Kohti unelmakämppää, eli näin ostan / remontoin / sisustan asuntoa

1,944 posts, 98 pages, 1,210,891 views

Jussi Soro

Posts: 6,385

#1201 • • Jussi Soro choon!

mikko a, 27.5.2007 17:36:
öö? miks toi kakluuni pitää purkaa? onko kunto niin surkea? meillä on tässä 1926 rakennetussa puutalossa toi kakluuni melko korvaamaton kun puhutaan talven pakkasista + sähkölämmityksestä.. + se tunnelma..


Se kakluuni on sellasta mallia, että siin on keittolevyosa alhaal, ja yläosa kakluunia. Käytännössä kaikki lämpö menee siihen keittolevyn lämmittämiseen, eikä yläosa lämpene (ja varaa lämpöä) juuri lainkaan. Pahin tossa on se, että se sijaitsee keittiössä, jossa ei ole yhtään ylimääräistä tilaa...


ja lattiat.. laminaattia, nou nou, sielläkin ois varmaan vanhaa alkuperäistä lautaa alla, joka sopii tollaseen 100+ vuotiaaseen huomattavasti laminaattia paremmin.. tai sitten uus lautalattia ;)


Ehkä sieltä alta löytyy käyttökelpoiset laudat, ehkä ei... Itse haluan tummaa puuta olevan laminaatin, ja vaikka nykyisen lattian alta löytyisikin laudat, on niiden petsaamisessa + lakkaamisessa niin järjetön homma ettei siihen jaksais ryhtyä...


onkos toi vielä etuovi.comissa näytillä?


Ei oo enää, kuntokartoitus tehdään 5.6, koitan silloin ottaa hiukan kuvia mestasta, ja pistän ehkä nettiin näkyville.
ville

Posts: 3,780

#1202 • • ville olen oikeasti ujo

JussiS, 27.5.2007 18:20:
Se kakluuni on sellasta mallia, että siin on keittolevyosa alhaal, ja yläosa kakluunia. Käytännössä kaikki lämpö menee siihen keittolevyn lämmittämiseen, eikä yläosa lämpene (ja varaa lämpöä) juuri lainkaan. Pahin tossa on se, että se sijaitsee keittiössä, jossa ei ole yhtään ylimääräistä tilaa...



Tilanpuute on tietysti aina ongelma, mutta kyllä mä uskoisin, että jos sä purat 100 vuotiaasta talosta toimivan (ja vanhan) kakluunin niin onnistut tuhoamaan asunnon tunnelmaa ja alentamaan sen arvoa. Tollaset uunit on kuitenkin asioita joita uusissa asunnoissa ei ole ja joita yleensä nimenomaan halutaan vanhoihin asuntoihin.


Ehkä sieltä alta löytyy käyttökelpoiset laudat, ehkä ei... Itse haluan tummaa puuta olevan laminaatin, ja vaikka nykyisen lattian alta löytyisikin laudat, on niiden petsaamisessa + lakkaamisessa niin järjetön homma ettei siihen jaksais ryhtyä...



Oon kyllä täysin mikon kannalla: laminaatit tollaseen asuntoon niin varmasti onnistuu tappaamaan asunnon tunnelman.

Jos sulla on tavoitteena tehdä hyvä remontti, joka nostaa kunnolla arvoa, niin se tarkoittaa asunnon ilmapiiriin sopivia materiaaleja ja laatutasoa. Laminaatti noin ylipäätään sopii äärettömän huonosti minekkään ja vanhassa puutalossa ongelma korostuu.

Ehdottomasti esiin alkuperäiset laudat ja niiden kunnostus. Jos vuokraat jonkun hiomakoneen niin vanhan lattian hiominen+petsaus ei työmääränä mitenkään hirveästi eroa siitä, että vetäiset tonne laminaatit.

Sitten jos vanha puulattia on niin huonossa kunnossa, että sitä ei voi kunnostaa, niin osta edes valmista lautalattiaa. Niitä saa kaikissä sävyissä ja asennus on yhtä helppoa kuin laminaatin laittaminen.
vaavu

Posts: 1,324

#1203 • • vaavu vara-vana

JussiS, 27.5.2007 14:48:
Jahas, meikäläinenkin liittyi asuntovelkaisten joukkoon, ja oma unelma löytyi Turun keskustasta, vanhasta 1898 rakennetusta puutalosta.



Onneksi olkoon!


Jos jollain olis yleisesti vanhan kämpän remppaamisesta vinkkejä, niin niitä otetaan mielellään vastaan :)



Oikeastaan samaa, minkä täällä muutkin ovat maininneet: yritä säilyttää vanhaa niin paljon kuin voit, ja käytä loppuunkin ajanmukaisia materiaaleja. Silloin kämpän arvo nousee kaikkein varmimmin. Uutta saa aina milloin vain, mutta vanhaa ei saa takaisin, kun sen kerran on tuhonnut.

Omakohtaisena projektina on tällä hetkellä menossa vanhempien asunnon remontti Munkkiniemessä. Sain onneksi ylipuhuttua läpi ajatuksen siitä, että lautalattia kunnostettaisiin mahdollisimman ajan hengen mukaisesti. Isä jossain vaiheessa suunnitteli, että lautalattian päälle olisi vedetty tammiparketti... Nyt lautalattia hiottiin ja aikaisemman asukkaan punaruskea petsi korvattiin vaalealla harmaalla maalilla, hyvin perinteiseen malliin. Lattia on aivan käsittämättömän hieno, olen ihan kateellinen siitä.

Lisäksi asunnon vanhat peiliovet kunnostettiin ja maalataan. Uudenmallisten jalkalistojen sijaan jalkalistoiksi valittiin perinteisellä profiloinnilla koristellut listat. Keittiön kaappeihin valittiin myös sellainen peiliuritettu ovimalli ja vanhahtavat posliinikahvaiset vetimet.
Jussi Soro

Posts: 6,385

#1204 • • Jussi Soro choon!

ville, 27.5.2007 19:07:
Sitten jos vanha puulattia on niin huonossa kunnossa, että sitä ei voi kunnostaa, niin osta edes valmista lautalattiaa. Niitä saa kaikissä sävyissä ja asennus on yhtä helppoa kuin laminaatin laittaminen.


Joku tollainen on itseasiassa enemmänkin haussa. Muutama mielenkiintoinen kuosi on jo löytynytkin, täytyy vielä tiedustella hintoja...

Vaikka toi vanha puutalo onkin, niin ei sisustuksesta ole kyllä tosiaankaan tulossa mitenkään perinteinen... Toki koitetaan hyviä puolia korostaa, esimerkiksi makuuhuoneesta revitään kevytseinä pois jotta tervatut tukipalkit saadaan näkyviin jne, mutta ei tuonne kyllä mitään talonpoikaistyyliä ole tulossa.
mia-ow

Posts: 387

#1205 • • mia-ow Mörrimöykky
Lautalattiakeskustelusta tuli mieleen edellinen kämppä. Siellä oli erinomaisessa kunnossa olevat lautalattiat, mutta lautojen väleissä oli niin isoja rakoja, että ne häiritsi mua. Pistettiin sitten parkettia päälle. Nyt uudessa kämpässä on taas lautalattia, ei ihan niin hyväkuntoinen kuin edellisessä, mutta isoja rakoja on sentään vähemmän. Muuten tykkään kyllä lautalattioista.

Mietinkin just että olisiko niille voinut tehdä mitään? Esim. tilkitä niitä rakoja jotenkin nätisti? *täh*
ville

Posts: 3,780

#1206 • • ville olen oikeasti ujo

JussiS, 28.5.2007 08:42:
Vaikka toi vanha puutalo onkin, niin ei sisustuksesta ole kyllä tosiaankaan tulossa mitenkään perinteinen... Toki koitetaan hyviä puolia korostaa, esimerkiksi makuuhuoneesta revitään kevytseinä pois jotta tervatut tukipalkit saadaan näkyviin jne, mutta ei tuonne kyllä mitään talonpoikaistyyliä ole tulossa.



Juu, ei tosiaan mitään talonpoikaistyyliä, mutta sopivasti vanhaa korostamalla kuten noi tukipalkit jne. Itse melkein diggaan eniten siitä, että kiinteät rakenteet kuten seinät, ovet, ikkunat, lattia sun muut on ajalle uskollisia eli tässä tapauksessa vuosisadan alusta ja sitten yhdistää tätä tyyliä vaikka ultramoderniin sisutukseen ja keittiöön. Molemmat korostaa toisiaan hyvin ja kämppä näyttää tyylikkäästi tehdyltä :)
ville

Posts: 3,780

#1207 • • ville olen oikeasti ujo

mia-ow, 28.5.2007 09:16:
Mietinkin just että olisiko niille voinut tehdä mitään? Esim. tilkitä niitä rakoja jotenkin nätisti? *täh*



Ammattilainen tilkitsee helposti, kai toi itsekin onnistuu jollain puuhun tarkoitetulla korjausmassalla, mutta kokemusta ei ole. Suurin ongelma massalla tilkitsemisessä taitaa olla, että sen jälkeen ainoa vaihtoehto on lattian maalaus.

Usein noissa vanhoissa lattioissa on paksuutta jopa 30mm ja siten ne on mahdollista saada todella hyvään kuntoon jos vähän vaivaa näkee. Hiomisen+maalauksen jälkeen pinta on kuin uusi, mutta lankuista silti usein näkee, että ne on alkuperäisiä. Tälläinen lattia nostaa varmasti arvoa selkeästi enemmän kuin uusi, sillä yhä harvempi nykyisin viitsii nähdä kunnostamisen vaivan ja yhä harvemmassa asunnossa löytyy alkuperäisiä materiaaleja.

Hinnaltaan jos vertaa, niin muistaakseni esim joku männystä tehty lautalattia on hinnaltaan suunnilleen 40-50e/neliö eli ei mitenkään ihan älyttömästi. Värivaihtoehtoina käytännössä kaikki Osmocolorin sävyt. Koska lautalattian paksuus on niin suuri, sen voi käytännössä hioa todella monta kertaa ja joka kerta pinnasta tulee uutta vastaava. Jos ostaa vaikka jotain perusparkettia 40e/neliö, niin siinä on pintaa ehkä 5mm eli sen voi hioa vain kerran.

Perusparketissa ja kokopuulattiassa tietysti näkyy elämisen jäljet toisella tavalla kuin laminaatissa, mutta toisaalta jossain vanhassa asunnossa kuuluukin snadisti näkyä elämisen jäljet. Bonusta muoviin (=laminaattiin) verrattuna on pienempi kopina ja lämpimämpi tuntuma jalalla. Jos asunto on hiukan vanha ja ikkunat vetää, niin laminaatti tekee lattiasta varmasti epämiellyttävämmän ja todella kylmän jaloille.
Freja

Posts: 8,774

#1208 • • Freja Sihteeri
Kesä tulee taas, ja mä oon TAAS myöhässä, mutta nyt en kuitenkaan peruuttamattomasti.

Kyseessä on meidän partsi. Ruma, hirveä, yököttävä, harmaa partsi. Kivinen partsi.

Haluaisin nyt kyhätä sinne jotain piristystä, ja päätin aloittaa lattiasta. Suunnitelmissa ois hommata sinne puulaattoja, että vähän kylmemmälläkin ilmalla kärsisi paljain varpain käppäillä siellä, ja ihan myös yleisen viihtyvyyden vuoksi.
Onko siis täällä joku, joka vois antaa vinkkejä noista laudoista? Paljonko puulle pitää antaa tilaa hengittää? Miten huoltaa? Ja ennen kaikkea; mistä löytää hyvät laatat suht edullisesti, sitä silmällä pitäen että autoa ei ole, vaan julkisilla liikun (vaikka pääosin pyörällä)?

Lisäksi aattelin laittaa partsin ovelle jonkun kivan säleverhon, että voin pitää huoletta ovea auki ilman, että miljoona ampiaista surraa olkkariin. Niitä nyt löytyy mistä tahansa ja kaikenlaisia, mutta pitää vielä katella ympärille ja miettiä kiinnitysvaihtoehtoja.

Mutta isoin ongelma mulla nyt olis noi laatat. En muista oisko Bauhausis ollu jotain kivoja laattoja parin euron kappalehintaan, enkä löydä enää tietoakaan niistä.

Ja onko parveke- ja pihalaatoilla jotain eroa? *ding*

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

mikko a

Posts: 253

#1209 • • mikko a further

mia-ow, 28.5.2007 09:16:
Lautalattiakeskustelusta tuli mieleen edellinen kämppä. Siellä oli erinomaisessa kunnossa olevat lautalattiat, mutta lautojen väleissä oli niin isoja rakoja, että ne häiritsi mua. Pistettiin sitten parkettia päälle. Nyt uudessa kämpässä on taas lautalattia, ei ihan niin hyväkuntoinen kuin edellisessä, mutta isoja rakoja on sentään vähemmän. Muuten tykkään kyllä lautalattioista.

Mietinkin just että olisiko niille voinut tehdä mitään? Esim. tilkitä niitä rakoja jotenkin nätisti? *täh*



Jos otat ammattilaisen hiomaan ja muutenkin fiksaamaan lattian, niin se tekis ton rakojen paikkaamisen todennäköisesti niin että kun lattia on hiottu, siitä hiontapölystä + lakasta tehdään sellanen massa jolla noi raot tilkitään. Näin meinas käydä omalle 80-vuotiaalle lattialle mutta onneks ehdin hätiin: mun mielestä noi raot nimenomaan tekee siitä lattiasta arvokkaan iäkkään näköisen :)
r2d2

Posts: 286

#1210 • • r2d2 Droid from Naboo

JussiS, 27.5.2007 14:48:
Tällä hetkellä kämpässä on myös kakluuni, joka on tarkoitus purkaa. Kuinka paha homma tuollaisen purkaminen on, ymmärtääkseni noi on ihan palasista koottu?


Onkohan kakluuni alkuperäinen vuodelta 1898? Ei ehken kannattaisi purkaa tai ainakin selvittää saisko joku sen oikealla tavalla siitä veks? Tuollaiset voi olla ihan omissa hintaluokissaan varsinkin jos sen saa oikein kunnostettua.

R2D2
r2d2

Posts: 286

#1211 • • Edited r2d2 Droid from Naboo

ville, 27.5.2007 19:07:
---
JussiS, 27.5.2007 18:20:
Se kakluuni on sellasta mallia, että siin on keittolevyosa alhaal, ja yläosa kakluunia. Käytännössä kaikki lämpö menee siihen keittolevyn lämmittämiseen, eikä yläosa lämpene (ja varaa lämpöä) juuri lainkaan. Pahin tossa on se, että se sijaitsee keittiössä, jossa ei ole yhtään ylimääräistä tilaa...

---


Tilanpuute on tietysti aina ongelma, mutta kyllä mä uskoisin, että jos sä purat 100 vuotiaasta talosta toimivan (ja vanhan) kakluunin niin onnistut tuhoamaan asunnon tunnelmaa ja alentamaan sen arvoa. Tollaset uunit on kuitenkin asioita joita uusissa asunnoissa ei ole ja joita yleensä nimenomaan halutaan vanhoihin asuntoihin.


---

Ehkä sieltä alta löytyy käyttökelpoiset laudat, ehkä ei... Itse haluan tummaa puuta olevan laminaatin, ja vaikka nykyisen lattian alta löytyisikin laudat, on niiden petsaamisessa + lakkaamisessa niin järjetön homma ettei siihen jaksais ryhtyä...

---


Oon kyllä täysin mikon kannalla: laminaatit tollaseen asuntoon niin varmasti onnistuu tappaamaan asunnon tunnelman.



Villen kanssa samaa mieltä!!!

Laminaatit voivat tuollaisessa talossa myös tuntua kylmemmiltä kuin puulattia joka itsessään on eriste. Toinen ongelma voi tulla kosteudesta, mutta kun en tiedä minkälainen lattiapohja tuossa on niin vaikea sanoa. Tunnelma siitä tosiaan häviää kuten kakluunan poistollakin!

t.
R2D2
Jussi Soro

Posts: 6,385

#1212 • • Jussi Soro choon!

r2d2, 9.6.2007 22:13:
Onkohan kakluuni alkuperäinen vuodelta 1898? Ei ehken kannattaisi purkaa tai ainakin selvittää saisko joku sen oikealla tavalla siitä veks? Tuollaiset voi olla ihan omissa hintaluokissaan varsinkin jos sen saa oikein kunnostettua.

R2D2


Tarkoitus on tosiaan purkaa tuo paloina pois ja pistää myyntiin. Noi on ihan palapelejä, pitäis lähtee helposti kumivasaralla naputtelemalla. Toi kakluuni ei oo missään kauheen siistissä kunnossa, mm. ruuvinreikiä ja muutama tiili on säröillä.

Lattian alta ei löydy lautoja, vaan edellisten remppojen yhteydessä ne on levytetty.
r2d2

Posts: 286

#1213 • • r2d2 Droid from Naboo

JussiS, 11.6.2007 08:15:
---
r2d2, 9.6.2007 22:13:
Onkohan kakluuni alkuperäinen vuodelta 1898? Ei ehken kannattaisi purkaa tai ainakin selvittää saisko joku sen oikealla tavalla siitä veks? Tuollaiset voi olla ihan omissa hintaluokissaan varsinkin jos sen saa oikein kunnostettua.

R2D2

---

Tarkoitus on tosiaan purkaa tuo paloina pois ja pistää myyntiin. Noi on ihan palapelejä, pitäis lähtee helposti kumivasaralla naputtelemalla. Toi kakluuni ei oo missään kauheen siistissä kunnossa, mm. ruuvinreikiä ja muutama tiili on säröillä.

Lattian alta ei löydy lautoja, vaan edellisten remppojen yhteydessä ne on levytetty.


Kannattaisiko pistää ekana myyntiin ja pyytää ostajaa ottamaan se pois tai ainakin perehtyä tuollaisen uunin ottamiseen veks.

R2D2
Jussi Soro

Posts: 6,385

#1214 • • Jussi Soro choon!

r2d2, 11.6.2007 20:15:
Kannattaisiko pistää ekana myyntiin ja pyytää ostajaa ottamaan se pois tai ainakin perehtyä tuollaisen uunin ottamiseen veks.

R2D2


No mites se sitten puretaan jos ei noin? Ohjeet tohon mulle antoi isäni, joka on purkanut noita 4 kpl pois samalla metodilla, kaikki ehjänä.
vivesteri

Posts: 309

#1215 • • vivesteri karmea mörkö
Avokin kanssa asutaan tällaisessa 2-kerroksisessa ok-talossa. Pikkuhiljaa olis tarkoitus alkaa saamaan tätä "meidän näköiseksi".
Paljon on jo saatu aikaan pienillä sisustusratkaisuilla, lisäämällä itsetehtyjä hyllyjä ja kaikkea pientä tilpehööriä.
Haaveena ois saada makuuhuoneesta japanilaistyylisesti sisustettu, ja muutenkin ehkä vähän tummasävyinen asunto.

Saa nähdä miten suunnitelmat toteutuu :)
r2d2

Posts: 286

#1216 • • r2d2 Droid from Naboo

JussiS, 11.6.2007 20:18:
---
r2d2, 11.6.2007 20:15:
Kannattaisiko pistää ekana myyntiin ja pyytää ostajaa ottamaan se pois tai ainakin perehtyä tuollaisen uunin ottamiseen veks.

R2D2

---

No mites se sitten puretaan jos ei noin? Ohjeet tohon mulle antoi isäni, joka on purkanut noita 4 kpl pois samalla metodilla, kaikki ehjänä.



Ok, olen vain huolissani siitä uunista. *nauru*

R2D2
Sinza

Posts: 2,227

#1218 • • Sinza
Alkaa olla oman uuden kodin sisustus jo yllättävän hyvällä mallilla näin kahden viikon asumisen jälkeen. Vielä pitäis saada ommeltua makkarin verhot loppuun, työhuoneen verhot on jo tilattu. Lisäksi tarvis löytää kattovalaisin ruokailuryhmän ylle. Täytyy kyllä sanoa että omassa kodissa on niin ihanaa asustaa, oikein mieli lepää *sydän*!

Tietääkö joku missä olis hyvät valikoimat laskosverhoja? Ellokset ja josefssonit jne on tsekattu jo...

--
Mooi! Hyvä meininki!! Käytsä usein täällä?! *nauru*

terraluna

Posts: 1,270

#1219 • • terraluna Agentti
Vinkkejä nopetoimisista (lue: edullisista) putkimiehistä Helsingissä? Tarttis keittiön tulovesiputkelle tehdä uusi läpivienti kaappielementin seinään ja korjata liittimet uuden sijainnin mukaan. Muuten ei mahdu astianpesukone :(

--
I think you are ready
Freddie
now its time to join the party!

terraluna

Posts: 1,270

#1220 • • terraluna Agentti

Sinza, 18.6.2007 08:53:
Tietääkö joku missä olis hyvät valikoimat laskosverhoja? Ellokset ja josefssonit jne on tsekattu jo...



Minkälaisia laskosverhoja? Sellaisia kappojako, mitkä on poimutettu valmiiksi vai kenties lamelliverhojen tapaisia ratkaisuja? Jos viimeksimainittuja, täällä --> http://www.aslv.fi/jasenet.phtml on listattuna muutamia valmistajia.

--
I think you are ready
Freddie
now its time to join the party!