Opiskelijan elämä ja toimeentulo

225 posts, 12 pages, 51,117 views

siveys

Posts: 2,492

#81 • • siveys lovely

Mark Hamilton:
Minua kismittää se että työtömät saa enemmän hillo kun opiskelijat.

Opiskelijoiden pitäsi saada sama


Haluaisit varmasti myös sitten itse kustantaa näiden rahojen turvin koulutuksesi - sehän on kuitenkin niin pirun halpa palkata kokopäiväisiä luennoitsijoita ja assareita, hankkia kaiken maailman materiaaleja, hoitaa opinahjon hallintoa ja maksaa tilavuokraa, että muutamalla pennosellahan se hoituu.

Veikkaan että elintasosi opiskelijana kokisi räjähdysmäisen parannuksen.
Maihku

Posts: 1,186

#82 • • Edited Maihku neiti hankala
Sain HOAS:silta 2kk päästä siitä kun hain asuntoa kivan kaksion(42neliöö) ja vuokra on 343,50e (johon sisältyy netti,vesi,sähkö ja tolpallinen autopaikka).Maksan vuokrani käymällä muutaman kerran viikossa töissä ja saamalla asumistukea eli maksan noin puolet vuokrasta ite*hymy*
Mulla on käynyt siinä mielessä hyvä tuuri kun mun ei tarvitse koskaan ottaa opintolainaa kun olen tehnyt vanhempieni kanssa sopimuksen, että tarvittaessa ne voivat auttaa rahallisesti ja maksan sitten takaisin kun kukkaro antaa periksi.Myös vanhempani maksavat opiskelun ajan puhelinlaskuni,koulujuttuni ja bussilipun.Ei tällä mun palkalla aina paljoo huvitella,mutta olen kyllä todella tyytyväinen tähän hetkiseen elämänvaiheeseen*joo*
anton fine

Posts: 1,359

#83 • • anton fine myspace.com/finethedj

De Souza:
---
fine:
joo, mä menisin niinkun NIIIIIN mielillään duuniin koulun oheessa, mut ku eipä natsaa, tässä oon viime puolen vuoden aikana lähetellyt muutamia kymmenia hakemuksia vaik minne, mut vittu ku ei natsaa, kukaan ei kaipaa ahkeraa 18-vuotiasta kolme kieltää osaavaa ajokorttia omistavaa nuortaa miestä tekemään iltatöitä.. :( oikein pistää moinen matalaksi

---


Mua välillä ihmetyttää, miksi jotkut eivät saa työtä millään.



Arvaa ihmettelenkö itse.. taitaa olla paska säkä, kun kukaan ei vaan jaksa vaivautua edes vastaamaan hakemuksiini..
JustinSan

Posts: 822

#84 • • Edited JustinSan Nullius in verba

fine:
---
De Souza:
---
fine:
joo, mä menisin niinkun NIIIIIN mielillään duuniin koulun oheessa, mut ku eipä natsaa, tässä oon viime puolen vuoden aikana lähetellyt muutamia kymmenia hakemuksia vaik minne, mut vittu ku ei natsaa, kukaan ei kaipaa ahkeraa 18-vuotiasta kolme kieltää osaavaa ajokorttia omistavaa nuortaa miestä tekemään iltatöitä.. :( oikein pistää moinen matalaksi

---


Mua välillä ihmetyttää, miksi jotkut eivät saa työtä millään.
---


Arvaa ihmettelenkö itse.. taitaa olla paska säkä, kun kukaan ei vaan jaksa vaivautua edes vastaamaan hakemuksiini..



Henkilökohtaisesti olen havainnut, että soittaminen tai vielä parempaa, tietyissä paikoissa suoraan paikan päälle meneminen on huomattavan paljon tehokkaampia keinoja kuin hakemusten kirjoittelu, ikinä en ole mitään töitä saanut pelkkiä hakemuksia kirjoittelemalla.

Jo pelkästään soittaminen antaa paljon oma-aloitteisemman kuvan ja jos menee paikan päälle, mahdollinen työnantaja näkee suoraan minkälaisen tyypin kanssa on tekemissä ja muutenkin vaikutusmahdollisuudet keskustelun kulkuun on paljon paremmat (ja ainakin on edes keskustelu, sitä kun ei hakemuksia kirjoitellessa välttämättä tapahdu ollenkaan)

Ei muuta kun puhelinluettelo kouraan ja soittelemaan tai sitten kaupungille suoraan paikkoihin vierailemaan, kärsivällisyys palkitaan ja oma-aloitteisuus on aina plussaa, onnea työnhakuun *vink*

--
"Brevior saltare cum deformibus mulieribus est vita."

Gnizhak

Posts: 701

#85 • • Gnizhak iku

fine:
kyllä, on paska lafka, mut mä oon ainakin ihan vitun tyytyväinen, täällä kun on tommonen politiikka että meluisia naapureita ei häädetä vaan siirretään valittajat toiseen mestaan!


Joo, no täällä ei.

--
Don't Just Stand There

Avatar
#86 • • Edited Viola00 Guest
Noh noh.. tällähetkellä asun vielä siis vanhempien luona, mutta ~4kk sisällä tapahtuu seuraavat: hankin oman jonka pistän vuokralle -> rahaa tulee jo siitä ensinnäkin. Sitten muutan itse halvahkoon opiskelijakämppään missä vuokra on minimaalinen. Tukia en saa enkä tule saamaan joten kyllä se kaikki eläminen ja vuokran+laskujen maksu tapahtuu sitten työnteosta tulevalla rahalla.
ville

Posts: 3,780

#87 • • Edited ville olen oikeasti ujo

Hansu:
Monissa korkeakouluissa lukukausi päättyy jo toukokuun alussa ja alkaa vasta syyskuun puolella, joten siihen jää reippaasti aikaa hankkia kesätöitä (niiden löytyminen ei ole tietysti aina itsestäänselvyys). Työskentelemällä koko kesän saa ihan kivasti rahaa kasaan, tosin kesällä hiukkasen v*tuttaa kun ei makseta asumislisää, vaan vuokra lankeaa kokonaisena omalle kontolle. Kesäsäästöillä voi parhaimmillaan elää ihan kohtalaisesti vuodenvaihteen yli, riippuu tietysti kulutustottumuksista ja vuokran suurudesta sekä muista tuista. Ja vaikka opintolaina kuinka ahdistaisi, kannattaa sitä mieluummin ottaa ainakin hieman kuin elää tuhkaan ja säkkiin pukeutuneena puutostautien armoilla.

Soluasumista kaihtaville... Ei se nyt mikään maanpäällinen helvetti ole (paitsi ehkä niissä harvoissa tapauksissa kun kämppikseksi sattuu joku _ihan oikeasti_ sekopäinen tyyppi). Asuminen on ihan siedettävän hintaista, ja muutaman vuoden solussa asuttuaan on usein mahdollisuus päästä suht' edulliseen yksiöön. Solussakin on mahdollista viettää melko itsenäistä elämää, eihän kukaan pakota kaveeraamaan kämppisten kanssa tervetimistä syvällisemmin. Itse asuin 3 vuotta solussa (vuokra oli silloin n. 800 mk / kk), josta pääsin tilavaan (32 m2) yksiöön (olisiko ollut n. 240 / kk, harvinaisen edulllinen kylläkin). Nykyisin asustelen kaupungin vuokra-asunnossa avokkini kanssa, mutta valitettavasti ainakaan Helsingissä opiskelijoilla ei ole mahdollista hakea kaupungin edullisia asuntoja.



Niinpä.

Itse elin koko opiskeluajan opintotuella+asumislisällä+200e kuussa. Tästä maksoin _kaiken_ mahdollisen. Kesäduunia tuli painettua 3 täyttä kuukautta, välillä jopa 4, sillä tähän on korkeakoulussa mahdollisuus. Jos palkka olisi vaikka 1300 e/kk (jonka saa todella helposti monesta teollisuusfirmasta) niin kesätulot on vähintään 4000, tod näk jopa yli. Tosta 4000e veroja ja maksuja menee varmaan varmaan 9% eli yli 3600 jää käteen.

Opintotukea ja asumislisää saa maksimissaan about 400e/kk.

Siten opiskelijalla on mahdollisuus kesätöitä tehdessä n. 700e kuukausituloon verojen jälkeen. Tällä summalla pitäisi oikeesti tulla toimeen todella hyvin. Jos tällä ei tule toimeen, on asuinneliötä varmaan aika paljon, asuinpaikka pitkänsillan eteläpuolella, kahvila/pubikulttuuri tullut hyvin tutuksi tmv.

Tottakai noissa tukijutuissa on täysiä naurettavuuksia kuten liian pienet tulorajat, eri opiskeluasteiden tukimäärät, pääkaupunkiseudun korkeiden vuokrien kompensoimattomuus jne jne jne. Mutta siltikin, opiskelija joka hieman katsoo miten elää ja kelpuuttaa itselleen sen halvemman kämpän selviää _erittäin_ hyvin kuukaudesta toiseen ilman, että pitää miettiä onko tänään rahaa ruokaan vai ei.

t: opiskeluajat ohi, ilman jatkuvia töitä, ilman lainaa ja ilman yhtään nälkäpäivää.
Jone

Posts: 8,258

#88 • • Edited Jone Archibald Haddock

[Nuclear]:
Mun mielest on aika hassua, että jos asut vanhempien omistamassa asunnossa, niin saat asumistukea maksimissaan vajaa 60 vaikka maksat heille vuokraa siinä missä muillekin. Perkele.



Jeps. Mulla tosin on niin, että tosta johtuen en joudu maksamaan sitä vuokraa vanhemmilleni, mutta vanhempani ottavat siit takkiin taloudellisesti yli kaksi kertaa sen verran mitä valtiolta tukia saan.

Dorka:
Jeps, hyvä pointti et toi on sun oma valinta - kummiskin sinulla on se valinta - etkä joutu pakosta tekemään jotain muuta vaan sitä mistä itse nautit (...tai periaatteessa nautit, välillä näyttää olevan niitä ärräpäiviäkin *lmao*) ja vielä jotenkin selviät sillä hengissä. Tämä, kun on se minusta yksi pääasioista näistä asioista puhuessa.



Oli miten oli, niin oon kyl usein tai ainakin yhä useammin sitä mieltä, että se on täysin idioottimainen valinta. Voisin nimittäin mitä todennäköisemmin tehdä aivan samanlaisia juttuja myös sellaisille tahoille, jotka maksaisivat työstä kunnon palkan ja joilta ne rahat myös saisi, joka taas tarkoittaisi sitä että mun tarvitsisi stressata ja tehdä töitä huomattavasti vähemmän. Opiskelutkin etenisivät todennäköisesti huomattavasti paremmin. Tästä johtuen voikin olla, että tämä puoli-ilmainen työvoima siirtyy ensi syksystä lähtien muille markkinoille ainakin vuoodeksi.
Hotblood

Posts: 387

#89 • • Hotblood
Koko opiskeluajan tehnyt täysin muiden alojen hommia, hippasen tosin omaa alaakin viistäviä opetushommia, mut varsinaisia oman alan hommia aika nihkeesti pääsee alkuvaiheessa opintoja tekemään mun alalla. Niillä duuneilla kyllä pärjännyt ihan mukavasti, välillä opiskelu kärsinyt kun työtunteja tullu 60 pintaa viikossa *muhaha* Nyt viimein ens kesänä pääsen oman alan töihin ja täytyy sanoa että kyllä maistuu. Elintasokin kohenee hiukkasen ja on mukava sit tehdä tutkinto valmiiks kun ei tarvii enää stressata rahasta...

Arvostan kyllä työssäkäyntiä ja itse itsestään huolehtimista yli kaiken, kyllä töitä on tarjolla ja niillä pärjää jos vaan ahkeruutta piisaa. Nimim. parhaimmillaan 4 eri duunia ja opiskelut samaan aikaan *nauru*

--
"Mieluummin kadun tekemiäni asioita kuin tekemättä jättämisiä. En juurikaan kadu."

joun

Posts: 425

#90 • • joun People want to be needed
Tiukkaa teki, ku opiskelen ja tiukkaa tulee taas tekemään vuoden päästä intin jälkeen. Varsinkaan ku ei tiedä saako töitä mistään. Toivottavasti sais samanlaisen työpaikan ku oli ennen. Tuntityötä suunnilleen sen verran ku jaksaa, et saa tarpeeks rahaa ja olis edelleen motivaatiota opiskeluun. Sen näkee sit, päivärahoista vaan säästää ni pystyy elää *hahjust**vink*

--
Im happy only when Im busy

jarier

Posts: 331

#91 • • jarier
Itse olen ollut niin "onnellisessa" asemassa että kesäkuukausina olen saanut tehdä töitä _paljon_ eli keskimäärin 12 tuntista työpäivää ja osan kesää 7 päiväistä viikkoa jolloin rahaa on jäänyt ihan mukavasti talvikuukausillekin. Tulorajatkin tulee ylitettyä jo kesäansioilla sen verran reilusti ettei talvisin työskentely ole ollut senkään vuoksi mielekästä. Tietysti kesällä olisi mukavempaakin puuhaa kuin tehdä jotain hulluja 20 tunnin päiviä mutta en valita kun saa talvet aina lepäillä.
Sami de Sousa

Posts: 1,221

#92 • • Sami de Sousa [Diggin Deep, Vibes]

JustinSan:
Henkilökohtaisesti olen havainnut, että soittaminen tai vielä parempaa, tietyissä paikoissa suoraan paikan päälle meneminen on huomattavan paljon tehokkaampia keinoja kuin hakemusten kirjoittelu, ikinä en ole mitään töitä saanut pelkkiä hakemuksia kirjoittelemalla.



Tuo on totta ja unohdin itse mainita, että hakemuksen lähettämisen jälkeen kannattaa viikon kuluttua soittaa perään. Silloin työnantaja saattaa muistaa hakemuksen peruusteella (toivottavasti positiivisessä mielessä) ja se antaa vieläkin aktiivisemman kuvan itsestäsi. Tosiaan pelkkä hakemuksen lähettäminen harvoin riittää vaan työnhaussa vaaditaan aktiivisuutta.
Avatar
#93 • • Edited sakk303 Guest

ville:
t: opiskeluajat ohi, ilman jatkuvia töitä, ilman lainaa ja ilman yhtään nälkäpäivää.



thääh! kai sulla nyt jatkuvia töitä vielä on jos olet koulutkin käynyt *hih*

p.s. kuinka monella muuten ihan rehellisesti sanottuna pappa eller mamma betalar nämä hommat ja opiskeluelämä/toimeentulo on yhtä ruususilla tanssimista? niitäkin varmasti löytyy..
MaSari

Posts: 1,986

#94 • • MaSari space jammer
Puol vuotta oon nyt opiskellu ja samalla käyny duunissa. Vuoroja mulla on joku 2-3 viikossa. Ihan hyvin tähän mennessä tullu toimeen, vähän huolestuttaa jatko kun pitäis rupee laskee tuloja, et tietää mitä saa ansaita jatkossa.. Ihan perseestä *igor* On se nyt perkele kun ei saa tienata kun vaan teityn määrän vaik muutenkin tekee tiukkaa *grr*

--
minä kellotan sinuaaa.. *nuotti*

JustinSan

Posts: 822

#95 • • Edited JustinSan Nullius in verba

sakk303:
---

thääh! kai sulla nyt jatkuvia töitä vielä on jos olet koulutkin käynyt *hih*

p.s. kuinka monella muuten ihan rehellisesti sanottuna pappa eller mamma betalar nämä hommat ja opiskeluelämä/toimeentulo on yhtä ruususilla tanssimista? niitäkin varmasti löytyy..



Sitähän varten tuolla tuo gallup on *vink*

--
"Brevior saltare cum deformibus mulieribus est vita."

JustinSan

Posts: 822

#96 • • Edited JustinSan Nullius in verba

Lene:

Hyvin tulee taloudellisesti pärjättyä, eikä soluasuminen ole niin kauheaa, etteikö sitä voisi sietää tai opetella sietämään (nih, eipä elellä siellä pumpulissa ^^)



Ei tässä missään pumpulissa eletä. Kompromisseja katsos. Olen valmis kärsimään alentuneesta elintasosta vaihdossa siitä, että elintilani on yksin minun käytettävissäni ja määrättävissäni, any given day *vink*


Eroja kyllä taitaa olla tarkasteltaessa tyttöjen ja poikien soluasumista. ^^ Pojat on poikia.



Siinäpä se, armeijassa tuli eräänlaista soluasumista poikaporukassa harrastettua se omakohtaisena kokemuksena ja muualla näkemäni / kuulemani on saanut minut äärimmäisen vakaumukselliseksi tämän päätökseni suhteen ^_^

--
"Brevior saltare cum deformibus mulieribus est vita."

JustinSan

Posts: 822

#97 • • Edited JustinSan Nullius in verba

Lene:
---

Nih, mukavuudenhalulta se minusta kuulostaa.*hihu* Ootkos ajatellut, että luonteesi mahdollisesti kasvaisi positiivisesti soluasumiskokemuksen myötä. *vink**lmao*



Mukavuudenhalua se eittämättä onkin; miksi rääkkäisin turhaan itseäni asumismuodossa jossa en kertakaikkiaan viihtyisi, henkilökohtaisten preferenssien ollessa jossain aivan muualla ja kun kerran varteenotettavia vaihtoehtoja on? *vink*

Luonteeseeni ei kuulu masokismi ja se on mielestäni kutakuinkin ainoa asia jota luonteeseen voi tuollaisesta kokemuksesta tulla *lmao*



Aseena on kuitenkin käytettävissä HOAS:n säännöt, joita taidolla voi kyllä käyttää häiriköijää tms. vastaan. Pitää vaan osata. *vink*



Eli joutuisi vain näkemään aivan turhaa vaivaa asioiden eteen jotka ovat verrattain helposti vältettävissä alunperinkin :)

--
"Brevior saltare cum deformibus mulieribus est vita."

Gnizhak

Posts: 701

#98 • • Gnizhak iku

Lene:
Aseena on kuitenkin käytettävissä HOAS:n säännöt, joita taidolla voi kyllä käyttää häiriköijää tms. vastaan. Pitää vaan osata. *vink*


Joo, joitain ei ne HOASin säännöt vaan kiinnosta pätkääkään. Ja HOAS:ia ei kiinnosta pätkääkään valvoa moisia.

--
Don't Just Stand There

Gnizhak

Posts: 701

#99 • • Gnizhak iku

Lene:
---
Gnizhak:
Joo, joitain ei ne HOASin säännöt vaan kiinnosta pätkääkään. Ja HOAS:ia ei kiinnosta pätkääkään valvoa moisia.

---

Mun oma kokemukseni tästä on ihan toisenlainen. Jos HOAS ei tunnu itse välittävän omista säännöistään niin se on pistettävä välittämään. Luulisi, että siihenkin on keinonsa. Pitää ottaa asioista selvää ja alkaa ajaa niitä, eikä jäädä seisomaan tumput suorina.


Joo, ikävää vaan on et on parempaaki tekemistä ku kirjottaa sinne kirjeitä, viedä niitä postiin ja soitella perään kun mitään ei kuulu, esim. opiskelu.

--
Don't Just Stand There

Avatar
#100 • • Viola00 Guest

Lene:
---
Christinah:
Noh noh.. tällähetkellä asun vielä siis vanhempien luona, mutta ~4kk sisällä tapahtuu seuraavat: hankin oman jonka pistän vuokralle -> rahaa tulee jo siitä ensinnäkin. Sitten muutan itse halvahkoon opiskelijakämppään missä vuokra on minimaalinen. Tukia en saa enkä tule saamaan joten kyllä se kaikki eläminen ja vuokran+laskujen maksu tapahtuu sitten työnteosta tulevalla rahalla.

---


Jos opiskelijakämpällä tarkoitat HOAS:ia niin mahtaisikohan seuraavasta seikasta muodostua este: Hoasin kiinteistöt on rakennettu aravalainalla ja asuntoihin on aravalainsäädännön mukaiset tulo- ja varallisuusrajat. - - Varallisuusraja on yhdellä henkilöllä 22 000 .




En siis tarkoita noita vaan käytin väärää sanamuotoa. Pidän siis "halpaa" ja hyvää asuntoa kohtuulliselta paikalta itse opiskelijakämppänä, kun on sellasia alueita missä asuu paljon opiskelijoita. Vuokranantaja ei siis välttämättä HOAS tms. Mutta siis HOASista en puhunut, sieltä joskus harkitsin asuntoa mutta kun alkoivat ensimmäiseksi tyrkyttää solukämppää niin unohdin koko jutun.