Kohti unelmakämppää, eli näin ostan / remontoin / sisustan asuntoa

1,944 posts, 98 pages, 1,213,672 views

ville

Posts: 3,780

#141 • • Edited ville olen oikeasti ujo

dj darkness
Onnistuu!
Ongelmaksi tulee vain se mistä ja miten ostat tavarat.
Jos saat esim: jonkun tutun kenellä on rakennusfirma ostamaan sinulle nuo tavarat saat ne huomattavasti halvemmalla.
Itse teen työkseni remontteja ja olen tehnyt pienemmällä rahalla 80 neliöisen kerrostalo asunnon kokonaan kuntoon.
Eli pinta remontin joka sisälsi uudet kaapit uudet laminaatit sekä kaikki katot ja osa seinistä maalattiin ja loput tapetoitiin.



Teitkö ilmaiseksi työn jos tohon sisältyi kaikki materiaalit vai oliko materiaalit todella halpoja? Jotenkin vaan tuntuu hiukan uskomattomalta että tohon hintaan tehdään täydellinen remontti kun meillä pelkät kettiön materiaalit on enemmän .... (tosin siin on koneita)


Maali tikkurila nova plast 7 20l maksaa kaupan hyllyssä noin 120 euroa.
Ostin tuon kyseisen maalipurkin firman nimissä ja maksoin siitä 60 euroa.
Joten kannatta miettiä myös miten tavaran ostat.
7000 euron ostoksista voit hyvinkin pyytää kaupoista tarjouksia ja varmasti saat tavaroiden hinnasta osan pois.



Tikkurilan maaleja ostaa vaan ne jolla on liikaa rahaa. Teknoksen Trend maalit maksaa suoraan naurettavan vähän ja on ihan samaa laatutavaraa kun joku tikkurilan ylimainostettu purkki. Jostain just muistelisin et tommonen 20L trend purkki on about 60e.

Alennuksia tosiaan saa hyvin. Käytännössä kaikesta vähintään -10% kun vaan pyytää.

Kannattaa myös katsoa mistä ostaa. K-rauta on levottoman kallis mesta ja joissakin tuotteissa ei ole mitään eroa esim bilteman tavaraan, joka maksaa alle puolet. Toki kannattaa katsoa mitä ostaa, työkoneita ei biltemasta ostaisi.
phear

Posts: 804

#143 • • phear <X>

ville, 11.4.2005 11:28:
Pähinäpuuparketti taitaa olla alkaen 50e neliö, lukkupontilla about 60e eli jos vaikka tarviit sitä 80 neliötä, niin vähintään puolet menee siihen. Tod näk paljon enemmän. Jos tummaa puuta haluaa, kannattaa katsoa merbauta, sitä saa alle 40e neliö ja jos tummemmaksi haluat voit vahata.

Jos budjetti on pieni, kannattaa tehdä vain osa ja jättää loput myöhemmäksi. Kiire ei kuitenkaan ole ja mielummin heti laatua kun tuubaa, varsinkin jos meinaa pitkään asua :)



Joo unohtui noita speksejä antaa. :)

Kyseessä on siis melko pieni asunto, viralliset neliöt 76.

Eli alakerta (keittiö+olohuone+alkovi) on noin 26m2 ja tämä osuus olisi tarkoitus vetää pähkinöiksi, eli noin 1300 menisi siihen. Eteinen ja yläkerta sitten kohtuuhintaisella laminaatilla, niiden kun ei tarvitse niin näyttäviä olla. Keittiö on noin 10m2, joten siitä ei oikein voi laittaa kaapistoja kuin yhdelle seinälle, eli vain perusjutut. Eiköhän siitä kolmella tonnilla selviä. Seinät olisi tarkoitus maalata, en ole oikein tapettimiehiä, en tiedä miksi. Alakerran kattoihin mahdollisesti paneeli, kohtuulaatuinen 20/m2, eli 500. Sitten jäisi vielä pari tonnia tuota säätövaraa.

Varmaankin tehdään osissa, eli alakerta ensin ja yläkerta sitten kun on kertynyt taas hieman säästöjä.
phear

Posts: 804

#144 • • phear <X>

akir0, 11.4.2005 12:11:
Onneksi olkoon!



Kiitos kiitos! Luvassa autotalli- ja grillibileitä loppukesästä! *iloinen*
bates

Posts: 707

#145 • • bates Tirehtööri

phear, 11.4.2005 11:12:
Tää on siis ilmeisesti se Ruolankadun kämppä, mitä oltiin yht'aikaa kattomassa? *hymy*

Siinä kyllä puuhaa riittää, mutta on ne maisemat kyllä sen arvoiset.

Tinkikö mummo? *vink*



Jep, sepä se ja mummo taipui mukisematta aika reiluhkoonkin alennukseen... *vink*

--
The best way to predict the future is to invent it.

phear

Posts: 804

#146 • • phear <X>

bates, 11.4.2005 12:34:
Jep, sepä se ja mummo taipui mukisematta aika reiluhkoonkin alennukseen... *vink*



No hieno homma. Onnittelut!

Nyt kun näitä remontteja tehdään about samoihin aikoihin, niin miltäs kuulostaisi joidenkin romujen tilaaminen yht'aikaa, voisi säästää hieman?
bates

Posts: 707

#147 • • bates Tirehtööri

phear, 11.4.2005 12:38:
No hieno homma. Onnittelut!

Nyt kun näitä remontteja tehdään about samoihin aikoihin, niin miltäs kuulostaisi joidenkin romujen tilaaminen yht'aikaa, voisi säästää hieman?



Onnittelut sullekin! *hymy*
Voisi kyllä ehdottomasti tsekkailla noita kimppatilauksia, saattaisi tosiaan säästää ihan mukavasti pennosia. Minkäslaista aikataulua olitte alustavasti kelailleet oman remonttinne suhteen?

--
The best way to predict the future is to invent it.

phear

Posts: 804

#148 • • phear <X>

bates, 11.4.2005 12:49:
Onnittelut sullekin! *hymy*
Voisi kyllä ehdottomasti tsekkailla noita kimppatilauksia, saattaisi tosiaan säästää ihan mukavasti pennosia. Minkäslaista aikataulua olitte alustavasti kelailleet oman remonttinne suhteen?



Cheers.
1.6. saadaan talo haltuun ja silloin olisi tarkoitus aloittaa alakerran remppaaminen. Kattoo nyt miten kauan siinä menee ja miten paljon menee rahaa, mutta mahdollisesti loppukesästä yläkertaa. Eli aika venyvä aikataulu, ite kun tekee ekaa kertaa, niin eiköhän tossa aikaa mene. *hymy*

Mites teidän aikataulut?
bates

Posts: 707

#149 • • bates Tirehtööri

phear, 11.4.2005 12:54:
Cheers.
1.6. saadaan talo haltuun ja silloin olisi tarkoitus aloittaa alakerran remppaaminen. Kattoo nyt miten kauan siinä menee ja miten paljon menee rahaa, mutta mahdollisesti loppukesästä yläkertaa. Eli aika venyvä aikataulu, ite kun tekee ekaa kertaa, niin eiköhän tossa aikaa mene. *hymy*

Mites teidän aikataulut?



Aika samanlaiselta kuullostais täälläkin.
Kesäkuussa pitäis saada mesta haltuun ja siitä sitten samantien vääntämään asuntoa uuteen uskoon. Kelattiiin että tehdään kyllä kaikki remppahommat samaan syssyyn, eli kyllähän siinä hommassa varmasti tovi vierähtää, hiki virtaa ja pankkitili tyhjenee ennen kuin kaikki on reilassa... *hikoil*

--
The best way to predict the future is to invent it.

ville

Posts: 3,780

#150 • • ville olen oikeasti ujo
vinkki remontoijalle: jos käytät nykyistä pölynimuria, se on kaatopaikkatavaraa kun remontti on ohi. Siten kannattaa miettiä uhraako nykyisen vai ostaako pommin josta tekee remontti-imurin :)

me uhrattiin vanha. Hyvin jo piiputtaa kun laittaa päälle :D
phear

Posts: 804

#151 • • phear <X>

ville, 11.4.2005 13:13:
vinkki remontoijalle: jos käytät nykyistä pölynimuria, se on kaatopaikkatavaraa kun remontti on ohi. Siten kannattaa miettiä uhraako nykyisen vai ostaako pommin josta tekee remontti-imurin :)

me uhrattiin vanha. Hyvin jo piiputtaa kun laittaa päälle :D



Kiitos vinkistä. Juuri meinasinkin viedä vanhan imurin kirppikselle, mutta siitä taitaakin olla tuossa käytössä vielä hyötyä. Se on kyllä ihan finaalissa jo valmiiksi...
Darkness

Posts: 518

#152 • • Darkness Spank~monkey

ville, 11.4.2005 11:49:
---
dj darkness
Onnistuu!
Ongelmaksi tulee vain se mistä ja miten ostat tavarat.
Jos saat esim: jonkun tutun kenellä on rakennusfirma ostamaan sinulle nuo tavarat saat ne huomattavasti halvemmalla.
Itse teen työkseni remontteja ja olen tehnyt pienemmällä rahalla 80 neliöisen kerrostalo asunnon kokonaan kuntoon.
Eli pinta remontin joka sisälsi uudet kaapit uudet laminaatit sekä kaikki katot ja osa seinistä maalattiin ja loput tapetoitiin.
---


Teitkö ilmaiseksi työn jos tohon sisältyi kaikki materiaalit vai oliko materiaalit todella halpoja? Jotenkin vaan tuntuu hiukan uskomattomalta että tohon hintaan tehdään täydellinen remontti kun meillä pelkät kettiön materiaalit on enemmän .... (tosin siin on koneita)


---

Maali tikkurila nova plast 7 20l maksaa kaupan hyllyssä noin 120 euroa.
Ostin tuon kyseisen maalipurkin firman nimissä ja maksoin siitä 60 euroa.
Joten kannatta miettiä myös miten tavaran ostat.
7000 euron ostoksista voit hyvinkin pyytää kaupoista tarjouksia ja varmasti saat tavaroiden hinnasta osan pois.

---


Tikkurilan maaleja ostaa vaan ne jolla on liikaa rahaa. Teknoksen Trend maalit maksaa suoraan naurettavan vähän ja on ihan samaa laatutavaraa kun joku tikkurilan ylimainostettu purkki. Jostain just muistelisin et tommonen 20L trend purkki on about 60e.

Alennuksia tosiaan saa hyvin. Käytännössä kaikesta vähintään -10% kun vaan pyytää.

Kannattaa myös katsoa mistä ostaa. K-rauta on levottoman kallis mesta ja joissakin tuotteissa ei ole mitään eroa esim bilteman tavaraan, joka maksaa alle puolet. Toki kannattaa katsoa mitä ostaa, työkoneita ei biltemasta ostaisi.



Siis tikkurilan maaleja ostaa ne jotka arvostaa laatua.
Ei ole mitään järkeä ostaa sontaa jos pienellä lisä hinnalla saat huipputason tavaraa.
Vähän niinkuin levareissa. halpa toimii mutta ei kauan.
Eikä tikkurilan maalit ole loppujenlopuksi kovin kalliita.
Kyllä minä palkkani sain työstä ja ihan kivasti siitä jäi käteenkin kun ajattelee ettei tehnyt kuin viikon sitä remonttia.
Tarvikkeet tietysti hommasin työpaikkani kautta jolloin kaikista kalleista tarvikkeista saatiin sopuhintaisia.
Tietysti joissain materiaaleissa oli pakko tehdä kompromisseja.
Esim: tapetit.
Vinyyli tapetti on kivan näköistä eikä mene helpolla pilalle kun paperi tapetti ei kestä ihan yhtähyvin mutta on puolet halvempaa ja aikaslailla samalaista ulko näöltään.
Tietysti sekin pudotti remontin hintaa paljon kun minulla oli kaikki tarvittavat työkalut jo itsellä.
Ja kaiken näköistä tavaraa myös on jäänyt muilta työmailta varastoon joita käytin hyödyksi.
Jos kaapistoa aikoo ostaa niin ehdottaisin katsomaan kalute sarokkaan sivustoa jos sattuu turussa asumaan.
Tietysti voin itsekkin autaa pienten alennusten saamiseen jos vaan sattuu olemaan jossain turussapäin.

--
There aint no party like an alcoholic party!

ville

Posts: 3,780

#153 • • ville olen oikeasti ujo

dj darknessKyllä minä palkkani sain työstä ja ihan kivasti siitä jäi käteenkin kun ajattelee ettei tehnyt kuin viikon sitä remonttia.



Aah, toi oli siis kuitenkin aika pieni remontti, jos viikossa valmista :)

Mä kun luulin että tossa tehtiin kaikki uusiksi.
Darkness

Posts: 518

#154 • • Darkness Spank~monkey
Niin no ei pinta remontin tekemiseen mene mahdottomasti aikaa varsiinkaan siinä kohteessa.
8 tuntia päivässä 7 päivää vikossa niin kivasti siinä saa aikaseksi jos tosissaan tekee.
Enkä tehnyt sitä minään harrastuksena vaan ihan leipä työnä.
Siinä myös osasyy työn vauhtiin.

--
There aint no party like an alcoholic party!

ville

Posts: 3,780

#155 • • ville olen oikeasti ujo

dj darknessSiis tikkurilan maaleja ostaa ne jotka arvostaa laatua.
Ei ole mitään järkeä ostaa sontaa jos pienellä lisä hinnalla saat huipputason tavaraa.
Vähän niinkuin levareissa. halpa toimii mutta ei kauan.
Eikä tikkurilan maalit ole loppujenlopuksi kovin kalliita.



Mikä ero noissa sitten on?

K-raudassa erittäin ammattitaitoiset myyjät sanoivat suoraan että älä osta tikkurilan kallista, koska et huomaa eroa. Ja mä en tajua miten joku toinen maali kestää pidempää kuin toinen? Eikö ne pysy siinä seinässä ihan samalla tavalla?

Ja kyllä mä sanoisin et ne on aika kallita jos nyt saatiin koko kämpän maalit n. 250e ja tikkurilan maalit olisivat maksaneet tuplasti. Tolla erotuksella sai ostettua mukavasti esim. ilmamäntäiskuporan ja ruuvivääntimen.
ville

Posts: 3,780

#156 • • ville olen oikeasti ujo

dj darkness, 11.4.2005 13:50:
Niin no ei pinta remontin tekemiseen mene mahdottomasti aikaa varsiinkaan siinä kohteessa.
8 tuntia päivässä 7 päivää vikossa niin kivasti siinä saa aikaseksi jos tosissaan tekee.
Enkä tehnyt sitä minään harrastuksena vaan ihan leipä työnä.
Siinä myös osasyy työn vauhtiin.



Joo, mutta pintaremontteja on erilaisia :)

Jos haluaa putsata seinän vanhasta materiaalista ja seinällä on maalattu säkkikangas, joka on liimattu seinään ja sen alla tapettia, niin pelkästään seinän pudistaminen on viikon työ. Tohon sitten tasoitus + kuivumisaika + hionta + maalaus niin aikaa menee ihan toisella tavalla :(

Kämppää ostaessa kannattaa oikeesti kiinnittää huomiota aika paljon siihen mikä on seinän pintarakenne. Pahimmillaan seinän pudistus on mahdonta, helpoimmillaan voi vaan maalata päälle.
Darkness

Posts: 518

#157 • • Edited Darkness Spank~monkey
Ei välttämättä.
Jos seinä on oikein pahassa kunnossa niin siihen on olemassa easycover nimistä lasikuitupaperimassa pinnoitetta joka liimataan huonon seinäpinnan päälle.
Koska se sisältää lasikuitua on sienä tämän operaation jälkeen yhtä kestävä jollei jopa kestävämpi kuin se että siihen levittää esim: vetonit tasoitetta tai muuta vastaavaa tavaraa.
Tuon easycoverin levittämiseen ei mene sen enempää aikaa kuin tapetoimiseen.
Itse onnistun helposti tapetoimaan 4 huonetta päivässä (8 tunnin sisään).

Kyllä maaleissa eron huomaa.
Esim: tikkurilan huippumaali harmony verrattuna remontti ässään on sama kuin mustalla ja valkoisella.
Remontti ässä kestää tietyissä olosuhteissa pyyhkimistä hyvin mutta sen tekee puolihimmeänäkin kiiltävän pinnan toisin kuin sittaas harmony jolla saadaan pyyhkimistä kestävä ja matta pinta jolloin esim: pastellivärit näyttävät myös pastelli väreiltä.
Tietysti olosuhteet vaikuttavat kaikkeen mutta itse en kyllä ikämailmassa ostaisi mitän halpis maalia.
Sehän on kuitenkin kokoajan näkyvillä eikä edes näytä hyvälle.

Vielä tuohon seinän puhdistaminen voi olla mahdotonta mutta sen korjaamiseen menevä aika/raha on hyvinpientä jos tietää mitä tekee joten kannattaa ottaa aina lähettyville joku joka asiasta jotain tietää esim: joku tuttu rakentaja.

--
There aint no party like an alcoholic party!

ville

Posts: 3,780

#158 • • ville olen oikeasti ujo

dj darkness, 11.4.2005 14:16:
Tuon easycoverin levittämiseen ei mene sen enempää aikaa kuin tapetoimiseen.
Itse onnistun helposti tapetoimaan 4 huonetta päivässä (8 tunnin sisään).



joo, onhan noita tasoitetapettaja olemassa, mutta jos ei halua käyttää niitä ... me haluttiin näkyville alkuperäinen seinäpinta ei tasotustapettia.

Tietysti olosuhteet vaikuttavat kaikkeen mutta itse en kyllä ikämailmassa ostaisi mitän halpis maalia.
Sehän on kuitenkin kokoajan näkyvillä eikä edes näytä hyvälle.



Joo, värimaaleissa tosiaan voi olla eroja, sitä en tullut edes ajatelleeksi. Silloin voi olla paikallaan ottaa ostaa parempaa, varsinkaan kun erot ei välttis oo suuria kun maalattava pinta on pieni. Mutta oikeesti mä väitän, että basicvalkoisessa mattamaalissa ei huomaa eroa ja kun se maali on esim katossa, ei juuri tarvii kulutuskestävyyttä. Tai ainakaan mä en ole huomannut eroa ja olen maalannut sekä tikkurilan laatumaalilla (tm) että puolet maksavalla teknoksella.


Vielä tuohon seinän puhdistaminen voi olla mahdotonta mutta sen korjaamiseen menevä aika/raha on hyvinpientä jos tietää mitä tekee joten kannattaa ottaa aina lähettyville joku joka asiasta jotain tietää esim: joku tuttu rakentaja.



Jos tarkoitat korjaamisella tasoitusta niin eipä se mikään älytön juttu ole jos tasoitusta ei ole paljon. Suurin ongelma on, että kuivumisajat on pitkiä ja siten työtä ei pääse tekemään seinien parissa jatkuvalla syötöllä :(
Darkness

Posts: 518

#159 • • Darkness Spank~monkey
Siis tuo easycover on täysin sileää eli pinnasta tulee tismalleen samanlainen kuin tasoitetusta seinästä.
Eikä sen tasoitteen tarvitse kokopäivää kuivua.
Jos esim vetonit lr pinta tasoitteeseen sekoittaa ardumur 828:sia niin se kuivuu alle puolessa ajassa.
Tuo nyt oli vain esimerrkki mutta on muitakin vastaavia sekoituksia jolla saadaan sama pinta aikaiseksi puolessa ajassa tinkimättä laadusta.

--
There aint no party like an alcoholic party!

Darkness

Posts: 518

#160 • • Darkness Spank~monkey
Vinkki koriste maalaukseen.
Nykyään saa jo hopeista ja kultaista koriste maalaukseen tarkoitettua lateksi maalia(vesiohenteinen)
Joka kuivuu noin 5 tunnissa jättäen reilusti työaikaa.
Kyseistä tavaraa saa kaikista hyvin varustelluista maalikaupoista.
Se on sadolinin maalia ja nimet oli muistaakseni moon(hopea) ja sun(kultainen)

--
There aint no party like an alcoholic party!