Kohti unelmakämppää, eli näin ostan / remontoin / sisustan asuntoa

1,944 posts, 98 pages, 1,208,579 views

bates

Posts: 707

#401 • • bates Tirehtööri

ville, 4.1.2006 13:44:
---
Ootko varma, että on aitoa betonia? Muistaakseni ne on 40mm laminaattia jotka vaan näyttää betonilta.



Jep, saitilla näyttää olevan tarkemmatkin speksit esim hoidosta, joka pikaisesti katsottuna näyttää aika työläältä:
http://www.kvik.fi/article.asp?PID=662

--
The best way to predict the future is to invent it.

ville

Posts: 3,780

#402 • • ville olen oikeasti ujo

bates, 4.1.2006 13:51:
Jep, saitilla näyttää olevan tarkemmatkin speksit esim hoidosta, joka pikaisesti katsottuna näyttää aika työläältä:
http://www.kvik.fi/article.asp?PID=662



Katos vaan, en ole huomannutkaan aiemmin :)

Tosiaan aika tiukat huolto-ohjeet ... vähän näyttäisi samalta kuin puulevyt eli ei henkilölle joka ei jaksa koko aikaa jynssätä keittiötä :D
Jone

Posts: 8,258

#403 • • Jone Archibald Haddock
No niin, hommat ovat etenemässä jälleen ja keittiöremontti häämöttää.

Eilen keittiöstä otettiin suuntaa antavat mitat ja se meni suunnittelupöydälle. Mikäli se tulee sieltä takaisin jotakuinkin sellaisena kuin annoin ymmärtää haluavani, niin kesään mennessä täällä on baaritiski, jääkaappi on siirtynyt eteisen puolelle, pöytätasoja ja tilaa niillä on roimasti lisää, kaappitila on lisääntynyt ja suurinpiirtein kaikki on keittiössä ovien takana piilossa.

Odottelen mielenkiinnolla. Pian ohjelmassa myös materiaalien valinta.
Armin

Posts: 411

#404 • • Armin surffitukka
Muutto just edessä ja kauheet kriisi päällä. Oikeastaan mikään vanha (ellei se ole todella vanha) niin ei tunnu kelpaavan. Kotoa kuitenkin muuttanut jo kauan sitten pois mutta tämän uuden kodin pitäisi olla se minun näköiseni ja ehkä jopa hiukan rahaakin satsattu.
Kyse on kuitenkin vain vuokra-asunnosta joten sinne ei mitään kovin ihmeellistä saa tehtyä. Joten puhunkin vain sisustuksesta ja muusta.

Tiedän, että minun pienellä palkallani (opiskelun oheessa kun töissä käyn) niin ei mitään kummoista saada aikaiseksi niin onnekseni on olemassa Ikea. Hyvä on, voimme heti aloittaa laatua koskevan keskustelun, mutta kyse on kuitenkin yksiöstä, millä todennäköisyydellä niitä huonekkaluja tulee tarvitsemaan kun suunnitelmiin tulee isompi asunto ja perheenlisäystä. Minun kohdallani olettaisin sen olevan pieni. Asiaan palatakseni, niin pikavilauksella saan sieltä kivan starttipaketin (vaatekaappi, hylly ja futon) eikä tarvitse syödä makaroonia kuukausi kaupalla. Sisustustrendit kuitenkin tulevat ja menevät, joten halvalla saa sellaista mikä kestää sen ajan kuin sitä tarvitsee.

Enemmän olen panostanut sellaisiin asioihin kuin kodinkoneisiin ja astioihin.
Niinkin paljon kuin haluaisinkin minulla ei ole varaa moccamasteriin mutta kyllä hätä keinot keksii, mieluummin sitä kiristää kukkaronnyörejä ja säästää kunnon tarvikkeisiin kuin ostaa jonkun halvan muoviläjän joka kestää maksimissaan muutaman vuoden. Sitten tulevat nämä muut laitteet kuten esim. leivänpaahdin, se on mielestäni sellainen laite, mistä ei kannata maksaa paljoa, mutta ei kyllä sitä halvintakaan vaihtoehtoa, kultainen keskitie on hyvä. Vedenkeitintä voi joku ajatella turhana laitteena, saahan sen teeveden keitettyä hellallakin ja se vie pienessä keittiössä tilaakin. Tietenkin voi ajatella miten paljon enemmän sähköa viel kiehauttaa se vesi hellalla ja vielä kun on kyse minun kaltaisestani tunarista, se kuuma vesi voi olla helposti sylissä. Siinä pätee mielstäni sama kuin paahtimessa. Ja mitä muuta sitä sitten tarvisee? Pesukoneen suhteen olen niin onnekas että sain sellaisen (tosin toimintaa en ole vielä kokeillut...) ja sama mikron ja pölynimurin suhteen, ne sain uutena. Sitten on tietty telkkarit, soittolaitteet ja tietokone mutta kaikki muu tämän päälle on sitten jo luksusta, extraluksusta.
Astioita keräilen tuttua suomalaista desingia, arabiaa ja iittalaa, halvemmalla toki pääsisi, mutta ns. ikinuoret astiat ovat mielestäni hyvä sijoitus. Itse kärsivällisesti keräilen aina muutaman astian kerrallaan, koska minun talouteni ei ainakaan kestä kaikkea kuuden settiä kerralla ostaa (eilen ostin juuri KoKon syviä ja matalia lautasia kaksi kumpaakin ja olen onnesta soikeana) ja sitä huijaa itseään, ettei se tunnu niin kalliilta kun ostaa vain vähän kerrallaan mutta ajan myötä sitä on koko sarja kasassa :)


Tekstiilit on hiukan kinkkinen juttu, todellakin haluaisin marimekon kylpypyyhkeitä mutta kalliita nekin, hiukan ylellisyyttä ajattelin leikkiä ostamalla käsipyyhkeitä mutta sitten isompien pyyhkeiden kohdalla marssia kiltisti vapaavalintaan.Lakanoissakin kiva olisi sellaisia kalliita ostaa mutta niihinkin voi sitte ehkä-mahdollisesti-joskus panostaa mutta varmasti ensialkuun sitä nukkuu ihan yhtä hyvin kahdenkympin lakanoissa.

Ideana on koota tummaa ja vaaleaa, selkeä ja yksinkertainen kokonaisuus ja tehdä pienillä ideoilla asunnosta kodikas ja asujansa näköinen. En kauheasti välitä koriste-esineistä, selkeää ja yksinkertaista mutta ei saa kuitenkaan olla liian tyhjää ja steriiliä.
Kokonaisuudenhan sitä näkee vasta myöhemmin ajan kanssa mutta en ole pysyä nahoissani kun odotan että pääsen kalustamaan pientä luukkuani. Kai se on naisille jotenkin pakko rakentaa pesä (tai jotain muuta vastaavaa...)
Tarsu

Posts: 2,449

#405 • • Tarsu
[offtopic]
Ensiasunnon ostaminen on ajankohtainen.
En oikein millään löydä tietoa,
että kuinka paljon asunnon hinnasta kehtaa tingata!

Nyrkkisääntöjä ei varmaankaan ole,
mutta noin suurinpiirtein!

Heittäkää esim. omia kokemuksia!

Kiitos :)
[/offtopic]

--
Remember those posters that said -Today is the first day of the rest of your life-? Well, thats true of every day but one -the day you die- !

-Lester Burnham

bates

Posts: 707

#406 • • bates Tirehtööri

Tarzani, 7.1.2006 22:10:

Nyrkkisääntöjä ei varmaankaan ole,
mutta noin suurinpiirtein!

Heittäkää esim. omia kokemuksia!



No niinkuin totesit itsekin, niin mitään nyrkkisääntöä tms ei tuohon oikein ole olemassa.

Kannattaa ainakin käydä niin paljon kuin mahdollista asuntoesittelyissä, katsella erilaisia asuntoja ja niistä pyydettäviä hintoja niin kehittyy jonkinlainen mutu-fiilis millaisia hintoja ylipäätään minkäkin kuntoisesta/kokoisesta asunnosta pyydetään.

Ongelmallistahan tuo toki on varsinkin sellaisen asunnon kohdalla, josta moni muukin on kiinnostunut. Liikaa ei kannata tarjota, mutta liian pienellä tarjouksella kiva koti menee mahdollisesti sivu suun.

Itse saatiin melkein 10keur hinnasta pois suht vaivattomasti. Jätettiin tarjous, myyjä jätti vastatarjouksen joka me sitten hyväksyttiin.

Jos olet muuten rempattavaa asuntoa etsimässä, niin asuntoesittelyihin kannattaa mennä varsin avoimin mielin; ensisilmäyksellä aivan surkeasta asunnosta saattaa saada melko vähälläkin työllä ja rahalla kivan kun käyttää mielikuvitusta. Esim. olemassaolevaan pohjaratkaisuun ei siis kannata liian orjallisesti tuijottaa, vaan kandee miettiä kunkin asunnon kohdalla mitä kaikkea siitä voisis saada aikaan.
Näin voi löytyä todellisia helmiäkin aika edullisesti, kuten meillekin kävi.

--
The best way to predict the future is to invent it.

vaavu

Posts: 1,324

#407 • • vaavu vara-vana

bates, 7.1.2006 22:34:
Jos olet muuten rempattavaa asuntoa etsimässä, niin asuntoesittelyihin kannattaa mennä varsin avoimin mielin; ensisilmäyksellä aivan surkeasta asunnosta saattaa saada melko vähälläkin työllä ja rahalla kivan kun käyttää mielikuvitusta. Esim. olemassaolevaan pohjaratkaisuun ei siis kannata liian orjallisesti tuijottaa, vaan kandee miettiä kunkin asunnon kohdalla mitä kaikkea siitä voisis saada aikaan.



Tää on ihan totta. Mutta pitää kuitenkin muistaa, että osa korjauksista voi maksaa enemmän kuin toiset, ja pitää osata nähdä, mitkä asiat rempattavassa asunnossa pystyy kohtuuhinnalla fiksaamaan. (Me ei ainakaan osattu, silloin kun asuntoja kierrettiin katsomassa. Varmaan nämä asiat tietää vasta sitten, kun on remonttia jo tehnyt.)

Asia korostuu erityisesti silloin, jos ei itse aio remonttia tehdä, vaan palkkaa siihen ulkopuolisen. Silloin kaikki pientä näpertelyä vaativat jutut voivat tulla todella kalliiksi. Näitä ovat esim. ikkunanpuitteet, ovenkarmit, kynnykset - nämä kaikki erityisesti silloin, jos maali on jo alkanut lohkeilemaan. Toinen yllättävä menoerä voi tulla lasikuitutapetin poistamisesta / tasottamisesta, jos siis seinään halutaan rapattu pinta. Muutenkin seinien laajamittainen tasottaminen on sellaista puuhaa, joka voi maksaa ammattimiehellä teetettynä yllättävän paljon.

Sen sijaan seinien maalaaminen, parketin laitto (*), mahdollisesti kokonaisen seinän purkaminen (varsinkaan jos sähköjä ei tarvitse erityisemmin siirrellä) ovat sellaisia juttuja, jotka kohentavat asunnon ilmettä todella paljon, mutta eivät tule maksamaan mitenkään hirveästi.

(*) Parketin vaihdon hinta voi heitellä aika rajustikin, riippuen siitä, minkälainen vanha lattia on. Jos kyseessä on lattiaan liimattu parketti tai muovimatto, on repiminen aika tuskaista hommaa. Toinen riskitekijä voi tulla siitä, jos lattia ei alla olekaan tasainen. Tämä saattaa helposti olla tilanne, mikäli vanha lattia on muovimattoa. Silloin lattia pitää tasoittaa ennen uuden parketin laittoa.
Avatar
#408 • • Annakins Guest

hardikaveri, 15.12.2005 10:56:
luulin että nää kaapit käyttää samaa sokkelimallia kun muutkin eli että kaapit makaa puukehikon päällä ei sitä että kaapit on jaloilla ja "ns sokkeli" onkin vaan peitelevyy..



Luin tän vast nyt ni vähän jälkijunassa, mutta mun keittiö on Domukselta ostettu ja siinä on toi ihan sama systeemi, eli kaappien alla on jalat ja sokkelilevyt on vaan peitteenä. Se oli loistava asia kun kämppis muutti pois ja sen faijan irrottaessa pesukonetta, se ei laittanut letkua astiaan vaan vettä pääsi vähän lattialle niin oli helppo pyyhkiä se pois eikä mikään oikeastaan kastunut.
Avatar
#409 • • Annakins Guest

ville, 3.1.2006 19:48:
Nykyisin pitää olla uusissa asunnoissa vedeneritys myös tiskikoneen kohdalla. Lisäksi pitää olla kaukalo koneen alla tai vuototilanteessa vesi pitää olla johdettu paikkaan jossa se huomataan.



Täähän onkin mielenkiintoinen juttu, koska keittiömyyjä, eikä myöskään asentaja, ei mulle maininnut tästä missään vaiheessa vaikka keittiö suunniteltiin niin, että siinä nyt pyykkikone, mutta kun aikanaan teen kylppärirempan, siirtyy pyykkikone sinne ja keittiöön saa sitten tiskikoneen... Ja myyjä tiesi että keittiöön tulee pyykkikone, piirsi sen itse kuviinkin..

Miten toi eristys sitten tehdään? Lattialle ja seinään kosteussuoja?
rainy

Posts: 208

#410 • • rainy

Armin, 6.1.2006 14:56:
Tiedän, että minun pienellä palkallani (opiskelun oheessa kun töissä käyn) niin ei mitään kummoista saada aikaiseksi niin onnekseni on olemassa Ikea. Hyvä on, voimme heti aloittaa laatua koskevan keskustelun, mutta kyse on kuitenkin yksiöstä, millä todennäköisyydellä niitä huonekkaluja tulee tarvitsemaan kun suunnitelmiin tulee isompi asunto ja perheenlisäystä. Minun kohdallani olettaisin sen olevan pieni. Asiaan palatakseni, niin pikavilauksella saan sieltä kivan starttipaketin (vaatekaappi, hylly ja futon) eikä tarvitse syödä makaroonia kuukausi kaupalla. Sisustustrendit kuitenkin tulevat ja menevät, joten halvalla saa sellaista mikä kestää sen ajan kuin sitä tarvitsee.



Itse olen nyt melkein vuoden asunut vuokra-asunnossa ja alusta lähtien olen halunnu sisustaa tätä enemmän ja enemmän omani näköiseksi. Kun miettii ensimmäisiä kuukausia tässä asuessa kämppä oli aika surkean näköinen ja mukaan piti kannella vanhoja sohvia ja mattoja sun muita. Opiskelija kun itsekin olen ja viikonloppuisin joskus töissä niin rahaa ei todellakaan ole liikaa, mutta nyt yli puolen vuoden jälkeen tää kämppä alkaa näyttää jo tosi mukavalta. Tosin uusia ideoita tulee jatkuvasti ja mulla on taas pari projektia alla mitä pitäs ostaa ja vaihtaa vanha pois.

Ja tuosta Ikeasta piti myöskin sanoa että mulle se on kans tällä hetkellä hyvä paikka hankkia kalusteita sun muita tarvittavia tavaroita ensimmäiseen kotiin. Tuskin kamalasti tästäkään tavarasta sitten mukaan raahautuu jos tästä muutto tulee myöhemmin isompaan. Ja itse olen vielä ostanut suurimman osan huonekaluistani jonkun vanhana, säästää rahaa aivan tolkuttomia summia ja voi sitten panostaa siihen että myöhemmin ostaa vaikka tarvittaessa kaiken uutena. Itse tosin en mielestäni seuraa mitään tietty trendiä vaan tiedän mikä omaa silmääni miellyttää ja hankin sen mukaan tavaraa. Oma tyylini on kuitenki aika yksinkertaista ja selkeää.
ville

Posts: 3,780

#411 • • ville olen oikeasti ujo

Annakins, 8.1.2006 12:13:
Miten toi eristys sitten tehdään? Lattialle ja seinään kosteussuoja?



Joo.

Mutta siis toi ei kosketa remontteja, vaan uusissa asunnoissa pitää toi eristys olla. Lähinnä käytin tota esimerkkinä siitä, että vedeneritykseen liittyvät säännöt on tiukentuneet tosi paljon.
Zapa

Posts: 1,393

#412 • • Zapa Mr Wrangler

ville, 8.1.2006 20:54:
---
Annakins, 8.1.2006 12:13:
Miten toi eristys sitten tehdään? Lattialle ja seinään kosteussuoja?
---


Joo.

Mutta siis toi ei kosketa remontteja, vaan uusissa asunnoissa pitää toi eristys olla. Lähinnä käytin tota esimerkkinä siitä, että vedeneritykseen liittyvät säännöt on tiukentuneet tosi paljon.



ainakin yhdessä "uudessa" v2002 valm. talossa tuon pesukoneen alle on riittänyt pelkka tuo kaukolo, ei eristystä kuitenkaan. voi olla että siitä on vielä säännökset siis tiukentu ja nyt vaaditaan myös eristys...?
ville

Posts: 3,780

#413 • • ville olen oikeasti ujo

Zapa, 8.1.2006 21:49:
ainakin yhdessä "uudessa" v2002 valm. talossa tuon pesukoneen alle on riittänyt pelkka tuo kaukolo, ei eristystä kuitenkaan. voi olla että siitä on vielä säännökset siis tiukentu ja nyt vaaditaan myös eristys...?



Sitten mä varmasti muistan väärin, eli noi on toisensa vaihtoehtoja: suoja tai kaukalo. Tai voihan olla, että noita määräyksiä on tiukennettu vikan parin vuoden aikana, mutta enemmin uskoisin, että muistan väärin.
ella_

Posts: 1,329

#414 • • ella_
ihana uusi koti *sydän*

ei mulla muuta.

--
Elementary, my dear.

Avatar
#415 • • Annakins Guest

Zapa, 8.1.2006 21:49:
---
ville, 8.1.2006 20:54:
---
Annakins, 8.1.2006 12:13:
Miten toi eristys sitten tehdään? Lattialle ja seinään kosteussuoja?
---


Joo.

Mutta siis toi ei kosketa remontteja, vaan uusissa asunnoissa pitää toi eristys olla. Lähinnä käytin tota esimerkkinä siitä, että vedeneritykseen liittyvät säännöt on tiukentuneet tosi paljon.

---


ainakin yhdessä "uudessa" v2002 valm. talossa tuon pesukoneen alle on riittänyt pelkka tuo kaukolo, ei eristystä kuitenkaan. voi olla että siitä on vielä säännökset siis tiukentu ja nyt vaaditaan myös eristys...?



Mä jo ehdin säikähtää, et mun pitäs alkaa väsäilee tonne jotain..

Mutta siis, mun äiti ja veli asuvat talossa joka on rakennettu muistaakseni n. 2002 aikoihin ja siellä ei kyllä ainakaan ole mitään näkyviä suojia tiskikoneen alla.
Jinx

Posts: 2,615

#416 • • Jinx Superfeminine
Sen on saanu huomata et uudet kattolamput on kyl aika hintavia. Tuli hommattua sellaset pallo lamput missä on kromattu varsi. Mut on ne aika hienotkin... *hih*

--
Pyllykkä

pahapaha

Posts: 70

#417 • • pahapaha
Takahuoneen peili, maskeeraus peili, filmstar mirror, backstage mirror?
Tai jos sille joku tietäisi virallisemman nimen, niin voi valaista.
Sellanen olisi hakusessa.
Olen netistä katellu kuvia ja niissä näyttää olevan vaan sellanen
lista missä on lampun kantoja. Juu kyllähän sellasen voisi tehtaillakkin jotenkin itse,
mutta jos valmiina jostain saisi?
mr.a

Posts: 2,098

#418 • • Edited mr.a

Ostoslistalla on: sohva, lamppuja, mattoja. Jos joku tietää Kodin Ykkösen Newark XL:ää vastaavia sohvia (pituus yli 2m, syvyys 1,1m) niin kertokaa, mistä löytyy.



http://www.vepsalainen.com/tuotteet/sohvat.html?cat=sohvat&site=17&manu=10&id=520

vaiheiltiin Furninovan yhden toisen mallin ja tän Ellen kanssa siihen asti kunnes todetiin Vepsäläisen myyjän kanssa että noi furninovat (niillä on kans niitä myynnissä) ei todennäköisesti tuu kestään lähellekkään yhtä pitkään kun toi HT-Collectionin soffa, syystä että toi Elle on puurunkoinen kun taas toi Newark on jotain ihme lastulevyhöttöö.

Mun mielestä sohva on yks sellanen elementti ja hankinta jonka kanssa ei missään nimessä kande alkaa pihisteleen.
vaavu

Posts: 1,324

#419 • • vaavu vara-vana

purrr-, 11.1.2006 14:05:
Asunnossa on isot ikkunat -> vinkkejä kivojen ikkunalautojen tekoon otetaan vastaan. Sitten kun ikkunalaudat on tehty niin niin ajattelin laittaa taimia kasvamaan, otetaan vastaan myös vinkkejä taimien kasvatukseen.



Jos ikkunanlautojen päälle ei tarvitse vetää verhoja (tai rullattavat kaihtimet riittävät), voi käytännössä ostaa vaikka valmista puulevyä puukeskuksesta tms. ja kiinnittää ne hyllynkannattimilla tai kulmaraudoilla. Jos taas haluaa, että verhot pitää pystyä vetämään eteen, pitänee varmaan rakentaa irtonaiset tasot, esim. tähän tyyliin:

http://www.villevaavu.org/temp/Remontti/pages/29Olohuone_Tasot.htm


Jos joku tietää Kodin Ykkösen Newark XL:ää vastaavia sohvia (pituus yli 2m, syvyys 1,1m) niin kertokaa, mistä löytyy.



Kyllähän noita löytyy melkein joka sohvaliikkeestä. Meidän oma sohva on samanmallinen kuin kuvassa, mutta valkoisella nahalla:

http://www.vepsalainen.com/tuotteet/sohvat.html?cat=sohvat&site=17&manu=15&id=655

Kokonaiseleveys 226cm, syvyys 109cm
purrr-

Posts: 577

#420 • • purrr- naked chef

vaavu, 11.1.2006 19:47:
---
purrr-, 11.1.2006 14:05:
Asunnossa on isot ikkunat -> vinkkejä kivojen ikkunalautojen tekoon otetaan vastaan. Sitten kun ikkunalaudat on tehty niin niin ajattelin laittaa taimia kasvamaan, otetaan vastaan myös vinkkejä taimien kasvatukseen.
---


Jos ikkunanlautojen päälle ei tarvitse vetää verhoja (tai rullattavat kaihtimet riittävät), voi käytännössä ostaa vaikka valmista puulevyä puukeskuksesta tms. ja kiinnittää ne hyllynkannattimilla tai kulmaraudoilla. Jos taas haluaa, että verhot pitää pystyä vetämään eteen, pitänee varmaan rakentaa irtonaiset tasot, esim. tähän tyyliin:

http://www.villevaavu.org/temp/Remontti/pages/29Olohuone_Tasot.htm



Ai hitto, en tullutkaan ajatelleeksi tuota verhojuttua. Haluan ehdottomasti pitkät verhot, joten joutuu ilmeisesti jotain tuontyyppistä väsäämään.

Olohuoneen löhöilysijana saa nyt alkuun toimia 120cm runkopatja jaloilla + tyynyillä, niin voi sitteen rauhassa etsiskellä sopivaa sohvaa...

--
<3 maastohiihto, peti ja keittiö.