Syöttekö mielestänne terveellisesti ja monipuolisesti? Kertokaa ruokavalionne!

417 posts, 21 pages, 181,619 views

NuC

Posts: 8

#1 • • NuC
Liqued

Posts: 187

#3 • • Liqued CyberHemuli
Nuudelit on ainakin tosi monipuolisia ravintoarvoiltaan! ;D

--
Spin!

ee102

Posts: 775

#4 • • ee102 Team Yökukkujat / E102 / ituhippi
Oikeastaan syön ainakin yleisesti ottaen aika terveellisesti. Mutta se johtuu lähinnä siitä, ettei ole varaa karkkiin, sipsiin, ranskalaisiin tms. epäterveellisiin mässyihin. Asun siis vielä vanhempien luona, ja koska täällä on aina kaappi täynnä terveellistä ja monipuolista ruokaa niin tulee syötyä tosi monipuolisesti.

Hmm. Olen aika innokas kokeilemaan kaikkea uudenlaista välillä, mutta välillä mieltyy johonkin tiettyyn, jota tulee syötyä sitten pitemmällä aika välilläkin paljon. Yksi tällainen kokeilusta syntynyt mieltymys on tomaatilla, mozzarellajuustolla ja oivariinilla päällystetyt leivät. Varmaan tulee tomaattia syötyäkin aika paljon kaiken kaikkiaan, ku ko. leivät maistuu mulle niin hyvin.

Tuo mozzarellan (lähinnä sen kevytversion) kokeilu lähti siitä ku hoksasin, että tuskin sain tarpeeksi proteiinia ruuasta. Olen nimittäin vegetaristi, minkä vuoksi pitäisi ravintoaineiden (varsinkin proteiinin) riittävään saantiin kiinnittää erityistä huomiota. Toinen, minkä huomasin tehokkaaksi ja tosi hyvänmakuiseksi proteiinin lähteeksi, on soijapyörykät. Niissä kun proteiinia on enemmän ku lihassa. Niitä tulee vähän väliä syötyä, ku ne maistuu niin hyvälle *slurps*

Pääruuaksi tulee syötyä vaihtelevasti erilaisia kotiruokia. Niistä ehdottomasti parhaita: aurajuusto-punajuurilaatikko, perunasosekeitto ja ne soijapyörykät. Juomana yleensä vesi, aamupalalla tuoremehu.

Välipalana mansikat maistuu mulle niin hyvin, että oon harkinnu vakavasti, että jos ostais niitä pakastimen täyteen sit ku muutan Turkuun. *hihu* Ja jogurttia kuluu tosi paljon. Parhaita jogurtteja on Valion hedelmäpommi ja Rainbown 5 hedelmää - yleensä sellaset, joissa on paloina hedelmiä tai kokonaisia marjoja. Karkkia, sipsiä ja ranskalaisia tulee syötyä yleensä lähinnä siinä palkkapäivän tienoilla, sillon kyllä sitäki enemmän. Nytki oon ollu jo viikon ainaki täysin p.a. niin ei oikeen herkkuja ostella. *justjoo*
Displacer

Posts: 1,828

#5 • • Displacer
en syö ( terveellisesti)
SASHA  F

Posts: 1,722

#6 • • SASHA F
pelkää läskiä
nomic

Posts: 4,120

#8 • • nomic Finrg / Hybridize / Paine / Nu-Energy / Kreatix
oon epäterveellisin ihminen keski-louhelassa. *hmph*
kokista, kahvia, roiskeläppiä, pitsaa ja hampurilaisia. pari viikkoa sitten söin kyllä lasankee ja jukurttii *hihu*
xl8r

Posts: 2,227

#9 • • xl8r synkistelyä suu korvasta korvaan
En niin terveellisesti kuin pitäis. Kotona tulee kyllä syötyä monipuolisesti joskin himan raskaasti, mut duunissa sitä vetelee yleensä vaan einesruokia.

--
http://xl8r.com

perspektiiviä pitäisi voida ostaa ja nauttia suonensisäisesti -- Erlend Loe

lillikutti

Posts: 249

#10 • • lillikutti hyppivä jyvä
syön mielestäni terveellisesti. väkisinkin tulee vältetyä elintarvikkeita, jotka aiheuttaa elintasosairauksia. vegan/freegan-ruokavaliolla elän ja loistan. *joo*

mokkeri, 12.6.2005 05:23:
kanaa.. ja ja .. kanaa... ja ja ööö.. kanaa *hihu* välillä ehkkä muutakin *hymy*



hyvää ruokahalua:
broiler_manure.jpg

--
Kuluta harkiten. Boikotoi. Dyykkaa. Kierrätä. Ole vegaani!
-Kettutyttömusikaali-

leenuliinu

Posts: 1,022

#11 • • leenuliinu Kenen kaveri
Syön mitä sattuu silloin kun syön. Eli todennäköisesti varsin epäterveellisesti, joskin aika vähän lihaa, joka on mielestäni plussaa.

--
Local Underground Helsinki

SPRAIT! @ mbar 18.01.2014 ja 15.03.2014

phear

Posts: 804

#12 • • Edited phear <X>
Olen lakto-ovovegeillyt viitisen vuotta. Viimeisen vuoden aikana olen vähän höllännyt ja syönyt lihaa ehkä kerran kuussa, jos on siltä tuntunut. Tämähän on tietysti johtanut vittuiluun: "Mikä vege sä muka oot?", vaikka kellepä se kuuluu?

Syön paljon ruisleipää ja muita kuitupitoisia juttuja, kuten muroja ja "kuitujogurtteja". Aika paljon menee pastaa ja oliiviöljyä, joidenkin mielestä ne ovat terveellisiä ja toisten ei. Proteiinia 70kg mies tarvitsee vähintään 28g päivässä ja se tulee kyllä ylitettyä helposti maitotuotteilla ja soijapitoisilla jutuilla, eli riittävä proteiinin saantikaan ei ole koskaan ollut ongelma.

Vitamiinien saannin varmistan käyttämällä vitaminoituja tuotteita.

Syön kolmisen kertaa viikossa ulkona (jos ei työlounaita lasketa) ja siloin tulee syötyä vähän mitä sattuu, yleensä pastaa ja pizzaa.

Kai tää ihan tervellinen valio on, kun kaikki arvot olivat viimeisessä lääkärintarkastuksessa lähellä täydellistä, lukuunottamatta HDL-kolesterolia, joka oli hieman liian alhainen (0,88 < 1,00).
ville

Posts: 3,780

#13 • • ville olen oikeasti ujo
uskoisin, että me syödään vaavun kanssa keskimääräistä terveellisemmin.

esim me syödään vaan tummaa leipää. Päivässä tulee oikeestaan vedettyä ilalla ja aamulla joku 1kpl reissumiehiä, jossa päällä kevylevitettä, kevyjuustoa ja vähärasvaista leikkelettä (ja jotain vihanneksia). Jukurttia tulee kans vedettyä tossa samalla, yleensä noita 0,1% rasvaa. Jauheliha pitää kyllä olla paistijauhelihaa, jossa vähän rasvaa ja muutenkin kuoritaan kaikki laadri esim lihan päältä pois.

safkoissa pyritään käyttämään kerman ja muiden sijasta kevyttuotteita kun kokkaillaan arkisin, mutta sit kun tekee safka oikein kunnolla, tulee kyllä ostettua aika epäterveellisiä ruoka-aineita.

noin muuten syödään kyllä kaikkea, eli lihat, kalat, äyriäiset sun muuttuu uppoo hyvin. Varsinkin nyt kun ollaan muutettu tapiolaan ja vieressä on stockan kalatiski, tulee kyl syötyä kalaa paljon useammin.

mä uskoisin, että monilla pystähtyisi lihominen ja painon pudottaminen olisi paljon helpompaa jos ostaisi normaalin tuotteen sijasta jonkun kevyttuotteen (kuhan vaan muistaa, että sitä kevyttuotetta käyttää saman verran kun normaalituotetta, muuten on koko homma turhaa)
OlliS

Posts: 3,999

#14 • • Edited OlliS Further

Avernian, 12.6.2005 09:53:
---
phear, 12.6.2005 09:01:---
Proteiinia 70kg mies tarvitsee vähintään 28g päivässä ---
---


Mistä tällainen luku on peräisin?

28g päivässä on naurettavan vähän, kyseessä on pikemminkin määrä jolla saa juuri ja juuri essentiaalit aminohapot joita elimistö tarvitsee erilaisiin biosynteeseihin, joita ei siis saa muuten kuin ravinnosta. Ja sekin riippuu pitkälti aminohappoprofiilista. Suosittelisin syömään vähintään 1g/painokilo proteiinia. Ja jos liikkuu vähänkin enemmän on 1,5g/painokilo varsin sopiva määrä. Toki kasvissyöjien on vaikeampi saada noin suuri määrä proteiinia ruokavaliosta mutta ei sekään ole mahdotonta.

--

Mun mielestä ruokapyramidi on auttamattomasti vanhentunut. Siinä on liian suuri painotus hiilihydraattipohjaiselle ruualle ja viljalle, jota ei todellakaan tarvitse noin paljoa syödä. Pikemminkin kyseessä voisi olla ruokatiimalasi, jossa suurimmat painoarvot kasviksilla, hedelmillä, marjoilla sekä kalalla, lihalla, kanalla ja muulla proteiinilla. Lisäksi kertatyydyttymätöntä rasvaa (kuten oliiviöljy) tulisi käyttää kohtuullisesti ja luonnollisesti välttää tyydyttynyttä rasvaa sekä piilorasvaa.

Yksinkertainen mutta terveellinen ja helposti noudatettava ruokavalio:

aamu: kaurahiutaleita, maitotuotteita, marjoja
lounas: liha/kala, kasviksia, vähän täysjyväriisiä, maitotuotteita, oliiviöljyä
päivällinen: sama kuin lounas, mutta hieman enemmän hiilihydraatteja esim. lisänä täysjyväleipää
ilta: esim. kanaa, salaattia, marjoja, oliiviöljyä

Ja variaatioitahan ruoka-aineiden suhteen löytyy vaikka kuinka kun vain käyttää mielikuvitusta. Ja toisin kuin luullaan, rasvaiset kalat (kuten lohi, makrilli) ovat terveellisiä kohtuullisesti syötynä (3krt/vko) omega-3 rasvahappojen runsauden vuoksi (sydän- ja verisuonitautiriski pienenee huomattavasti).
Avatar
#15 • • Pirpeli Guest

lillikutti, 12.6.2005 08:09:
syön mielestäni terveellisesti. väkisinkin tulee vältetyä elintarvikkeita, jotka aiheuttaa elintasosairauksia. vegan/freegan-ruokavaliolla elän ja loistan. *joo*


---
mokkeri, 12.6.2005 05:23:
kanaa.. ja ja .. kanaa... ja ja ööö.. kanaa *hihu* välillä ehkkä muutakin *hymy*

---


hyvää ruokahalua:
broiler_manure.jpg



MMMMM......ruokaa.....Kaikkee tulee syötyy, joskus enemmän, joskus vähemmän. Lihat, kanat, kalat, vihannekset, hedelmät, maitotuotteet, viljatuotteet.Koko pyramidi. Ja joskus sit herkkuja.
peepe

Posts: 904

#16 • • peepe
Välillä syön hyvinkin terveellisesti, mutta toisinaan tulee repsahduksia ja tulee syötyä kaikkea turhaa mitä elimistö ei todellakaan kaipaa. En ymmärrä ihmisiä jotka suhtautuvat syömiseen välinpitämättömästi, kun tietää mihin se johtaa. Niin monet sairaudet olisi vältettävissä vain sillä, että ihminen katsoisi mitä sinne suuhunsa pistää. Uskon kyllä, että me nuoret laitamme ruokaa terveellisemmin kuin vanhempamme. Äidillenikin on jotenkin vaikeaa ymmärtää, että sen jauhelikastikkeen voi tehdä ilman sitä voita. Äidillä on jo kakkostyypin diabetes, ja ihan todella pelkään koska sydän pettää, saako hän kuten veljensä aivoverenvuodon, sairastuuko hän dementiaan...

Nuorempana pystyi syömään epäterveellisemmin, mutta jo nyt huomaan hyvin nopeasti kehossani jos olen syönyt epäterveellisesti. Aineenvaihdunnan koko ajan vielä hidastuessa, saa yhä tarkemmin katsoa syömistään. Siinä kohtaa kun ikää on 50 ja kehossa monen kymmenen vuoden rasvakertymät, niin niitä ei ihan samalla lailla lähdetä poistamaan, niin kuin esimerkiksi tässä iässä.

Itse pyrin myös aina syömään ruisleipää. Lihan syöntiä olen vähentänyt, eli en osta asunnolleni enää lainkaan lihaa, enkä edes kaipaa leivän päälle leikkeleitä. Lihan olen korvannut kalalla ja kalaa tuleekin syötyä monta kertaa viikossa. Nyt kun kyläilen täällä vanhempien luona, annan itseni nautiskella myös pihvillä :)

Muistakaahan syödä terveellisesti, ettei sitten vanhempana tarvitse tuskailla läskien, kohonneen verenpaineen, tukkeituneiden verisuonten ja huonokuntoisen sydämen kanssa.
Hansu

Posts: 481

#17 • • Hansu
Koetan syödä mahdollisimman terveellisesti, mutta toisinaan tulee kyllä tilattua pizza tai vedettyä sipsipussi. Ei kuitenkaan kovin usein, niiden jälkeen kun on yleensä tosi tönkkö ja epämiellyttävä olo. Olen huomannut voivani paljon paremmin esim. runsaan kasvisaterian jälkeen. Olenkin koettanut tässä keväästä alkaen siirtyä paljon kasvispitoisempaan ruokavalioon enemmän tai vähemmän onnistunein tuloksin. Koetan syödä myös paljon kuitupitoisia ruokia kuten aamupuuron, ruisleipää, mysliä jne., sillä olen valitettavasti kovin herkkävatsainen. Kuidut kyllä auttavat jonkin verran asiaa ja pitävät myös pidempään nälän loitolla.

Töissä tulee kyllä usein vedettyä aika tuhdit sapuskat... Olen töissä fyysisesti rasittavassa työssä jossa nälkä tulee aina takuuvarmasti töitä huhkiessa, ja työpaikan (iso elintarviketeollisuuden tehdas) henkilökuntamyymälästä saa pilkkahintaan kaikenlaisia lihatuotteita, makkaroita ja valmisruokia, joita tulee toisinaan ostettua kun eväitäkään ei jaksa aina kyhätä. Toisaalta noissa valmisruuissa on yllättävän vähän energiaa (esim. kinkkukiusauksessa n. 300 kcal) eikä juurikaan lisäaineita, joten niistä lienee turha kantaa kauheasti syyllisyydentunteita. Eivät ne niin kovin kummoisilta maistu (vaikka osa on kyllä ihan hyviäkin, esim. kasvispasta), mutta kotona voi sitten kokata jotain herkullisempaa.

Kokonaisuudessaan taidan syödä melko terveellisesti, mutta syömäni ruuan määrä voisi kyllä olla pienempi...
Karski

Posts: 6,049

#18 • • Karski Pomon kätyri
Aamulla jugurttia ja leseitä tai mysliä, lounaalla
salaatti ja jotain juustoa tai kanaa/kalaa, päivälliseksi
yleensä joku sekalainen wokki. Välipaloiksi
tulee kyllä välillä heiteltyä huiviin jotain suklaa-
patukoita, mutta yleensä tummaa leipää. Vehnätuotteet,
valkoinen riisi ja muut tärkkelys&hiilaripommit on
jääny yhä vähemmälle. Lisäksi popsin vielä erikseen
kalanmaksaöljyä, vitamiineja ja aminohappoja sen
mukaan, jos on tiukempi liikuntakausi menossa.

Eli kyllä, mielestäni syön nykyään terveellisesti, ja sen
huomaa olosta verrattuna siihen mitä se oli joskus *igor*

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

lillikutti

Posts: 249

#19 • • lillikutti hyppivä jyvä

Pirpeli
MMMMM......ruokaa.....Kaikkee tulee syötyy, joskus enemmän, joskus vähemmän. Lihat, kanat, kalat, vihannekset, hedelmät, maitotuotteet, viljatuotteet.Koko pyramidi. Ja joskus sit herkkuja.



..ja sun pointtis oli? *ding*

--
Kuluta harkiten. Boikotoi. Dyykkaa. Kierrätä. Ole vegaani!
-Kettutyttömusikaali-

Avatar
#20 • • Pirpeli Guest

lillikutti, 12.6.2005 11:31:
---
Pirpeli
MMMMM......ruokaa.....Kaikkee tulee syötyy, joskus enemmän, joskus vähemmän. Lihat, kanat, kalat, vihannekset, hedelmät, maitotuotteet, viljatuotteet.Koko pyramidi. Ja joskus sit herkkuja.

---


..ja sun pointtis oli? *ding*



No ding dong vaan itelles. Tossa kuvassa on ruokaa, ja tota loppuosaa ei varmaan tarvi selittää....