Kohti unelmakämppää, eli näin ostan / remontoin / sisustan asuntoa

1,944 posts, 98 pages, 1,213,526 views

enrg

Posts: 2,040

#121 • • enrg
Putkiremontien tiellä ei kannata asua. Työskentelen tällä hetkellä sivutoimena putkiremonttitalossa ja sääliksi käy niitä ketkä ovat päättäneet sinne jäädä. Sitä pölyn ja paskan määrää ei voi sanalla kuvaita, puhumattakaan mölystä...

Putkiremonteissakin on eroja ja pahin tapaus on tietääkseni se, jossa kaikki viemäriputketkin uusitaan ja kylpyhuone hajoitetaan atomeiksi..
akir0

Posts: 2,554

#122 • • akir0 idleRPG champion 2009

a:
eikös se laki sano et taloyhtiön täytyy majottaa asunnonomistajat remppojen ajaks, tiedä sitten koskeeko vuokralaisia?



Ei kyllä sano, käytännössä siis taloyhtiön päätöksessä miten tehdään.
hrdkvr

Posts: 3,929

#123 • • hrdkvr KURGO
eiks kotivakuutus korvaa majoitusta???

--
-keep it hard-

ville

Posts: 3,780

#124 • • ville olen oikeasti ujo

hardikaveri:
eiks kotivakuutus korvaa majoitusta???



Miksi korvaisi? Kysessä on normaali kuluminen, ei mikään yllättävä vahinko.
hrdkvr

Posts: 3,929

#125 • • hrdkvr KURGO
niin jos ei ole vahinko...

tai mites jos ollaan vuokralla.. eiks sit vuokran antaja kustanna?

--
-keep it hard-

ville

Posts: 3,780

#126 • • ville olen oikeasti ujo

hardikaveri:
niin jos ei ole vahinko...

tai mites jos ollaan vuokralla.. eiks sit vuokran antaja kustanna?



En ole törmännyt vielä yhteenkään putkiremonttiin, joka olisi vahinko .... olisi aika poikkeuksellinen tapaus kun vahinko on koko talossa ja kaikki putket uusitaan :D

Miksi vuokranantaja kustantaisi asumisen putkiremontin aikana? Vuokralaisella on tasan kaksi vaihtoehtoa eli jatkaa asumista tai lopettaa vuokrasopimus, mikään muu ei sitä vuokranantajaa kiinnosta.

Osa vuokranantajista antaa kyllä alennusta kämpästä remontin ajaksi, mutta kaikki eivät näin tee.
dixoff

Posts: 199

#127 • • dixoff hmm Terve

ville:
En ole törmännyt vielä yhteenkään putkiremonttiin, joka olisi vahinko .... olisi aika poikkeuksellinen tapaus kun vahinko on koko talossa ja kaikki putket uusitaan :D



Mä tiedän yhden tapauksen. Siinä homma meni niin, että taloyhtiön hallitus oli vanhusten kansoittama, eivätkä he olleet kiinnostuneita kustantamaan mitään putkiremontteja, koska ajattelivat että eivät kuitenkaan tarvitse asuntoa enää kovin pitkään. Sitten eräänä kesänä lyhyen ajan sisällä putket alkoivat paukkua useammassa kämpässä, ja lopputulos oli, että vuotojen aiheuttamien vesivahinkojen korjaus edellytti jotakuinkin koko talon tyhjentämistä korjausten ajaksi. Tässä voidaan puhua vahingosta, vaikka taustalla olikin loppujen lopuksi jatkettu tyhmyys.
ville

Posts: 3,780

#128 • • ville olen oikeasti ujo

dixoff:
Mä tiedän yhden tapauksen. Siinä homma meni niin, että taloyhtiön hallitus oli vanhusten kansoittama, eivätkä he olleet kiinnostuneita kustantamaan mitään putkiremontteja, koska ajattelivat että eivät kuitenkaan tarvitse asuntoa enää kovin pitkään. Sitten eräänä kesänä lyhyen ajan sisällä putket alkoivat paukkua useammassa kämpässä, ja lopputulos oli, että vuotojen aiheuttamien vesivahinkojen korjaus edellytti jotakuinkin koko talon tyhjentämistä korjausten ajaksi. Tässä voidaan puhua vahingosta, vaikka taustalla olikin loppujen lopuksi jatkettu tyhmyys.



Maksoiko vakuutusyhtiö homman?
Avatar
#129 • • . Guest

enrg:
Putkiremontien tiellä ei kannata asua. Työskentelen tällä hetkellä sivutoimena putkiremonttitalossa ja sääliksi käy niitä ketkä ovat päättäneet sinne jäädä. Sitä pölyn ja paskan määrää ei voi sanalla kuvaita, puhumattakaan mölystä...

Putkiremonteissakin on eroja ja pahin tapaus on tietääkseni se, jossa kaikki viemäriputketkin uusitaan ja kylpyhuone hajoitetaan atomeiksi..




Toi pahin tapaus kävi just mun kämpässä eli 3,5kk evakossa! Jätin vielä 70 vinyyliä
pölysuojaan mikä oli purettu ilman kysymistä ja sain hädin tuskin pelastettua
levyt käyttökuntoon. Asuminen on mahdotonta käytännössä! Ainakin 27 neliömetrin kämpässä!
dixoff

Posts: 199

#130 • • dixoff hmm Terve

ville:
Maksoiko vakuutusyhtiö homman?



Sitä en tiedä.
Raver71

Posts: 3,605

#131 • • Raver71 Elämäntapa reivaaja, dj raver
Kiitoksia kannustuksesta enrg... Putkiremppa alkaa loppukesästä. Aioin poistua paikalta siksi ajaksi. Ja sinun kommentti vaan vahvisti sitä. Toivotaan että paikat pysyy kunnossa. Pahin mahdollinen edessä. vesijohdot, viemärit + kylppäri uusiksi kokonaan. Eikä maksa just yhtään... Laskua odotellessa... on se hienoa asua velkaisessa omistusasunnossa!
nuance

Posts: 1,963

#132 • • nuance cov ops, combat, sunrise
Mua houkuttelis oman asunnon ostaminen kovasti mutta vuoden päästä pitäis pukeutua siihen semmoseen kivaan vihreään nuttuun ja lähteä metsäretkelle. Näinköhän joku pankki suostuis myöntää asuntolainaa niin, että heti alkuun tulee 6kk katko maksuihin? *täh*
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#133 • • Aziz Combat Fighter

nuance, 31.3.2005 10:59:
Mua houkuttelis oman asunnon ostaminen kovasti mutta vuoden päästä pitäis pukeutua siihen semmoseen kivaan vihreään nuttuun ja lähteä metsäretkelle. Näinköhän joku pankki suostuis myöntää asuntolainaa niin, että heti alkuun tulee 6kk katko maksuihin? *täh*



Mun käsittääxeni PLV maksaa ne lyhennykset tai jotain, jos kämppä on hankittu tiettyyn määräaikaan ennen intin alkua. Besides, kyl pankista varmaan annetaan sen vuoden verran paussia siihen asuntolainaan.

Turha sitä on lähtee silt pohjalta et se on kuuden kuukauden pesti, ja sit alokasajan jälkeen yrittää lomilla hoidella jatkoaikaa lyhennysvapaalle ajalle...

...herra kersantti :P
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#134 • • Aziz Combat Fighter
[iso]ATTENTION![/iso]

jos joltain löytyy ylimääräsenä seuraavaa tavaraa, niin kaks jäbää helsingistä ottais mielellään vastaan:

KEITTIÖN PÖYTÄ
SOHVA
OLOHUONEEN KAHVIPÖYTÄ
TASO DEKEILLE
KIRJAHYLLY

pistäkää privaa jos nurkissa/varastossa lojuu jotain tollasta turhana, kunnon mukaan saatetaan jotain kyseisistä mööpeleistä maksaakin.
phear

Posts: 804

#135 • • phear <X>
Nonni. Nyt löytyi. Ei mennytkään kauaa...

Ostimme pienen omakotitalon Lahden Renkomäestä, noin 6km keskustasta. On melko hyvässä kunnossa ja siihen nähden halpa. Maisemana peltoa, mutta silti kirjasto ja koulu 200 metrin päässä sekä (kalliiseen) kauppaan 1km.

Nyt pitäisi sitten ryhtyä miettimään remonttia.

Sisäpintoja ajattelin uusia jonkin verran, kaikki lattiapinnat ainakin (muovimattoja tällä hetkellä), pähkinäpuuparketin meinasin tilalle. Lisäksi keittiö pitäisi uusia (jääkaappi ja tiskikone ok, mutta kaikki muu uusiksi).

Yläkertaan pitäisi saada hieman lisää säilytystilaa, joten jotain kaapistoja pitäisi varmaan nikkaroida.

7000:lla ajattelin selvitä, noinkohan onnistuu? *hymy*
bates

Posts: 707

#136 • • bates Tirehtööri
Tuli hommattua 101 neliötä omaa seinää ja lattiaa kerrostalosta, reilun kilometrin päästä Lahden keskustasta. Edelliseltä omistajalta asunto vapautuu tuossa kesän alussa, eli ihan kivasti on siis aikaa suunnitella remonttia, vertailla hintoja, kysellä tarjouksia jne.
Tarkoitus olisi tehdä itse mahdollisimman paljon, sekä hyödyntää tietenkin lähipiirissä olevia ammattimiehiä.

Lattialle lätkäistään todennäköisesti laminaattia, keittiöön ehkä laattaa, seinistä vanhat tapetit veks ja maalia tilalle, keittiö menee kokonaan uusiksi ja kylppärillekin pitäisi mahdollisesti jotain kohennusta tehdä.
Ehkäpä myös seinää kaadetaan hiukan jostakin, kunhan nyt saa suunniteltua kaikki mahdollisimman fiksusti ja mietittyä eri vaihtoehdot.

Hommaa siis riittää, mutta uskoisin että lopputulos on enemmän kuin palkitseva. Plussana asunnossa vanhan kivitalon hyvä äänieristys paksuine seinineen, tavallista reilumpi huonekorkeus, takka, 2 parveketta sekä aika pähee ylimmän kerroksen näköala.

Eiköhän tuosta siis ihan kiva tukikohta saada kesän mittaan väsättyä. *hymy*

--
The best way to predict the future is to invent it.

phear

Posts: 804

#137 • • phear <X>

bates, 11.4.2005 11:08:
Hommaa siis riittää, mutta uskoisin että lopputulos on enemmän kuin palkitseva. Plussana asunnossa vanhan kivitalon hyvä äänieristys paksuine seinineen, tavallista reilumpi huonekorkeus, takka, 2 parveketta sekä aika pähee ylimmän kerroksen näköala.



Tää on siis ilmeisesti se Ruolankadun kämppä, mitä oltiin yht'aikaa kattomassa? *hymy*

Siinä kyllä puuhaa riittää, mutta on ne maisemat kyllä sen arvoiset.

Tinkikö mummo? *vink*
Lost-Soul

Posts: 3,107

#138 • • Lost-Soul los pallos

Ana-5000, 31.3.2005 12:49:
---
nuance, 31.3.2005 10:59:
Mua houkuttelis oman asunnon ostaminen kovasti mutta vuoden päästä pitäis pukeutua siihen semmoseen kivaan vihreään nuttuun ja lähteä metsäretkelle. Näinköhän joku pankki suostuis myöntää asuntolainaa niin, että heti alkuun tulee 6kk katko maksuihin? *täh*

---


Mun käsittääxeni PLV maksaa ne lyhennykset tai jotain, jos kämppä on hankittu tiettyyn määräaikaan ennen intin alkua. Besides, kyl pankista varmaan annetaan sen vuoden verran paussia siihen asuntolainaan.


Kyllähän PLV maksaa lyhennykset, mutta monet "kaverit" ei ole saannut lainaa koska intti ei ole käytynä.

--
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis

ville

Posts: 3,780

#139 • • ville olen oikeasti ujo

phear, 11.4.2005 10:45:
Nonni. Nyt löytyi. Ei mennytkään kauaa...

Ostimme pienen omakotitalon Lahden Renkomäestä, noin 6km keskustasta. On melko hyvässä kunnossa ja siihen nähden halpa. Maisemana peltoa, mutta silti kirjasto ja koulu 200 metrin päässä sekä (kalliiseen) kauppaan 1km.

Nyt pitäisi sitten ryhtyä miettimään remonttia.

Sisäpintoja ajattelin uusia jonkin verran, kaikki lattiapinnat ainakin (muovimattoja tällä hetkellä), pähkinäpuuparketin meinasin tilalle. Lisäksi keittiö pitäisi uusia (jääkaappi ja tiskikone ok, mutta kaikki muu uusiksi).

Yläkertaan pitäisi saada hieman lisää säilytystilaa, joten jotain kaapistoja pitäisi varmaan nikkaroida.

7000:lla ajattelin selvitä, noinkohan onnistuu? *hymy*



Ei onnistu :)

Pähinäpuuparketti taitaa olla alkaen 50e neliö, lukkupontilla about 60e eli jos vaikka tarviit sitä 80 neliötä, niin vähintään puolet menee siihen. Tod näk paljon enemmän. Jos tummaa puuta haluaa, kannattaa katsoa merbauta, sitä saa alle 40e neliö ja jos tummemmaksi haluat voit vahata.

Kettiössä kaappien hinta on helposti pari ke, ja silloin keittiö on vielä aika pieni. Sen lisäksi sitten lattiaa, välitilaa, valoja, hella, tasot, altaat jne. Jos alle 4ke selviät se on jo todella hyvin. Meillä meni reilusti yli tuplat, mut toisaalta on aika suuri ja materiaalit laadukkaita :)

Sitten kun vielä ostat remonttitarpeita, maalaat, listotat jne jne voit varata noihin homiin vaikka 1ke.

Ja kun putkiin ei saa koskea itse ja sähköjäkin pitää taatusti tehdä, niin rahaa menee niihinkin.

Meillä remontointiin varattiin 10% kämpän hinnasta eli 14ke. Tolla saadaan uusittua 65 täysin lukuunottamatta vessaa. Kaikki työ tehdään itse, ammattiapua käytetään pakollisissa eli sähköissa ja putkissa. Jako on suunnilleen seuraava: 10ke keittiö, 2ke lattia, 2ke maalit, tarvikkeet, listat, seinämateriaalit ja ammattiapu.

Jos budjetti on pieni, kannattaa tehdä vain osa ja jättää loput myöhemmäksi. Kiire ei kuitenkaan ole ja mielummin heti laatua kun tuubaa, varsinkin jos meinaa pitkään asua :)
Darkness

Posts: 518

#140 • • Darkness Spank~monkey

phear, 11.4.2005 10:45:
Nonni. Nyt löytyi. Ei mennytkään kauaa...

Ostimme pienen omakotitalon Lahden Renkomäestä, noin 6km keskustasta. On melko hyvässä kunnossa ja siihen nähden halpa. Maisemana peltoa, mutta silti kirjasto ja koulu 200 metrin päässä sekä (kalliiseen) kauppaan 1km.

Nyt pitäisi sitten ryhtyä miettimään remonttia.

Sisäpintoja ajattelin uusia jonkin verran, kaikki lattiapinnat ainakin (muovimattoja tällä hetkellä), pähkinäpuuparketin meinasin tilalle. Lisäksi keittiö pitäisi uusia (jääkaappi ja tiskikone ok, mutta kaikki muu uusiksi).

Yläkertaan pitäisi saada hieman lisää säilytystilaa, joten jotain kaapistoja pitäisi varmaan nikkaroida.

7000:lla ajattelin selvitä, noinkohan onnistuu? *hymy*



Onnistuu!
Ongelmaksi tulee vain se mistä ja miten ostat tavarat.
Jos saat esim: jonkun tutun kenellä on rakennusfirma ostamaan sinulle nuo tavarat saat ne huomattavasti halvemmalla.
Itse teen työkseni remontteja ja olen tehnyt pienemmällä rahalla 80 neliöisen kerrostalo asunnon kokonaan kuntoon.
Eli pinta remontin joka sisälsi uudet kaapit uudet laminaatit sekä kaikki katot ja osa seinistä maalattiin ja loput tapetoitiin.
Noista tarvikkeista esimerkki.
Maali tikkurila nova plast 7 20l maksaa kaupan hyllyssä noin 120 euroa.
Ostin tuon kyseisen maalipurkin firman nimissä ja maksoin siitä 60 euroa.
Joten kannatta miettiä myös miten tavaran ostat.
7000 euron ostoksista voit hyvinkin pyytää kaupoista tarjouksia ja varmasti saat tavaroiden hinnasta osan pois.

--
There aint no party like an alcoholic party!