Opiskelijan elämä ja toimeentulo

225 posts, 12 pages, 53,361 views

Aziz Combat Fighter

#41 • • Aziz Combat Fighter

JustinSan:
Aivan totta, ymmärrän kyllä molempien pointit sinänsä, mutta kertokaahan nyt ihan rehellisesti kuulostaako eduskunnan puheet opiskeluajan rajoittamisesta eli käytännössä lähestulkoon työnteon estäminen (eli paipai sekin viissatanen, olen nimittäin melko varma, että työnteko opiskelujen ohessa lykkää valmistumista ihan väistämättä) siltä, että nyt tuetaan opiskelijoita?

-clips-

Tarkoituksenani ei muutenkaan ollut tehdä tästä threadistä pelkkää väittelyä Suomen tukijärjestelmästä joka kieltämättä toimii ainakin jossain määrin, joka vuosi valmistuvat ja työelämään siirtyvät sadat (vai tuhannet? *ding* ) opiskelijat lienevät tästä elävä todiste. Pääasiallisesti kuitenkin halusin vain kuulla muiden kokemuksia aiheesta, "selvitymistarinoita" *nauru*

Joo, oot kyllä siinä ihan oikeessa että tällä hetkellä noi puheet opintotuen takasinmaksamisesta ja opiskeluajan tiukasta rajoittamisesta kuulostavat pahalta, ja maksaisin itsekin mieluusti vaikka prosentin enemmän veroja siitä hyvästä, että opiskelijoiden tukia nostettaisiin. Mä en vaan hirveesti kannata sellasta elämänmallia, että valtion pitää kantaa kaikki leipä pöytään siksi, että opiskelu on työtä. Opiskelu on toki raskasta, mutta itselleen siinä kerää lähtöpisteitä uraskabaan. Sen eteen saakin tehdä töitä.
Juhgu

#42 • • Juhgu Virnistelijä

Ana-5000:
---
Opiskelu on toki raskasta, mutta itselleen siinä kerää lähtöpisteitä uraskabaan.

Monien mielestä varmasti onkin, eikä missään vaiheessa sovi sanoa että opiskelu on hauskaa (koska silloinhan siihen tukien polkemiseen vasta innostuttaisiinkin), mutta ~jatkuvia deadlinestressauksia ja penninvenytystä lukuunottamatta itse nautin opiskelijaelämästä täysin rinnoin ja olen täällä hitosti mielummin kuin niissä huonoissa duuneissa, mihin olen aikaisemmin päässyt.

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

#43 • • greenie Guest

Juhgu:
Jyväskylässä halvin KOASin soluvuokra on jotain 230 euron luokkaa, yliopistolla (täysi ateria 2,35) syöminen vie viitisen kymppiä kuukaudessa ja elämiseen jää satanen.

Oho!

Itse asun kaupungin yksiössä ihan mukavalla paikalla Roihuvuoressa ja vuokra on korotuksen jälkeen nyt 164 EUR. Jos on opiskelija tai muuten vaan tekee tiukkaa, kannattaa ainakin Helsingissä hakea kaupungin asuntoa. Ellei sitten pelkää, että aitous on kiinni Kalliosta :)
Aziz Combat Fighter

#44 • • Aziz Combat Fighter

greenie:
---
Juhgu:
Jyväskylässä halvin KOASin soluvuokra on jotain 230 euron luokkaa, yliopistolla (täysi ateria 2,35) syöminen vie viitisen kymppiä kuukaudessa ja elämiseen jää satanen.

---

Oho!

Itse asun kaupungin yksiössä ihan mukavalla paikalla Roihuvuoressa ja vuokra on korotuksen jälkeen nyt 164 EUR. Jos on opiskelija tai muuten vaan tekee tiukkaa, kannattaa ainakin Helsingissä hakea kaupungin asuntoa. Ellei sitten pelkää, että aitous on kiinni Kalliosta :)

Mäkin oon hakenu jo monta kertaa, mut ei vaan heru :( Löytyisköhän niiltä sit kolmioita jos ottais kämppiksen mukaan? Riittääks et on pienitulonen vai pitääkös olla tosiaan opiskelija/työtön?
Jna

#45 • • Edited Jna
Saan sen 400+ kuussa opintotukea ja käyn samalla töissä joten se on sitten se max 505(bruttona muuten). Nyt kun keväällä ei ole montaakaan luentoa viikossa niin perun huhti-toukokuun tuet ja saan tienata hiukan enemmän.. Pitää sitten loppuvuodesta tarkastaa ettei ole mennyt yli 11 110/v. Kyllä tolla rahamäärällä pysyy elossa ja pystyy jonkun verran ostamaan mitä mieli tekee, mutta toisinaan on niitä päiviä kun yritetään venyttää sitä muutamaa euroa siellä tilillä ennen kuin uusi opintotuki/palkka tulee. Mulla on kyllä sekin hyvä, että on tuo toinenkin tuossa maksamassa ruoista, vuokrasta ja laskuista osansa. (toisinaan jopa isomman osansa) Jos itse joutuisin maksamaan 400 vuokrani ja kaikki laskuni niin kyllä pitäisi opetella laskemaan jos jonkinlaista budjettia joka kuukaudelle. Jäisi ne muutamat asusteet ja vaatteetkin varmasti ostamatta..
#46 • • greenie Guest

Ana-5000:
Mäkin oon hakenu jo monta kertaa, mut ei vaan heru :( Löytyisköhän niiltä sit kolmioita jos ottais kämppiksen mukaan? Riittääks et on pienitulonen vai pitääkös olla tosiaan opiskelija/työtön?

Kolmioita on kaupungilla yli tarpeen - ihan kirjaimellisesti. Tulorajat asunnonhaussa/kaupungin asunnoissa on varsin suuret, eikä ne vaikuta suoranaisesti asunnon hakijan priorisointiin. Sen sijaan oleellista on asunnon tarve. Tätä on jotkut käyttäneet vipuna asuen epävirallisesti hetken kaverinsa luona ja hakeneet samalla asuntoa virallisesti asunnottomana.
Jone

#47 • • Edited Jone Archibald Haddock
Myönnettäköön, että munkin perseeni pelastaa usein juuri se että on tämä rakas avovaimo. Kun itsellä on tilillä 0,30e ja nälkä kurnii läskimahassa, niin aina on toivoa siitä että toisella sattuisi olemaan sillä hetkellä juuri vähän paremmin.
Juhgu

#48 • • Edited Juhgu Virnistelijä

greenie:
---
Kolmioita on kaupungilla yli tarpeen - ihan kirjaimellisesti.

Ja kai ne yksityisilläkin on jopa Helsingissä lähes siedettävän hintaisia? 2 luotettavaa ja asiallista, tuttua kaveria kämppikseksi niin hauskaa on. Toki tästä saisi tehtyä kokonaan uuden topicin, mutta minusta ainakin näin on hauskempaa (ja hitosti enemmän mukavuuksia) kuin yksiössä tai ventovieraan kanssa solussa. Siis vähän luksusta, täällä on olohuone! ja kylppärissäkin mahtuu jopa kävelemään leveästi! *nauru*

--

Byproduct (live)

Aziz Combat Fighter

#49 • • Aziz Combat Fighter

greenie:
---
Ana-5000:

---

Kolmioita on kaupungilla yli tarpeen - ihan kirjaimellisesti. Tulorajat asunnonhaussa/kaupungin asunnoissa on varsin suuret, eikä ne vaikuta suoranaisesti asunnon hakijan priorisointiin. Sen sijaan oleellista on asunnon tarve. Tätä on jotkut käyttäneet vipuna asuen epävirallisesti hetken kaverinsa luona ja hakeneet samalla asuntoa virallisesti asunnottomana.

Hyvä tietää! Pistänpä hakemuksen menemään. En mä kyllä ala asunnottomaksi ton takia silti..
#50 • • greenie Guest

Juhgu:
Ja kai ne yksityisilläkin on jopa Helsingissä lähes siedettävän hintaisia?

Eivätpä oikeastaan. Siinä missä kaupungin kolmiot on noin 450-500 EUR kuussa on yksityiset about vähintään 700-750 EUR :)
Juhgu

#51 • • Juhgu Virnistelijä
Hmm, taitaa tämä Jyväskylä sitten olla Helsingin jälkeen suomen kallein kaupunki asua?

--

Byproduct (live)

Chatte

#52 • • Chatte Team Teknolipat :)

greenie:
Itse asun kaupungin yksiössä ihan mukavalla paikalla Roihuvuoressa ja vuokra on korotuksen jälkeen nyt 164 EUR. Jos on opiskelija tai muuten vaan tekee tiukkaa, kannattaa ainakin Helsingissä hakea kaupungin asuntoa.

Siis mitä ihmettä?! Täällä Lrannassa ei saa todellakaan edes LOAS:n solukämppää tuolla hinnalla! Täytynee tsiikata läpi nuo kaupungin vuokrakämpät- ja ehdot.

--
Ainoa kuolema, jonka kuolemme, tulee joka päivä, jos kieltäydymme elämästä.
-Zorbas

JustinSan

#53 • • JustinSan Nullius in verba

Juhgu:
---

Ja kai ne yksityisilläkin on jopa Helsingissä lähes siedettävän hintaisia? 2 luotettavaa ja asiallista, tuttua kaveria kämppikseksi niin hauskaa on. Toki tästä saisi tehtyä kokonaan uuden topicin, mutta minusta ainakin näin on hauskempaa (ja hitosti enemmän mukavuuksia) kuin yksiössä tai ventovieraan kanssa solussa. Siis vähän luksusta, täällä on olohuone! ja kylppärissäkin mahtuu jopa kävelemään leveästi! *nauru*

Voin kertoa, näin ikäänkuin kyseisen kaltaista tilannetta läheltäseuranneena, että ei sekään aina välttämättä ihan niin herkkua ole *vink*

--
"Brevior saltare cum deformibus mulieribus est vita."

Juhgu

#54 • • Juhgu Virnistelijä

JustinSan:
---
Voin kertoa, näin ikäänkuin kyseisen kaltaista tilannetta läheltäseuranneena, että ei sekään aina välttämättä ihan niin herkkua ole *vink*

Eini, sitten jos/kun riitaantuu kämppisten kanssa. Mutta noin niinkuin puitteiden puolesta kaikki on kyllä hitosti paremmin.

--

Byproduct (live)

-Kerttu-

#55 • • -Kerttu- HUMANOIDI LIFECOACH
Mä asustelen tällä hetkellä aika mukavasti Töölössä isohkossa kaksiossa kämppiksen kanssa. Vuokra menee puoliksi ja kummallekin jää siis maksettavaa 375. On siis selvää, että pelkillä tuilla en elä. Siksi olenkin koko opiskelu aikani ollut töissä Hesellä. 4,5 vuotta takana Heseuraa! *hikoil* Eihän tämä työssä käyvän opiskelijan elo mitään herkkua ole, mutta tällä tavalla on joskus varaa jopa käydä ulkona ja shoppailemassa. *joo* Aika on tosin välillä todella kortilla ja stressii painaa päälle. Opintolainaa olen nostanut joka vuosin. Joidenkin mielestä täysiin turhiin asioihin, mutta minulle laina on ikäänkuin rentoutumisväline. Lainalla olen käynyt matkoilla, ostanut tietokoneen ja kissan.. ja osan on varmasti mennyt bilettämiseenkin.

Eihän tässä rikkaita olla, mutta toimeen tullaan. ja onneksi vanhemmat auttaa tiukanpaikan tullen. Sen verran olen myös tykästynyt tähän paikkaan missä asun, että minua ei ihan heti saa tätä kauemmas keskustasta asumaan, vaikka se halvempaa olisikin. Ehkä sitten, kun ostan oman asunnon.. *iloinen*

Ja koko ajan elän kuitenkin ajatuksen kanssa, että jonain päivänä se minunkin burgerin vääntäminen ja pikkurahalla kituuttaminen loppuu. Sillä ajatuksella jaksaa oikein tiukkojen kuukausienkin yli..*hymy*

Tsemppiä kaikille! kyllä se kituuttaminen jonain päivänä loppuu! *joo*

--
..Elä niin, ettet myöhemmin kadu elämättömiä päiviä..

anton fine

#56 • • anton fine myspace.com/finethedj
PK alueen opiskelijat!!

H.O.A.S

ettei tarvis valittaa et huh onpas rankkaa asua töölös/kampis tai katajanokal..
#57 • • Dorka Guest

Jone:
Henkilökohtaisesti teen niska limassa töitä opiskeluideni lisäksi - itseasiassa jopa siinä määrin, että mun opiskeluni kärsivät siitä rutkasti. Tietenkin on mun ihan oma valintani, että teen duunikseni näitä "skenehommia" (tm), joista tunnetusti maksetaan todella huonosti ja joista ei välttämättä edes koskaan saa liksojaan.

Jeps, hyvä pointti et toi on sun oma valinta - kummiskin sinulla on se valinta - etkä joutu pakosta tekemään jotain muuta vaan sitä mistä itse nautit (...tai periaatteessa nautit, välillä näyttää olevan niitä ärräpäiviäkin *lmao*) ja vielä jotenkin selviät sillä hengissä. Tämä, kun on se minusta yksi pääasioista näistä asioista puhuessa.
#58 • • RINY Guest
Oma asunto opintotuella. *ding* Mutta toisinaan (aika usein siis) menee siihen että joutuu loppukuusta vanhemmilta kerjäämää jonkun 50e et pärjää loppukuun. Riippuu myös paljon kaikesta et onko millanen kk. Et jos ei oo mitää menoja eikä mitään niin se raha menee vaan ruokaan pääasiassa ja bussikortin lataamiseen.
Janne

#59 • • Edited Janne kipee ukkeli
Joillain (kuten itselläni aikoinaan) saattaa tulla kyseeseen se vaihtoehto, että hankkiutuu koulutusta vastaavaan työpaikkaan ihan sinne alimmalle tasolle osa-aikaiseen työhön. Tällöin työ tukee oppimista, ja raha tulee käyttökelpoisena lisänä. Itse tein kolme tuntia arki-iltaisin töitä koulutusta vastaavassa työssä, ja lisäksi pari arki-iltaa ja viikonloput yötöitä. Tietysti välillä vähän väsytti mennä 2,5 h yöunilla kouluun, mutta korjasin unenpuutteen nukkumalla kerran viikossa (su-ma yön) todella pitkään. Eikä tarvinnut opintorahalla kituuttaa.
leka

#60 • • leka anteeksi olen eläin

Keeerin:
...
Tsemppiä kaikille! kyllä se kituuttaminen jonain päivänä loppuu! *joo*

Kuolema korjaa pientuloisen *justjoo**iihhih*

--
-nupit kaakkoon-
-ruuvit löysällä-
- Ai eikÖ?? team-