417 posts, 21 pages, 184,997 views
hallucinogen, 2.7.2006 15:58:
---
Android, 2.7.2006 15:52:
Aivan. Juuri näin.
---
Ja kuinkahan monilla näistä ihmisistä jotka on kasvissyöjiä näiden "eettisten"periaatteidensa takia omistaa sitten erilaisia kotieläimiä jotka elävät sellaisissa oloissa jotka eivät vastaa näiden eläinten luontaista ympäristöä?
Varmasti aika monella joten pelkkää kaksinaismoralismia koko valitus.
Joo mut katso mä annan piupaut tommosille hömpötyksille ja syön lihaa hyvällä omallatunnolla ja jos haluan kotieläimen niin sen otan vaikka sen luontainen elinympäristö ois aivan jossain muualla kun mun olohuoneessa ;D
Android, 2.7.2006 16:06:
Jaa, mut mä en pidä kotieläimiä joiten en kai sitten ole kaksinaismoralistinen =)
Android, 2.7.2006 16:06:
Ja kyllä, olet ihan oikeassa sen kaksinaismoralismin kanssa. Et kuitenkaan voi tietää, koska vaikuttaa siltä ettet erityisen hyvin kasvissyöjien elintapoihin tai kasvissyöntiin ylipäätään ole tutustunut.
mekaanikko, 30.6.2006 15:36:
Jos kasvissyönnin taustalla ovat terveydelliset syyt, kannattaa välttää rasvaisia kaloja, jotka sattumoisin ovat melkein samat kuin edellisessä kohdassa mainitut, eli lohikalat, tonnikala jne.
toma, 1.7.2006 18:19:
Paljon mahdollista. :) Rinnastus ei tietenkään ole täydellistä nähnytkään, mutta huomaa, ettet vastannut esittämääni kysymykseen.
No eivät nuo sinunkaan vertauksesi ihan täydellisiä ole :D Kiellätkö siis, että ihmiselle ei ole luontaista sekasyönti, ja niin ollen lihansyönti? En väitä että tämä täysin antaisi moraalisen oikeutuksen siihen, mutta vahva peruste siihen suuntaan se mielestäni on.
Tietenkään ei pidä aiheuttaa tarpeetonta kärsimystä, ja tehomaataloudessa varmasti on paljon parannettavaa. Mutta se ei tarkoita mielestäni sitä, että ihmisen lihansyönti olisi väärin.
Tälläinen tuli mieleen: eikö ole niin, että tehomaatalouden "ansiosta" eläinpopulaatiot ovat huomattavasti isompia, kuin ne luonnollisesti olisivat? Eli ihmisen toiminnan takia eläimiä syntyy enemmän kuin ilman ihmistä. Toki vain päätyäkseen ihmisen suihin, mutta jos kyse olisi ihmisistä, niin emmekö sanoisi, että mikä vain elämä on parempi kuin ei elämää ollenkaan? Sanommeko keskitysleireillä kuolleista juutalaisista, että olisi ollut parempi etteivät he olisi syntyneet ollenkaan?
Ja kuinkahan monilla näistä ihmisistä jotka on kasvissyöjiä näiden "eettisten"periaatteidensa takia omistaa sitten erilaisia kotieläimiä jotka elävät sellaisissa oloissa jotka eivät vastaa näiden eläinten luontaista ympäristöä?
Joo mut katso mä annan piupaut tommosille hömpötyksille ja syön lihaa hyvällä omallatunnolla ja jos haluan kotieläimen niin sen otan vaikka sen luontainen elinympäristö ois aivan jossain muualla kun mun olohuoneessa ;D
mekaanikko, 2.7.2006 17:19:
Eh? Onko joku vaatinut, että eläinten pitää saada elää täsmälleen sellaisissa oloissa kuin ne eläisivät luonnossa? Eläinten luontaisen käyttäytymisen perusteella voidaan saada käsitys siitä, millainen olisi "hyvä elämä" ko. lajin edustajalle, mutta ei se nyt niin mene, että jos koira ei saa saalistaa haavoittuneita eläimiä laumassa ja juoda vettä metsäpuroista niin se on aivan paskana kaiket päivät.
Koira ja kissa ovat sopeutuneet elämään ihmisen kanssa niin, että hyvin hoidettuna niiden elämä varmasti on vähintään yhtä "hyvää" kuin vapaana luonnossakin. Sen sijaan kyllä esimerkiksi häkkilintujen pitäminen lemmikkinä on hyvinkin kyseenalaista.
Onneksi olkoon ja menestystä valitsemallanne tiellä.
DiamonDie, [
Häh? Pakko olettaa, että tässä on sattunut pahemmanpuoleinen ajatusvirhe. Rasvaiset kalathan nimenomaan ovat niitä terveellisiä, koska niistä saa pitkäketjuisia Omega-3-rasvahappoja, joita ei oikein muusta ruoasta saa.
hallucinogen,
mekaanikko, 2.7.2006 17:19:
---
---
Toisin sanoen et halua kuulla mitään ikäviä asioita jotka voisivat johtaa sinut miettimään omassa elämässäsi tekemiäsi valintoja. Onneksi olkoon ja menestystä valitsemallanne tiellä.
mekaanikko,
Keskitysleirianalogia ei toimi, koska natsien vangitsemat ihmiset olivat leireillä pääosin vain pienen osan elämästään. Jos natsit olisivat kasvattaneet juutalaislapsia metri kertaa metri -karsinoissa pelkästään kidutusta ja myöhempää teloitusta varten, niin joo, sanoisin että näiden kohdalla olisi parempi jos he eivät olisi syntyneetkään.
lillikutti, 2.7.2006 22:36:
minulla on koira. en varmasti pysty tarjoamaan sille parasta mahdollista elinympäristöä, mutta ainakin olen yrittänyt antaa sille hyvän elämän. koiran hain neljä vuotta sitten tallinnalaiselta koiratarhalta koiran ollessa 15-vuotias. eläin oli hylätty ja koratarhalla minulle kerrottiin että ihmiset, jotka tulevat tarhalle hakemaan koiraa, päätyvät ottamaan pennun tai nuoren aikuisen. jo parhaat päivänsä nähneitä eläintä harva haluaa. tarhalla oli koiran kohtalona kuolema, joten päätin antaa sille kodin, vaikka alunperin menin sinne itsekin hakemaan nuorta koiraa. pieni koiranreppana on edelleenkin minulla, vaikka en uskonut huonokuntoisen vanhuksen elävän paria kukautta pidempään. voiko tästä vetää johtopäätöksen, että olen tarjonnut huonon elämän koiralle, joka vieläkin jaksaa porskuttaa 19-vuoden ikäisenä?
pointtini on siis siinä että hyvän elämän antaminen eläimelle ei välttämättä vaadi sellaisen elinympäristön luomista, joka täysin vastaisi eläimen luonnllista ympäristöä. tietenkin on otettava huomioon kunkin eläinlajin sopeutumiskyky: koira sopeutuu helposti kerrostaloelämään, mutta yksinäinen nauta perheen lemmikkinä kerrostalokaksiossa olisi tuskin onnellinen.
minun on helppo pitää huolta lemmikistäni niin ajallisesti kuin rahallisestikin, kun minulla on yksi koira. miten on satapäisen nautalauman laita, kun hoitajana on vain yksi isäntä? ehtiikö se käymään läpi jokaisen naudan päivittäin tai edes viikottain varmistaakseen sen että kaikki on kunnossa jokaisen eläimen kohdalla?
lillikutti, 2.7.2006 15:10:
---
ja jos ajattelee odotettua elinikää, se on meillä kasissyöjillä pidempi.