Kohti unelmakämppää, eli näin ostan / remontoin / sisustan asuntoa

1,944 posts, 98 pages, 1,213,576 views

r2d2

Posts: 286

#341 • • r2d2 Droid from Naboo

ville, 31.10.2005 09:19:
---
r2d2, 30.10.2005 23:42:

Täältä löytyy monenlaista hanaa ja allasta WC:n:

On kyllä muutamia varsin tyylikkäitä :)

Henk koht en välttis kyllä lasista allasta ottaisi ... sitä voi kuitenkin miettiä, että miltä lasinen allas näyttää jo päivän käytön jälkeen, kun normaali valkoinen posliinikin menee alle viikossa tosi törkysen näköiseksi. Ja mä en kuitenkaan jaksa koko aikaa hinkata allasta puhtaaksi.



Eiköhän lasi ole tuossa tapauksessa helpoin? Lasi on ainakin helpoin tapauksissa, jossa koko allas ja "levy" on tehty yhdestä kappaleesta, esim.:lavuaari_iso2_etu.jpg tai lavuaari_pieni1_etu.jpg

Tällöin siinä ei ole saumoja ja altaan ja pintojen huuhtelu voi tapahtua vaikka suihkun avulla. Metallialtaat ovat esimerkiksi hammastahnalle todella ikäviä tai ainakin kaikki posliinialtaan myyjät ovat tästä kommentoinneet kun olen kysynyt "sellainen kiiltävä, vaikka vähän erikoinenkin metalliallas, please...".

Nyt olen päätynyt tekemään oman altaani metallisangosta yhdistettynä puulevyyn (oma design) tai lasialtaan omalla akvaariontekotaidolla. Yhdistän lasialtaaseen mahdollisesti valosysteeminä valokuidun ja erilliset putket, jotka vie veden WC-pyttyyn kokeillakseni käsienpesuveden käyttöä WC-pytyn huuhteluun. 19mm lasia altaaseen, niin jo pitäisi kestää.

R2D2
ville

Posts: 3,780

#342 • • ville olen oikeasti ujo

kilobitti, 31.10.2005 09:28:
Remppaan on mennyt kohta vuosi...huolellista touhua. Teillä on vissiin suunnitelmissa asua aika pitkä tovi tossa kämpässä? Itse asun vuokralla, ja ei oikeastaan sisutaminen vähempää kiinnostanu just sen vuoksi - ei o sellanen olo että tää ois mun, tai että asuisin täällä enää pitkään.



Ei, remontti on ollut valmiina jo parisen viikkoa, ainoa mitä puuttuu on sisustusta, joka tietysti ei ole koskaan täysin valmis. Homma alotettiin about helmikuun tokalla viikolla eli karkeesti sanottuna vei aikaa 8kk. Viivästystä tuli 1-1,5kk vaavun onnettomuuden takia, eli alkuperäisestä tavoitteesta, joka oli elokuun loppu, myöhästyttiin vähän.

Eihän sitä voi oikeestaan koskaan tietää, kuinka pitkään tulee jossain asunnossa asumaan. Veikkaus kuitenkin on, että kyllä me tossa asunnossa yli 5 mut alle 10v ollaan. Mukana kuitenkin on yks ylimääränen huone, jonne voi sit tunkee sen skidin jos sellanen sit joskus tulee. Seuraava proggis tulee tod näk olemaan oman asunnon rakennuttaminen tai sit vanhan täydellinen kunnostus eli tää oli vielä aika harjotteluprojekti :)

Se että asuu vuokralla ei imo on mikään syy siihen et sisutaminen ei kiinnostaisi, melkein jopa päinvastoin. Kun ympärillä oleviin rakenteisiin ei voi vaikuttaa, huonekalut ja tekstiilit nousee yhä tärkeämpään osaan oman viihtyyden kannalta. Siten me ainakin sisustettiin jo vuokrakämpässä ihan samalla tavalla kuin nyt, eli tavoitteena oli luoda asunto joka näyttää omanlaisena ja houkuttelee viihtymään.



Tässä vähän enemmän ajatuksia remontoinnista täydellisen amatöörin näkökulmasta kun lähtökohtana 65 neliötä vuonna 59 rakennetussa talossa ja kämpän kunto "täysin remontoitava". Haluaisin painottaa, et nää on puhtaasti amatöörin näkökulmasta kirjotettuja jos tällaisia juttuja tekee työkseen homma menee taatusti toisella tavalla :)

Työmäärä

Sääntö: ajattele pahin mahdollinen skanaario ja kerro se kahdella

Tarkkoja tunteja me ei olla laskettu. Hyvin karkea veikkaus on, että koko proggis eli 65 neliön remontoiminen ilman vessaa vei aikaa 1000h, joka pitää sisällään ihan kaiken mukaanlukien työtapojen selvittämisen, tavaroiden oston ja kuljetuksen sekä varsinaisen remontoinnin. Ostokertoja rautakaupasta en oo laskenut, mutta kyllä niitä reilusti yli 50 tuli. Minkäänlaista kokemusta remontoinnista ei ollut ja työvälineitä ei löytynyt entuudestaan. Noinkin suureen työmäärään meillä vaikuttivat suhteettoman paljon:
- ikkunoiden täydellinen kunnostaminen, joka piti sisällään vanhan maalin poistamisen ja uudelleenmaalauksen
- Seinään liimattu säkkinkangas jonka poistaminen oli mekaanista käsityötä
- Kaikkien seinien käsittelyn ennen maalausta
- Keittiön rakennemuutokset, jossa seinän kaataminen, jääkaappisyvennyksen purkaminen/lattian valaminen/rakentaminen
- Ovien, ovenkarmien ja kynnysten kunnostus oli yllättävän suuri homma
- Vanhan parketin poisto ja uudelleen asennus
- Ylipäätään suuret rakennemuutokset seinissä joita kaadettiin/rakennettiin
- Verhotankojen integroiminen seinän/katonrajaan sen sijaan että ne olisi ikkunan päällä.

Aikataulusta sitä voisi sanoa, että kämpästä voi olla ulkopuolisen hyvin hankala sanoa kuinka suuri työ remontissa on ollut. Suuhteessa eniten aikaa syövät juuri rakennemuutokset, jotka eivät näy lopputuloksessa mitenkään. Siten kaksi kämmppää, jotka näyttää täysin samalta, saattaa olla sellaisia, että toiseen on mennyt tupla-aika. Jos tota omaa kämppää olisi remontoinut sillä mentaliteetilla, että sen myisi voitolla, remontin olisi tehnyt alle puolessa ajasta, mutta kuitenkin lopputulos olisi ollut 95% samannäköinen.

Mä en kannata, että laatii tarkkaa aikataulua. Kannattaa mielummin alottaa täysillä ja tehdä koko ajan niin paljon kun kykenee. Kun jossain välissä alkaa hahmottaa mikä on oma työnopeus ja mitä kaikkea on jäljellä, voi alkaa miettimään milloin homma olisi lähellä valmista. Jos heti alussa alkaa tehdä aikatauluja ilman kunnollista tietotaitoa joutuu vaan kerta toisensa jälkeen pettymään kun aikataulu ei pysy ja hommat venyy. Meillä oli koko hommassa yks aikataulu: Kesän loppuun mennessä, ja jos ulos katsoo, niin siellähän on vielä lähes kesä ;)

Kokemus ja tarviiko sitä

Näin jälkikäteen sitä toki osaa katsoa kämppää ihan toisenlaisten lasien kautta. Nyt pystyy oikeesti nopeesti näkemään mikä on kämpän pohjakunto, missä on ne pahimmat ongelmat ja kuinka pitkään mahdollinen remontti voisi viedä aikaa. Aiemmin tätä taitoa ei ollut vaan ainoastaan näkemys siitä mitä homma pitäisi olla ja hirvittävän suuri halu toteuttaa oma unelma. Siten kämppää ostaessa, sitä ei oikeesti edes osannut kuvitella miten paljon aikaa kaikki ne "pikkuasiat" lopulta veivät.

Jos joku on vastaavassa tilanteessa kun minä ja vaavu eli tavoitteena on ostaa kämppä, jonka remontoi itse, mutta kokemusta tästä hommasta ole, kannattaa mennä kirjakauppaan ja ostaa remontoijan käsikirja. Näin jälkikäteen ajateltuna tuollainen olisi säästänyt aikaa monessa tilanteessa.

Remontoiminen ei lopulta ole vaikeaa. Mulla oli veistossa aina 8 eli en oo maailman kätevin käsistä, vaikka tykkäänkin tehdä asioita. Remontin tekeminen oli lopulta yllättävän helppoa ja se vaati lähinnä ohjeiden lukemista ja oikeeta asennetta touhuun. Jos mun pitäisi nyt sanoa, että mikä on kaikkein tärkein ominaisuus, mä sanoisin et tekevä persoona. Tämä siitä syystä, että remontti on hyvin pitkälle samojen aika tylsien ja fyysisten rutiinien tekemistä. Suurin kynnys on aloittaa duuni ja jaksaa tehdä sitä monta tuntia putkeet. Tekemällä silloin tällöin 30min homma ei todellakaan tule etenemään, sillä homman aloittaminen, vauhtiin pääseminen ja lopettaminen vie aina oman aikansa. Jos siis on sitä tyyppiä, et ei oikeestaan koskaan saa alotettua mitään, mut tykkää kyllä ideoida kaikkea, kannattaa suosiolla vaan ideoita remontti ja maksaa siitä että joku tekee asiat. Muuten hommassa käy niin, et ekan kuukauden jaksaa innoissaan maalata ja rempata, tokana kuukautena homma käy tökkimään ja kolmannen kuun kohdalla hommat etenee etanavauhtia, jos sitäkään. Tällöin kämpässä on viimeisteltävää vielä kahden vuoden päästä ja listat saadaan kiinni vasta kun kämppä pitäisi myydä seuraavalle asukkaalle.

Asu ja remontoi

Remonttia voi tehdä samaan aikaa kun kämpässä asuu, mutta se on enemmän tai vähemmän helvettiä. Me oltiin duunattu ennen muuttoa valmiiksi olohuone, jossa sitten asuttiin vaikka samaan aikaan piikattiin seiniä ja lattioita 2m päässä seinän toisella puolella. Vaikka suojaamisessa yrittäisi olla kuinka tarkka tahansa pöly tunkeutuu joka paikkaan ja siten eläminen on aika kaaosta. Tuollaisen rakennuspölyn keskellä asuminen vaikuttaa myös terveyteen ja esim itse sairastin 6kk sisällä kaksi erittäin rankkaa flussaa, vaikka normaalisti sairastan yhden flunssan viidessa vuodessa.

Jos siis mahdollista, muuta asuntoon vasta kun se on 99% valmis. Tällä tavalla asunnossa ei voi tehdä mitään muuta kuin remonttia ja siten saat myös nopeammin valmista. Lisäksi ajattelu: "kuukaudessa mä ehdin tehdä kaiken ja sit muutan sisään ja viimeistelen", ei oikeesti toimi. Ensimmäisenä käy niin, että tarvittavan remonttiajan arvioi päin pyllyä ja siten kuukaudessa ei oikeesti edes teoriassa ehdi tehdä kaikkea. Seuraavaksi käy niin, että kämppää lähtee remontoimaan ja remontoidessa alkaa huomata kaikkia pikkujuttuja, jotka myös vaatii remonttia. Kun tähän päälle nälkä kasvaa syödessä ja kaikessa haluaa "pikkusen parempaa kun basic", niin aikataulut piissii alleen enemmän kuin uskalsi kuvitella.

Budjetti

Sääntö: laske kaikki mahdollinen ja lisää siihen 30% :D

Rahaa paloi kaikkineen about 18 000e eli 5500e enemmän kun mitä ensimmäinen laskelma osoitti. Tämä summa sisältää kaikki kiintokalusteet eli vain sellaiset joka oikeesti jää tohon kämppään.

Raha meni about seuraavasti:

Keittiö 10 000e:
- 4500e keittiön koneet
- 3300e keittiön kaapit, vetimet, hana, allas, jalat, valot, välitilan kisko ja kaikki muut pikkujutut
- 1700e kivitaso
- 500e kettiön lattia ja välitilan lasit

Rautakaupat eli k-rauta, teesi, bauhaus, biltema 4500e
- Suurin ostos oli lattia, 3sauvanen merbau joka maksoi about 2000e. Seuraavaksi suurimmat yksittäiset kuluerät olivat työkalut, joihin upposi lähelle 1000 ja maaleihin saman verran. Ja sit tietysti hillitön kasa kaikkea pientä ruuvia, mutteria, pidikettä, listaa, ovenkahvaa jne jee jne

Sähköt: 1500e.
- Nää tuli oikeestaan kokonaan "nälkä kasvaa syödessä". Pistokkeita tuli kämppään lisää about 10kpl, kaikki vaihtui maadotetuiksi, jokainen valokatkaisia vaihdettiin, sähkökaapista pari ylimääräistä vetoa ja kaukosäädettävät rasiat olohuoneeseen, makuuhuoneeseen ja eteiseen nosti hintaa aika paljon. Jos ostaa vanhan kämpän ja haluaa nykyaikastaan sen sähköt, tähän pitää varata rahaa kohtalaisen paljon. Meidän alkuperäinen budjetti sähköille oli 200e, eli aika rankasti meni reisille.

Putket: 500e
- Sisälsi keittiön vesipisteen siirron ja vesisyötön jääkaappiin. Jos tarvii vaan liittää uudet putket niin tässä selviää alle puolella tästä.

Puukeskus: 450e.
- 3500*600*40mm merbautaso ja kasa rimaa esim ovenkarmeihin

Sälää: 1000e
- Yks kaappirivi ja kaikkea pientä mitä on hakenut sekalaisista liikkeitä. Lisäksi mm vuokraava oy:a erilaisia vuokraustarvikkeita, pikkusen tapettia, pakuvuokrauksia, kuljetuksia jne

Monesti oleellinen kysymys remontoidessa on, että mitä kannattaa tehdä itse ja mistä maksaa. Hyvä lähtökohta hommalle on, että ammattimies maksaa alvin kanssa 50e/h, eli pitää olla aika kovatuloinen, että kannattaa itse painaan duunissa ammattimiehen sijaan. On myös hommia, joissa amatööri on täysin yhtä nopea kuin ammattimies ja näihin kuuluu esim monien juttujen purkaminen ja maalaaminen kun sitä on yhden seinän verran tehnyt. Kannattaa siis vähintäänkin purkaa kaikki itse, hoitaa roskat kaatopaikalle ja vasta sitten kutsua ammattimies. Ja tällöinkin kannattaa pyytää ammattimiestä esim tasoittamaan seinät, mutta itse tekee maalaamisen.


kannattiko ja uudestaan?

Joka kerta kun tulee kotiin, sitä on ylpeä siitä kaikesta jota on saanut aikaan. Kämppä on just sen näköinen kun me haluttiin, eikä yhtään sinne päin. Vaikea oikeastaan keksiä mitään muuta hommaa, joka antaisi yhtä paljon yhtä moneksi vuodeksi (jos ei koulutusta laske)

Uudestaan? Todellakin. Ei tosin niin, että kaiken tekee itse, vaan enemmän suunnittelee ja tekee aivotonta duunia, josta on järjetöntä maksaa suurta palkkaa. Ei tosin vielä moneen vuoteen, mutta sitten joskus kun on rahaa omaan taloon :)
ville

Posts: 3,780

#343 • • ville olen oikeasti ujo

r2d2, 31.10.2005 12:24:

Eiköhän lasi ole tuossa tapauksessa helpoin? Lasi on ainakin helpoin tapauksissa, jossa koko allas ja "levy" on tehty yhdestä kappaleesta,



Lasista näkyy läpi ja siten siinä näkyy kaikki lika vrt esim ikkunat

Jos esim ajaa parran ja pesee altaassa monta kertaa päivässä kädet ja naaman niin pelkästä partavaahdon jämistä, partakarvoista, saippuajämistä, meikkijämistä ja kaikesta ihme möhnästä jää lasiin rumia likajälkiä. Valkoisessa posliinissa ne ei näy läpi, eikä välttis muutenkaan erotu kovin voimakkaasti. Mutta sitten kun otat läpinäkyvän lasin, niin jotenkin veikkaan, et se näyttää kaikkea muuta kuin kivalta ellei se lasi ole täysin puhdas.

Voihan olla, et noita voi jotenkin käsitellä, jotta lika ei jää helposti lasiin kiinni. Mut jos kuuluu siihen sarjaan kuin minä eli allasta ei jaksa jynssätä kovin usein, lasi tuskin on paras vaihtoehto.

Kaupoissa altaat on sen näköisiä, et ne on pesty samana aamuna, mikä varmaan pitääkin paikkaansa. Tällöin lasi on upean näköistä ja antaa todellisen luksusvaikutelman.

Itse diggaan noista lasista pelkkinä altaina. Jos mukana on koko "teline" näkyy kaikki putket ja kiinnitysmekanismit aika voimakkaana. Mut kun lasialtaan yhdistää kiveen tai puuhun niin johan on upean näköistä :)
Verano

Posts: 4,649

#344 • • Verano Merituuli
Helsinkiin Roihupeltoon avataan uusi sisustamiseen keskittynyt kauppakeskus Lanterna. Avajaiset ovat 6.11 ja sillon on tietty tarjouksia ja tarjoilua. Sen pitäs olla Pohjoismaiden suurin laatuaan.

Kaikissa Lundioissa on muuten kaikki tuotteet -10% 13.11 asti.

Tuolla vois kyllä lähtee käymään *joo*
embie

Posts: 531

#345 • • embie Shwoopsie poo

Verano, 4.11.2005 15:23:
Helsinkiin Roihupeltoon avataan uusi sisustamiseen keskittynyt kauppakeskus Lanterna. Avajaiset ovat 6.11 ja sillon on tietty tarjouksia ja tarjoilua. Sen pitäs olla Pohjoismaiden suurin laatuaan.

Kaikissa Lundioissa on muuten kaikki tuotteet -10% 13.11 asti.

Tuolla vois kyllä lähtee käymään *joo*



Missä on roihupelto? Miten sinne pääsee? (olen ihan käsi näissä alueissa ja bussiliikenteessä *blush*) Tuonne nimittäin himottaisi mennä... *kuolaa*
ville

Posts: 3,780

#346 • • ville olen oikeasti ujo
Piti ottaa kuva jossa näkyy vähän enemmän elektroniikkaa olohuoneessa:

Teatteri.jpg

Jossain välissä pitäisi vielä keksiä tolle seinälle kuvio. Pohjamaali on täysmatta ja seinään olisi vielä tulossa puolikiiltävällä yhden asteen vaaleemmalla turkoosilla maalilla jotain kuvioita. Ollaan vaan aika hakusessa ton kanssa ... jos jollain on hyviä ehdotuksia ns. kaarevista köynöskuvioista niin otetaan mielellään vastaan :)
Avatar
#347 • • Annakins Guest

embie, 4.11.2005 16:33:
---
Verano, 4.11.2005 15:23:
Helsinkiin Roihupeltoon avataan uusi sisustamiseen keskittynyt kauppakeskus Lanterna. Avajaiset ovat 6.11 ja sillon on tietty tarjouksia ja tarjoilua. Sen pitäs olla Pohjoismaiden suurin laatuaan.

Kaikissa Lundioissa on muuten kaikki tuotteet -10% 13.11 asti.

Tuolla vois kyllä lähtee käymään *joo*

---


Missä on roihupelto? Miten sinne pääsee? (olen ihan käsi näissä alueissa ja bussiliikenteessä *blush*) Tuonne nimittäin himottaisi mennä... *kuolaa*



Se on Siilitien ja Itiksen metroasemien välissä. Pääsee joko bussilla 80/80A Herttoniemestä tai kävelemällä Itiksestä Myllypuron tennishallin ohi (n. 7 min kävelymatka).

Tänään siellä oli kuulemma ihan hirvee tungos kun oli avajaiset.
ezzy

Posts: 8,060

#348 • • ezzy Droid-pappa

ville, 6.11.2005 19:35:
Piti ottaa kuva jossa näkyy vähän enemmän elektroniikkaa olohuoneessa:

Jossain välissä pitäisi vielä keksiä tolle seinälle kuvio. Pohjamaali on täysmatta ja seinään olisi vielä tulossa puolikiiltävällä yhden asteen vaaleemmalla turkoosilla maalilla jotain kuvioita. Ollaan vaan aika hakusessa ton kanssa ... jos jollain on hyviä ehdotuksia ns. kaarevista köynöskuvioista niin otetaan mielellään vastaan :)



Ihan mielenkiinnosta, miksi toi screeni on noin korkealla?
ville

Posts: 3,780

#349 • • ville olen oikeasti ujo

ezzy, 6.11.2005 19:45:

Ihan mielenkiinnosta, miksi toi screeni on noin korkealla?



No ei se mitenkään mahdottoman korkealla ole, jos suorassa istuu silmät on vajaa 1/5 screenistä. Mut onhan toi preferenssiä korkeammalla, joka on about 1/3 screenin korkeusta. Syynä yksinkertaisesti sisustukselliset tekijät tykin puolesta: koska optista keystone korjausta ei ole, tykki joutuisi olemaan tosi matalalla, joka olisi sisutuksellisesti tosi törkerön näköistä. Ja digitaalista korjausta ei käytä kukaan joka arvostaa hyvää kuvanlaatua =)

Mut ei tää oikeesti oo mikään huono, koska meillä on tosi löhöilysohva ja silloin katseluasento on about täydellinen :)
embie

Posts: 531

#350 • • embie Shwoopsie poo

Annakins, 6.11.2005 19:44:
---
embie, 4.11.2005 16:33:
---
Verano, 4.11.2005 15:23:

Se on Siilitien ja Itiksen metroasemien välissä. Pääsee joko bussilla 80/80A Herttoniemestä tai kävelemällä Itiksestä Myllypuron tennishallin ohi (n. 7 min kävelymatka).

Tänään siellä oli kuulemma ihan hirvee tungos kun oli avajaiset.



KIITOS! *hihu*
Verano

Posts: 4,649

#351 • • Verano Merituuli

embie, 6.11.2005 21:18:
---
Annakins, 6.11.2005 19:44:
---
embie, 4.11.2005 16:33:
---
Verano, 4.11.2005 15:23:

Se on Siilitien ja Itiksen metroasemien välissä. Pääsee joko bussilla 80/80A Herttoniemestä tai kävelemällä Itiksestä Myllypuron tennishallin ohi (n. 7 min kävelymatka).

---
KIITOS! *hihu*



Mä kun ehin ettii sulle karttaa ja kaikkee, mut sit Annakins oli nopeempi. Mut tuos kuitenkin: http://aikataulut.ytv.fi/reittiopas/fi/?mm=trip&sm=&m=&adv=&map=1&n=&a=16976&b=8307&c=&an=&bn=2&cn=&keya=Helsinki%20keskusta&keyb=Varikkotie%202&keyc=&date=20051106&time=2039&params=1l3l1l3l2lll1l1l1l1l1l0&temp_a=&temp_b=&temp_c=&time=2039&date=20051106&which=&cs=762&detail=&sr_order=&loc_mode=&edit_stop=&zoom=8&map=1&x=300&y=200&px=2559173&py=6677948&ppx=2559173&ppy=6677948&zx=2559173&zy=6677948&route=t0a2559173a6677948&ss=Varikkotie%202&se=&click=2&nc=

(En itekään tiennyt muuta kuin et Roihupelto on Itä-Helsingissä..)
embie

Posts: 531

#352 • • embie Shwoopsie poo

Verano, 6.11.2005 21:22:
---
embie, 6.11.2005 21:18:
---
Annakins, 6.11.2005 19:44:
---
embie, 4.11.2005 16:33:
---
Verano, 4.11.2005 15:23:

Se on Siilitien ja Itiksen metroasemien välissä. Pääsee joko bussilla 80/80A Herttoniemestä tai kävelemällä Itiksestä Myllypuron tennishallin ohi (n. 7 min kävelymatka).

---
KIITOS! *hihu*

---


Mä kun ehin ettii sulle karttaa ja kaikkee, mut sit Annakins oli nopeempi. Mut tuos kuitenkin: http://aikataulut.ytv.fi/reittiopas/fi/?mm=trip&sm=&m=&adv=&map=1&n=&a=16976&b=8307&c=&an=&bn=2&cn=&keya=Helsinki%20keskusta&keyb=Varikkotie%202&keyc=&date=20051106&time=2039&params=1l3l1l3l2lll1l1l1l1l1l0&temp_a=&temp_b=&temp_c=&time=2039&date=20051106&which=&cs=762&detail=&sr_order=&loc_mode=&edit_stop=&zoom=8&map=1&x=300&y=200&px=2559173&py=6677948&ppx=2559173&ppy=6677948&zx=2559173&zy=6677948&route=t0a2559173a6677948&ss=Varikkotie%202&se=&click=2&nc=

(En itekään tiennyt muuta kuin et Roihupelto on Itä-Helsingissä..)



no nyt mun on enää vaikee olla löytämättä *hymy*
Stresspill

Posts: 220

#353 • • Edited Stresspill rendermonkeywrench

... jos jollain on hyviä ehdotuksia ns. kaarevista köynöskuvioista niin otetaan mielellään vastaan :)



Ei nyt ehdotuksia varsinaisesti, mutta tuolta löytyy ornamentit ja muut ihan joka lähtöön. Siitä vaan fotoshopaten, maski seinään ja maalia pintaan.

edit. linkki unohtui, eli http://www.100megsfree.com/lime/dings.htm

--
Aeria Gloris

Verano

Posts: 4,649

#354 • • Verano Merituuli
Soittivat, että tilaamani paperikaihdin (oikeata leveyttä ei ollut standardina) oli vääntynyt kuljetuksessa. Uusi tulee luultavasti viikon päästä. No, toisaalta ei se ikkuna sieltä mihinkään karkaa.
Pitäisi kyllä löytää varsinkin tuo lamppu kylppäriiin aika pikaisesti. Mulla on nimittäin siellä sen verran vaaralliset viritelmät nyt, että saan vielä joku päivä sähköiskun, varsinkin kun se suihkuletkukin on jo kaksi kertaa levähtänyt..
bates

Posts: 707

#355 • • bates Tirehtööri

Verano, 7.11.2005 11:35:
Soittivat, että tilaamani paperikaihdin (oikeata leveyttä ei ollut standardina) oli vääntynyt kuljetuksessa.



Tätä on liikenteessä. Meillekin tilatut kaihtimet oli saaneet damagea kuljetuksessa, ei kun palautukseen.

--
The best way to predict the future is to invent it.

r2d2

Posts: 286

#356 • • r2d2 Droid from Naboo

ville, 31.10.2005 13:13:
---
r2d2, 31.10.2005 12:24:

Eiköhän lasi ole tuossa tapauksessa helpoin? Lasi on ainakin helpoin tapauksissa, jossa koko allas ja "levy" on tehty yhdestä kappaleesta,
---

Itse diggaan noista lasista pelkkinä altaina. Jos mukana on koko "teline" näkyy kaikki putket ja kiinnitysmekanismit aika voimakkaana. Mut kun lasialtaan yhdistää kiveen tai puuhun niin johan on upean näköistä :)



Yksi vaihtoehto on suomalaisten kehittämä muovimateriaali, Durat.
http://www.durat.com

Tuolla on makeita WC-altaita!

R2D2
Kon-tiki

Posts: 1,936

#357 • • Kon-tiki The Unsinkable
Enpä nyt jaksa plärää koko topiccia joten heitän vaan kysymyksen ja toivon, että joku osaa ja jaksaa vastata:

Aiotaan teettää keittiön välitilaan lasi. Onko järkeä vai ei laittaa valot lasin taakse, vaikka ne hienolta näyttävätkin? Mitäs sitten jos lamppu palaa?
nuance

Posts: 1,963

#358 • • nuance cov ops, combat, sunrise

Kon-tiki, 21.11.2005 12:35:
Onko järkeä vai ei laittaa valot lasin taakse, vaikka ne hienolta näyttävätkin? Mitäs sitten jos lamppu palaa?



Miten ois valokuitu?
Avatar
#359 • • Annakins Guest

Kon-tiki, 21.11.2005 12:35:
Enpä nyt jaksa plärää koko topiccia joten heitän vaan kysymyksen ja toivon, että joku osaa ja jaksaa vastata:

Aiotaan teettää keittiön välitilaan lasi. Onko järkeä vai ei laittaa valot lasin taakse, vaikka ne hienolta näyttävätkin? Mitäs sitten jos lamppu palaa?



Siis mihin se lasi tulee ja minkälainen?
ezzy

Posts: 8,060

#360 • • ezzy Droid-pappa

nuance, 21.11.2005 12:48:
---
Kon-tiki, 21.11.2005 12:35:
Onko järkeä vai ei laittaa valot lasin taakse, vaikka ne hienolta näyttävätkin? Mitäs sitten jos lamppu palaa?

---


Miten ois valokuitu?



tai LED-valo, kestää paaaaaaljon pidempään kuin normaali. niitä saa lähes missä muodossa tahansa nykyään.