Syöttekö mielestänne terveellisesti ja monipuolisesti? Kertokaa ruokavalionne!

417 posts, 21 pages, 181,776 views

ETJ

Posts: 1,229

#41 • • ETJ Failed specimen

Juhgu, 12.6.2005 14:33:
---
Mutta johan tiristettäisiin kyyneleitä jos ihmisiä alkaisi mennä pihveiksi.



Se on näköjään turha, lihansyöjänä, alkaa kinastelemaan kasvissyöjien/vegaanien/eläinten ystävien kanssa, kun aina tietää olevansa väärässä. Edellämainitun ryhmittymän henkilöt osaavat aina tuoda mukaan jonkun kiperän argumentin mihin ei vaan löydä vastaväitettä *huoh* *igor*. Kaikkea kanssa.
pyhimys

Posts: 622

#42 • • pyhimys
Itsellä on kohtuu tarkka ruokavalio. Tänään tämmöinen:

Aamulla heti herättyä kaksi kuppia kahvia, johon nyt viime aikoina on tullut pistettyä hieman tauriinia (tehosta nyt en tiedä). Vettä tietenkin semmoiset puol litraa + vitamiinit naamariin (C, kromi, sinkki) ja sitten aamulenkille (kesto n. 1 tunti). Lenkin jälkeen odottellaan n. puol tuntia, jotta rasvat kerkee palamaan.

Lenkin jälkeen aamupala, joka sisältää: ensimmäiseksi n. 12 g. soijaa sekoitettuna veteen, sen jälkeen kolme palaa ruislepää, joiden päällä makrillia ja kirjolohipyöryköitä, 3 dl rasvatonta maitoa ja appelsiini.

Seuraava ateria on n. 2,5 h- 3h edellisestä ja se sisältää: 6 broileripyörykkää, perunoita muutama, rasvatonta maitoa 1,5 dl ja soijaa n. 15 g.

Sama ruokailuväli ja syönti nro. 3: n. 3,5 dl rasvatonta maitoa, kaksi ruisleipää, joiden päällä tonnikalaa vedessä (puol purkkia). Tämän päälle kupillinen vihreää teetä. Siitä n. 1,5 h ja sitten juodaan 1 kuppi kahvia, johon lisätään tauriinia. Kahvin juonnista n. hieman alle puol tuntia ja sitten lähdetään toiselle lenkille (n. 40 min). taas odotellan n. puol tuntia ja seuraava syönti.

Ateria nro. 4: 1 kpl riisipiirakoita, kaksi ruisleipää ja näiden pääle kaksi kananmunaa keitettynä. Sen lisäksi n. 10 g. soijaa ja 1,5 dl rasvatonta maitoa.

Ateria nro. 5: Soijaa n. 8 g, maitoa 1,5 dl, yksi ruisleipä, jonka päällä hieman makrillia ja tonnikalaa vedessä. Tonnikalaa tulee syötyä tällä aterialla se puol purkkia.

Ennen nukkumaan menoa joko hieman soijaa tai maitoa. Tai molempia.

Lisäksi päivän aikana menee n. 7-8 litraa vettä.
Fyrisch

Posts: 4,525

#43 • • Fyrisch
sunnuntain safkat: 350g sipsipussi, 1.5l limuu *joo* getting tight

Mut noin yleensä syön kyl omast mielest terveellisesti, sunnuntait on paskaruuan pyhäpäiviä jolloin on melkee pakko syödä kaikkee skeidaa.

Paljon vihanneksia ja lihaa arkisin, ja päivittäin multitabsin tapanen vitamiinipommi!
Juhgu

Posts: 7,921

#44 • • Juhgu Virnistelijä

Specimen, 12.6.2005 15:10:
---
*igor*



Noh, enhän minä väittänyt sinun olevan väärässä tai muutenkaan syytellyt *hih*

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

Marjo

Posts: 1,796

#45 • • Marjo pupuTupuna

pyhimys, 12.6.2005 15:22:
Lisäksi päivän aikana menee n. 7-8 litraa vettä.



Mä olen ymmärtänyt, että laihduttajan tulee juoda 2-3 litraa vettä vuorokaudessa ja normaali ruokavalioisen ei ihan niin paljoa. Eikö 7-8 litraa vettä ole jo epäterveellistä? Niin olen ainakin joskus lukenut tai jotain... *ding*
pyhimys

Posts: 622

#46 • • pyhimys

pupuTupuna, 12.6.2005 15:42:
---
pyhimys, 12.6.2005 15:22:
Lisäksi päivän aikana menee n. 7-8 litraa vettä.

---


Mä olen ymmärtänyt, että laihduttajan tulee juoda 2-3 litraa vettä vuorokaudessa ja normaali ruokavalioisen ei ihan niin paljoa. Eikö 7-8 litraa vettä ole jo epäterveellistä? Niin olen ainakin joskus lukenut tai jotain... *ding*



Eipä siitä hirmusesti haittaakaan ole ollut. Hyvin on ainakin aineenvaihdunta pysynyt käynnissä. Joku tietenkin voisi pitää huonona hommana tuota huimaamista, joka on lähes aina, kun nousee ylös (aina ollut alhainen verenpaine). Sekin korjaantuu kyllä hiilaritankkaus päivinä.
ville

Posts: 3,780

#47 • • ville olen oikeasti ujo

Avernian, 12.6.2005 11:43:
Toisaalta monet "kevyt"tuotteet ovet täynnä sokeria, ja mainoksessa hehkutetaan sitten vain sitä rasvattomuutta..



Jos siis puhutaan (puoli) makeista kuten jääteöistä tai jukurtista niin joo, sokeria voi olla enemmän.

Mutta suomessa on sillä tavalla että tuotetta ei saa mainostaa kevyeksi ellei siinä ole 30% vähemmän energiaa kuin vastaavassa normaalissa tuotteessa. Eli kevyttuotteisiin vaihtamalla, mutta syömällä määrillisesti saman, pienetää omaa ravintosaantiaan aika paljon.

Ja tietysti jos puhtaan esim leikkeleistä, levitteistä, maidosta, juustoista jne niin eipä niissä sokeria ole, joten erot energiansaannissa on aika suuria.

Eniten tietysti haittaa se, että kuten mekaanikko sanoi, juustoista ei saa ihan samanlaisia kevytversioina. Joku 17% edam on jees, sillä edamissa ei normaalisti ole älytöntä määrää rasvaa. Mutta sitten joku 17% "kermajuusto" on oikeesti aika puunmakuista.

Noin muuten juustot on ehkä kaikken epäterveellisin mitä syödään. Jotain vuohenjuustoa tai manchegoa saattaa syödä kerralla uskomattoman määrän .... mutta toisaalta herkuttelu ei ole kokonaisuuden kannalta kovin oleellista, ellei sitä herkuttelua tapahdu todella usein.
lillikutti

Posts: 249

#48 • • lillikutti hyppivä jyvä

Pirpeli, 12.6.2005 13:52:
-clips-



huh

--
Kuluta harkiten. Boikotoi. Dyykkaa. Kierrätä. Ole vegaani!
-Kettutyttömusikaali-

Kon-tiki

Posts: 1,936

#49 • • Edited Kon-tiki The Unsinkable

Pirpeli
mä tulin just siihen tulokseen, että poistan oman profiilini tältä saitilta



Kiitos. Olihan tämä nyt ihan varmasti lupaus, johon voi luottaa?

Itse syön runsaasti soijatuotteita lihastenkasvatusmielessä. Te jotka olette mut nähneet voitte tätä seikkaa ihmetellä, sillä niinä muutamina vuosina kuin olen salia säännöllisesti harrastanut, painoni on laskenut vaikka lihastakin on kertynyt, aiemminhan olin lihakseton. Vielä kuitenkin saattaa siellä täällä olla (katsojasta riippuen) muutamia kiloja tai grammoja löllöä, jotka olisi kiva tiivistää. Se millään dieetillä onnistu, vaan liikunta-ruokavalioyhdistelmällä. Jos silläkään, prkl...

Olen ovo-lakto, kaloille ja äyriäisille olen allerginen eli en syö niitäkään. 96-prosenttista soijaprotskua tulee syötyä appelsiinimehun ja kaurahiutaleiden kanssa harva se päivä, se on hyvää, täyttävää ja kuitu + c-vitamiinipitoista. Ruisleipää menee aika paljon... Ja jos rehellisiä ollaan, myös jätskiä ja irtokarkkia.

Talvella tosin hankin glykeemisestä indeksistä kertovan kirjan nimeltä Verensokeriblues, ja sen jälkeen olen pyrkinyt karsimaan sokereita vähemmälle tai ainakin vaihtamaan ne "parempiin" kuivattuihin hedelmiin ym. Verensokerin hyppely on inhottavaa ja vie multa työ- ja urheilukyvyn *nuha* Perunansyöntini on romahtanut.

Soijatuotteista on sekin hyöty, että nyt kärsin yhä vähemmän suvulleni tyypillisistä naistenvaivoista (you don't want to know!)
Oliwer

Posts: 799

#50 • • Oliwer

pyhimys
Lisäksi päivän aikana menee n. 7-8 litraa vettä.



pupuTupuna
Eikö 7-8 litraa vettä ole jo epäterveellistä?



Kyllä mäkin olen käsittänyt että jopa vedenjuonnissa liika voi olla liikaa.
Ja kierros netissä ravitsemustietosivuilla, vain vahvisti tätä käsitystä.
7-8 litran päivittäisellä vedenjuonnilla kannattaa vissiin pitää ainakin ns suolotasapainosta huolta.

Netistä poimittua:
"Aikuinen tarvitsee 2-3 litraa nestettä vuorokaudessa. Määrään lasketaan mukaan myös esimerkiksi kahvin ja ruoan mukana saatu vesi.
Jos juo "väkisin" yli tarpeen, voi elimistön natrium- ja kalium-tasapaino järkkyä. Liika veden juominen voi olla haitallista myös sydänvikaiselle. Veden nauttiminen "varastoon" ei siis ole tarpeellista eikä mahdollistakaan"
evvk

Posts: 1,918

#51 • • evvk
Paketti voita päivässä mastettuna paketilla sokeria kossupullon kanssa.
Marjo

Posts: 1,796

#52 • • Marjo pupuTupuna

Oliwer, 12.6.2005 16:39:

Jos juo "väkisin" yli tarpeen, voi elimistön natrium- ja kalium-tasapaino järkkyä. Liika veden juominen voi olla haitallista myös sydänvikaiselle.



Tuon tapaista muistelinkin.
pyhimys

Posts: 622

#53 • • pyhimys
arvaapa tuleeko noista tonnikaloista ja makrilleista mukavasti suolaa :)

Ei sitä varastoon olla juomassakaan vaan kiihdyttämään aineenvaihduntaa. Siihen se ainakin auttaa.
blender

Posts: 2,552

#54 • • blender Arcade | KAIKU

Oliwer, 12.6.2005 16:39:

Netistä poimittua:
"Aikuinen tarvitsee 2-3 litraa nestettä vuorokaudessa. Määrään lasketaan mukaan myös esimerkiksi kahvin ja ruoan mukana saatu vesi.
Jos juo "väkisin" yli tarpeen, voi elimistön natrium- ja kalium-tasapaino järkkyä. Liika veden juominen voi olla haitallista myös sydänvikaiselle. Veden nauttiminen "varastoon" ei siis ole tarpeellista eikä mahdollistakaan"



Eikös tuo veden tarve ole aikalailla suoraan verrannollinen kulutukseen nähden, eli jos vaikka lenkkeillee paljon tarvitsee paljon vettä, kun taas istuskellessa se tarve ei ole niin suuri. vai?
pyhimys

Posts: 622

#55 • • pyhimys

blender, 12.6.2005 16:59:
---
Oliwer, 12.6.2005 16:39:

Netistä poimittua:
"Aikuinen tarvitsee 2-3 litraa nestettä vuorokaudessa. Määrään lasketaan mukaan myös esimerkiksi kahvin ja ruoan mukana saatu vesi.
Jos juo "väkisin" yli tarpeen, voi elimistön natrium- ja kalium-tasapaino järkkyä. Liika veden juominen voi olla haitallista myös sydänvikaiselle. Veden nauttiminen "varastoon" ei siis ole tarpeellista eikä mahdollistakaan"


---


Eikös tuo veden tarve ole aikalailla suoraan verrannollinen kulutukseen nähden, eli jos vaikka lenkkeillee paljon tarvitsee paljon vettä, kun taas istuskellessa se tarve ei ole niin suuri. vai?



Kyllähän se noin on.

Myönnetään, että ehkä tuossa omassa veden juonnissa on muutama litra liikaa siitä mikä on tarpeellista, mutta tuleehan sitä myös liikuttuakin ihan mukavasti.
Kon-tiki

Posts: 1,936

#56 • • Kon-tiki The Unsinkable
Tulee vettä latkittua aika paljon itsekin. Välillä tulee mieleen vuosia vanhat lehtijutut, että Linda Lampenius joi 7 litraa vettä päivässä. Joku sit kommentoi, että ilmankos sitä viulua piti soittaa aina kyykyssä
ee102

Posts: 775

#57 • • Edited ee102 Team Yökukkujat / E102 / ituhippi

Hyzenthlay, 12.6.2005 11:40:
Mä puolestani oon huomannu et kaikki terveellinen just maksaa paljon *ding* siispä rahatilannekin vähän verottaa tota terveellisesti syömistä..



No joo. Niinhän se maksaa. Itse asunkin vanhempien luona, niin siksi minulla on "varaa" syödä terveellisesti, muttei kuitenkaan epäterveellisesti. *iihhih*

Vielä omiin syömistottumuksiini voisin lisätä, että en juo juuri koskaan kahvia, koska se maistuu pahalle, siitä menee maha sekaisin ja tulee paha olo - joko levoton tai sitten väsynyt olo. *eiei* Joskus harvoin juon kupillisen vaikkapa kahvilassa tai jos jotain vieraita on käymässä ja on muutakin tarjoilua. Teetä sen sijaan tulee juotua vähän enemmän. On jotenkin tapakin jo juoda kuppi teetä, jos menee käymään jonkun kaverin luona - ei kyllä sitäkään ihan aina. Talvella kuluu teetä paljon enemmän ku nyt kesällä. Kesällä tulee juotua ehkä pari kertaa viikossa teetä.

Muista juomisista vois sanoa vielä, että en alkoholijuomista juurikaan pidä, mutta niitä tulee juotua kuitenkin toisinaan, tavan vuoksi tai joskus tekee jopa mieli kylmää hanaolutta tms. Drinkit on hyviä, ja niitä ostan mieluiten jos jotain alkoholipitoista. Kaikki sellaiset drinkit vielä on ihan parhaita, missä on todella paljon kuohukermaa sekoitettuna drinkkiin. *slurps* Limsoista en niin kauheesti perusta, mutta toisinaan tulee niitäki juotua, vaikkapa pizzan kanssa.
Oliwer

Posts: 799

#58 • • Edited Oliwer

blender
Eikös tuo veden tarve ole aikalailla suoraan verrannollinen kulutukseen nähden



Jeps, näin mäkin olen ymmärtänyt. Fyysisessä työssä ja liikuttaessa enemmän on nesteentarve tietty suurempaa. Mutta noi edellämainitut litramäärät, varsinkin jos ne ovat jokapäiväisiä, alkoivat vaan mietityttämään.
Kyllä kait se kroppa aika hyvin janolla kertoo että koska on vedentarvetta.

P.S Mä olen itse saanut jonkun 3-4L menemään nestettä päivässä, mutta sitä enempää ei tee edes mieli ja nesteen kulutus on mulla myös yleensä aika suurta.
m_a

Posts: 1,017

#59 • • Edited m_a
innostuin kasvattelemaan tässä pattia,
ja sehän ei kasva jos ei syö tarpeeks!
siis ihan perkeleesti. 3-5 kunnon ateriaa päivässä
+välipalat

mun massu näyttää eniten pumpatulta....vielä :)
(75kg on tarpeeksi, huomhuomhuom)

Kana on aina kevyt nopee helppo
kasviksia syön liian harvoin
wokissa menee mut et erikseen..
mikäs siinä jos joku muu valmistaa,oon ite niin laiska
ja ne alkaa kuitenki lopulta kävelemään mun jääkaapissa!
/seliseli

hemmotteluna menee kalaruuat ja hiilariherkut

aamusin pillereinä 3omegat ja vitamiinit,
oon niiiin huono tekemään mitään puuroa kummallisempaa aamuisin

ja siis rahka on mun elämän ehto (Erhmann 0,50eur 10g/100g protskuu)
.. ja suklaa myös ehdottomasti *iloinen*
blender

Posts: 2,552

#60 • • Edited blender Arcade | KAIKU
En syö kyllä kovinkaan terveellisesti enkä monipuolisesti mut ei kyl oo ongelmia ollut terveyden kanssa että ilmeisesti ainakin riittävän terveellisesti, vanhemmalla iällä tosin arvot lähtee varmaan nousuun jos sama tyyli jatkuu..

Tykkään erityisesti naudasta/possusta, jota tulee syötyy about 5 päivänä viikossa (vähintään), sillon tällön (varsinkin kesällä) tulee syötyy sit lohikaloja/kuhia ja broileria yleesä about 1-2 krt viikossa... kasviksia syön joskus, en kovinkaan paljoa. Jos niitä sattuu pöydässä nyt olemaan. Rasvaa ja suolaa tulee varmasti yli tarpeen, mutta painon nousu on jo onneks lakannut...