Jone:
Se, että asiat ovat täällä keskimääräisesti todella hienosti ei ole mikään oikeutus epäkohdille ja syy olla puuttumatta niihin.
Juu ei tietenkään, tottakai pitää aina parantaa. Henkilökohtaisesti en vaan koe koko asiaa kovin epätasa-arvoisena. Itse asiassa opin armeijasta, en ehkä mieheksi, mutta ainakin paljon itsestäni ja muista.
Vexe: Sitten leikitään naiskiintiöillä, koska naisia pitää olla tietty prosentti työntekijöistä. Näiden kiintiöiden takia moneen tehtävään valitaan nainen, vaikka valittavana olisi ollut pätevämpi mies.
Näin teoriassa, mutta missäköhän näitä kiintiöitä on? Ehkä jossain johtokunnissa, hallituksissa, valtion viroissa tms.. Yksityisellä puolella en ole moisista juuri kuullut, ja olen nähnyt läheltä kuinka n. 26-vuotias korkeastikoulutettu nainen ei saa töitä, koska tätä pidetään potentiaalisena synnyttäjänä parin vuoden sisällä. Laitontahan syrjiminen on, mutta milläs todistat tuon tapahtuneeksi? Samoin naisten palkat on edelleen reilusti miesten palkkoja alempia, ja johtotehtäviin valitaan huomattavasti useammin mies kuin nainen.
Jone: Luonnollisesti sulla on oikeutus päinvastaiseen mielipiteeseesi, mutta pitäviä perusteita sä et kyllä ihan kauhean helposti kannallesi löydä.
Mun ainoa peruste on se, että nykyinen järjestelmä on ylivoimaisesti halvin/järkevin, ehkä jopa ainoa, tapa ylläpitää haluttu kriisivalmius*. Pieni epäreiluus on mielestäni todella pieni hinta siitä valmiudesta. En myöskään näe tarvetta erityisemmin rankaista naisia heidän 6kk:n etumatkasta, etenkään kun sille ei ole mitään tarve-lähtösiä perusteita.
Palkka-armeijasta on nykyisessä tilanteessa turha edes keskustella ihan kustannussyiden vuoksi. Palkka-armeijanhan uppoaa parempien varustuksien lisäksi valtava määrä rahaa henkilöstökuluihin (kanta-henkilökunnan määrä on moninkertaistettava, ja sekään ei onnistu nykyisillä palkoilla _millään_).
(*Tarvitun kriisivalmiuuden määrän voinemme jättää kokonaan pois keskusteluista, koska kenellekään meistä ei varmaan ole mitään muuta kuin mun-mummosta-tuntuu-asiantuntemusta sen arviointiin. Mutta noin yleisenä kommenttina; valmiuuttamme/vahvuuttamme on tietoisesti laskettu viime vuosina.)