Syöttekö mielestänne terveellisesti ja monipuolisesti? Kertokaa ruokavalionne!

417 posts, 21 pages, 181,931 views

mekaanikko

Posts: 1,176

#261 • • mekaanikko don selecta

Annakins, 3.7.2006 16:45:
Kuinka hyvin tutkimuksissa on otettu huomioon ympäristötekijät? Ts. miten hyvin voidaan todeta, että se on juuri ruokavalio, joka vaikuttaa eliniänodotteeseen? (Ihan mielenkiinnosta vaan kyselen.)



Eihän niitä kovin helposti voida eliminoida. Lähinnä kai voidaan toivoa, että riittävän isossa otoksessa muut erot tasoittuvat. Eli käsittääkseni sellaista tutkimusta ei ole tehty, joka pystyisi kovin sitovasti antamaan tähän lopullista vastausta, mutta populaatioita vertaillessa vaikuttaisi sieltä, että kasvisruokavalio korreloi jossain määrin pitemmän eliniänodotteen kanssa.

--
Erään pikkutytön nenään kasvoi kaksi vaaleansinistä nauhaa. Tapaus oli siinä mielessä harvinainen, että toisessa nauhassa luki "Mars" ja toisessa "Jupiter".
-- Daniil Harms: Uusi anatomia

lillikutti

Posts: 249

#262 • • lillikutti hyppivä jyvä

Taika-Kim,
Mä en tajua miksi ihmiset haluaa aina lokeroida kaiken et "oon X syöjä", kun syömisessä, niinkuin kaikessa muussakin on kyse yksittäsistä tilanteista jotka kyllä muistuttaa toisiaan, mutta joissa saattaa olla olennaisa eroja jotka vaikuttavat päätösten tekemiseen. Ja sit kun noita eroja tulee ja on jo kerennyt omaksumaan jonkun uskonnon itelleen, joutuu moraaliseen kriisiin kun esim "maalaisjärki" l. inhimillinen tilannetaju menee ristiriitaan oman uskonnon kanssa.



harvat ihmiset ovat kai näin mustavalkoisia. ainakaan ne, jotka ajattelevat tekojensa seurauksia aktiivisesti, kuten vegaanit.


En esim syönyt muuta lihaa kun kalaa satunnaisesti vuosikausiin tuossa, kunnes sitten dyykatessa rupesi surettamaan kaikki liha mitä roskasäiliöissä oli. Mielestän tuntuu melkein kunnioittavalta antaa noiden eläinten kärsimyksille edes joku tarkoitus (haha, ihmiskeskeinen tarkoitushakuisuus!) syömällä ne.
Lihasta myös saa täyttävää ruokaa TOSI helposti moniin talvisiin kasviraaka-aineisiin verrattuna.



ei dyykatun lihan syöminen tee kyseisen kuolleen eläimen elämälle tarkoitusta, mutta toki kaikki hukkaan heitetty energia (ruoka) on hyvä käyttää hyödyksi.*joo*


Uskon, että pieni määrä lihaa ruokavaliossa tekee ihmiselle ihan hyvää, koska ihmisen elimistö on tällaiseen ravintoon vuosimiljoonien ajan tottunut. (ja tässä ei puhuta mistään Humesta pelkästään nyt, jos kyse on ihan havaittavasta hyvinvoinnista!) Evoluutio ei kuitenkaan niiin nopsaan toimi, neoliittinen vallankumous tapahtui kuiteskin jotain 7000 vuotta sitten vasta tms.
Ja voin kyllä rehellisesti sanoa omasta puolestani, et keskimäärin liharuoka tuntuis pitävän nälkää paremmin kun mikään kasvismättö. Oisko sit, et liha sulaa hitaammin tms?



mun havaintojen mukaan nykyajan lihansyöjissä on havaittavissa rappeutumista. *hih*

kokeile nälän pidättämiseen tofua, seitania tai vaikkapa ruista. tai ehkä et oo vaan syönyt tarpeeksi. eikös sitä muutenkin suositella syömään pieniä aterioita monta kertaa päivässä sen sijaan että söisi itsensä täpötäyteen kerran tai pari päivässä.


Uskon, että lypsykarjan olot voidaan järjestää niin, että eläimillä on jopa kivempaa kun "luonnontilassa" eläessä. Turva sairauksilta, pedoilta ja huonolta säältä on sit vaihtarina maidosta.



näin on ehkä jalostettujen eläinten kohdalla. ihmisten muokkaamiselta säästyneet lajit varmasti elävät mieluiten villeinä.


...sitten kun yhteiskunta kaatuu ja pitää muuttaa takaisin metsiin ;)



sitä tässä odotellaan!


Proteiinikysymys on muutenkin paha. Luomueläintenkin rehussa saa olla ainakin vieläs siirtymäkaudella 20% ei-luomua rehua, eli luomumaidonkin proteiinien aminohapot voi olla alunperin jostain Argentiinan tai Brasilian soijaplantaaseilta peräisin, kukaan ei voi tietää.

Joku tofu ja ylipäätään ulkomailta tuodut tuotteet ei vaan oo mun mielestä hyvä ratkaisu, ei välttämättä vaikka ne olis luomua/ reilua kauppaa. Varsinkin noi halvat tofut, joiden raaka-aineiden tuotanto-oloista ei kukaan voi sanoa yhtään mitään.
Toisaalta en kyl pelkkään herneeseen ja härkäpapuun mun proteiininsaantia halua turvata :/



onko tämä nyt puolustus kuluttaa tehotuotettua lihaa? eikö se ole kuitenkin ekogisempaa kuluttaa kasviproteiini itse kuin että kierrättäisi sen tuotantoeläimen kautta lautaselle?

--
Kuluta harkiten. Boikotoi. Dyykkaa. Kierrätä. Ole vegaani!
-Kettutyttömusikaali-

Avatar
#263 • • Norb Guest
Mikä ihmeen kasvis- vs. lihakeskustelu täällä on!! tofu maistuu sitä paitsi ihan läskiltä, yöks..

Hyvää, nopeeta ja tervellistä on sekoittaa pussi tonnikala (John West) ja purkki raejuustoa. Nam, kannattaa kokeilla, jos nyt sit pystyy syömään kalaa..
Jago

Posts: 4,039

#264 • • Jago un-trained monkee
en syö tarpeeksi, tarpeeksi monipuolisesti, enkä tarpeeksi terveellisesti.. en nyt ala erittelemään sen kummosemmin... syöminen on kyllä kivaa ja ruoka ihqua.. harmi kyllä tykkään siitä roskaruoasta(hitsi kun tekee mieli taas pitsaa)

--
Sound is the origin of all form, with matter shaping itself in response to the vibration of the universe

Taika-Kim

Posts: 68

#265 • • Taika-Kim Villitrancen suurlähettiläs

lillikutti,
ei dyykatun lihan syöminen tee kyseisen kuolleen eläimen elämälle tarkoitusta, mutta toki kaikki hukkaan heitetty energia (ruoka) on hyvä käyttää hyödyksi.*joo*



Kyllä se mun silmissä antaa, samalla tavalla kun mä kelaan jotain dyykattua leipää, ja kaikkea sitä työtä ja vaivaa mikä siinä ihmisillä ja luontoäidillä on ollut takana. Tuntuu vaan hyvältä syödä se, sen sijaan että tää kaikki olisi tapahtunut niin, että sillä on liki _ainoastaan_ negatiivisia seurauksia. (niinkuin maatalous vaikka, josta ei kyl paljon hyvää sanottavaa löydy mun mielestä. vaan yritäpä elää keräilemällä nyky-Suomessa, tai maailmassa ylipäätään...)

kokeile nälän pidättämiseen tofua, seitania tai vaikkapa ruista. tai ehkä et oo vaan syönyt tarpeeksi. eikös sitä muutenkin suositella syömään pieniä aterioita monta kertaa päivässä sen sijaan että söisi itsensä täpötäyteen kerran tai pari päivässä.



Joo, siis söin tossa kuus vuotta pelkkää kasvisruokaa, maitotuotteita ja joskus harvoin kalaa, ja joku lyhyt pätkä meni vegeillessäkin. Ja tykkään laittaa ruokaa, eli kaikkea on kyl kokeiltu. Paitsi seitania en kyllä viitti laittaa kun siinä menee niin iso osa sen ruoan energiasta hukkaan. Tai ainakin mulla ei jostain grahamjauhopussista ihan valtavaa palaa protskuja jäänyt, muu meni kyllä viemäristä alas huuhdellessa.

Sit tossa kyllä yllätyin kun ekaa kertaa söin talvella jotain kanaa, ja ei ollut seuraavana päivänäkään vielä nälkä pitkään aikaan :P

Siitä mun mielestä ei mihinkään pääse, että ihmisen elimistö on ihan erinomaisen hyvin sopeutunut lajihistoriallisesti lihaa hyödyntämään. Jatkotoimenpiteet on sitten muusta kun pelkästä biologiasta onneks kiinni...

Toisaalta mitä lihaan tulee, teollinen liha on kyl ihan eri tavaraa kun luonnossa elänyt. Kaikki hormonit, lääkkeet, muokattu rasvakoostumus jne.
Tää nyt oli lähinnä mun omaa pohjustusta sille, että enhän mä mikään kasvissyöjä ole, vaikka käytännössä jos jossain pitää valita, niin pitää sellaiseksi kuitenkin julistautua kun kysellään esimerkiksi erikoisruokavalioita tapahtumissa tms.


näin on ehkä jalostettujen eläinten kohdalla. ihmisten muokkaamiselta säästyneet lajit varmasti elävät mieluiten villeinä.



Toki. Mutta mun mielestä jalostetun eläimen elämän arvo ei ole sen pienempi kun villinkään. Eli jos onnellisia lehmiä voi pitää, ja siitä samalla saada muutettua ihmiselle ravinnoksi kelpaamatonta ruohoa juustoksi ja jogurtiksi (mm, suuria herkkujani molemmat), niin en näe kuviossa mitään valtavan suurta ongelmaa.

Meitsi:Proteiinikysymys on muutenkin paha. Luomueläintenkin rehussa saa olla ainakin vieläs siirtymäkaudella 20% ei-luomua rehua, eli luomumaidonkin proteiinien aminohapot voi olla alunperin jostain Argentiinan tai Brasilian soijaplantaaseilta peräisin, kukaan ei voi tietää.

Joku tofu ja ylipäätään ulkomailta tuodut tuotteet ei vaan oo mun mielestä hyvä ratkaisu, ei välttämättä vaikka ne olis luomua/ reilua kauppaa. Varsinkin noi halvat tofut, joiden raaka-aineiden tuotanto-oloista ei kukaan voi sanoa yhtään mitään.
Toisaalta en kyl pelkkään herneeseen ja härkäpapuun mun proteiininsaantia halua turvata :/


onko tämä nyt puolustus kuluttaa tehotuotettua lihaa? eikö se ole kuitenkin ekogisempaa kuluttaa kasviproteiini itse kuin että kierrättäisi sen tuotantoeläimen kautta lautaselle?



Ei missään nimessä ole teollisen lihantuotannon puolustelua!
Lähinnä sitä, että proteiinijuttu on tosi monimutkainen, ja ekologisesti läheltä pyydetty kala on kyllä kepein vaihtoehto mun mielestä, vaikka miten päin asiaa miettisin. Vapaana laiduntava karja olisi toinen, ja itse asiassa tosi tosi monet kulttuuriympäristöön sopeutuneet lajit tulevat häviämään ihan pian Suomesta kun vanhanmallinen laidunnus ja niitto on loppunut.
Maatalouteen kuitenkin pitää varata aika isoja maapinta-aloja, ja pelto on kuitenkin vain vähän toisenlainen tehdas kuitenkin. (vaikka olisi miten luomua...)
Tietenkään en tiedä, miten viismiljoonaiseen kansaan tällanen kuuri uppoaisi, tai olisiko se edes mahdollista. Se ei silti muuta miksikään sitä, että tää on yks asia missä Linkola on harvinaisen oikeassa...

Aika pitkään kasvissyönnissäkin oli tää asenne ihmisillä että se on automaattisesti kanssa jotenkin tosi ekologista, vaikka ulkomaisista tuotteista puhuttaessa tuosta ei ole missään nimessä usein kyse.
Nykyään onneks reilun kaupan ja muun myötä ihmiset alkaa kelailemaan sitäkin, että mistä ja miten ne (soija)pavut ja muut jännät tuotteet tulee kauppojen hyllyille.
Tiedolla voi kuitenkin näissä asioissa vaikuttaa. Mutsi on kaupassa töissä, ja sen taannoisen Hesarin Kuukausiliitteen espanjalaisten tomaattien tuotanto-oloista kertovan jutun jälkeen niiden menekki vissiin romahti ihan täysin. Eikä ole mikään keskustan tiedostavan väen luomukauppa btw kyseessä. Toisaalta en tiedä nyt kun aikaa on mennyt, mikä on tilanne, kuulin ton joskus hmm ainakin kuukausia sitten. Mut pointti kuitenkin: ihmiset ON kyllä valmiita tekemään valintoja, jos niille annetaan vain vaihtoehtoja...

Ja vaikka pavut, pähkinät tms olisikin tuotettu luontoa silmälläpitäen, ja niiden tuottaja olisi saanut niistä reilun korvauksen, on silti mun mielestä ylipäätään tosi outoa roudata ruokaa maailman puolelta toiselle, vaikka sitä liki kaikkialla on omastakin takaa.
Mun puolesta voisi kaikkien hedelmien yms kaupan pistää jäihin vaikka saman tien, ei niitä täällä kukaan tarvitse oikeasti. Juurekset, marjat yms säilyy ongelmitta yli talven, on hyviä ja niistä saa kyllä kaikki vitamiinit mitä tarttee.
Tai ainakin lentorahtina kulkevia hedelmiä ihmiset voisi vähän kelata. Mutsi kertoli kanssa, että suurin osa eksoottisista hedelmistä (U know, muut kun peruskama) menee roskiin, mutta niitä on "pakko olla" kun ihmiset niitä haluaa. Ja kaikki lentäen tänne jostain maailman laidalta. Ei hyvä :/

Tästä sit päästään siihen, mitä hyviä proteiinintuottajia Suomessa kasvaa... Pelkät herneet ja härkäpavut on aika ankeaa safkaa, ja pelkkä grammojen laskeminen ei auta, kun esim viljojen aminohappokoostumus on usein ihmisen kannalta aika epäoptimaalinen.

Summa summarum:
Kotimaisia juureksia, marjoja, sieniä yms tavaraa, ei mitään viljoja.
Itse pyydettyä kalaa.
Maitotuotteita vapailta lehmiltä/vuohilta/lampuilta.
Tohon jos pystyis, en kyl keksi miten ruokavaliota enään parantaisi.

Tai no, ehkä hampputofulla. Tuttu TKK:lla teki joskus opinnäytetyönään hampputofun tuotantoprosessin, mutta ei se vissiin ketään kiinnosta, ei mennyt kaupaksi minnekään. Hamppu kuitenkin kasvaa Suomessa vaivatta, ja sen aminohappokoostumus on vissiin ihmisen kannalta oikein hyvä. Ja sit olis se juttu että kun joku luomuhampputofu olis ainakin aluks monta kertaa etnokauppojen import-soijatofua kalliimpaa, niin olis kyllä harvassa ne hipit, jotka sitä vaivautuis ostamaan :/
Avatar
#266 • • niomic Guest
Mielenkiintoisia ovat aiheenne ja pointtinne, mutta on taas yksi threadi aika pilalla järkyttävän OT-spämmäyksen jäljiltä. Sitä siirtomahdollisuutta odottaessa :]
anis

Posts: 2,451

#267 • • anis
Ei kyl tosiaankaan tuu syötyy kovin terveellisesti ja monipuolisesti..Ainakaan silloin, kun on iltavuoroja töissä paljon ni ei jaksa alkaa tekee safkaa missään vaiheessa pvää.

--
Pidätte minusta vain koska minäkin pidän itsestäni.

La Petite

Posts: 1,160

#268 • • Edited La Petite Killed by selfish game, burned by acid rain...
Ohhoi, et jengi jaksaa vääntää tota OT:tä aina niin täysii *haukottel*

Itse aiheeseen sanoisin, että syön täysin päin vastoin kuin virallisterveelliset suositukset kehoittavat. En paljoakaan leipää tai muita viljatuotteita, vaan lihaa, kanaa, kalaa, kananmunia, juustoja, (viel lisää juustoja), vihanneksia, rahkaa, maustamatonta rasvaista jugurttia, ja paljon RASVAA *kuolaa* jos pitää herkutella niin sitten tummaa suklaata ja pähkinöitä.

Vähärasvaiset ja keinomakeutetut safkat on ihan perkeleestä, tulee paha olo.

--
Rem tene, verba seqventur

FAIRI

Posts: 558

#269 • • FAIRI
meikä ainaki kuvittelee.
syön sienii,
siemenii,
linssei
luomuu..
kasviksia niin paljo kun vaan rahat antaa periks ja muuten syön puuroo.
ei meikä kattele suolapitosuuksii tai ravintoarvoi tai vitamiinei. tulisin hulluks :D

--
banaani on ihmiskunnan vihollinen.

Dinsku

Posts: 186

#270 • • Dinsku

La Petite, 4.7.2006 07:29:
Ohhoi, et jengi jaksaa vääntää tota OT:tä aina niin täysii *haukottel*

Itse aiheeseen sanoisin, että syön täysin päin vastoin kuin virallisterveelliset suositukset kehoittavat. En paljoakaan leipää tai muita viljatuotteita, vaan lihaa, kanaa, kalaa, kananmunia, juustoja, (viel lisää juustoja), vihanneksia, rahkaa, maustamatonta rasvaista jugurttia, ja paljon RASVAA *kuolaa* jos pitää herkutella niin sitten tummaa suklaata ja pähkinöitä.

Vähärasvaiset ja keinomakeutetut safkat on ihan perkeleestä, tulee paha olo.




niin sitä pitää!! *iloinen*
Avatar
#271 • • Annakins Guest
Taika-Kim,
Oisko sit, et liha sulaa hitaammin tms?[/quote]

Punainen liha sulaa vatsassa noin keskimäärin nelisen tuntia, eli joo aika hitaasti. Lueskelin jostain kirjasta, että vatsan toiminnan kannalta on myös tärkeää syödä ruoka ns. oikeassa järjestyksessä, eli esim. pihvin jälkeen ei syö melonia jälkiruoaksi, koska se sulaa todella nopeasti ja ehtii mädäntyä, jos "edellä" on muuta hitaasti sulavaa ruokaa.

lillikutti, 3.7.2006 17:53:
eikös sitä muutenkin suositella syömään pieniä aterioita monta kertaa päivässä sen sijaan että söisi itsensä täpötäyteen kerran tai pari päivässä.



Joo, sehän se olis se terveellinen tapa.
krisse

Posts: 187

#272 • • krisse ™
Itsekään en tosta virallisterveellisestä välitä. Vähärasvasuudet sun muut huijaukset olen jättänyt omaan arvoonsa, käytän voita ja syön kanssa aika paljon kananmunia, lihaa, rasvaisia juustoja ja kasviksia. Perunat, pastat ja sokerit olen jättänyt pois. Tässä n. 4kk aikana lähteny painosta semmonen 16kg pois. Liha ei lihota.
Sallakat

Posts: 2,220

#273 • • Sallakat jungle, baby !
Terveellisyyttä on niin monenlaista. Onhan esimerkiksi todella terveellistä syödä juustoja ja juoda maitoa kun maidossa on lisättyä d-vitamiinia ja maitotuotteista saa kalsiumia. Terveellisyyskäsitteen toiselta kantilta katsottuna voi todeta että yli puolet suomalaisten päivän rasvansaannista tulee maitotuotteista ja rasvahan on saatanasta. Tai ainakin 80-90-lukulaisen terveyskäsitteen mukaan.

Tällaisissa pienissä ristipaineissa kun sitä elää ihminen, joka on kiinnostunut ruoasta ja varsinkin terveellisyydestä, niin ei sitä auta muuta kuin soveltaa oman maalaisjärjen kanssa.

Täytyy kyllä todeta, että kesä ja puistohengailukausi on täysin pilannut hyvän ruokavalion rippeetkin (+ MIKÄ liikunta???) mun elämästä ja tehnyt syömisestä epäsäännöllistä, mutta normaalisti pyrin syömään paljon kuitua, tuoreita vihanneksia, maitotuotteita (maitoa, maitorahkaa, maustamatonta jugurttia), hedelmiä ja proteiinia.
Ajoitus on kaikki kaikessa eli kuitua aamulla, lounaalla lämmintä, proteiinipitoista ruokaa (ilman vaaleaa pastaa, korkeintaan vähän perunaa, vaaleaa riisiä yms big no no osastoa), iltapäivällä kevyesti ehkä ruisleipää päällystettynä vihanneksilla ja illalla maitorahkaa hedelmien tai marjojen kera ilman makeutusaineita.

Olen kiinnostunut pienistä asioista, joita voi petrata omassa syömisessään, eli olen kotona vaihtanut vehnäjauhot spelttiin ja kohta vaihdan normaalin sokerin intiaanisokeriin. Olen kovin salaattikastikkeiden ystävä ollut aina, mutta nyt teen nekin itse öljypohjaisina.
Kiinnostusta on kovasti alkaa ruoanlaitossa kokeilemaan kaikkia vitamiinipommeja kuten pinaattia, jota en ole käyttänyt aiemmin. jne jne.

ruoka <3
hip

Posts: 82

#274 • • Edited hip kimalaiskissa

Taika-Kim, 4.7.2006 01:27:
---
lillikutti,
ei dyykatun lihan syöminen tee kyseisen kuolleen eläimen elämälle tarkoitusta, mutta toki kaikki hukkaan heitetty energia (ruoka) on hyvä käyttää hyödyksi.*joo*
---


Kyllä se mun silmissä antaa, samalla tavalla kun mä kelaan jotain dyykattua leipää, ja kaikkea sitä työtä ja vaivaa mikä siinä ihmisillä ja luontoäidillä on ollut takana. Tuntuu vaan hyvältä syödä se, sen sijaan että tää kaikki olisi tapahtunut niin, että sillä on liki _ainoastaan_ negatiivisia seurauksia. (niinkuin maatalous vaikka, josta ei kyl paljon hyvää sanottavaa löydy mun mielestä. vaan yritäpä elää keräilemällä nyky-Suomessa, tai maailmassa ylipäätään...)


ei voi mun mielestä sanoa elämän tarkoitukseksi syömiseksi tulemista!
mutta hyvä juttu muuten, kuten lillikutti jo sanoi.

taika kim:
Toki. Mutta mun mielestä jalostetun eläimen elämän arvo ei ole sen pienempi kun villinkään. Eli jos onnellisia lehmiä voi pitää, ja siitä samalla saada muutettua ihmiselle ravinnoksi kelpaamatonta ruohoa juustoksi ja jogurtiksi (mm, suuria herkkujani molemmat), niin en näe kuviossa mitään valtavan suurta ongelmaa.


ootko koskaan ajatellu, että ei sitä maitoa sieltä ihan itsekseen tule?
siinä pitää olla aina se vasikka välissä..

itse näen ongelman juuri siinä eläimen hyväksi käyttämisessä!


taika kim:
Aika pitkään kasvissyönnissäkin oli tää asenne ihmisillä että se on automaattisesti kanssa jotenkin tosi ekologista, vaikka ulkomaisista tuotteista puhuttaessa tuosta ei ole missään nimessä usein kyse.


kasvissyönti on kuitenkin aina ekologisempi vaihtoehto kuin lihan mättäminen!
ja ainahan voi ruveta fennovegaaniksi, jos oman kasvissyönnin epäeettisyys kolkuttelee omaatuntoa *justjoo*.


ja aiheesta:

luulen syöväni kohtuu terveellisesti..
vegaanina mennään.
tietty monipuolisuutta vois aina lisätä ja mässyjä vähentää *pepsodent*.

--
saniaispuita ja sammakoita,
peikkoja, keijuja, päivänkakkaroita.
sinun sydämestäsi pulppuilevat monet lähteet.

krisse

Posts: 187

#275 • • krisse ™

Morrowe, 5.7.2006 22:34:
...Harvoin lihakarja enää oikeasti ainoastaan heinää syö, paitsi jossain kiinan peräkylissä. Suurin osa eläimille tarjottavasta rehusta tuotetaan jollain pellolla, ja näin ollen lihaeläinten kasvatus ja elossa pitäminen vie uskomattoman paljon viljelymaata maapallolla.



Korjatkaa joku jos olen väärässä mut kaikki maapläntit ei sovi viljelyyn mutta voivat sopia paremmin laiduntamiseen. Ymmärtääkseni jos maaperä on köyhää niin se pumpataan sitten täyteen kemikaaleja jne. Eli ei kuulosta hyvältä.

Turha rehujen kasvatus vie paljon hyvää sisäfileen laidunmaata maapallolla*nauru*
krisse

Posts: 187

#276 • • krisse ™
Wikipediasta http://fi.wikipedia.org/wiki/Maatalous löyty tämmöstä:

"Lihakarjan pääasialliset kasvatusalueet ovat siellä, missä maa ei enää sovi viljelyyn."

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuva:DSCN2549_beevesnearwalden_600.jpg
Kyllä sitä pihviä näköjään ulkonakin pidetään ja lääniä riittää.

Ja mitä tulee viljelyn tehokkuuteen niin se ilmasto saattaa rajoittaa paljonkin, eikä ilmeisesti siitä maasta voi kokoajan vetää satoa tai se köyhtyy liikaa, kun taas se lehmä porskuttaa kyllä ympäri vuoden.

"Euroopan unionin alueella luomutuotannon osuus pinta-alasta on noin 3,3 %" eli loput sitte teollisilla aineilla ja varmaan on luonnolle hyväksi.

Iloisista porsaista en sano mitään ku en pahemmin possuja ole nähnyt, saati sitten tiedä millon ne on iloisia. :D
DiamonDie

Posts: 676

#277 • • DiamonDie mediahippi

lillikutti, 2.7.2006 22:00:

omega3:sta saa hamppu-, pellava-, ja tyrniöljystä. tuskin nämä kolme kasvia ovat ainoita kasvikunnan omega3:n tuottajia, mutta muita en itse osaa mainita.



Puhuinkin pitkäketjuisista Omega-3-rasvahapoista. EPA:aa ja DHA:ta ei juuri kasvisruoasta saa, paitsi jostain merilevävalmisteista tms, jotka ovat sietämättömän kalliita. Elimistö pystyy kyllä valmistamaan niitä alfalinoleenihaposta, mutta olisi hyvä saada niitä myös ravinnosta.

Lisäksi noissa öljyissä on loppujen lopuksi aika vähän Omega-3:a. Pellavansiemenöljy on vielä varsin hyvä lähde, mutta hamppuöljyä en niin hehkuttaisi (vaikka muuten onkin erinomainen öljy). Ja pellavansiemenöljyssä on se ongelma, että se alkaa härskiintyä lähes välittömästi puristamisen jälkeen.
Dj_Johanna

Posts: 55

#278 • • Dj_Johanna *Tiu tiu*
En todellakaan syö....Vedän vaan kaikkee paskaa kitusiin ja näin kesäsin syön ihan liikaa jäätelöö....*eiei*

--
*Dj_Johanna*

Mellu-

Posts: 4,006

#279 • • Mellu-
kaudella (syksy-kevät) tulee syötyä toosi terveellisesti mutta taas kesällä lähtee ihan lapasesta kun oon vähän ruokahaluton välillä ton kuumuuden takia ni ei oikeen syö mitään

--
Mellu lähti lahdesta, mutta lahti ei lähtenyt Mellusta -enrg-
Lentopallokenttien Dennis Rodman

TPYOMASTER

liikkuva muna

Posts: 2,652

#280 • • liikkuva muna an egg on the move
En vitussa. pitäis kyllä.

Kalapuikot + ranskalaiset,
Maksalaatikko,
Pizza.

Noita oon kiskonu kohta kaks vuotta.