hardikaveri, 21.2.2006 10:51:
mut kun meil on kaikki taloyhtiön isot rempat tehty..
julkisivu, putket/kylppärit yms.. seuraavia ei ole edes tiedossa
Milloin rempat tehty teillä ja milloin naapurissa? Missä kerroksessa asut, missä kämppä joka myytiin? Mihin päin ikkunat teillä, mihin päin myydyllä asunnolla? Onko toinen läpitalon asunto? Onko toisen vastike paljon alhaisempi? Onko toisen talo historiasyistä arvokkaampi? Onko toisessa suuremmat ikkunat? jne jne jne jne
Mun pointti on se, et asuntojen hinnassa saattaa olla todella suuria eroja eikä niitä eroja pysty näkemään pelkästään oikotien kuvia katsomalla. Oma arvio kämpästä tuppaa yleensä olemaan yläkanttiin, kun taas naapurin asuntoa arvostaa alakanttiin. Se mistä sinä pidät, ei välttämättä oo sellainen josta joku toinen pitäisi ...
Varsinkin tämä "jees tästä mä pidän" muodostuu yhä tärkemmäksi remontoidussa kämpässä. Kun olet tehnyt juuri sellaista mistä itse pidät, mutta sitten olet myymässä kämppää, suurin osa jengistä tod näk näkee sun kämpän sellaisena, joka ei oo niille tehty. Tällöin kovaa hintaa on yhä vaikeampi saada, sillä henkilö joka pitää täysin samasta kuin sinä ja on valmis maksamaan siitä tosi kovan hinnan, ei välttämättä ole helppo löytää ....
Lopullisesti asunnon arvon saat tietää vasta sitten kun sen myyt, sitä ennen kaikki on spekulaatiota jossa vaikkapa 20% heitto syntyy todella helposti.
Ja pakko kommentoida tohon "seuraavaa remppaa ei oo tiedossa". Vuonna 2002 meidän taloyhtiössä oletettiin, että putkia ei oo tulossa vielä "kymmeneen vuoteen". Putkiremontti alkaa tänä vuonna. Vastaavia tapauksia tulee hyvin nopeasti eteen kun huomataan, että katto/alapohja/ikkunat/ilmanvaihto/sähköt/tmv on yksinertaisesti tiensä päässä. Se mistä ei vielä 1vko sitten tiedetty saattaa olla edessä 1v päästä. Tietysti tässä asiassa auttaa maalaisjärki, eli jos putket on tehty 10v sitten, tuskin ne ihan heti on tulossa. Mut jos putket onkin yli 30v vanhoja niin paskalla tuurilla ne tulee _tosi_ nopeesti ....