masennus...

1,167 posts, 59 pages, 659,444 views

superwoman

Posts: 333

#381 • • superwoman toinen jalka jo...
Pakko lisätä.

En ole lääkäri enkä sairaanhoitaja, siksi farmakologia ei ole mikään erityisosaamisalani, toki olen lääkehoidon perrusteet opiskellut. Työni on kuunnella ja tukea, ja koettaa vaikuttaa potilaan psyykkeen dynamiikkaan tervehdyttävästi. Olen siinä jopa onnistunut.

Hyvää yötä.

--
...just visiting...

nuance

Posts: 1,963

#382 • • nuance cov ops, combat, sunrise
yay. rupee ne oikeetkin vaikutukset tuntuu. tänä aamuna ei ilmennyt ahdistuskohtausta niinku viimeisen parin viikon ajan on joka aamu ilmennyt, ja lisäks tuntuu että tunteet on paljon tasaisempia ja jotenkin helpompia hallita. haittavaikutuksetkin on vähän tasaantuneet, enää on lähinnä semmonen tokkura, joka ilmenee about 1-2h napin ottamisen jälkeen mut menee aika pian ohi, jotain pientä pahoinvointimeininkiä ja hikoilua.
noemi

Posts: 535

#383 • • noemi
Ite oon kärsiny vaihtelevan vahvuisesta masennuksesta kuustoistavuotiaasta asti, eli n. viitisen vuotta...

Kaikki lekurit sanoo että serotoniiniaineenvaihduntaa paikkailevista psyykenlääkkeistä ois mulle hyötyä, ja on siina takuulla ihan oikeessa, mutta hemmetti kun mä en kerta kaikkiaan näytä olevan yhteensopiva noitten nipsujen kanssa.

Tähän mennessä oon kokeillu kahdeksaa eri valmistetta, ja kaikista on tullu joko heti, tai sitten lupaavan alun jälkeen niin hirveet sivuoireet että ei ole voinut edes harkita kuurin jatkamista.

Yhet aiheutti niin skitsoja painajaisia etten uskaltanu lopulta enää nukkua ko parin tunnin pätkissä (etten näkis unia), toiset sai oksentelemaan hallitsemattomasti, kolmannet hikoilemaan ko 40 asteen kuumeessa, neljännet aiheutti rytmihäiriöitä, huimausta ja vapinaa, viidennet pisti ihokarvat ja hiukset lähtemään ja niin edelleen...

Oishan se hienoa, kun ei masentais ja väsyttäis koko ajan näin saatanasti, mutta alkaa vaikuttaa aika mahdottomalta että mä pystyisin syömään mitään Suomessa sallittuja tukkalääkkeitä – ja vaikka pystysinki, niin kalliiks tulee...ainoot vielä testaamatta olevat lääkkeet kustantaa toiset yli kolmekymppiä/kk ja toiset melkeen kuuskybää per kuukausi. Mitä tässä voi muuta sanoa ko että hullut on lääketehtaiden kultakaivos *justjoo*

--
Oikeutta koneille!

oooo

Posts: 1,249

#384 • • oooo

wishwa, 8.1.2007 01:30:
Ite oon kärsiny vaihtelevan vahvuisesta masennuksesta kuustoistavuotiaasta asti, eli n. viitisen vuotta...

Kaikki lekurit sanoo että serotoniiniaineenvaihduntaa paikkailevista psyykenlääkkeistä ois mulle hyötyä, ja on siina takuulla ihan oikeessa, mutta hemmetti kun mä en kerta kaikkiaan näytä olevan yhteensopiva noitten nipsujen kanssa.

Tähän mennessä oon kokeillu kahdeksaa eri valmistetta, ja kaikista on tullu joko heti, tai sitten lupaavan alun jälkeen niin hirveet sivuoireet että ei ole voinut edes harkita kuurin jatkamista.



Sama mulla.. Olen kokeillut useita lääkkeitä ja suurien sivuvaikutusten vuoksi en pysty niitä syömään. Ei sovi ssri-lääkkeet, ei mao-estäjät jne. Ainut mitä pystyn syömään ja syön, on Lamictal. Siis tasaaja. Epilepsialääke, jota käytetään kaksisuuntaisessa ehkäisemään masennusta. Ikävä kyllä ahdistukseen tai jännittämiseen ei tuosta ole apua ja masennustakin iskee silloin tällöin. Noh kai siitä jotain apua on ollut.
Avatar
#385 • • Enkeli Guest

wishwa, 8.1.2007 01:30:
niin kalliiks tulee...ainoot vielä testaamatta olevat lääkkeet kustantaa toiset yli kolmekymppiä/kk ja toiset melkeen kuuskybää per kuukausi. Mitä tässä voi muuta sanoa ko että hullut on lääketehtaiden kultakaivos *justjoo*



Pieni vinkki: Koita saada kelalta uusi kelakortti mihin tulis lääketunnus 112 tai vastaava jolloin kaikki (en oo kyl varma mut psyykelääkkeet ainakin) reseptilääkkeet maksaa 3e kertaostoksena, mun mielestä sitä ei oo edes vaikee saada ni saat rauhottavat ja muut paljon halvemmalla....
Voimia *hali*
superwoman

Posts: 333

#386 • • Edited superwoman toinen jalka jo...

Enkeli, 8.1.2007 18:44:
---
wishwa, 8.1.2007 01:30:
niin kalliiks tulee...ainoot vielä testaamatta olevat lääkkeet kustantaa toiset yli kolmekymppiä/kk ja toiset melkeen kuuskybää per kuukausi. Mitä tässä voi muuta sanoa ko että hullut on lääketehtaiden kultakaivos *justjoo*

---


Pieni vinkki: Koita saada kelalta uusi kelakortti mihin tulis lääketunnus 112 tai vastaava jolloin kaikki (en oo kyl varma mut psyykelääkkeet ainakin) reseptilääkkeet maksaa 3e kertaostoksena, mun mielestä sitä ei oo edes vaikee saada ni saat rauhottavat ja muut paljon halvemmalla....
Voimia *hali*
[/q


112 erityiskorvattavuudella (vaikeat psykoosit ja muut vaikeat mielenterveyden häiriöt) saa 100% lääkekorvauksen psykiatrian piiriin kuuluvista reseptilääkkeistä 3e omavatuulla lääkekohtaisesti. Pyydä, että lääkärisi tekee b-lausunnon Kelaan erityiskorvattavuuden hakemiseksi. Päätös tulee n.2-4vk sisällä oikeuden hakemisesta. Yleensä se on määräaikainen, kun kyseessä on esim. masennus, koska sairaus ei ole krooninen.

--
...just visiting...

superwoman

Posts: 333

#387 • • superwoman toinen jalka jo...

wishwa, hullut on lääketehtaiden kultakaivos *justjoo*



Aivan tää on kultakaivostoimiintaa, ja psykiatrithan tutkitusti määräävät kaikista lääkäreistä eniten reseptejä. Siksi kaikki lääketehtaat kilpaa tyrkyttää valmisteitaan ja oheistuotteinaan kaikenmaailman kyniä ja kännyköitä ja täytekakkuja poliklinikoille ja niiden lääkäreille....

Ja kai tää Suomi on myös viinakaupan kultamaa, kun osa hoitaa masennustaan dokaamalla -jos ei saa/jaksa hakea oikeampaa lääkettä tai se ei tehoa.

--
...just visiting...

noemi

Posts: 535

#388 • • noemi

superwoman, 10.1.2007 06:07:
---
112 erityiskorvattavuudella (vaikeat psykoosit ja muut vaikeat mielenterveyden häiriöt) saa 100% lääkekorvauksen psykiatrian piiriin kuuluvista reseptilääkkeistä 3e omavatuulla lääkekohtaisesti. Pyydä, että lääkärisi tekee b-lausunnon Kelaan erityiskorvattavuuden hakemiseksi. Päätös tulee n.2-4vk sisällä oikeuden hakemisesta. Yleensä se on määräaikainen, kun kyseessä on esim. masennus, koska sairaus ei ole krooninen.



Ei hemmetti! Oikeesti? Wonder why kukaan lekuri ei oo koskaan maininnu tosta...*dissaa*

--
Oikeutta koneille!

oooo

Posts: 1,249

#389 • • oooo

wishwa, 10.1.2007 13:15:
Ei hemmetti! Oikeesti? Wonder why kukaan lekuri ei oo koskaan maininnu tosta...*dissaa*



Mutta siis ...Tuossa on muutama ehto, joiden tulee täyttyä. Eli jokaiselle ei myönnetä erityiskorvausta. Ehkä siksi sinulle ei ole kerrottu asiasta. Esim. kuten alla sanotaan; depression vuoksi erityiskorvaus voidaan myöntää vain, kun kyse on depressiosta, jossa on psykoottisia piirteitä.



112. Vaikeat psykoosit ja muut vaikeat mielenterveyden häiriöt (100 %)

Schizophrenia, psychosis affectiva, psychosis manodepressiva, paraphrenia involutionis, status paranoicus, paranoia, dementia senilis, dementia praesenilis, psychoses aliae; A52.1, A69.2, A81.0, B22.0, B56.9, B57.2, E01.8, E03.9, E52, E53.8, E75.6, E83.0, E83.5, F01, F03, F20-F25, F28, F29, F30.2, F3I, F32.3, F33.3, F84, G10, G20, G30.0, G30.1, G30.8, G30.9, G31.0, G35, G40.9, M30.0, M32.8

* Lausunnon edellytetään perustuvan psykiatrin tai lasten psykiatrin tutkimukseen tai sairaalassa tai mielenterveystoimistossa suoritettuun tutkimukseen.
* Vaikealla psykoosilla tarkoitetaan tilaa, johon liittyy selvä todellisuuden tajun häiriintyminen. Näitä ovat skitsofrenia ja harhaluuloisuushäiriö. Lisäksi maanisdepressiivinen psykoosi kuuluu tähän vaikeiden mielenterveyden häiriöiden ryhmään.
* Depression vuoksi erityiskorvattavuus voidaan myöntää vain, kun kyse on depressiosta, jossa on psykoottisia piirteitä (koodi F32.3, F33.3). Psykoottisuuden merkit tulee selvittää todistuksessa.
* Reaktiivisten psykoosien lääkehoito ei ole erityiskorvattavaa.
* 188. Vaikeahoitoinen psykoosi (F20, F2 1, F22, F23, F24, F25, F28, F29)
o Vaikeahoitoista psykoosia sairastavilla on tietyin edellytyksin oikeus saada olantsapiini erityiskorvattuna. Edellytyksenä on, että erikoissairaanhoidon yksikössä laaditulta tai psykiatrian erikoislääkärin laatimalla B-lausunnolla on osoitettu kyseessä olevan vaikeahoitoinen psykoosi, jossa muut erityiskorvattavat lääkkeet ovat hoitokokeilussa osoittautuneet tehottomaksi tai haittavaikutukset estävät niiden käytön.
(http://www.kaypahoito.fi/kh/kh_julkaisu.NaytaArtikkeli?p_artikkeli=vak00051)
Android

Posts: 3,908

#390 • • Android

satumetsä, 10.1.2007 13:36:
---
wishwa, 10.1.2007 13:15:
Ei hemmetti! Oikeesti? Wonder why kukaan lekuri ei oo koskaan maininnu tosta...*dissaa*

---


Mutta siis ...Tuossa on muutama ehto, joiden tulee täyttyä. Eli jokaiselle ei myönnetä erityiskorvausta. Ehkä siksi sinulle ei ole kerrottu asiasta. Esim. kuten alla sanotaan; depression vuoksi erityiskorvaus voidaan myöntää vain, kun kyse on depressiosta, jossa on psykoottisia piirteitä.



Tämä nyt ei suoranaisesti liity tähän, mutta jos on korkeat lääkekustannukset, niin voi myös Kelalta hakea lisäkorvausta suurista lääkekustannuksista;


Vakuutetulla on oikeus lisäkorvaukseen tarpeellisista lääkekustannuksista, jos lääkkeistä maksetut omavastuuosuudet ylittävät 612,72 euroa vuonna 2006. Lisäkorvaus on 100 prosenttia 1,50 euron lääkekohtaisen omavastuuosuuden ylittävältä osalta



Pieni lohdutus että pitäisi saada noin 400 takaisin viime vuoden lääkekustannuksista.
superwoman

Posts: 333

#391 • • superwoman toinen jalka jo...

wishwa, 10.1.2007 13:15:
---
superwoman, 10.1.2007 06:07:
---
112 erityiskorvattavuudella (vaikeat psykoosit ja muut vaikeat mielenterveyden häiriöt) saa 100% lääkekorvauksen psykiatrian piiriin kuuluvista reseptilääkkeistä 3e omavatuulla lääkekohtaisesti. Pyydä, että lääkärisi tekee b-lausunnon Kelaan erityiskorvattavuuden hakemiseksi. Päätös tulee n.2-4vk sisällä oikeuden hakemisesta. Yleensä se on määräaikainen, kun kyseessä on esim. masennus, koska sairaus ei ole krooninen.

---


Ei hemmetti! Oikeesti? Wonder why kukaan lekuri ei oo koskaan maininnu tosta...*dissaa*
[/q


Ja toinen vaihtoehto, jos sulle kokeillaan useita lääkkeitä, niin kysyä lääkäriltä lääketehtaiden jakamia ilmaisia näytepakkauksia. Lääkäreillä niitä kyllä on! Ja kun vielä kertoo taloudellisesta puolesta, niin takuulla lääkäri antaa näytepakkauksen.

Koskee erityisesti opiskelijoita, koska kaikki muuthan saa sossusta maksusitoumuksen lääkkeisiiin, kun vaan osaa puhua ja on kaikkea muuta kuin opiskelija. Opiskelijat kun ovat tämän ajan lainsuojattomia! PRKLE!

--
...just visiting...

nomic

Posts: 4,120

#392 • • nomic Finrg / Hybridize / Paine / Nu-Energy / Kreatix
Itselleni ei kerrottu, että kuittia vastaan saa rahat sossusta palautavana takaisin, eikä myöskään, että jos ylittää tietyn summan, niin sen jälkeen listalla menevät lääkkeet maksavatkin enään 3e.
Muutamian välikäsien kautta sain tämän tietoon, mutta ei se enään niinkään lohduta, kun ei ole kuitteja tallessa ja rahaa palanut aikamoinen määrä lääkkeisiin. Kallein taitaa olla tuo Zyprexa, siis näistä, mitä itselläni menee ja ei ole mukava ostella noita, kun ei muuteskaan ole rahaa hirveästi.
No, onneksi tiedän nytten, että sen rahan saa palautavana, kunhan on kuitit jne, niin ei tarvii elää pelkällä makaronilla kuukaudet.

Mutta itse aiheesta: Itse olen 5-6 vuotta sairastanut masennusta; keskivaikeaa ja vaikeaa. Tämä alkoi, kun hyvä ystävä kuoli. Diagnosoitu vasta kesällä, koska sitä ennen en edes ymmärtänyt, että olen masentunut; pidin itseäni vain hirmuisen laiskana ja toimettomana, jolla vaan alkoi motivaatio hiipua kaikkea kohtaan. Oli pieni järkytys, kun tuli tehtyä ensimmäiset BDI-testit ja mihin aiheisiin aina asiat suuntautuivat, kun kävi terapeutin luona juttelemassa. Liikaa patoutumia, yksinäisyys, syrjäytyminen, itsetuhoisuus: tervetuloa elämään. En edes aluksi olisi halunnut mennä lääkäriin, sillä ajattelin pärjääväni ilman apua. Sisko taisi olla ensimmäinen, joka huomasi oireet. Lääkäriin mentiin vasta, kun paniikkikohtauksia alkoi tulla nelisen kertaa päivän aikana.

Nytten olo on todella tasainen, ei hyvä, eikä huono. En pysty näyttää omaa mielialaani ihmisille, kiitos psyyke-lääkkeiden. Kaikki on kovin harmaata ja kuin osa minusta olisi kuollut. Eräs ystäväni sanoi että nuo ovat: taitelijan surma. Mikä pitää IMO paikkansa, ainaskin minun kohdallani: en ole saanut mitään luovaa tehtyä moniin hetkiin, koska en vaan saa kiksejä enään oikein mistään. Elän vain omaa kuolemaani. Onko muilla samanlaisia kokemuksia?
ezzy

Posts: 8,060

#393 • • ezzy Droid-pappa
Alkaa hiljalleen tuntumaan itsestäkin, ettei tämä huono olo ole vain heikko hetki tai huono päivä, kun elämänilo on tipahtanu all-time pohjiin kaiken mahdollisen ahdistuksen johdosta.
Todella hankala sisäistää tälläistä olotilaa normaalisti iloisena ja positiivisena henkilönä. Pakko keksiä jotain ja aika pian tai alkaa neljän seinän sisältä poistuminen olemaan ylitsepääsemätöntä. Nyt pyrkinyt vaan olemaan ajattelematta stressaavia asioita, joita vaan on mahdollista ignoraa ja yrittäää eristää duuni ja vapaa-aika selvästi. Auttanut jonkin verran, mutta silti aika mollipainotteista arkea on pidellyt.
oooo

Posts: 1,249

#394 • • oooo

-Catarina-, 11.1.2007 22:29:
Zyprexaa masennukseen??? Enpäs ole ennen moiseen törmännyt*eiei*



Kyllähän tuota määrätään jonkin verran masennukseen vaikka psykoosilääke onkin.
Vaikeaan masennukseen ja ahdistukseen kokeilun arvoinen vaihtoehto.

Eikä tuo ole ainoa lääke, jota määrätään muuhunkin kuin "alkuperäiseen" käyttötarkoitukseen.
Hyvänä esimerkkinä Lamictal, jota käytetään kaksisuuntaisessa masennuksen ehkäisemiseen, vaikka epilepsialääke onkin.
nomic

Posts: 4,120

#395 • • nomic Finrg / Hybridize / Paine / Nu-Energy / Kreatix

-Catarina-, 11.1.2007 22:29:
---
nomic, 11.1.2007 11:50:
Kallein taitaa olla tuo Zyprexa, siis näistä, mitä itselläni menee

Mutta itse aiheesta: Itse olen 5-6 vuotta sairastanut masennusta; keskivaikeaa ja vaikeaa.


---


Zyprexaa masennukseen??? Enpäs ole ennen moiseen törmännyt*eiei*



Kuten Satumetsä jo vastasikin, on se rinnakkain parin muun lääkkeen kanssa. Muuteskin on kevyitä aistiharhoja, jotka pysyvät poissa, tuota syödessään. Onneksi nykyään lääkkeet maksavat vain se 3e, jolloinka kaikki kuukauden rahat eivät mene pelkästään lääkkeisiin.
Tuon päälle menee sitten vielä Cipralex ja Remeron. Ja nyt alkaa vihdoin tuntuu siltä, että päässyt vähäsen ylöspäin siitä pahimmasta olosta. *piis*
Verano

Posts: 4,649

#396 • • Verano Merituuli

satumetsä, 12.1.2007 00:13:
---
-Catarina-, 11.1.2007 22:29:
Zyprexaa masennukseen??? Enpäs ole ennen moiseen törmännyt*eiei*
---
Kyllähän tuota määrätään jonkin verran masennukseen vaikka psykoosilääke onkin.
Vaikeaan masennukseen ja ahdistukseen kokeilun arvoinen vaihtoehto.




nomic, 12.1.2007 10:29:
---
nomic, 11.1.2007 11:50:
Kallein taitaa olla tuo Zyprexa, siis näistä, mitä itselläni menee

Mutta itse aiheesta: Itse olen 5-6 vuotta sairastanut masennusta; keskivaikeaa ja vaikeaa.
---
Kuten Satumetsä jo vastasikin, on se rinnakkain parin muun lääkkeen kanssa. Muuteskin on kevyitä aistiharhoja, jotka pysyvät poissa, tuota syödessään. Onneksi nykyään lääkkeet maksavat vain se 3e, jolloinka kaikki kuukauden rahat eivät mene pelkästään lääkkeisiin.
Tuon päälle menee sitten vielä Cipralex ja Remeron. Ja nyt alkaa vihdoin tuntuu siltä, että päässyt vähäsen ylöspäin siitä pahimmasta olosta. *piis*



Onhan tuo Zyprexa aika tuhti lääke, mutta jos sulla on vaikea masennus ja noilla muillakin oireilla niin se tietysti selittää lääkärin valintaa. "Pelkkään" masennukseen tuntus kyllä liioittelulta. Saako kysyä syötkö pientä vai suurempaa annosta/ kuinka paljon?

satumetsä, 12.1.2007 00:13:
Eikä tuo ole ainoa lääke, jota määrätään muuhunkin kuin "alkuperäiseen" käyttötarkoitukseen.
Hyvänä esimerkkinä Lamictal, jota käytetään kaksisuuntaisessa masennuksen ehkäisemiseen, vaikka epilepsialääke onkin.



Lamictal on hyvä osoitus siitä, että kaksisuuntaisessa on kysymys nimenomaan/ suurimmaksi osaksi aivokemiasta. Kuten epilepsiassakin aivoissa tapahtuu häiriöitä. Näitä ei terapialla korjata, joten jatkuva lääkitys on välttämätön. Tottakai myös ulkoapäin tulevat asiat, tapahtumat elämässä jne laukaisevat oireita, mutta pelkkä puhuminen ei auta. Terapiasta on toki hyötyä sairauden ymmärtämisessä, hyväksymisessä, ennaltaehkäisyssä jne. Mutta kaikki varmaan ymmärtävät, että epilektikonkaan ei kannata heittää lääkkeitä menemään ja toivoa että ihan vaan puhumalla kohtaukset pysyvät poissa.

Lamictal tekee muutakin kuin vain ehkäisee masennusta, kaksisuuntaisuus kun ei valitettavasti ole niin simppeliä, että välillä olisi masentunut ja sitten välillä onnensa kukkuloilla.
ee102

Posts: 775

#397 • • ee102 Team Yökukkujat / E102 / ituhippi

-Catarina-,
Zyprexaa masennukseen??? Enpäs ole ennen moiseen törmännyt*eiei*



Tää menee nyt hiukan aiheen sivusta, mut masennuksen takia psykiatrisel ollessani mulle määrättiin Zyprexaa - ei masennukseen, vaan koska mul epäiltiin kaksisuuntaista mielialahäiriötä. No, Zyprexa ei oikeen sopinu mulle, vaan ku hoitaja tuli aamulla herättelemään, olin ikäänku halvaantunu sänkyyn kii. Pystyin hädin tuskin päätä nostamaan. Hoitaja mitä ilmeisimmin luuli, etten vain halunnut nousta sängystä, koska ravisteli sängyn jalkopäätä. Mun oli vaikea puhua, mut sain sain just ja just sönkötettyä: "thse on tuo uuths lääke thsyprexa" ja nukahdin uudelleen moneks tunniks. *nauru* Sit pääsin sängystä viimein. Yritin nauraa potilaskavereideni jutuille, mut sain aikaiseksi vaan karun virnistyksen: *pepsodent**nauru*
nomic

Posts: 4,120

#398 • • nomic Finrg / Hybridize / Paine / Nu-Energy / Kreatix

-Catarina-, 12.1.2007 19:34:
---
Kukas lääkäri sulle noita lääkkeitä määrää? Onkos sulla kauankin mennyt Cipralex ja Remeron päällekkäin + Zyprexa?



Remeron tuli kuvioihin vasta viikon alussa, sitä ennen on cipralex ja zyprexa menneet jo kauan.
Lääkäri on joku hieman ontuvaa suomea puhuva nainen. Onko tuo pahakin yhdistelmä? Kyselen tyhmiä kun en tiedä, olen vain lammas, jolle paimen syöttää nappeja. :I Vielä en ole ainaskaan huomannut mitään negatiivista, mutta en positiivistakaan. Mieli on kovin neutraali ja ruokahalu kohonnut valtavaksi.
oooo

Posts: 1,249

#399 • • oooo

nomic, 12.1.2007 20:36:
Remeron tuli kuvioihin vasta viikon alussa, sitä ennen on cipralex ja zyprexa menneet jo kauan.
Lääkäri on joku hieman ontuvaa suomea puhuva nainen. Onko tuo pahakin yhdistelmä? Kyselen tyhmiä kun en tiedä, olen vain lammas, jolle paimen syöttää nappeja. :I Vielä en ole ainaskaan huomannut mitään negatiivista, mutta en positiivistakaan. Mieli on kovin neutraali ja ruokahalu kohonnut valtavaksi.



Kyllä vaikeissa tapauksissa (esim. hoitoresistentiksi määritellyn masennuksen) hoidossa voidaan käyttää kahta tai jopa kolmea erilaisen vaikutusmekanismin omaavaa masennuslääkettä. Näihin monilääkekokeiluihin siirrytään usein kriittisesti ja ne keskeytetään mikäli hoitovastetta ei saavuteta.

Ja siis noita masennuslääkkeiden ja antipsykoottien yhdistelmiä myöskin käytetään, kuten sinulla.
Joissain tapauksissa voidaan määrätä yhtäaikaisesti ssri-lääkettä ja mao-estäjää, vaikka yleinen käytäntö on se, ettei niitä saisi syödä yhtä aikaa (tämä esimerkkinä siitä, että poikkeustapauksia löytyy). Näissä poikkeustilanteissa pitäisi potilaan tilannetta seurata aktiivisemmin kuin yleensä.

Eli et ole ainoa, joka tuollaista yhdistelmää syö. Ja lääkehoitohan on aina täysin yksilöllistä ja lääkärisi koittaa etsiä juuri sinulle sopivaa lääkitystä. Yleensä (ei aina) lääkärit ovat ammattitaitoisia ja tietävät mitä määräävät. Toki voit mahdollisesti kysyä jonkun muun lääkärin mielipidettä lääkityksestäsi, jos sen turvallisuus askarruttaa. Tosin monesti lääkärit eivät ota kantaa toisen lääkärin määrääviin lääkityksiin.
Android

Posts: 3,908

#400 • • Android

nomic, 12.1.2007 20:36:
ruokahalu kohonnut valtavaksi.



Tästä voi ihan huoletta syyttää ainakin Remeronia. Ruokahalu on edelleen kova, vaikka olenkin käyttänyt ko. lääkettä 1,5v (45mg). Kun kiloja oli kertynyt lähes 15kg oli pakko ruveta laihduttamaan. Jossain määrin olen huomannut, että se ruoanhalun kohoaminen on psyykkinenkin asia. Kun totuttelee syömään vähemmän niin se järjetön makeanhimo ei iske niin usein. Jos sille himolle antautuu niin rupeaa syömään niin paljon ruokaa ja makeisia että siitä helposti tulee terveydellinen ongelma. Etenkin kun Remeronin takia myös nestettä kertyy elimistöön enemmän, ts. lihoat helpommin kuin ilman sitä lääkettä.