Syöttekö mielestänne terveellisesti ja monipuolisesti? Kertokaa ruokavalionne!

417 posts, 21 pages, 181,962 views

Caro²

Posts: 5,301

#161 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2
Tottakai syön monipuolisesti.
Syön aika usein, perunoita tai riisiä, salaattia, jauhelihaa sekä mausteita ja leipää (ranskis- / riisi- / pita-kebab).
Joskus syön myös kinkkua, kalaa, tomaatteja juustoa, sekä vehnäpullaa (pizza).

Grillistä valmistuu aika usein possua, kanaa, maissia, tai vastaavaa.

Pääsääntöinen ravintoni koostuu lihapitoisista nelijalkaisista joiden tallomis, paskomis, ja syömäalustana toimii salaatti.
_kolibri_

Posts: 1,590

#162 • • _kolibri_ -lintunen-
Ruokavalioni on aika sekava... mutta viikosta varmaan 2 kertaa pizzaa *slurps*
Mut tavallisesti 2-3 päivää kasvis safkaa ja 3-4 p. lihaa (siis nautaa, possua, kanaa jne.), 1-2 p. kalaa. Jotain tuohon suuntaan about.

en sit tiedä... omasta mielestäni olen ainakin alkanut syömään terveellisemmin ja monipuolisemmin. *hymy*
Android

Posts: 3,908

#163 • • Android
Ja lisäyksenä vielä omaan postauksen, että itse olen ruvennut syömään monipuolisesti vasta nyt, jätettyäni lihansyönnin.
Avatar
#164 • • Annakins Guest

Android, 30.6.2006 15:58:
---
Annakins, 30.6.2006 15:54:
Pakko kommentoida vanhaa juttua, mutta lillikutti: jos joku sanoo syövänsä kanaa ja sä postaat siihen elävän kanan kuvan, niin kyllä se musta ainakin vaikuttaa vittuilulta.

---


Minusta taas ei. Tosin en tiedä mikä oli tässä kyseisessä tapauksessa motiivina, mutta itse näkisin sen pikemminkin ajatustenherättäjänä kuin vittuiluna.

Oliko esim. Animalian taannoinen, julkisuutta herättävä kampanja ("Broilerin kiusaus" jne) myös vittuilua? Kohderyhmästä valtaosa oli kuitenkin lihansyöjiä.



Niin, no itse en henkilökohtaisesti pidä kampanjoista, joissa minua yritetään kuolleiden kanojen tms. kuvia esittämällä estää syömästä lihaa (en kyseistä kampanjaa ole nähnyt, joten sitä en tietenkään voi kommentoida).

Täsät nyt tietenkin voisi vetää pitkän keskustelun tehomaatalouteen jne, mutta itse a) syön lihaa ja b) en lopeta lihan syömistä em. kampanjoiden takia. Mutta, pyrin myös ostamaan onnellisen kanan munia ja muilla, tosin hyvin pienillä, tavoilla toimimaan "oikein".
Android

Posts: 3,908

#165 • • Edited Android

Annakins, 30.6.2006 16:05:

Niin, no itse en henkilökohtaisesti pidä kampanjoista, joissa minua yritetään kuolleiden kanojen tms. kuvia esittämällä estää syömästä lihaa (en kyseistä kampanjaa ole nähnyt, joten sitä en tietenkään voi kommentoida).



Ei tässä estämisestä ollutkaan kyse, kyseisellä kampanjalla haluttiin tuoda julki niitä oloja, joissa lukuisat eläimet ihmisten toimesta joutuvat elämään. Siihen voi sitten jokainen itse ottaa kantaa, onko se hyväksyttävää toimintaa vai ei. Kampanjan pyrkimyksenä olikin pysäyttää ihmiset edes hetkeksi miettimään, mihin omilla valinnoillamme haluamme vaikuttaa. Ei se kampanja sanonut, että "älkää syökö lihaa".

Ja kyllähän kaikkien mainosten ja kampanjoiden tarkoituksena on vaikuttaa, myös esim. elintavoihin.
Tosin tämä rupeaa kyllä jo menemään aika lailla offtopicin puolelle...
synth3sizer

Posts: 151

#166 • • synth3sizer
Okei, no just vedän Ristoranten salami pizzaa (high fat) :D No mutta tänään on perjantai ja kiire aurinkoon kirmaamaan

--
**Space Time Continuum**

Worin

Posts: 526

#167 • • Worin
Vastaus on yksiselitteinen EI!

Syön mitä eteen sattuu ja kittaan kaljaa aina kun mahollista.
Avatar
#168 • • aaaaaaaaaa Guest
Katon aika tarkasti mitä mä syön.
Mässyt + sipsit ja muut herkut koitan jättää yleensä pois. Kyllä tosin kerran kaks kuukaudessa tulee herkuteltua.
Vihanneksia oon alkanu syömään huomattavasti enemmän *pepsodent* Ihme pupu.
lillikutti

Posts: 249

#169 • • lillikutti hyppivä jyvä

Annakins, 30.6.2006 15:54:
---
lillikutti, 12.6.2005 12:48:
---
Pirpeli
No ding dong vaan itelles. Tossa kuvassa on ruokaa, ja tota loppuosaa ei varmaan tarvi selittää....

---


mietin vaan sitä miksi viittasit mun juttuun. minä en dissaa lihaaneja

---


Pakko kommentoida vanhaa juttua, mutta lillikutti: jos joku sanoo syövänsä kanaa ja sä postaat siihen elävän kanan kuvan, niin kyllä se musta ainakin vaikuttaa vittuilulta.



se on kyllä ihan totta, että kana on yleensä jo kuollut siinä vaiheessa kun sitä syödään. ennen sitä se on kuitenkin ollut elävä. samaa tavaraa joka tapauksessa. vai miten sinä asian muotoilisit?

ja korjaus tohon ehkä jopa vuoden takaiseen kirjotukseeni: joo, dissaan mä lihansyöjiä, mut tuun toimeen niiden kanssa. onneks ettei kaikkien lihaanien kanssa tarvii puhua koko ajan kulutustottumuksista ja sen tuomista eettisistä ongelmista. ja onneks ettei kaikki lihaanit loukkaannu, jos porukassa on kasvissyöjiä, vaan hyväksyy mut joukkoon. minäkin oon tehny paljon pahoja asioita, joita monikaan ei sulata, mut se on jo ihan eri topic.

hankalia ja monimutkaisia asioita nää on. suosittelen silti näiden pohtimista.

--
Kuluta harkiten. Boikotoi. Dyykkaa. Kierrätä. Ole vegaani!
-Kettutyttömusikaali-

phanatic

Posts: 1,123

#170 • • Edited phanatic

Annakins, 30.6.2006 15:54:
---
Pakko kommentoida vanhaa juttua, mutta lillikutti: jos joku sanoo syövänsä kanaa ja sä postaat siihen elävän kanan kuvan, niin kyllä se musta ainakin vaikuttaa vittuilulta.



Ja jos joku sanoo syövänsä porkkanoita ja toinen postaa siihen elävän porkkanan kuvan, se on vittuilua? Entäs lehmän kuva maitopurkin kyljessä?
pirpeli

Posts: 5,533

#171 • • pirpeli
Lopetetaan alkuunsa tää keskustelu lihaaneista ja kasviaaneista :D. Kukin syö sitä, mikä omaan pirtaan sopii ja mitä haluaa.

Ja lillikutille anteeksipyyntö, koska toimin todella asiattomasti aikaisemmin. Näin sitä ihminen oppii.

--
Autumn is a second spring when every leaf is a flower.
-Albert Camus-

SyndroDome

Posts: 1,103

#172 • • SyndroDome Reissumies / Team apinaorkesteri
Joo kyllä tulee aika tarkkaan ja kurinalaisesti katottua mitä suuhun laittaa, välillä vähän liikaakin. Herkuttelut on kyllä ollut aika vähissä viime kuukausina, lähinnä vaan treenannu ja juhlinu. Toisaalta sitten taas kun on viihteellä, eli aika usein *hihu* niin tulee kyllä syötyä ja juotua kaikkea paskaa, että sitten saa taas hikoilla ahkeraan lenkki polulla seuraavan viikon.

Mut joo, yleisesti ottaen ruokavalio on kyl suht terveellinen ja kevyt *joo*

--
Life is full of choises.

Android

Posts: 3,908

#173 • • Android

pirpeli, 30.6.2006 18:42:
Lopetetaan alkuunsa tää keskustelu lihaaneista ja kasviaaneista :D.



Miksi? En ymmärrä, miksei saisi kyseenalaistaa tai kritisoida sellaista toimintaa, jota pitää epäeettisenä.

Omat ruokailutottumukset ei ole valinta, joka koskettaa vain yhtä ihmistä. Se on pitkä ketju jolla on kauaskantoiset vaikutukset. "Jokainen syö mitä haluaa" tuskin lohduttaa niitä miljoonia eläimiä jotka odottaa vuoroaan ihmisen luomassa tappokoneistossa. Kenenkään ei ole pakko hyväksyä sellaista toimintaa vedoten siihen että jokainen nyt vaan sattuu tekemään mitä haluaa ja sillä selvä.
Dacey

Posts: 671

#174 • • Dacey Hän joka saa sinut ..
viiminen viikko on menny käytännössä mitään tupakkaa/teetä kummempaa suuhun panematta, mutta muuten väitän syöväni ravintoympyrän mukaisesti.. lihaa/kanaa perunaa/riisiä ja paljon kasviksia. Mut on opetettu syömään jopa kesäkurpitsaa, eli kun syödään niin syödään sitten lämpimän ja kylmän salaatin kera *hihu*
alkoholia en kamalasti käytä, ja limujakin välttelen ihan tietentahtoen. vettä vaan/tuoremehua tai sitte vichyä
tosin voihan joku pitää terveellisenä esim hampurilaista. saahan siinäkin kaiken.. ylimääräisenkin *tirsk*
Avatar
#175 • • Annakins Guest

lillikutti, 30.6.2006 18:01:
---
Annakins, 30.6.2006 15:54:
---
lillikutti, 12.6.2005 12:48:
---
Pirpeli
No ding dong vaan itelles. Tossa kuvassa on ruokaa, ja tota loppuosaa ei varmaan tarvi selittää....

---


mietin vaan sitä miksi viittasit mun juttuun. minä en dissaa lihaaneja

---


Pakko kommentoida vanhaa juttua, mutta lillikutti: jos joku sanoo syövänsä kanaa ja sä postaat siihen elävän kanan kuvan, niin kyllä se musta ainakin vaikuttaa vittuilulta.

---


se on kyllä ihan totta, että kana on yleensä jo kuollut siinä vaiheessa kun sitä syödään. ennen sitä se on kuitenkin ollut elävä. samaa tavaraa joka tapauksessa. vai miten sinä asian muotoilisit?

ja korjaus tohon ehkä jopa vuoden takaiseen kirjotukseeni: joo, dissaan mä lihansyöjiä, mut tuun toimeen niiden kanssa. onneks ettei kaikkien lihaanien kanssa tarvii puhua koko ajan kulutustottumuksista ja sen tuomista eettisistä ongelmista. ja onneks ettei kaikki lihaanit loukkaannu, jos porukassa on kasvissyöjiä, vaan hyväksyy mut joukkoon. minäkin oon tehny paljon pahoja asioita, joita monikaan ei sulata, mut se on jo ihan eri topic.

hankalia ja monimutkaisia asioita nää on. suosittelen silti näiden pohtimista.



Niin, no mä en ole kritisoitunut tai dissannut sun tai kenenkään muunkaan ruokailutottumuksia ja -mieltymyksiä, mielestäni kukin saa syödä mitä itse haluaa.
äm

Posts: 2,376

#176 • • äm

Android, 30.6.2006 15:41:

Jep, toisessa topicissa joku...



o/

...myös yökötteli sitä, että jonkun ravintolan menu-listalla oli mm. kengurunlihaa. Pahimman luokan kaksinaismoralisteja ovat nimenomaan nämä "eläinrakkaaksi" itseään kutsuvat ihmiset, jotka pitävät vaikkapa juuri koiria lemmikkieläiminä mutta hyvin mielin syövät tapettuja eläimiä.



Mun puolesta kenguruista saa tehdä vaikka nyrkkeilysäkkejä, mutta mua oksetti ajatus siitä, että syön lihaa, jonka en osaa olettaa maistuvan hyvältä. "Marinoitua koiraa" tai "Savustettua maalaiskissaa" tai "Grillattua valasta" olisi saaneet aikaan saman kirjoituksen. Jos minusta tekee kaksinaismoralistin se fakta, että ällöän kaikkea omituista ruokaa, niin fine.
Lehmää ja muita kavereita olen tottunut syömään ja nautin niistä. Kenguru herättää lähinnä yök-fiiliksiä. Mutta mähän nyt oon vaan nirso paska, joka syö vaan lehtipihvejä ja ranskalaisia.

Ps. Kenguruista saa kuulemma hyviä jalkapallokenkiä.

--
Ei omenapuusta kauas putoa.

Avatar
#177 • • Annakins Guest

m_a, 30.6.2006 17:08:
---
Annakins, 30.6.2006 16:05:
Tästä nyt tietenkin voisi vetää pitkän keskustelun tehomaatalouteen jne, mutta itse a) syön lihaa

---

Miksi?
Lihan tuotannossa tarvitaan monenkertainen määrä ravintoa,
koska karjatuotanto vaatii rehuviljelyä. Ts. hukkaan heitettyä energiaa.

Ihminen ei tarvitse lihaa.



minkä takia mun pitäisi puolustaa sitä, että syön lihaa? minkä takia niin kovin usein vegetaristit hyökkäävät lihansyöjien kimppuun?

mua ei henk. koht. kiinnosta mitä kukin pistää suuhunsa, jokainen syököön mitä haluaa. itse pidän lihasta.

ja ihan for the record, mulla on neljä ystävää, jotka olivat ennen kasvissyöjiä, mutta ovat sittemmin aloittaneet lihansyönnin uudestaan ja omien sanojensa mukaan voivat nyt paremmin. en väitä, että pelkkä kasviksiin perustuva ruokavalio olisi epäterveellisempi, mutta olen taipuvainen uskomaan, että vaatii huomattavasti enemmän paneutumista syödä tasapainoisesti, jos ruokavaliosta jättää lihan pois.
Avatar
#178 • • Annakins Guest

phanatic, 30.6.2006 18:22:
---
Annakins, 30.6.2006 15:54:
---
Pakko kommentoida vanhaa juttua, mutta lillikutti: jos joku sanoo syövänsä kanaa ja sä postaat siihen elävän kanan kuvan, niin kyllä se musta ainakin vaikuttaa vittuilulta.

---


Ja jos joku sanoo syövänsä porkkanoita ja toinen postaa siihen elävän porkkanan kuvan, se on vittuilua? Entäs lehmän kuva maitopurkin kyljessä?



porkkana ei ole elävä olento/asia ja maitopurkin kyljessä oleva lehmä viittaa maidon tuottaneeseen eläimeen, ei siihen, että joku nyt kohta söisi sen.

mielestäni vain osoittaa huonoa makua ja tietynlaista dissaamista, että postaa kanan kuvan liittyen jonkun toisen kommentteihin kanan syönnistä. toisaalta tässä tapauksessa mielipiteeseeni voivat myös vaikuttaa lillikutin myöhemmät kommentit, joista sai selvästi sellaisen kuvan, että hän ei pidä lihansyöjistä (vaikka kuulemma tuleekin heidän kanssaan toimeen).
Avatar
#179 • • Annakins Guest

Android, 30.6.2006 15:41:
---
mekaanikko, 30.6.2006 15:38:
---
hallucinogen, 30.6.2006 15:25:
Jos ihminen sanoo ei lihalle niin siinä on pakko olla jotain vikaa ;) nyt viikonlopun viettoon =)

---


Jos ihminen syö lihaa, mutta rajaa jotkut eläinlajit menun ulkopuolelle, siinäkin täytyy olla jotain vikaa. Miksi ihmeessä possu, nauta ja kana kelpaavat pöytää mutta koira ei?

---


Jep, toisessa topicissa joku myös yökötteli sitä, että jonkun ravintolan menu-listalla oli mm. kengurunlihaa. Pahimman luokan kaksinaismoralisteja ovat nimenomaan nämä "eläinrakkaaksi" itseään kutsuvat ihmiset, jotka pitävät vaikkapa juuri koiria lemmikkieläiminä mutta hyvin mielin syövät tapettuja eläimiä.

Ihmisessä, joka kannattaa teollista tappamista ja nautakarjan Holocaustia, ei siis ole vikaa?



Sori vaan, mutta mä en koe itseäni kovin suureksi kaksinaismoralistiksi, vaikka syönkin lihaa ja meillä on koira ja noin yleisesti pidän eläimistä. jonkun (ainakin sinun) mielestäsi sitä varmasti olen.
Android

Posts: 3,908

#180 • • Android

Annakins, 30.6.2006 20:09:
minkä takia mun pitäisi puolustaa sitä, että syön lihaa? minkä takia niin kovin usein vegetaristit hyökkäävät lihansyöjien kimppuun?



Koska vegetaristien mielestä lihansyönti on eettisesti, moraalisesti ja ekologisesti huono vaihtoehto?
Sinun lihansyöntisi ei ole vain "sinun asiasi" (tai no, kerro se niille eläimille jotka syöt ennen kuin ne teurastetaan..), se on valinta jolla tietoisesti tuet lihantuotantoa ja kaikkea siihen liittyvää. Joidenkin mielestä se on valinta, joka tuottaa suhteettoman paljon kärsimystä eläimille, ympäristölle (lihantuotanto on ekologisesti äärettömän kestämätön ratkaisu) ja näin ollen myös ihmisille.

Jos lihansyönti olisi oma asiasi, kukaan tuskin siihen puuttuisikaan. Näin ei kuitenkaan ole. Kyllä sitä minusta täytyy olla aika helvetin hyvät perusteet sille, että eläimiä ja ympäristöä tuhoavaa toimintaa tuetaan ainoastaan sen takia, että itsellään olisi hyvä olla. Tietysti jos mikään muu kuin oma mielihyvä ei ratkaise, näillä asioilla tuskin on mitään väliä. Mutta ei kannata ihmetellä sitä, että jotkut eivät ymmärrä saati hyväksyä sellaista välinpitämättömyyttä.