hallucinogen, 5.5.2007 17:59:
Eihän voittajien koskaan tarvitse :).
Ei siinä tapauksessa, että voittajat ovat kirjoittaneet muidenkin historiankirjat. Tässä tapauksessa Venäjä ei ole kuitenkaan kirjoittanut kuin korkeintaan omansa.
2,987 posts, 150 pages, 1,260,134 views
hallucinogen, 5.5.2007 17:59:
Eihän voittajien koskaan tarvitse :).
mku, 8.5.2007 09:50:
Joo.. vähän ikävää tämä nykyinen suuntaus kun kaikkialla valtaan tuntuu nousevan just noita uus-konservatiiveja, jotka pitäis oikeasti lukita jonnekin.
Kantsii myös muistaa että Ranskan presidentti vaikuttaa meidän tekemisiimme täällä suomessa enemmän kuin oma presidenttimme ikinä pystyisi.
mku, 8.5.2007 09:50:
Joo.. vähän ikävää tämä nykyinen suuntaus kun kaikkialla valtaan tuntuu nousevan just noita uus-konservatiiveja, jotka pitäis oikeasti lukita jonnekin. Kantsii myös muistaa että Ranskan presidentti vaikuttaa meidän tekemisiimme täällä suomessa enemmän kuin oma presidenttimme ikinä pystyisi.
KooKie, 8.5.2007 10:49:
--
No Sarkozylla on mielestäni ihan oikea linjaus rikollisuuden ja laittoman siirtolaisuuden kitkemisessä, sekä tällaisen "hyvinvointivaltion" väärinkäytön estämisessä.
josbe, 8.5.2007 11:06:
Mun mielestä taas on naurettavaa väittää esimerkiksi, ettei nuorisorikollisuudella olisi mitään tekemistä köyhyyden kanssa.
Vain oikeistopopulisti yhtäkkiä ummistaa silmänsä lukemattomilta tutkimuksilta, joiden mukaan esimerkiksi lapsiperheiden köyhyys ja sosiaalinen huono-osaisuus lisää rikollisuutta.
Että nuoret poseen vaan, kyllä ne siitä tavoille oppii!
KooKie, 8.5.2007 11:25:
(Esimerkiksi islamilaisten lakien mukaanhan nälkäänsä varastaminen on hyväksyttävämpää...)
Anselmi, 8.5.2007 11:29:
---
(Esimerkiksi islamilaisten lakien mukaanhan nälkäänsä varastaminen on hyväksyttävämpää...)
---
Onko? Tai siis kun itse oon aina saanut kuvan et siellä (siis Islamilaisissa maissa) katkotaan käsiä varastamisesta ja nälkä ei ole mikään puolustus. Mut voi olla et mulle on puhuttu palturia*ding*
KooKie, 8.5.2007 11:41:
---
Anselmi, 8.5.2007 11:29:
---
---
Onko? Tai siis kun itse oon aina saanut kuvan et siellä (siis Islamilaisissa maissa) katkotaan käsiä varastamisesta ja nälkä ei ole mikään puolustus. Mut voi olla et mulle on puhuttu palturia*ding*
---
Erittäin informatiivinen ja kattava Hudud-juttu (kiitos siitä)
Anselmi, 8.5.2007 11:46:
Mutta eiks tuo oo vähän kuin vertais siihen et saahan meilläkin lapsiinsekaantumisesta kovemman tuomion kuin leivän varastamisesta nälkään, mut ei meillä siltikään suosita leivän varastajia. [-]
Annakins, 8.5.2007 11:48:
Keksi, hududin kohdalla avainasia on Jumalan loukkaaminen ja mun mielestä sitä ei voi mitenkään verrata "tavalliseen" rikollisuuteen.
Suomessa mun mielestä ei ole järkeä paapoa köyhiä
esittänyt työttömyystuen vetämistä pois niiltä, jotka torjuvat kaksi työtarjousta. Mun mielestä tämä kuulostaa suht oikeudenmukaiselta, olettaen tietenkin, että työtarjoukset edes sivuavat ihmisen opiskelemia ammatteja. (On tosin myönnettävä, etten itse tiedä, miten työvoimatoimisto näitä hoitaa.)
satumetsä, 8.5.2007 12:03:
---
Suomessa mun mielestä ei ole järkeä paapoa köyhiä
---
Mitä tarkoittaa käytännössä "köyhien paapominen"?
esittänyt työttömyystuen vetämistä pois niiltä, jotka torjuvat kaksi työtarjousta. Mun mielestä tämä kuulostaa suht oikeudenmukaiselta, olettaen tietenkin, että työtarjoukset edes sivuavat ihmisen opiskelemia ammatteja. (On tosin myönnettävä, etten itse tiedä, miten työvoimatoimisto näitä hoitaa.)
---
Onko siinä esityksessä meinattu nyt niin, että ne kaksi tarjousta voi olla mitä tahansa työtä vaiko niin, että ne ovat oman alan töitä?
KooKie, 8.5.2007 12:12:
Tietenkin on mielestäni jossain määrin ymmärrettävää, ettei korkeakoulutettu henkilö halua vessoja puunaamaan.
Anselmi, 8.5.2007 12:22:
---
Tietenkin on mielestäni jossain määrin ymmärrettävää, ettei korkeakoulutettu henkilö halua vessoja puunaamaan.
---
Ei ole oikein ja hyvä asia että jonkun tietyn (muun kuin siivous) alan koulutuksen saanut siivoaa vessoja, mutta vielä enemmän on väärin että elää muiden kustannuksella.
---
Kuka näin on väittänyt? Url, plz.
Länsimaisessa oikeuskäsityksessä rikollisuus on rikollisuutta riippumatta suuremmin siitä, mitkä ovat syy-suhteet. (Esimerkiksi islamilaisten lakien mukaanhan nälkäänsä varastaminen on hyväksyttävämpää...)
Mä en tiedä ranskalaisesta koulutussysteemistä, mutta esim. Suomessa mun mielestä ei ole järkeä paapoa köyhiä ja varsinkaan ajatuksella "köyhyys aiheuttaa köyhyyttä" (siis vanhemmalta lapselle), koska jokaisella on mahdollisuus koulutukseen ja sitä kautta ainakin nimellisesti työhön. Hyvinvointivaltion väärinkäytöksen estämiseksi Sarkozy on esim. esittänyt työttömyystuen vetämistä pois niiltä, jotka torjuvat kaksi työtarjousta. Mun mielestä tämä kuulostaa suht oikeudenmukaiselta, olettaen tietenkin, että työtarjoukset edes sivuavat ihmisen opiskelemia ammatteja. (On tosin myönnettävä, etten itse tiedä, miten työvoimatoimisto näitä hoitaa.)
Mitä sä ehdottaisit? "Annetaan niiden hei mellakoida ja ryöstellä, ne on köyhiä ja voi pahoin."[/provo]
Siis tarkoitan just sitä oletusta, ettei ihminen pystyisi omaan asemaansa merkittävästi vaikuttamaan - varsinkin meillä Suomessa, jossa koulutus on lähes ilmaista. Karsastan näitä "yhteiskunnan tuilla" eläviä, jotka tekevät sen siis pelkkää laiskuuttaan. Mä olen kaikin puolin sellaista yhteiskuntamallia vastaan, jossa ihmisiä lähes kannustetaan elämään tuilla, siksi esimerkiksi nyt Ranskassa muutos on ehkä hyvästä. ("Ehkä" siksi, etten ole perehtynyt Ranskan aiempiin oloihin.) Ikävä kyllä, on myös niitä, jotka pakosta joutuvat tuilla elämään, en mä näiden tapausten tukemista yhteiskunnallisin varoin todellakaan paheksu.
josbe, 8.5.2007 12:35:
Ymmärsit väärin, mitä ajoin takaa. Tarkoitukseni ei ollut oikeuttaa rikollisten tekosia vaan kiinnittää huomiota siihen, miten rikoksia voitaisiin ehkäistä paremmin kuin vankeusrangausten avulla, jotka yleensä vain edistävät rikosten uusintaa.
KooKie
Mä en tiedä ranskalaisesta koulutussysteemistä, mutta esim. Suomessa mun mielestä ei ole järkeä paapoa köyhiä ja varsinkaan ajatuksella "köyhyys aiheuttaa köyhyyttä" (siis vanhemmalta lapselle), koska jokaisella on mahdollisuus koulutukseen ja sitä kautta ainakin nimellisesti työhön.
---
se, että jokaisella on oikeus koulutukseen ei vielä tarkoita, että jokaisella on todelliset mahdollisuudet. Kuulostaa erittäin naiivilta sanoa niin.
Pointtini oli vain se, että köyhyys, huono kohtelu ja epäoikeudenmukaisuuden kokemukset aiheuttavat rikollisuutta, enkä voi ymmärtää, miten Sarkozy voi väittää toisin. Ottamatta edes eettistä kantaa asiaan, niin eikö sinustakin olisi järkevämpää ehkäistä rikollisuutta kuin lisätä sitä?
Ehdottaisin, että aletaan hakea muitakin vaihtoehtoja kuin vankilarangaistuksia yhä nuoremmille. Tutkitaan vaikkapa Jenkkien tilastoja rikosten uusijoista ja vankeusrangaistuksien määrästä! Otetaan oppia siitä mitä on tehty onnistuneesti tai vähemmän onnistuneesti, eikä kuljeta laput silmillä.
KooKie, 8.5.2007 12:54:
---
josbe, 8.5.2007 13:01:
Huoh. Koen vaikeaksi keskustelun kanssasi, kun teet koko ajan olettamuksia. Vastaat tavallaan kysymyksiin, joita en ole kysynyt ja kysyt taas viittaamalla johonkin, mitä en ole sanonut :D
Kiinnostava aihe, mutta aika moniulotteinen. Joten nyt täytyy sanoa, että mun on parasta jatkaa vasta työajan ulkopuolella