Miten vanhempasi suhtautuvat teknokulttuuriin?

371 posts, 19 pages, 132,101 views

S-T

Posts: 1,195

#81 • • Edited S-T Pieni
Mun äiti tunsi Proteuksen jo ennenkuin mä olin tajunnutkaan konemusiikin olemassaoloa *iloinen* Sattuivat olemaan samassa lafkassa duunissa... Kun aloin käymään bileissä äiti aina muisti kysyä, että "Soittiko se Harri siellä?"

Olin jo muuttanut pois kotoa, kun keksin konemusiikin olemassaolon, niin en ainakaan ikinä ole saanut valituksia musiikin kuuntelusta ja jumputuksesta ja ties mistä. Silloin kun niiden kanssa on joskus tullut kuunneltua konemusiikkia, eivät ainakaan kehtaa haukkua sitä lyttyyn :P Joistain rauhallisemmista kappaleista ovat jopa pitäneet.

Vanhempani tietävät mun suhtautumiseni kaikkien päihteiden käyttöön, eivätkä sen takia ole tivanneet huumeiden käytöstä bileissä. Olen kertonut heille, että tykkään käydä bileissä erityisesti tanssimisen takia - ymmärtänevät tuon, koska olen harrastanut koko pienen ikäni tanssimista :)

Pikkusiskon olen saanut innostumaan monen tyyppisestäkin konemusiikista. Vanhempani ovat varmaan huojentuneita, koska ajattelevat hänen nyt seuraavan isosiskon jälkiä sitten täysi-ikäisenäkin ja käyvän vain tanssimassa joissain konemusiikkibileissä ilman päihteitä...

--
Pieni on kaunista.

PePPe|

Posts: 17

#82 • • PePPe| pörr
Mutsi ei sen kummempia oo sanonu. Väittää tietävänsä 100% mitä siellä touhutaan ja vedellään, koska hän on lähihoitaja erikoistunut huume- & mielenterveyspotilaisiin. Eli uskonut kaiken paskapropagandan, jota sille on jauhettu. Faija ei sen kummempia oo sanonu. Pyytää vaa, etten koskisi bileissä muihin aineisiin, ku pilveen ja/tai viinaan. Sukulaiset tietää et hiisaan ja hyväksyvät sen niin kauan kun en muihin aineisiin koske, ku suvussa esiintyy tota narkomaniaa vähän liikaakin (ei oo onneks liittynyt teknokulttuuriin mitekään toi narkkaaminen), ni pilvi on niille aika se ja sama. Paitsi tietty mutsille joka päivittäin pitää saarnaa kannabispsykoosista, jos sen luona olen. *poks*


Täti (jonka luona turus yleesä oleskelen, melkee ku toinen äiti *hymy* ) sanoo vaan aina "ai et oot menos semmossii pillerinpyörittäjien kokoontumis juhliin?" Mut se heittää sen semmosel virneel naamas, et ei se tarkota sitä tosissaan *iloinen*

Musiikista ei oo koskaan valittanut, paitsi et heittää jotai hippiläppää jos jotai psykehtävää kuuntelen *nauru*. On ne onneks sen verran viksuja et ymmärtää, et makunsa kullakkin. Ja ku mä oon niin ihana ihminen et yleensä kuuntelen kuulokkeilla ni ei tuu sanomisii mistää meluistakaan *enkeli*

Loppujen lopuks ne o ilosii et käyn sillon tällön bileis, ku mä tuppaan olemaan aika vittumainen ihminen jos vaan makaan nurkissa mitään saamattomana.. Päähän siinä hajoaa, ja se heijastuu käytökseen, ainaki mun osalta.

--
tilulilu

Optik

Posts: 1,691

#83 • • Optik Piikkisika/Outopallo
Ei ne tajuu ollenkaan

--
Tylsyys ei tapa, mutta joskus toivot, että tappaisi.

Jarsseli

Posts: 356

#84 • • Jarsseli
Vanhemmat eronneet ja äiti oli aikoinaan teknoa vastaan mutta olipas kerran lipunmyyjänä pienis bileis niin palaute oli pelkästään positiivista kuin mukavia, avoimia ja hauskoja nuoria oli tapahtumassa. Kyseisestä tapahtumasta kylläkin on aikaa jo 10 vuotta aika tarkalleen.
DJ Smyygi

Posts: 131

#85 • • Edited DJ Smyygi

Hyzenthlay:
---
AnderS:
Miksi niille pitää yrittää selittää omaa näkökantaansa
konemusakulttuurista yleensä?

Mie en ymmärrä..

---


Mulla on ainakin kauhee tarve kertoo kaikille miten upee juttu konemusiikki ja bileet on *nauru* myös vanhemmille... jotenkin tuntuu, että ne ei tunne mua ollenkaan jos en kerro bileistä ja niiden merkityksestä. Just itseasiassa viimeks kun kävin kotona, käytiin iskän kanssa pitkät keskustelut konemusiikkiklubeista. Yritin vähän selventää sille mitä eroa on baareilla ja klubeilla, mikä on dj:n merkitys jne.



Aivan, mäkin olen ylpeä kuuntelemastani musiikista, ja mullakin on aina tarve näyttää, esittää ja valistaa konemusiikin hienouksia ihmisille jotka ei konemusiikista sano muuta kuin, että se on sitä samaa jumputusta. Se just ärsyttää, et ne sanoo jotain tollast vaikka ei ole siihen musiikkiin IKINÄ perehtynyt millään tavoin. Itse en voi sanoa esim.heviä kamalaksi, koska en ole siihen sen enempää perehtynyt.
Itse olen löytänyt myös uuden musatyylin joka iskee muhun ja se on Suomi-iskelmää uskokaa tai älkää, iskelmä-radioo on tullut kuuneltua töissä.

Yleensä pyrin esittämään jotain kaunista ja rauhallista musaa, jossa on pianoa, vokaaleja ja klassisia piirteitä esim. melodinen-voksu-kiksu ja ambient. Ja tuloksia on tullutkin, olen saanut monet tyypit ymmärtämään, et konemusa ei todellakaan ole pelkkää jumputi jumputi musaa.

Ja sit noihin vanhempiin, mul soi täl hetkel täältä klubituksest imutettu setti Zwek - Millenium Morning Waves ja iskä oli munkaa huoneessani ja se sanos yhden setin biisist Yilmaz Altanhan - Eighties (Original Mix), et tää oli hieno ja hyvä biisi, missä ei mee hermot.
Eli mun iskä ymmärtää jo konemusiikin päälle aika paljon ja on sanonut monesta biisistä hyvää, melodinen-proge ja ambient menee varmaan parhaiten, kun ne on rauhallisempaa, mut kyl kiksut toimii myös, ainakin AvB - Communication Part 2 ja Rank 1 - Airwave joita olen esitellyt ahkeraan.
Äiti on myös ymmärtänyt musiikin saloja ihan hyvin ja ambient tyyliset on eniten hänen mieleen.
Isoveli, joka ei asu enää kotona tykkää myös kiksuista ja muista melodisemmista seteistä.
Sanotaan vielä et kyl porukoil menee myös rajansa, mut ei mitenkään negatiivisesti. Ja noista huumeista ei olla mulle mitään väännetty, muuta kuin et isä heittää joskus läppää, et onks tää ihan normaalien musaa ja kyllä olen sanonut ja että kyllä siellä suurin osa on ihan normaalia porukka. Ja ite en missään bileis juurikaan käy, muuta kuin vähän isompien nimien bileis, niin ei oo tullut aihetta valistaa sen enempää ja kun kerta alkoholiakaan en oikeastaan käytä.
zombie*

Posts: 145

#86 • • zombie*
Vähän menee yli ymmärryksen kummaltakin.. broidi nyt tajuaa vielä, entinen dj.. tosin ihme räppi hip hop paskaan mieltynyt nykyisin.. [anteeksi kiroilu] kenties vanhuus iskenyt herraan.. :)
technetium

Posts: 170

#87 • • technetium

serotonot:
molemmat on kiinnostuneita musajutuista mitä tekee, mikä on kyl kivaa. Pelottavinta toistaiseks on se et systeri yllätti faijan makaamassa olohuoneen lattialla pimeessä luukuttamas mun Guerilla Cheese-miksausta. En oikee osaa suhtautuu tohon, eikä vissii osannu systerikään :D




:D
DiamonDie

Posts: 676

#88 • • DiamonDie mediahippi
Vanhempani eivät taida edes tietää, että käyn bileissä (en ole asunut heidän kanssaan yli neljään vuoteen, joten en koe erityisesti salailevani mitään). Usein puhun isälleni "tapahtumista" tai "keikoista". Kai alitajuisesti oletan, että hän yhdistää bileet huumeisiin tai muuhun negatiiviseen, vaikka ei todellakaan ole mikään konservatiivi. Perhe kyllä tietää, että kuuntelen konemusiikkia, mutta asenne on lähinnä "kaameaa mökää". 10-vuotias pikkusisko sulattaa Dunen ja jotain kiksua, mutta siihen se jää.

Kun menin Koneistoon kesällä 2002, äiti varoitteli, että siellä liikkuu sitä kokaiinia paljon. Kai tarkoituksena oli varoittaa, etten anna narkkareiden piikittää kokaiinineuloilla. Äiti muutenkin luuli, että haistelen liimaa jos huoneessani haisi kummalta jne. Kuuntelemani ambient (ei dark ambient) leimattiin "saatananpalvontamusiikiksi" ja jokin muu konemusiikki oli huolestuttavaa, kun äiti epäili, että liityn johonkin lahkoon.
Avatar
#89 • • Equalizer Guest
En tiä..tykkäävät ainaski tieston biiseistä*nauru*
Elias

Posts: 434

#90 • • Elias Elias
Vanhemmat suhtautuu aika neutraalisti bileissä käymiseeni, sisko tykkää vähän kaikenlaisesta musiikista ja jotkin vokaalikiksut maistuvat. Huumeista nyt ei ole juurikaan paasannut, vaan muutaman kerran ohimennen kysynyt, että "eikö siellä liiku huumeita?" mutta lopuksi todenneet, että jokapaikassahan niitä nykyään on. Enimmäkseen valittavat siitä, että kuuntelen liian kovalla. *hymy*

--
Because "moo" just doesn't sound right"

curry

Posts: 474

#91 • • curry ^mauste^
Meikäläisen isukki on suhtautunut mukavan positiivisesti teknokulttuuriin. Nuorempana kun tuli huhkittua 4 kertaa viikossa kaikissa mahdollisissa ja mahdottomissa bileissä, niin kyl se tais tokasta, että "Onks niissä kaikissa ihan pakko käydä...?" *nauru* Jälkeenpäin mietin ihan samaa, mut sillon ne vaan oli "pakollisia".. *jiihaa*

Itse musiikilliseen maisemaan faija on ainakin kovasti yrittänyt suhtautua ymmärtäen. Muutaman kerran kun on ollu mahdollisuus "perehdyttää" hieman musaa soittamalla, niin yllättävän positiivista kommenttia ainakin noista alle 140 bpm biiseistä on tullut. *lmao* Ehkä parempi jättää toi totaalisesti hardimpi biisiosasto ihan omaan takaraivoon.. *pahis*

--
Dance like no one´s watching and love like you´ve never been hurt....

or_neon

Posts: 598

#92 • • or_neon mr2090

Hyzenthlay:

Mulla on ainakin kauhee tarve kertoo kaikille miten upee juttu konemusiikki ja bileet on *nauru* myös vanhemmille... jotenkin tuntuu, että ne ei tunne mua ollenkaan jos en kerro bileistä ja niiden merkityksestä. Just itseasiassa viimeks kun kävin kotona, käytiin iskän kanssa pitkät keskustelut konemusiikkiklubeista. Yritin vähän selventää sille mitä eroa on baareilla ja klubeilla, mikä on dj:n merkitys jne.



Joo vähän sama homma mullaki tarve joskus kertoo et siel oli semmosta ja semmosta varsinki mutsille.. Se kuuntelee tarkasti mut pitää takaraivossa mielessä et mitäköhän höpisen??*ding* Se ymmärtää kyl, mut ei ota tosissaan. Sit ne luulee et bileis käy jotain roskaporukkaa kenel ei oo muuta tekemist ku käydä bileis...*jiihaa*
On mun mutsi kyl sanonu yhtii mun bilehousui kurahousuiks ku ne on semmost kangasta!*nauru*

Sit tota saatananpalvonta juttuu on kans tullu kuultuu, ku sehän on saatanan musiikkia, et eihän normaali ihminen voi kuunnella tämmöstä!*grr* Noh... kai ne sen joskus tulee viel tajuumaan, et ei ne bileet mitän vaarallisia paikkoja ole niinku ne aina väittävät...*vink*

--
[pieni]-Nico*iloinen*[/pieni]

Avatar
#93 • • astaroth Guest

zombie*:
broidi nyt tajuaa vielä, entinen dj.. tosin ihme räppi hip hop paskaan mieltynyt nykyisin.. [anteeksi kiroilu]


Veljesi ei ole ainoa, joka on mieltynyt siihen "ihme räppi hip hop paskaan", joten jos annetaan elitismin olla. ;)
Avatar
#94 • • Equalizer Guest

or_neon:

Sit ne luulee et bileis käy jotain roskaporukkaa kenel ei oo muuta tekemist ku käydä bileis...*jiihaa*



No mul ei ainakaan ole...*jiihaa**blush*
Keskiyon Keisari

Posts: 643

#95 • • Keskiyon Keisari Bileilehänminä, ArmyOfTwo [Fusion Drive]
Eipä mun vanhemmat kai hirveesti mitään ees tiedä, ja oonhan jo 7 vuotta poissa kotoa asustellut niin senkin takia. Kyllä ne kuitenkin aikanaan hieman joutu sitä musaa kestään, mutsi erityisesti, mut se joskus jopa diggas joistain trance biiseistä. *iloinen*

--
hello to the world it`s me the.... grooving beatbeast aka Keskiyön Keisari

Femi

Posts: 651

#96 • • Femi
soitin kerran garagee faijan vanhal levarilla ja se luuli, että levy menee liian lujaa, sanoin että sen kuuluukin mennä. ei ne ihan sitä musiikkia ymmärrä, niille se vaan on vieras juttu. muuten on kyllä ihan hyvin sponssannu levareiden ostossa ja lainannu visakorttia levytilauksiin, koska kuitenkin nähnyt että kyse on tosi intohimost eikä yhestä niistä lukuisista harrastuksista.

niin mutta kyllähän se mutsikin oli kerran tanssimassa level-klubilla *jiihaa* olin ihan unohtanu.
killabunny

Posts: 63

#97 • • killabunny the white bunny
eka kysymys on aina:" No oliks huumehörhöi, tarjottiinko huumeita?":(

--
jalat turvallisen kaukana maasta tamppaa koko elämän

A-E

Posts: 528

#98 • • A-E Detroit Techno Militia
Hyvin positiivisesti. Ollut aina tukemassa mun dj harrastusta ja levyjen keräilyä. Porukoiden mielestä technon kuuntelu on tervempään kuin infernaalisen rokki ja hevi musiikin diggailu. Ollen ollut jopa mutsin ja faijan kanssa osallistumassa Berliinin Loveparadeen vuonna 1998.

--
The true rebels always walk alone anyways...

-- Derrick May

xl8r

Posts: 2,227

#99 • • xl8r synkistelyä suu korvasta korvaan
ALuksi porukat kans tiedusteli noista huumehörhöistä, mutta pikkuhiljaa, varsinkin sen jälkeen kun aloitin vj-hommat, suhtautuminen on muuttunut paljon avoimmaksi. Mutsi jopa on sen verran ymmärtänyt juttua, että soitti ja herätti mut silloin aamulla, kun proteus oli aamu-tv:ssä ja sanoi jotta "tuolla telkkarissa on ny se dj josta oot joskus puhunu..."

--
http://xl8r.com

perspektiiviä pitäisi voida ostaa ja nauttia suonensisäisesti -- Erlend Loe

mange

Posts: 1,913

#100 • • mange Terrorcraft
Yleensä he ovat aina moittineet musiikkia. Yleinen kommentti oli tämä kuin asuin kotona: "NYT hiljemmaksi tuo jumputus!! Ei tuota kukaan jaksa kuunnella ja tämä kuuluu vielä tuonne naapureille asti. Saadaan vielä kuulla valituksia." Noh, lähimmässä naapurissakin asui nuorisoa jotka paukuttelivat vielä ankaremmin kuin minä. *justjoo*
Mutta sitten kuin muutin tänne pk-seudulle niin varoittivat sitten että "älä sitten juo muiden laseista ja kannattaa varoa niitä huumeiden käyttäjiä kun niistä ei koskaan tiedä mitä saavat päähänsä". Tottahan tuo on.
Niin ja vieläkin jankuttavat siitä kun soittelen musiikkia omassa kämpässä kun tulevat vierailemaan. *nauru*