417 posts, 21 pages, 185,126 views
Annakins, 30.6.2006 20:14:
Sori vaan, mutta mä en koe itseäni kovin suureksi kaksinaismoralistiksi, vaikka syönkin lihaa ja meillä on koira ja noin yleisesti pidän eläimistä.
Annakins, 30.6.2006 20:13:
---
porkkana ei ole elävä olento/asia ja maitopurkin kyljessä oleva lehmä viittaa maidon tuottaneeseen eläimeen, ei siihen, että joku nyt kohta söisi sen.
Annakins,
Niin, no mä en ole kritisoitunut tai dissannut sun tai kenenkään muunkaan ruokailutottumuksia ja -mieltymyksiä, mielestäni kukin saa syödä mitä itse haluaa.
Android,
Olen itse siirtymässä kasvissyöntiin. *klips* Paluuta lihansyöntiin ei enää ole.
pirpeli,
Ja lillikutille anteeksipyyntö, koska toimin todella asiattomasti aikaisemmin.
Android, 30.6.2006 20:34:
---
Annakins, 30.6.2006 20:14:
Sori vaan, mutta mä en koe itseäni kovin suureksi kaksinaismoralistiksi, vaikka syönkin lihaa ja meillä on koira ja noin yleisesti pidän eläimistä.
---
Noin yleisti? Hmm. Miksi siat, lehmät, kanat jne eivät kuulu siihen kategoriaan eläimiä, jotka ansaitsisivat samanlaista myötätuntoa jota koet joitakin muita, sanotaan nyt vaikkapa koiria, kohtaan? Missä se ratkaiseva ero menee? Hyväksyisitkö, jos lukittaisiin miljoonia koiria pieniin häkkeihin, niille syötettäisiin niin paljon ruokaa että ne eivät pysy pystyssä, jonka jälkeen ne tapettaisiin ja päätyisivät lautasellesi?
On ymmärrettävää, että läheisistä eläimistä (esim oma koira) tykkää enemmän kuin muista. Sitä en kuitenkaan ymmärrä, miksi esim. koirat ansaitsevat jotain, mitä ei nautakarja ansaitse. En sisäistä, miksi empatia kärsimystä kohtaan yht'äkkiä noin vain katoaa kun ei enää puhutakaan lemmikkieläimistä. Ovatko siat pelkkää ruokaa, eivätkä eläviä, tuntevia olioita, jotka pystyvät tuntemaan kipua ja kärsimystä?
Edit: Pakko vielä lisätä, että en vastusta eläinten tappamista kaikissa tilanteissa ja olosuhteissa. Suurin ongelma on nimenomaan tehomaatalous ja siihen liittyvät ongelmat.
Suosittelen muuten lämpimästi tutustumista seuraavaan dokumenttielokuvaan; http://mirror.roland-kaufmann.ch/Earthlings.avi
lillikutti, 30.6.2006 21:43:
---
Annakins,
Niin, no mä en ole kritisoitunut tai dissannut sun tai kenenkään muunkaan ruokailutottumuksia ja -mieltymyksiä, mielestäni kukin saa syödä mitä itse haluaa.
---
niin minä päättelinkin ettet kritisoinut aikaisemmin ketään muuta, etkä mistää muusta kuin minua omasta kommentistani.
minä en ole kyllä sitä mieltä, että ihmiset saisivat tehdä (tässä tapauksesa syödä) mitä lystää. kuitenkin muuttumisen/muuttamisen on lähdettävä aina omasta itsestään, sitten lähipiiristä jne. tarkoitukseni ei ole suinkaan pakottaa ketään tekemään toisin, mutta voin antaa vaihtoehtoisia ajatuksia, olla ehkä hyvä esimerkki toisille ja jakaa omakohtaisia kokemuksia.
mielenkiinnolla jään odottamaan tulenko toistamiseen väärinymmärretyksi.
Mulla on muistaakseni ollutkin. Pomppiva majava teki gutaa kierteelle.äm, 30.6.2006 20:04:
---
Ps. Kenguruista saa kuulemma hyviä jalkapallokenkiä.
mekaanikko, 30.6.2006 15:38:
Jos ihminen syö lihaa, mutta rajaa jotkut eläinlajit menun ulkopuolelle, siinäkin täytyy olla jotain vikaa. Miksi ihmeessä possu, nauta ja kana kelpaavat pöytää mutta koira ei?
lillikutti, 30.6.2006 22:10:
jes, huippua! lainaten jo edesmenneen matti wuoren sanoja "Hyvä elämä ei voi olla sellaista, joka tuhoaa elämää."
tomu, 1.7.2006 13:14:
---
lillikutti, 30.6.2006 22:10:
jes, huippua! lainaten jo edesmenneen matti wuoren sanoja "Hyvä elämä ei voi olla sellaista, joka tuhoaa elämää."
---
Elävätkö lihansyöjäeläimet huonoa elämää :,(
toma,
lillikutti, 1.7.2006 14:27:
---
toma,
---
vaikea sanoa. tää taitaakin siten olla niitä filosofian peruskysymyksiä siitä, mikä on hyvää ja mikä jotain muuta.