Vprobe, 20.2.2006 09:58:
On se kumma - yksi lehti julkaisee pari pilakuvaa niin johan muslimimaissa poltetaan niin tanskan, kuin muidenkin maiden lippuja - jopa eu:n lippuja. Sit kun meikäläinen sanoo että "just tollasia rähisijöitä noi muslimit on" niin muslimi vastaa: "Ei me olla, ne on vaan noi ääriryhmät" .. niinpä niin. Yleistyksestähän tossa ois kyse. Mutta mitä tekee muslimit? Polttavat EU:n lippuja kun yksi tanskalainen lehti julkasee pari pikku kuvatusta? Eikö tossa sitten ole kyse yleistyksestä?
Niin, ne on ne ääriryhmät, jotka niitä lippuja polttavat ja yleistävät kaikki länsimaat samaksi asiaksi, ihan samalla tavalla kun länsimaissa yleistetään arabi-/muslimimaat yhdeksi ja samaksi asiaksi. Yleistystä tapahtuu kummallakin "puolella" joten siitä nyt on turha alkaa itkemään ja syyttelemään.
Musta tuntuu kans, että kyseessä ei todellakaan ole oikeasti pilakuvakohu. Ääriainekset vaan käyttävät pilakuvia kiihottaakseen koko muslimiväestön länttä vastaan ja saadakseen oikeutusta pyhälle sodalleen. Mun puolesta käykööt pyhää sotaansa niin paljon ku lystää mutta käykööt sen oman maansa rajojen sisäpuolella. Meiän mailla ei pyhää sotaa käydä. Piste.
Mun mielestä ei tartte kyllä olla mikään ruudinkeksijä tajutakseen, että tätä pilakuvajupakkaa on käytetty kansankiihotusmielessä monessa muslimimaassa, sehän nyt on sanomatta selvää. Tietenkin jos on niin ignorantti, ettei tajua kaikkien Lähi-idän ongelmien liittyvän toisiinsa, voi mun puolesta pitää päänsä kiinni.
On muhammedin kuvia julkaistu ennenkin eikä niistä mitään kohua ole syntynyt. Ei Jyllands-Posten ole voinut tietää minkälaisen kohun saisi aikaan.
Mä kyllä väitän, että Jyllands-Postenissa on tiedetty tasantarkkaan, että monet kokevat kuvat loukkaaviksi ja että aivan varmasti niihin reagoidaan. Sitä en usko, että osasivat protestien yltyvän näin pahoiksi. Tanskasta on viime vuosina tullut todella oikeistollinen, se näkyy mm. maahanmuuttolaeissa. Muutamia vuosia sitten oikeistolla oli vaalijulisteina listoja, joissa julkaistiin jokaisen tanskalaisen naisen raiskanneen ulkomaalaisen miehen nimi (tämän olen kuullut Tanskassa tuolloin asuneelta ystävältäni). Ihan varmasti Jyllands-Posten on hakenut kohua kuvilla ja ihan varmasti on tiedetty että niihin reagoidaan voimakkaasti.
Ei aina ole kyse sananvapaudesta, vaan myös hyvistä käytöstavoista. Tässä tapauksessa lehdistö ei todellakaan ole käyttäytynyt hyvin.
Niinpä. Sananvapauden mukana tulee myös vastuu sanomisistaan ja mun mielestä omaa harkintaa saa kyllä käyttää ihan vapaasti.
Lisäys: Tuli tässä mieleen mainita, että nythän levottomuudet ovat monessa maassa (esim. Pakistanissa ja Libyassa) kääntyneet sisäpoliittisiksi ja protesteja on alettu kohdistaa johtajia ja instituutioita kohtaan.