Kohti unelmakämppää, eli näin ostan / remontoin / sisustan asuntoa

1,944 posts, 98 pages, 1,208,722 views

Avatar
#881 • • Dorka Guest

vaavu, 19.9.2006 11:44:
Mä itse melkein tollaseen tilaan kallistuisin joidenkin yksinkertaisten paneeliverhojen suuntaan. Paneeliverhot pääsee parhaiten oikeuksiinsa silloin, kun niiden ympärillä on tilaa. Varsinkin toi sun olohuoneen pitkä seinä on sellainen, että siihen saisi oikein kivasti koko matkalle paneeliverhokiskoa ja muutama verhokaistale sinne tänne. Niitä voisi sitten siirrellä ikkunan eteen ja pois edestä fiiliksen mukaan.


Aika pitkälle ollaan siis samaa mieltä, rullaverhot tuli jotka eivät tosin ole siirrettäviä. Materiaalina tuollainen muovinen "kanga" josta näkee siis läpi. Sivuille sitten tulee verhot ja tarvittaessa niin paljon, että koko seinän saa vedettyä verhoilla "yli". Katso uusin postaus niin siellä yksi kuva näistä rullaverhoista.
ville

Posts: 3,780

#882 • • ville olen oikeasti ujo
Dorka, hyvältä näyttää. Pikkuisen kolkkoa vielä, mutta eiköhän se tuosta korjaannu. Materiaalit on kyllä laadukkaita ja viimeitely näyttää hyvältä :)

Eteisen kaappiin olisin kyllä itse duunnut ovet tasoon ja sisälle jonkun spessusysteemin. Nyt toi on imo hiukan "viritetyn" näköinen ja näyttää pikkusen siltä, että ei siihen kuulu :(

Mitäs toi lasiovi maksoi? Me harkitaan parhaillaan vessan oven muuttamista lasiseksi putkirempan yhteydessä, jotta saisi sinne snadisti luonnonvaloa. Tollanen on kuitenkin aika päheän oloinen.

Pikkuvessassa pistää silmään säilytystilan puute, liekö sitä jossain, mutta tuossa kuvassa ei näy? Muuten tulee kivasti mieleen välimerellinen tunnelma, johtunee vaaleista sävyistä ja lasin käytöstä. Lasitaso on erittäin tyylikkään näköinen, mutta itse en niistä innostu näkyvien tahrojen takia. Oon laiska siivoaminen ja vedestä jäävät kalkkitahrat on rumia :/

Telkkarista pakko sanoa sen verran, että älä hyvä mies ota sitä loewea. Just uudessa hifissä sijoittui vikaksi testissä eli on oikeesti hintaan nähden aika susi. Samalla ohjehinnalla saa sen uuden tyylikkään sonyn tai sitten panosta reilusti enemmän ja osta täys HD sony... jos olet edes snadisti hifi, niin kuin laitteet antaa ymmärtää, niin et oikeesti voi olla tyytyväinen tohon telkkariin...

Dorka, 19.9.2006 16:13:
Omasta mielestäni vaikka teillä on aika yksinkertaistettua ja totta teillä on suht modernia niin se mikä häiritsee on tukkoisuus. Itse olen sitä mieltä, että erittäin modernit kalusteet pitää olla "omassa rauhassa" ilman, että on liian paljon keskeisesti tappelemassa olemassaolostaan. Sanon suoraan asioita enkä tällä halua mitenkään loukata vaan yritän selventää omaa visiota ja tyyliäjosta itse pidän.



Joo, no tottakai sitä ottaisi lisää tilaa vaikka heti.

Toisaalta on pakko elää realiteettin mukaan. Jos ja kun tällä hetkellä ei halua ottaa enemmän asuntolainaa, se tarkoittaa pikkuisen pienempiä huoneita. Siten olohuone+keittiö+eteinen jotka on yhtä avointa tilaa, on meillä pinta-alaltaan joku 35 neliötä. Toi ei hirveästi ole, mutta imo ihan kohtalaisesti jos huomio mikä on suomessa keskimäärin oleskelutilan koko.

IMO on hassua ajatella, että koska tilaa ei ole paljon, ei kannata panostaa huonekaluihin. Vaikka tilaa on vähemmän, tyylikäs huonekalu on aina rumaa huonekalua parempi ja siten fiksu valinta. Ehkäpä sitten joskus kun muuttaa suurempiin tiloihin, tulee pidettyä osa huonekaluista ja silloin huonekalut pääsevät paremmin esille :)


Itse esim. tuon kuvan perusteella vaihtaisin tuolit "hieman järeämpiin", jotenkin näyttävät heiveröisiltä sohvaan verrattuna.



Kevyt ja raskas on kontrasteja, siksi meillä on kevyet tuolit.


Keittiön pöytää ottaisin tummempana, kun kuvan perusteella se hukkuu lattiaan.



Ruokailuryhmä kokonaisuudessaan hukuu, tämä on ongelma. Tavoitteena meillä on valkoiset seiskat, mutta 6kpl niitä maksaa vajaa 3000e ja tuoleja ostaessa me ei haluttu panostaa niin paljon ruokapöydän tuoleihin. Näistä nykyisistä tuoleista kuvien perusteella aiottiin ostaa valkoiset, mutta koska valkoinen oli noissa ruman keltaista, päätettiin ottaa tummat, vaikka tiedossa oli, että kokonaisuudesta tulee liian tumma.

Ratkaisuna ruokailyryhmän parempaan näkymiseen olisi vaalea matto pöydän alle. Ongelmana vaan on, että mä en missään nimessä halua luopua paksusta villamatosta kuuntelukolmion sisällä, sillä on äärimmäisen oleellinen huoneakustiikan kannalta. Ja huoneen koon takia kahta mattoa ei oikein mahdu...

Ehkä jossain välissä tulee kokeiltua miten vaalea matto sopii pöydän alle ja heikentääkö se liikaa akustiikkaa. Visuaalisesti se kyllä olisi paras ratkaisu :)


Sohvalta ottaisin nuo silkkityynyjä pois ja muutenkin koko turkoosi väriteeman ottaisin pois.



Sohvatyynyt on tarpeelliset, koska leffaa katsoessa makuuasennossa tarvii tyynyjä niskan taakse. Väristä pitäminen on tietysti henkilökohtainen juttu, imo pelkkä valkoinen ja tumma on mielenkiinnoton eikä tarjoa kovin paljoa.


Taulu on hyvä, erittäin hyvä joka on kivasti valaistu joskin sen tuoma kontrasti häviää siinä oikealla olevaan seinään joka on myös valaistu.



Aivan totta, mutta johtuu siitä että taulusta puuttuu vielä kehys :)


Nämä pari lamppua myös ottaisin pois jotka "turhaan" valaisee tyhjää seinää.



Valo itsessään ilman varjoja on aika tylsää. Tästä syystä meillä on kaikki halogeenit osoitettu seinään kiilamaisesti tai sitten lamppu on tyyppiä jossa valo korostaa lampun muotoa. Tää on tietysti makuasia mitä haluaa, mutta imo katto täynnä heijastavia halogeenejä on snadisti persoonatonta ja antaa aika tylsää valoa, joka ei tuo esille huonetta tai sen huonekaluja.

jalkapalli (ottoman, en tiedä mikä sen sana on suomeksi).



Ottaman on rahi :)

Rahi on tarpeellinen leffoja katsoessa jotta saa täydellisen makuuasennon. Lisäksi se on meillä satunnainen teline hiirelle ja näppikselle sillä sohvapöytää ei haluta. Suuret lattiatyynyt on vierailujoita varten kun on paljon jengiä katsomassa leffaa/istumassa iltaa :)


Joskin tietysti hieman hankala sanoa, kun ei ole nähnyt livenä kohdetta ja samoin tähän myös liittyy keittiö joka ymmärtääkseni on aika oleellisella tavalla auki suoraan olohuoneeseen yms.



Livenä tietysti kämppä on aina eri näköinen ja kuviin verrattuna suurin ero on, että ei me koskaan pidetä kaikkia valoja kerralla päällä. Siinä olisi kuitenkin 600W valoa eli snadisti liikaa :)
Avatar
#883 • • Edited Dorka Guest

ville, 19.9.2006 18:12:
Pikkuvessassa pistää silmään säilytystilan puute, liekö sitä jossain, mutta tuossa kuvassa ei näy? Muuten tulee kivasti mieleen välimerellinen tunnelma, johtunee vaaleista sävyistä ja lasin käytöstä. Lasitaso on erittäin tyylikkään näköinen, mutta itse en niistä innostu näkyvien tahrojen takia. Oon laiska siivoaminen ja vedestä jäävät kalkkitahrat on rumia :/



En tiedä käytännössä miten paljon roiskuu ja miten paljon jää tahroja - joskin tämä on sama minulla keittiön rostereiden kanssa jota olen kokoajan siivoamassa. Joskin siivoan sitä innolla, kun ruuanlaitto on yksi mieliharrastuksista ja köökki muutenkin niin näkyvällä paikalla joten sen on pakko olla siisti *nauru*

Pikkuvessaan ei tule mitään säilytystilaa, se on tarkoitus olla vain vierasvessana ja itse kylppäriin sitten tehdään myöhemmin remppaa niin, että kaikki vessa kamat olisivat siellä. Esim. pikkuvessaan tuleva peilikin ei ole mikään peilikaappi vaan pelkkä peili. Pieni vessa ja halusin siitä niin avaran kun siitä vain sain. Sen takia myös tuo lasitaso on läpinäkyvä enkä halunnut mitään hiekkapuhallusta / entsausta tai mitään värjäystä.

Itseasiassa suunitelmissa oli myös meillä lasiovien laittaminen "tavallisten" tilalle. Siinä tarjouksessa pari lasiovea oli ~2000e. Joskin ideasta luovuttiin, kun pikkuvessassa se on niin lähellä pönttöä (noin puolimetriä) et vaikka lasi estää näkemästä tarkasti pöntöllä istuvaa henkilöä niin lasin läpi kummiskin näkyy tumma hahmo pöntöllä istumassa joka ei niin kiva asia sitten olisi. Sit taas on tyhmää vaihtaa vain kylppärin ovi jos toinen ovi on sit tavallinen. Noin 1000e makso sitten per lasinen liukuovi. Tosin laseja saa minkälaisina tahansa, sellaisina vaikka mitkä on väritetty mihin väriin tahansa ja käsitelty niin ettei niistä näe mitään läpi mut taas toisaalta siinä häviää juuri lasioven koko idea. Eteisessä on kiva kun juuri niiden lasiovien läpi kuultaa valoa tms.

Hinta sitten noissa laseissa vaihtelee PALJON, riippuen mekanismeista yms. nämä liukuovet olivat kallein tuolla kiskorakenteella olevat ja ovat sellaiset kun et vähän työntää niin ne lähtee liukuu aika itsestään.

Telkkarista pakko sanoa sen verran, että älä hyvä mies ota sitä loewea. Just uudessa hifissä sijoittui vikaksi testissä eli on oikeesti hintaan nähden aika susi. Samalla ohjehinnalla saa sen uuden tyylikkään sonyn tai sitten panosta reilusti enemmän ja osta täys HD sony... jos olet edes snadisti hifi, niin kuin laitteet antaa ymmärtää, niin et oikeesti voi olla tyytyväinen tohon telkkariin...



Olen edelleen hieman skeptinen juuri tuon hifi lehden testin takia, mutta olen jutellut maahantuojan kanssa ko. testistä enkä sen enempää erittelemättä päätin ostaa tuon enkä Sonyn X sarjan vehjettä. Tietysti näihin pätee myös hinta jota joka tuotteesta olen saanut ruuvattua alas kämpän kuvausten perusteella *hymy* Loewen telkkari tulee pääasiassa sen "telineen" takia, se on kaikkein tyylikkäin ratkasu (se tanko lattiasta kattoon) joka oli alkuperäisessä suunitelmassa tätä remppaa tehtäessä. Sonyn ja muiden telkkareiden kanssa olisin joutunut ostaa "tavallisen" laiteräkin tms. joka ei olisi kiva kun se pistäisi tukkoon koko tuon parvekeseinäosan. Ongelmana tietysti myös niin iso centteri joka ei normaaleihin räkkeihin istu eikä se olisi kovinkaan fiksun näköinen jos centterin takana olisi iso laiteräkki missä ei olisi mitään muuta kuin telkkari.

Se on kyllä totta et jännityksellä odotan sitä kuvaa... joskin taas Loewe on voittanu testejä (ihan monikossa) missä oli mukana puolestaan Sonyn uusi S2000 sarjan kone. Se täytyy sanoa, että kun näin X2000 sarjan koneita niin suunitelmissa oli pitkään ostaa sellainen ja tämä oli yksi kinkkisimmistä design vs. tekniikka dilemmoista tässä kämpässä *nauru*

Muutenkin tässä kämpässä design on mennyt käytännön ohi monissa asioissa ja näistä kaikista tulen niin hyvällä kuin pahalla analysoimaan tarkemmin sitten kun kaikki täällä on valmista (tai ainakin lähes).
Avatar
#884 • • Dorka Guest

ville, 19.9.2006 18:12:
Eteisen kaappiin olisin kyllä itse duunnut ovet tasoon ja sisälle jonkun spessusysteemin. Nyt toi on imo hiukan "viritetyn" näköinen ja näyttää pikkusen siltä, että ei siihen kuulu :(



Tuossa oli kolme vaihtoehtoa, joko tuo sama syvennys ja sitten laittaa vain tangon ja ehkä jonkun hyllyn alas tms. Silloin tosin vaatteet olisi kokoajan näkyvillä ja taas yksinkertaistettuun lookkiin mitä haen (halusin nimenomaan mahdollisimman pelkistetyn eteisen ja koko yleisilmeen eteisestä lähtien).

Toinen sitten olisi ollut teettää joku ovijuttu ja rakentaa sillä tavalla tuo. Joskin taas ongelmana, että kaappi pitäisi olla sitten 60cm syvä joka ei myöskään käynyt vaihtoehdoksi.

Kolmas on nyt tuo vaihtoehto mikä nyt on käytössä eli kolo joka tehtiin vaatekaappia varten joka oli minusta kaikkein kivoimman näköinen. Se on totta et se näyttää (väkisinkin) olevan hieman irrallinen juttu mutta omasta mielestäni ihan ok. ratkaisu koko eteistä katsottaessa.
Avatar
#885 • • Dorka Guest
Nyt kun keittiöönkin saatiin viimeinenkin osa paikoilleen (rosterinen alasokkeli) niin köökistä hieman tarkemmin kuvia. Kuvasta nyt hienosti uupuu pari keittiöntuolia ja jotain kangaspaloja ruokapöydän päältä kun toinen tuoli työtuolina ja toinen TV tasona *nauru*

http://www.dorka.tv/remppa/v5/keittio1.jpg
Keittiössä tavallista korkeampi alasokkeli (missä siis on työskentelytila) - jäi hieman ristiriitainen fiilis, toisaalta se tuo koko osion paremmin esille mut toisaalta ehkä se olisi ollut paremman näköinen sittenkin "tavallisella" matalammalla sokkelilla. Mitäs mieltä muut ovat?


http://www.dorka.tv/remppa/v5/keittio2.jpg
Tavallista leveämpi liesitaso on aivan must. Koko siis 80cm normaalin 60cm sijaan. Joskin tästä on tullut vielä uudempi malli missä on 5 (tässä 4) paistopistettä ja 90cm leveä... Käytännössä huomasin ihan "normi" ruokia tehdessä et jos käytössä on paistin pannu ja yhtäkin enemmän kattiloita niin joutu siirtää ne kattilat hieman pois oikeasta paistopisteestä. Nyt vaikka olisi iso 5L kattila, paistinpannu ja pari pienempää kattilaa kaikki käytössä niin ei tule mitään tilaongelmia. Myös induktion sivuilla oleva tila on sen verran että käytännössä sivuille on kiva siirtää levyltä tavaraa pois.


http://www.dorka.tv/remppa/v5/keittio3.jpg
Eisinger (tai jotain sinnepäin) sveitsiläinen hana. Keittiötä ostaessa hanan suhteen olin erittäin skeptinen kun en ollut ikinä nähnyt noin radikaalia hanaa (noin kulmikas) et miten se sopii ja melkein olin klassisemman pyöreämmän linjalla. Tosin remppamies ja koko keittiön suunnitteluporukka oli minua vastaan... ja hyvä valinta oli. Ei mikään kaikkein ihanin kädessä, mutta toimii hyvin.


http://www.dorka.tv/remppa/v5/keittio4.jpg
http://www.dorka.tv/remppa/v5/keittio5.jpg
Vetolaatikoihin saa erillaisia osia (leikkuulautoja, pannunalusia yms.) jotka sopivat täydellisesti näihin laatikoihin ja tekee sen viimeisen silauksen keittiössä.
ville

Posts: 3,780

#886 • • ville olen oikeasti ujo
On kyllä äärimmäisen tyylikäs keittiö ja erityisesti tuo liesitaso, allas ja hana. Itse diggaan korkeammasta sokkelista, tulee arvokkaampi fiilis. Erityisplussa rosterireunoista, arvokkaan näköiset :)

Muutama asia pitää kuitenkin oikeesti häiritsemään tosi rankalla kädellä tällaista paljon kokkailevaa.

- Missä on astianpesukone? Pakko olla korkeassa kaappiosassa sokkelin takia eli aika kaukana?

- Tasoa on oikeesti tosi tosi vähän. Jos ajattelee, että altaan vieressä on kokkailessa tila "käytetyille" astioille niin tossa on käytännössä vain kaksi työskentelytilaa ja kumpikaan ei ole leveä. Suuri leikkulauta täyttää kaiken, sen jälkeen tulee vastaan joko kaappi, allas, taso tai reuna. Jos safkaa tekee yhtään enemmän niin kipot ei yksinkertaisesti voi mahtua tolle tasolle, puhamattakaan siitä kun pitäisi kuumia peltejä tai astioita jonnekin laittaa.... mä olisin napannut vähintään yhden 60cm palan pois korkeista kaapeista ja laittanut siihen tasoa, todennäköisesti 2 kpl 60cm paloja, visuaalisuuden takia olisi voinut jopa pudottaa korkeat kaapit pois kokonaan.

- Toinen integroiduista ilmeisesti mikro, toinen uuni. Oli kaukaisempi kumpi vaan, taso on siitä aika kaukana.

- Sähköpistokkeet. Näkyy kuvassa 2kpl, entä muut? Jos diggaa käyttää esim paahdinta, kahvinkeitintö, yleiskonetta tmv niin pistokkeet jo täynnä. Nämä koneet myös vievät entuudestaan jo pientä pöytätilaa. Sitten jos tekee safkaa ja pitää käyttää vatkaimia sun muita niin pistokkeet loppuu heti?


Ei sinällään, toi on ulkonäköä ajatellen varmaan tyylikkäin keittiön, jonka olen yksityiskämpässä nähnyt.... mutta ei toi ole sellainen jossa ainakaan itse pystyisi kovin vakavasti kokkailemaan niin kovasti muutama asia häiritsee :/
ville

Posts: 3,780

#887 • • ville olen oikeasti ujo

Dorka, 19.9.2006 19:25:
Vetolaatikoihin saa erillaisia osia (leikkuulautoja, pannunalusia yms.) jotka sopivat täydellisesti näihin laatikoihin ja tekee sen viimeisen silauksen keittiössä.



Noi taitaa kuulua laatikkomekanismin valmistajan valikoimiin ja siten niitä on saatavissa nykyisin ihan kaikkiin keittiöihin :)
Avatar
#888 • • Dorka Guest

ville, 19.9.2006 19:50:
- Missä on astianpesukone? Pakko olla korkeassa kaappiosassa sokkelin takia eli aika kaukana?


Laitoin muutaman kuvan erinäisillä kattiloilla ja muilla et hahmottaa paremmin miten paljon tilaa (tai vähän) on tasossa jos enimmälti on tavaraa käytössä (paistinpannu, 5L pannu, pieni kasari, leikkuulauta, pari isoa lautasta).

Astianpesukone on tosiaan korkeissa kaappiosissa ja se on siinä heti tason vieressä niin kuin kuvassa näkyy juuri tuosta syystä eli astioita on nihkeä viedä jonnekkin kauas, kun puolet vedestä ja paskasta tippuu matkan varrella.

Tasoa on oikeesti tosi tosi vähän. Jos ajattelee, että altaan vieressä on kokkailessa tila "käytetyille" astioille niin tossa on käytännössä vain kaksi työskentelytilaa ja kumpikaan ei ole leveä. Suuri leikkulauta täyttää kaiken, sen jälkeen tulee vastaan joko kaappi, allas, taso tai reuna. Jos safkaa tekee yhtään enemmän niin kipot ei yksinkertaisesti voi mahtua tolle tasolle, puhamattakaan siitä kun pitäisi kuumia peltejä tai astioita jonnekin laittaa.... mä olisin napannut vähintään yhden 60cm palan pois korkeista kaapeista ja laittanut siihen tasoa, todennäköisesti 2 kpl 60cm paloja, visuaalisuuden takia olisi voinut jopa pudottaa korkeat kaapit pois kokonaan.



Ymmärrän pointin, joskin tässä tulee teknisiä ongelmia. Korkean sokkelin takia taas tason alle ei saa mitään laitteita jolloin on pakko olla korkea kaapisto. Se tässä korkeassa sokkelissa on isoin huonoin seikka. Toinen taas, että rajattoman pitkää tasoakaan ei saa. En muista mikä tällä valmistajalla oli se raja, mutta esim. Stalan rosteritasojen maksimipituus on noin 3m ja tämä taso on lähes 3m pitkä.

Toinen integroiduista ilmeisesti mikro, toinen uuni. Oli kaukaisempi kumpi vaan, taso on siitä aika kaukana.


Olen ehtinyt tehdä muutamia kertoja uuniruokia ja uuni tosiaan on astianpesukoneen yläpuolella eli aivan työtason vieressä. Tässä ei ole tullut käytännön ongelmia, se mikä hieman häiritsee että mikro on aivan ikkunan vieressä vasemmalla ja sinne on kyllä matkaa. Sen alapuolella on ylimääräinen pakastin (ja asialämmitin). Keskellä siis on jääkaappi / pakastin. Uuni on itseasiassa kiva, kun on ylhäällä sillä saan ilman kyykkimistä tavarat sinne ja ulos, itseasiassa parempi ratkaisu kuin että olisi työtason alla (sama koskee astianlämmitintä ja mikroa).

Sähköpistokkeet. Näkyy kuvassa 2kpl, entä muut? Jos diggaa käyttää esim paahdinta, kahvinkeitintö, yleiskonetta tmv niin pistokkeet jo täynnä. Nämä koneet myös vievät entuudestaan jo pientä pöytätilaa. Sitten jos tekee safkaa ja pitää käyttää vatkaimia sun muita niin pistokkeet loppuu heti?


Pistokkeita vähennettiin yhteen tuplaan ulkonäkö syistä sekä myös mikä on käytännön tarve. Itselläni on riisinkeitin joka vanhassa keittiössä oli kokoajan esillä mut nyt aina, kun en käytä niin kaapissa. Toinen pistorasia olisi voinut laittaa rosteritaustalevyn oikealle puolella, mutta ulkonäöllisesti se olisi ollut karmea joten se tiputettiin pois.

http://www.dorka.tv/remppa/v5/ville/tila1.jpg
http://www.dorka.tv/remppa/v5/ville/tila2.jpg
http://www.dorka.tv/remppa/v5/ville/tila3.jpg

Itse siis olen himo kokkaaja myös ja itse mietin myös miten tuollainen pitkittäinen keittiö toimii käytännössä ja kiva se kyllä on. Työskentelytilan suhteen kun olen 4 hengen illallisia tehnyt niin riittää suht hyvin. Tilaa voisi kyllä olla tuon 60cm blokin verran enemmän, mutta toisaalta taso on normaali syvempi (70cm, 60cm sijasta) niin suht hyvin ollaan pärjätty. Juurikaan käytännön ongelmia ei ole siis keittiön suhteen tullut vastaan.

Mitä taas tulee erillaisiin vempaimiin niin esim. jos olisin juonut paljon kahvia niin todennäköisesti olisin laittanut integroidun kahvikoneen (mielellä on varsin hienoja kahvikoneita yms). Pistorasiat omassa käytössä ei ikinä ole loppunut kesken. Joskin keittiöt suunitellaan aikalailla käyttäjäkohtaisesti ja jos esim. normaali käytössä käytät niin monta laitetta kerralla että tarvitset 4-6 pistettä niin silloin se tietysti keittiöön laitetaan. Itse omassa vanhassa kämpässä ei ollut kahta pistettä enempää enkä ole kaivannut enempää.
ville

Posts: 3,780

#889 • • ville olen oikeasti ujo
Lopultahan on tosiaan tärkeää, että itse diggaa ja tekee safkaa jos siitä nauttii :)

Mä tässä mietin, miten olisin ton tehnyt, niin ehkä olisin voinut laittaa toiselle seinälle ikkunan viereen jääkaappipakastimen (ehkä jopa side-by-side jääpalakoneella) ja lyhyen pätkän tasoa jos mahtuu. Sille sivulle jossa nyt kaapit varmaan pelkkää alakaappia ja yläkaappia, jotta olisi tullut mahdollisimman virtaviivainen. Ergonomia olisi snadisti kärsinyt koneiden laskiessa alas, mutta kaikkea ei aina voi saada :(

Makuasioita tietysti, helvetin hienohan toi on nyt :)
Tapi

Posts: 1,437

#890 • • Edited Tapi Dreamstate
Joo, onhan toi keittiö esineenä hiton tyylikäs ja sulla on ihailtavan tarkasti selvillä mitä haluat. Propsit laadukkaista koneista, kattiloista, työvälineistä ja erityisesti siitä, että uuni on silmien korkeudella. Lisäks tuolla näyttää olevan tarpeeksi valoa, mikä on useiden tummien köökien kompastuskivi.

Myös mä oon melkoinen esteetikko eikä sormi mee kovin helposti suuhun soppakattilan edessä ja siksi silmään pistää muutama käytännön juttu:

1. "Kliinisyys" näyttää siistiltä ainoastaan silloin kun kaikki on tiptop ja sovitettu toisiinsa. Tämän takia toivon, että siivousintosi on todella vakaalla pohjalla, sillä toi köökki vaatii ihan tolkuttomasti ylläpitoa. Esim. tuossa ylimmässä kuvassasi Fairy-, soija- ja ruokaöljypullot pistävät pahasti silmään. *vink*

2. Rosteritasot pitää pestä ja kuivata käytännössä jokaisen kokkailusession päätteeksi, koska niissä näkyy kaikki rasva- ja vesitahrat. Samalla lavuaarin yläpuolella roikkuvat työvälineet sotkeentuvat säännöllisesti tahtomatta.

3. En ole varma, mutta luulen että kaappien alla olevat halogenit häikäisevät rosteritasoa vasten - miten on?

4. Jos pistokepaikkoja on koko keittiössä todellakin ainoastaan kaksi, niin minkä ihmeen takia et upottanut niitä lisää yläkaappien alapuolelle? Siellä ne olisi ehkä hieman vaikeasti löydettävissä, mutta kuitenkin käytettäviä ja varmasti piilossa katseilta.

5. Korkea sokkeli näyttää toki tyylikkäältä, mutta linjan rikkoo korkeiden kaappien matampi sokkeli. Miksi ihmeessä näin?

6. Leikkuulauta on armottoman kaukana liedestä. Kun siirrät laudalta tavaraa osa putoaa väistämättä matkalla lavuaariin tai toiselle tasolle. Tää on tietty helposti korjattavissa. *vink*

7. Laskutilaa sulla ei tossa tosiaan oo liikaa. Leikkuulauta vie yhden kolmanneksen ja parille muulle mahtuu kuvasta päätelle ainoastaan pari suurta lautasta kummallekin. Mihin kaikki kipot, kulhot ja muu kokatessa käytettävä materiaali?
Avatar
#891 • • Dorka Guest

ville, 19.9.2006 20:54:
Mä tässä mietin, miten olisin ton tehnyt, niin ehkä olisin voinut laittaa toiselle seinälle ikkunan viereen jääkaappipakastimen (ehkä jopa side-by-side jääpalakoneella) ja lyhyen pätkän tasoa jos mahtuu. Sille sivulle jossa nyt kaapit varmaan pelkkää alakaappia ja yläkaappia, jotta olisi tullut mahdollisimman virtaviivainen.


Itseasiassa sekin vaihtoehto käytiin läpi (se että siis olisi rakennettu kaapisto tota nykyistä vastapäätä jossa nyt ei ole mitään). Se tosin tyrmättiin suunnitteluvaiheessa sen takia, kun se kaventaisi hassusti tilaa ja nyt tätä kokonaisuutena katsottaessa se on kyllä kiva ettei sinne rakennettu mitään. Sinne tullaan tekemään jotain hyllyjä korkeintaan, samoin on hyvä että siellä on tilaa eikä rakennettu mitään sen isompaa sillä ruokapöydän pystyy jatkamaan 1.1m (60cm + 50cm) vielä jolloin tähän pöydän ääreen mahtuu 8 henkeä (aika hulppea 2.8m ruokapöytä). Tietysti silloin joutuu vähän siirtää skobeja pois tuolien tieltä, mutta harvoin näin tapahtuu tosin.
ville

Posts: 3,780

#892 • • ville olen oikeasti ujo

Dorka, 19.9.2006 21:12:
Itseasiassa sekin vaihtoehto käytiin läpi (se että siis olisi rakennettu kaapisto tota nykyistä vastapäätä jossa nyt ei ole mitään). Se tosin tyrmättiin suunnitteluvaiheessa sen takia, kun se kaventaisi hassusti tilaa ja nyt tätä kokonaisuutena katsottaessa se on kyllä kiva ettei sinne rakennettu mitään. Sinne tullaan tekemään jotain hyllyjä korkeintaan, samoin on hyvä että siellä on tilaa eikä rakennettu mitään sen isompaa sillä ruokapöydän pystyy jatkamaan 1.1m (60cm + 50cm) vielä jolloin tähän pöydän ääreen mahtuu 8 henkeä (aika hulppea 2.8m ruokapöytä). Tietysti silloin joutuu vähän siirtää skobeja pois tuolien tieltä, mutta harvoin näin tapahtuu tosin.



No ainakin pohjan perustella tila on sellainen, että sinne ei pöytää mahdu tunkemaan jos haluaa, että jengi pääsee liikkumaan pöydän ympärillä ja kaapit vielä aukeamaan... sulla kuitenkin on tosi runsaasti tilaa eteiseen päin, jolloin pöytää varmaan jatketaan sinne päin jos tarvetta löytyy :)

On tietysti hankala sanoa, kun ei ole paikan päällä käynyt... itse olisin pohjan ja kuvien perustella uhrannut vähän leveydestä, koska sillä olisi saanut vielä yhtenäisemmän kaappilinjan ja selkeästi lisää pöytätilaa. Keittiössä yleensä pyritään siihen, että alle 120cm kapeita tiloja ei synny ja tuossa matkaa lienee jäänyt lähes 2m eli aika reilusti :)

Makuasioita tietysti, tuskin löytyy henkilöitä jotka tekisi samaan tilaan täysin identtisen keittiön :)
Avatar
#893 • • Dorka Guest

Maailman paras Tapi, 19.9.2006 21:10:
1. "Kliinisyys" näyttää siistiltä ainoastaan silloin kun kaikki on tiptop ja sovitettu toisiinsa. Tämän takia toivon, että siivousintosi on todella vakaalla pohjalla, sillä toi köökki vaatii ihan tolkuttomasti ylläpitoa. Esim. tuossa ylimmässä kuvassasi Fairy-, soija- ja ruokaöljypullot pistävät pahasti silmään. *vink*

2. Rosteritasot pitää pestä ja kuivata käytännössä jokaisen kokkailusession päätteeksi, koska niissä näkyy kaikki rasva- ja vesitahrat. Samalla lavuaarin yläpuolella roikkuvat työvälineet sotkeentuvat säännöllisesti tahtomatta.



Totta, itseasiassa tota köökkiä kyl siivoilee innolla... joskin rosteri ei ole noin hankala kun se kuulostaa jos vain on oikeat aineet. 3M:llä on rostereille aivan mahtavaa ainetta joka luo pinnan rosterin päälle jossa vesiroiskeet ei jätä jälkiä (riittää et pyyhkii suurinpiirtein nihkeällä liinalla mitä joutuu tekee oli taso mikä tahansa). Samoin öljyt lähtee vain pyyhkimällä nihkeellä rätillä myös ilman, että jättää läikkiä. Se pinnote ei myöskään tunnu rasvaiselta, niin ja se estää myös sormenjäljet...

3. En ole varma, mutta luulen että kaappien alla olevat halogenit häikäisevät rosteritasoa vasten - miten on?


Ei häikäise.

4. Jos pistokepaikkoja on koko keittiössä todellakin ainoastaan kaksi, niin minkä ihmeen takia et upottanut niitä lisää yläkaappien alapuolelle? Siellä ne olisi ehkä hieman vaikeasti löydettävissä, mutta kuitenkin käytettäviä ja varmasti piilossa katseilta.


Yläkaappiin upottaminen on ulkonäöllisesti huono idea (jonnekkin noiden halogeenien viereen tai sitten rosteritaustan ja kaapin alatason kulmaan). Ensinnäkin se vie noista tason yllä olevista kaapeista tilaa, toinen jos ei vie niin se törröttää ikävästi ulos. Näitä kaikkia mahdollisuuksia myös mietittiin tätä köökkiä tehtäessä. Pistorasioita on kyllä ruokapöydän viereisessä olevassa seinässä, joten jos on pakko ruveta käyttämään ziljoonaa eri laitetta niin voi kyllä ruokapöydällä ruveta dusailee jotain. Joskin tämä tilanne ei tule kyllä ihan "normaalilla" kokkaustilanteilla (omassa käytössä ainakaan). Niin kuin myös kliinisiidestä oli puhe niin idea oli ettei missään nimessä jokatapauksessa pidetä mitään leivänpaahtimia, kahvinkeittimiä yms. esillä. Jos yhtään lohduttaa niin noiden korkeiden kaappien oikeimmainen ja vasemmanpuoleinen yläkaapin sisällä on pistokkeita *nauru* Ne on periaatteessa uuneja ja muita laitteita varten, mutta niissä on vapaita pistokkeita.

5. Korkea sokkeli näyttää toki tyylikkäältä, mutta linjan rikkoo korkeiden kaappien matampi sokkeli. Miksi ihmeessä näin?


Idea korkeassa sokkellissa on tuoda tuo työtaso esille koko linjasta, niin kuin huomaat se tulee 10cm ulommaksi sekä sivuilla on massiiviset rosterijalat.

6. Leikkuulauta on armottoman kaukana liedestä. Kun siirrät laudalta tavaraa osa putoaa väistämättä matkalla lavuaariin tai toiselle tasolle. Tää on tietty helposti korjattavissa. *vink*


Joo no se oli vain mallina kun otin kuvia, leikkuulauta on helppo siirtää *nauru*

7. Laskutilaa sulla ei tossa tosiaan oo liikaa. Leikkuulauta vie yhden kolmanneksen ja parille muulle mahtuu kuvasta päätelle ainoastaan pari suurta lautasta kummallekin. Mihin kaikki kipot, kulhot ja muu kokatessa käytettävä materiaali?


Sinne kyllä mahtuu enemmän kun pari lautasta. Työtilaa on 80cm + 50cm + 50cm. Samoin pitää muistaa, että liesi on induktio. Jos kattilassa jonkun jutun keittäminen pitää lopettaa niin ei tarvitse siirtää kattilaa pois levyltä kun se induktiossa menee heti pois päältä ilman jälkilämpöä sekä liesi on niin iso että sinne mahtuu paljon noita kuumia kippoja ja muita pelkästään "säilytykseen" ruanlaiton yhteydessä. Se on totta et jos olisi keraaminen taso niin siitä ei tulisi mitään jos kuumia kippoja pitäisi siirtää sivuille kun levylle ei voisi jättää jälkilämmön takia.

Käytännössä olen huomannut, että suurimman osan teen tuossa 80cm pätkässä tai heti lieden vasemmalla puolella 50cm pätkässä. Lieden oikealle puolelle lastaan kattiloita ja muita mitä tarvii siirtää jos jostain kumman syystä on käytössä enemmän kattiloita ja pannuja kuin 4.

Itse tilankäyttö keittiössä omasta mielestäni käytössä on todella toimiva joskin täydellinen se olisi tällä desiginilla jos saisin 80cm pätkään ~20-40cm lisää tilaa sekä keskelle 50cm tilaan ~20cm lisää tilaa.
embie

Posts: 531

#894 • • embie Shwoopsie poo
En oo mikään remppa-asiantuntija, mutta jostain olen ohikorvalla kuullut, että kodinkoneiden sijoittelussa tulisi välttää kylmäkaappien ja esim. lieden/uunin/mikron sijoittamista vierekkäin energiataloudellisista syistä...

Onkohan Dorkalla tuossa sit eristykset niin hyvät etteivät laitteet vaikuta toisiinsa?

Muuten ihan tyylikäs koti, tykkäsin niistä lasiovista *joo*
Avatar
#895 • • Dorka Guest

mayah, 19.9.2006 19:57:
Hyvältähän se saattaa näyttää, mut on ehkä epäkäytännöllisin lavuaarin malli ever. Jotenkin se vesi jää väkisin lillumaan sinne kulmiin ja reunoihin ja muutenkin on tosi vaikee saada sieltä nurkista kaikki ne ruoan jämät joita lautasia huuhdellessa sinne väkisin joutuu.


No likaantumisesta en niin ole samaa mieltä, mutta kyllä... ne ruan tähteet ja muut tosiaan jää nurkkiin "jumiin" joka on ärsyttävää *nauru* Joskin ei tällä keittiö toimittajalla ollut muita vaihtoehtoja kuin neliskanttiset ja toisaalta ei tänne mitään muuta olisi sopinutkaan. Joskin jos vertaa miten paljon muuten tuo keittiö tarvii energiaa ja vaivaa pitääkseen puhtaana niin siihen verrattuna tuo nurkkiin jäävä ruokaongelma on aika pieni. Enemmän muo häiritsee että se allas on niin syvä, jotenkin tuntuu et kädet uppoaa sinne täysin *lmao*
Avatar
#896 • • Dorka Guest

embie, 19.9.2006 21:56:
En oo mikään remppa-asiantuntija, mutta jostain olen ohikorvalla kuullut, että kodinkoneiden sijoittelussa tulisi välttää kylmäkaappien ja esim. lieden/uunin/mikron sijoittamista vierekkäin energiataloudellisista syistä...


Ymmärtääkseni nämä uudet laitteet eivät lämmitä vaan näissä on erittäin hyvät eristeet. Joskin olen huomannut, että uunin yläpuolella oleva kaappi hieman lämpiää, mutta en usko että se sivuttain on mikään ongelma sillä jääkaappi on vieressä, mutta parin levyn jälkeen. Jokatapauksessa uunin ylä tai alapuolella ei ole kylmäkaappeja, mikron (joka on uuni yhdistelmä) yläpuolella sama juttu ja sen alapuolella on astialämmitin jonka alla vasta sitten pakastin.

Nämä koneet jotka täällä on Mielen parasta mitä vain on olemassa ja näiden laitteiden päästämä lämpöhukka ympärille on kyllä aika pieni.
Avatar
#897 • • Dorka Guest

ville, 19.9.2006 21:27:
On tietysti hankala sanoa, kun ei ole paikan päällä käynyt... itse olisin pohjan ja kuvien perustella uhrannut vähän leveydestä, koska sillä olisi saanut vielä yhtenäisemmän kaappilinjan ja selkeästi lisää pöytätilaa. Keittiössä yleensä pyritään siihen, että alle 120cm kapeita tiloja ei synny ja tuossa matkaa lienee jäänyt lähes 2m eli aika reilusti :)


Siis vanhassa kämpässä keittiön takana oli heti 120cm päässä seinä ja se ahdisti. Ruokapöytä on 150cm päässä keittiön kaapeista ja en voisi kuvitella pienempää tilaa vaan aikalailla sopiva. Se on totta et jos noita kaappeja vastapäiseen seinään olisi rakentanut samanlaisen kaapiston (mahtuisi kaksi 60cm pätkää hyvin) niin se kaventaisi tilaa liikaa.

Tietysti jos innostaa niin aina voi tulla täällä kämpässä käymään ja kertoa miepiteensä. Olenkin kaikilta kysellyt mitä muuttaisivat tai tekisi toisin, joskin ei sitä nyt enää voi muuttaa mutta toisaalta halu on kova oppia kokoajan lisää ja uudet ideat mitä ei ole itse ajatellut on se mitä mielellään kuulen.
Avatar
#898 • • Dorka Guest
...ja viimeinen lasiliukuovi, eli olohuoneen kaappi minkä sisälle on laitettu kaksi 3W lediä nurkkiin. Kaapissa on myös ylhäällä paikka valaisimelle, mutta sitä ei ole vielä valittu - samoin hyllyt rakennettaan oletettavasti myös lasista jotka uupuu...

http://www.dorka.tv/remppa/v5/olohuone_kaappi.jpg
Avatar
#899 • • Elwira Guest
Asunto ostettiin. Rakennus valmistumis vuosi 2003 ja ei mitään rempattavaa. Erinomaisessa kunnossa ja oma piha ja sauna ja 50 m. meidän nykyisestä asunnosta. Eka jota käytiin katsomassa ja se oli siinä. Kiva fiilis *sydän* Muuttoa ootellessa. *hih*
larzizi

Posts: 1,661

#900 • • larzizi
Dorkan asunto näyttää aika upealta *joo*

--
Rather than love, than money, than faith, than fame, than fairness... give me truth.