Sanan vapaus - mikä kohu?

146 posts, 8 pages, 28,284 views

Jago

Posts: 4,039

#121 • • Edited Jago un-trained monkee

kuilu saa ehdot, 19.2.2006 15:15:
---
jago
tässä kyse oli siitä etät muslit halusi että tanskan pääministeri pyytää anteeksi ja sitä se ei voi tehdä
---

Mitennii ei voi? Onko se a) mahdotonta vai b) kiellettyä? Oisko parempi, jos meidän ministerit laittais Mohammed-pilakuva shirtit päälle, niinku makaroonimaassa kävi?

http://www.yle.fi/uutiset/ulkomaat/id28353.html

- hähhymiö -

se oli väärin. niin ei saa hallitus tietenkään tehdä, mutta edellisene liityen etät eihän nää kuvat ollu kansan kiihotusta. siis eihän niissä selitetty mitään muslimien huonommuudesta tai vastaavasta(en ole nähnyt niistä kuin 2 kuvaa).

edit. niin tuosta toisen viestisi loppuosasta olen kyllä sunkanssasi samaa mieltä. ei vapaus tapaa oikeutta ihan mihin tahansa ja kyllä munkin mielestä se lehti joka niitä julkaisi teki väärin, mutta se on sen lehden asia. ei hallituksen

--
Sound is the origin of all form, with matter shaping itself in response to the vibration of the universe

Jusna666

Posts: 1,447

#122 • • Jusna666 Diablo

kuilu saa ehdot, 19.2.2006 16:15:

Luuletsä tun spede, et Niinistö ei oo pahoillaan tapahtuneesta, onkohan sil jo camot päällä ja rynkky selässä ja "I <3 freedom" tatskattuna otsaan? Mitä sun mielestä niitten ois pitäny tehdä? Istua ttu kädet ristissä? Oisit varmaa siitäki vittuillu?

- sotahymiöheti -



Luulet SÄ tun spede, et niinistö ei mun mielest oo samanlainen rotta ku noi 2 muuta edellämainittua.
Ja todellakin vittuilen kaikesta mitä ne tekee.
*ärripurriwarfacehymiö*

--
Sisältää voimakkaita kohtauksia, jotka saattavat olla haitallisia lapsille

Jusna666

Posts: 1,447

#123 • • Jusna666 Diablo

kuilu saa ehdot, 19.2.2006 17:11:
Kuhan testasin sun urpouttas, et kuinkas syvälle se oikein menee.

miten SUN mielestä Suomen päättäjien pitäis reagoida tapahtuneeseen?

- 333hymiöhalfevil -



No ihan tarpeeks syvälle se menee.

Ei mun mielestä pitäis tehä yhtään mitään.
Jos joku on noin tun herkkä et loukkaantuu jostain tun sketsistä, ni muuttakoon siperiaan.
Mä voin pilkata vaikka mun pientä munaa koko maailman mediassa, eikä se mua haittaa, päinvastoin huvittaa lähinnä.
Mut eipä tässä jutussa nyt muutenkaan oo mistään pilakuvista kyse. Saipahan rättipäät taas vaan yhden syyn lisää hillua ja kerätä huomiota.
Suomen hallituksella nyt muutenkaan oo mitään osaa siihen mitä jossain Tanskassa tehdään tai mitä joku suomalainen yksilö täälä Suomessa sanoo/tekee. Jokainen kantakoon itse vastuun omista teoistaan. Ei niihin tarvitse ulkopuolisten mennä sekaantumaan.

-334hymiöhalf+1evil-

--
Sisältää voimakkaita kohtauksia, jotka saattavat olla haitallisia lapsille

Jusna666

Posts: 1,447

#124 • • Jusna666 Diablo

kuilu saa ehdot, 19.2.2006 17:35:

Ok, eli kenekään siis ei pidä hyökkäillä mihinkään, hyvä. Ei muuta.

- clearhymiö -



Juurikin näin.

-peacehymiö-

--
Sisältää voimakkaita kohtauksia, jotka saattavat olla haitallisia lapsille

Jago

Posts: 4,039

#125 • • Jago un-trained monkee
puhuttiinhan tuosta että tässä ei oikeesti pilakuvat ole kuin vaan olemattoman pieni piste suuren iin päälle. eli siis etät tää vana antaa sen viimeisesn oikeutuksen sille vihalle mitä heillä on meitä kohtaan

--
Sound is the origin of all form, with matter shaping itself in response to the vibration of the universe

Jusna666

Posts: 1,447

#126 • • Jusna666 Diablo

jago, 19.2.2006 17:40:
puhuttiinhan tuosta että tässä ei oikeesti pilakuvat ole kuin vaan olemattoman pieni piste suuren iin päälle. eli siis etät tää vana antaa sen viimeisesn oikeutuksen sille vihalle mitä heillä on meitä kohtaan



Mä oon vähän samoilla linjoilla sun kans..

--
Sisältää voimakkaita kohtauksia, jotka saattavat olla haitallisia lapsille

Jago

Posts: 4,039

#127 • • Jago un-trained monkee

Jusna666, 19.2.2006 17:47:
---
jago, 19.2.2006 17:40:
puhuttiinhan tuosta että tässä ei oikeesti pilakuvat ole kuin vaan olemattoman pieni piste suuren iin päälle. eli siis etät tää vana antaa sen viimeisesn oikeutuksen sille vihalle mitä heillä on meitä kohtaan

---


Mä oon vähän samoilla linjoilla sun kans..


kyse on osin siitä että länsimainen kulttuuri vetoaa nuoriin ja kuvisa näkeee myös miten britneyn julisteita on myös muslimaissa näkyvillä. sehän romuttaa niiden uskomuksia jos pikkutytöt haluu olla alasti kaduilla ja pojat kuolaa britnin takamusta ja tissejä kun se lähes alasti niissä kuvissa on
alkoholi on kiellettyä muslimeille mutta senkin käyttö on yleistynyt muslimimaailmassa. Eli länsimainen kulttuuri tulee ja tekee muslimeista joko tekopyhiä tai syntisiä

Ymmärrän tarpeen puolustaa omaa elämäntapaa, mutta väkivalta ja painostus(niin meitä kuin oman maan kansalaisia kohtaan) on väärin tuommoisessakin tilanteessa

--
Sound is the origin of all form, with matter shaping itself in response to the vibration of the universe

Caro²

Posts: 5,301

#128 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2

Jusna666, 19.2.2006 15:41:
---
jago, 19.2.2006 12:22:
ilmeisesti halonen ja vahanen pahoitteli noita kun jollain suomalaisella nettisivulla julkaistiin ne.
Se oli munmielestä jo virkavirhe molemmilta.

---


Mitäpä noilta vitun nössöiltä voi muuta odottaakaan.


Älykkäät ja sisällöltään rakentavaa kritiikkiä esittävät kommentit on onneksi elämän suola.
Vprobe

Posts: 444

#129 • • Vprobe goa-head
En nyt tän ketjun jokaista viestiä ole täysin ajatuksella läpi lukenut joten en tiedä onko näitä asioita tässä jo sanottu mutta sanonpa kuitenkin mielipiteeni asiaan.

On se kumma - yksi lehti julkaisee pari pilakuvaa niin johan muslimimaissa poltetaan niin tanskan, kuin muidenkin maiden lippuja - jopa eu:n lippuja. Sit kun meikäläinen sanoo että "just tollasia rähisijöitä noi muslimit on" niin muslimi vastaa: "Ei me olla, ne on vaan noi ääriryhmät" .. niinpä niin.
Yleistyksestähän tossa ois kyse. Mutta mitä tekee muslimit? Polttavat EU:n lippuja kun yksi tanskalainen lehti julkasee pari pikku kuvatusta? Eikö tossa sitten ole kyse yleistyksestä?

On se oikeasti ihan vitun kumma, että muslimit saa katkoa kristityiltä kauloja, polttaa raamattuja ja meidän lippujamme, ja tehdä kaikkea mahdollista häväistääkseen länsimaista kulttuuria ja ilmaistaakseen inhoaan sitä kohtaan. Mutta meikäläiset ei saa suutaan avata niin johan al-qaidat sun muut uhkailee terrori-iskuilla.

Ketkään muut ei oikeasti käyttäydy noin kuin muslimit.

Musta tuntuu kans, että kyseessä ei todellakaan ole oikeasti pilakuvakohu. Ääriainekset vaan käyttävät pilakuvia kiihottaakseen koko muslimiväestön länttä vastaan ja saadakseen oikeutusta pyhälle sodalleen. Mun puolesta käykööt pyhää sotaansa niin paljon ku lystää mutta käykööt sen oman maansa rajojen sisäpuolella. Meiän mailla ei pyhää sotaa käydä. Piste.

Ja mitä tulee Jyllands-Posteniin, niin mun mielestä kyseistä lehtee on turha kohusta syyttää. On muhammedin kuvia julkaistu ennenkin eikä niistä mitään kohua ole syntynyt. Ei Jyllands-Posten ole voinut tietää minkälaisen kohun saisi aikaan. Sen sijaan voisin moitteet esittää näille muille lehdille jotka oikein tarkoituksella provosoidakseen ja sohiakseen ampiaispesää, julkaisivat kuvia heti kohun alettua. Tämä oli mun mielestä lähes yhtä typerää kuin muslimien riehuminen. Jos mä sanon jollekki tyypille "no haista kukkanen" ja tämä yllättäen riemastuukin siitä niin että mottaa meikäläistä nenuun, niin kai mä nyt hyväinen aika älyän olla sanomatta toiste vaikka mulla mielestäni oiskin siihen oikeus? Kyllä niitä riitoja saa oikeasti yrittää välttääkkin. Ei aina ole kyse sananvapaudesta, vaan myös hyvistä käytöstavoista. Tässä tapauksessa lehdistö ei todellakaan ole käyttäytynyt hyvin.
Avatar
#130 • • Edited Annakins Guest

Vprobe, 20.2.2006 09:58:
On se kumma - yksi lehti julkaisee pari pilakuvaa niin johan muslimimaissa poltetaan niin tanskan, kuin muidenkin maiden lippuja - jopa eu:n lippuja. Sit kun meikäläinen sanoo että "just tollasia rähisijöitä noi muslimit on" niin muslimi vastaa: "Ei me olla, ne on vaan noi ääriryhmät" .. niinpä niin. Yleistyksestähän tossa ois kyse. Mutta mitä tekee muslimit? Polttavat EU:n lippuja kun yksi tanskalainen lehti julkasee pari pikku kuvatusta? Eikö tossa sitten ole kyse yleistyksestä?



Niin, ne on ne ääriryhmät, jotka niitä lippuja polttavat ja yleistävät kaikki länsimaat samaksi asiaksi, ihan samalla tavalla kun länsimaissa yleistetään arabi-/muslimimaat yhdeksi ja samaksi asiaksi. Yleistystä tapahtuu kummallakin "puolella" joten siitä nyt on turha alkaa itkemään ja syyttelemään.

Musta tuntuu kans, että kyseessä ei todellakaan ole oikeasti pilakuvakohu. Ääriainekset vaan käyttävät pilakuvia kiihottaakseen koko muslimiväestön länttä vastaan ja saadakseen oikeutusta pyhälle sodalleen. Mun puolesta käykööt pyhää sotaansa niin paljon ku lystää mutta käykööt sen oman maansa rajojen sisäpuolella. Meiän mailla ei pyhää sotaa käydä. Piste.



Mun mielestä ei tartte kyllä olla mikään ruudinkeksijä tajutakseen, että tätä pilakuvajupakkaa on käytetty kansankiihotusmielessä monessa muslimimaassa, sehän nyt on sanomatta selvää. Tietenkin jos on niin ignorantti, ettei tajua kaikkien Lähi-idän ongelmien liittyvän toisiinsa, voi mun puolesta pitää päänsä kiinni.

On muhammedin kuvia julkaistu ennenkin eikä niistä mitään kohua ole syntynyt. Ei Jyllands-Posten ole voinut tietää minkälaisen kohun saisi aikaan.


Mä kyllä väitän, että Jyllands-Postenissa on tiedetty tasantarkkaan, että monet kokevat kuvat loukkaaviksi ja että aivan varmasti niihin reagoidaan. Sitä en usko, että osasivat protestien yltyvän näin pahoiksi. Tanskasta on viime vuosina tullut todella oikeistollinen, se näkyy mm. maahanmuuttolaeissa. Muutamia vuosia sitten oikeistolla oli vaalijulisteina listoja, joissa julkaistiin jokaisen tanskalaisen naisen raiskanneen ulkomaalaisen miehen nimi (tämän olen kuullut Tanskassa tuolloin asuneelta ystävältäni). Ihan varmasti Jyllands-Posten on hakenut kohua kuvilla ja ihan varmasti on tiedetty että niihin reagoidaan voimakkaasti.

Ei aina ole kyse sananvapaudesta, vaan myös hyvistä käytöstavoista. Tässä tapauksessa lehdistö ei todellakaan ole käyttäytynyt hyvin.


Niinpä. Sananvapauden mukana tulee myös vastuu sanomisistaan ja mun mielestä omaa harkintaa saa kyllä käyttää ihan vapaasti.


Lisäys: Tuli tässä mieleen mainita, että nythän levottomuudet ovat monessa maassa (esim. Pakistanissa ja Libyassa) kääntyneet sisäpoliittisiksi ja protesteja on alettu kohdistaa johtajia ja instituutioita kohtaan.
random

Posts: 226

#131 • • random

Annakins, 20.2.2006 10:52:
Mun mielestä ei tartte kyllä olla mikään ruudinkeksijä tajutakseen, että tätä pilakuvajupakkaa on käytetty kansankiihotusmielessä monessa muslimimaassa, sehän nyt on sanomatta selvää. Tietenkin jos on niin ignorantti, ettei tajua kaikkien Lähi-idän ongelmien liittyvän toisiinsa, voi mun puolesta pitää päänsä kiinni.



Kaikki muut ihmiset ovat ignorantteja hölmöjä, jotka julkeavat osallistua keskusteluun ja esittävät sinua ärsyttäviä itsestäänselvyyksiä. Voi kurjuuden kurjuus! *justjoo* *nauru*
Avatar
#132 • • Annakins Guest

wylarion, 20.2.2006 15:17:
---
Annakins, 20.2.2006 10:52:
Mun mielestä ei tartte kyllä olla mikään ruudinkeksijä tajutakseen, että tätä pilakuvajupakkaa on käytetty kansankiihotusmielessä monessa muslimimaassa, sehän nyt on sanomatta selvää. Tietenkin jos on niin ignorantti, ettei tajua kaikkien Lähi-idän ongelmien liittyvän toisiinsa, voi mun puolesta pitää päänsä kiinni.

---


Kaikki muut ihmiset ovat ignorantteja hölmöjä, jotka julkeavat osallistua keskusteluun ja esittävät sinua ärsyttäviä itsestäänselvyyksiä. Voi kurjuuden kurjuus! *justjoo* *nauru*



Osuitpa naulan kantaan *igor*
Juhgu

Posts: 7,921

#133 • • Edited Juhgu Virnistelijä

Annakins, 20.2.2006 15:33:
---
wylarion, 20.2.2006 15:17:
---
Kaikki muut ihmiset ovat ignorantteja hölmöjä, jotka julkeavat osallistua keskusteluun ja esittävät sinua ärsyttäviä itsestäänselvyyksiä. Voi kurjuuden kurjuus! *justjoo* *nauru*
---
Osuitpa naulan kantaan *igor*



No eikös toi sun pointtis ollut? *nauru*

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

Avatar
#134 • • Annakins Guest

Juhgu, 20.2.2006 15:43:
---
Annakins, 20.2.2006 15:33:
---
wylarion, 20.2.2006 15:17:
---
Kaikki muut ihmiset ovat ignorantteja hölmöjä, jotka julkeavat osallistua keskusteluun ja esittävät sinua ärsyttäviä itsestäänselvyyksiä. Voi kurjuuden kurjuus! *justjoo* *nauru*
---
Osuitpa naulan kantaan *igor*
---


No eikös toi sun pointtis ollut? *nauru*



Kaikki muu meni ihan oikein, paitsi että kyllä mun mielestä ignorantit hölmötkin saa osallistua keskusteluun ja mua ärsyttäviä itsestäänselvyyksiä saa ihan vapaasti esittää *nauru*
Jusna666

Posts: 1,447

#135 • • Jusna666 Diablo

Caro², 20.2.2006 06:44:


Älykkäät ja sisällöltään rakentavaa kritiikkiä esittävät kommentit on onneksi elämän suola.



Nii just. Ettei vaan lipsaha asiallisesta ja virallisesta kirjakielestä huumorin/perseilyn puolelle.
Huh huh.. se se vasta kamalaa olisi (ja kovin lapsellista myös tämän ikäisiltä ihmisiltä. Niin joo
ja myös aika sivistymätöntä).

Onneks täälä on toi tietokoneruutu noiden kamalien neanderthalien välillä, jotka tänne moisia asiattomuuksia kirjoittelee, ettei tarvi kasvotusten olla, hyi..

*hajooitteeshymiö*

--
Sisältää voimakkaita kohtauksia, jotka saattavat olla haitallisia lapsille

Avatar
#136 • • Annakins Guest

Vprobe, 20.2.2006 09:58:
On se oikeasti ihan vitun kumma, että muslimit saa katkoa kristityiltä kauloja, polttaa raamattuja ja meidän lippujamme, ja tehdä kaikkea mahdollista häväistääkseen länsimaista kulttuuria ja ilmaistaakseen inhoaan sitä kohtaan. Mutta meikäläiset ei saa suutaan avata niin johan al-qaidat sun muut uhkailee terrori-iskuilla.



Tästä piti vielä kommentoida, että muslimien reaktio taas on ollut se, että juutalaisia ja juutalaisuutta ei Euroopassa/länsimaissa saa loukata millään muotoa, mutta islamista saa sanoa mitä tahansa ilman että kukaan älähtää.
Vprobe

Posts: 444

#137 • • Vprobe goa-head

kuilu saa ehdot, 21.2.2006 15:58:
<clip>
Armageddon is here. Right now.

- väärähymiöusko -



Joo siis no ei meikällä käytännössä oo muslimeja mitään muuta vastaan, ku se että saisivat lopettaa ton turhan riehumisen, eihän sitä tietty kaikki tee mutta aikamoinen joukko silti. Ei niitä jamppoja kukaan sielä kuitenkaan pakota niitä lippuja polttamaan (tai no mistä senkin tietää) tai muuten vaan raivoamaan.
Ei meikäläistä loukkaa jos polttavat EU:n lippuja ja raamattuja, ei sitten pätkääkään. Pointti on siinä, että jos lähinnä USA on kussu muslimeita silmään niin oikeuttaako se riehumaan tuollatavalla koko EU:ta kohtaan kun yhden EU-maan yksi ainoa lehti tekee virheen? Tuollainen käytös vaan kertoo melkoisesta suvaitsemattomuudelta.
Kertoo yleisestikin imaamien tietämättömyydestä kun yhdistävät lehtikuvat Tanskan hallitukseen, niillähän ei ole mitään tekemistä keskenään kuten meille länsimaisille on itsestään selvää.

Annakins, 20.2.2006 15:51:
Kaikki muu meni ihan oikein, paitsi että kyllä mun mielestä ignorantit hölmötkin saa osallistua keskusteluun ja mua ärsyttäviä itsestäänselvyyksiä saa ihan vapaasti esittää *nauru*



Eli mä oon sun mielestäs ignorantti hölmö koska satuit vaan olemaan samaa mieltä mun kanssa? *nauru*
jUSSi

Posts: 1,377

#138 • • jUSSi äkäinen vanhus

Vprobe, 20.2.2006 09:58:On se oikeasti ihan vitun kumma, että muslimit saa katkoa kristityiltä kauloja, polttaa raamattuja ja meidän lippujamme, ja tehdä kaikkea mahdollista häväistääkseen länsimaista kulttuuria ja ilmaistaakseen inhoaan sitä kohtaan. Mutta meikäläiset ei saa suutaan avata niin johan al-qaidat sun muut uhkailee terrori-iskuilla.

Ketkään muut ei oikeasti käyttäydy noin kuin muslimit.



Kyl kuule länsimaalaisetkin osaavat:

http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/americas/4177664.stm
http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/middle_east/4602186.stm

Jenkkien äärikonservatiivit ovat muutenkin aika radikaaleja mielipiteissään, eikä niistä kovin paljon pidetä maailmalla.

Ylläolevilla teoilla on ollut erittäin laaja medianäkyvyys, joten ne ovat verrattavissa toisiinsa.
Avatar
#139 • • Annakins Guest

Vprobe, 21.2.2006 16:37:
Ei niitä jamppoja kukaan sielä kuitenkaan pakota niitä lippuja polttamaan (tai no mistä senkin tietää) tai muuten vaan raivoamaan.



Itseasiassa esimerkiksi Syyriassa lähestulkoon kaikki mielenosoitukset on käytännössä hallituksen/turvallisuuspoliisin järjestämiä. Turvallisuuspoliisilla on niin paljon valtuuksia, että mielenosoituksia ei todellakaan muuten järjestetä.
Yrjösen Pirre

Posts: 718

#140 • • Yrjösen Pirre R A K S A
Kommentoin nyt vähän myöhässä, mutta kommentoin silti. Vanhanen teki oikein pyytäessään anteeksi pilakuvien julkaisua suomalaisella nettisivustolla.

Nämä ovat niitä lausuntoja, joilla ylläpidetään valtioiden välisiä suhteita. Sitä kutsutaan diplomatiaksi. Pienelläkin lausunnolla, vierailulla, teolla...jne. on valtava merkitys kansojen välisissä suhteissa valtionjohtotasolla. Kotoisena esimerkkinä eivät ne suurlähettiläätkään ihan turhaan marssi joka ikinen vuosi Linnan juhliin sisään (sieltä toiselta puolelta u know, tylsä vaihe rasmuslaurien ja janneahosten jälkeen, ne on niitä joilla on niitä kansallispukuja ja ne näyttävät sheikeiltä ja keisareilta ja geishoilta). Ei sillä, että juhliin osallistumalla ehkäistäisiin sotia tms., mutta osallistumisella tai pois jäämisellä on valtava "symboliarvo", mikä juuri diplomatiassa on tärkeää.

Yhdellä pienellä lausunnolla saatettiin esim. säästää tuhopoltolta, joihin islamilaiset tuntuvat olevan kovin mieltyneitä, vaikka Suomen suurlähetystö jossakin mielenosoiotuksia järjestäneessä valtiossa. Ja eikö se riitä syyksi pyytää anteeksi?

T: Pirjo Yrjönen

--
You can´t give me the dreams that are mine anyway