Miten vanhempasi suhtautuvat teknokulttuuriin?

371 posts, 19 pages, 129,206 views

puffy

Posts: 152

#61 • • Edited puffy söpötin
Mun äiti tykkää Dunesta.. *nauru* sille uppoo muutenkin aika pitkälti kaikki paitsi ihan rankin polkka, vaika ei se sitä kuitenkaan haittaa,jos mä sitä soittelen. Noh, isä sen sijaan ei tykkää musiikista ylipäätään.. *nauru* Ehkä jokin Tapani Kansan tyylinen saattaa mennä silloin tällöin. ;) Onneksi mun kultani kuuntelee kaikkee klassisesta polkkaan. *iloinen* Kotona voi siis soittaa musaa fiiliksen mukaan. *jiihaa*

Ai niin ja mun liskotin (lue:isosisko) on myös bilettäjä siinä missä minäkin. *iloinen* Paitsi et se asuu liian kaukana käydäkseen usein bileissä. :(
iriil

Posts: 371

#62 • • Edited iriil
Äiti ihastui viikonloppuna ambienttiin... meinasi ryöstää levyni jopa. Sanoi ihmettelevänsä suuresti kun muuten karvat nousevat pystyyn konemusiikista. Tiedänpähän siis mitä kehitän syntärilahjaksi ensi kuussa kun äiti täyttää 51.
oli kyllä pieni järkytys kun kuuntelutin huvikseni biisin jonka ajattelin laittaa äänityöhön ja reaktio oli :tää on aivan mahtavaa, mitä tää on? Mistä tätä saa? *hymy* Seuraavaksi se kirosi kun kotikotikoneen äänikortti ei toimi (syystä x) eikä pääse kuuntelemaan netistä musiikkia. Soittaa varmaan tällä viikolla äijän laittamaan sen kuntoon *hihu*

Äitini avustuksella myös 7-vuotias pikkusiskoni innostui kuuntelemaan ambienttia, kerrankin se tyttö istuu hiljaa paikoillaan...*iloinen*

edit: lisäys
JustinSan

Posts: 822

#63 • • Edited JustinSan Nullius in verba
Itse en ole oikeastaan ikinä edes ollut mikää "truu-reivaaja" vaan konemusiikki & tapahtumat on aina olleet vain yksi osa mun musiikkiharrastustani, lähinnä vain ajoittain hieman korostuneesti. Joten mitään erityistä huomiota / keskittymistä konemusiikki ei ole saanut osakseen. Bileissäkäyntiin ei ole ikinä oikeastaan liittynyt mitään sen kummempia. Aluksi yritin selittää "bileistä" ja he käsittivät asian niin, että olen menossa tyylin johonkin kotibileisiin tmv. eli koko konemusiikkitapahtumien konsepti oli vähän hukassa. Sittemin olen selittänyt meneväni keikoille, sen he pystyvät jotenkuten käsittämään.

Itse musiikista ei ole isommin mitään kommentteja tullut muuta kuin ajoittainen "hirveetä jumputusta!" - tyylinen tavara. Tosin kerran kävi niin, että jostain syystä auton cd-soitin jumiutui ja levyä ei saanut ulos ollenkaan. Sisällä sattui olemaan joku pHazen progempi miksaus jota porukat sitten olivat pakotettuja kuuntelmaan muutaman viikon ajan kun en jaksanut rassata soitinta kuntoon.
Aluksi kommentit olivat juurikin mallia "hirveetä jumputusta" "tää kuulostaa koko ajan ihan samalta" "oh hoh, onpas pitkä biisi" jne. Mutta ajan myötä huomasin, että levyä itseasiassa kuunneltiinkin aika paljon ja jossain vaiheessa faijapuolenkin kommentit alkoivat muuttua vähän positiivisempaan suuntaan, eka se oli lähinnä hiljaista kommentoimattomuutta (mutta kuitenkin kuuntelemista) ja sitten jossain vaiheessa sain hämmästyksekseni kuulla pari kommentia malliin "tää on itseasiassa aika rauhoittavaa ja mukavaa autoilumusiikkia" *piis*
Pitäs varmaan jossain vaiheessa järjestää silleen, että joku CD jää taas "vahingossa" jumiin *juonittel*

Ainiin ja kerran mutsi tuli mun huoneeseen kun kuuntelin jotain Poliisin psykemiksausta. Eka se tietenkin valitti mutta sitten jäikin kuuntelemaan ja jossain vaiheessa mutisi jotain malliin, että "Täähän on itseasiassa aika menevää musaa". Mikäköhän tossa on kun monilla nimenomaan mutsit tuntuis lämpeevän eniten juuri psykelle? *ding*
Jonkun pitäs selkeesti järjestää jotkut "Psy for mothers" - bileet *lmao*

Päihteistä ei ole enää nykyisin mitään puhetta edes tullut, tietävät aika hyvin, että en mitään vedä. Yläasteaikoina tilanne oli tosin vähän toinen; mutsi oli lukenu jotain Apu-lehden loistavia "Näin tunnistat lapsesi huumeidenkäytön" - "artikkeleita" ja siitähän seurauksena olikin, että oikeastaan mitä tahansa teinkin, kysymyksenä oli "vedätsä jotain aineita?";

"Mitenniin ei kiinnosta nyt lukea matematiikkaa, käytätsä huumeita?"
"Sä näytät hirveen väsyneeltä, vedätsä jotain aineita?"
"Miten sä jaksat pelaa noin paljon, ootsä aineissa?"
etc.
Oh noes, kiitos media, kiitos *justjoo*

--
"Brevior saltare cum deformibus mulieribus est vita."

Juhgu

Posts: 7,921

#64 • • Juhgu Virnistelijä

Vexe:
Selvästikkin pitäisi olla bileet, jossa vanhemmille olisi ilmainen sisäänpääsy. Pääsisivät vähän haistelemaan mitä se bileissä käyminen oikeasti on.



Ei muuten paha idea! Ehkä ne eivät ihan heti lähtisi karkuunkaan, kun voisivat muiden vanhempien kanssa siellä päivitellä sitä meininkiä.

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

AnderS

Posts: 470

#65 • • Edited AnderS KävyttömänKesänOravanPoika
Ne suhtautuu ihan niin ennakkoluuloisesti kuin "hieman"
konservatiiviset maalaisvanhemmat vaan voi.
Enkä mä edes yritä hälventää niiden ennakkoluuloja...
Ei maksa vaivaa.
Avatar
#66 • • pia^^ Guest
Meillä äiti ei tykkää musasta, mut sen mielest oon aikuinen ihminen ja tiiän mitä teen, vaatteitten teon kaa autto mielellää ku viel asuin koton... Isi ei tykkää musiikist ja on sitä mielt et jokainen bilettäjä vetää huumeit, eli minä myös, vastustaa bileit henkee ja veree, onneks muutti pois kotoa enne ku aloin pileis käymää *nauru* . Siskon oon saannu musiikist tyksii vaiks aluks vähä vastusteli *juonittel* . Pienin sisko tykkää kans polkast ja kaikest muustki mist mä tykkään. Näin meijä perhees.
paya^

Posts: 44

#67 • • paya^
hehehehh
vähänkö se ois nihkeetä jos bile porukan vanhemmat tulis bileisiin... eiieie.. ei oikeen kuulosta järkevältä:D

Kyl mun porukat suhtautuu ainakin ihan hyvin et käyn jossain bileissä ja eipä ne siitä sit mitään ihmeempiä. avustanu vähän joskus jos on tarvinnu rahaa et pääsee muihin kaupunkeihin:) ...muusiikkia ne ei kyl täysin ymmärrä, sano vaan et se on sellasta musikkia joka menee sillain jännästi eteenpäin (?)
anton fine

Posts: 1,359

#68 • • anton fine myspace.com/finethedj
Mun mutsi ei ees ymmärä koko juttua, ei se tajuu mitään muuta ku et aha, Anton menee diskoon soittamaan levyjä :) mut mikä ihmeellistä, hän tykkää housesta :D
kilobitti

Posts: 2,419

#69 • • kilobitti 1-2-3 techno
eivät ymmärrä, ja tuskin tulevat ikinä ymmärtämäänkään. Isä tosin innostui viideksi minuutiksi Ishkurin genreoppaasta*hih*

--
I´m serious as cancer, when I say rhythm is a dancer - Snap, 1993

Kon-tiki

Posts: 1,936

#70 • • Kon-tiki The Unsinkable

T-mu:
Mä olen toisen sukupolven teknoäijä meidän perheessä.



Vähän sama täälläkin. Tässä kun ollaan kolmekymppisiä, niin mun lapsuudessa oli 70-luku ja rintamalinjat oli meidän kotona selvät. "Kommarimusiikki" oli ehdottomasti kielletty, sallittua olivat klassinen, Motown ja disko. Kahta viimeksi mainittua kuuntelin innoissani, okei euroviisuja ja M.A. Nummisen lastenlevyjä myös. Olen siis kuunnellut diskoa/housea 70-luvun lopulta saakka, vaikea päästä eroon näin vanhemmillakaan päivillä *sydän* Äidin syytä kaikki *hymy*

Jotkut vanhemmat saattaisivat myös kummeksua, miksi mun pitää luuhata Ibizalla joka kesä. Mutsi vei mut ja siskon sinne ekaa kertaa itse mun ollessani 11-v. joten se ei ajattele aiheesta mitään. Sanoo vaan että jaaha, tänäkin kesänä sitten. Ja vaikka äiti yleisellä tasolla pitää kaikkia huumeidenkäyttäjiä roskaväkenä ja narkkarina, kertaakaan en ole kuullut heidän yhdistäneen bileitä ja huumeita toisiinsa, kuten monen vanhemmat tässäkin topicissa. Ei niitä bilemusiikki kiinnosta, vaan jazz, klassinen ja (jos sattuvat kuulemaan) metalli. Miksi heidän pitäisi ollakaan kiinnostuneita omillaan pärjäävän aikuisen menoista?

Kyl se helpottaa teillä nuoremmillakin, lopetitte sitten bilettämisen ns. sopivassa iässä tai ette *hymy*
Amnesia

Posts: 888

#71 • • Edited Amnesia
Porukat asuu tällä hetkellä Ranskassa, tällaista keskustelua esim. viime uutenavuotena:

Minä: meen tuonne yksiin techno-bileisiin
Äiti: no koska sä tuut takas?
Minä: aamupäivällä sit
Äiti: no missä sä nukut?
Minä: mä nukun sit kun tuun takasin
Äiti: Mitä ihmettä? Missä ne oikein on?
Minä: no tuolla teollisuusalueella yhdessä hallissa
Äiti: Mitää? Mitä siellä oikein tehdään noin kauan?
jne...

Sit kun tuun takasin, niin isä kysyy "soitetaanko sitä jostain vai kuunteleeko porukka jollain kuulokkeilla?" *muhaha*
Sit kun tämä rupesi puhumaan jostain "vihaisista kitaranrämpyttäjistä" niin ajattelin vaihtaa puheenaihetta, turha vaivautua...
Muutenkin sukulaisille tuntuu olevan hirveän vaikea tajuta, mistä on kyse...Erityisesti aamubileissä käyminen tuntuu olevan aivan niiden käsityspiirin ulkopuolella. Yksi tätinii on joku "huumetutkija", joka sitten miehensä kanssa aina manipuloi äitiäni siihen uskoon, että "reivit on huumeorgioita" tai jotain sinne päin... Nämä kun ovat tottuneet siihen, että viimeistään kahdelta yöllä väsyy/sammuu alkoholista, niin hereillä oleminen yön yli ei mene jakeluun. *igor*
HaPsULi

Posts: 170

#72 • • HaPsULi Turpa kii, tääl on bileet
Noh yleensä vanhemmilta kuulee että "laita sitä bassoa pienemmälle"...ne ei voi sietää tätä "nykyajan" musiikkia*muhaha*

jos kerron että menen bileisiin ja ne kysyy että mihin bileisiin, ni kyllä vastaan ihan rehellisesti että konemusiikkibileisiin..."jaahas, varo sitteen niitä hörhöjä ja juomaa et jätä ilman valvontaa ja varota myös kavereitasi" sitten tulee että koskas tulet kotiin "noh, en tiiä vielä tuunko kotiin ollenkaan"... elä rakas sitten ihmisiksi ! ---*sydän*

kyllä meidän äiti tietää että kaveriporukassa jotkut käyttävät jotain alkoholia vahvempaa, kun moni on niistä ittensä hautaan vetäny, onhan sillä epäilynsä mutta luottaa kuitenkin tyttäreen ja haluais hirveesti auttaa niitä kavereitakin joilla menee huonosti*sydän*

isosiskon olen saanut kuuntelee konemusaa (ennen vihas sitä) ja on hirveesti kyselly jos lähtisin/veisin sen joskus bileisiin..haluais kovasti lähtee kuuntelemaan Tiestoa (siskon lempi dj*vink*), mutta liput taitaa olla jo menny... enköhän mä joskus ton isosiskon rahaa tähän "skeneen" *muhaha*

--
se mikä ei tapa, sattuu ihan saatanasti

Sammy_G

Posts: 61

#73 • • Sammy_G Coffeebreakz Presidente / Åbojungle massive
Porukat ei ole ikinä nillilttäny bileisiin menosta, huumeista, levyjen ostamisesta ja kyllähän ne aina koittaa tukea parhaansa mukaan, jos olen menossa jonnekin bileisiin. Musiikista ne ei voisi vähempää välittää tosin mutsi diggailee aina silloin tälläin nightmares on waxia ja muuta trip hoppia (tosin vaan silloin kuin itse sitä hänelle soitan).
AnderS

Posts: 470

#74 • • AnderS KävyttömänKesänOravanPoika
Tässä ku olen tätä theadia lukenut on samalla herännyt
muutama kysymys: Miksi vanhemmat tai sisarukset pitää
saada kuuntelemaan/tykkäämään konemusasta*ding*
Miksi niille pitää yrittää selittää omaa näkökantaansa
konemusakulttuurista yleensä?

Mie en ymmärrä..
tweety

Posts: 138

#75 • • tweety tsirptsirp
Äippä vaan käskee laittaa helvetin mölyn pienemmälle *eiei* tai jos oon lähös bileisiin ni se kysyy et meinaanko lähtee ulos ton näkösenä *nauru* ja siihen vaan että kyllä lähden ja äippä käskee olla vilustuttamasta itseään...kiva kun huolehtii *plur* mut ihan hyvin se silti on suhtautunu

--
Räyh,sanoi koira kun kissan näki

NextAce

Posts: 2,505

#76 • • NextAce Alienated
Ihan hyvin on suhtautunut, mutta kokoajan pitää muistuttaa ettei sitten oteta nipsuja tai piriä. Mutsi jopa halusi yhden Neonin setin minidiskille jota voi kuunnella lenkillä*hymy*

--
-Alienation-

-----

AiDoN

Posts: 255

#77 • • Edited AiDoN elukka
Faija: "Etsä ees huomaa et toi sun levys vaan jankkaa paikoilaan!?"*grr* däng däng däng däng!
Ihan hyvin ne on suhtautunu,faija ei vaa tykää polkasta...house ja jungle menee.
Mutsipuoli taas on harrastanu reivausta josku vuonna nakki. Sit se on kertonu jotai nuoruudentarinoitaan ku ne sekoili Ibizalla essoissa*nauru*

--
*pahis*

kirsch

Posts: 267

#78 • • kirsch kyny hippi

AnderS:
Miksi niille pitää yrittää selittää omaa näkökantaansa
konemusakulttuurista yleensä?

Mie en ymmärrä..


Niin.. miks yleensä pitäis selittää kellekkään omaa näkökantaansa mistään asiasta?
*täh*
Oltas vaan kaikki hiljaa.
Bellezaaa

Posts: 573

#79 • • Edited Bellezaaa Afrodite*
Ite en oo asunu himas varmaan 9-10 vuoteen mut...
vanhemmat tottuneet jumputukseen ku broidi on koko nuoruusikänsä jumputtanu musaa himas.
Ovat lähinnä valittaneet lattian läpi kuuluvasta bassosta.
Selvästikään eivät aikaisemmin tieneet bileistä niin et mitä ovat mut broidi on aikoinaan pitäny toilailuillaan huolen siit et nykysin tietävät tasan tarkkaan et mitä ne bileet on.
Broidi rupes sit jossain vaihees osteskelee musalaitteita ja mutsi oli lähinnä sitä mieltä et on hienoo et hänen poikansa on kiinnostunut musiikista.
Itse olen kertonu käyväni bileissä ja eipä ne mitään sano. Oon vissiin niin iso ja luottamuksen arvoinen tyttö tai jotain... *joo*
Hyzenthlay

Posts: 5,103

#80 • • Hyzenthlay myrkynsekoittaja

AnderS:
Miksi niille pitää yrittää selittää omaa näkökantaansa
konemusakulttuurista yleensä?

Mie en ymmärrä..



Mulla on ainakin kauhee tarve kertoo kaikille miten upee juttu konemusiikki ja bileet on *nauru* myös vanhemmille... jotenkin tuntuu, että ne ei tunne mua ollenkaan jos en kerro bileistä ja niiden merkityksestä. Just itseasiassa viimeks kun kävin kotona, käytiin iskän kanssa pitkät keskustelut konemusiikkiklubeista. Yritin vähän selventää sille mitä eroa on baareilla ja klubeilla, mikä on dj:n merkitys jne.

--
Lapsuus on lyhyt, joten kannattaa juhlia aina kun voi :D