Miten vanhempasi suhtautuvat teknokulttuuriin?

371 posts, 19 pages, 128,924 views

ee102

Posts: 775

#41 • • ee102 Team Yökukkujat / E102 / ituhippi
Chillistä munki vanhemmat tykkää, ja äiti ainakin pitää myös Orkideasta. Proteus Hard NRG 2:sta isä sano ensimmäisen kerran kuulostaa, että kuulostaa joltain tehtaalta. *hahjust* Bileissä käymiseen ne suhtautuu hyvin, mutta hiukan epäluuloisesti, koska pelkäävät minun käyttävän siellä laittomia piristeitä. Isä on muun muassa sanonut kerran, että "Eikös ne siellä konemusiikkitapahtumissa käytä ekstaasia jaksaakseen tanssia pitempään..." Niinku vihjaillen. Olen kuitenkin koittanut sanoa, ettei bileissä käyminen ole suoraan sidonnainen huumeiden käyttöön, vaan että viihdyn siellä hyvin selvinpäinkin (tähän mennessä kai n. puolet bileistä oon ollu ilman alkoholiakin.) Mutta isä on, itsekin äänitysalan ihmisenä, innostunut ajatuksestani tuottaa ja miksailla itse musiikkia. Hän on hommannut pari musiikinteko-ohjelmaa ja opettanut minulle muun muassa alan käsitteitä. Lisäksi hän on mielellään auttanut minua ohjelmien opettelussa parhaansa mukaan.

Vaikka he eivät pidäkään polkasta (Paitsi äiti tuntuu välillä pitävän siitäkin. *hihu*) niin heidän asenteensa on mukavan suvaitsevainen.
Rocca

Posts: 3,064

#42 • • Rocca Diiva UG / Superfint Crew

Ana-5000:
Yritin selittää mut ei se tainnu ihan hiffata. Sit ku kerroin et mulla on yli tonnin edestä vinyylisoitinta kotona ni se sai melkeen sydärin :D



Joo kiroo mullekkin et miks ei cd:nä *ding* sit väännät ½ tuntia rautalankaa ja sitten sulta menee itteltä totaalisesti hermot ku ne ohdottelee jtn. Jari Sillanpäätä *grr**hahjust*

--
Dj Rocca

yes, ROBIN, i`ve become a human fish!

ville

Posts: 3,780

#43 • • ville olen oikeasti ujo
on kyl tosi masentavaa lukea, miten lähes kaikilla jossain välissä puheeksi on tullut huumeet :(

itsellä mutsi kysyi niistä kerran sen jälkeen kun olin liikkunut bileissä n. 6kk, muuta kommenttia bileissäliikkumisesta ei ole tullut.

faijaa ei juuri kiinnosta tai ei ole aikaa kiinnostaa. Ainoat konemusiikkiin liittyvät kommentit ovat: taas tuli päivystykseen piikkitukka, jolla oli pulssi 180. Amfetamiinia ja/tai kokaiiania ja/tai ekstasia oli otettu vähän likaa ja sydän hakkasi aika tiuhaan. Eihän siinä voinut muuta tehdä kun määrätä vähän rauhoittavaa ja sanoa, että älä tee uudestaan ...
Jone

Posts: 8,258

#44 • • Jone Archibald Haddock

Ana-5000:
Toihan nyt on kenen tahansa täysjärkisen normaali reaktio *hih*



No niin no, voihan sen vaikka noinkin sanoa. Vaalin kyllä edelleen suunnitelmaa siitä, että "kyllä mä vielä kerran..." *vink*
serotonot

Posts: 3,137

#45 • • serotonot Paul Easy
molemmat on kiinnostuneita musajutuista mitä tekee, mikä on kyl kivaa. Pelottavinta toistaiseks on se et systeri yllätti faijan makaamassa olohuoneen lattialla pimeessä luukuttamas mun Guerilla Cheese-miksausta. En oikee osaa suhtautuu tohon, eikä vissii osannu systerikään :D
ezzy

Posts: 8,060

#46 • • ezzy Droid-pappa
Faija ei ole koskaan tainnut edes kuulla koko harrastuksesta mitään, johtuen että porukat erosivat jo '93.
mutsi diffailee kiksummasta ja progemmasta tavarasta, mitä on joskus tullut soiteltua sille. Jonkin verran selaillut mun ottamia valokuvia ja sen sellaista. Tietää etten käytä mitään päihteitä, joten ei edes vihjaile moisia.
Lyylikki

Posts: 2,975

#47 • • Lyylikki Ei she ole nnin nöbönuukhaa.
Äiti veti hillittömät herneet nenään Tampereen Stockmannilla, kun näytin sille kaverin bileiden flyeriä (olin menossa hitto soikoon vielä töihin sinne, en ite bilettään (ainakaan paljon))

-TRIP ALIEN...kauheeta, toi nimihän ihan kutsuu vetämään jotain HUUMEITA...

Teki mieli työntää pää lähimmän vaaterekin alle piiloon. Bileiden nimi oli TRIBALIEN, enkä mä ollu tosiaan tajunnu nimessä tota ulottuvuutta ollenkaan. Noh, siinä sitten äiteelle seliteltiin, miten asian laita on.

Muuten se on kyllä ollut oikein ymmärtäväinen ja asiallinen. Ompeli innolla kaikkia härpäkkeitä, kun vielä niitä tarvitsin, naureskeli sille jollekin polkka biisille, jossa bassot raikaa ja vokaalit menee about: "Enjoy the silence" (Hih hih, onpas hassut sanat), oli myös innoissaan, kun soitin sille Carmina Buranasta sen surullisen kuuluisan "raiskatun" version (se ite kuuntelee lähinnä klassista).

Nykyinen musamaku taitaisi upota siihenkin, kun ei enää tarvitse olla niin maan pirusti sitä biittiä.

Iska on harrastelija rumpali, joten sille uppoo mikä vaan minkä tahtiin se saa rummuttaa (rattiin, pöytään, polviin...), välillä se on tietty että ohhoh, kun ei bassokulku noudatakkaan alkuperäisiä oppeja.
jeesboks

Posts: 4,064

#48 • • jeesboks p u p u
Meillä on otettu hemmetin hyvin. Ei oo ollu mitään epä selvyyksiä kun ollaan puhuttu asioista ja oon kertonu hommasta. Kuvia ja video päitkii näytelly. Ja toi lopputyö aiheesta kun tuli tehtyä niin selventi porukoille lisää. Luottamusta löytyy kun ne tietää et en käytä mitään ja muutenkin kun bileissä nyt yleensä oon viel autolla. *hihu* Mä oon ylpee meijän porukoista kuin hyvin ne on ottanut tän. *piis*

--
sen pienen hetken kaikki on täydellistä... *sydän*

hrdkvr

Posts: 3,929

#49 • • hrdkvr KURGO
mutsi diggaa kans kuunnella, faija ja sisarukset inhoo


tekno kulttuurista ne ei kyllä tiedä mitään, ainoastaan kuullut musaa

--
-keep it hard-

Avatar
#50 • • RINY Guest
Äiti ei välttis edes tiedä missä mä käyn. Kyl mä jotain klubille menosta selitän ja konemusasta mut tuskin on menny perille se homma *hymy* Isin kanssa joskus tuli puheenaiheeks ja hän oli kyllä tosi ymmärtäväinen vaikka itse senkaltaista musiikkia vihaakin. *nauru* Kyllä ne vanhemmat on sitten sulosia. *sydän*
remotion

Posts: 5,283

#51 • • remotion nostatus guru

Rocca:
---
Ana-5000:
Yritin selittää mut ei se tainnu ihan hiffata. Sit ku kerroin et mulla on yli tonnin edestä vinyylisoitinta kotona ni se sai melkeen sydärin :D

---


Joo kiroo mullekkin et miks ei cd:nä *ding* sit väännät ½ tuntia rautalankaa ja sitten sulta menee itteltä totaalisesti hermot ku ne ohdottelee jtn. Jari Sillanpäätä *grr**hahjust*



Mulle mutsi taasen pulttailee jo niistä 500cd:stä...
se oli mielissään kun kerroin että myin mikserin ja efektit ja dekit pois. en tietenkään kertonut että tilasin samalla entisen 60 mikserin tilalle 800 mikserin ja samaan tyyliin ne dekitkin... hehe!
päihteiden kans ei oo tietenkään ollut ongelmia, kun en niitä käytä, kännit vedän ehkä 5kertaa vuodes, thäts it.
sitä lähinnä hermostuttaa se et maine menee kun tollasissa villeissä juhlissa liikuu, noh vanha on että ei se voi kaikkee ymmärtää...
Avatar
#52 • • kelasin Guest
mun mutsi diggailee taloo :)
Avatar
#53 • • gnomex Guest
Äippä on tosi innokas aina katsomaan kuvia ja videoita bileistä ja se on tosi innostunu aina niistä vaatteista *hymy* Sanoipa kerran että olis kiva tulla joskus mukaan, ihan kattomaan sitä fiilistä *nauru*
Avatar
#54 • • Edited sakk303 Guest
Mjaa-a. Faija oli joskus 1998 ollut Moskovassa Scooterin keikalla (työn pakottamana, siis matkanjärjestäjänä), ja se soitti mulle sieltä kesken keikan ja nauroi räkäisesti puhelimeen sitä, kuinka skootterin äijät hyppivät lavalla eivätkä soittaneet livena suurinpiirtein mitään, ja että syntikat ja kiipparit vain heiluivat puoli metriä ilmassa ja joka paikassa pamahteli jotain savupommeja basson tahtiin -> isä on ylisarkastinen ja löytää kaikesta myös jotain negatiivista. Konemusiikista se ei oikein muuta osaa tosiaan sanoa kuin että kaikki on sitä samaa renkutusta ja missään ei ole mitään ideaa. Sitten se pistää autossa soimaan Hurriganesia tai CCR:ää täysillä, ja komppaa auton rattiin täysillä *hih* Eli tavallaan ymmärrän et faija on omaa sukupolveansa ja hehkuttaa sen ajan rokin nimeen. Bileistä ja kulttuurista se ei tiedä oikein mitään, eikä siitä, että harrastan tesnoilua yleisemminkin. Sen se tietää kuitenkin, että teen koneilla musiikkia, mut ei se koskaan ole sen tarkemmin kysellyt.

Äiti taas tietää, että käyn toisinaan bileissä tanssahtelemassa ja tapaamassa tuttuja, eikä se ole koskaan sen kummempaa asiasta sanonut. Ne perusjutut tietysti, että siellä voi olla sitten vaikka minkälaista hörhöä, että juomia ei saa jättää ilman valvontaa mihinkään ja mitään ei saa ottaa vastaan jos bileissä jotain tarjotaan. Tuon ymmärtää ja allekirjoittaa itsekin täysin. Musiikintekohommista se tietää kyllä liiankin kanssa, kun lukioiässä asuin vielä himassa, niin mutsi sai kestää aika paljon sitä, kun musisoin makuuhuoneessa melkein 24/7..silloin se uteli monesti ja kävi joskus muka jopa jamittelemassa mun biisejä makkarissa. Eli se on kuullut hyvinkin monenlaista konemusatyyliä mun huoneesta soitettavan, ja eipä tuo ole koskaan hirveästi kantaa ottanut. Inner City tai Marshall Jefferson ovat olleet lienee lähinnä niitä nimiä, mitä mutsikin on avoimesti diggaillut mun musavarastoistani.

Ai niin, mulla on Hyzenthlayn tavoin samanlainen konemusatausta, että aloin kuunnella eurohumppaa/hasta la vista beibe-uk teknoa joskus 1991-1992. The Shamenin L.S.I.-biisi oli sellanen renkutus, jota tanssin 1992 jouluna Levillä sukulaisten kanssa sen soidessa radiosta, ja mä hehkutin, että tää on sitä teknoa ja tästä mä tykkään *iihhih* Sen jälkeen vuodet 1995-1998 ovat aika hämärän peitossa, varmaan lähinnä jotain Prodigyn eka levyä, Apollo440:aa ja Scooteria silloin diggaillut, jonka jälkeen aloin pikkuhiljaa valaistua enemmän konemusiikille lukuisten mielenkiintoisten konemusagenrejen kautta - siinä sivussa omaa biittiä väsäillen.

Ja vielä yks juttu ; Luulen, että syy, miksi tuolloin 91-92 löysin silloisen "euroteknon", oli mutsin 80-luvun vinyylit ja äidinmaidon ohessa opittu disco/whatever kasaritanssimusiikki. Sillä on pilvin pimein vanhoja Dance Now-kokoelmia ja muita vastaavia kaupallisia disco/house-kokoelmia vinyylillä, ja voisin vain kuvitella, että niiden kautta sitä ollaan opittu tuo tasatahti. Eikä mua harmita kyllä yhtään. It's wonderful thing to dig electronic music - there's so much variety! [nojoo nyt alkaa menemään jo pikhiljaa offtoppariks *hih* ]

korjattu 1 typo, ja sen perään toinenkin
Miazu

Posts: 815

#55 • • Miazu Päivänsäde
heh ennen tuli jotakin vääntöä aiheesta muta ajan kanssa ovat alkaneet jopa arvostamaan tätä mun juttua, ja faija oli jopa antamassa mulle kaasunaamariaan ettei tartte kuulema hengittää liikaa ilotupakan savua:)) No joo ja tokas myös ett on sellassii nähnyt saksalaisilla tekno homoilla:( hööö on ne luulot joo mutta pitää raahaa se joskus paikan päälle nin näkee asian toisen puolen:)) *piis**sydän*
Jinx

Posts: 2,615

#56 • • Edited Jinx Superfeminine
Eipä taida oikeen ymärtää "sahanvinkunaksi" ja tehdasmusiikiksi" on joskus sanottu niin ja radion/cd/vinyylin rikkimenemistäkin on joskus epäilty *iloinen*

--
Pyllykkä

*Bixxx*

Posts: 162

#57 • • *Bixxx*
Eipä ne sen päälle paljon ymmärrä *täh* On ne joskus kuunnellu sitä vähän mut ei ollu moksiskaan... Äite naureskelee vaan aina mun bilekuteille *muhaha*

--
***TIIKERI***

Mellu-

Posts: 4,006

#58 • • Mellu-
Mun porukat on vähän sillä kannalla et se on hyvä et miul on muitaki harrastuksia ku pelkka lentopallo ja kehottavat nykyään lähtemään bileisiin *jiihaa* kotona tosin ei kauheen mielellään saa kovalla soittaa mutta ei ne siitä oikee enää sano ku ei olla yhtä aikaa varmaa ku 1h koton *iloinen* Ja mitä tosta diggailu puolesta tulee ekana mieleen ni kyl tas viime vkonloppuna iskään upota konemusa *vink* ei tää koskaan oo kyl mikää ongelma ollu koton *hymy* lähinnä ehkä broidin kaa ottanu musamaut vähän yhteen mut se on normaalia

--
Mellu lähti lahdesta, mutta lahti ei lähtenyt Mellusta -enrg-
Lentopallokenttien Dennis Rodman

TPYOMASTER

Vexe

Posts: 1,016

#59 • • Vexe
Kyllä se on ollut porukoille aika vaikea tajuta, että mitä mä saan koko musiikista. Aikoinaan valitus oli aika kovaakin "tuollainen musiikki tekee ihmisistä yksinkertaisia"*nauru*. Heillä oli myös sellainen käsitys, että bileissä kaikki on jotain huumehörhöjä ja "yhteiskuntaan sopeutumattomia hippejä". Faija joskus kysykin, että käykö noissa bileissä ihan normaalejankin ihmisiä. Musiikin kommentoimisen ovat lopettaneet jo n. 5 vuotta sitten, eikä heitä ole häirinnyt vaikka välillä volat ovat aika kovalla. Perinteiset valitukset tulee kesällä ikkunan olless auki, kun musiikki kuuluu kadulle. Ehkä hauskin sanominen tuli, kun olin ostanut uuden äänentoistin ja säädin sitä kohilleen. Ruokahuoneen lamppu oli alkanut resonoimaan basson tahtiin(Subbari on lampun yläpuolella).

Tukea ovat aina antaneet kaikella tavalla. Olen myös yrittänyt näyttä heille kuvia ja videoita, siitä missä on tullut käytyä. Faija joskus luulee uhkailevansa, kun sanoo tulevansa bileisiin. Ei vaan ole vielä näkynyt, vaikka olen sitä pari kertaa yrittänyt houkutella. Välillä oikeesti ahistaa, kun niillä on edelleen aivan väärä kuva koko hommasta.

Mutsia ei ole paljoa kiinnostunut. Yhet bilehousut se on tehnyt mulle. Iso siskon sain kerran lähtemään bileisiin, mutta ei se sielä kauaa viihtynyt.
Vexe

Posts: 1,016

#60 • • Vexe
Selvästikkin pitäisi olla bileet, jossa vanhemmille olisi ilmainen sisäänpääsy. Pääsisivät vähän haistelemaan mitä se bileissä käyminen oikeasti on.