Sanan vapaus - mikä kohu?

146 posts, 8 pages, 28,290 views

Avatar
#61 • • Annakins Guest

Caro², 9.2.2006 00:59:
Länsimaat tuntuu olevan tietyille arabi-yhteisöille yhtä samaa isoa-ja-pahaa. Tarvitaan vaan pienikin asia mistä voidaan nostaa älämölö ja sitä siten hyödynnetään oikein urakalla. Harmi vaan kun koulutustaso on ko. paikoissa niin alhainen, että tietyt ihmiset lähtee seuraamaan moista shittiä.

Saunan takaa saa edelleen halkoja jos niikseen tulee..



Samalla tavallahan se menee lännessäkin, eli kaikki muslimit/arabimaat mielletään yhdeksi ja samaksi suureksi massaksi jotka ajattelevat yhtäläisesti ja ovat uskontoon liittyvistä asioista samaa mieltä.
Caro²

Posts: 5,301

#62 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2

Annakins, 9.2.2006 03:32:
Samalla tavallahan se menee lännessäkin, eli kaikki muslimit/arabimaat mielletään yhdeksi ja samaksi suureksi massaksi jotka ajattelevat yhtäläisesti ja ovat uskontoon liittyvistä asioista samaa mieltä.


Kyllä olen taas ite ymmärtänyt sekä omista ajatuksista, että muiden puheista ymmärrystason olevan täällä hieman laajempi. En mm. o huomannu, että joku täkäläinen järjestö, vaikka versopartiolaiset, suosittelee muslimien paloittelua pyhän sodan nimissä *hihu*
phanatic

Posts: 1,123

#63 • • phanatic

Caro², 9.2.2006 06:33:
---
Kyllä olen taas ite ymmärtänyt sekä omista ajatuksista, että muiden puheista ymmärrystason olevan täällä hieman laajempi. En mm. o huomannu, että joku täkäläinen järjestö, vaikka versopartiolaiset, suosittelee muslimien paloittelua pyhän sodan nimissä *hihu*



Olen juuri osallistunut nettikeskusteluun, missä osa keskustelijoista väittää "99%" muslimeista olevan väkivaltaisia hulluja, tai hyväksyvän väkivaltaisen toiminnan. Kertoo kyllä todella laajasta ymmärrystasosta. Ja, kuten kaikki tiedämme, myös länsimaista on löytynyt ja löytyy jengiä, joka haluaa tuhota jonkun kansan esim. puhtaan rodun nimissä.
Agt

Posts: 47

#64 • • Agt
Mitä jos valtasuhteet olisivat erilaiset? Allahin puolella enemmän miehiä/teknologiaa/rahaa. Luulen että meitä ounattais aika pahasti.
hallucinogen

Posts: 8,190

#65 • • hallucinogen Edain

Agt, 9.2.2006 16:34:
Mitä jos valtasuhteet olisivat erilaiset? Allahin puolella enemmän miehiä/teknologiaa/rahaa. Luulen että meitä ounattais aika pahasti.


Miehiä taitaapi löytyä yhtä paljon kuin kristittyjä ja muutamalla maalla tuota fyrkkaakin aika hyvin mutta sitten on tuo teknologia jota noilla mailla olisi varaa ostaa mutta länsi yllättävistä syistä ei halua myydä :)

--
pikku-*possu*

Agt

Posts: 47

#66 • • Agt

hallucinogen, 9.2.2006 16:51:
---

Miehiä taitaapi löytyä yhtä paljon kuin kristittyjä ja muutamalla maalla tuota fyrkkaakin aika hyvin mutta sitten on tuo teknologia jota noilla mailla olisi varaa ostaa mutta länsi yllättävistä syistä ei halua myydä :)



Ei mutta hainkin tässä tuollaista jos tilannetta. Itse uskoisin että tällä hetkellä sodittaisiin kahta kauheammin.
hallucinogen

Posts: 8,190

#67 • • hallucinogen Edain

Agt, 9.2.2006 16:54:
Ei mutta hainkin tässä tuollaista jos tilannetta. Itse uskoisin että tällä hetkellä sodittaisiin kahta kauheammin.


Tarvitsis kyllä parissa maassa myös hallinnollisen tilaanteen muuttua ensin. Esim. Saudeilla(kuningashuoneella) tuskin on hirveästi halua johonkin pyhäänsotaan, taitavat olla aika maallista porukkaa mutta jos uskonnolliset ryhmittymät kaappais vallan ja sitten sais ne aseet jostain niin ainakin pikku-saatana vois olla lirissä *nauru*

--
pikku-*possu*

mekaanikko

Posts: 1,176

#68 • • mekaanikko don selecta

hallucinogen, 9.2.2006 16:57:
Esim. Saudeilla(kuningashuoneella) tuskin on hirveästi halua johonkin pyhäänsotaan, taitavat olla aika maallista porukkaa mutta jos uskonnolliset ryhmittymät kaappais vallan ja sitten sais ne aseet jostain niin ainakin pikku-saatana vois olla lirissä *nauru*



Saudien kuningashuone on nimenomaan nykyisen islamilaisen terrorismin taustalla olevan puristisen wahhabilaisen suuntauksen pääasiallinen tukija maailmassa. Eli kyllä he ovat kaikkea muuta kuin maallista porukkaa, päin vastoin hyvin puritaanisia muslimeja.

--
Erään pikkutytön nenään kasvoi kaksi vaaleansinistä nauhaa. Tapaus oli siinä mielessä harvinainen, että toisessa nauhassa luki "Mars" ja toisessa "Jupiter".
-- Daniil Harms: Uusi anatomia

hallucinogen

Posts: 8,190

#69 • • hallucinogen Edain

mekaanikko, 9.2.2006 19:30:
Saudien kuningashuone on nimenomaan nykyisen islamilaisen terrorismin taustalla olevan puristisen wahhabilaisen suuntauksen pääasiallinen tukija maailmassa. Eli kyllä he ovat kaikkea muuta kuin maallista porukkaa, päin vastoin hyvin puritaanisia muslimeja.


Saudin suvun etuun kuuluu tukea uskonnollisia johtajia koska vois olla aika tuulista muuten johtopaikoilla. Mut mitä esim. näistä Saudin perheen "lomamatkoista" eurooppaan niin siinä ei rahaa säästelly kun ryypätään ja käydään huorissa :D

--
pikku-*possu*

Worin

Posts: 526

#70 • • Worin
Mitä tulee aikaseminpiin lainauksiin niin mulle alkaa riittää ne lipun polttelut siellä lähi-idässä, melkein summamutikassa palaa aina joku länsimaalainen lippu ja kalasnikovit heiluu. Jos täällä poltettas tolla tavalla lippuja niin se ois sodanjulistus välittömästi. Joten tuen asioihin puuttumista. En kuitenkaan päätä asioista, joten mielipiteeni on omassa arvossaan. En ala perustelemaan niitä sen paremmin kuin, että vallan- ja voimansuhteet ovat realiteetteja. Ne on hyväksyttävä, koska kun diplomatia loppuu niitten aika alkaa. Siksi se on aivan järjetöntä millanen ukko siellä Iranissa suutaan aukoo. Sen takia Suomessakin on armeija vaikkei uhkia olekkaan. Huomatkaa nyt se seikka vielä, ettei valtion päämiehellä tai edustajalla ole sananvapautta. Yksityisellä ihmisellä sen sijaan on.

Mitä tulee Saudeihin niin siellä ollaan todellakin kuninkaita. Kaveri kunnon IT-osaaja meni sinne töihin firmaan jonka tarkotus oli kilpailla "kuninkaan suvun rahoilla" kilpailijat pois, tekemällä siis pelkkää tappiota puoli ilmaisiksi hommat toisten edestä. En hetkeäkään epäile ettei siellä osattaisi käyttää rahoja ja valtaa, juuri niinkuin pitää eli kaikki osapuolet tyytyväisinä. Käytännössä se tarkottaa hyviä suhteita jenkkeihin ja rahaa terroristeille. Mikähän maa makso lunnaat että meidän suomalaiset panttivangit saatiin vapaaks sieltä jostain. No en muista enää nimiä vaikka olen sen kirjan lukenutkin.

Mitä Agt tossa aikasemmin mainitsikin, että jos voimasuhteet olisi toisin niin luulen, ettei siellä aristeltaisi sodan suhteen. Maailma on kylmä ja kun ottaa kukkalasit pois päästä ymmärtää, että nykyiset voimasuhteet takaa meille sen inhimillisyyden mahdollisuuden tai ainakin sen, että sitä voidaan toteuttaa tai sen toteutumista voidaan uskotella meille kansalaisille. Ainakin sen takaa sen, että täältä löytyy vielä niitä jotka ei ole niin kyynisiä kun minä.
Caro²

Posts: 5,301

#71 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2

phanatic, 9.2.2006 07:09:
Olen juuri osallistunut nettikeskusteluun, missä osa keskustelijoista väittää "99%" muslimeista olevan väkivaltaisia hulluja, tai hyväksyvän väkivaltaisen toiminnan.


Olet juuri osallistunut keskusteluun foorumissa, missä 99% kuuntelee joko kiksua tai polkkaa *iloinen*

Otanta tässä keskustelussa on hieman vajavainen. Tekstiähän kirjoittaa yleensä ne, joilla on "rankimmat" mielipiteet, joita pitää saada tuoda julki. Joten en ny ihan pelkän raapustelun perusteella vielä tuomitsisi koko kansaa.. *joo*
Worin

Posts: 526

#72 • • Worin

Caro², 9.2.2006 21:35:
---
phanatic, 9.2.2006 07:09:
Olen juuri osallistunut nettikeskusteluun, missä osa keskustelijoista väittää "99%" muslimeista olevan väkivaltaisia hulluja, tai hyväksyvän väkivaltaisen toiminnan.

---

Olet juuri osallistunut keskusteluun foorumissa, missä 99% kuuntelee joko kiksua tai polkkaa *iloinen*

Otanta tässä keskustelussa on hieman vajavainen. Tekstiähän kirjoittaa yleensä ne, joilla on "rankimmat" mielipiteet, joita pitää saada tuoda julki. Joten en ny ihan pelkän raapustelun perusteella vielä tuomitsisi koko kansaa.. *joo*



WORD!

Tossa on lyhyesti ihan silkka totuus. Kirjotin ton saman joskus jonnekin ja se on totta.
Epailija

Posts: 5,636

#73 • • Epailija Physicist, 2nd class.

kuilu saa ehdot, 9.2.2006 09:49:
---
Epailija, 7.2.2006 19:57:
Varmaankin paras mielenosoitus ikinä ja poikkeuksellista omistautumista asialleen.
---
Olen eri mieltä. Siinä kuitenkin kuoli yksi ihminen.., tresilt taitaa löytyä nimiki korvan takaa? :( Kriisit ovat just ne tilanteet, joissa parhaimmat meistä uhraavat itsensä.



Itse en nimeä muista, vaikka verestin muistia wikipedian avulla ennen aikaisempaa postaustani. Enkä muuten välttämättä pidä tuota kuolemaa yksiselitteisen huonona asiana. Itse esimerkiksi muistan tasan kaksi vähänkään vanhempaa mielenosoitusta: "sen, joka on Rage Against the Machinen levyn kansikuvana" ja "sen, jossa tankit jyräsivät ihmisiä Kiinassa". *g* Useimmat mielenosoitukset unohtuvat päivissä, joitakin ei huomaa laisinkaan. En usko, että ihan heti tulee tapahtumaan yhtä vakuuttavaa mielenilmausta kuin tämän munkin "istu ja pala!"-sessio.


---
Ei suoranaisesti suljekaan, mutta mielestäni uskossaan pysyminen usein vaatii logiikan jättämistä vähemmälle.
---
Niin vaatii. Sitä se vaatii sinultakin. Ja minulta. Ja kaikilta, jotka haluavat elää, toimia, ajatella.., sanalla sanoen logiikka täytyy jättää "vähemmälle", jos haluaa eksistoida! ;)

Ku tässä en nyt ymmärrä kvalitatiivista määrittelyäsi? Missä vaiheessa logiikan käyttö muuttuu "vähemmäksi" niin, että sen laadullinen ero on merkittävä esimerkiksi sinuun nähden?



Raja on kyllä häilyvä, etenkin jos lähdetään tarkastelemaan niitä ihan perustavanlaatuisia olettamuksia, jolle koko arkiajattelumme pitkälti perustuu. Noin yleisesti ottaen kuitenkin luonnontieteet muodostavat eheän kokonaisuuden kaikessa epätäydellisyydessäänkin. Fysiikasta päästään kemiaan, kvanttifysiikasta kvanttikemiaan, kemiasta biologiaan jne. ja matematiikkakin on osoittanut toimivuutensa tieteiden kielenä ja tapana kuvata todellisuutta. Jos jokin osa tietystä tieteestä ei sovi kokonaiskuvaan, on jossain kohdin virhe ja oli se sitten tuossa osassa tai kokonaiskuvassa, niin ennen pitkään se korjataan. Sen kummempia ristiriitoja ei taida nykyisin edes olla. On lähinnä asioita, joista ei vain osata vielä sanoa.

Uskontojen suhteen asia on nähdäkseni toisin. Ristiriidat uskonnon ja ulkomaailman kanssa eivät haittaa sen enempää kuin ristiriidat uskontojen sisälläkään - jos vain uskoa riittää, siis. Tarkoitushan ei ole muodostaa eheää ja sisäisesti loogista kuvausta kaikesta, vaan vain uskoa johonkin annettuun kuvaukseen, jonka välillä väitetään tulleen joltain korkeammalta voimalta.

Tiedemiehen ja uskovaisen ero siis on nähdäkseni siinä, että tiedemies vaatii uskomuksiltaan loogisuutta (ja mieluusti testattavaa yhteyttä todellisuuteen), kun taas uskovainen pärjää ilmankin.


Ja sitten seuraa tautologiaa!



Kierkegaard on liian lepsu. Olemassaolo pilkkaa meitä kaikkia.


---
Teologitkin saavat kyllä epäillä, mutta epäilyksen tarkoitus on vain vakuuttua uskonsa oikeellisuudesta.
---
Eikö tiedemieskin epäile, jotta olisi "varma"? Kyllä tiedemiehenkin ura on höllässä, jos ei toimi tiedeyhteisön normien, sääntöjen ja lakien puitteissa.



Tiedemies epäilee, jotta olisi "varma". Totta. Tiedemies testauttaa teoriansa muilla ja eri paikoissa, jotta tulos - totuus - ei olisi hänestä riippuvainen. Suurin ero teologiin on kuitenkin se, että tiedemies saa todeta teorian (oman tai toisen) toimimattomaksi. Einstein oli sitä mieltä, että maailmankaikkeus on staattinen ja lisäsi siksi kosmologisen vakion yhtälöön. Empiria kuitenkin osoitti, että maailmankaikkeus laajeni ja Einstein oli väärässä, vaikka nykyisellään ollaankin sitä mieltä, että kosmologinen vakio oli hyvä veto (Einstein oli tosin väärässä arvon suhteen). Samoin Einsteinin aavistus meni pieleen epälokaalien ilmiöiden suhteen: niitäkin on, vaikka Einstein ei ajatuksesta pitänytkään. Menikö Einsteinin ura pilalle? Entä henkilöiden, jotka todistivat Einsteinin olleen väärässä? Ei. Tieteessä epäilys on valjastettu ensisijaisesti totuuden tavoittelemiseen, ei omien uskomusten pönkittämiseen.

Vaan minkälaista urakehitystä povaisit papille, joka julistaisi Paavin olevan väärässä? Suomalaisesta pienseurakunnastakin voi periaatteessa saada potkut, jos opettaa, ettei helvettiä olekaan.


Jotten aivan samalle viivalle laita tulevan uskossa olevia ja menneen uskossa olevia, niin menneen tutkijat ovat askeleen edellä juuri startanneessa maraton juoksussa. Ero ei kuitenkaan ole niin merkittävä, että sen tähden tulisi tuntea älyllistä ylemmyyttä! ;)



Jos käytetään maratonjuoksua analogiana, niin tiedemiehet pyrkivät pitämään joka askeleella jalat maassa, kun taas uskossaan olevan jalat eivät maata lähtötelineen jälkeen kosketa. ;)


Tiede on vain hieman sopeutuvaisempi uskontona, se myöntää, ettei tiedä ihan kaikkea (eikä edes aina), vertaisin sitä buddhismiin.



Lisäksi se korjaa itseään. Kuinka moni uskonto on hyljännyt opinkappaleitaan virheellisinä? Siinä mielessä joissakin uskonnoissa tapahtuu kehitystä, että vanhoille opinkappaleille kehitellään uusia tulkintoja, jotka pyrkivät olemaan parasta mahdollista tietoa. Valitettavasti uskonnoilla ei vain ole mitään keinoa vertailla eri hypoteeseja keskenään, joten nämä uudet tulkinnat ovat aina puhtaan spekulatiivisia.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

mekaanikko

Posts: 1,176

#74 • • mekaanikko don selecta

hallucinogen, 9.2.2006 19:36:
Saudin suvun etuun kuuluu tukea uskonnollisia johtajia koska vois olla aika tuulista muuten johtopaikoilla. Mut mitä esim. näistä Saudin perheen "lomamatkoista" eurooppaan niin siinä ei rahaa säästelly kun ryypätään ja käydään huorissa :D



Nyt et ihan ymmärrä. Koko Saudi-Arabia on perustettu wahhabismin pohjalle. Se, että jotkut prinssit porsastelevat lomillaan länsimaissa ei poista sitä faktaa, että koko maa on organisoitu erittäin tiukan puristisesti uskonnolliselta pohjalta (lähin vertailukohta olisi ehkä taleban-hallinnon aikainen Afganistan) ja että Saudin suku on tärkein wahhabismin tukija maailmassa.

--
Erään pikkutytön nenään kasvoi kaksi vaaleansinistä nauhaa. Tapaus oli siinä mielessä harvinainen, että toisessa nauhassa luki "Mars" ja toisessa "Jupiter".
-- Daniil Harms: Uusi anatomia

Karski

Posts: 6,049

#75 • • Edited Karski Pomon kätyri
Älkää polttako lippuja, polttakaa itsenne.

niinku Thích Quảng Đức

http://www.fiba-filmbank.org/dev/fiba_2004/hearts&minds/monk.jpg

Edit: toi hässäkkä on siis: Thich Quang Duc
erilaisilla aksenttimerkeillä ryyditettynä.

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

mekaanikko

Posts: 1,176

#76 • • mekaanikko don selecta

Tuikkari, 9.2.2006 20:32:
Mitä tulee aikaseminpiin lainauksiin niin mulle alkaa riittää ne lipun polttelut siellä lähi-idässä, melkein summamutikassa palaa aina joku länsimaalainen lippu ja kalasnikovit heiluu. Jos täällä poltettas tolla tavalla lippuja niin se ois sodanjulistus välittömästi. Joten tuen asioihin puuttumista.



Ai että lipun polttaminen on niin paha loukkaus että "asiaan on puututtava"? (Oletan, että tarkoitat sotilaallisen voiman käyttöä.) Kysynpä vaan, mitä väliä sillä on sinulle, jos joku suutuspäissään haluaa polttaa lipun?

Epailija, 10.2.2006 10:19:
Kuinka moni uskonto on hyljännyt opinkappaleitaan virheellisinä?



Tota noin, ootko koskaan kuullut sellaisesta kaverista kuin Martti Luther? Noin niinkuin yhtenä ainoana esimerkkinä.

--
Erään pikkutytön nenään kasvoi kaksi vaaleansinistä nauhaa. Tapaus oli siinä mielessä harvinainen, että toisessa nauhassa luki "Mars" ja toisessa "Jupiter".
-- Daniil Harms: Uusi anatomia

phanatic

Posts: 1,123

#77 • • phanatic
Lipun polttaminen kuuluu ilmaisunvapauden piiriin kuten pilapiirroksetkin. Jos itse ei hyväksy lipunpolttamista niin on melko kaksinaismoralistista haukkua muslimeita jotka eivät hyväksy pilakuvia.
henkka

Posts: 4,973

#78 • • Edited henkka

kuilu saa ehdot, 9.2.2006 09:49:
En usko minäkään tuohon aikatauluun. Mutta tää kaikki laittaa uuteen valoon sen, että muutama viikko sitten Chirac vihjaili ydinsukellusveneen kannella puhuen, että konventionaaliset vaihtoehdot eivät ole ainoita Iranin ongelmaan... Alkaisko ydinpommi olla jo kustannustehokas vaihtoehto???



Jostain sunnuntaihesarista pari(?) viikkoa sitten luin että yksi syy miksi Chirac otti puheeksi ydinaseen ja sen käyttämisen oli sen tarkoitus viestittää ettei Ranska pelkää käyttää ydinasetta tarvittaessa. Muistutus ydinpelotteen olemassaolosta? "Kauhun tasapaino" taitaa olla taas saamassa uutta puhtia Iranin kannan vuoksi. Itse en tosin usko että Iran tulisi koskaan käyttämään (ainakaan suoraan) ydinasetta. Mutta pelottaa ajatella kenelle he sen myisivät.


Saddam Hussein myös ehdotti OPECille olikse ny 2000, et siirryttäis euroon energiakaupassa. Kävi köpelösti. Miksi muuten USA'n pitäisi mitenkään perustella hyökkäystä Iraniin? Sanoo vaan, että "se on meidän etumme mukaista", niinku kaikessa muussaki paskassa, millä ne maailmaa läpsii?



In the interest of the National Security of the Great State of Texas ;)
Epailija

Posts: 5,636

#79 • • Edited Epailija Physicist, 2nd class.

kuilu saa ehdot, 10.2.2006 11:59:
Krhm... No kokeiles itse käydä demoissa? =) Ite ainaki muistan parhaiten ne pari kolme, mis oon ite ollu mukana?



En pidä demoilua mitenkään mielekkäänä hommana, joten en myöskään jaksa vaivautua. Ainakin jos itse olisin päättäjä, niin mitkään mellakkaa rauhallisemmat mielenosoitukset eivät juuri hetkauttaisi. Jos jostain asiasta haluaa jollekin taholle huomauttaa, niin teen sen mieluummin vaikka sähköpostilla.

Yhen muistan kans mis tuli ruumis, mut se aiheutti sen, et koko homma kuivu kasaa ennen ku edes ehdittii mestoille, ja se on kyl paskin demo, mis oon "ollu". :( Mut kiva huomata, et uskot myös sankari-kuolemaan? ;)



Uskon? En tiedä onko tuo sopiva termi. Olen kyllä lukenut liikaa sankaritarinoita nuorena, joten tuollaiset äärimmäiset uhrautumiset kyllä saavat multa muutaman pisteen. =) Ei se munkki minun mielestäni kuitenkaan mikään sankari ole, mutta kyllä tässä maailmassa voisi muutama muukin ihminen ottaa kyseisestä henkilöstä mallia. ;)

---
Noin yleisesti ottaen kuitenkin luonnontieteet muodostavat eheän kokonaisuuden kaikessa epätäydellisyydessäänkin.
---
Samaa voi sanoa myös uskonnoista? Nekin muodostavat eheän kokonaisuuden kaikessa epätäydellisyydessäänkin.



Eheän? Voi olla, että vika on siinä, etten ole hirveästi uskontoihin tutustunut, mutta minusta etenkin tämä tuttu ja turvallinen kristinusko on kaikkea muuta kuin eheä. Jo Jumala itsessään vaikuttaa ihan sekopäiseltä henkilöltä puhumattakaan sitten siitä, että Raamatun pohjalta voisi rakentaa jotain toimivia todellisuutta mallintavia teorioita. Esimerkkinä vaikka luomiskertomus, joka kirjaimellisesti tulkittuna on ihan puhdasta soopaa ja metaforana taas informaatioarvoltaan lähellä nollaa.

Toimivuutensa, kyllä, ja myös puutteellisuutensa. Tietenkään suljetun järjestelmän sisällä ei ole ristiriitoja, kun kerran noudatetaan ristiriidattomuuden lakia? Uskonnot eivät siis sitä käskyä tunnusta, tai no, just se zen pyrkii harmoniaan.



Eikö sinusta ole mitenkään merkittävää se, että tämä luotu suljettu järjestelmä (matematiikka) omaa varsin toimivan yhteyden järjestelmän ulkopuolelle?

Matematiikka, logiikka, todennäköisyyslaskenta, integraalit yms ovat ihmisen luomia järjestelmiä ihmisen luomine lakeineen.



Niin ovat, mutta ne toimivat ihmisestä riippumattomien lainalaisuuksien (jos sellaisia todellisuudessa on) mallintamisessa. Lisäksi nämä ihmisen luomat järjestelmät ovat ennustaneet tosimaailman asioita, jotka on myöhemmin voitu osoittaa todeksi (esimerkiksi hiukkasfysiikassa).

Kuten uskonnot. MUTTA uskontojen ei tarvitse nojata matematiikkaan, logiikkaan jne, mutta näidenkin täytyy tukeutua kuitenkin loppujen lopuksi siihen uskomiseen.



Uskonnon ei myöskään tarvitse nojata todellisuuteen (tai siihen, miten se meille ilmenee). Luonnontieteet matematiikkaa lukuunottamatta ovat pohjimmiltaan empiirisiä tieteitä.

Uskonnot ovat ristiriitaisia, ihminen on ristiriitainen, matematiikka on näennäisen ristiriidaton, 2+2=4.., mutta mikä on tuon ilmiselvän totuuden arvo? Uskonto ristiriitaisena vetoaa ihmisen omaan, luonnolliseen ristiriitaisuuteen, tiede pyrkii ajoittain sen jopa kiistämään.



Kiistämään? Millä tavoin?

Tiede pyrkii samaan pätevyyteen kuin matematiikan vaatimus on, siinä on tieteen hybris. Uskonto nimittäin pyrkii siihen pätevyyteen, mikä on ihmisen ikuinen vaatimus, "miksi?", tiede kertoo vain miten tähän on tultu ja sitten se ennustaa, miten asiat saattavat jatkua.



Totta. Uskonnot pyrkivät vastaamaan siihen, mihin ei välttämättä edes ole vastausta.

No tää on just sitä karman lakia ja buddhalaisuuttaa tieteessä, tieteen determinismiä, "selitämme jonakin päivänä vielä kaiken, varmasti"! ;) Skeptikoks oot aina yllättäen varma tieteen puolustuksessas... Taitaa olla niin kuin Ludvigkin sanoi: "Skeptikot ovat ihmisiä, jotka puhuvat joistain asioista vain hieman enemmän." =D



Ei tiede sano voivansa selittää kaikkea jonakin päivänä - etenkään varmasti. Tiede ei pyri muuhun kuin edustamaan parasta mahdollista tietoa ja vaikka tämä tavoite sisältääkin sen, että pyritään kohti kaiken mahdollisen mallintamista ja selitystä, niin kukaan ei voi luvata, että sellaista saavutetaan. Voihan olla, ettei kaiken kattavaa selitystä olekaan ja silloin uskonnot ovat yhtä pihalla kuin tiedekin.

Stop. Hyppäsit toiseen kielipeliin. Puhut uskonnon suhteesta ulkopuolella olevaan maailmaan. Tieteen osalta käsittelit vain tieteen sisäistä ristiriidattomuutta. Tiede suhtautuu ulkotieteelliseen, siis siihen, mikä ei noudata tieteen sääntöjä ja lakeja, esim nk huuhaa-tieteet, aivan yhtä torjuvasti, alentuvasti ja taistelunhaluisestikin, kuin uskonnot toisiin eriuskoisiin.

Muista, painovoimakin oli filosofiaa, siis huuhaata, aina Newtoniin asti!



En itse asiassa hypännyt, vaan pelasin sitä aikaisempaa kielipeliä huonosti. :D Tieteessä puhuessani pidän nimittäin koko ajan mielessä sen, että se on pohjimmiltaan empiirinen tiede. Sisäinen ristiriidattomuus on siis yhteydessä ulkopuolella olevaan maailmaan ts. ulkopuolinen maailma on itse asiassa synnyttänyt tämän sisäisesti (käytännössä) ristiriidattoman mallin. Ulkotieteellisten asioiden yhteys todellisuuteen on tässä valossa varsin heppoinen, joten ei ihmekään, että niitä ei purematta niellä.

---
Tarkoitushan ei ole muodostaa eheää ja sisäisesti loogista kuvausta kaikesta, vaan vain uskoa johonkin annettuun kuvaukseen, jonka välillä väitetään tulleen joltain korkeammalta voimalta.
---
No onko tiede sitten parempi halutessaan mahdottoman logiikan kautta, kuin uskon kautta?



Mahdottoman logiikan? Ok, menneisyydestä ei voi päätellä tulevaa, mutta kyllä minusta on huomattavasti parempi testata selitysmalleja ja verrata niiden toimintaa siihen, miten todellisuus näyttäisi sillä hetkellä käyttäytyvän, kuin vain heittää kädet ilmaan ja sanoa "näin se on, amen!".

Itse olen varma siitä, että tiede ei koskaan selitä tieteen keinoin tieteen kielellä, mistä rakkaus johtuu. Väittäessään pystyvänsä siihen joskus tulevaisuudessa, tiede muuttuu minulle yhtä käsittämättömäksi, kuin uskonto, joka väittää minun joutuvan helvettiin, joskus tulevaisuudessa.



No mutta se johtuu vain siitä, että olet nostanut rakkauden jalustalle joksikin abstraktiksi olioksi. Olet mystifioinut sen, koska (näin oletan) omat kokemuksesi aiheen tiimoilta ovat olleet kaikkea muuta kuin maallisen oloisia. Älä laske tieteen puutteeksi sitä, että pidät rakkautta jossain määrin metafyysisenä. ;)

Mutta jos tosissaan ollaan, niin olet oikeassa siinä, että rakkaudelle tullaan tuskin koskaan muodostamaan matemaattista kaavaa. On kuitenkin muitakin tapoja selittää fysiologisia tapahtumia kuin matematiikka.

Huokaus... Aikoinaa keskiajalla kovimmat loogikot Euroopassa oli nk skolastikot, jotka siis oli katolisen kirkon oppi-isiä, ja kehittivät logiikkaa ihan tunmoisin harppauksin.



Matemaattista logiikkaa? Ovatko keskiajan meriitit siirrettävissä nykypäivään? Silloinhan luonnontieteetkin olivat vähän eri tilanteessa kuin nyt ja pimeällä keskiajallahan otettiin jopa reilusti takapakkia tietämyksen suhteen.

---
Tiedemies testauttaa teoriansa muilla ja eri paikoissa, jotta tulos - totuus - ei olisi hänestä riippuvainen.
---
=DDD Kuinkas megalomaaniseks ne tiedemiehet on oikee tullu, ku pelkäävät jopa teorioillaan tekevänsä universaalit totuudetkin itsestään riippuvaiseksi? Toihan nyt on jonku pappisrituaalin kuvausta? =D Onko tuo totuus jaettavissa muuten kuin yksilötasolla, siis saarnaamalla/opettamalla, ja voiko sen oppia sellaisenaan oppia/omaksua?



Ei siis totuus an sich, vaan für uns. Tiedemies pyrkii minimoimaan oman vaikutuksensa tuloksiin. Mittaustulos on "totuus" tai osa siitä ja on erityisen tärkeää yrittää mahdollisuuksien mukaan pitää se riippumattomana siitä kuka mittaa, missä mittaa, millä mielialalla mittaa jne. Mitä vähemmän tulokset riippuvat siitä kuka ne saa, sitä lähempänä objektiivista totuutta ollaan ja sitä yleispätevämpiä tulokset ovat. Jos henkilö x siis mittaa kiven painoksi omassa laboratoriossaan kolme painoyksikköä, niin tämä ei vielä ole välttämättä totuus kiven painosta annetuissa yksiköissä. Jos taas kymmenen eri henkilöä eri laboratorioissa toisistaan riippumatta saa saman kiven kohdalla saman tuloksen, niin sitä voidaan pitää jo suhteellisen varmana totuutena. Itse kiven paino an sich on toki näidenkin mittausten jälkeen salattu, mutta ainakin meidän näkökulmastamme siitä on mahdollista saada intersubjektiivista, kaikille yhteistä, tietoa.

Jos taas verrataan uskovaisiin, niin eiväthän esim. kristityt ole edes samaa mieltä niinkin perustavanlaatuisten asioiden kuin helvetin ja taivaan suhteen. Uskonnollisista totuuksista on monesti intersubjektiivisuus kaukana ja mitä löyhempi uskonnollinen kuri, sitä kirjavampia näkemyksiä samojen perusajatusten pohjalta syntyy. Muslimit sentään osaavat vihastua yhdessä ja ties vaikka uskonnollinen jenkkiläkin olisi suhteellisen homogeenista porukkaa.

Kyllähän uskovaisetkin kiistelevät opinkappaleistaan, mutta tietyistä asioista ei voi väitellä. Sinun (ja minun) on pakko esimerkiksi kuvauksesi perusteella uskoa paralleeli-aksioomaan, eikö totta?



Uskoa? Paralleeliaksioomahan (piti kerrata MathWorld:sta x)) käytännössä kuvaa vain tietyntyyppisen geometrian. On siis tilanteita, joissa se ei pidä paikkaansa. Jos se siis otetaan määritelmänä, niin silloinhan lauseen sisältö on tosi. Jos se taas oletetaan väitteenä jonkin tietyn geometrian suhteen, niin silloin voidaan osoittaa pitääkö se paikkansa vaiko ei kyseisessä geometriassa. Molemmissa tapauksissa _tiedämme_ onko kyseessä tosi vai epätosi väite. Eikö?

Vaikee sanoa, ku se riippuu ihan minkä uskontokunnan tai -ryhmän papista puhut? Esim USA'n Raamattu vyöhykkeellä paavia vastaan saarnataan voimalla. Siellä varmaan tulis lähtöpassit, jos sanois, et paavi on oikeessa! ;D



:D No juu, totta. Ongelmana on kuitenkin tuo auktoriteettien kumartaminen. Toki tiedepiireissäkin voi joutua sosiaalisesti epämukaviin tilanteisiin kritisoimalla vakiintuneita teorioita _mutta_ jos puheensa voi perustella, osoittaa nykytietämys virheelliseksi ja vaikkapa tarjota jotain uutta ja parempaa tilalle, niin menestys on tällöin taattu.

---
Suomalaisesta pienseurakunnastakin voi periaatteessa saada potkut, jos opettaa, ettei helvettiä olekaan.
---
Matikanmaikalle vois kans tulla äkkilähtö, jos opettais, ettei ristiriidattoman lausejoukon sääntöä olekaan olemassa lainkaan.



Väittäisin, että matikanmaikan lausuman totuusarvo on huomattavasti helpompi selvittää kuin em. papin.

Hyvä yritys! =D Mut hiotaan, juoksu on juuri sitä, että jalat ovat välillä irti maasta, ja välillä koskettavat. Uskossa oleva yrittää levitoida niiltä sijoiltaan ja tarttua ilmaan, hypähdellen holtittomasti eteenpäin, tiedemies kävelee jokaisen askeleensa tarkaan ja varoen, molemmat kuitenkin hidastavat toisiaan nahistelemalla keskenään, ja kas!, rahvas on jo maalissa ja juo bissee!



:D Kai siellä tarjoillaan alkoholittomiakin?

---
Valitettavasti uskonnoilla ei vain ole mitään keinoa vertailla eri hypoteeseja keskenään, joten nämä uudet tulkinnat ovat aina puhtaan spekulatiivisia.
---
Uskonnot just niitä hypoteeseja runkkailee, teoriat ja sitten aksioomat ovat erikseen. No mites nää 13 ulottuvuutta ja säieteoria? Niihinkin joko uskoo tai ei usko?



No runkkailuksi se varmaan meneekin, kun ei ole mitään keinoa testata jumaluuksien määrää tai sielunvaellusta. ;) Säieteoria (joka muistaakseni vaatii 26 ulottuvuutta) on puhtaasti hypoteettinen malli, jolla ei ole mitään empiiristä pohjaa. Se on matemaattinen konstruktio ja vieläpä varsin mielenkiintoinen sellainen, mutta sillä ei ole tällä hetkellä mitään yhteyttä todellisuuteen (tämä väite on tosin vähän kiistanalainen, sillä säieteoria kyllä ennustaa gravitaation, joka on varsin pitkään tunnettu asia). Uskoa ei siis IMO tarvita suuntaan tai toiseen, koska kyse on vielä lähinnä ajatuksella leikittelystä.

Samoin kuin Einsteinin teoriaan uskottiin aina vuoteen 1919 (muistista) asti, ku se auringonpimennyksen aikaan Tahitilla todistettiin (se piti todistaa vuotta aiemmin Suomessa, mut oli sen verran säpinää, etteivät tulleet =D). Tieteessäkin siis uskotaan, tiedetään ja ollaan varmoja. Ja niistä asioista, joista tiedemies on varma, kuten kirkassilmäinen pappi uskoo helvetin olevan totta, hän pitää kiinni kynsin ja hampain.



En kyllä muista uskottiinko edes. Teoria taisi olla varsin kiistanalainen tuohon saakka. Tiedemies on kuitenkin pohjimmiltaan empiirikko ja vakuuttavan todistusaineiston edessä hän ei voi sulkea silmiään ja pitää "uskostaan" kiinni. Auringonpimennys antoi vakuuttavan todisteen gravitaation vaikutuksesta valoon, joten sen jälkeen ei enää paljoa ollut spekuloitavaa (ainakaan itse tuloksesta, teoriassahan toki voi aina olla korjattavaa).

Ja Kierkegaard ttu ei ollu liian lepsu! =0 Se uhras kaiken, houkka!, mitä sillä oli uskolle.., ja totuudelle! :(



No ei ehkä yleisesti, mutta sen quotettamasi lopun suhteen oli. Naurunalaistahan tämä kaikki on, ei vain jokin tietty osa. =)

Edit: Quotejen siistimistä

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

Epailija

Posts: 5,636

#80 • • Epailija Physicist, 2nd class.

mekaanikko, 10.2.2006 15:06:
Tota noin, ootko koskaan kuullut sellaisesta kaverista kuin Martti Luther? Noin niinkuin yhtenä ainoana esimerkkinä.



Olen itse asiassa, mutta miehen saavutukset olivat päässeet unohtumaan. Wikipedian avulla muisti virkistyi kyllä vähän ja juu, olet oikeassa. Kyllähän noita opinkappaleita on pitkin aikoja varmasti hyljätty ja muotoiltu uudelleen. Toisaalta sellaisetkin opinkappaleet, jotka ainakin kirjaimellisesti tulkittuina ovat ihan puhdasta potaskaa meille ilmenevän todellisuuden valossa (luomiskertomus jälleen), selviävät jostain syystä vuosituhannesta toiseen.

Oli miten oli, niin kysymykseni oli myönnettävästi harkitsematon ja tyhmä. Ei vaan eikös se niin mennyt ettei ole tyhmiä kysymyksiä, vaan ainoastaan tyhmiä kysyjiä? ;)

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous