Opiskelijan elämä ja toimeentulo

225 posts, 12 pages, 50,769 views

Jutu

Posts: 3,054

#201 • • Jutu Blondi

Juhgu, 10.2.2008 13:13:
No eh, sä teet töitä, joten pärjäät opintotuella+asumislisällä+palkalla. *toktok*

Eiköhän viikonloppuduunistakin saa helposti sen verran, että tulot kaksinkertaistuu työttömään opiskelijaan nähden.


No riippuu ihan kuule paljon mulla on tunteja :P Mulla on yleensä viikonlopun aikana hyvällä säkällä se 8 tuntia, että ei siitä nyt ihan niin paljoo tule. Ja joskus ei oo kuin 4 tuntia niin ei silläkään nyt ihan ruhtinaiksi eletä.

--
Ja onnesta kilahtaa, onnesta rakastaa, onnesta laulaa saa, tyttö pojallensa.

Juhgu

Posts: 7,921

#202 • • Juhgu Virnistelijä

Jutu, 10.2.2008 13:30:
---
No riippuu ihan kuule paljon mulla on tunteja :P Mulla on yleensä viikonlopun aikana hyvällä säkällä se 8 tuntia, että ei siitä nyt ihan niin paljoo tule. Ja joskus ei oo kuin 4 tuntia niin ei silläkään nyt ihan ruhtinaiksi eletä.



Jaa. Tyhmänä käsitin ton "teen viikonloput töitä" tarkoittavan hieman enemmän kuin neljää tuntia.

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

Jutu

Posts: 3,054

#203 • • Jutu Blondi

Juhgu, 10.2.2008 13:33:
Jaa. Tyhmänä käsitin ton "teen viikonloput töitä" tarkoittavan hieman enemmän kuin neljää tuntia.


Joo, olisin ehkä voinut vähän tarkemmin sanoa, mutta mulla vaihtelee niin paljon noi tuntimäärät niin helpompi noin :P

--
Ja onnesta kilahtaa, onnesta rakastaa, onnesta laulaa saa, tyttö pojallensa.

DiamonDie

Posts: 676

#204 • • DiamonDie mediahippi

Juhgu, 7.2.2008 20:38:

IMO ei ole perusteltua olettaa että jengi dyykkaa tai kerjää tai metsästää puistosta oravia. Ja sit vielä kun sitä rahaa tarvitsee muuhunkin kuin syömiseen, ja vähän enemmän kuin neljäkymppiä kuussa. :S



En ole koskaan harrastanut dyykkausta, kerjäystä tai oravien metsästystä, silti elin 50e/kk ruokabudjetilla kuutisen vuotta (en ollut opiskelija, mutta rahaa oli muuten vähän). Dyykkausta olisin kyllä harrastanut jos olisi ollut mahdollista.

Tiedän erään ihmisen, joka eli vielä paljon pienemmällä ruokabudjetilla, vaikka on iso mies. Käsittääkseni hänkään ei dyykannut, mutta luotti paljolti punaisiin hintalappuihin (ja söi kyllä varsin ravintoköyhästi, siinä missä itse olen aina syönyt monipuolista, terveellistä ja maukasta ruokaa).

Toki rahaa menee aina muuhunkin kuin syömiseen. Mutta monella ihmisellä rahaongelmat tulevat ihan siitä, että rahaa käytetään holtittomasti. Pelkällä opintotuella _voi_ elää, mutta se käytännössä vaatii sitä, että saa edullisen opiskelijakämpän. Ja tietysti on subjektiivista, että kannattaako se, vai onko fiksumpaa mennä töihin (tai jos se ei ole mahdollista, ottaa lainaa tai elää vanhempien siivellä tms).
Twist

Posts: 925

#205 • • Edited Twist Team Kemuttajat
Opintotuki+palkka+opintolaina, tulot reippaasti päälle 1000/kk. Vähemmälläkin pärjäis, mutta kivaahan se on pitää hauskaakin ja matkustella näin opiskeluaikana.

edit: Ainiin, ja onhan se mukavaa kun ei tarvi syödä joka päivä hernekeittoo.
Juhgu

Posts: 7,921

#206 • • Edited Juhgu Virnistelijä

DiamonDie, 7.3.2008 10:25:
---
En ole koskaan harrastanut dyykkausta, kerjäystä tai oravien metsästystä, silti elin 50e/kk ruokabudjetilla kuutisen vuotta (en ollut opiskelija, mutta rahaa oli muuten vähän). - - itse olen aina syönyt monipuolista, terveellistä ja maukasta ruokaa.



Syöt monipuolista, terveellistä ja maukasta ruokaa 1.70 eurolla päivässä? Säännöllisesti kuuden vuoden ajan? No onneksi olkoon, hyvä suoritus. Mä en oikein hahmota miten tuollainen on mahdollista. Jotain muutakin siihen tarvitaan, kuin sitä, että lähikaupassa on maitopurkin päiväys mennyt yli ja sen saa 30% halvemmalla.

Vaikka itse ilmeisesti oletkin jonkin sortin vaihtoehtotodellisuudessa elävä taikuri, niin ei kai mielestäsi kuitenkaan ole reilua olettaa kaikkien kykenevän samaan?

Muitakin opiskelijoita varmasti kiinnostaa miten tuollaiseen pystytään, joten kerro toki jos se ei ole salaisuus jonka haluat pitää itselläsi. Opiskelijaravintoloiden KELA-tuettu 2.35 per ateriahan tässä ei tule kyseeseen, koska se ylittää tuon 50e/kk, päivän aikana pitäisi syödä muutakin, ja tuo on tarjolla yleensä vain arkisin.

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

ratas

Posts: 82

#207 • • ratas
Mä toivoisin kanssa jotain konkreettista ruokalistaa tms tosta. Mua opiskelijana henkilökohtaisesti kiehtoo suunnattomasti miten mä voisin pilkkoa ruokamaksuni tohon kokoluokkaan, kun tosiaan sinne koulullekin menee jo 40e kuukaudessa..
Juhgu

Posts: 7,921

#208 • • Juhgu Virnistelijä

ratas, 7.3.2008 11:38:
Mä toivoisin kanssa jotain konkreettista ruokalistaa tms tosta. Mua opiskelijana henkilökohtaisesti kiehtoo suunnattomasti miten mä voisin pilkkoa ruokamaksuni tohon kokoluokkaan, kun tosiaan sinne koulullekin menee jo 40e kuukaudessa..



Kyllä ton vielä hiffais jos söis pelkkää makaronia, mut nyt tosiaan puhuttiin terveellisestä, monipuolisesta ja maukkaasta safkasta, ja aiemmin ketjussa mainittiin tästä 50 eurosta että jos ei osaa, ni kantsis opetella. (Eli kyseessä täytyy olla joku kaikille mahdollinen kikka, eikä esim. sukulaistuet tai rikolliset keinot.)

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

ratas

Posts: 82

#209 • • ratas

Juhgu, 7.3.2008 11:39:
Kyllä ton vielä hiffais jos söis pelkkää makaronia, mut nyt tosiaan puhuttiin terveellisestä, monipuolisesta ja maukkaasta safkasta, ja aiemmin ketjussa mainittiin tästä 50 eurosta että jos ei osaa, ni kantsis opetella. (Eli kyseessä täytyy olla joku kaikille mahdollinen kikka, eikä esim. sukulaistuet tai rikolliset keinot.)


Paljastuukohan tässä vielä että tolla rahalla on eletty kuukausi intiassa.. :)
pululu

Posts: 1,102

#210 • • pululu .jemmutti.
Heippa,

mun on tarkotus lähteä vaihtoon vuoden päästä ja mietin tässä et miten sitä sitten eläisi. Onko vain nostettava kaikki mahdollinen opintolaina? Hirveän huonosti meillä on infottu mahdollisista stipendeistä ja tukirahoituksista, mitähän kaikkia olisi mahdollista saada? Väh. 3kk opiskelua (+n. 2kk työharjoittelua) olisi tarkoitus mennä suorittamaan Japaniin.

--
Ei ole enää pitkä matka
maisemaan jota en ole koskaan nähnyt.

STE

Posts: 63

#211 • • STE

pululu, 7.3.2008 14:44:
Heippa,

mun on tarkotus lähteä vaihtoon vuoden päästä ja mietin tässä et miten sitä sitten eläisi. Onko vain nostettava kaikki mahdollinen opintolaina? Hirveän huonosti meillä on infottu mahdollisista stipendeistä ja tukirahoituksista, mitähän kaikkia olisi mahdollista saada? Väh. 3kk opiskelua (+n. 2kk työharjoittelua) olisi tarkoitus mennä suorittamaan Japaniin.



Opinto + asumislisä tekevät yhteensä n. 430e ja otat tohon jonkun tuhannen euron lainan päälle niin hyvin pärjää. Laina myös sen takia että jos sitä sitten oikeasti tarvii niin on jotain turvaa, eihän sitä ole pakko käyttää.

--
Good day

Epailija

Posts: 5,636

#212 • • Epailija Physicist, 2nd class.

pululu, 7.3.2008 14:44:
Hirveän huonosti meillä on infottu mahdollisista stipendeistä ja tukirahoituksista, mitähän kaikkia olisi mahdollista saada?



Käypä kyselemässä opintoneuvojaltasi tai vastaavalta noista mahdollisita vaihto-ohjelmista ja haettavista stipendeistä. Omalla kohdallani Nordplus-stipendi oli 180e/kk, lainantakaus 360e/kk, opintotuki n. 470e/kk, joten budjetti ilman säästöjä oli noin tonni kuussa. En tiedä miten tuo Japanissa riittäisi, mutta suosittelen joka tapauksessa hankkimaan omia säästöjä reissua varten niin paljon kuin mahdollista. Vaihdossa ollessa ei ole kiva joutua miettimään budjettia joka kauppareissulla ja jos rahaa jää reissun jälkeen käteen, niin sillä voi sitten maksella lainaa pois.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

Skenemursu

Posts: 1,568

#213 • • Skenemursu Vastarannan Kuha
hei osaiskos täällä joku kertoa miten noi opintotuet ja tukikuukaudet menee... eli siis homman nimi on seuraava:

suoritan MBA tutkintoa täällä Thaimaassa ja saan siihen Suomesta tukea. Ohjelman normaalisuoritusaika on 2 vuotta. Nyt on vuosi takana ja ajattelin vielä 2 jatkaa eli tehdä hieman hitaammalla tahdilla. Nyt tuki on myönnetty seuraavalle 9 kuukaudelle, jonka jälkeen normaalisti valmistuttaisiin. Saanko tämän jälkeen vielä tukea? Minulla näitä käyttämättömiä tukikuukausia 63sta on vielä 19, eli vielä tuon 9 jälkeenkin olis 10 jäljellä... ja mielelläni imuroisin vielä ne rahat pois sillä ei ole hoppua valmistua :)

kuis on ? kumpi voittaa käyttämättömän tukikuukaudet vai koulun normi suoritusaika ?
Lost-Soul

Posts: 3,107

#214 • • Lost-Soul los pallos

Skenemursu, 11.6.2008 05:37:
hei osaiskos täällä joku kertoa miten noi opintotuet ja tukikuukaudet menee... eli siis homman nimi on seuraava:

suoritan MBA tutkintoa täällä Thaimaassa ja saan siihen Suomesta tukea. Ohjelman normaalisuoritusaika on 2 vuotta. Nyt on vuosi takana ja ajattelin vielä 2 jatkaa eli tehdä hieman hitaammalla tahdilla. Nyt tuki on myönnetty seuraavalle 9 kuukaudelle, jonka jälkeen normaalisti valmistuttaisiin. Saanko tämän jälkeen vielä tukea? Minulla näitä käyttämättömiä tukikuukausia 63sta on vielä 19, eli vielä tuon 9 jälkeenkin olis 10 jäljellä... ja mielelläni imuroisin vielä ne rahat pois sillä ei ole hoppua valmistua :)

kuis on ? kumpi voittaa käyttämättömän tukikuukaudet vai koulun normi suoritusaika ?


Yleensä tuo yksi lisävuosi on aika läpihuutojuttu. Tosin sun pitää siitä tehdä erilliset paperit yms. mutta en uskoisi tuon lisävuoden tuovan mitää ongelmaa, jos jo nyt olet tukia saanut.

--
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis

Jussi Soro

Posts: 6,385

#215 • • Jussi Soro choon!

Skenemursu, 11.6.2008 05:37:
kuis on ? kumpi voittaa käyttämättömän tukikuukaudet vai koulun normi suoritusaika ?


Kela vaatii jonkunlaisen selvityksen opiskelujen edistymisestä ja siitä, miksei suoritus ole edennyt opintosuunnitelman mukaisesti. Suomessa 1 vuosi on helppo saada lisää, mutta ulkomailla opiskeltaessa en kyllä välttämättä sitä läpihuutojutuiksi sanoisi, ainakaan halvoissa maissa.

ja mielelläni imuroisin vielä ne rahat pois sillä ei ole hoppua valmistua :)


...juurikin tästä syystä ;)
Avatar
#216 • • gnomex Guest
Kohta palkalliselle *hihu*
tomii

Posts: 3,594

#217 • • tomii kallion herttua
Valmistun huomenna... joskohan sitä kohta pääsisi elämään edes vähän leveemmin. :) Toivottavasti!

--
reivaan kunnes kuolen

pyllyjumala

Posts: 469

#218 • • pyllyjumala Ansku aka Pyllis
Nyt on koulut käyty ja talous on niin retuperällä kuin voi pahimmaksi painajaisekseen kuvitella. *hikoil*
Maanantaina kävin työhaastattelussa ja nyt vaan toivotaan parasta.

--
*känni*hölökyn kölökyn!

Cloud

Posts: 2,162

#219 • • Cloud Game Freak
Jotenkuten tällä tuella selviää.. tappiolle mennään pikkuisen kiitos oman henkilöauton. Yleisillä pysyttäisiin plussan puolella.

Noh toisaalta minä nyt koskaan en ole elänyt kovinkaan suureellista elämää ja keikkalaisen elämää muutenkin ennen opiskeluja ja jälkeen niiden sekä puolikasta yms niin on tottunut elämään suppeasti ja noh rafloissa yms käymättä. Niin kauan kun on netti+kone+morppi niin eipä sitä rahaa kulu mihinkään ja missään tarvitse käydä. Hikikomorius kunniaan vai miten se ikinä kirjoitetaankaan..

--
Elämä on peliä, joten anna noppien laulaa puolestasi.

Skenemursu

Posts: 1,568

#220 • • Skenemursu Vastarannan Kuha

STE, 7.3.2008 17:33:
---
pululu, 7.3.2008 14:44:
Heippa,

mun on tarkotus lähteä vaihtoon vuoden päästä ja mietin tässä et miten sitä sitten eläisi. Onko vain nostettava kaikki mahdollinen opintolaina? Hirveän huonosti meillä on infottu mahdollisista stipendeistä ja tukirahoituksista, mitähän kaikkia olisi mahdollista saada? Väh. 3kk opiskelua (+n. 2kk työharjoittelua) olisi tarkoitus mennä suorittamaan Japaniin.

---


Opinto + asumislisä tekevät yhteensä n. 430e ja otat tohon jonkun tuhannen euron lainan päälle niin hyvin pärjää. Laina myös sen takia että jos sitä sitten oikeasti tarvii niin on jotain turvaa, eihän sitä ole pakko käyttää.



miden vidussa tollla muka pärjäis ??? ensinnäkin lennot on jo varmaan toista tonttua... tämän lisäksi riippuen missä asut mutta jos opiskelu kaupunkisi sattuu oleen Tokyo niin varmaan voit varata tonnin kuussa jo pelkkään kämppään jos haluat asua vähänkään paremmalla paikalla.

Tuo 430€ / kk riittää yhden opiskelijan asumiseen esim täällä pohjois-thaimaassa, mutta jo Bangkokissa joutuu vähän laskiskelemaan budjetteja... en jaksa uskoa että sillä pärjäis mitenkään missään päin Jaappelisaarta