Mites teidän asepalvelus..?

1,183 posts, 60 pages, 577,190 views

E-Polcca

Posts: 40

#361 • • E-Polcca P*ska-DJ
NOLLA!

I/04 uudjp/kaartjr/pstk-suklaakomppaniasta :D

se siitä. intti on jees. not.

--
*** You rock da funky beat, beat, beat ***

domi

Posts: 7,069

#362 • • domi Työn sankari.
Sivariin 2.8. ja työpalvelus menee amiksen talousosastolla kirjanpitäjänä leikkiessä ^__^
ottonivus

Posts: 148

#363 • • ottonivus Random juippi
Kaksi kuukautta Isosaaressa 2/98 mItta täyttyi ja hermot meni. Kuusi vuotta tein kaikenlaista kivaa nyt sivarina leppoisissa toimistohommissa ja sivarigonatj 135...

--
\"anna mennä\"

MR*ENIGMA aka DON*ENIGMA

Posts: 957

#364 • • MR*ENIGMA aka DON*ENIGMA Godfather
Nyt on vihdoin sekin hoidettu kotiuduin 09.07.2004

--
money talks !!!!! ITÄMAFIA

Say-Me

Posts: 80

#365 • • Say-Me
Ihan puhtaasta mielenkiinnosta, topicin aloittajahan voisi lisätä tähän pollin, jossa kartoitetaan RUK:n, AUK:n käyneet, miehistön jäsenet ja sivarit. Muita vaihtoehtoja harkinnan mukaan.

--
Laugh now, but one day we'll make the rules.

Avatar
#366 • • Korpisoturi Guest
Tervetuloa ”sissihenkiselle” maanpuolustussivustolle ja keskustelufoorumille: SUSI1.net!
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#367 • • Aziz Combat Fighter

Andy Braun:
eih... miks netissä ei voi olla yhtään foorumia missä tätä aihetta ei käsiteltäis?? *suru*

[muokattu 5.2.2003 17:26]



Tai sellasta missä ei ois noita saatanan animoituja avatareja.
paya^

Posts: 44

#368 • • Edited paya^
hahahaa. en varmasti menis armeijaan! ei siinä mun mielestä mitään järkeä ole ja pystysin sen kyllä käymään.
maan puolustus on eri juttu... joten, eipä ole muuta vaihtoehtoa kuin mennä siviilipalvelukseen... ja joskus kun sen käyn, luulen että siitä tulee todella opettavainen vuosi... oppii jotain oikeesta elämästä (mm.työkokemusta), eikä mistään SAIRAIDEN ihmisten pyssyleikeistä...hehee. ihmiset tekee valintoja
*piis**piis**heiii**piis**piis*
kilobitti

Posts: 2,419

#369 • • Edited kilobitti 1-2-3 techno

epeli:
hahahaa. en varmasti menis armeijaan! ei siinä mun mielestä mitään järkeä ole ja pystysin sen kyllä käymään.
maan puolustus on eri juttu... joten, eipä ole muuta vaihtoehtoa kuin mennä siviilipalvelukseen... ja joskus kun sen käyn, luulen että siitä tulee todella opettavainen vuosi... oppii jotain oikeesta elämästä (mm.työkokemusta), eikä mistään SAIRAIDEN ihmisten pyssyleikeistä...hehee. ihmiset tekee valintoja



en oikeasti ymmärtänyt mitä yritit sanoa. Maanpuolustus on eri juttu kun mikä? ja koska se on eri juttu, niin menet siviilipalvelukseen koska? Ja millä perusteella harjoitukset ovat SAIRAIDEN ihmisten leikkejä?

--
I´m serious as cancer, when I say rhythm is a dancer - Snap, 1993

Optik

Posts: 1,691

#370 • • Edited Optik Piikkisika/Outopallo
lokakuun alussa kertausharjoitukset vol. 2...

Tod. näk. pääsee tekemään taas valtion budjettiin kohtalaisen kokoisen aukon, kun pääsen rätkimään PST-ohjuksia *jiihaa*

--
Tylsyys ei tapa, mutta joskus toivot, että tappaisi.

paya^

Posts: 44

#371 • • Edited paya^


en oikeasti ymmärtänyt mitä yritit sanoa. Maanpuolustus on eri juttu kun mikä? ja koska se on eri juttu, niin menet siviilipalvelukseen koska? Ja millä perusteella harjoitukset ovat SAIRAIDEN ihmisten leikkejä?



Nojoo. Oon näköjään kirjottanu vähän sekavaa tekstiä, sekopää kun olen. *vink*

Voin siis puolustaa tätä maata kaikin keinoin, mut ei mun silti tarvitse käydä armeijaa... Ensinnäkään en hyväksy sellaista alistamista mitä siellä harrastetaan...muahan ei *^#=&¤ kukaan määrää! *hih* enkä kyllä suostuis ketään tappamaankaan...

ei mun mielestä siviilipalveluksessakaan ole siis mitään järkeä. mut ennemmin teen ilmasta työtä valtiolle kuin meen armeijaan. armeija-miehen koulutus sitäpaitsi vie paljon enemmän rahaa valtiolta.
ei ne harjoitukset välttämättä nyt niiiin sairaita ole, mut mihin toi koko homma perustuu (sotiminen), niin se on vähintäänkin SAIRASTA!

piis and laav!

ps. löysin netistä jonkun ihmisen mielipiteen, siinä oli ihan hyvääkin juttua!
http://www.otakantaa.fi/forum2.arkisto.cfm?tid=27866&id=15
Avatar
#372 • • Edited niomic Guest

epeli:
Voin siis puolustaa tätä maata kaikin keinoin, mut ei mun silti tarvitse käydä armeijaa... Ensinnäkään en hyväksy sellaista alistamista mitä siellä harrastetaan...muahan ei *^#=&¤ kukaan määrää! *hih* enkä kyllä suostuis ketään tappamaankaan...



Hienoa, että sinulla on noin vankka mielipide ja -kuva tilanteesta ja ympäristöstä, missa et ole ikinä ollut. Ah, onhan sinulla tietenkin ystäviä ja olet informaatiokriittisyyden aikakauden yksilöllisenä ruumiillistumana poiminut objektiivisuuteen pyrkivästä aineistosta tarpeeksi murusia tukemaan uskomustasi. Palveluskokemus poikkeaa yksilötasolla niin paljon, etten halua lähteä yleistämään myöskään vastaväitteen muodossa. Pidettäköön kuitenkin pointtina sitä, että palvelusaika Suomen puolustusvoimissa pitää kokea itse voidakseen siitä mitenkään uskottavaa subjektiivista arviota tehdä.

Kill or be killed. Itse en mennyt armeijaan oppiakseni tappamaan ihmisiä, vaan kokemaan jotain ainutkertaista. Aikamoinen paradoksi sulla on kyllä meneillään: voisit puolustaa tätä maata kaikin keinoin, mutta et suostuisi ketään tappamaan. Selvä.

epeli:
ei ne harjoitukset välttämättä nyt niiiin sairaita ole, mut mihin toi koko homma perustuu (sotiminen), niin se on vähintäänkin SAIRASTA!



Jos sotiminen on sairasta, niin ihminen on eläinlajina lähtökohtaisesti sairas. Sotimisen eri ilmentymämuodot kuuluvat ihmisen perus toimintamalleihin. Sodissa on myös paljon hyvää, mutta siitä en nyt jaksa alkaa kirjoittaa, joko tiedät tai sitten kannattaa sivistää itseään.

Antamastasi linkistä huomasi heti, ettei ihmiset taas oikein ymmärrä mitä demokratia meinaa ja tämän puutteen ympärille rakentuvatkin mielipidekirjoituksen pointit. Olemme Suomen kansalaisia ja tämän kansalaisuuden myötä saamme etuja, vastuuta ja velvollisuuksia. Jos emme kykene vastaamaan vastuuasioista tai täyttämään velvollisuuksia, niin etuna meille on annettu mahdollisuus vaikuttaa asioihin ja mahdollisesti edesauttaa valtion muuntautumista itselle paremmin sopivaan suuntaan. Demokratia kuitenkin on mitä on, etuineen ja haittoineen. Jos vaikuttamisyritykset tuntuvat turhilta eikä yksilön arvoja voi täysin ylläpitää tässä maassa, niin elämän karu totuus on se, että tämä yksilö voi muuttaa pois tästä maasta.

ps. minulla ei ole leijonatatuointia kädessä, leijonakorua kaulassa, eikä kaveriporukassani käytetä usein ”Pro Patria” etc. -muotoisia ilmaisuja
pps. ja joo, mulla oli kivaa intissä, sue me
Displacer

Posts: 1,828

#373 • • Displacer

niomic:

Sodissa on myös paljon hyvää, mutta siitä en nyt jaksa alkaa kirjoittaa, joko tiedät tai sitten kannattaa sivistää itseään.



Kerro toki kun muitakin kiinnostaa.

Itse en tiedä ainakaan muuta kuin että tekninen kehitys kulkee sotien seurauksena eteenpäin kun kehitetään sotavehkeitä millä on myös siviilikäyttöä, tämä ei silti mielestäni tee sodasta mitenkään hyvää asiaa.

Itse olen käynyt intin pitkän kaavan mukaan ja kävin just kertaamassa kuusi päivää, ihan vapaaehtoisesti jopa. Aika persiistähän se oli kun satoi jatkuvasti mutta tulipahan sekin koettua. Vaikka niistä onkin helppo luistaa niin kannata kertauksia jättää väliin ellei ole jotain todella hyvää syytä, varusmiesaikaan verrattuna homma on huomattavasti rennompaa ja ihan kiva kokemus sinänsä *hihu*
Lost-Soul

Posts: 3,107

#374 • • Lost-Soul los pallos

epeli:
Ensinnäkään en hyväksy sellaista alistamista mitä siellä harrastetaan...muahan ei *^#=&¤ kukaan määrää! *hih* enkä kyllä suostuis ketään tappamaankaan...


Kyllä siellä sivarissakin suo joku määrää. Ja hyvin monella työ elämässä on pomo, joka tavalla tai toisella määrää. Sun selkeesti pitää pistää oma pulju pystyy.


ei ne harjoitukset välttämättä nyt niiiin sairaita ole, mut mihin toi koko homma perustuu (sotiminen), niin se on vähintäänkin SAIRASTA!

piis and laav!


Eihän tuo juttu kokonaan perustu sotimiseen... tuohon rauhaankin on hyvin suuri vaikutus armeijalla.

--
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis

stimbeh

Posts: 400

#375 • • Edited stimbeh Moriheimoreilee.

epeli:

Voin siis puolustaa tätä maata kaikin keinoin, mut ei mun silti tarvitse käydä armeijaa... Ensinnäkään en hyväksy sellaista alistamista mitä siellä harrastetaan...muahan ei *^#=&¤ kukaan määrää! *hih* enkä kyllä suostuis ketään tappamaankaan...


Alistamista? Komentoketju on vaan ihan sen takia että kovassa paikassa ei ole aikaa sanoa ?en mä viittis?. Se on käsky käy ja silloin tekee. Ja tuo ?puolustan maatani viimeiseen asti tappamatta ketään? on aika naivia. Vaikkakin se ois aika hieno ajatuksena niin ei siihen ole mitään mahdollisuuksia. Koska ihmiset on aina olleet sen verran tyhmiä, että ensin keskustellaan, sitten väitellään, sitten riidellään, sitten keskustelu ajautuu asteelle ?sä oot tyhmä - ite oot? ja sitten kohta jo tapellaan. Haluttiin tai ei.


ei mun mielestä siviilipalveluksessakaan ole siis mitään järkeä. mut ennemmin teen ilmasta työtä valtiolle kuin meen armeijaan. armeija-miehen koulutus sitäpaitsi vie paljon enemmän rahaa valtiolta.
ei ne harjoitukset välttämättä nyt niiiin sairaita ole, mut mihin toi koko homma perustuu (sotiminen), niin se on vähintäänkin SAIRASTA!


Mutta edelleen Suomella ei ole armeijaa vaan Puolustusvoimat. Ja kun sekään ei vaan toimi että vaikka Venäjä (ihan vaan esim) päättääkin taas vallata Suomen ja lähtee marssittamaan paria miljoonaa sotilasta rajaa kohden, niin suomalaiset seisovat rajalla kukkakimppujen kanssa ja kylttien joissa lukee ?voisimmeko neuvotella?. Ja koska edellleen ?itsenäisellä valtiolla on oltava kolme voimapilaria, jotta se säilyy. Sen täytyy ylläpitää Taloudellinen-, Oikeudellinen- ja Sotilaallinen uskottavuus?.


piis and laav!


No sitä toivotaan.


ps. niomic, hyvää asiaa. "dolce et decorum est pro patria mori" *hymy* Mutta siis joo. Voi olla "isänmaallinen" ilman että on kuitenkaan "aatteen miehiä".

--
Flow with the go.

Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#376 • • Edited Aziz Combat Fighter
Suomessa palveluksen suorittaminen puolustusvoimissa on pasifistisin käytännön teko, mitä normaali nuori mies yleensä tekee.

Ai miksikö?

Jo ylläpitämällä uskottavaa ja tehokasta puolustusta ja puolustustahtoa pidetään rauhan tilaa yllä. Mikäli suomessa poistettaisiin käytöstä jalkaväkimiinat ja siirryttäisiin muutaman sadan tuhannen ihmisen palkka-armeijaan, olisi tilanne aivan toinen; vaikka miehistö olisi koulutetumpaa, puolustuskyky vääjäämättä heikkenisi. Armeijan koko suhteutettuna maapinta-alaan ja rajan pituuteen on suomessa tälläkin hetkellä kohtuu pieni, siitä ei kannattane karsia isoa määrää ja nostaa kustannuksia perustamalla jonkun sortin palkka-armeijan.


Nojoo, tää on siis imho.
Avatar
#377 • • niomic Guest

Displacer:
Itse en tiedä ainakaan muuta kuin että tekninen kehitys kulkee sotien seurauksena eteenpäin kun kehitetään sotavehkeitä millä on myös siviilikäyttöä, tämä ei silti mielestäni tee sodasta mitenkään hyvää asiaa.



Avataan nyt asiaa edes hieman, aihe on kuitenkin pitkän selonteon arvoinen (maybe later?)
Esimerkkejä:

Sotakorvaus
- Suomen teollisuus( ei sota-) kehittyi huomattavin harppauksin sotia edeltäneeseen näennäiseen staattisuuteen ja jämähtymiseen nähden

Uudelleenrakentaminen
- Sodat usein pakottavat uudelleenrakentamista, monellakin tasolla:
- - yksilö joutuu arvioimaan suhteensa ympäristöönsä ja itsestäänselvyyksiin uudestaan, pienetkin asiat saavat arvostuksensa takaisin
- - rakennuksia, kaupunkeja joudutaan rakentamaan uudestaan, tämä rakennustyö luo uuden pohjan kirkkaammalle huomiselle ja toimii myös osaltaan hyvänä surutyön muotona =)

Uusi uljas maailma
- ei nyt mennä ihan tabula rasa tasolle, mutta kyllä isot sodat ovat muuttaneet globaalilla tasolla sitä miten maailmamme toimii kokonaisuutena, se on sitten eri asia, että onko kehitys aina yksilön kannalta positiivista

Olen näköjään huomattavan väsynyt, en saa mieleeni helposti ranskalaisviivoitettavia ajatuksia. Mielipidettäni tukevat myös herra Casagranden esittämät käsitykset "kompostoitumisesta" city x/2004. Hän varmaan sanoi asiat hieman paremmin, ainakin minulle pointit välittyivät hyvin =)

Tulipa vielä mieleen, että sodat ja varusteleminen pitävät USA:n taloutta pystyssä ;) Paljon työpaikkoja jne =D

Semper Fi - Do or die!
Samu81

Posts: 1,224

#378 • • Edited Samu81 kokolihaa

Avalanche:
Ihmettelin vaan tässä, että kuinka moni täällä on käynyt jo armeijan? Kertopaaka hieman palvelusajastanne ja sotilasarvoista... ja tietenkin, missä palvelitte?*täh*

Sitten tekin, ketkä ette ole vielä olleet, niin aiotteko mennä ja jos ette niin miksi?

Ei tehdä tästä sellaista aseistakieltäytyjät vs. militaristit -keskustelua..*iloinen*

Itse kotiuduin 9kk:n kidutusleiriltä, porin prikaatista, viime vuonna 3.10. Toimin sotilaspoliisi miehistössä ja sen verran tuli perseiltyä että miehistön arvona on ihan vaan pelkkä jääkäri. Urani kaksi kohokohtaa oli A: Pääsin kättelemään Amiraali Juhani A. Kaskealaa ja B: pääsin pois sieltä. *hih*



Hohoo, iso paha Spolli.
Sä olit sitten vissiin niitä I/02 -jamppoja jotka meille II/02 köpöille näytti niitä kiertoja, mitä punasta ja sinistä ja värisuoraa niitä nyt olikaan. Joku ei-niin-noheva jääkäri meille kerran yöllä sitä veti, oli meidän körrien eka kierto silloin syksyllä 2002. Siellä luolaston luona riitti kun käveli sen kameratolpan ohi ja lööbaili muutaman minuutin ja takas.
Skidi sattuma... *yessir*

Muuten oma palvelus levittäytyy as follows:
PorPr II/02, PstK/3J. Niissä prikaatin p-kauden lopun mittauksissa prikaatin 2. paras joukkue *kiitoskiitos*
E-kaudeksi Spol ja TiedK, jossa vain pari viikkoa kunnes HSL:lle vuodeksi.

Santikseen syyskuun lopussa -03 KaartJR/UudJP/SpolK. 1J. Josta kotiin spolmiehenä 13.4 -04.
Hoidimme maavoimien kunniakomppania -tehtäviä, eli seistiin siinä pressanlinnalla ja päävartiossa ja niitä kaikenmaailman lähettiläiden esittelyitä ja muita vastaanottoja, mitkä aika-ajoin pistivät Espan liikenteen sekaisin. Onpa tullut marssittua tahtimarssia suurkirkolta pressanllinnan eteen ja takas, aika monta kertaa.
Oman intin ehdoton kohokohta oli kun Kenraali Ehrnroothin hautajaisissa pääsin yhtenä neljästä nohevasta jääkäristä seisomaan kunniavartioon siihen Ehrnroothin haudalle.

Niin, eihän se inttiaika mitään herkkua ollut mutta miten sen sanoisi, kliseisesti päivääkään en vaihtaisi pois.. Sen verran suuri ja kaikinpuolin positiivinen elämänkokemus se oli. Kaikinpuolin kasvatti psyykkisesti ja fyysisesti, itse ikinä ollut liikuntaa erityisemmin harrastanut mutta cooperissa meni 3000m rikki palveluksen loppupuolella.
Yhden asian intti kyllä mulle opetti; Arvostamaan vapautta.
Että saa mennä minne haluaa milloin haluaa ja tehdä mitä haluaa, eikä mikään muu kuin raha ole rajoitteena. Yhä jaksan olal onnellinen siitä että olen vapaa mies vapaassa maassa.

Meillä oli hyvä porukka koossa.
Tosin sellainen ero ihan perusasenteessa ja suhtautumisessa inttiin oli nähtävissä länsirannikon Säkylässä ja pk-seudun Santiksessa palvelleiden välissä. Ensinmäisessä oltiin paljon isänmaallisempia ja hommat toimivat heti alusta lähtien, tahdintoistot olivat rasistisia jne mutta se oli kaikille ok. Santiksessa ei puhettakaan mistään tahdintoistoista ja porukkakin valitti vähän kaikesta paljon enemmän kuin Säkylässä ainakaan tupakaverini. Lieneekö sitten syy ja ero siinä että Santiksen Spolkissa liki kukaan ei vapaaehtoisesti ollut valinnut 9kk -palvelusaikaa, mutta p-kauden tupakaverini Säkylän PstK:ssa, 12 jampasta 8 meni AUK:iin, 2 SpolK:iin (kaikki omasta tahdostaan) ja vain yksi jäi 6kk jantteriksi.

--
Unelma ja toimistohommia *ding*

Rocca

Posts: 3,064

#379 • • Rocca Diiva UG / Superfint Crew
Kiitos näkemiin....Tammikuussa 2006 säkylään pioneeriksi odottaa *uuh* *nyyh* noh hyvin se menee I HOPE

--
Dj Rocca

yes, ROBIN, i`ve become a human fish!

xl8r

Posts: 2,227

#380 • • xl8r synkistelyä suu korvasta korvaan
Spollina RIkusussa ´99

--
http://xl8r.com

perspektiiviä pitäisi voida ostaa ja nauttia suonensisäisesti -- Erlend Loe