Individual:
Tuossa olen havaitsevinani pieniä ristiriitaisuuksia.
Joo ei ihme, pari kertaa mietin että postaanko vai enko kun tuon perstuntuman ilmaiseminen sanoiksi ei ole parhaimpia puoliani
Individual:
Eli sanot että tavalliset ihmiset eivät halua sotaa, kuitenkin kannat huolta maassamme vellovasta militaristisesta ajattelusta. Mistä militaristisesta ajattelusta?
Ok, ehkä tuo militaristinen oli väärä sanavalinta, vähän turhan äärimmäisen kuuloinen. Tarkoitukseni oli ilmaista ihmisten negatiivista suhtautumista aseista kieltäytyjiin, sivareihin yms.
Individual:
...silti näet tarpeellisemmaksi suomalaisten mielipiteen muokkauksen sodan ( armeijan ) vastaiseksi sen sijaan, että täällä koulutettaisiin reserviin joukkoja, jotka sitten olisivat vastuussa maan puolustamisesta jos tarve vaatii.
Menee vähän ot:ksi, mutta mun mielestä esim. koulussa voitaisiin edes joillain tunneilla tarjota muutakin kuin valmiiksi pureskeltua faktaa juuri tämän armeijakysymyksenkin kanssa. Historian tunneilla opitut faktat yhdistettynä säännöllisiin veteraanivierailuihin/juhlapuheissa esiintyviin muistutuksiin armeijan tärkeydestä muokkaavat varsinkin sellaisen nuoren mielipidettä, joka ei jaksa/viitsi kelata asioita sen enempää. Älä kysy miten asiaa voisi muuttaa paremmaksi, en teidä
Ehkä esim. jonkun sivarin/totaalin vierailu vaikkapa yhteiskuntaopin tunnilla saattaisi pistää edes muutaman nuoren ajattelemaan että totuuksia on enemmänkin kuin yksi.
Individual:
Ei Suomi todellakaan halunnut sotaa vuonna 1939, mutta sotaa julistamatta tänne hyökättiin.
Olihan täälläkin tahoja jotka kaipasivat sotaa vapauttaakseen idän sukulaiskansat. Myönnettäköön, että kyseessä oli pieni hurahtanut vähemmistö joka kuvitteli kirjaimellisesti suomalaisen vastaavan kymmentä ryssää
Individual:
Tuskin kukaan Suomessa haluaa hyökätä toiseen maahan, varsinkaan kun Suomi on onnistunut solmimaan hyvät suhteet muihin maihin ja on ollut puoluettomuuden mallimaita maailmassa, joskin se viimeaikojen nato-keskusteluissa asettunut hieman outoon valoon. Ja eiköhän Suomi tiedä mitä helvettiä se sota voi pahimmilaan olla. Ja mitä rauhantyöhön tulee, niin esim. rauhanturvaamisen sarallahan
Suomi on myöskin ollut maailmassa kiitosta saanut kansakunta, joten mä en ymmärrä mistä tuo väitteesi tulee, että täällä olisi joku merkittävä joukko ihmisiä, joiden mielestä hyökkääminen toiseen maahan olisi kannattavaa ja jopa hyväksyttävää. En tiedä sekoitatko hyökkäys- ja puolustussodan keskenään.
Kieltämättä menin tossa postauksessa aika pahasti pöpelikköön kun päässä pyöri oma mielipide asieisiin/armeijaan/sotaan yleensä ja koitin muka kirjoittaa jotain Suomen tilanteesta. Tiivistettynä mun piti sanoa, tai paremminkin perustella miksi näen armeijan peikkona. Tähän se menee aina kun keskustelee eriävän mielipiteen omaavan henkilön kanssa, tuntuu että toinen puhuu munasta ja toinen kanasta
Mun mielipide on kieltämättä puunhalaajamainen, ja vaikka Suomen armeija tosiaan tuntee nimen puolustusvoimat, en silti hyväksy ääretöntä kuria, armeijan natsahierarkiaa ja tappamista ylipäätänsä. En väitäkään että täällä olisi merkittävä joukko ihmisiä (lähinnä Seppo Lehto
) joiden mielestä hyökkääminen olisi kannattavaa ja hyväksyttävää, tapanani on vain yleensä esittää mielipiteet äärimmäisen epäselvästi
[muokattu 6.7.2004 00:32]