä ilmaisuja olla varma, tietää ja uskoa eri tavalla. Ja minulla on kiusaus sanoa, että sä käytät niitä, johdonmukaiseti kylläkin, epämääräisesti.
Esim sulla ilmeisesti on varmuudella, tietämisellä ja uskomisella asteikkoja.
Haastan sut itsesi etsimään tuollaisen hypyn ajattelustasi, esim siirtymä absoluutista väljään tai yksityisestä yleiseen eli subjektista objektiin tai vaikkapa siitä für-unsista an-sichiin, mitä sanaparia haluatkaan käyttää.
"Olen tässä" on lause, jota ei voi valehdella, ei edes näyttämöllä, vaikka siinä onkin jo toisenlainen totuuskerrostuma.
Vaikkakin meille sanotaan, että kvanttimekaniikan hallitessa voidaan olla monessakin paikassa eikä missään samanaikaisesti, niin siihen voimme korkeintaan uskoa. Mua on aina kiinnostanu mikä on se määrä bosoneita, kvarkkeja tai muita atomitason jubinoita jotka ollessaan kasassa alkaa Newton tai Einstein taas soveltuu? Tiede pakenee eri ulottuvuuksiin, uskonto taivaaseen ja helvettiin.
Egypti suuttui Iranille elokuvasta
Egypti on suuttunut Iranille Egyptin entisen presidentin Anwar Sadatin murhaajasta tehdyn dokumenttielokuvan takia. Iranin TV:n esittämä Faaraon salamurha -niminen dokumentti kuvaa Sadatin vuonna 1981 ampuneen Khaled al-Islambulin marttyyrinä.
Sadatia pidettiin laajalti muslimimaissa petturina, koska hän solmi rauhansopimuksen Israelin kanssa vuonna 1979. Iranissa Sadatin epäsuosiota lisäsi se, että hän antoi turvapaikan entiselle shaahille Iranin islamilaisen vallankumouksen jälkeen.
Iranissa salamurhaaja al-Islambulia on ihannoitu ja hänen mukaansa on jopa nimetty katu Teheranissa. Tämä on huonontanut Egyptin ja Iranin välisiä suhteita, ja ne ovat alkaneet parantua vasta viime vuosina.
Egyptin ulkoministeri Ahmed Abul Gheit tuomitsi keskiviikkona elokuvan ja kutsui sen esittämistä vastuuttomaksi. Aiemmin tällä viikolla Egyptin ulkoministeriö oli kutsunut Iranin edustajan kuultavaksi elokuvan tiimoilta.
Myös Sadatin perhe on kimpaantunut ja vaatii oikeustoimia elokuvan tuottajia vastaan. Iran puolestaan ilmoitti keskiviikkona ettei elokuva edusta Iranin virallista linjaa, vaan se on yksityisen tuotantoyhtiön tekemä.
AFP, DPA