Opiskelijan elämä ja toimeentulo

225 posts, 12 pages, 50,712 views

JustinSan

Posts: 822

#1 • • Edited JustinSan Nullius in verba
Yritin parhaani mukaan tonkia vanhoja threadeja läpi ja "search" - nappulakin kului käytännössä puhki, mutta en löytänyt mitään ihan vastaavaa threadia. Jos olen väärässä, well you can spank my ass and call me Rufus. Joten...

EDIT: Lisättäköön nyt siis vielä sen verran, että jätin tarkoituksella pääsääntöisesti työssäkäyvien vastausvaihtoehdon pois koska haluan nimenomaan rajata ko. kyselyn tulokset pelkästään päätoimisiin opiskelijoihin *vink* )

Taas kerran kevät tekee jokavuotiseen tapaansa tuloaan, hitaasti mutta varmasti. Monille kevät on muutoksen aikaa, eikä allekirjoittanut ole poikkeus. Monet isot asiat tulevat ajankohtaisiksi. Asiat kuten opiskelemaan pyrkiminen ja sen aiheuttamat lieveilmiöt kuten asunnon haku.
Itselläni olisi siis tarkoitus tässä pikkuhiljaa alkaa relokatoimaan laiskaa persettään oman asunnon suuntaan vanhempien nurkista pölyttymästä ja muutaman vuoden jälkeen lähteä koulun penkkejäkin kuluttamaan.

En tiedä johtuuko se minusta, olenko missanut jotain vitaalia vai olenko vain tyhmä, mutta näen tässä opiskelujen alkamisessa isohkon läjän ongelmia joista suurimpana voitaneen mainita asumiseen liittyvät dilemmat.

Olen pohtinut ja pohtinut vaihtoehtoja ja ajanut mielessäni loogisia skenaarioita ja suoraan sanoen yksikään niistä ei vaikuta järin houkuttelevalta. Tässä kaikki ne loogiset skenaariot ongelmineen joihin olen tähän mennessä päätynyt:


Oma asunto - pelkkillä tuilla

Käsittääkseni maksimimäärä euroissa jotka voit tukina valtiolta saada on hilppasen päälle neljäsataa euroa kuussa.
Sitten kun otat tämän säälittävän pienen läjän tuohta ja teet pikaisen vertailun pääkaupunkiseudun yksiöiden keskimääräisiin kuukausivuokriin, tulet luultavasti samankaltaiseen loogiseen lopputulokseen kuin minäkin; lähtövuokrat pyörivät hyvinkin lähellä neljäsataa euroa kuussa joka tarkoittaa käytännössä sitä, että kaikki tuet jotka valtiolta pystyt riipimään, menevät käytännössä kokonaisuudessan pelkästään vuokraan. Kuitenkin rahaa pitäisi jäädä sellaisin ainakin omasta mielestäni varsin perustavanlaatuisiin pikkuaktiviteetteihin kuten syöminen, asunnon olessa kauempana opiskelupaikasta myös paikasta toiseen liikkumiseen puhumattakaan sitten niistä kuluista joita itse opiskelu aiheuttaa. Sitten lisäksi päälle vielä sekundaariset rahareiät, joskin eittämättä monille tärkeät kuten puhelinlasku, internet, harrastukset.
Noh, en sitten tiedä onko vika matemaatikan taidoissani vai missä, mutta melko sama miten päin tätä yhtälöä pyörittelen, loppusumma paukuttelee aina pakkasen puolella. Kannustavaa. Opiskelkaa tekin, kyllä valtio auttaa! *justjoo*
Makaronia, tonnikalaa ja kitkutusta itsemurhayksiössä itä-helsingissä (no dizrizpekt anyone *vink* ), tätäkö se opiskelijaelämä autenttisimmillaan on?


Oma asunto - työssäkäynti opiskelun ohella

Jonkinmoinen perstuntuma on, että tämä taitaa olla se suosituin vaihtoehto. Jos nyt olen lukenut dokumentit ja paperit läpi ja onnistunut käsittämään niiden sisällön, voit tienata suunnilleen 500e kuukaudessa menettämättä tukiasi (l. niiden maksimimäärää, eli sitä reilu neljäsataa euroa) ja tuettomina kuukausina puolisentoista kiloeuroa.
Houkuttelevaa, kaiken kaikkiaan. Kuitenkaan en voi olla miettimättä minkälaisia negatiivisia vaikutuksia tällaisella ratkaisulla on itse opiskeluun, jonka ainakin itse tahtoisin nähdä jonkinnäköisenä pääasiana tässä. Jotenkin voisin kuvitella, että tämä systeemi verottaa ihan väistämättä opiskelun laatua eli ihan suoranaisesti heikentää opintomenestystä. Lisäksi kuvittelisin, että kyseisenkaltainen elämä on sekä fyysisesti että henkisesti varsin rasittavaa yöunien jäädessä vähiin ja vapaa-ajan ollessa lähes olematonta.


Oma asunto - vanhemmat (tai muut sukulaiset) auttavat

Tämä on tietysti ehkä se kaikkein paras vaihtoehto joka negatoi varsin ansiokkaasti kahden edellisen kohdan negatiiviset puolet. Valitettavasti suurimmalla osalla tämä ei liene varteenotettava vaihtoehto vanhempien ollessa joka kyvyttömiä tai haluttomia rahalliseen avustukseen. Itsellänikään tämä vaihtoehto ei ole käytettävissä.


Solu- / kimppakämppä

Varmasti monille ihan varteenotettava vaihtoehto ja taatusti myös edullisempi kuin oma asunto, mutta itselläni, niin typerä kun se varmaan onkin, pelkkä ajatus solu- /kimppakämpässä asumisesta vaikuttaa kutakuinkin yhtä miellyttävältä kuin kymmnen kilon rautakanki rektrumissani poikittain.
Mitä nyt itseäni tunnen, en vain yksinkertaisesti sovellu moiseen asumismuotoon ja olisin luultavasti mitä kusipäisin kämppäkaveri ja itse polttaisn päreeni kanssaeläjiini jatkuvasti. Jos pitää valita solun tai kotona asumisen välitä, valitsen jälkimmäisen, tyhmää tai ei.


Vanhempien luona asuminen

Edullisin ja turvallisin vaihtoehto, valitettavasti luultavasti kaikilla Homo sapiens - lajin nuorehkoilla edustajilla tulee luonnostaan äärimmäisen suuri vietti lentää pesästään ennemmin tai myöhemmin. Lienee muutenkin turha lähteä luettelemaan syitä miksi tämä vaihtoehto ei ole se kaikkein houkuttelevin.


Sitten tietenkin löytyy jonkinasteisia välimuotoja, kuten pelkillä tuilla eläminen omassa asunnossa tyttö/poikaystävänsä kanssa, joskin tämä ei esim. itselleni näillä näkymin ole validi vaihtoehto "sattuneesta syystä" (eli sitä tyttöystävää ei ole, ei mitään sen dramaattisempaa *lmao* ), en sitten tiedä mikä valtion tukipolitiikka ylipäätään kyseisissä tilanteissa on.


Joten, te tällä hetkellä tällaisessa elämäntilanteessa olevat, tai tämän polun jo tallanneet, nyt on hyvät neuvot kalliit! Omat kokemukset, vinkit ja niksit, kaikki kelpaa! *vink*

Tämä threadi luultavasti voi myös sisältää yleistä keskustelua opiskelijoiden tukipolitiikan äärimmäisestä epäoikeudenmukaisuudesta, yleisiä kokemuksia tai mielipiteitä työssäkäynnin vaikutuksista opiskeluun, opiskelijalle sopivia työpaikkoja ym. asiaan liittyvää.


Laitan tohon nyt vielä gallupin, vaikka samalla riskeeraan tämän threadin demifaktorin kasvamisen *lmao*

--
"Brevior saltare cum deformibus mulieribus est vita."

Avatar
#2 • • Equalizer Guest
Ei sillä elä.
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#3 • • Aziz Combat Fighter
Niin, elämässä pitää tehdä kompromisseja. Näkisin että pelkästään se, ettei Suomessa opiskelu maksa kymmeniä tuhansia euroja, toisin kuin esim. Briteissä tai USA:ssa on jo aika iso kädenojennus valtiolta. Tukiakin saa, vaikkakin aika vähän. Käytännössä mun mielestä on ihan kohtuullista olettaa, että opiskelija tekee opiskelun lomassa myös hieman töitä. Sensijaan viidensadan euron limitti on keinotekoinen ja aivan liian alhainen. Mitä jos haluaa tehdä esim. viikonloput duunia? Valtio estää käytännössä tämän, koska jo neljä sunnuntaivuoroa kuukaudessa tekee sen viissataa helposti, ja ylikin.

Tossa mielessä toi raja heikentää opiskelijan elämänlaatua, koska se ei ole enää opiskelijasta itsestään kiinni millaista elintasoa tavoittelee.

Solukämpässä asumalla ja säästäväisesti elämällä voi elää ihan normaalia elämää sen opiskeluajan, oma asunto on ylellisyys, joka vastaavasti maksaa isosti rahaa. Täällä ei sentään edellytetä, että opiskelijat asuisivat kampuksella.
blender

Posts: 2,552

#4 • • Edited blender Arcade | KAIKU

JustinSan:

Oma asunto - pelkkillä tuilla

Käsittääkseni maksimimäärä euroissa jotka voit tukina valtiolta saada on hilppasen päälle neljäsataa euroa kuussa.
Sitten kun otat tämän säälittävän pienen läjän tuohta ja teet pikaisen vertailun pääkaupunkiseudun yksiöiden keskimääräisiin kuukausivuokriin, tulet luultavasti samankaltaiseen loogiseen lopputulokseen kuin minäkin; lähtövuokrat pyörivät hyvinkin lähellä neljäsataa euroa kuussa joka tarkoittaa käytännössä sitä, että kaikki tuet jotka valtiolta pystyt riipimään, menevät käytännössä kokonaisuudessan pelkästään vuokraan.



no huh... eli ne jotka vastaavat sarakkeeseen yksi, mitä todennäköisemmin ei asu pääkaupunkiseudul.. Taitaa valtio antaa mahdollisuuksia vain solus asumiseen *ding*
siveys

Posts: 2,492

#5 • • siveys lovely
Opintolaina
anton fine

Posts: 1,359

#6 • • Edited anton fine myspace.com/finethedj
oon eläny solukämpäs puolitoista vuotta ja kaikista mahollisista tuista jää 100 ekee kuukaudessa ostaa ruokaa jne..
ei oo duunia, lainaa EN OTA! vittu vähempää kiinnostaa maksaa ensimmäisista palkkatileistä jotai vitun opintolainaa

*mutsi auttaa*
Avatar
#7 • • GoA Guest

Ana-5000:
Niin, elämässä pitää tehdä kompromisseja. Näkisin että pelkästään se, ettei Suomessa opiskelu maksa kymmeniä tuhansia euroja, toisin kuin esim. Briteissä tai USA:ssa on jo aika iso kädenojennus valtiolta. Tukiakin saa, vaikkakin aika vähän. Käytännössä mun mielestä on ihan kohtuullista olettaa, että opiskelija tekee opiskelun lomassa myös hieman töitä. Sensijaan viidensadan euron limitti on keinotekoinen ja aivan liian alhainen. Mitä jos haluaa tehdä esim. viikonloput duunia? Valtio estää käytännössä tämän, koska jo neljä sunnuntaivuoroa kuukaudessa tekee sen viissataa helposti, ja ylikin.

Tossa mielessä toi raja heikentää opiskelijan elämänlaatua, koska se ei ole enää opiskelijasta itsestään kiinni millaista elintasoa tavoittelee.

Solukämpässä asumalla ja säästäväisesti elämällä voi elää ihan normaalia elämää sen opiskeluajan, oma asunto on ylellisyys, joka vastaavasti maksaa isosti rahaa. Täällä ei sentään edellytetä, että opiskelijat asuisivat kampuksella.



No niinpä, vaikka vartijan palkka onkin huono niin pitkistä viikonloppuyövuoroista tulee kuitenkin ihan kviasti rahaa. ainoo vaan et tulorajat hyppii vastaan ja tällä hetkellä odotetaan mielenkiinnolla mitä sitä tekee sitten syksyllä. Antaisivat n yt prkl edes tehdä töitä jos sitä kerta haluaa. Mutta ei, teki mitä vaan niin köyhää elämää pitää viettää.
JustinSan

Posts: 822

#8 • • JustinSan Nullius in verba

siveys:
Opintolaina



Ah aivan, unohdin kokonaan tämän, varmaankin äärimmäisen epäviehättävyytensä takia :)
Tämä kuitenkin varmaan menee gallupissa tohon "Muut" kohtaan?

--
"Brevior saltare cum deformibus mulieribus est vita."

keijukainen

Posts: 1,599

#9 • • keijukainen kiksumurmeli
Ite oli pakko ottaa opintolaina ku rahaa jäi kätee kuussa 50 euroo vuokran maksun jälkee

--
*seepla*

Kukkis

Posts: 300

#10 • • Kukkis K Y L Ä H U L L U
Duunii opiskelun ohessa, opintolainaa EI IKINÄ!

--
Never say never..?

Hyzenthlay

Posts: 5,103

#11 • • Edited Hyzenthlay myrkynsekoittaja
jeii, tää on kyllä niin mun aihe *justjoo* Opiskelin vuoden päämäärättömästi ja _todella_ laiskasti, toisen vuoden päätin pitää välivuotena, mikä oli mainio idea. Nyt kun ajatus opiskelusta on jälleen mielessä (en kai nyt sentään mitään paskaduunia aio lopun elämääni tehdä *igor*) niin olen huomannut, että rahatilanne on aika tehokas este opiskelulle. Tietysti ton laiskan opiskelun takia menetin tuet, vaikka lopetinkin ne välivuoden ajaksi. Nyt sitten pitäis suorittaa 10ov ilman tukia, eikä kovin hyvältä näytä. Eli vaihtoehdot on:

1) tehdä töitä se 30h viikossa ja jättää kaikki harrastukset pois ja käyttää kaikki vapaa-aika opiskeluun = palaa loppuun
2) tehdä töitä vähemmän ja turhautua rahan puutteeseen
3) yrittää säästää nyt, mutta vaikutta vähän epätoivoiselta kun ei rahat meinaa riittää elämiseenkään
4) hankkia jostain joku joka sponssais mun opiskeluita tuhannel eurolla kuukaudessa *lmao*

mä en ala *igor*

edit: niin joo ja opintolainaakin on jo *nauru* nyt vaan sitäkään ei saa kun tuet on viety...

--
Lapsuus on lyhyt, joten kannattaa juhlia aina kun voi :D

Chatte

Posts: 4,085

#12 • • Chatte Team Teknolipat :)

Ana-5000:
Käytännössä mun mielestä on ihan kohtuullista olettaa, että opiskelija tekee opiskelun lomassa myös hieman töitä. Sensijaan viidensadan euron limitti on keinotekoinen ja aivan liian alhainen. Mitä jos haluaa tehdä esim. viikonloput duunia? Valtio estää käytännössä tämän, koska jo neljä sunnuntaivuoroa kuukaudessa tekee sen viissataa helposti, ja ylikin.

Tossa mielessä toi raja heikentää opiskelijan elämänlaatua, koska se ei ole enää opiskelijasta itsestään kiinni millaista elintasoa tavoittelee.


Mielestäni tällaisia rajoja ei tarvitsisi olla. Jos opiskelija saa opintonsa hoidettua töiden ohessa sen verran hyvin, että riittävä määrä opintoviikkoja opintotuen saamista varten kertyy, voisi sen lisäksi imho ansaita sitten ihan vapaasti.

Mutta toisaalta, onhan tässä nykyisessäkin systemissä sellainen mahdollisuus, että jos ansaitsee kohtuullisesti, voi toki jättää opintotuen välillä ottamatta, ja ansaita sitten vapaasti enemmän. Tosin tällä tavallahan menettää toki "ilmaista rahaa", kun tekee opintotuen verran ensin "ilmaista työtä" ja rupeaa vasta sitten ansaitsemaan leveämpää leipää. Reilu pelihän tämäkään ei siis ole.

--
Ainoa kuolema, jonka kuolemme, tulee joka päivä, jos kieltäydymme elämästä.
-Zorbas

siveys

Posts: 2,492

#13 • • siveys lovely
Täytyy kyllä nyt taas vähän avautua enempi..

Tää on taas näitä ikuisia kysymyksiä, joissa ihmiset vaan yksinkertaisesti ei osaa katsoa yhtään omaa napaansa pidemmälle.

Jos valtio kustantaa sulle ilmaisen koulutuksen ja maksaa sulle 400+ euroa kuukaudessa vaan siitä hyvästä, että sä koulutat itseäsi. Tämän lisäksi tarjotaan vielä mahdollisuus nostaa halpakorkoista lainaa. Voisiko joku kertoa mulle, että missä *elvetin kohdassa tässä on varaa valittaa? Siis oikeasti?

Maailma on täynnä maita, joissa ihmiset nääntyy nälkään ja asuvat savimajoissa ja täällä ihmiset valittaa kun valtio ei tarjoa teille kuin 400+ euroa kuukaudessa ja ilmaisen koulutuksen peruskoulusta tohtoriksi.

Ja joo - mä olen kuullut nää "no mut työttömätkin saa enemmän"-heitot. Mitä sitten? Työttömille ei kustanneta opintoja (joiden järjestäminen maksaa btw ihan *elvetisti), eikä heille edes tarjota takausta halpakorkoiseen lainaan jos haluavat elää jonkin aikaa leveämmin. Voin ihan naama perusluokemilla sanoa, että opiskelija maksaa valtiolle enemmän kuin työtön. Lisäksi työttömät eivät saa työttömänä ollessaan suorittaa merkittäviä tutkintoja, joka on hyvin arvokas etu.

Jos tämä mahdollisuus kouluttautua ja suorittaa tutkintoa ei ole ihmiselle minkään arvoinen niin mitä *elvettiä tällainen ihminen sitten tekee koulussa?

Vähän suhteudentajua taas tännekin.
Chatte

Posts: 4,085

#14 • • Chatte Team Teknolipat :)

siveys:
Jos valtio kustantaa sulle ilmaisen koulutuksen ja maksaa sulle 400+ euroa kuukaudessa vaan siitä hyvästä, että sä koulutat itseäsi. Tämän lisäksi tarjotaan vielä mahdollisuus nostaa halpakorkoista lainaa. Voisiko joku kertoa mulle, että missä *elvetin kohdassa tässä on varaa valittaa? Siis oikeasti?


*joo* Olen samaa mieltä.

Mutta tämän kaiken lisäksi, kuten edellisessä postauksessani mainitsinkin, antaisin opiskelijalle mahdollisuuden myös tehdä töitä opintojen ohella ilman tiukkoja tulorajoja (vaikka nostaisikin opistotukea), jos sellaiseen kykenee opintojen pitkittymättä ja kärsimättä.

--
Ainoa kuolema, jonka kuolemme, tulee joka päivä, jos kieltäydymme elämästä.
-Zorbas

kid bionic

Posts: 275

#15 • • Edited kid bionic
Asun vanhemman luona (en siis vanhempien), ja tämä aiheuttaakin mielestäni aika erikoisen dilemman, sillä faija ei kuitenkaan ole varsinaisesti velvoitettu maksamaan mun kuluja. Opintotukea saankin tämän asumismuodon ja faijani tulojen suuruuden takia reilun 60e kuukaudessa, joka ei hyvällä tahdollakaan riitä edes koulumatkojen kulkemiseen ja vielä vähemmän esim koulussa ruokailemiseen tai kirjojen yms. hankkimiseen...

Ainoana ns. porsaanreikänä tuntuisi olevan opintojen tahallinen vetkuttaminen, jotta tulisi alle 30ov vuodessa jota ei lasketa täysipäiväiseksi opiskeluksi, jolloin saattaisin ehkä saada työttömyystukea, joka olisikin niukinnaukin riittävä rahamäärä toimeentuloon...

Tiivistettynä siis koen ongelmakseni sen että vielä tässä iässä (24v) katsotaankin vanhempien tuloihin ja karsitaan oikein rankalla kädellä tuki, koska oletettavasti vanhemmilla olisi varaa maksaa... Ei tunnu siis koulunkäynti oikein kannattavan.
Lauri

Posts: 1,051

#16 • • Lauri Devoted

siveys:
Ja joo - mä olen kuullut nää "no mut työttömätkin saa enemmän"-heitot. Mitä sitten? Työttömille ei kustanneta opintoja (joiden järjestäminen maksaa btw ihan *elvetisti), eikä heille edes tarjota takausta halpakorkoiseen lainaan jos haluavat elää jonkin aikaa leveämmin. Voin ihan naama perusluokemilla sanoa, että opiskelija maksaa valtiolle enemmän kuin työtön. Lisäksi työttömät eivät saa työttömänä ollessaan suorittaa merkittäviä tutkintoja, joka on hyvin arvokas etu.

Jos tämä mahdollisuus kouluttautua ja suorittaa tutkintoa ei ole ihmiselle minkään arvoinen niin mitä *elvettiä tällainen ihminen sitten tekee koulussa?

Vähän suhteudentajua taas tännekin.



Missä vaiheessa työttömältä on kielletty tämä ilmainen opiskelu tukineen? Tuli vain noin offtopicina mieleen...
Opinnot maksaa ehkä hetkellisesti (4-10v) valtiolle enemmän, mutta vertaappa akateemisesti koulutettujen maksamaa verotuloa seuraavat 40 vuotta siihen, mitä esim. pitkäaikaistyöttömät maksavat. Käsittääkseni myös työttömät ns. pakotetaan kouluttautumaan jossain määrin työttömyyden aikana.

Työttömyys ei ole mikään tekosyy hautautua itsesääliin. Töitä on, jos vain viitsii tehdä. Tosin, mitäs sitä turhaan töitä tekee, kun työttömyyspäivärahalla elelisi vallan mainiosti. Tosin näyttää moni opiskelija elävän huomattavasti leveämmin, kuin moni pienipalkkaisessa työssä käyväkin...

Nää on näitä elämän pieniä ristiriitoja, että suhteellisuuden tajua varmaan tarvitsisi aika moneen suuntaan? :)
siveys

Posts: 2,492

#17 • • siveys lovely

Chatte:
Mutta tämän kaiken lisäksi, kuten edellisessä postauksessani mainitsinkin, antaisin opiskelijalle mahdollisuuden myös tehdä töitä opintojen ohella ilman tiukkoja tulorajoja (vaikka nostaisikin opistotukea), jos sellaiseen kykenee opintojen pitkittymättä ja kärsimättä.


Opintotuki ei ole nimestään huolimatta "palkkio opiskelusta" vaan toimeentulotuen muoto, jonka suuruus ja ehdot ovat suhteutettuja siihen, että opiskelujalle tarjotaan ilmainen koulutus.

Jos opiskelija tulee toimeen rahoilla, jotka ansaitsee työtä tekemällä niin miksi ihmeessä hänelle silti pitäisi maksaa täysimittaista toimeentulotukea?
hrdkvr

Posts: 3,929

#18 • • hrdkvr KURGO
no mehän molemmat käytiin duunissa ja opiskeltiin...

viimeisenä vuonna muija kävi päivät töissä ja illat opiskeli..

noh tulos

tuloraja ylittyi ja jouduttiin maksaa 1100 eur takas LOL!!!

no mut toi pitää vaan kattoo sit halpana lainana..

--
-keep it hard-

Jone

Posts: 8,258

#19 • • Jone Archibald Haddock

siveys:
400+ euroa kuukaudessa



Jaa, en mä vaan kyllä saa kuin puolet tosta.
sapeli

Posts: 11,768

#20 • • sapeli jokukukamikä?
Itse opiskelin ammattini USA:ssa, joten minulla on hieman erilainen näkökulma tähän tilanteeseen. Alunperin jouduin ottamaan opintolainan jo lukiossa jolloin ensimmäistä kertaa muutin omilleni (en saanut mitään tukia ennen kuin otin tuon lainan *hmph*), ja se on tänä kesänä maksettu pois.

USA:ssa taasen minulla kävi monellakin tapaa hyvä onni. Aluksikin asuin siellä ystävän luona kimpassa ilmaiseksi, mikä ylipäänsä mahdollisti sinne muuttamisen alunperin. Kun aloitin koulua, usean tuhannen dollarin kausimaksut hirvittivät, mutta sinne piti mennä opiskeluviisumin saamiseksi. No, sainkin suht pian kampukselta töitä (n. 10h viikossa, jäi aikaa opiskelulle), ja onnistuin saamaan täyden stipendin koko opiskelun loppuajaksi...

Mutta jos en olisi ollut niin onnekas, olisin joutunut maksamaan jotain $20,000 kahden vuoden opiskeluista, plus eläminen, ilman mitään tukia (niitä kun ei USA:ssa oikein ole). Ja tämä oppilaitos oli vielä halvemmasta päästä (community college)! USA:ssa käytännössä on siis mahdotonta mennä opiskelemaan jolleivät vanhemmat ole säästäneet siihen tarkoitukseen omasta vaippaiästä saakka. Hyvin on siis Suomen opiskelijoilla pullat uunissa - sitä vaan kasvetaan ajatellen että opiskeleminen ammattiin kuin ammattiin on jokaisen oikeus, vaikka oikeastaan kyse onkin harvinaisesta etuoikeudesta.

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.