Kohti unelmakämppää, eli näin ostan / remontoin / sisustan asuntoa

1,944 posts, 98 pages, 1,210,896 views

ville

Posts: 3,780

#381 • • Edited ville olen oikeasti ujo
Oltiin pidennetyllä viikonlopulla tukholmassa ja mukaan tarttui yksi mm. valaisin:

http://www.folkform.se/projects_fvj_palmett.html

Noin muutenkin tukholma on kyllä loistava sisustajan kaupunki. Liikkeitä on paljon, tarjontaa laidasta laitaan ja hintataso suomea edullisempi. Taitaa olla niin, että kyseisessä kaupungissa on sen verran massaa, että alhaisempi hintataso tuo volyymin kautta paremman tuloksen.

Mutta asiaa, tässä valaisin katossa:

http://www.villevaavu.org/temp/Remontti/pages/35Tyohuone_SeinamaalauksetPuuttuu.htm

Sopii kuin nenä päähän. Vielä kun saisi seinät kuntoon, kasvit omille paikoilleen ja tft näytön niin alkaisi olla työhuone about kuosissa :)
vaavu

Posts: 1,324

#383 • • vaavu vara-vana

hardikaveri, 19.12.2005 12:16:
tämmöstä tää sit on..

aikataulut hivenen kusee..

putkimies on viikon myöhässä ja aina lupailee tulla..saas nähä tulee ko huomenna..



Tommosta se kyllä tuppaa olemaan, varsinkin putkimiesten kohdalla. Meillä ensimmäinen putkimies jätti vaan kylmästi tulematta sovittuna aikana, eikä ilmoitellut koskaan mitään perään. Ei mekään enää jaksettu samalle tyypille soitella, vaan otettiin sitten seuraavan numero esiin. Seuraava putkimies suvaitsi saapua paikalle, mutta kyllä senkin putkimiehen tapauksessa vähän hihat paloivat. Ainakin putkimiehet osaavat laskuttaa hyödyttömistä tukkureissuista ja tavaranhakumatkoista, vaikka kuinka kaikki tarvittava oli jo etukäteen varattu valmiiksi.

Näin oman remontin läpikäyneenä voi sanoa, että ei kannata luottaa muihin kuin itseensä. Jos jonkun asian voi tehdä itse, se melkein kannattaa tehdä itse -- ei sen takia, että se tulisi halvemmaksi, vaan sen vuoksi, että ei tarvitse stressata työn sujumisesta ja lopputuloksen laadusta.

Toki jos työtä saa teetettyä tutuilla, on tilanne parempi; silloin saa ainakin jotain takeita työn laadulle.
hrdkvr

Posts: 3,929

#384 • • hrdkvr KURGO

vaavu, 20.12.2005 15:26:
---
hardikaveri, 19.12.2005 12:16:
tämmöstä tää sit on..


Näin oman remontin läpikäyneenä voi sanoa, että ei kannata luottaa muihin kuin itseensä. Jos jonkun asian voi tehdä itse, se melkein kannattaa tehdä itse -- ei sen takia, että se tulisi halvemmaksi, vaan sen vuoksi, että ei tarvitse stressata työn sujumisesta ja lopputuloksen laadusta.




onneksi tää on sillee toista kautta tuttu eli tiedän et on rehellinen ja osaava.. mut nää ainaiset duunarin aikataulut vaan ärsyttää..

"tehdään kun keretään"
"tuun joskus"
niin

kiva niin sanoo kun tuntiliksa on sen 100 eur :D

--
-keep it hard-

r2d2

Posts: 286

#385 • • r2d2 Droid from Naboo

ville, 19.12.2005 20:08:
Noin muutenkin tukholma on kyllä loistava sisustajan kaupunki. Liikkeitä on paljon, tarjontaa laidasta laitaan ja hintataso suomea edullisempi. Taitaa olla niin, että kyseisessä kaupungissa on sen verran massaa, että alhaisempi hintataso tuo volyymin kautta paremman tuloksen.



Täällä kantsii käydä: http://www.designtorget.se/

tv.
R2D2
ville

Posts: 3,780

#386 • • Edited ville olen oikeasti ujo

r2d2, 1.1.2006 02:09:

Täällä kantsii käydä: http://www.designtorget.se/

tv.
R2D2



Me ei vaavun kanssa hirveesti lämmetty tolle liikkeelle. On jotain väliltä tiimari - ikea, eli aika halpaa "krääsää". Mutta kyllä sieltä on helppo löytää esim joululahjoja :)

Yksi liike, jossa ehdottomasti kannattaa käydä on R.O.O.M. Sijaitsi kungsholmenilla, eli matkaa jonkunverran mutta oikeesti kannattaa. Paikanpäällä paljon huonekaluja sekä laadukkaita pienesineitä kohtuuhinnoilla. http://www.room.se/

Lamppu me löydettiin sellaisesta liikkeestä kuin plan ett. Oli aika pieni, mutta ihan mukavaa tavaraa. Osoite Birger Jarlsg. 32

Lisäksi "aina trendikkäällä" södermalmilla oli yks tosi kiva liike siinä pääkauden varrella. Nimeä en nyt muista, kunhan kotiin pääsen niin voisin sitten sen nimen tänne laittaa. Mut tää liike kannattaa katasastaa, esim tosi tyylikkäitä tarjottimia naurettavan halvalla (about 35*35cm tarjotin 10e).

Mut noin muutenkin tukholmasta löytää kyllä liikkeitä ihan vaan kävelemällä :)

Edit: se liike on bolia. www.bolia.com
Kon-tiki

Posts: 1,936

#387 • • Kon-tiki The Unsinkable
Teetettiin keittiöremppa kirvesmiehellä, joka poisti keittiön ylä- ja alakaappien ns. välitilan vanhat kaakelit. Oltiin ajateltu välitilaan lasia, joka pitää tilata ihan viimeisenä lasiliikkeestä millilleen mittojen mukaan siinä vaiheessa, kun jokainen pöytätason pätkäkin on ensin paikoillaan. Eli kirvesmiehen ei edes pitänyt sitä lasia laittaa, ja nyt "raffi" välitila näyttääkin meistä vähän hyvältä.

Onko täällä ketään, joka olisi jättänyt välitilaa ihan vaan karkealle betonille? Onko se syytä tai pakko suojata jollakin suoja-aineella vai voiko jättää ihan silleen?
ville

Posts: 3,780

#388 • • ville olen oikeasti ujo

Kon-tiki, 3.1.2006 15:15:
Teetettiin keittiöremppa kirvesmiehellä, joka poisti keittiön ylä- ja alakaappien ns. välitilan vanhat kaakelit. Oltiin ajateltu välitilaan lasia, joka pitää tilata ihan viimeisenä lasiliikkeestä millilleen mittojen mukaan siinä vaiheessa, kun jokainen pöytätason pätkäkin on ensin paikoillaan. Eli kirvesmiehen ei edes pitänyt sitä lasia laittaa, ja nyt "raffi" välitila näyttääkin meistä vähän hyvältä.

Onko täällä ketään, joka olisi jättänyt välitilaa ihan vaan karkealle betonille? Onko se syytä tai pakko suojata jollakin suoja-aineella vai voiko jättää ihan silleen?



Betoni imee kosteutta ellei sitä ole suojattu, eli tollasenaan en suosittelisi.

En tiedä miten betonin saa suojattua mutta kyllä se taatusti onnistuu kun betonista tehdään esim keittiötasoja tai vessan seiniä. Uskoisin, että lähin k-rauta osaa auttaa :)
Greed

Posts: 178

#389 • • Greed Esp`03

ville, 3.1.2006 18:44:
---
Kon-tiki, 3.1.2006 15:15:
Teetettiin keittiöremppa kirvesmiehellä, joka poisti keittiön ylä- ja alakaappien ns. välitilan vanhat kaakelit. Oltiin ajateltu välitilaan lasia, joka pitää tilata ihan viimeisenä lasiliikkeestä millilleen mittojen mukaan siinä vaiheessa, kun jokainen pöytätason pätkäkin on ensin paikoillaan. Eli kirvesmiehen ei edes pitänyt sitä lasia laittaa, ja nyt "raffi" välitila näyttääkin meistä vähän hyvältä.

Onko täällä ketään, joka olisi jättänyt välitilaa ihan vaan karkealle betonille? Onko se syytä tai pakko suojata jollakin suoja-aineella vai voiko jättää ihan silleen?

---


Betoni imee kosteutta ellei sitä ole suojattu, eli tollasenaan en suosittelisi.

En tiedä miten betonin saa suojattua mutta kyllä se taatusti onnistuu kun betonista tehdään esim keittiötasoja tai vessan seiniä. Uskoisin, että lähin k-rauta osaa auttaa :)



Mitä haittaa jos betoni imee kosteutta? Suurin osa kerrostalojen seinistä (ei sisäseinät) ovat betonia, niiden päälle on vain vedetty kerros maalia. Suihkutiloissakaan ei laitettu betonin päälle muutakuin laatat, ennenkuin tuli vuonna 94 vai oliko 95 pakolliseksi märkätilojen vedeneristys. Joten ei luulisi olevan haittaa, jos seinän jättäisi ihan paljaaksi.. Korjatkaa, jos olen väärässä..

--
Jos aina olisi onnellinen, mistä tietäisi olevansa onnellinen!

ville

Posts: 3,780

#390 • • ville olen oikeasti ujo

Greed, 3.1.2006 19:16:
Mitä haittaa jos betoni imee kosteutta? Suurin osa kerrostalojen seinistä (ei sisäseinät) ovat betonia, niiden päälle on vain vedetty kerros maalia. Suihkutiloissakaan ei laitettu betonin päälle muutakuin laatat, ennenkuin tuli vuonna 94 vai oliko 95 pakolliseksi märkätilojen vedeneristys. Joten ei luulisi olevan haittaa, jos seinän jättäisi ihan paljaaksi.. Korjatkaa, jos olen väärässä..



Öhöm ... siis sisäseinät huoneissa ei ole kosteuden kanssa tekemisissä toisin kuin keittiössä jossa on paljon vesihöyryä sekä ihan vettä.

Lisäksi vessatiloissa on ne laaatat, jotka on vedenpitäviä. Saumat toki vähän vuotaa, mutta vesieristeet on nykyisin pakollisia. Jos niitä ei ole laittanut käy paskasti vakuutuksen kanssa jos tulee vahinko.

Lisäksi betoni toimii kapillaarina ts kosteus imeytyy betoniin ja nousee sitä pitkin ylöspäin. Tämä aiheuttaa betonin rapautumista.

Kosteusasioiden kanssa ei oikeesti kannata ottaa mallia siitä mitä on joskus tehty. Tämä maa on täynnä homekämppiä kun hommat on tehty just "vähän sinnepäin".

Nykyisin pitää olla uusissa asunnoissa vedeneritys myös tiskikoneen kohdalla. Lisäksi pitää olla kaukalo koneen alla tai vuototilanteessa vesi pitää olla johdettu paikkaan jossa se huomataan.

Lisäksi toi pelkkä betoni on oikeesti ruma jos se kastuu. Sitä voi itse miettiä miltä näyttää seinä, joka on täynnä kosteita länttejä.
Lauri

Posts: 1,051

#391 • • Lauri Devoted

ville, 3.1.2006 19:48:
---
Greed, 3.1.2006 19:16:
Mitä haittaa jos betoni imee kosteutta? Suurin osa kerrostalojen seinistä (ei sisäseinät) ovat betonia, niiden päälle on vain vedetty kerros maalia. Suihkutiloissakaan ei laitettu betonin päälle muutakuin laatat, ennenkuin tuli vuonna 94 vai oliko 95 pakolliseksi märkätilojen vedeneristys. Joten ei luulisi olevan haittaa, jos seinän jättäisi ihan paljaaksi.. Korjatkaa, jos olen väärässä..

---


Öhöm ... siis sisäseinät huoneissa ei ole kosteuden kanssa tekemisissä toisin kuin keittiössä jossa on paljon vesihöyryä sekä ihan vettä.

Lisäksi vessatiloissa on ne laaatat, jotka on vedenpitäviä. Saumat toki vähän vuotaa, mutta vesieristeet on nykyisin pakollisia. Jos niitä ei ole laittanut käy paskasti vakuutuksen kanssa jos tulee vahinko.

Lisäksi betoni toimii kapillaarina ts kosteus imeytyy betoniin ja nousee sitä pitkin ylöspäin. Tämä aiheuttaa betonin rapautumista.

Kosteusasioiden kanssa ei oikeesti kannata ottaa mallia siitä mitä on joskus tehty. Tämä maa on täynnä homekämppiä kun hommat on tehty just "vähän sinnepäin".

Nykyisin pitää olla uusissa asunnoissa vedeneritys myös tiskikoneen kohdalla. Lisäksi pitää olla kaukalo koneen alla tai vuototilanteessa vesi pitää olla johdettu paikkaan jossa se huomataan.

Lisäksi toi pelkkä betoni on oikeesti ruma jos se kastuu. Sitä voi itse miettiä miltä näyttää seinä, joka on täynnä kosteita länttejä.



Betonin voi käsitellä vaikka primerilla, jolloin siihen saadaan pienimuotoinen kosteussulku. Mutta se ei poista betonin imemiskykyä rasvaa ja muuta värjäävää ainetta kohtaan.

Suosittelen vilpittömästi esim. porcellanato laattoja, jotka ovat käytännössä täysin imemättömiä. Vielä hommaa kalibroituna, niin saa ne asennettua puskusaumaan. Lasi on ikävä, jos siihen tulee esim. särö tai kolhu, joka heijastuu valosta.
vaavu

Posts: 1,324

#392 • • vaavu vara-vana

Lauri, 3.1.2006 20:47:
Lasi on ikävä, jos siihen tulee esim. särö tai kolhu, joka heijastuu valosta.



Karkaistun lasin suhteen tilanne on parempi, koska karkaistu lasi joko hajoaa kokonaan ihan tuhannen päreiksi, tai sitten pysyy ilman kolhuja.

Nimim. yritimme kerran leikata lasileikkurilla karkaistua lasia :)
Kon-tiki

Posts: 1,936

#393 • • Kon-tiki The Unsinkable
Joo pitää yrittää suojata tuo betoni ensi tilassa eli kunhan olen parantunut flunssasta.
vaavu

Posts: 1,324

#394 • • vaavu vara-vana

Lauri, 3.1.2006 20:47:
Betonin voi käsitellä vaikka primerilla, jolloin siihen saadaan pienimuotoinen kosteussulku. Mutta se ei poista betonin imemiskykyä rasvaa ja muuta värjäävää ainetta kohtaan.



Materiaalin puhdistuksen helppous on itse asiassa yksi syy, miksi betoni voi olla aika vaikea materiaali välitilassa. Puhtaanapitäminen on nimittäin tärkeä juttu, koska keittiössä kuitenkin roiskuu ja sottaantuu. Erityisesti tämä koskee aluetta hellan ympäristössä, kun keitettäessä ja paistaessa rasvaa ja roiskeita lentelee ympäriinsä. Toinen vaikea paikka on pesualtaan luona.

Laatta tai lasi on sen verran tiivistä ja liukasta pintana, että sen saa helposti pyyhittyä rätillä ja puhdistusaineella. Betoni sen sijaan on huokoista tavaraa, joten sen puhtaanapitäminen on paljon vaikeampaa. Rätillä on vaikeampaa puhdistaa ei-sileää pintaa, ja lisäksi ilman kosteussuojaa rätin kosteus imeytyy huokoiseen materiaaliin. Harjaaminen saattaisi ehkä olla parempi keino, mutta siinä joutuu käyttämään vettä vielä enemmän.

Jos löydät jonkun päällysteen, joka tekee tuosta betonin pinnasta oikeasti sileämmän ja tiiviimmän, niin sitten betoni voisi toimia välitilamateriaalina. Jossain vanhassa deko-lehdessä oli esitelty keittiö, jossa asukas oli tehnyt itse betonista itselleen keittiön työtasot. Tasot oli jotenkin käsitelty niin, että materiaali oli tiiviin, kiiltävän ja pitävän näköistä. Mutta valitettavasti ko. remontoija ei suostunut paljastamaan tekniikkaansa lehdessä, vaikka sitä palautepalstallakin kyseltiin.
hrdkvr

Posts: 3,929

#395 • • hrdkvr KURGO
uusia tuulia..

keittiön ja makkarin väliin tuleekin PUNAISTA antiikki tiiltä ja laattoja ei laitetakkaan seinään vaan vedetää industrial fiilingin mukaan pelkkä betonirappaus kevyellä harjauksella.. kaikki tämä tehdään itse.. katotaan onnistuuko :(.. no onnistuu kun faija on kone :)

--
-keep it hard-

phear

Posts: 804

#396 • • Edited phear <X>
Samaa kosteussulkua vaan siihen betonin päälle kuin vessaankin. Sitten jos haluaa sen takaisin betonin näköiseksi, niin harmaa rappaus päälle (jonka voi sitten teoriassa hioa mieleiselleen karkeudelle, vaikka tasaisen kiiltäväksi astikin). Se toki edelleenkin kostuu ja rasvottuu, mutta eipähän mene kovin syvälle se kosteus.

Eli laita vaan suosiolla laatat, lasi tai laminaatti. :)

Oma remonttiupdate: En jaksa tehä mitään. Yhden ikkunan karmi pitäisi vielä työstää sekä viritellä listat rappusiin. Niin joo ja eihän sitä siivouskaappia ja kodinhoitohuoneen ovea ole vieläkään. :)
ariel

Posts: 308

#397 • • ariel ananas
Noita keittiön betonitasoja mietiskelin, ja käsittääkseni pintaan voisi vetää haluamansa kaltaisen kosteissa tiloissa kestävän lakan. Ei imedy pintaan enää rasvat ja nesteet. Luullakseni tiedän sen Deko-lehden tapauksen ja siellä oli tehty niin. Tai ainakin niin mulle kerrottiin.:)

--
Vous allez faire des merveilles!

hrdkvr

Posts: 3,929

#398 • • hrdkvr KURGO
OHHOH

täällähän siis juteltiinkin tästä jo..
mut kosteussulkuu vaan kehiin.. eikös se tule rappauksen alle seinään...?

--
-keep it hard-

bates

Posts: 707

#399 • • bates Tirehtööri

vaavu, 4.1.2006 12:22:
---

Jossain vanhassa deko-lehdessä oli esitelty keittiö, jossa asukas oli tehnyt itse betonista itselleen keittiön työtasot. Tasot oli jotenkin käsitelty niin, että materiaali oli tiiviin, kiiltävän ja pitävän näköistä.



Kvikissä on ainakin ihan suoraan myytävänä betonista valmistettuja kylppärin tasoja, uskoisin että keittiöönkin varmasti löytyisi.
Aika kivan näköisiä itse asiassa olivat.

--
The best way to predict the future is to invent it.

ville

Posts: 3,780

#400 • • ville olen oikeasti ujo

bates, 4.1.2006 13:40:
Kvikissä on ainakin ihan suoraan myytävänä betonista valmistettuja kylppärin tasoja, uskoisin että keittiöönkin varmasti löytyisi.
Aika kivan näköisiä itse asiassa olivat.



Ootko varma, että on aitoa betonia? Muistaakseni ne on 40mm laminaattia jotka vaan näyttää betonilta.