masennus...

1,167 posts, 59 pages, 651,784 views

Birgie

Posts: 1,311

#421 • • Birgie Kikati

RiD, 17.1.2007 03:19:
Puolisen vuotta kestänyt alamäki rupee tuntumaan vähän liian rasittavalta jo.
Ikinä ennen viime kesää en oo elämässäni ollut masentunut, oon aina ollut helvetin positiivinen ja iloinen ihminen. Tiedän tarkalleen mikä mun masennuksen aiheutti, ja miks se jatkuu vieläkin, mutta mulla ei yksinkertasesti ole vaan munaa kohdata sitä ajatusta, tehdä sitä mitä pitäis, tai yleensäkkään puhua siitä niin että edes vähän helpottais. Nykypäivänä en ees muista koska oisin viimeks ollu onnellinen, jokapäivä on vähintäänkin ahdistava tai jollain tavalla pelottava.

Oon päässy jo paniikkihäiriöihinkin asti, tyhjästä kehittyvä ylitsepääsemätön pelontunne joka lävähti naamalle ihan ilman mitään syytä, kuluvan kuukauden aikana näitä saanut aiheutettua jo 3, kerran onneksi oli kaveri vieressä niin piti kerätä itsensä ettei siinä edessä kehdannut/uskaltanut ruveta hajoilemaan. Yleensä nää paniikit alkaa mun kohdalla ihan järjettömällä raivonpuuskalla, viskon kaikkea irtaimistoa mitä lapasiini saan ja päättyy johonkin lattialla nyhjöttämiseen silmät vetisenä kädet täristen.

Tää kaikki paska, on ajanut mut kohtalaisen jatkuvaan alkoholin ja tiettyjen muidenkin aineiden käyttöön. En ole ikinä eläessäni juonut näin jatkuvalla syötöllä kun nyt. Kontrolli tuntuu pikkuhiljaa katoavan, ja yrittää keksiä kaikenlaisia syitä olla selvinpäin. Alkoholi, on toistaiseksi ollut ihan hyvä pakokeino todellisuudesta jota en oikein tunnu kestävän enään selvinpäin muutamaa tuntia pidempään. Krapulassa onkin sitten taas ihan toinen olo.

Puolisen vuotta sitten mulla oli vielä koulumenestystä, mahd tuleva työpaikka valmistumisen jälkeen, ja todella kirkkaalta näyttävä tulevaisuus.
Nyt mulla ei oo mitään, ajan kavereitakin pikkuhiljaa kauas omalla käyttäytymiselläni, koko elämäni oon ollut empaattinen ihminen, asettanut mulle läheisten ihmisten auttamisen ja tukemisen kaiken muun edelle, nyt tässä kuluneen kuukauden aikana mua ei enään edes kiinnosta sekään mitä oon kaikkein tärkeimpänä pitänyt koko elämäni, mua ei vaan yksinkertasesti enää kiinnosta auttaa/tukea ketään missään asiassa koska vellon niin vitun syvällä kaikissa omissa murheissani. Koulu menee väh 4 vuodelle motivaatiopulan takia lopputyön kanssa. Kursseja jää ajelehtimaan ja nollia rapisee papereihin. Töihin en saa mentyä koska kynnys tehdä yhtään mitään on yksinkertaisesti liian suuri, ja tästä aiheutuva rahapula tekee kaikesta vielä enemmän vaikeaa. Kokoajan tuntuu siltä että kokoajan käsittelen tätä kaikkea yksin, vaikka todellisuudessa se ei ihan näinkään ole, mutta silti jotenkin vain tuntuu siltä. Ulos päin yritän aina olla vahva, ja näyttää iloiselta, mutta todellisuus on kyllä jotain ihan muuta.

Olen päättänyt että lääkäriin en silti mene, vaikka se voisikin oloa helpottaa, elän vieläkin illuusiossa että mulla on tulevaisuus. Maininta jostain mielenvikaisuudesta tai se että joutuisin itse pureksimaan asian että käyn jossain nuppinikkarilla ja syön mielialalääkkeitä ei vaan yksinkertaisesti mene mulle alas edes pureksittuna. Oon vannonut jo kauan että mieluummin ripustan kaulakiikun kuin hakeudun hoitoon. Kynnys on vaan liian suuri.

Nyt ~8h päiväunilta ahdistavaan painajaiseen heränneenä, unettomuudesta kärsivänä ajattelin kirjoitella mitä mieleen tulee. Enkä oikein enään keksi mitään millä saisi väriä takaisin elämään. En vaan pysty käsittämään miten koko elämä voi murskautua ja muuttaa suuntaansa noin pienessä ajassa.



Veit sanat suustani.

Musta tuntuu, etten enää tunne itseäni, koska en todellakaan ole enää se sama aurinkoinen ja positiivinen ihminen, millainen ennen olin. Tuntuu, että on muuttunut niin paljon, ja niin paljon huonompaan suuntaan.

Mä sentään oon hakeutunu hoitoon, mut 2 kertaa käytyäni nyt taas tuntuu että kynnys edes varata aika on liian suuri. Mielummin yrittää itsekseen parantua, vaikka toisaalta tiedän, etten pysty siihen. Lääkkeitäkin syön jo, mutta ei ne tunnu auttavan mielialanvaihteluihin. Seurustelusuhdekkin varmaan loppuu kohta. Suurin pelkoni on, että paniikkikohtaukset tulevat takaisin.

Sen vaan halusin sanoa, ettet ole yksin. *hali*

--
Elämä ei ole täydellistä, kuolema on täydellistä.

Avatar
#422 • • Edited -Loyal- Guest
Sanokaa mitä sanotte, mut mun mielestä lääkkeet on ihan viimeinen vaihtoehto, esimerkiksi itsetuhoisille potilaille.

Ensin:

Halu parantua.
Viina ja huumeet pois.
Työtä tai jotain tekemistä väkisin joka päivälle.
Joku ihminen väkisin viereen kannustamaan tai antamaan ideoita mitä tehdä.

Jos noi ei toimi, niin sitten psykiatrille ja ehkä lääkkeitä.
Itse olin pihalla ku lumiukko varmaan 3-4 vuotta. Psykiatrit määräs koko ajan vahvempi ja vahvempia lääkkeitä. Sain sen kuvan että olen hullu. Myös sen kuvan että on normaalia olla masentunut ja lääkkeiden syönti kuuluu elämään.. Paskan vitut sanon minä. Itse lopetin todella
vaivalloisesti sen lääkkeiden syönnin, kun niihin oli jäänyt koukkuun. En tajua miten noita lääkkeitä määrätään psykiatrisellakin niin helposti, et voi tapahtua vielä enemmän paskaa, kun määrätään väärät lääkeet. Mitään kokeita ei oteta. Ne kokeilee vaan kaikki lääkkeet läpi, et mikä sopis. Pahimmassa tapauksessa tulee vitun agressiiviseksi, hajottaa mestoja, sekoilee, eikä itse muista siitä mitään. psykiatri mainitsee vain, et hei se oli näköjään sellanen et se ei sovi sulle...
Mulla on muutama tuttu tyttö kenellä on käynyt samalla tavalla. Lääkkeistä pois pääseminen ja sen asian tiedostaminen itselleen, et lääkkeet on vain väliaikaista on ttodella vaikea enää tajuta.
Mulle psykiatri sanoi että sä oot sairas, tarvitset lääkkeitä lähes koko alämäsi ajan.. Mä olin ihan katki, et mitä vittua, oonko mä oikeesti sekopää loppu elämän, eikä mikään kiinnosta ilman lääkkeitä? Vasta faijan kovuus ja huudot autto mulle. Se sai sen itsesäälin ja masennuksen vaihettua vihaks tätä koko masennusta vastaan. Otettiin elämän perus asiat hoitoon ensimmäiseksi ja jätettiin lääkkeet. biletäminen pois, harrastus, rahaa, työtä yms.. no okei, kaikilla ei ole mahdollisuutta tähän, mut mulla toi auttoi saamaan normi energisyyden itselleni. Ihmistä jos manipuloidaan siihen että lääkekiden syönti on ihan ok ja ilman niitä se on hullu, ni se ei voi parantua. Pahimmassa tapauksessa se joutuu vähän väliä vaihtamaan vaan kovemmat lääkkeet alle ja koko vitun järki hidastuu tai elämä muuten hidastuu. Yksikään kundi tai muija, ketä vetää kovia masennus lääkkeitä, ei ole ollut mielestäni niin elämän haluinen tai niin energinen, kuin normaalisti pitäs olla.

Sit vielä sen verran, et 4 vuotta sitten mun hyvä kaveri sairastu masennukseen. Oli menty naimisiin vuosi sitten ja nyt tuli ero pitkästä suhteesta. Masennus... Sanoin että mene psykiatrille puhumaan.. ei uskonut... Loppujen lopuksi sain sen sinne. Laitto messengerillä mulle sinä iltana, et oli ihan kiva jutella sen kanssa. Omituinen taktiikka niillä on puhua, mut ei tullu pahaa fiilistä yhtään, päinvastoin sain paljon uusia ideoita. Sanoin että hyvä homma. Ethän ota mitään lääkkeitä sieltä, jos ne tarjoaa.. Lupas olla ottamatta. 2 päivää sen jälkeen toinen meiden yhteinen kaveri soitti ja kertoi tämän henkilön ampuneen itsensä..... Lääkkeet ja viina masennus...
Hyvä että usutin parhaimman kaverini menemään psykitrille, joka määräsi pillereitä... Vittu.
Tämä ei siis ollut itsemurha vaan kaveri oli seonnut ja pelannut venäläistä rulettia 357:lla.
Laukaissut 2kertaa ensin tyhjää ja 3:lla osui itseään päähän. 23 vuotias ...
Avatar
#423 • • -Loyal- Guest

Birgie, 17.1.2007 15:31:
---
RiD, 17.1.2007 03:19:
Puolisen vuotta kestänyt alamäki rupee tuntumaan vähän liian rasittavalta jo.
Ikinä ennen viime kesää en oo elämässäni ollut masentunut, oon aina ollut helvetin positiivinen ja iloinen ihminen. Tiedän tarkalleen mikä mun masennuksen aiheutti, ja miks se jatkuu vieläkin, mutta mulla ei yksinkertasesti ole vaan munaa kohdata sitä ajatusta, tehdä sitä mitä pitäis, tai yleensäkkään puhua siitä niin että edes vähän helpottais. Nykypäivänä en ees muista koska oisin viimeks ollu onnellinen, jokapäivä on vähintäänkin ahdistava tai jollain tavalla pelottava.

Oon päässy jo paniikkihäiriöihinkin asti, tyhjästä kehittyvä ylitsepääsemätön pelontunne joka lävähti naamalle ihan ilman mitään syytä, kuluvan kuukauden aikana näitä saanut aiheutettua jo 3, kerran onneksi oli kaveri vieressä niin piti kerätä itsensä ettei siinä edessä kehdannut/uskaltanut ruveta hajoilemaan. Yleensä nää paniikit alkaa mun kohdalla ihan järjettömällä raivonpuuskalla, viskon kaikkea irtaimistoa mitä lapasiini saan ja päättyy johonkin lattialla nyhjöttämiseen silmät vetisenä kädet täristen.

Tää kaikki paska, on ajanut mut kohtalaisen jatkuvaan alkoholin ja tiettyjen muidenkin aineiden käyttöön. En ole ikinä eläessäni juonut näin jatkuvalla syötöllä kun nyt. Kontrolli tuntuu pikkuhiljaa katoavan, ja yrittää keksiä kaikenlaisia syitä olla selvinpäin. Alkoholi, on toistaiseksi ollut ihan hyvä pakokeino todellisuudesta jota en oikein tunnu kestävän enään selvinpäin muutamaa tuntia pidempään. Krapulassa onkin sitten taas ihan toinen olo.

Puolisen vuotta sitten mulla oli vielä koulumenestystä, mahd tuleva työpaikka valmistumisen jälkeen, ja todella kirkkaalta näyttävä tulevaisuus.
Nyt mulla ei oo mitään, ajan kavereitakin pikkuhiljaa kauas omalla käyttäytymiselläni, koko elämäni oon ollut empaattinen ihminen, asettanut mulle läheisten ihmisten auttamisen ja tukemisen kaiken muun edelle, nyt tässä kuluneen kuukauden aikana mua ei enään edes kiinnosta sekään mitä oon kaikkein tärkeimpänä pitänyt koko elämäni, mua ei vaan yksinkertasesti enää kiinnosta auttaa/tukea ketään missään asiassa koska vellon niin vitun syvällä kaikissa omissa murheissani. Koulu menee väh 4 vuodelle motivaatiopulan takia lopputyön kanssa. Kursseja jää ajelehtimaan ja nollia rapisee papereihin. Töihin en saa mentyä koska kynnys tehdä yhtään mitään on yksinkertaisesti liian suuri, ja tästä aiheutuva rahapula tekee kaikesta vielä enemmän vaikeaa. Kokoajan tuntuu siltä että kokoajan käsittelen tätä kaikkea yksin, vaikka todellisuudessa se ei ihan näinkään ole, mutta silti jotenkin vain tuntuu siltä. Ulos päin yritän aina olla vahva, ja näyttää iloiselta, mutta todellisuus on kyllä jotain ihan muuta.

Olen päättänyt että lääkäriin en silti mene, vaikka se voisikin oloa helpottaa, elän vieläkin illuusiossa että mulla on tulevaisuus. Maininta jostain mielenvikaisuudesta tai se että joutuisin itse pureksimaan asian että käyn jossain nuppinikkarilla ja syön mielialalääkkeitä ei vaan yksinkertaisesti mene mulle alas edes pureksittuna. Oon vannonut jo kauan että mieluummin ripustan kaulakiikun kuin hakeudun hoitoon. Kynnys on vaan liian suuri.

Nyt ~8h päiväunilta ahdistavaan painajaiseen heränneenä, unettomuudesta kärsivänä ajattelin kirjoitella mitä mieleen tulee. Enkä oikein enään keksi mitään millä saisi väriä takaisin elämään. En vaan pysty käsittämään miten koko elämä voi murskautua ja muuttaa suuntaansa noin pienessä ajassa.

---


Veit sanat suustani.

Musta tuntuu, etten enää tunne itseäni, koska en todellakaan ole enää se sama aurinkoinen ja positiivinen ihminen, millainen ennen olin. Tuntuu, että on muuttunut niin paljon, ja niin paljon huonompaan suuntaan.

Mä sentään oon hakeutunu hoitoon, mut 2 kertaa käytyäni nyt taas tuntuu että kynnys edes varata aika on liian suuri. Mielummin yrittää itsekseen parantua, vaikka toisaalta tiedän, etten pysty siihen. Lääkkeitäkin syön jo, mutta ei ne tunnu auttavan mielialanvaihteluihin. Seurustelusuhdekkin varmaan loppuu kohta. Suurin pelkoni on, että paniikkikohtaukset tulevat takaisin.

Sen vaan halusin sanoa, ettet ole yksin. *hali*

Jos lääkkeet ei tehoa, ni ei kannata syödä niitä...
Musta tuntuu et kun noi paniikkihäiriöt on kerran tullut ni niitä ei saa pois. Siis joo, varmaan saa lääkkeillä, mut mitkä on niiden sivarit? Mä oon oppinut elää noiden paniikki/vainohäiriöiden kanssa. Tuli mulle joskus liiallisesta pirin käytöstä, eikä ole lähtenyt pois.
Leffaan ei voi mennä, jos voi niin melkein tyhjään saliin.
Kaupassa ei kassalle voi mennä jos on paljon jonoa.
Kauppakeskuksissa, ei voi mennä isoon tilaan missä on paljon ihmisä.

Mä vaan vältän noita tilanteita niin paljon kuin mahdollista.
Luulen että noista pääsee ajan myötä. En tiedä tosiaankaan, mut kuvittelen et niiden 1,5g piripommi votka tuoremehu rinkkien vaikutus aivoihin, on tuhonnut väliaikisesti jotain
mikä ei palaudu ihan parissa vuodessa, jos koskaan. Silti olen mielummin ilman lääkitystä ja odotan pääni parantuvan... Tosin moni väittää et turha toivo *nauru*
oooo

Posts: 1,249

#424 • • oooo

RiD, 17.1.2007 14:38:
Oon luonteeltani hyvinkin auttava/kuunteleva muita kohtaan, mutta en osaa/uskalla päästää ketään lähellekkään ikinä, en ole ikinä puhunut kenellekkään mua pahiten vaivaavista asioista enkä varmaan aikoihin tule puhumaankaan, joskus ehkä kännispäissään tulee vetisteltyä, mutta eisiinä tuu puoliakaan puristettua ulos. Pidän itteni aikalailla muurattuna ja se että mä puhuin siitä suuntaan tai toiseen on mulle vaan tällähetkellä mahdoton yhtälö. Kyllä ehkä jonain päivänä, mutta tällähetkellä tuntuu siltä että ei ainakaan nyt, on niin paljon tehtävää, niin paljon kaikkea, mutta missään en vaan onnistu.



Sä "puhuit" täällä asioista. Et ehkä asioista, jotka todella vaivaavat mutta mun mielestä se on jo edistystä, että kerroit jotain. Yleensä kaikilla vie aikaa, että pystyy lääkärille tai ylipäätänsä kellekkään kertomaan tuntemuksistaan ja henk.koht. asioista. Se on hienoa, että sanot suoraan sen, ettet ole pystynyt puhumaan pahiten vaivaavista asioista... jotkut eivät pysty sanomaan sitä ääneen.

Terapeutin yksi tehtävä on auttaa ihmisiä puhumaan vaikeista asioista sekä pääsemään yli vanhoista painavista asioista. Joskus onnistutaan, joskus ei. Kirjoittaminen (ihan mistä vaan/mitä mieleen tulee) voisi auttaa. Eli purat paperille sen, mitä päässä liikkuu. Voit kirjoittaa sanan, lauseen tai vaikka romaanin. Ihmisillä on erilaisia keinoja, millä auttaa itse itseään (musiikki, kirjoittaminen, piirtäminen tms.) Masennus harvoin näillä keinoilla paranee mutta jotain hyötyä siitä voi olla.

Ja tosissaan..puhut sitten jos ja kun siltä tuntuu. Aluksi vaikka seinille, sitten ystävälle, sitten vasta lääkärille (mun olisi kyllä mahdotonta ja vaikeinta noista puhua seinille *nauru*). Ihan rauhassa etenet omaan tahtiin.
oooo

Posts: 1,249

#425 • • oooo

Loyal, 17.1.2007 15:35:
Sanokaa mitä sanotte, mut mun mielestä lääkkeet on ihan viimeinen vaihtoehto, esimerkiksi itsetuhoisille potilaille.

Ensin:

Halu parantua.
Viina ja huumeet pois.
Työtä tai jotain tekemistä väkisin joka päivälle.
Joku ihminen väkisin viereen kannustamaan tai antamaan ideoita mitä tehdä.



Kerron nyt itsestäni. Halu parantua on ollut aina, se ei ole auttanut paskaan oloon. Joskus tuntuu, että se on vaan saanut entistä epätoivoisemman olon.

Huumeita ei ole kuvioissa. Alkoholia silloin tällöin v-loppuisin. Paskassa olossa en viitsi juoda, koska tulee erittäin paska olo.

Työhön tai mihinkään tekemiseen en kykene mitenkään, jos on todella huono olla. Istuisin pulpetissa tai esim. kassalla itkien ja tuskaillen. Mutta nyt kun olo on hieman parantunut, kaipaan tekemistä. Ei ehdi miettiä kaikkea paskaa, kun on tekemistä (oliskin).

Samaa mieltä, joku ihminen tueksi.


Mitä lääkkeisiin tulee...syön kahta lääkettä tällä hetkellä. Lamictalia ja Busparia. Eivät ole ihan käytetyimpiä lääkkeitä. Mutta olo on parantunut ainakin. Mun sairaudesta ei parane (oikeasti), joten mun on "pakko" syödä lääkkeitä. Meni aikaa ennen kuin hyväksyin sen, että mun tosissaan täytyy syödä niitä voidakseni paremmin. Ja siis kukaan ei ole pakottanut mua syömään lääkkeitä, haluan syödä niitä omasta tahdosta, koska ne auttaa edes vähän. Olen kokeillut olla ilman lääkkeitä ja siitä ei tullut yhtään mitään. SSRI-lääkkeisiin, mao-estäjiin yms. en enää koske. Tuntuu, että ne sekottaa mun pään entistä enemmän (kuten kuvasit).
onni3mk

Posts: 3,973

#426 • • onni3mk Onni on.
<IMHO>
Sä et pysty pakottamaan ketään sun tueks. Kukaan ei voi oikeesti ymmärtää, miltä susta tuntuu tai mitä sä käyt läpi. Masennuksen läpikäynneillä on luultavasti jonkinlainen aavistus, mutta kukaan ei koe asioita samalla tavalla kuin sinä. Kukaan ei voi sua auttaa tai pelastaa. Vain sä itse. Ystävien tuki tietysti auttaa, mutta sekin apu lähtee susta itestään, ne ei voi ikinä parantaa sua. Eikä kukaan jaksa väkisin repiä elämänhalunsa menettänyttä ylös vuodesta toiseen, kannustaa jaksamaan. Eikä pidäkkään jaksaa. Ihanteellistahan se olisi, jos se menis näin.

Ne lääkärit ja psykologit, terapeutit ja muut mielenterveyshoitajatkin on vain ihmisiä, ne tekee virheitä siinä missä muutkin. Ne on lukenut tietonsa jostain kirjasta tai saanut ne joltain muulta ihmiseltä ja ne yrittää soveltaa niitä, jotta voisivat yrittää helpottaa muiden ihmisten oloa. Niille on opetettu, että lääkkeiden tarkoitus on pitää ihminen toimintakykyisenä ja tähän tarkoitukseen jokainen mulle lääkkeitä tarjonnut henkilö on niitä mulle tarjonnut. Lääkkeetkään ei pysty sua parantamaan, pahimmassa tapauksessa ne peittää sen pahan olon alleen, niin että luulet kaiken olevan hyvin. Niiden tarkotus tosiaankin on auttaa sua jaksamaan auttaa itseäs. Edes läkärit lääkkeineen ei pysty pelastamaan sua sormiaan napsauttamalla.

Vaikka jotain virikkeitä jokaisella ihmisellä tulisi olla, ei kaikki silti pysty tekemään esim työtä tai opiskelemaan täysipainoisesti. Se on totta, ettei tulisi lamaannuttaa itseään täysin, mutta jollekin saattaa virikkeeksi riittää vähempi kun joillekin taas työnteko auttaa. Siinä työnteossakaan tärkeintä ei ole se raha, koska se ei todellakaan loppupeleissä auta mitään tai ainakaan vie pois sun pahaa oloa.

</IMHO>

--
Onni on.

Fibula

Posts: 183

#427 • • Fibula Kallion katkokävelijät
Tätä lääkevoittoista keskustelua lukiessani tuli mieleen aivan loistava terapiamuoto, nimittäin eläimet!
Koulussa luokkakaverit tekevät opparia delfiini-terapiasta, jolla on saatu loistavia tuloksia masennuksen hoidossa. Ehkä näin Suomen oloissa vaikeaa toteuttaa, mutta ulkomaan matka yhdistettynä delfiiniterapiaan toimii varmasti *joo*

Itselläni masennuksen keskellä loistavasti toimi ihan perinteiset kissat! Mulla oli terapeutteina kaksi maailman ihaninta kissaa ja omat huolet ja pahamieli hellitti samantien, kun kissat käveli ovesta sisään. Nojoo, olihan siinä kaikkea muutakin prosessointia samaan aikaan, mutta kuitenkin. Suosittelen kokeilemaan, jos vaan mahdollista.

--
Life s gonna suck when you grow up, and then you re gonna die

peepe

Posts: 904

#428 • • peepe

Loyal, 17.1.2007 15:35:
Sit vielä sen verran, et 4 vuotta sitten mun hyvä kaveri sairastu masennukseen. Oli menty naimisiin vuosi sitten ja nyt tuli ero pitkästä suhteesta. Masennus... Sanoin että mene psykiatrille puhumaan.. ei uskonut... Loppujen lopuksi sain sen sinne. Laitto messengerillä mulle sinä iltana, et oli ihan kiva jutella sen kanssa. Omituinen taktiikka niillä on puhua, mut ei tullu pahaa fiilistä yhtään, päinvastoin sain paljon uusia ideoita. Sanoin että hyvä homma. Ethän ota mitään lääkkeitä sieltä, jos ne tarjoaa.. Lupas olla ottamatta. 2 päivää sen jälkeen toinen meiden yhteinen kaveri soitti ja kertoi tämän henkilön ampuneen itsensä..... Lääkkeet ja viina masennus...
Hyvä että usutin parhaimman kaverini menemään psykitrille, joka määräsi pillereitä... Vittu.
Tämä ei siis ollut itsemurha vaan kaveri oli seonnut ja pelannut venäläistä rulettia 357:lla.
Laukaissut 2kertaa ensin tyhjää ja 3:lla osui itseään päähän. 23 vuotias ...



Tästä ei ilmeisesti kovin paljoa puhuta, mutta sellaiselle henkilölle joka on ollut aikaisemmin itsetuhoinen, mielialalääkityksen alkuvaihe voi olla vaarallista aikaa, koska se kohottaa toimintakykyä ja näin ollen lisää itsemurhan riskiä.
nuance

Posts: 1,963

#429 • • nuance cov ops, combat, sunrise

peepe, 17.1.2007 17:42:
Tästä ei ilmeisesti kovin paljoa puhuta, mutta sellaiselle henkilölle joka on ollut aikaisemmin itsetuhoinen, mielialalääkityksen alkuvaihe voi olla vaarallista aikaa, koska se kohottaa toimintakykyä ja näin ollen lisää itsemurhan riskiä.



joo, joillakin. mulla lähinnä eka viikko oli täysin toimintakyvytöntä aikaa. :X
oooo

Posts: 1,249

#430 • • oooo
Mulle tulee monesti sellanen olo (täälläkin lukiessa kirjoituksia), että kaiken masennuksen oletetaan olevan sitä "tavallista" masennusta eikä muisteta, että monet muut mielenterveyshäiriöt aiheuttavat masennusta. Skitsofrenia, ahdistushäiriöt jne. Siinä samalla unohdetaan, että psykoottinen henkilö ei kykene ajattelemaan asioita samalla tavalla kuin ei psykoottiset.

Skitsofrenia, kaksisuuntainen ja skitsoaffektiivinen häiriö ei tuosta noin vaan parane. Ennen näitä meidän nykyaikaisia lääkkeitä, suurin osa skitsofreenikoista vietti koko elämänsä sairaalassa. Nykyajan lääkkeiden avulla yhä useampi skitsofreenikko kykenee asumaan itsenäisesti, tekemään työtä ja heidän elämänlaatunsa on parempi. Uusissa lääkkeissä on vähemmän sivuoireita kuin vanhoissa. Tämän vuoksi jokaista skitsofreenikkoa on mahdoton nykyään tunnistaa kadulla. Vanhat lääkkeet saattavat aiheuttaa esim. jäykkyyttä, joka näkyy ihmisen kävelyssä jne.

En usko, että masennus, joka johtuu psykoosista, noin vaan paranee jättämällä lääkkeet syömättä ja menemällä töihin. Ikävä kyllä psykoosilla on taipumus uusiutua. Sitä vaikeammaksi sen hoito menee, mitä useammin potilas heittää lääkkeet viemäriin. Sairaaloihin viedään jatkuvasti uusia potilaita hoitoon. Itse olen sivusta katsonut, kuinka mitään edistystä ei lääkkeettömällä hoidolla ole potilaaseen saatu. Sen sijaan lääke on mahdollistanut potilaan sairaalasta pääsyn ja palauttanut todellisuudentajun.

Itsemurhariski on suuri myöskin maanisilla potilailla. Pitäisikö siinäkin tapauksessa jättää lääkkeet ottamatta ja turvautua muihin keinoihin. Siis näihin; työ, ystävät, alkoholi pois jne. Totuus on se, että esimerkiksi hypomaniasta kärsivä ihminen on usein erittäin energinen työssään, hän on tavallista sosiaalisempi, hän on viinanhimoinen. Miten tähän kaksisuuntaiseen sairauteen siis auttavat nämä muut keinot.

Unohdetaan se, että lääkkeet korjaavat aivojen biokemiallisia muutoksia. Masennus, mania, skitsofrenia on tahdosta riippumatonta. En käsitä ajatusta, ettei lääkkeitä kannata syödä missään tapauksessa. Ilman lääkkeitä moni viettäisi koko elämänsä suljetulla osastolla.

Se masennus voi johtua niin monesta asiasta. Se ei jokaisella johdu esim. läheisen kuolemasta, työuupumuksesta tai huumeiden käytöstä.

En usko, että lääkärit yrittävät vain myrkyttää ihmisiä määräämällä tai suosittelemalla lääkkeitä. Mitä ihmeen tunteiden turruttamista se on, kun syön lääkkeitä kaksisuuntaiseen, etten saa hypomaniaa tai masennusta. Se kun ei johdu mun tunteiden piilottelusta tai patoutumista. Se on ihan periytynyt mulle ja pamahtanut päälle vaikeista kokemuksista johtuen. Lääkkeen tehtävä on myöskin auttaa ihmistä käsittelemään tiettyjä asioita, joita masentuneena ei näe eikä kykene aina realistisesti ajattelemaan. Ilman lääkkeitä olisin luultavasti kuollut. Onneksi siis..lääkäri niitä määräsi.
Mellu-

Posts: 4,006

#431 • • Mellu-
jep jep.. on se kiva asia se masennus

--
Mellu lähti lahdesta, mutta lahti ei lähtenyt Mellusta -enrg-
Lentopallokenttien Dennis Rodman

TPYOMASTER

Android

Posts: 3,908

#432 • • Android

satumetsä, 17.1.2007 17:58:
Mulle tulee monesti sellanen olo (täälläkin lukiessa kirjoituksia), että kaiken masennuksen oletetaan olevan sitä "tavallista" masennusta eikä muisteta, että monet muut mielenterveyshäiriöt aiheuttavat masennusta. Skitsofrenia, ahdistushäiriöt jne.



Hyvä pointti. Oma masennus kun tuli "boonuksena" paniikki- ja ahdistuneisuushäiriöiden takia. Ts. seuraus eikä syy.
lostgone

Posts: 2,493

#433 • • lostgone
Julmalla vääryydellä leikkaan ja liimaan muiden ajatuksia yhdistämään omaa käsitystäni.

onni3mk, 17.1.2007 17:04:
Sä et pysty pakottamaan ketään sun tueks.
Kukaan ei voi oikeesti ymmärtää, miltä susta tuntuu tai mitä sä käyt läpi.
Kukaan ei voi sua ..**ding* pelastaa.
Vain sä itse.
Ystävien tuki(..) ei voi ikinä parantaa sua.
Eikä kukaan jaksa väkisin repiä elämänhalunsa menettänyttä ylös..
..(Lääkkeiden) tarkotus (..)on auttaa sua jaksamaan auttaa itseäs.
Edes lääkärit lääkkeineen ei pysty pelastamaan sua sormiaan napsauttamalla.


**ding*Auttaa minusta voi. Muuten ihmisillä ei olisi syytä viihtyä laumassa.

Minusta lääkkeitä jaetaan liikaa ilman riittävän perusteellisia tutkimuksia. Mutta:

satumetsä, 17.1.2007 17:58:
..lääkkeet korjaavat aivojen biokemiallisia muutoksia.
En käsitä ajatusta, ettei lääkkeitä kannata syödä missään tapauksessa.
Ilman lääkkeitä moni viettäisi koko elämänsä suljetulla osastolla.

--
Pimeän puolustuspuheenvuoro.

Avatar
#434 • • -Loyal- Guest

onni3mk, 17.1.2007 17:04:
<IMHO>
Sä et pysty pakottamaan ketään sun tueks. Kukaan ei voi oikeesti ymmärtää, miltä susta tuntuu tai mitä sä käyt läpi. Masennuksen läpikäynneillä on luultavasti jonkinlainen aavistus, mutta kukaan ei koe asioita samalla tavalla kuin sinä. Kukaan ei voi sua auttaa tai pelastaa. Vain sä itse. Ystävien tuki tietysti auttaa, mutta sekin apu lähtee susta itestään, ne ei voi ikinä parantaa sua. Eikä kukaan jaksa väkisin repiä elämänhalunsa menettänyttä ylös vuodesta toiseen, kannustaa jaksamaan. Eikä pidäkkään jaksaa. Ihanteellistahan se olisi, jos se menis näin.

Ne lääkärit ja psykologit, terapeutit ja muut mielenterveyshoitajatkin on vain ihmisiä, ne tekee virheitä siinä missä muutkin. Ne on lukenut tietonsa jostain kirjasta tai saanut ne joltain muulta ihmiseltä ja ne yrittää soveltaa niitä, jotta voisivat yrittää helpottaa muiden ihmisten oloa. Niille on opetettu, että lääkkeiden tarkoitus on pitää ihminen toimintakykyisenä ja tähän tarkoitukseen jokainen mulle lääkkeitä tarjonnut henkilö on niitä mulle tarjonnut. Lääkkeetkään ei pysty sua parantamaan, pahimmassa tapauksessa ne peittää sen pahan olon alleen, niin että luulet kaiken olevan hyvin. Niiden tarkotus tosiaankin on auttaa sua jaksamaan auttaa itseäs. Edes läkärit lääkkeineen ei pysty pelastamaan sua sormiaan napsauttamalla.

Vaikka jotain virikkeitä jokaisella ihmisellä tulisi olla, ei kaikki silti pysty tekemään esim työtä tai opiskelemaan täysipainoisesti. Se on totta, ettei tulisi lamaannuttaa itseään täysin, mutta jollekin saattaa virikkeeksi riittää vähempi kun joillekin taas työnteko auttaa. Siinä työnteossakaan tärkeintä ei ole se raha, koska se ei todellakaan loppupeleissä auta mitään tai ainakaan vie pois sun pahaa oloa.

</IMHO>

Psykiatrit ja mielenterveyshoitajat yms eivät jakele tietojaan, niin ei mielenterveys potilasta hoideta, vaan ne kyselee asioita ja yrittää näin vierittää ihmisen oikeille raiteille, tai ajattelemaan asioita laajemmalta kannalta.
Näin minulle kerrottiin, kun mua ohjattiin joskus psykiatrille ja epäilin heidän ammattitaitojaan.
Näin se oli ja erittäin osaavaa porukkaa olikin. Poisluettu yksi harjoittelija, ketä ei opsannut hommaa hoitaa.
onni3mk

Posts: 3,973

#435 • • onni3mk Onni on.

lostgone, 17.1.2007 19:51:
**ding*Auttaa minusta voi. Muuten ihmisillä ei olisi syytä viihtyä laumassa.



Hetkellisesti kyllä, mutta yhdellä ihmisellä ei minusta voi olla kovin suurta merkitystä, jos on sairastanut masennusta monia vuosia. Tuskin se yksi ja sama ihminen jaksaa sen monen vuoden ajan olla mukana tukemassa ja yrittämässä auttaa.

Mutta siis hetkellisesti, auttaa tekemään juuri tästä päivästä paremman kuin esim. eilinen oli.

Sun ja satumetsän mielipiteen lääkkeistä allekirjoitan kans.

--
Onni on.

Avatar
#436 • • -Loyal- Guest

peepe, 17.1.2007 17:42:
---
Loyal, 17.1.2007 15:35:
Sit vielä sen verran, et 4 vuotta sitten mun hyvä kaveri sairastu masennukseen. Oli menty naimisiin vuosi sitten ja nyt tuli ero pitkästä suhteesta. Masennus... Sanoin että mene psykiatrille puhumaan.. ei uskonut... Loppujen lopuksi sain sen sinne. Laitto messengerillä mulle sinä iltana, et oli ihan kiva jutella sen kanssa. Omituinen taktiikka niillä on puhua, mut ei tullu pahaa fiilistä yhtään, päinvastoin sain paljon uusia ideoita. Sanoin että hyvä homma. Ethän ota mitään lääkkeitä sieltä, jos ne tarjoaa.. Lupas olla ottamatta. 2 päivää sen jälkeen toinen meiden yhteinen kaveri soitti ja kertoi tämän henkilön ampuneen itsensä..... Lääkkeet ja viina masennus...
Hyvä että usutin parhaimman kaverini menemään psykitrille, joka määräsi pillereitä... Vittu.
Tämä ei siis ollut itsemurha vaan kaveri oli seonnut ja pelannut venäläistä rulettia 357:lla.
Laukaissut 2kertaa ensin tyhjää ja 3:lla osui itseään päähän. 23 vuotias ...

---


Tästä ei ilmeisesti kovin paljoa puhuta, mutta sellaiselle henkilölle joka on ollut aikaisemmin itsetuhoinen, mielialalääkityksen alkuvaihe voi olla vaarallista aikaa, koska se kohottaa toimintakykyä ja näin ollen lisää itsemurhan riskiä.

Aijaa, tällaista ei oo mulle koskaan sanottu..
Toi mun kaveri ei ollut yhtään itsetuhoinen. Niin kuin sanoin, se oli vahinko. on sitä ennekin pelattu, mut leikillään ja säännöillä et vain kerran painetaan liipasinta ja sit pyöräytetää uudestaa. Kaveri oli vaan niin sekasi ollu et oli painanu sen 3 kertaa...
onni3mk

Posts: 3,973

#437 • • onni3mk Onni on.

Loyal, 17.1.2007 20:15:
Psykiatrit ja mielenterveyshoitajat yms eivät jakele tietojaan, niin ei mielenterveys potilasta hoideta, vaan ne kyselee asioita ja yrittää näin vierittää ihmisen oikeille raiteille, tai ajattelemaan asioita laajemmalta kannalta.
Näin minulle kerrottiin, kun mua ohjattiin joskus psykiatrille ja epäilin heidän ammattitaitojaan.
Näin se oli ja erittäin osaavaa porukkaa olikin. Poisluettu yksi harjoittelija, ketä ei opsannut hommaa hoitaa.



Mun sanallinen ulosanti ei ole tarpeeksi hyvää.

Oon samaa mieltä, mutta se, millä tavalla ne sen tekee on opittuna kirjoista ja ylipäätä se ajatus, että noin mielenterveyspotilasta hoidetaan on lähtöisin ihmisist itsestään. Mä en tiedä aukeneeko mun pointti vieläkään, mutta yritän.

--
Onni on.

meizi m

Posts: 398

#438 • • meizi m Jytkemeister supreme

satumetsä, 17.1.2007 17:58:
--snip--
Mitä ihmeen tunteiden turruttamista se on, kun syön lääkkeitä kaksisuuntaiseen, etten saa hypomaniaa tai masennusta. Se kun ei johdu mun tunteiden piilottelusta tai patoutumista. Se on ihan periytynyt mulle ja pamahtanut päälle vaikeista kokemuksista johtuen. Lääkkeen tehtävä on myöskin auttaa ihmistä käsittelemään tiettyjä asioita, joita masentuneena ei näe eikä kykene aina realistisesti ajattelemaan. Ilman lääkkeitä olisin luultavasti kuollut. Onneksi siis..lääkäri niitä määräsi.



Sama tilanne. Ilman lääkitystä olisin mahdollisesti jo kuollut. Bipolaarihäiriöön siis minäkin, vaikka itse kuolinsyy olisikin kirjattu joksikin muuksi lääninoikeuslääkärin toiseksi. Tunteet turtuvat nimen omaan masennuksen takia. Usein myös hypomania kaventaa tunneskaalaa aika rajusti. Jäljelle jäävät saattavat tietty tuntua voimakkaina. Toki joidenkin lääkkeiden sivuvaikutuksena voi olla tuo turtumus. Epäilen että jossain vaiheessa litium aiheutti minulle sellaisen turtumuksen tunteen, mutta se saattoi yhtä hyvin (tai todennäköisemminkin) olla vain yksi masennuksen manifestaatio.

Eräs sukulaiseni on toimitettu maanisessa psykoosissa sairaalaan jo useammin kuin jaksan laskea. Lähes joka kerta (~90%) tätä on edeltänyt lääkkeiden omatoiminen pois jättäminen. Valproaatti lihottaa, litium vituttaa, lamotrigiini nyt on vaan pahan makusta. Ja 'pii paa pii paa' kaikuu kadulla. Lääkkeet on helppo nähdä syyllisenä kaiken maailman pahoihin asioihin. Muutenhan asiat olisivat monimutkaisia kuin elämä itse.

Tuosta ihmisten keskinäisestä välittämisestä.. Ensimmäistä kertaa masentuessani tajusin asian jonka moni muu masentunut on myös allekirjoittanut - juuri kukaan ei oikeasti välitä pätkän vertaa. Masentunut on paskaa seuraa joten sen kanssa ei jaksa hengata. Siinä oppii aika nopeesti olemaan jakamatta noita juttuja kavereille ja näyttelemään onnellista parhaan kykynsä mukaan.

Toisaalta ihmiset joilla jotenkin vanne kiristää päätä löytävät toisensa. Nykysin minunkin kaveripiirissä on huomattavan paljon mieleltään vähemmän terveitä ihmisiä. Ne terveet ei vaan tajuu (paitsi jotku.. kai).

--
...

onni3mk

Posts: 3,973

#439 • • onni3mk Onni on.

Jasmeister, 18.1.2007 02:41:
Tuosta ihmisten keskinäisestä välittämisestä.. Ensimmäistä kertaa masentuessani tajusin asian jonka moni muu masentunut on myös allekirjoittanut - juuri kukaan ei oikeasti välitä pätkän vertaa. Masentunut on paskaa seuraa joten sen kanssa ei jaksa hengata. Siinä oppii aika nopeesti olemaan jakamatta noita juttuja kavereille ja näyttelemään onnellista parhaan kykynsä mukaan.

Toisaalta ihmiset joilla jotenkin vanne kiristää päätä löytävät toisensa. Nykysin minunkin kaveripiirissä on huomattavan paljon mieleltään vähemmän terveitä ihmisiä. Ne terveet ei vaan tajuu (paitsi jotku.. kai).



*joo*

Eikä niitä ihmisiä voi moittia siitä. Eipä muakaan kiinnosta pätkän vertaa. Paitsi joskus.

Katkeroituuko sitä väistämättä?

--
Onni on.

superwoman

Posts: 333

#440 • • Edited superwoman toinen jalka jo...
!!!!

Kauhistuin lukemastani, että täällä tietenkin joku hoitaa masennusta alkoholilla ja muilla aineilla, mielummin kuin menee lääkäriin ja syö lääkkeitä.

Jos nyt kuitenkin päädytte lääkäriin, niin käykää tsekkaamassa päihdelinkki.fi sivuilta hieman yhteisvaikutuksia, jos nipsut jää lääkkeiden ohella käyttöön. Jos et jaksa käydä sivuilla, niin voin ainakin kiteyttää, että masennuslääke Aurorix (ja muut MAO-estäjät) yhdessä nipsujen kanssa on HENGENVAARALLINEN setti. Aiheuttaa ns. serotoniinisyndrooman, koska molemmat, on ns. välittäjäaineiden boostereita. Menkää ja lukekaa.

Kiitos.

--
...just visiting...